abonnement Unibet Coolblue
  zondag 12 maart 2023 @ 16:10:02 #1
198034 Wielrenner
Eigenwijs is ook wijs.
pi_208345167
Ik heb al dagen gezocht op internet, maar krijg niet gevonden wat ik zoek. Misschien dat hier mensen kunnen helpen bij de onderwerpen waar ik tegen aanloop.

Even een korte schets van onze situatie:

Ik (1962), ja, “aanrechtsubsidie”, ben gehuwd. Ik werk al 23 jaar niet meer en heb gedurende die tijd geen inkomen, ook geen uitkering. Mijn vrouw, fiscale partner, is van 1975 en werkt parttime. Zoals het er nu uitziet ontvang ik over zo'n 7 jaar AOW, maar mijn verwachting is dat mijn vrouw tot haar 70e moet werken. Dan zit ik al diep in de 80. Alles natuurlijk bij leven en welzijn.

Bij het ABP kan ze met haar 60e vervroegd met pensioen gaan. Voorafgaand daaraan kan ze zo'n 1,5 jaar vakantie opnemen met de dagen die ze uit haar IKB gekocht en opgespaard heeft. Tijdens die periode gaat alles, o.a. pensioenopbouw, gewoon door. We hebben 3 kinderen, op dit moment 8, 5 en 3. Voor de oudste heb ik een beleggingsrekening geopend met een eenmalige inleg en vervolgens een maandelijkse inleg tot 18 jaar. Dat gaan we ook doen voor de anderen als ze 8 jaar worden.

Eind 2027 komt er een kapitaalverzekering, met een garantiekapitaal, belastingvrij tot uitkering. Gelijktijdig komen er 2 Lijfrentepolissen, ook met een garantiekapitaal, vrij. Met de 2 laatste wil ik 5 jaar wachten voor ik ze tot uitkering wil laten komen. Dat valt ongeveer gelijk met het geplande vervroegd pensioen van mijn vrouw. Daarnaast hebben we ons huis nu vrij en op onze voormalige boerderij in Duitsland rust een kleine hypotheek. Ook hebben we nog spaargeld, waarvan we een gedeelte tegen 10% rente uitlenen. Oh, en geen schulden.

Er zijn diverse dingen die ik me afvraag. Hieronder probeer ik het allemaal neer te zetten:

1. Als mijn vrouw inkomen heeft en ik ben AOW-gerechtigd, hoeveel AOW ontvang ik dan? Ik heb ergens gelezen de helft van het minimumloon, klopt dit?