Jep, die groene heb ik gehad. De blauwe twijfelachtig, maar toch komt het mij bekend voor.quote:Op woensdag 19 april 2023 23:56 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Aaah, nee, nu haal je enkele varianten door elkaar. Plaaggeest is in ziek veel uitgaves verschenen. Moment:
*Paar uur later*
Ik heb wat foto's van internet, wat tekst-toelichting én een uitgave waar ik... *Nog een paar uur later* met wat navragen nu wél een foto van heb (Online niet te vinden).
1986: Plastic case Penta Video
[ afbeelding ]
1989: Karton Penta Video, Groen (Deel I, Deel II, en een Deel III zonder opdruk; gek genoeg heb ik óók delen zonder opdruk gezien waar deel I of II in zat. Om het overzichtelijk te houden, denk ik.)
[ afbeelding ] Oftewel, jouw deel 1?
1989(?): Karton Penta Video, donkerblauw en titel 'Zien Spoken' (En deze schijnt nowadays amper op te duiken);
[ afbeelding ]
(Note: Deze foto is trouwens even via via geregeld, online kon ik er geen exemplaar van vinden maar een fan heeft 'm gelukkig in haar collectie. Note 2: Deel II in groene hoes begint bij mij dus met dezelfde titel.)
1991 (Ik dacht dat ik dit ooit ergens had gelezen, dat deze uit 1991 komen): Weton-Wesgram (Kidstuff); de énige heruitgaves die een nieuw eigen design kregen. Overigens verschenen déze banden in zowel plastic casing (Zie foto) als in karton herinner ik me.
(Professor gebruikte de Penta-voorkant met een wit 'BEKEND VAN TV'-blok overlay over het PENTA-logo op de cover. Dit zijn de twee heruitgaves die in de biografie van Aad als zijnde illegale uitgaves werden bevonden. De Professor-banden werden later nog jarenlang verkocht in het kraampje van de Lachspektakelshow, maar waren daar toen bespottelijk duur.)
[ afbeelding ]
Daarna een héle tijd niks (Terwijl in 1991-1993 Aad en Bas de rechten van hun series volledig veilig stelden), om tussen 1993-1996 de hermontage van de Plaaggeest te maken (Omwille van de aanwerving van de rechten staat er © 1993 op die aftitelingen, maar het kan ook dat Aad toen begonnen is met een beetje voormonteren in de tussentijd), die in 1996 uitkwam als '20 jaar Bassie en Adriaan' jubileum-uitgave (Waarvoor er even twee jaar bijgesnoept werden).
Welke zijn het meeste waard eigenlijk? En wat moeten die opbrengen?quote:Op donderdag 20 april 2023 10:25 schreef Writersright het volgende:
Het blijft een wirwar met die uitgaves. Helpt ook niet dat de fotos op de covers niet uit de Plaaggeest-tijd komen of uberhaupt de Plaaggeest zelf bevatten.
Tel daarbij op dat je muziekvervangingen hebt, edits ivm de runtime van videobanden en je hebt weet ik veel hoeveel verschillende uitgaves.
Om er een paar te noemen:quote:Op donderdag 20 april 2023 10:58 schreef girlnextdoor. het volgende:
Sowieso, waarom zoveel edits? Omdat ze met iedereen ruzie kregen?
Correct, die was ik vergeten, de allereerste video-uitgaves van Video Media. Overigens zijn hier ook twee cover designs van (drie als je de VCR N1500-Blokband(en?) meetelt, maar die laatste is als enige met recht zeldzaam te noemen - in 19 jaar tijd ben ik die maar 1 keer op Marktplaats tegengekomen en is maar 1 eigenaar van bekend. Destijds van eigenaar gewisseld voor 40 euro.), een met wat platter design en oude fontje, en dat van bovenstaande foto. Dan zijn er nog uitgaves in verschillende kleuren, volgens mij om de drager aan te duiden (versies op video2000 en betamax). Deze bevatten als énige het originele einde.quote:Op donderdag 20 april 2023 11:26 schreef JOO het volgende:
Je hebt ook nog deze Plaaggeest versie. Met volgens mij een scène met Bassie zonder clownsneus.[ afbeelding ]
Dat en omdat Bassie & Adriaan de Nederlandse Star Wars is Blijkbaar mag ik dit niet zeggen zonder hoongelachquote:Op donderdag 20 april 2023 10:58 schreef girlnextdoor. het volgende:
Sowieso, waarom zoveel edits? Omdat ze met iedereen ruzie kregen?
quote:Op donderdag 20 april 2023 11:47 schreef ArnieAlberts het volgende:
Dat en omdat Bassie & Adriaan de Nederlandse Star Wars is
Er is niet echt een Buitenlandse franchise mee te vergelijken. En ze vergelijken met Star Wars slaat de plank wel heel erg misquote:Op donderdag 20 april 2023 11:47 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Dat en omdat Bassie & Adriaan de Nederlandse Star Wars is (denk alleen al aan de merch). De jeugd bleef zich om de zoveel jaren opfrissen.
Doe niet zo lulligquote:Op donderdag 20 april 2023 11:54 schreef roenketoenk het volgende:
[..]
