Klopt, vroeger sliepen alle kinderen vanaf zes weken tussen 7 en 7.quote:Op donderdag 9 maart 2023 10:55 schreef Avelie het volgende:
Ik vraag me af hoe al die slaapproblemen ontstaan, wat de oorzaken zijn en waarom zoveel ouders en kinderen er last van hebben tegenwoordig.
Volgens mij kwam dit 30 jaar geleden en nog verder terug bijna niet voor. Zouden de kinderen de spanning van de ouders voelen die in een rat race zitten? Komt het door drukte op de kinderopvang? Of door te veel schermtijd? En wat doet dit slaaptekort met de ontwikkeling van bijvoorbeeld de hersenen en de groei van het kind in het algemeen? Slaap is zo belangrijk voor kleine kinderen.
Bij baby's is het een ander verhaal, zij hebben in het begin nog geen dag-nachtritme, maar ik lees hier over veel oudere kinderen die nog steeds niet slapen. Ik vraag me toch af wat er aan de hand is in dit soort gezinnen.
Je zei eerder dat jouw kinderen ook niet zulke goede slapers zijn, dus vraag jezelf eens die vraagquote:Op donderdag 9 maart 2023 10:55 schreef Avelie het volgende:
Ik vraag me af hoe al die slaapproblemen ontstaan, wat de oorzaken zijn en waarom zoveel ouders en kinderen er last van hebben tegenwoordig.
Volgens mij kwam dit 30 jaar geleden en nog verder terug bijna niet voor. Zouden de kinderen de spanning van de ouders voelen die in een rat race zitten? Komt het door drukte op de kinderopvang? Of door te veel schermtijd? En wat doet dit slaaptekort met de ontwikkeling van bijvoorbeeld de hersenen en de groei van het kind in het algemeen? Slaap is zo belangrijk voor kleine kinderen.
Bij baby's is het een ander verhaal, zij hebben in het begin nog geen dag-nachtritme, maar ik lees hier over veel oudere kinderen die nog steeds niet slapen. Ik vraag me toch af wat er aan de hand is in dit soort gezinnen.
Dit klopt vast wel.quote:Op donderdag 9 maart 2023 11:07 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Klopt, vroeger sliepen alle kinderen vanaf zes weken tussen 7 en 7.
Yup. Neem al mijn oppaskindjes van ruim 30 jaar geleden. Die sliepen gewoon altijd. Net als ikzelf en mijn zusje nog langer geleden. Echt waarquote:Op donderdag 9 maart 2023 11:07 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Klopt, vroeger sliepen alle kinderen vanaf zes weken tussen 7 en 7.
Waha ja, zeg dat maar tegen mijn ouders. Ik was (en ben) een enorm beroerde slaper. Ik heb mijn ouders veel slapeloze nachten bezorgd, en dat ging pas beter toen ik kon lezen. Toen riep ik niet meer en raakte niet meer in paniek, maar kon ik een boek pakken.quote:Op donderdag 9 maart 2023 10:55 schreef Avelie het volgende:
Ik had 30 jaar geleden wel een jong kind en ik weet van andere moeders dat het helemaal niet zo vanzelfsprekend was dat een kind makkelijk sliep of snel doorsliep.quote:Op donderdag 9 maart 2023 12:34 schreef Adrian4 het volgende:
[..]
Waha ja, zeg dat maar tegen mijn ouders. Ik was (en ben) een enorm beroerde slaper. Ik heb mijn ouders veel slapeloze nachten bezorgd, en dat ging pas beter toen ik kon lezen. Toen riep ik niet meer en raakte niet meer in paniek, maar kon ik een boek pakken.
Toen had je nog geen internet, waarop je als ouders alles kon delen.
Als baby. De oudste ging na vier maanden lang achter elkaar doorslapen. De jongste na tien maanden.quote:Op donderdag 9 maart 2023 11:07 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Je zei eerder dat jouw kinderen ook niet zulke goede slapers zijn, dus vraag jezelf eens die vraag![]()
Hier gaat het steeds beter gelukkig. Als baby sliep A redelijk. De problemen begonnen pas toen hij ruim 1 jaar was. Misschien had dat ook voor een deel te maken met de hectische tijd waar we toen in zaten, we zijn in korte tijd 2 keer verhuisd. De gebroken nachten duurden nog tot zijn 2e verjaardag. Vanaf toen ging het langzaam beter.
Denk je dat dit schadelijk is voor kinderen? Heb jij er iets aan overgehouden?quote:Op donderdag 9 maart 2023 12:28 schreef Phaidra het volgende:
Bij onze kinderen was het moeite met het verwerken van prikkels en ons nodig hebben daarbij.
Vroeger waren er ook slechte slapers, die werden alleen genegeerd op doktersadvies. Lekker laten huilen. Dan leren ze het wel af. Ja klopt, ze leren dat ouders er niet voor ze zijn ‘s nachts en dat het geen zin heeft om ze te roepen. En eerlijk, ik heb het heus wel eens geprobeerd, maar na 4 uur onafgebroken huilen en steeds verder overstuur raken, wist ik gewoon dat dat niet the way to go was.
Ik begin te vermoeden dat wat je eraan over kan houden zichtbaar is hierboven: ziekelijke hang naar aandacht en een podium voor vermeende superioriteit.quote:Op donderdag 9 maart 2023 15:29 schreef Avelie het volgende:
[..]
Denk je dat dit schadelijk is voor kinderen? Heb jij er iets aan overgehouden?
Complete onzin.quote:Op donderdag 9 maart 2023 10:55 schreef Avelie het volgende:
Een huilend kind stelselmatig negeren omdat dat beter uitkomt voor de ouders lijkt mij in ieder geval geen lekkere basis voor een kind. Ook als je er later 'niets' (bewust) aan overhoudt.quote:Op donderdag 9 maart 2023 15:29 schreef Avelie het volgende:
[..]
Denk je dat dit schadelijk is voor kinderen? Heb jij er iets aan overgehouden?
Ja, precies.quote:Op donderdag 9 maart 2023 11:09 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Dit klopt vast wel.
Die werden namelijk vanaf dag 1 de hele nacht genegeerd en na 6 weken was de learned helplessness wel genoeg ingedaald dat ze wisten dat janken gewoon geen zin had![]()
Kutopportunistische babies ook. Die moet je niet gaan verwennen natuurlijk
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |