abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zondag 19 maart 2023 @ 08:06:31 #1
6897 Chandler
prof. dislecticus
pi_208447136
De bouw van ons zomerhuisje vlot alweer aardig en we gaan deze zomer bezig om het dak af te maken, de keuken te plaatsen en de wanden te behangen en verven. De keuken en wanden hebben we al in kaart echter nog niet wat we gaan doen met het dak.

Het dak is een nokdak waarbij de balken in het huisje zichtbaar zijn, op de balken liggen underlayment platen, spinvliesfolie en 4cm alu pir platen.

De eerste keuze was om te gaan voor EPDM folie voor over het hele dak, echter hebben we de ALU PIR platen vast gezet met 5 ringen per plaat. Als we nu EPDM folie daarop gaan leggen krijgen we alle ringen te zien. Nu kunnen we eerst weer OSB op de PIR platen leggen en dan EPDM folie maar we zouden ook kunnen gaan voor bv dakpanplaten oid..

Wat zouden jullie doen en waarom? Het betreft zo'n 7x7m aan dakgedeelte. oftewel 49m2.
Indien je tekstuele foutjes vind, jammer dan, ik ben dislectisch en maak foutjes, snap je mijn teksten met foutjes niet dan is het tijd dat je rap weer naar school gaat.
sublist
  zondag 19 maart 2023 @ 08:15:04 #2
476022 PzKpfw
Ongestoord Zeiken
pi_208447171
Spinvliesdoek tussen twee lagen isolatie in zou ik sowieso niet doen.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  zondag 19 maart 2023 @ 10:18:29 #3
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_208448267
Zou er een paar zonnepanelen op leggen, en een airco installeren.
  Moderator zondag 19 maart 2023 @ 10:43:52 #4
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_208448657
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2023 10:18 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Zou er een paar zonnepanelen op leggen, en een airco installeren.
Dat is helemaal zijn vraag niet; zijn vraag gaat over welke dakbedekking het beste zou zijn, zonnepanelen scharen we altijd nog niet onder dakbedekking ;)

quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2023 08:15 schreef PzKpfw het volgende:
Spinvliesdoek tussen twee lagen isolatie in zou ik sowieso niet doen.
Als ik het zo lees dan lijkt het iets wat tijdelijk aangebracht word om een groot oppervlak tijdens ruwbouw waterdicht te kunnen krijgen ? https://www.isodiscount.n(...)-120-spinvliesfolie/

Of is dat iets wat onder dakpannen hoort ?

quote:
Spinvliesfolie is een dampdoorlatende folie die waterkerend is. De folie wordt toegepast aan de buitenkant van het dakbeschot. Onder de dakpannen zit de isolatiefolie. Daar bovenop wordt de dampdoorlatende spinvliesfolie toegepast zodat je geen problemen krijgt met het dakbeschot. Mochten er zich lekkages voordoen, dan loopt het dankzij de spinvliesfolie naar buiten in plaats van binnen. Lees meer over spinvliesfolie.
Ik ken het product verder niet.
  zondag 19 maart 2023 @ 10:51:22 #5
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_208448759
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2023 10:43 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Dat is helemaal zijn vraag niet; zijn vraag gaat over welke dakbedekking het beste zou zijn, zonnepanelen scharen we altijd nog niet onder dakbedekking ;)

Klopt. Maar je zou er wel rekening mee kunnen houden bij de inrichting van het dak
  zondag 19 maart 2023 @ 11:08:54 #6
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_208448955
Waarom heb je eigenlijk geen dakplaten gebruikt? Dat was in alle gevallen toch veel makkelijker geweest?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  zondag 19 maart 2023 @ 11:11:38 #7
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_208448980
quote:
Als ik het zo lees dan lijkt het iets wat tijdelijk aangebracht word om een groot oppervlak tijdens ruwbouw waterdicht te kunnen krijgen ? https://www.isodiscount.n(...)-120-spinvliesfolie/

Of is dat iets wat onder dakpannen hoort ?
[..]
Ik ken het product verder niet.
Je hebt 2 soorten, 1 voor de binnenzijde en voor aan de buitenkant. Ik dacht wel dat de spinvlies folie (damp-open) aan de buitenkant moest, en dampremmende aan de binnenkant van de isolatie.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_208452315
quote:
Dat is helemaal zijn vraag niet; zijn vraag gaat over welke dakbedekking het beste zou zijn, zonnepanelen scharen we altijd nog niet onder dakbedekking

TS maakte zich vooral druk om de cosmetische afwerking van het dak. In die zin vind ik het volkomen relevant om dan zonnepanelen aan te raden. Je kan wel voor de mooi dure oplossingen verzinnen maar als je er panelen overheen legt dan zie je dat mooie toch niet meer. Sowieso zou ik bij een dergelijk bouwsel de maten van het dak al afstemmen op zonnepanelen. Dan kan je enorm besparen op je dakafwerking omdat er geen uv op komt en nauwelijks water.
  zondag 19 maart 2023 @ 16:05:10 #9
6897 Chandler
prof. dislecticus
pi_208453355
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2023 15:03 schreef qajariaq het volgende:

[..]
TS maakte zich vooral druk om de cosmetische afwerking van het dak. In die zin vind ik het volkomen relevant om dan zonnepanelen aan te raden. Je kan wel voor de mooi dure oplossingen verzinnen maar als je er panelen overheen legt dan zie je dat mooie toch niet meer. Sowieso zou ik bij een dergelijk bouwsel de maten van het dak al afstemmen op zonnepanelen. Dan kan je enorm besparen op je dakafwerking omdat er geen uv op komt en nauwelijks water.
Ik zal bij deze vraag gelijk even alle vragen beantwoorden ;) en dat zijn er niet zoveel.

Een dampremmende folie heb ik en correct, zeker cosmetisch echter gaat er niets anders op het dak komen dan een kachelpijp. Zonnepanelen heb ik op de schuur liggen en dat is ook het punt waar de meterkast zich bevind. Dus behoef ik op het dak niets anders dan iets wat het dak bedekt.

Zoals ik al schreef, epdm folie gaat erg lelijk worden of ik moet er OSB platen onder gaan leggen... Nu kan ik voor damwandprofielen gaan, dakpaneelplaten, etc... maar kom gewoon niet uit wat nou een handige en redelijk goedkope / wel duurzame oplossing is.

:)
Indien je tekstuele foutjes vind, jammer dan, ik ben dislectisch en maak foutjes, snap je mijn teksten met foutjes niet dan is het tijd dat je rap weer naar school gaat.
sublist
pi_208460652
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2023 16:05 schreef Chandler het volgende:

[..]
Ik zal bij deze vraag gelijk even alle vragen beantwoorden ;) en dat zijn er niet zoveel.

Een dampremmende folie heb ik en correct, zeker cosmetisch echter gaat er niets anders op het dak komen dan een kachelpijp. Zonnepanelen heb ik op de schuur liggen en dat is ook het punt waar de meterkast zich bevind. Dus behoef ik op het dak niets anders dan iets wat het dak bedekt.

Zoals ik al schreef, epdm folie gaat erg lelijk worden of ik moet er OSB platen onder gaan leggen... Nu kan ik voor damwandprofielen gaan, dakpaneelplaten, etc... maar kom gewoon niet uit wat nou een handige en redelijk goedkope / wel duurzame oplossing is.

:)
Sedum zelf planten?
  dinsdag 21 maart 2023 @ 18:09:16 #11
6897 Chandler
prof. dislecticus
pi_208482703
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2023 23:16 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Sedum zelf planten?
Niet voor mij, wel een leuk idee maar daar heb ik m'n dak niet op berekend..
sublist
pi_208497234
Kun je geen latten over of langs de ringen plaatsen, dan krijg je lijnen onder het epdm, ipv rondjes.
.
pi_208497552
stalen damwand of dakpanplaten geven een prima waterdicht dak dat ontzettend lang mee gaat
  donderdag 23 maart 2023 @ 19:00:43 #14
6897 Chandler
prof. dislecticus
pi_208509172
quote:
1s.gif Op woensdag 22 maart 2023 18:18 schreef Fer het volgende:
Kun je geen latten over of langs de ringen plaatsen, dan krijg je lijnen onder het epdm, ipv rondjes.
Haha, wat een leuk idee! *)

Neem ik zeker mee, meeste ringen zitten idd wel aardig op dezelfde dus dan moet ik allemaal verticale latten plaatsen. Hmm.

quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 18:46 schreef boertje125 het volgende:
stalen damwand of dakpanplaten geven een prima waterdicht dak dat ontzettend lang mee gaat
Dat was mijn idee ook, alleen nu nog even bedenken hoe deze te bevestigen. Of toch nog een lat/osb plaat hoger dan direct boven op de pir platen.
sublist
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')