Er is niet echt een Buitenlandse franchise mee te vergelijken. En ze vergelijken met Star Wars slaat de plank wel heel erg mis
Wees blij dat ik niet de vergelijking met Doctor Who legde, eveneens een mega-actieve fancommunity, lost episodes, verhalen op meerdere dragers (de hoorspelen komen in me op), revivals, kerstspecials en losse saga'squote:
Lol, Bassie zonder clownsneus moet er wel heel raar uit zienquote:Op donderdag 20 april 2023 11:26 schreef JOO het volgende:
Je hebt ook nog deze Plaaggeest versie. Met volgens mij een scène met Bassie zonder clownsneus.[ afbeelding ]
Een reden dat de Amerika versie is ingekort is denk ik omdat de aflevering in de MGM studio deels geïmproviseerd is. In het script zelf stond Disney World en een ontmoeting met Mickey Mouse.
Volgens mij heb ik er ergens een still van. Ga voor je kijkenquote:Op donderdag 20 april 2023 12:58 schreef girlnextdoor. het volgende:
[..]
Lol, Bassie zonder clownsneus moet er wel heel raar uit zienIemand hier een foto van?
De Amerika serie heeft een rare release. Eerst op 2 dvds, volledig.quote:Op donderdag 20 april 2023 11:52 schreef Ceviche het volgende:
Moet je voorstellen, dat wij alleen afleveringen op opneemband hadden. Toen ik een bijbaan kreeg voor 3,15 per uur heb ik de Amerika-serie gekocht. Op 5 dvd's, dan moet het wel goed zijn. Was niet goedkoop.
Zat mijn favoriete deel (pretparken) er niet eens in!
Toen was ik zó geïrriteerd dat ik de serie via Pirate bay heb gedownload.
Had er immers toch al voor betaald![]()
Ben daar nog steeds een beetje zuur over
Was het uitgegeven als 1 pakket of per dvd? Anders valt het makkelijker te verklaren waarom ze gekozen hebben voor 5 dvds ipv 2quote:Op donderdag 20 april 2023 20:14 schreef Writersright het volgende:
[..]
De Amerika serie heeft een rare release. Eerst op 2 dvds, volledig.
Dan op 5 dvds, zonder idd het pretparkdeel.
De recentste versie is weer op 2 dvds en is volledig.
Denk dat ze het toen op 5 dvds uitbrachten omdat het dan waardevoller lijkt te zijn
Het gaat om Bassie en Adriaan, wat dacht jij danquote:Op vrijdag 21 april 2023 00:45 schreef Michie_ het volgende:
[..]
Was het uitgegeven als 1 pakket of per dvd? Anders valt het makkelijker te verklaren waarom ze gekozen hebben voor 5 dvds ipv 2
De complete 'Een knallende Wild West Show'-aflevering miste inderdaad compleet in die videomontage. Blijft zonde. Helemaal raar is, en dat roep ik al jarenlang, dat er een zinnetje uit díe beelden wel in de reclametrailer zat die dus op de band niet terug te vinden is. "Adriaan, ik weet dat het vreemd klinkt, maar ik dacht echt dat ik die boef daar zag staan". Never forgetquote:Op donderdag 20 april 2023 11:52 schreef Ceviche het volgende:
Moet je voorstellen, dat wij alleen afleveringen op opneemband hadden. Toen ik een bijbaan kreeg voor 3,15 per uur heb ik de Amerika-serie gekocht. Op 5 dvd's, dan moet het wel goed zijn. Was niet goedkoop.
Zat mijn favoriete deel (pretparken) er niet eens in!
Toen was ik zó geïrriteerd dat ik de serie via Pirate bay heb gedownload.
Had er immers toch al voor betaald![]()
Ben daar nog steeds een beetje zuur over
Ik denk dat Bas en Aad oprecht lang gedacht hebben dan in 1976 de serie voor het eerst op televisie is geweest. Dat jaar stond lange tijd op de Adriaan homepage en ook in de Verdwenen Trosster (1994) zegt Bassie dat de TROS de Plaaggeest 18 jaar geleden heeft uitgezonden.quote:Op woensdag 19 april 2023 23:56 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Daarna een héle tijd niks (Terwijl in 1991-1993 Aad en Bas de rechten van hun series volledig veilig stelden), om tussen 1993-1996 de hermontage van de Plaaggeest te maken (Omwille van de aanwerving van de rechten staat er © 1993 op die aftitelingen, maar het kan ook dat Aad toen begonnen is met een beetje voormonteren in de tussentijd), die in 1996 uitkwam als '20 jaar Bassie en Adriaan' jubileum-uitgave (Waarvoor er even twee jaar bijgesnoept werden).
Ja dat deuntje.. zo kenmerkend en echt een bangmaker. Zou m nog wel eens willen horen.quote:Op vrijdag 21 april 2023 11:59 schreef JOO het volgende:
[..]
Ik denk dat Bas en Aad oprecht lang gedacht hebben dan in 1976 de serie voor het eerst op televisie is geweest. Dat jaar stond lange tijd op de Adriaan homepage en ook in de Verdwenen Trosster (1994) zegt Bassie dat de TROS de Plaaggeest 18 jaar geleden heeft uitgezonden.
Overigens vond ik de Klaris toevoeging bij deze versie heel goed passen. Vooral het deuntje als de Plaaggeest in beeld kwam. Het maakte de serie oprecht beter. Ik kan op YouTube helaas alleen een slechte replica vinden van het deuntje.
Far as I know: Geen. Of een dreigend pianoriedeltje, maar volgens mij niet op plaatsen waar Klaris' dreigtune werd toegevoegd.quote:Op vrijdag 21 april 2023 17:32 schreef Writersright het volgende:
Wat was dan de Plaaggeest theme vóór de Klaris toevoeging?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |