abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 20 april 2023 @ 09:59:28 #201
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_208834127
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 23:56 schreef ArnieAlberts het volgende:

[..]
Aaah, nee, nu haal je enkele varianten door elkaar. Plaaggeest is in ziek veel uitgaves verschenen. Moment:

*Paar uur later*
Ik heb wat foto's van internet, wat tekst-toelichting én een uitgave waar ik... *Nog een paar uur later* met wat navragen nu wél een foto van heb (Online niet te vinden).

1986: Plastic case Penta Video
[ afbeelding ]

1989: Karton Penta Video, Groen (Deel I, Deel II, en een Deel III zonder opdruk; gek genoeg heb ik óók delen zonder opdruk gezien waar deel I of II in zat. Om het overzichtelijk te houden, denk ik.)
[ afbeelding ] Oftewel, jouw deel 1? :)

1989(?): Karton Penta Video, donkerblauw en titel 'Zien Spoken' (En deze schijnt nowadays amper op te duiken);
[ afbeelding ]
(Note: Deze foto is trouwens even via via geregeld, online kon ik er geen exemplaar van vinden maar een fan heeft 'm gelukkig in haar collectie. Note 2: Deel II in groene hoes begint bij mij dus met dezelfde titel. :'))

1991 (Ik dacht dat ik dit ooit ergens had gelezen, dat deze uit 1991 komen): Weton-Wesgram (Kidstuff); de énige heruitgaves die een nieuw eigen design kregen. Overigens verschenen déze banden in zowel plastic casing (Zie foto) als in karton herinner ik me.

(Professor gebruikte de Penta-voorkant met een wit 'BEKEND VAN TV'-blok overlay over het PENTA-logo op de cover. Dit zijn de twee heruitgaves die in de biografie van Aad als zijnde illegale uitgaves werden bevonden. De Professor-banden werden later nog jarenlang verkocht in het kraampje van de Lachspektakelshow, maar waren daar toen bespottelijk duur.)
[ afbeelding ]

Daarna een héle tijd niks (Terwijl in 1991-1993 Aad en Bas de rechten van hun series volledig veilig stelden), om tussen 1993-1996 de hermontage van de Plaaggeest te maken (Omwille van de aanwerving van de rechten staat er © 1993 op die aftitelingen, maar het kan ook dat Aad toen begonnen is met een beetje voormonteren in de tussentijd), die in 1996 uitkwam als '20 jaar Bassie en Adriaan' jubileum-uitgave (Waarvoor er even twee jaar bijgesnoept werden _O-).
Jep, die groene heb ik gehad. De blauwe twijfelachtig, maar toch komt het mij bekend voor.
“A wizard is never late, nor is he early .He arrives precisely when he means to.”
pi_208834308
Het blijft een wirwar met die uitgaves. Helpt ook niet dat de fotos op de covers niet uit de Plaaggeest-tijd komen of uberhaupt de Plaaggeest zelf bevatten.
Tel daarbij op dat je muziekvervangingen hebt, edits ivm de runtime van videobanden en je hebt weet ik veel hoeveel verschillende uitgaves.
pi_208834351
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 10:25 schreef Writersright het volgende:
Het blijft een wirwar met die uitgaves. Helpt ook niet dat de fotos op de covers niet uit de Plaaggeest-tijd komen of uberhaupt de Plaaggeest zelf bevatten.
Tel daarbij op dat je muziekvervangingen hebt, edits ivm de runtime van videobanden en je hebt weet ik veel hoeveel verschillende uitgaves.
Welke zijn het meeste waard eigenlijk? En wat moeten die opbrengen?
  donderdag 20 april 2023 @ 10:58:20 #204
431496 girlnextdoor.
Could be mine, could be yours.
pi_208834585
Sowieso, waarom zoveel edits? Omdat ze met iedereen ruzie kregen?
With love :*
pi_208834768
quote:
1s.gif Op donderdag 20 april 2023 10:58 schreef girlnextdoor. het volgende:
Om er een paar te noemen:

Sommige series zijn ingekort zodat ze op een enkele videoband pasten, bijvoorbeeld de Sleutel. Later kregen die weer uitgaves met de hele serie, verdeeld over meerdere banden.

Ruzie met Aad Klaris zorgde idd voor vervanging van de achtergrondmuziek, dus weer nieuwe banden.

In sommige Amerika-DVDs mist het deel in Universal, dat heeft ws met rechten te maken.
pi_208834881
Je hebt ook nog deze Plaaggeest versie. Met volgens mij een scène met Bassie zonder clownsneus.

Een reden dat de Amerika versie is ingekort is denk ik omdat de aflevering in de MGM studio deels geïmproviseerd is. In het script zelf stond Disney World en een ontmoeting met Mickey Mouse.

[ Bericht 15% gewijzigd door JOO op 20-04-2023 11:32:40 ]
  donderdag 20 april 2023 @ 11:45:15 #207
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_208835053
quote:
1s.gif Op donderdag 20 april 2023 11:26 schreef JOO het volgende:
Je hebt ook nog deze Plaaggeest versie. Met volgens mij een scène met Bassie zonder clownsneus.[ afbeelding ]
Correct, die was ik vergeten, de allereerste video-uitgaves van Video Media. Overigens zijn hier ook twee cover designs van (drie als je de VCR N1500-Blokband(en?) meetelt, maar die laatste is als enige met recht zeldzaam te noemen - in 19 jaar tijd ben ik die maar 1 keer op Marktplaats tegengekomen en is maar 1 eigenaar van bekend. Destijds van eigenaar gewisseld voor 40 euro.), een met wat platter design en oude fontje, en dat van bovenstaande foto. Dan zijn er nog uitgaves in verschillende kleuren, volgens mij om de drager aan te duiden (versies op video2000 en betamax). Deze bevatten als énige het originele einde.

De scène van Bassie zonder neus zat ook nog op de Penta-banden (aan het begin van deel 1), is er daarna uitgehaald :)

Fun fact: niet zeker, maar volgens mij zijn Op Bezoek/Op Stap ook op betamax verschenen, ik heb wel eens een foto van het kraampje bij de Lachspektakelshow in de late 80s/vroege 90s gezien en daar stond een bord met prijzen. Op dat formaat heb ik nog geen exemplaar kunnen terugvinden in de collectie van fans en verzamelaars.

Welke het meeste waard is of het meeste opbrengt, tsja, dat is allemaal relatief. Je hebt hele grote geldwolven nowadays die alle prijzen kunstmatig omhoog gooien. Een idioot op Marktplaats vraagt nu 400 euro voor een losse band. Het is serieus wat de gek ervoor geeft (zo'n videomedia werd ooit voor zo'n prijs verkocht, en jongens dat is het évht niet waard). Same voor de LP-versies van Geheime Agenten en Radiostation 2 vanuit Griekenland, gewoon zieke prijzen.
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
  donderdag 20 april 2023 @ 11:47:02 #208
328189 ArnieAlberts
pi_208835071
quote:
1s.gif Op donderdag 20 april 2023 10:58 schreef girlnextdoor. het volgende:
Dat en omdat Bassie & Adriaan de Nederlandse Star Wars is Blijkbaar mag ik dit niet zeggen zonder hoongelach :{ (denk alleen al aan de merch). De jeugd bleef zich om de zoveel jaren opfrissen, dus een nieuwe uitgave was dan speciaal voor elke generatie. Tel daar een enthousiaste editor in het team bij op, de ruzies met o.a. Klaris en het afremmen van de rechtenafdraging aan andere componisten, het bijknippen van momenten die niet meer passen, en je hebt een constante stroom aan oud materiaal in een nieuw jasje.

[ Bericht 8% gewijzigd door ArnieAlberts op 20-04-2023 12:20:43 ]
pi_208835080
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 11:47 schreef ArnieAlberts het volgende:
Dat en omdat Bassie & Adriaan de Nederlandse Star Wars is
:) :{ ;(
  donderdag 20 april 2023 @ 11:52:04 #210
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_208835101
Moet je voorstellen, dat wij alleen afleveringen op opneemband hadden. Toen ik een bijbaan kreeg voor 3,15 per uur heb ik de Amerika-serie gekocht. Op 5 dvd's, dan moet het wel goed zijn. Was niet goedkoop.
Zat mijn favoriete deel (pretparken) er niet eens in!
Toen was ik zó geïrriteerd dat ik de serie via Pirate bay heb gedownload.
Had er immers toch al voor betaald :{w
Ben daar nog steeds een beetje zuur over :')
pi_208835119
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 11:47 schreef ArnieAlberts het volgende:

[..]
Dat en omdat Bassie & Adriaan de Nederlandse Star Wars is (denk alleen al aan de merch). De jeugd bleef zich om de zoveel jaren opfrissen.
Er is niet echt een Buitenlandse franchise mee te vergelijken. En ze vergelijken met Star Wars slaat de plank wel heel erg mis _O-
  donderdag 20 april 2023 @ 12:17:43 #212
328189 ArnieAlberts
pi_208835306
quote:
10s.gif Op donderdag 20 april 2023 11:54 schreef roenketoenk het volgende:

[..]
Er is niet echt een Buitenlandse franchise mee te vergelijken. En ze vergelijken met Star Wars slaat de plank wel heel erg mis _O-
Doe niet zo lullig :D Niet inhoudelijk nee, maar ik doel op het grote geheel:

- Meerdere reeksen met zelfde figuren
- Spin-offs (De neefjes van/Keet en Koen zeggen hallo)
- Cameo's in totaal andere producties
- Aanhangende bijfiguren in het collectief geheugen (R2D2, meet Robin de Robot)
- Hermontages waar men nog altijd niet over is uitgesproken (hóeveel dingen heeft George Lucas precies 'verbeterd' met zijn 'Special Editions'?)
- Officiële beschikbaarheid van de eerste oer-versie (in beide gevallen non-existent, je moet onofficiële methoden gebruiken of contact opnemen om oudere onbewerkte versies te vinden)
- Heruitgaves op zo'n 1001 verschillende dragers
- Live-events
- Merchandise (poppen, voertuigen, boekjes, etenswaar, kleding, knutselmeuk, magazines, feestpakketten, stripboeken, leesboeken, fotoalbums, stickerboekjes, sponsordeals, spaarprogramma's)
- Fans en verzamelaars-community (een enorm verzamelaarsplatform, hier en daar wat toxic engerds, een paar verzamelhoarders en wat poenscheppers)

Het enige verschil is dat ik me niet kan herinneren dat acteurs uit de Star Wars-universe met onvrede op hun samenwerking of hun gage terugkijken.

EDIT: en beiden hadden een kerstspecial die door de jarenlange onbeschikbaarheid mythische vormen begon aan te nemen. 100x Bassie & Adriaan in Davos, The Holiday Special in de hel. O+ _O-
  donderdag 20 april 2023 @ 12:19:32 #213
328189 ArnieAlberts
pi_208835314
quote:
99s.gif Op donderdag 20 april 2023 11:49 schreef TARDIS het volgende:

[..]
:) :{ ;(
Wees blij dat ik niet de vergelijking met Doctor Who legde, eveneens een mega-actieve fancommunity, lost episodes, verhalen op meerdere dragers (de hoorspelen komen in me op), revivals, kerstspecials en losse saga's :D
  donderdag 20 april 2023 @ 12:58:29 #214
431496 girlnextdoor.
pi_208835742
quote:
1s.gif Op donderdag 20 april 2023 11:26 schreef JOO het volgende:
Je hebt ook nog deze Plaaggeest versie. Met volgens mij een scène met Bassie zonder clownsneus.[ afbeelding ]

Een reden dat de Amerika versie is ingekort is denk ik omdat de aflevering in de MGM studio deels geïmproviseerd is. In het script zelf stond Disney World en een ontmoeting met Mickey Mouse.
Lol, Bassie zonder clownsneus moet er wel heel raar uit zien :D Iemand hier een foto van?
  donderdag 20 april 2023 @ 13:25:33 #215
328189 ArnieAlberts
pi_208836060
quote:
1s.gif Op donderdag 20 april 2023 12:58 schreef girlnextdoor. het volgende:

[..]
Lol, Bassie zonder clownsneus moet er wel heel raar uit zien :D Iemand hier een foto van?
Volgens mij heb ik er ergens een still van. Ga voor je kijken :)
pi_208841373
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 11:52 schreef Ceviche het volgende:
Moet je voorstellen, dat wij alleen afleveringen op opneemband hadden. Toen ik een bijbaan kreeg voor 3,15 per uur heb ik de Amerika-serie gekocht. Op 5 dvd's, dan moet het wel goed zijn. Was niet goedkoop.
De Amerika serie heeft een rare release. Eerst op 2 dvds, volledig.
Dan op 5 dvds, zonder idd het pretparkdeel.
De recentste versie is weer op 2 dvds en is volledig.

Denk dat ze het toen op 5 dvds uitbrachten omdat het dan waardevoller lijkt te zijn :')
pi_208847131
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 20:14 schreef Writersright het volgende:

[..]
De Amerika serie heeft een rare release. Eerst op 2 dvds, volledig.
Dan op 5 dvds, zonder idd het pretparkdeel.
De recentste versie is weer op 2 dvds en is volledig.

Denk dat ze het toen op 5 dvds uitbrachten omdat het dan waardevoller lijkt te zijn :')
Was het uitgegeven als 1 pakket of per dvd? Anders valt het makkelijker te verklaren waarom ze gekozen hebben voor 5 dvds ipv 2
  vrijdag 21 april 2023 @ 08:38:33 #218
328189 ArnieAlberts
pi_208848126
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 00:45 schreef Michie_ het volgende:

[..]
Was het uitgegeven als 1 pakket of per dvd? Anders valt het makkelijker te verklaren waarom ze gekozen hebben voor 5 dvds ipv 2
Het gaat om Bassie en Adriaan, wat dacht jij dan _O- Per dvd :D
  vrijdag 21 april 2023 @ 08:42:12 #219
328189 ArnieAlberts
pi_208848167
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 11:52 schreef Ceviche het volgende:
De complete 'Een knallende Wild West Show'-aflevering miste inderdaad compleet in die videomontage. Blijft zonde. Helemaal raar is, en dat roep ik al jarenlang, dat er een zinnetje uit díe beelden wel in de reclametrailer zat die dus op de band niet terug te vinden is. "Adriaan, ik weet dat het vreemd klinkt, maar ik dacht echt dat ik die boef daar zag staan". Never forget :)

Het zal ongetwijfeld een dubbele reden gehad hebben; deel 5 is een rotzooi want die werd (noodgedwongen) ineens bij Arcade uitgebracht als 'Op Zoek in Amerika'. Right, want San Francisco, Las Vegas en het Wilde Westen zijn geen Amerika :wtf: Ik denk dat CNR oorspronkelijk ook zes delen wilde uitbrengen van de Reis vol Verrassingen, maar door de transitie naar Arcade dit plan in duigen viel. Daarom duurt deel 5 ook 90 minuten ten opzichte van de andere 4 delen (75 minuten max). Daarnaast inderdaad de gebruikte film- en pretparkbeelden, wellicht. Maargoed, in het Wilde Westen zag je ook een overlay van een stukje Back to the Future Part III, dus waarschijnlijk kon het ze niet al te veel schelen :P
pi_208849157
Pretparkaflevering vond ik zelf ook het leukste. Adrian die blij zegt dat hij de "Jetstones" ontmoette.
En uiteraard waren ze net aan het filmen in dat smalle tijdsraam waarin de Turtles opeens in Walt Disney World waren. Maakte het allemaal verwarrend. Het Universaldeel is beter in beeld gebracht dan het Disneydeel, waarbij ze "opeens" in de Disney MGM studios lopen.
pi_208850364
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 23:56 schreef ArnieAlberts het volgende:

[..]
Daarna een héle tijd niks (Terwijl in 1991-1993 Aad en Bas de rechten van hun series volledig veilig stelden), om tussen 1993-1996 de hermontage van de Plaaggeest te maken (Omwille van de aanwerving van de rechten staat er © 1993 op die aftitelingen, maar het kan ook dat Aad toen begonnen is met een beetje voormonteren in de tussentijd), die in 1996 uitkwam als '20 jaar Bassie en Adriaan' jubileum-uitgave (Waarvoor er even twee jaar bijgesnoept werden _O-).
Ik denk dat Bas en Aad oprecht lang gedacht hebben dan in 1976 de serie voor het eerst op televisie is geweest. Dat jaar stond lange tijd op de Adriaan homepage en ook in de Verdwenen Trosster (1994) zegt Bassie dat de TROS de Plaaggeest 18 jaar geleden heeft uitgezonden.

Overigens vond ik de Klaris toevoeging bij deze versie heel goed passen. Vooral het deuntje als de Plaaggeest in beeld kwam. Het maakte de serie oprecht beter. Ik kan op YouTube helaas alleen een slechte replica vinden van het deuntje.

[ Bericht 4% gewijzigd door JOO op 21-04-2023 12:05:42 ]
  vrijdag 21 april 2023 @ 14:58:59 #222
431496 girlnextdoor.
pi_208852343
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 april 2023 11:59 schreef JOO het volgende:

[..]
Ik denk dat Bas en Aad oprecht lang gedacht hebben dan in 1976 de serie voor het eerst op televisie is geweest. Dat jaar stond lange tijd op de Adriaan homepage en ook in de Verdwenen Trosster (1994) zegt Bassie dat de TROS de Plaaggeest 18 jaar geleden heeft uitgezonden.

Overigens vond ik de Klaris toevoeging bij deze versie heel goed passen. Vooral het deuntje als de Plaaggeest in beeld kwam. Het maakte de serie oprecht beter. Ik kan op YouTube helaas alleen een slechte replica vinden van het deuntje.
Ja dat deuntje.. zo kenmerkend en echt een bangmaker. Zou m nog wel eens willen horen.
pi_208853952
Wat was dan de Plaaggeest theme vóór de Klaris toevoeging?
  vrijdag 21 april 2023 @ 18:27:13 #224
328189 ArnieAlberts
pi_208854626
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 17:32 schreef Writersright het volgende:
Wat was dan de Plaaggeest theme vóór de Klaris toevoeging?
Far as I know: Geen. Of een dreigend pianoriedeltje, maar volgens mij niet op plaatsen waar Klaris' dreigtune werd toegevoegd.
  vrijdag 21 april 2023 @ 19:02:55 #225
436222 Japepk
Padvinder
pi_208855072
En wat is dan het Klaris-deuntje? Dat pianodeuntje waar Hans Kazan in de originele 35-jaar docu naar refereert?
't Echte en 't ware!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')