abonnement Unibet Coolblue
  zondag 12 maart 2023 @ 16:10:02 #1
198034 Wielrenner
Eigenwijs is ook wijs.
pi_208345167
Ik heb al dagen gezocht op internet, maar krijg niet gevonden wat ik zoek. Misschien dat hier mensen kunnen helpen bij de onderwerpen waar ik tegen aanloop.

Even een korte schets van onze situatie:

Ik (1962), ja, “aanrechtsubsidie”, ben gehuwd. Ik werk al 23 jaar niet meer en heb gedurende die tijd geen inkomen, ook geen uitkering. Mijn vrouw, fiscale partner, is van 1975 en werkt parttime. Zoals het er nu uitziet ontvang ik over zo'n 7 jaar AOW, maar mijn verwachting is dat mijn vrouw tot haar 70e moet werken. Dan zit ik al diep in de 80. Alles natuurlijk bij leven en welzijn.

Bij het ABP kan ze met haar 60e vervroegd met pensioen gaan. Voorafgaand daaraan kan ze zo'n 1,5 jaar vakantie opnemen met de dagen die ze uit haar IKB gekocht en opgespaard heeft. Tijdens die periode gaat alles, o.a. pensioenopbouw, gewoon door. We hebben 3 kinderen, op dit moment 8, 5 en 3. Voor de oudste heb ik een beleggingsrekening geopend met een eenmalige inleg en vervolgens een maandelijkse inleg tot 18 jaar. Dat gaan we ook doen voor de anderen als ze 8 jaar worden.

Eind 2027 komt er een kapitaalverzekering, met een garantiekapitaal, belastingvrij tot uitkering. Gelijktijdig komen er 2 Lijfrentepolissen, ook met een garantiekapitaal, vrij. Met de 2 laatste wil ik 5 jaar wachten voor ik ze tot uitkering wil laten komen. Dat valt ongeveer gelijk met het geplande vervroegd pensioen van mijn vrouw. Daarnaast hebben we ons huis nu vrij en op onze voormalige boerderij in Duitsland rust een kleine hypotheek. Ook hebben we nog spaargeld, waarvan we een gedeelte tegen 10% rente uitlenen. Oh, en geen schulden.

Er zijn diverse dingen die ik me afvraag. Hieronder probeer ik het allemaal neer te zetten:

1. Als mijn vrouw inkomen heeft en ik ben AOW-gerechtigd, hoeveel AOW ontvang ik dan? Ik heb ergens gelezen de helft van het minimumloon, klopt dit?
2. Ik ontvang AOW en mijn vrouw salaris. Hoe worden dan de belastingschijven toegepast?
3. Hoewel we financieel zeer tevreden zijn overweeg ik ook voor onszelf een beleggingsrekening te openen voor iets meer armslag, natuurlijk als het rendement niet tegenvalt, na het vervroegd pensioen van mijn vrouw. Maar welke variant?
4. Als ik een pensioenbeleggingsrekening open moet dat op mijn naam omdat die lijfrente dan over zo’n 7 jaar vrijkomt. Uitkering stel ik 5 jaar uit. Op naam van mijn vrouw betekent te lang wachten voor ze AOW-gerechtigd is. Of?
5. Kan ik beter een gewone beleggingsrekening openen? De pensioenbeleggingsrekening valt in Box 1 en wordt bij uitkering belast. De beleggingsrekening valt in Box 3 en wordt vermogensrendementsheffing over geheven. Wat is gunstiger?
6. De vermogensrendementsheffing is lager dan de IB, maar komt jaarlijks terug. De IB pas bij uitkering. Hoe kom ik er achter wat ik het beste kan kiezen?

Heel wat leesstof. Ik hoop dat iemand met verstand van zaken hier een uitdaging in ziet en mij kan helpen een en ander duidelijk(er) te krijgen ;-).

Bij voorbaat dank.
  zondag 12 maart 2023 @ 16:20:49 #2
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_208345331
Ik zou, als ik jou was, deze vragen voorleggen aan een onafhankelijk pensioenadviseur.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 12 maart 2023 @ 16:27:02 #3
198034 Wielrenner
Eigenwijs is ook wijs.
pi_208345443
Die bestaan niet. Net als onafhankelijke hypotheekadviseurs niet bestaan. Dat heb ik aan den lijve ondervonden en dan is het toch wel fijn dat je zelf nog iets kennis hebt.
pi_208345498
Ben je lid van een vakbond? Die kunnen je waarschijnlijk wel helpen. Je vragen zijn erg technisch. Wat ik wel heb gelezen is dat als niet-eigenaar van een zeer vette miljoenenbankrekening vervroegd met pensioen het slechtste is wat je kunt doen. Maar iedere situatie is natuurlijk weer anders.
  zondag 12 maart 2023 @ 16:49:23 #5
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_208345683
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2023 16:27 schreef Wielrenner het volgende:
Die bestaan niet.
Die bestaan wel.
Ik heb destijds advies gekregen van een onafhankelijk pensioenadviesbureau, die mijn gespaarde geld, na overleg met mij en na diverse offertes van pensioenfondsen, voor mij elders hebben ondergebracht bij een pensioenfonds waarvan ik nu maandelijks een bedrag ontvang.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 12 maart 2023 @ 16:50:09 #6
198034 Wielrenner
Eigenwijs is ook wijs.
pi_208345692
Zoals ik al schreef werk ik al 23 jaar niet meer. Er was dus geen noodzaak om lid te zijn van een vakbond. Ik weet ook niet of je zonder werk zomaar lid kunt worden van een vakbond.

Wat je schrijft zit wel wat in. Misschien dat mijn vrouw via haar werkgever iets kan laten uitzoeken.
  zondag 12 maart 2023 @ 17:51:47 #7
3542 Gia
User under construction
pi_208346564
Waar ga je de komende 7 jaar van leven? Van het parttime loon van je vrouw? En dat met 3 jonge kinderen.
De aanrechtsubsidie verdwijnt namelijk in 2023.

https://belastingbespaarders.nl/aanrechtsubsidie-wat-is-het/

quote:
Dit is dan ook de reden dat de aanrechtsubsidie steeds verder wordt afgebouwd; vanaf 2023 stopt de regeling helemaal.

Door het afbouwen van de regeling, hangt de hoogte van de heffingskorting grotendeels af van het jaar waarin je bent geboren. In 2021 geldt dit het volgende voor de aanrechtsubsidie:

Ben je geboren voor 1963? Dan ontvang je het volledige bedrag (in 2021 is dit ¤ 2.837).
Ben je geboren in of na 1963? Dan ontvang je slechts een deel van dit bedrag (in 2021 is dit 13,5%).
pi_208346650
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2023 17:51 schreef Gia het volgende:
Waar ga je de komende 7 jaar van leven? Van het parttime loon van je vrouw? En dat met 3 jonge kinderen.
De aanrechtsubsidie verdwijnt namelijk in 2023.

https://belastingbespaarders.nl/aanrechtsubsidie-wat-is-het/
[..]

Dat verdwijnen geldt niet voor TS, die is van 1962. TS werkt sowieso al 23 jaar niet meer, dus die 7 jaar zullen niet veel anders zijn dan de voorgaande 23.
  zondag 12 maart 2023 @ 17:58:11 #9
3542 Gia
User under construction
pi_208346670
quote:
1s.gif Op zondag 12 maart 2023 17:57 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Dat geldt niet voor TS, die is van 1962
Wat daar staat van mensen van voor 1963, geldt voor 2021. Er staat dat vanaf 2023 de regeling helemaal vervalt.
pi_208346708
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2023 17:58 schreef Gia het volgende:

[..]
Wat daar staat van mensen van voor 1963, geldt voor 2021. Er staat dat vanaf 2023 de regeling helemaal vervalt.
Kom dan eens met een fatsoenlijke bron ipv zo’n vage website. Ik doe een gooi: de belastingdienst
  zondag 12 maart 2023 @ 18:10:12 #11
198034 Wielrenner
Eigenwijs is ook wijs.
pi_208346875
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2023 17:51 schreef Gia het volgende:
Waar ga je de komende 7 jaar van leven? Van het parttime loon van je vrouw? En dat met 3 jonge kinderen.
De aanrechtsubsidie verdwijnt namelijk in 2023.

https://belastingbespaarders.nl/aanrechtsubsidie-wat-is-het/
[..]

Waar we al die jaren van leven? Waar we al die jaren al van leven. We hebben onze kosten heel laag gehouden. Ons huis in Nederland is nu vrij, maar kostte toen we hypotheek betaalden minder dan een studentenkamer. Ik schrijf dat we financieel tevreden zijn. We hebben het heel ruim, anders zouden we ook geen geld uitlenen en 2 huizen hebben waar bijna geen schuld op rust. We kunnen ook altijd nog een huis verkopen :P .

De aanrechtsubsidie verdwijnt niet hoor. Kijk hier maar.

Maar die aanrechtsubsidie hebben we niet nodig om van te leven. We hebben het niet slecht. Dat kan ook niet als je het bovenstaande leest. En we klagen zeker niet. Maar als mijn vrouw wat eerder kan stoppen met de mogelijkheden die geboden worden willen we daar graag gebruik van maken. Wel is het van belang dat het een en ander dudielijk is voor we beslissingen nemen.
  zondag 12 maart 2023 @ 18:11:52 #12
3542 Gia
User under construction
pi_208346909


[ Bericht 100% gewijzigd door Gia op 12-03-2023 18:13:02 ]
pi_208346971
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2023 16:27 schreef Wielrenner het volgende:
Die bestaan niet.
Die bestaan wel. Wat niet bestaat is jouw vertrouwen erin. Dat zijn twee verschillende dingen.

Verder eens met @golfer; je vragen horen bij iemand die dit voor zijn (haar) vak doet.
  zondag 12 maart 2023 @ 18:18:57 #14
198034 Wielrenner
Eigenwijs is ook wijs.
pi_208347034
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2023 18:11 schreef Gia het volgende:
Kun je van 3070 heffingskorting en een parttime inkomen, rondkomen met 3 jonge kinderen?
Dat vind ik knap. Tenzij TS van een eigen vermogen leeft.
Makkelijk. Als je weinig kosten hebt wat heb je dan nodig? Mijn vrouw werkt 3,5 dag in de week. En daar houden we dik aan over. En heeft 11 weken vakantie per jaar. Dus kunnen we alle schoolvakanties naar ons huis in Duitsland waar ik in de achtertuin een klein speeltuintje gebouwd heb. We zorgen er ook voor dat onze kinderen iets hebben als ze 18 zijn. Dus nu de eerste beleggingsrekening geopend. We sparen/beleggen 10 jaar voor ze. Als de anderen 8 worden wordt dat voor hen ook gedaan.

23 Jaar geleden ben ik gestopt met mijn bedrijf en heb destijds tegen mijn vrouw gezegd, "ik ga eens kijken wat ik ga doen". Zij was toen net klaar met haar studie. Voor de grap zeg ik altijd dat ik nog steeds aan het kijken ben ;) .

[ Bericht 0% gewijzigd door Wielrenner op 12-03-2023 18:30:57 ]
  zondag 12 maart 2023 @ 18:22:26 #15
198034 Wielrenner
Eigenwijs is ook wijs.
pi_208347089
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2023 18:15 schreef Queller het volgende:

[..]
Die bestaan wel. Wat niet bestaat is jouw vertrouwen erin. Dat zijn twee verschillende dingen.

Verder eens met @:golfer; je vragen horen bij iemand die dit voor zijn (haar) vak doet.
Er kan hier best een gepensioneerd adviseur meekijken die het leuk vindt zijn/haar kennis te delen zonder dat er een financieel aspect m.b.t. tot provisie/commissie om de hoek komt kijken. Natuurlijk geef ik heel graag zelfgebakken Brabantse worstenbroodjes als wederdienst. :) .

[ Bericht 0% gewijzigd door Wielrenner op 12-03-2023 18:31:29 ]
pi_208347450
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2023 18:22 schreef Wielrenner het volgende:
Er kan hier best een gepensioneerd adviseur meekijken die het leuk vindt zijn/haar kennis te delen zonder dat er een financieel aspect m.b.t. tot provisie/commissie om de hoek komt kijken. Natuurlijk geef ik heel graag zelfgebakken Brabantse worstenbroodjes als wederdienst. :) .
Ken je veel mensen die anderhalve dag serieus aan de slag willen tegen een zakje worstenbroodjes? Ik ken ze niet, maar misschien is er een FOK'er die ons verrast *O*
  zondag 12 maart 2023 @ 18:46:18 #17
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_208347535
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2023 18:22 schreef Wielrenner het volgende:

Er kan hier best een gepensioneerd adviseur meekijken die het leuk vindt zijn/haar kennis te delen zonder dat er een financieel aspect m.b.t. tot provisie/commissie om de hoek komt kijken. Natuurlijk geef ik heel graag zelfgebakken Brabantse worstenbroodjes als wederdienst. :) .
Keep on dreaming. :')
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_208347652
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2023 18:22 schreef Wielrenner het volgende:

[..]
Er kan hier best een gepensioneerd adviseur meekijken die het leuk vindt zijn/haar kennis te delen zonder dat er een financieel aspect m.b.t. tot provisie/commissie om de hoek komt kijken. Natuurlijk geef ik heel graag zelfgebakken Brabantse worstenbroodjes als wederdienst. :) .
Je hebt vast met je bedrijf ook altijd voor worstenbroodjes als wederdienst gewerkt toch?
  zondag 12 maart 2023 @ 19:33:19 #19
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_208348400
1. Als mijn vrouw inkomen heeft en ik ben AOW-gerechtigd, hoeveel AOW ontvang ik dan? Ik heb ergens gelezen de helft van het minimumloon, klopt dit?
Op dit moment (wanneer je volledige opbouw hebt) is de AOW ¤ 973,86 bruto per maand voor samenwonenden.

2. Ik ontvang AOW en mijn vrouw salaris. Hoe worden dan de belastingschijven toegepast?
Jouw vrouw betaalt - volgens de huidige percentages - 36,93% en eventueel 49,50% belasting over haar inkomen. Jijzelf 19,03% en eventueel ook 36,93% en 49,50%.

3. Hoewel we financieel zeer tevreden zijn overweeg ik ook voor onszelf een beleggingsrekening te openen voor iets meer armslag, natuurlijk als het rendement niet tegenvalt, na het vervroegd pensioen van mijn vrouw. Maar welke variant?
Hangt er van af hoeveel risico je wilt en kunt lopen.

4. Als ik een pensioenbeleggingsrekening open moet dat op mijn naam omdat die lijfrente dan over zo’n 7 jaar vrijkomt. Uitkering stel ik 5 jaar uit. Op naam van mijn vrouw betekent te lang wachten voor ze AOW-gerechtigd is. Of?
5. Kan ik beter een gewone beleggingsrekening openen? De pensioenbeleggingsrekening valt in Box 1 en wordt bij uitkering belast. De beleggingsrekening valt in Box 3 en wordt vermogensrendementsheffing over geheven. Wat is gunstiger?

Een lijfrenterekening wordt bij uitkering belast, maar is bij inleg ook aftrekbaar in box 1 (mits er genoeg jaar- c.q. reserveringsruimte aanwezig is). Dan wordt het nu WAARSCHIJNLIJK tegen een hoger percentage afgetrokken dan het bij uitkering wordt belast.

6. De vermogensrendementsheffing is lager dan de IB, maar komt jaarlijks terug. De IB pas bij uitkering. Hoe kom ik er achter wat ik het beste kan kiezen?
Door die onafhankelijke adviseur in de hand te nemen.

Heb ik nu worstenbroodjes verdiend? :+
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  zondag 12 maart 2023 @ 20:26:25 #20
198034 Wielrenner
Eigenwijs is ook wijs.
pi_208349427
quote:
1s.gif Op zondag 12 maart 2023 18:52 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Je hebt vast met je bedrijf ook altijd voor worstenbroodjes als wederdienst gewerkt toch?
Met mijn bedrijf niet. Als je goed leest schrijf ik "gepensioneerd". En dat doe ik nu dus ook. Ik help regelmatig mensen gewoon omdat ik vind dat niet alles geld hoeft te kosten. Ik heb bijvoorbeeld zelf mijn zonnepanelen gelegd en heb via Marktplaats al enkele mensen op weg geholpen met de kennis die ik opgedaan heb. Dat kost niks, ik vind het gewoon leuk iemand te helpen. Moet je ook eens proberen :D .
  zondag 12 maart 2023 @ 20:47:17 #21
198034 Wielrenner
Eigenwijs is ook wijs.
pi_208349855
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2023 19:33 schreef MyTiredFeet het volgende:
1. Als mijn vrouw inkomen heeft en ik ben AOW-gerechtigd, hoeveel AOW ontvang ik dan? Ik heb ergens gelezen de helft van het minimumloon, klopt dit?
Op dit moment (wanneer je volledige opbouw hebt) is de AOW ¤ 973,86 bruto per maand voor samenwonenden.

Heb ik nu worstenbroodjes verdiend? :+
Ik begin even bij vraag 1. Helaas denk ik nog geen worstenbroodjes verdiend ;) . Sorry.

Dit heb ik gelezen. Er wordt gesproken over een jongere partner die nog niet AOW-gerechtigd is en geen inkomen heeft. De AOW-gerechtigde ontvangt dan 50% van het miniumloon.

Bij ons is het andersom. Een jongere partner die niet AO(W-gerechtigd is maar wel met inkomen. Ik vermoed dat er dan niet gezegd zal worden dat ik het volledige bedrag krijg. Maar zekerheid hierover heb ik niet.

P.s. maar je kunt altijd koffie komen drinken en een worstenbroodje eten hoor :) .

[ Bericht 0% gewijzigd door Wielrenner op 12-03-2023 21:22:47 ]
  zondag 12 maart 2023 @ 21:01:07 #22
198034 Wielrenner
Eigenwijs is ook wijs.
pi_208350116
quote:
0s.gif [b]Op

2. Ik ontvang AOW en mijn vrouw salaris. Hoe worden dan de belastingschijven toegepast?
Jouw vrouw betaalt - volgens de huidige percentages - 36,93% en eventueel 49,50% belasting over haar inkomen. Jijzelf 19,03% en eventueel ook 36,93% en 49,50%.

Zijn we dan nog fiscale partners? Of doen we los van elkaar aangifte? Als dat samen is kan ik die eerste schijf van 19,03% wel vergeten. Of is dat een foutieve aanname?
  zondag 12 maart 2023 @ 21:16:53 #23
198034 Wielrenner
Eigenwijs is ook wijs.
pi_208350448
quote:
3. Hoewel we financieel zeer tevreden zijn overweeg ik ook voor onszelf een beleggingsrekening te openen voor iets meer armslag, natuurlijk als het rendement niet tegenvalt, na het vervroegd pensioen van mijn vrouw. Maar welke variant?
Hangt er van af hoeveel risico je wilt en kunt lopen.

4. Als ik een pensioenbeleggingsrekening open moet dat op mijn naam omdat die lijfrente dan over zo’n 7 jaar vrijkomt. Uitkering stel ik 5 jaar uit. Op naam van mijn vrouw betekent te lang wachten voor ze AOW-gerechtigd is. Of?
5. Kan ik beter een gewone beleggingsrekening openen? De pensioenbeleggingsrekening valt in Box 1 en wordt bij uitkering belast. De beleggingsrekening valt in Box 3 en wordt vermogensrendementsheffing over geheven. Wat is gunstiger?

Een lijfrenterekening wordt bij uitkering belast, maar is bij inleg ook aftrekbaar in box 1 (mits er genoeg jaar- c.q. reserveringsruimte aanwezig is). Dan wordt het nu WAARSCHIJNLIJK tegen een hoger percentage afgetrokken dan het bij uitkering wordt belast.
Deze 3 vragen neem ik even samen.

Het gaat om de vraag of een beleggingsrekening of een pensioenbeleggingsrekening gunstiger is. Bij een pensioenbeleggingsrekening staat het saldo vast tot je AOW krijgt en wordt in Box 3 niet meegenomen bij de vermogensrendementsheffing. Zoals je schrijft wordt het belast in Box 1 zodra de lijfrente tot uitkering komt. Het saldo op de gewone beleggingsrekening valt niet onder de IB in Box 1, maar blijft al die tijd in Box 3. Waar betaal je meer belasting over?

Mijn inleg is niet aftrekbaar omdat ik geen inkomen heb en dus ook geen jaarruimte. De afgelopen 23 jaar heb ik zo ook ingelegd in een lijfrentepolis. Geen aftrek. De eerste 7 jaar wel. Toen had ik nog inkomen. Daarvoor moet ik ooit bij de belastingdienst een verzoek indienen om dat deel onder het regime van een kapitaalverzekering te scharen die belastingvrij uitkeert omdat er geen aftrek op heeft plaatsgevonden. Dat past nog binnen het vrijstellingsbedrag omdat mijn spaarhypotheek maar heel klein was.

Oh, vraag 6 had hier ook bij gehoord :P .
  zondag 12 maart 2023 @ 21:35:50 #24
198034 Wielrenner
Eigenwijs is ook wijs.
pi_208350825
Dit is waarom ik ook wist dat de "aanrechtsubsidie" gewoon nog bestaat.


Dit werkt geloof ik niet, sorry. Ik weet niet hoe ik hier een afbeelding moet plaatsen. Het was de voorlopige aanslag voor 2023 van 16-01-2023 waarin staat dat ik ¤ 3070,-- krijg.

[ Bericht 44% gewijzigd door Wielrenner op 12-03-2023 21:56:13 ]
pi_208351069
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2023 16:49 schreef golfer het volgende:

[..]
Die bestaan wel.
Ik heb destijds advies gekregen van een onafhankelijk pensioenadviesbureau, die mijn gespaarde geld, na overleg met mij en na diverse offertes van pensioenfondsen, voor mij elders hebben ondergebracht bij een pensioenfonds waarvan ik nu maandelijks een bedrag ontvang.
Mijn belastingadviseur berekende voor mij de vrije ruimte, waarin je belastingvrij kunt sparen. Heeft me veel geholpen, ik kreeg elk jaar een flinke smak geld terug van de belasting. Sinds ik echter bij het ABP zit, is dat feest nu helaas voorbij. Het belastingvrije geld zit in een bankspaarrekening die ik uitgekeerd krijg in mijn pensioen. TS heeft zo te lezen ook al lijfrentes waar dit mee te vergelijken valt. Verder helpt gewoon sparen ook voor de oude dag.
pi_208351191
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2023 20:47 schreef Wielrenner het volgende:

[..]
Ik begin even bij vraag 1. Helaas denk ik nog geen worstenbroodjes verdiend ;) . Sorry.

Dit heb ik gelezen. Er wordt gesproken over een jongere partner die nog niet AOW-gerechtigd is en geen inkomen heeft. De AOW-gerechtigde ontvangt dan 50% van het miniumloon.

Bij ons is het andersom. Een jongere partner die niet AO(W-gerechtigd is maar wel met inkomen. Ik vermoed dat er dan niet gezegd zal worden dat ik het volledige bedrag krijg. Maar zekerheid hierover heb ik niet.

P.s. maar je kunt altijd koffie komen drinken en een worstenbroodje eten hoor :) .
Wat daar staat is dat wanneer je jongere partner geen inkomen en ook nog geen AOW heeft, jouw AOW ook gelijk is aan 50% van het minimumloon. Dat "ook" verwijst naar wat daar boven staat, dat je wanneer je samen woont of getrouwd bent 50% van het minimumloon krijgt. Voorheen (voor 2015) kreeg je als je jongere partner geen of weinig inkomen had nog een AOW toeslag bovenop die 50%. Die toeslag krijg je nu niet meer, waardoor het voor de hoogte van je AOW niet uitmaakt of je jongere partner wel of geen inkomen heeft. Zo lees ik dat tenminste.

Zie ook dit https://www.svb.nl/nl/aow/woonsituaties/check-uw-situatie
  zondag 12 maart 2023 @ 21:58:59 #27
198034 Wielrenner
Eigenwijs is ook wijs.
pi_208351211
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2023 21:51 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Mijn belastingadviseur berekende voor mij de vrije ruimte, waarin je belastingvrij kunt sparen. Heeft me veel geholpen, ik kreeg elk jaar een flinke smak geld terug van de belasting. Sinds ik echter bij het ABP zit, is dat feest nu helaas voorbij. Het belastingvrije geld zit in een bankspaarrekening die ik uitgekeerd krijg in mijn pensioen. TS heeft zo te lezen ook al lijfrentes waar dit mee te vergelijken valt. Verder helpt gewoon sparen ook voor de oude dag.
Dat gaat bij mij helaas niet omdat ik geen inkomen heb.

Mijn vrouw zit bij het ABP. En heeft een IKB. Daarmee kun je wel belastingvrij wat dingen doen. Binnenkort wordt er een warmtepomp geplaatst en die kost me inclusief montage slechts ¤ 475,--. Dit omdat zij gebruik kan maken van geld dat voor verduurzaming van de woning gebruikt kan worden.
pi_208351266
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2023 21:58 schreef Wielrenner het volgende:

[..]
Dat gaat bij mij helaas niet omdat ik geen inkomen heb.

Mijn vrouw zit bij het ABP. En heeft een IKB. Daarmee kun je wel belastingvrij wat dingen doen. Binnenkort wordt er een warmtepomp geplaatst en die kost me inclusief montage slechts ¤ 475,--. Dit omdat zij gebruik kan maken van geld dat voor verduurzaming van de woning gebruikt kan worden.
Maar kun je nu niet uitrekenen wat jullie per maand gaan ontvangen wanneer jij met pensioen gaat met je AOW en lijfrentes en je partner stopt met werken? Op de website van het ABP kun je volgens mij laten uitrekenen hoeveel je vrouw ontvangt als ze stopt met werken. En volgens mij krijg je gewoon volledig AOW voor jezelf. Ik zou even alles op papier uitrekenen en kijken wat je uitgaven nu zijn en of je dan rond kunt komen.
  zondag 12 maart 2023 @ 22:08:00 #29
198034 Wielrenner
Eigenwijs is ook wijs.
pi_208351362
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2023 21:58 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Wat daar staat is dat wanneer je jongere partner geen inkomen en ook nog geen AOW heeft, jouw AOW ook gelijk is aan 50% van het minimumloon. Dat "ook" verwijst naar wat daar boven staat, dat je wanneer je samen woont of getrouwd bent 50% van het minimumloon krijgt. Voorheen (voor 2015) kreeg je als je jongere partner geen of weinig inkomen had nog een AOW toeslag bovenop die 50%. Die toeslag krijg je nu niet meer, waardoor het voor de hoogte van je AOW niet uitmaakt of je jongere partner wel of geen inkomen heeft. Zo lees ik dat tenminste.

Zie ook dit https://www.svb.nl/nl/aow/woonsituaties/check-uw-situatie
Ik snap wat je bedoelt. Als het zo is is het voor mij inderdaad het "volledige" AOW-bedrag. De toeslag dat wist ik. Er is nog wel iets van een soort toeslag geloof ik als je onder het bestaansminimum komt. Maar dat is natuurlijk als je jongere partner geen inkomen heeft en jij AOW krijgt. Dat is bij ons niet.

Ik heb nog meegemaakt dat mijn vader AOW kreeg en mijn moeder, 5 jaar jonger, het toen automatisch ook kreeg. Ze leven beiden trouwens nog :) .
pi_208351539
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2023 22:08 schreef Wielrenner het volgende:

[..]
Ik snap wat je bedoelt. Als het zo is is het voor mij inderdaad het "volledige" AOW-bedrag. De toeslag dat wist ik. Er is nog wel iets van een soort toeslag geloof ik als je onder het bestaansminimum komt. Maar dat is natuurlijk als je jongere partner geen inkomen heeft en jij AOW krijgt. Dat is bij ons niet.

Ik heb nog meegemaakt dat mijn vader AOW kreeg en mijn moeder, 5 jaar jonger, het toen automatisch ook kreeg. Ze leven beiden trouwens nog :) .
Wat betreft die toeslag, ik herinner nu aan dat dit de reden is dat een oud collega hierdoor eerder is gestopt met werken.

Het bedrijf waar ik gewerkt hebt verhuisde in augustus 2014. Iemand van onze afdeling had niet veel zin om mee te gaan en langer te moeten reizen en koos er toen voor om niet mee te gaan en ontslag te nemen. Zij was qua leeftijd ergens begin 60 meen ik, maar haar man was ouder en had al AOW. Door in 2014 ontslag te nemen en daarna geen inkomen te hebben, kreeg haar man daarna die AOW toeslag. Zou ze zijn blijven werken en na janauari 2015 stoppen met werken en dan geen inkomen hebben, zou haar man die toeslag niet krijgen.
  zondag 12 maart 2023 @ 22:19:40 #31
198034 Wielrenner
Eigenwijs is ook wijs.
pi_208351559
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2023 22:02 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Maar kun je nu niet uitrekenen wat jullie per maand gaan ontvangen wanneer jij met pensioen gaat met je AOW en lijfrentes en je partner stopt met werken? Op de website van het ABP kun je volgens mij laten uitrekenen hoeveel je vrouw ontvangt als ze stopt met werken. En volgens mij krijg je gewoon volledig AOW voor jezelf. Ik zou even alles op papier uitrekenen en kijken wat je uitgaven nu zijn en of je dan rond kunt komen.
Dat heb ik al uitgerekend bij het ABP. Maar dat gaat over het pensioen dat mijn vrouw krijgt als ze vervroegd met pensioen gaat. Dat kan vanaf 60 jaar. Natuurlijk krijg je dan minder, maar dat is niet erg. Ons gaat het er meer om om nog iets aan je tijd te hebben.

Ik begin nu steeds meer te snappen dat die 50% van het minimumloon dat ik krijg het "normale" AOW-bedrag is.

Onze situatie is natuurlijk niet helemaal standaard. Ik heb (bijna) geen pensioen, alleen AOW. Maar die AOW betekent voor mij een gigantische vooruitgang. Ik doe het namelijk al zolang zonder inkomen en dat gaat heel lekker. Maar op het moment dat ik AOW krijg kan mijn vrouw gerust met vervroegd pensioen met een lager bedrag omdat mijn AOW het zover compenseert dat het ongeveer hetzelfde blijft.

Langzaam begin ik door jullie hulp te beseffen dat er niks geks is met het AOW-bedrag.

Nu weet ik alleen nog niet hoe het precies zit met de belastingschijven nadat ik AOW krijg. Als ik mijn vrouw als fiscale partner zie kan ik nooit die 19% gebruiken omdat haar loon daarvoor te hoog is.

Overigens is het zo dat het gunstiger kan zijn de AOW later in te laten gaan. In mijn geval is dat zo.
pi_208351586
Vergeet niet dat je nog even uitzoekt of je belasting moet betalen over de uitkering van je lijfrentes. Ik weet niet precies hoe dat zit. Ik weet wel dat ik belasting moet gaan betalen over de uitkering van mijn spaarcenten bij het banksparen. Over het gewone spaargeld hoeft dat niet (behalve dan je vermogensbelasting).
  zondag 12 maart 2023 @ 22:23:20 #33
198034 Wielrenner
Eigenwijs is ook wijs.
pi_208351622
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2023 22:18 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Wat betreft die toeslag, ik herinner nu aan dat dit de reden is dat een oud collega hierdoor eerder is gestopt met werken.

Het bedrijf waar ik gewerkt hebt verhuisde in augustus 2014. Iemand van onze afdeling had niet veel zin om mee te gaan en langer te moeten reizen en koos er toen voor om niet mee te gaan en ontslag te nemen. Zij was qua leeftijd ergens begin 60 meen ik, maar haar man was ouder en had al AOW. Door in 2014 ontslag te nemen en daarna geen inkomen te hebben, kreeg haar man daarna die AOW toeslag. Zou ze zijn blijven werken en na janauari 2015 stoppen met werken en dan geen inkomen hebben, zou haar man die toeslag niet krijgen.
Ja, vanaf 2015 is dat geloof ik veranderd. Maar als je die toeslag hebt blijf je hem geloof ik gewoon houden.

Het is in de loop der tijd steeds iets uitgekleed. Toen mijn vader, destijds, 65 werd, inmiddels bijna 23 jaar geleden, was mijn moeder 60 en kreeg ook gewoon AOW. Als dat ook zo zou zijn over 7 jaar als ik AOW krijg. Dan stopte mijn vrouw over 7 jaar met werken hahaha. Dat overleven we wel tot haar vervroegd pensioen. Maar helaas is dat niet meer zo.

[ Bericht 3% gewijzigd door Wielrenner op 12-03-2023 22:34:39 ]
  zondag 12 maart 2023 @ 22:30:27 #34
198034 Wielrenner
Eigenwijs is ook wijs.
pi_208351765
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2023 22:21 schreef -Sigaartje het volgende:
Vergeet niet dat je nog even uitzoekt of je belasting moet betalen over de uitkering van je lijfrentes. Ik weet niet precies hoe dat zit. Ik weet wel dat ik belasting moet gaan betalen over de uitkering van mijn spaarcenten bij het banksparen. Over het gewone spaargeld hoeft dat niet (behalve dan je vermogensbelasting).
Klopt, als alles normaal loopt, wat bij ons dus niet is, trek je de ingelegde bedragen tegen een hoger tarief af dan dat het na de AOW-gerechtigde leeftijd belast wordt. Daarom is dat interessant.

Alleen heb ik de ingelegde bedragen van de afgelopen 23 jaar niet kunnen aftrekken omdat ik geen jaarruimte had vanwege het ontbreken van inkomen. De eerste 7 jaar heb ik wel af kunnen trekken ondat ik toen inkomen had. Een hypotheekadviseur heeft me een paar weken geleden gezegd bij de belastingdienst een verzoek in te dienen om de inleg die nooit afgetrokken is onder het "spaarregime" te scharen dat belastingvrij uirgekeerd kan worden.

Ik heb naast de spaarhypotheek, die nu einde oefening is, nog een kapitaalverzekering lopen. De bedragen die daar ingelegd zijn waren niet aftrekbaar, maar bij uitkering zijn ze, net als de spaarhypotheek belastingvrij. De spaarhypotheek natuurlijk niet, maar het vrijgekomen kapitaal van deze kapitaalverzekring is dan wel weer onderhevig aan vermogensrendementsheffing.
pi_208351853
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2023 22:30 schreef Wielrenner het volgende:

[..]
Klopt, als alles normaal loopt, wat bij ons dus niet is, trek je de ingelegde bedragen tegen een hoger tarief af dan dat het na de AOW-gerechtigde leeftijd belast wordt. Daarom is dat interessant.

Alleen heb ik de ingelegde bedragen van de afgelopen 23 jaar niet kunnen aftrekken omdat ik geen jaarruimte had vanwege het ontbreken van inkomen. De eerste 7 jaar heb ik wel af kunnen trekken ondat ik toen inkomen had. Een hypotheekadviseur heeft me een paar weken geleden gezegd bij de belastingdienst een verzoek in te dienen om de inleg die nooit afgetrokken is onder het "spaarregime" te scharen dat belastingvrij uirgekeerd kan worden.

Ik heb naast de spaarhypotheek, die nu einde oefening is, nog een kapitaalverzekering lopen. De bedragen die daar ingelegd zijn waren niet aftrekbaar, maar bij uitkering zijn ze, net als de spaarhypotheek belastingvrij. De spaarhypotheek natuurlijk niet, maar het vrijgekomen kapitaal van deze kapitaalverzekring is dan wel weer onderhevig aan vermogensrendementsheffing.
Het is altijd een beetje gedoe. Over een paar jaar ga ik met pensioen, maar ik heb een AOW-gat, omdat ik niet altijd in Nederland heb gewoond. Dus ik ben druk geweest met repareren, en gelukkig bestaat er iets als een jaarruimte. Ik zou ook ontzettend graag nu stoppen met werken, maar net die laatste jaren geven het extra zetje bij de AOW en ABP en kan ik straks na mijn 68ste gewoon rondkomen en een beetje reizen. Nog even volhouden denk ik maar. En misschien nog tot mijn 70ste twee dagen per week blijven werken als adviseur.
  zondag 12 maart 2023 @ 22:42:15 #36
198034 Wielrenner
Eigenwijs is ook wijs.
pi_208351975
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2023 22:36 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Het is altijd een beetje gedoe. Over een paar jaar ga ik met pensioen, maar ik heb een AOW-gat, omdat ik niet altijd in Nederland heb gewoond. Dus ik ben druk geweest met repareren, en gelukkig bestaat er iets als een jaarruimte. Ik zou ook ontzettend graag nu stoppen met werken, maar net die laatste jaren geven het extra zetje bij de AOW en ABP en kan ik straks na mijn 68ste gewoon rondkomen en een beetje reizen. Nog even volhouden denk ik maar. En misschien nog tot mijn 70ste twee dagen per week blijven werken als adviseur.
Je bent dus actief bezig geweest de situatie in kaart te brengen. Dat is goed. Dat ben ik nu ook aan het doen.

Ik ben op mijn 37e gestopt met werken en ben nu 60 en mijn vrouw, nu 47, werkt dus 3,5 dag in de week en heeft 11 weken vakantie. We klagen dus absoluut niet. Elke schoolvakantie, euh ik ben ouder dan menig opa op school :P , zitten we in ons huis in Duitsland. We hehben het gewoon heel goed. Ik probeer nu alleen wat dingen duidelijk te krijgen en we zouden indien mogelijk straks, bij leven en welzijn, graag nog wat tijd hebben om samen dingen te doen. Dat lukt niet als zij tot ca. 70 jaar moet werken.
  zondag 12 maart 2023 @ 22:44:58 #37
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_208352022
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2023 20:47 schreef Wielrenner het volgende:
Dit heb ik gelezen. Er wordt gesproken over een jongere partner die nog niet AOW-gerechtigd is en geen inkomen heeft. De AOW-gerechtigde ontvangt dan 50% van het miniumloon.

Bij ons is het andersom. Een jongere partner die niet AO(W-gerechtigd is maar wel met inkomen. Ik vermoed dat er dan niet gezegd zal worden dat ik het volledige bedrag krijg. Maar zekerheid hierover heb ik niet.
Goed lezen.
quote:
Woont u samen en heeft uw partner geen inkomen en ook nog geen AOW? Ook dan is uw AOW gelijk aan 50% van het minimumloon. De AOW-partnertoeslag is per 1 januari 2015 vervallen.
Bij een gezamenlijke huishouding is er altijd sprake van de uitkering van ¤ 973,86 bruto (cijfers 2023). Bij alleenstaanden geldt de verhoogde uitkering van ¤ 1.430,80 bruto (cijfers) per maand.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  zondag 12 maart 2023 @ 22:47:31 #38
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_208352076
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2023 21:01 schreef Wielrenner het volgende:
Zijn we dan nog fiscale partners? Of doen we los van elkaar aangifte? Als dat samen is kan ik die eerste schijf van 19,03% wel vergeten. Of is dat een foutieve aanname?
Je blijft fiscaal partner. Of je moet van plan om te gaan scheiden?

Je doet persoonlijk aangifte. Jouw inkomen wordt dan belast in de AOW+ schijven en dat van jouw vrouw in de AOW- schijven.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  zondag 12 maart 2023 @ 22:52:22 #39
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_208352154
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2023 21:16 schreef Wielrenner het volgende:
Het gaat om de vraag of een beleggingsrekening of een pensioenbeleggingsrekening gunstiger is. Bij een pensioenbeleggingsrekening staat het saldo vast tot je AOW krijgt en wordt in Box 3 niet meegenomen bij de vermogensrendementsheffing. Zoals je schrijft wordt het belast in Box 1 zodra de lijfrente tot uitkering komt. Het saldo op de gewone beleggingsrekening valt niet onder de IB in Box 1, maar blijft al die tijd in Box 3. Waar betaal je meer belasting over?
Het is niet zwart-wit te stellen dat de een voordeliger is dan de ander. Als jij geen jaarruimte hebt is het nogal nutteloos om een lijfrentepremie af te sluiten. Het enige voordeel is dan dat het buiten box 3 blijft. Nadeel is dan dat het pas tot uitkering na de AOW-leeftijd. Op box 3 heeft het pas effect als jullie totale vermogen meer dan een ton bedraagt. En als dat alleen spaargeld is, is de belastingdruk ook minuscuul. Dan zou je eventueel nog je hypotheekschuld kunnen inlossen als je die nog hebt.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  zondag 12 maart 2023 @ 22:59:15 #40
198034 Wielrenner
Eigenwijs is ook wijs.
pi_208352256
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2023 22:44 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]
Goed lezen.
[..]
Bij een gezamenlijke huishouding is er altijd sprake van de uitkering van ¤ 973,86 bruto (cijfers 2023). Bij alleenstaanden geldt de verhoogde uitkering van ¤ 1.430,80 bruto (cijfers) per maand.
¤ 973,86 Per persoon dan. Een gezamelijke huishouding kan nooit minder ontvangen dan een alleenstaande. Ik weet ook wat mijn ouders ongeveer netto ontvangen. Zoals ik al eerder schreef is me dat op dit forum steeds duidelijker geworden. Vandaar ook het starten van dit topic.
  zondag 12 maart 2023 @ 23:05:07 #41
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_208352339
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2023 22:59 schreef Wielrenner het volgende:
¤ 973,86 Per persoon dan.
Inderdaad per persoon. Een AOW-uitkering is een persoonlijke uitkering (in tegenstelling tot een bijstandsuitkering).
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_208352393
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2023 23:05 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]
Inderdaad per persoon. Een AOW-uitkering is een persoonlijke uitkering (in tegenstelling tot een bijstandsuitkering).
Dus als man en vrouw samen met pensioen zijn krijgen ze allebei 973,86 bruto?
  zondag 12 maart 2023 @ 23:11:04 #43
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_208352404
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2023 23:10 schreef -Sigaartje het volgende:
Dus als man en vrouw samen met pensioen zijn krijgen ze allebei 973,86 bruto?
Ja.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  zondag 12 maart 2023 @ 23:14:16 #44
198034 Wielrenner
Eigenwijs is ook wijs.
pi_208352448
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2023 22:47 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]
Je blijft fiscaal partner. Of je moet van plan om te gaan scheiden?

Je doet persoonlijk aangifte. Jouw inkomen wordt dan belast in de AOW+ schijven en dat van jouw vrouw in de AOW- schijven.
Ah, dat maakt een hoop duidelijk. Ik dacht dat omdat we fiscale partners zijn de inkomens bij elkaar opgeteld worden en ik dus nooit profiteer van die ca. 19% die het nu is. Kan straks natuurlijk een ander percentage zijn, maar waarschijnlijk wel voordeliger dan de normale belastingpercentages. Thanks.
pi_208352473
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2023 22:52 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]
Het is niet zwart-wit te stellen dat de een voordeliger is dan de ander. Als jij geen jaarruimte hebt is het nogal nutteloos om een lijfrentepremie af te sluiten. Het enige voordeel is dan dat het buiten box 3 blijft. Nadeel is dan dat het pas tot uitkering na de AOW-leeftijd. Op box 3 heeft het pas effect als jullie totale vermogen meer dan een ton bedraagt. En als dat alleen spaargeld is, is de belastingdruk ook minuscuul. Dan zou je eventueel nog je hypotheekschuld kunnen inlossen als je die nog hebt.
En als je geen box 1 inkomen hebt en het box 3 vermogen wel belegd is én boven het belastingvrije bedrag komt, is de algemene heffingskorting van toepassing op je box 3 inkomen. Er kan misschien nog wel wat box 1 inkomen zijn als het EWF hoger is dan de betaalde hypotheekrente als je hypotheek al grotendeels afgelost is.
  zondag 12 maart 2023 @ 23:23:53 #46
198034 Wielrenner
Eigenwijs is ook wijs.
pi_208352602
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2023 22:52 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]
Het is niet zwart-wit te stellen dat de een voordeliger is dan de ander. Als jij geen jaarruimte hebt is het nogal nutteloos om een lijfrentepremie af te sluiten. Het enige voordeel is dan dat het buiten box 3 blijft. Nadeel is dan dat het pas tot uitkering na de AOW-leeftijd. Op box 3 heeft het pas effect als jullie totale vermogen meer dan een ton bedraagt. En als dat alleen spaargeld is, is de belastingdruk ook minuscuul. Dan zou je eventueel nog je hypotheekschuld kunnen inlossen als je die nog hebt.
Klopt, de inleg is niet aftrekbaar, maar je onttrekt het vermogen aan box 3 en betaalt er dus geen vermogensrendementsheffing over. Uitkering na de AOW-gerechtigde leeftijd zou geen probleem zijn. Ik stel het sowieso 5 jaar uit zodat het ongeveer gelijk valt met het vervroegd pensioen van mijn vrouw.

Spaargeld is meer dan een ton. En ook ons huis in Duitsland staat in Box 3. Daar staat wel een kleine hypotheek in Duitsland tegenover. Het was destijds, 6,5 jaar geleden, een afweging, het huis zelf betalen, of een hypotheek afsluiten. De hypotheekrente was toen 1,79% en het geld dat we uitleenden, en nog uitlenen, levert 10% rente op. Dus was het een makkelijke rekensom.

Het huis in Nederland is vrij.
  zondag 12 maart 2023 @ 23:26:27 #47
198034 Wielrenner
Eigenwijs is ook wijs.
pi_208352622
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2023 23:15 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
En als je geen box 1 inkomen hebt en het box 3 vermogen wel belegd is én boven het belastingvrije bedrag komt, is de algemene heffingskorting van toepassing op je box 3 inkomen. Er kan misschien nog wel wat box 1 inkomen zijn als het EWF hoger is dan de betaalde hypotheekrente als je hypotheek al grotendeels afgelost is.
In Nederland afgelost, in Duitsland, maar dat is niet hetzelfde, is er nog een kleine hypotheek.
  zondag 12 maart 2023 @ 23:27:54 #48
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_208352638
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2023 23:23 schreef Wielrenner het volgende:
En ook ons huis in Duitsland staat in Box 3. Daar staat wel een kleine hypotheek in Duitsland tegenover.
Onroerend goed is belast in het land waar het gelegen is. In Nederland geldt dus een vrijstelling in verband met dubbele belasting heffing.

Stop het geld dan in groene beleggingen (als dat tenminste nog ergens wordt aangeboden).
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  zondag 12 maart 2023 @ 23:30:35 #49
198034 Wielrenner
Eigenwijs is ook wijs.
pi_208352662
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2023 23:27 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]
Onroerend goed is belast in het land waar het gelegen is. In Nederland geldt dus een vrijstelling in verband met dubbele belasting heffing.

Stop het geld dan in groene beleggingen (als dat tenminste nog ergens wordt aangeboden).
Ik betaal in Duitsland geen OZB. Ik heb de vakantiewoning hier in Box 3 staan, de hypotheekschuld ook.
  zondag 12 maart 2023 @ 23:33:24 #50
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_208352683
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2023 23:30 schreef Wielrenner het volgende:
Ik betaal in Duitsland geen OZB. Ik heb de vakantiewoning hier in Box 3 staan, de hypotheekschuld ook.
Ik heb het niet over de onroerende zaakbelasting maar over de inkomstenbelasting.

Leesvoer. En hier wat berekeningen (met oude cijfers).
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')