Bryson DeChambeau legt beslag op US Open na dramatische laatste holes voor Rory McIlroy![62412f96-2c6a-11ef-8e80-2aee0cf92dda.jpg]()
Bryson DeChambeau won zondag de US Open en de bijbehorende prijs van 4,3 miljoen dollar (ruim 4 miljoen euro), maar de meeste aandacht ging na afloop naar Rory McIlroy. De Noord-Ier verprutste het in de laatste drie holes op Pinehurst.
De 35-jarige McIlroy staat te boek als een van de beste golfers van het voorbije decennium, maar staat al bijna tien jaar droog als het aankomt op het winnen van een major. De laatste keer dat hem dat lukte, was in 2014 op het PGA Championship.
Zondag leek daar op Pinehurst dan een einde aan te komen, maar in de slotfase ging het mis. Op de laatste drie holes miste hij twee keer van minder dan een meter, waarna DeChambeau hem een slag voorbleef in de einduitslag. McIlroy noteerde op de laatste vier holes drie bogeys.
Viervoudig majorwinnaar McIlroy, die in 2011 zegevierde op het US Open, droop hevig teleurgesteld af. Hij kroop zonder commentaar te geven snel in de auto en verliet Pinehurst met spinnende wielen.
’Beste slag van mijn leven’
Op hole 18, de laatste hole, maakte DeChambeau indruk met een slag vanuit een bunker. De Amerikaan legde de bal vlak voor de hole, waardoor hij met een slag later kon afmaken. „Die slag vanuit de bunker was de beste slag van mijn leven”, zei hij na afloop op de baan. „Ik wilde dit afmaken, vooral op zo’n speciale plek die zoveel voor mij betekent en ook voor mijn vader betekende”, vervolgde DeChambeau, die in 2022 zijn vader verloor.
Voor de 30-jarige DeChambeau is het de tweede keer dat het de US Open wint. Eerder deed hij dat al in 2020. Daarna vielen zijn prestaties wat tegen. Dit jaar presteert hij weer goed op de majors. „Toen probeerde ik iedereen te laten zien wie ik was. Ik heb het niet goed aangepakt en had dingen beter kunnen doen”, zei hij eerder deze week tijdens een persmoment over zijn mindere jaren.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer