quote:
Op zaterdag 18 maart 2023 15:19 schreef Boezeidekoe het volgende:[..]
Kun je daar een paar voorbeelden van geven? En dan bedoel ik niet een columnpje over vandaag inside of een culinaire recensie van de plaatselijke afhaalchinees.
Beste
Herman van Tongerlo....
ik heb je gemist gisteravond bij de Stadsfilm over Bommel.. beter gezegd ik had gewild dat je er was geweest want dan had ik zeker vandaag een knap stukje van je scherpe pen kunnen lezen over deze film en had ik alleen maar het 'vind ik leuk' icoontje hoeven aan te klikken.. Want alhoewel ik dan geen echte Bommelaar ben.. en nog geen tien jaar op deze plek woon... Ik heb Bommel al jaren terug in mijn hart gesloten... Na op allerhande plekken te hebben gewoond had Gemeente Zaltbommel al heel snel mijn hart gestolen... de mooie oude binnenstad vol historie, de Waal stromend langs de oude binnenstad, het mooie park, de mensen van allerhande pluimage die deze stad bewonen... ja Zaltbommel is toch echt wel mijn plek. Dus toen de aankondigingen van DE stadsfilm op FB voorbij kwamen was ik meer dan benieuwd, eerder n 'must-see' voor elke Een Bommelaar.. en ook al komen mijn roots uit de buurt van de Parel van Brabant en werd mijn dorpje dan ook wel 'een heerlijkheid apart' genoemd... Bommel kan meer van dit soort predicaten met gemak dragen.... hoe pijnlijk was dan ook deze nieuwe stadsfilm die een actueel document moet zijn voor deze mooie stad vol historie, bekende koppen en goede verhalen die verteld en gezien moeten worden..
Het begin was zo goed, een mooi overzicht van de oude stad, de grote Martinuskerk en de historie ervan verteld door een echte liefhebber, een stukje van een echte Stadsgids over de vestigingsmuur.. en toen ging het mis... 'VERBORGEN RECLAME' ... zaak na zaak, bedrijf na bedrijf werd gefilmd, de eigenaar zichzelf en zijn product aanprijzend... van Het Pannenkoekenhuis naar Verdraagzaamheid, door naar de Formido en jazeker ook Keukenstudio Stoof en Audio Van Hemert horen zeker in een Stadsfilm thuis.. maar ook onze AH met lof over het 'pick up' point.. Hoe pijnlijk... is dit onze nieuwe Stadsfilm ??? Mijn buurman kwam na de pauze niet meer terug.. ik had nog hoop.. dit kon het toch niet zijn... Maar het was wel zo. Heel veel uren en zeker goed bedoelde energie is in dit product gestoken.. geld wat er niet was voor deze productie is verzameld onder sponsoren die dan 'zendtijd' kregen in deze film. Valt dit nu ook onder 'verarming van cultuur' ? Hadden deze nobele sponsoren niet beter voor hun zendtijd kunnen bedanken en heel tevreden geknikt als hun logo bij de aftiteling was verschenen? Had onze Gemeente Zaltbommel niet een bijdrage willen doen voor een inhoudelijk betere film die ook gebruikt had kunnen worden voor onze jeugd??
We hadden gehoopt die echte Bommelaren in beeld te zien, die echte oude koppen die we allemaal kennen die een mooi verhaal hadden verteld over De Orion, De Jongerensoos De Boemel, De Karel, de WOII enz. Oude mensen die we nu hier nog hebben die deze verhalen nog kunnen vertellen.. jeugd die ons laten weten wat zij van hun plek vinden, jonge talenten die hier jaar na jaar opkomen.. Ach
Herman van Tongerlo.. ze hadden maar bij jou te rade hoeven te gaan en bij je moeder en dan was er een doos goede onderwerpen gevuld geweest. Stukjes film over de motorcross hier met Pinksteren, het oude en nieuwe NIVO .. het is er toch allemaal.... Ik was zelfs blij geweest met de Wijze Mannen van de Leugenbank die we een paar keer voorbij zagen komen in een flits maar wiens sterke verhalen we niet hoorden... Dit alles maakt Zaltbommel.. ons gekoesterde Bommel... Het had een veel mooier film-document verdiend..
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !