quote:
Op dinsdag 9 mei 2023 16:10 schreef CharlesKinbote het volgende:Dit soort rare scifi-onzin is dus alleen maar mogelijk binnen het materialisme. Als je gelooft (belangrijk woord!) dat op een bepaald punt in de geschiedenis het bewustzijn is ontstaan uit dode materie, dat het "emergent" is, dan is die stap naar zelfbewuste, denkende machines ineens niet zo groot meer.
Nou laat ik eens meegaan in de science fiction-fantasiewereld. Als
ik een kwaadaardige robot was die de mensheid wilde overnemen, dan zou ik ongetwijfeld het materialisme als metafysica propageren. Er is geen effectievere manier om de grens tussen leven en niet-leven te vernietigen en mensen te laten verlangen naar het mergen met de machine.
Je betoog doet me denken aan wat Hugo de Garis meer dan 10 jaar geleden beschreef.
quote:
The Artilect War: Cosmists vs. Terrans : A Bitter Controversy Concerning Whether Humanity Should Build Godlike Massively Intelligent Machines (2005) and Multis and Mono: What the Multicultured Can Teach the Monocultured: Towards the Creation of a Global State (2010). Both these books are concerned with the political consequences of future technologies.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen