Uit armoede laten wij onze tuinman en butler tegenwoordig in een occasion rondrijden.quote:Op maandag 6 maart 2023 15:32 schreef Gunner het volgende:
Ik hoop dat deel twee verschoond blijft van lieden die wakker liggen omdat ze niet meer rond kunnen komen omdat ze maar 1900 i.p.v 2000 euro per maand kunnen sparen.
Met zoveel dure dealers is het echter nooit al te moeilijk om niet rond te kunnen komen van het salaris of de uitkering.quote:Op maandag 6 maart 2023 15:28 schreef DjDaano het volgende:
Laatste post. Als je met deze arbeids tekorten arm bent dan moet je wel ziek of lui zijn. Kan mij oprecht geen andere reden bedenken.
Jeetje wat heftig.quote:Op maandag 6 maart 2023 15:36 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Uit armoede laten wij onze tuinman en butler tegenwoordig in een occasion rondrijden.
Nee, ik geef aan dat de term subjectief is. en ja dat iedereen die nog 5 keer per maand met man uit eten kan (is ongeveer 200 euro per keer) geen financiele problemen heeft en dan is er sprake van een luxe probleem.quote:Op maandag 6 maart 2023 15:25 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Ik heb geen idee wat je van me wilt. Mensen die hun vaste lasten niet meer kunnen betalen? Die hun kinderen van sport halen, die niets meer buitenshuis kunnen doen, die een kapotte wasmachine niet meer kunnen vervangen/repareren, geen buffer meer hebben? Zoiets? Want daar komt 'rondkomen' op neer, niet meer in de basisbehoeften kunnen voorzien. Als je nog kunt sparen en uit eten kunt, kun je ruimschoots in de basisbehoeften voorzien. Je ligt er wakker van omdat je een beetje luxe moet inleveren, niet omdat je tien euro hebt om twee weken van te eten.
Niet zo lullig hoor, ik lig ook regelmatig wakker omdat dat ik minder aan goede doelen kan geven momenteel.quote:Op maandag 6 maart 2023 15:32 schreef Gunner het volgende:
Ik hoop dat deel twee verschoond blijft van lieden die wakker liggen omdat ze niet meer rond kunnen komen omdat ze maar 1900 i.p.v 2000 euro per maand kunnen sparen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat zegt veel over jou als persoon.quote:Op maandag 6 maart 2023 15:28 schreef DjDaano het volgende:
Laatste post. Als je met deze arbeids tekorten arm bent dan moet je wel ziek of lui zijn. Kan mij oprecht geen andere reden bedenken.
Leg het mij dan eens uit hoe het wel kan? Ik ben namelijk heel benieuwd.quote:
quote:Op maandag 6 maart 2023 15:46 schreef theunderdog het volgende:
Wat is nou de definitie hier van niet kunnen ''rond komen'?
quote:voldoende hebben (aan …), kunnen leven (van …)
= uitkomen (17)
•
met iets rondkomen
er genoeg aan hebben voor bep. behoeften
•
met levensbehoeften, voorraad van voedsel, drank enz. rondkomen
er genoeg aan hebben om in alles te voorzien
•
van een bep. bedrag kunnen rondkomen
er genoeg aan hebben om alle nodige uitgaven te bestrijden
•
ook zonder voorzetselbepaling hij kan nauwelijks rondkomen
hij heeft zo weinig inkomsten dat hij er nauwelijks van leven kan
Het idee schijnt bij mensen te leven dat bedrijven in deze tijden dan maar gewoon de eerste de beste halve tamme aannemen die zich bij ze komt melden. Dat is echt totaal niet waar.quote:Op maandag 6 maart 2023 15:28 schreef DjDaano het volgende:
Laag- of ongeschoolde werknemers kunnen best gaan jobhoppen, maar zullen er netto weinig op vooruit gaan.quote:Op maandag 6 maart 2023 15:48 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Leg het mij dan eens uit hoe het wel kan? Ik ben namelijk heel benieuwd.
6 op 10 Nederlanders zijn lui en ziek dan? Zijn mensen die fulltime een baan hebben als kapper, vuilnisman, barman, serveerster, ouderenverzorger lui?quote:Op maandag 6 maart 2023 15:48 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Leg het mij dan eens uit hoe het wel kan? Ik ben namelijk heel benieuwd.
Nee, 30 procent komt 'meestal niet rond'quote:Op maandag 6 maart 2023 15:50 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dus zes op de 10 huishoudens verhongeren?
Precies, veel beroepsgroepen worden gewoon zwaar onderbetaald en komen door een jaar lang gierende inflatie nu steeds meer in de problemen.quote:Op maandag 6 maart 2023 15:51 schreef Momo het volgende:
[..]
6 op 10 Nederlanders zijn lui en ziek dan? Zijn mensen die fulltime een baan hebben als kapper, vuilnisman, barman, serveerster, ouderenverzorger lui?
Maar wat is concreet 'niet rondkomen'. Is dat maand over hebben aan het eind van je geld?quote:Op maandag 6 maart 2023 15:51 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Nee, 30 procent komt 'meestal niet rond'
Daar zijn denk ik tig definities voor te bepalen, maar het zal er op neerkomen dat ze niet voldoende salaris binnenkrijgen om alle vaste (maandelijkse) lasten te kunnen betalen.quote:Op maandag 6 maart 2023 15:52 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar wat is concreet 'niet rondkomen'. Is dat maand over hebben aan het eind van je geld?
Ja, want als je zou je wel rondkomen. Kom je net rond, maar er is er niet veel ruimte meer: net rondkomenquote:Op maandag 6 maart 2023 15:52 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar wat is concreet 'niet rondkomen'. Is dat maand over hebben aan het eind van je geld?
Denk meer dat dit de mensen zijn die voordat hun salaris komt op de rekening komt geen geld er meer op hebben staan op de rekening elke maand. Dat kan natuurlijk zijn omdat ze gokverslaafd zijn of houden van luxe sapjes, maar in de praktijk zullen hier ook veel mensen tussen zitten met een lager inkomen die niks geks doen met hun geld.quote:Op maandag 6 maart 2023 15:50 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dus zes op de 10 huishoudens verhongeren?
Ja, maar dan moet je weer gaan bepalen wat 'vaste lasten' dan zijn.quote:Op maandag 6 maart 2023 15:53 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Daar zijn denk ik tig definities voor te bepalen, maar het zal er op neerkomen dat ze niet voldoende salaris binnenkrijgen om alle vaste (maandelijkse) lasten te kunnen betalen.
Ja, maar dat is toch rete vaag. Niet rond met wat? dat ze in het rood komen? of gewoon niet alles kunnen kopen wat ze zouden willen?quote:Op maandag 6 maart 2023 15:51 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Nee, 30 procent komt 'meestal niet rond'
- Wonenquote:Op maandag 6 maart 2023 15:54 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, maar dan moet je weer gaan bepalen wat 'vaste lasten' dan zijn.
" verplichte" kosten die je elke maand moet doen om in de maatschappij mee te kunnen draaien. Wonen, boodschappen, energie, maar ook internet bijv.quote:Op maandag 6 maart 2023 15:54 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, maar dan moet je weer gaan bepalen wat 'vaste lasten' dan zijn.
Maar dat is toch niet 'niet kunnen rondkomen'? dan is het: 6 op de 10 huishoudens kunnen niet sparen.quote:Op maandag 6 maart 2023 15:54 schreef Momo het volgende:
[..]
Denk meer dat dit de mensen zijn die voordat hun salaris op de rekening komt geen geld er meer op hebben staan op de rekening elke maand. Dat kan natuurlijk zijn omdat ze gokverslaafd zijn of houden van luxe sapjes, maar in de praktijk zullen hier ook veel mensen tussen zitten met een lager inkomen die niks geks doen met hun geld.
Dat wil er bij sommigen maar niet in neequote:Op maandag 6 maart 2023 15:51 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Laag- of ongeschoolde werknemers kunnen best gaan jobhoppen, maar zullen er netto weinig op vooruit gaan.
Dat heeft dus niks met lui of ziek zijn te maken.
Nouja als je nog 5 dagen moet tot je salaris komt en je hebt nog 10 euro op je rekening, niet veel meer aan eten in huis en een gezin met 2 kinderen, dan kom je niet rond in dat geval. Al zal het gat bij de ene groter zijn dan de ander.quote:Op maandag 6 maart 2023 15:56 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Maar dat is toch niet 'niet kunnen rondkomen'? dan is het: 6 op de 10 huishoudens kunnen niet sparen.
Begrijp mij niet verkeerd. Dit is geen ideale situatie. Maar het is volgens mij niet niet rond kunnen komen.
Ja, in de maatschappij mee te kunnen draaien, oke, dus ook je telefoon abo, de sport abonnementen van je kind(eren), etc? Zie, want het wordt vaag wat je wél en niet mee rekent, als je het over een afgekaderd iets wil hebben, want wat tel je wel mee en wat tel je niet mee.quote:Op maandag 6 maart 2023 15:55 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
" verplichte" kosten die je elke maand moet doen om in de maatschappij mee te kunnen draaien. Wonen, boodschappen, energie, maar ook internet bijv.
Eens, niet kunnen sparen is niet hetzelfde als niet rond kunnen komen. Als je het allernoodzakelijkste (maar daar ga je weer, wat reken je wel en niet mee) niet kunt betalen, dan kun je niet rondkomen, maar dat is heel wat anders dan dat je geen geld kunt sparen.quote:Op maandag 6 maart 2023 15:56 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Maar dat is toch niet 'niet kunnen rondkomen'? dan is het: 6 op de 10 huishoudens kunnen niet sparen.
Begrijp mij niet verkeerd. Dit is geen ideale situatie. Maar het is volgens mij niet niet rond kunnen komen.
Zelfs al hebben ze wel die kans gehad, niet iedereen kan hoogopgeleid zijn en een baan op HBO niveau uitvoeren. We hebben juist die mensen hard nodig voor praktische beroepen. Essentieel in de samenleving.quote:Op maandag 6 maart 2023 15:56 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Dat wil er bij sommigen maar niet in nee
Niet iedereen heeft de middelen (gehad) of de capaciteiten om een hoge opleiding te volgen en derhalve in banen aan de onderkant van de markt te belanden.
Niks mis mee, want die mensen moeten er immers ook zijn.
Dat zijn ook gewoon hardwerkende mensen.
Nee hoor dat is geen hartje Utrecht of Amsterdam. Maar dat is ook niet relevant. Waar het om gaat is dat er geen betaalbare woningen te vinden zijn in grote delen van het land, en dat een gemiddeld persoon moet uitwijken naar verafgelegen buitengebieden om een betaalbare woning te vinden. En dat is een zeer ongezonde en onwenselijke situatie.quote:Op maandag 6 maart 2023 13:17 schreef Gia het volgende:
[..]
Ligt dan waarschijnlijk aan de plek waar je woont. Zal niet in Brabant of Friesland zijn, bijvoorbeeld.
Hartje Utrecht of Amsterdam?
Daarom was Een Dubbeltje op z'n Kant ook altijd zo'n mooi programma. Kreeg je stellen met 5k netto die het niet lukten om rond te komenquote:Op maandag 6 maart 2023 15:58 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, in de maatschappij mee te kunnen draaien, oke, dus ook je telefoon abo, de sport abonnementen van je kind(eren), etc? Zie, want het wordt vaag wat je wél en niet mee rekent, als je het over een afgekaderd iets wil hebben, want wat tel je wel mee en wat tel je niet mee.
Ik snap natuurlijk prima dat 3 abonnementen bij verschillende loterijen elke maand niet mee telt, maar daarom zeg ik, het is wat vaagjes.
Je hebt geen sport abo nodig om in de maatschappijg mee te draaien, maar bijv wel internet. Internet is een van de zaken waarop een instantie vaak zegt dat bezuinigd kan worden.quote:Op maandag 6 maart 2023 15:58 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, in de maatschappij mee te kunnen draaien, oke, dus ook je telefoon abo, de sport abonnementen van je kind(eren), etc? Zie, want het wordt vaag wat je wél en niet mee rekent, als je het over een afgekaderd iets wil hebben, want wat tel je wel mee en wat tel je niet mee.
Ik snap natuurlijk prima dat 3 abonnementen bij verschillende loterijen elke maand niet mee telt, maar daarom zeg ik, het is wat vaagjes.
Oke, ja. Maar bij hoeveel zou daarvan sprake zijn?quote:Op maandag 6 maart 2023 15:58 schreef Momo het volgende:
[..]
Nouja als je nog 5 dagen moet tot je salaris komt en je hebt nog 10 euro op je rekening, niet veel meer aan eten in huis en een gezin met 2 kinderen, dan kom je niet rond in dat geval. Al zal het gat bij de ene groter zijn dan de ander.
Bovendien ben je een totale dwaas als je in deze tijd van sparen prioriteit maakt. Maar dat terzijde.quote:Op maandag 6 maart 2023 15:59 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Eens, niet kunnen sparen is niet hetzelfde als niet rond kunnen komen. Als je het allernoodzakelijkste (maar daar ga je weer, wat reken je wel en niet mee) niet kunt betalen, dan kun je niet rondkomen, maar dat is heel wat anders dan dat je geen geld kunt sparen.
Ik denk meer dan wij denken op dit moment.quote:Op maandag 6 maart 2023 16:02 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Oke, ja. Maar bij hoeveel zou daarvan sprake zijn?
Ik vind gewoon met dit soort onderzoeken, dat alles op een hoop wordt gegooid. Van mensen die echt niet rondkomen, tot mensen die gewoon niet kunnen sparen. En dan is er ook nog eens verschil tussen mensen die onvrijwillig niet kunnen spraken, en mensen die sparen niet zo belangrijk vinden..
Ik vind dat soort programma's meer kwaad dan goed doen voor de beeldvorming omtrent armoede. Zo'n commerciele omroep wil toch vooral de meest spraakmakende gevallen uitzenden.quote:Op maandag 6 maart 2023 16:00 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Daarom was Een Dubbeltje op z'n Kant ook altijd zo'n mooi programma. Kreeg je stellen met 5k netto die het niet lukten om rond te komen
Dat waren idd ook echt domme mensen.quote:Op maandag 6 maart 2023 16:00 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Daarom was Een Dubbeltje op z'n Kant ook altijd zo'n mooi programma. Kreeg je stellen met 5k netto die het niet lukten om rond te komen
Ik vermoed dat ze mensen hebben gevraagd of ze wel of niet rond kunnen komen. Is natuurlijk ook de interpretatie van de persoon die een enquête ingevuld, al zal er vast een toelichting hebben bij gestaan. Dus ik neem aan dat mensen die nu 500 euro sparen ipv 1000 euro dat nu ineens niet gaan invullen.quote:Op maandag 6 maart 2023 16:02 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Oke, ja. Maar bij hoeveel zou daarvan sprake zijn?
Ik vind gewoon met dit soort onderzoeken, dat alles op een hoop wordt gegooid. Van mensen die echt niet rondkomen, tot mensen die gewoon niet kunnen sparen. En dan is er ook nog eens verschil tussen mensen die onvrijwillig niet kunnen spraken, en mensen die sparen niet zo belangrijk vinden..
IK niet nee, maar kinderen dan? Want zo kun je dus over heel veel discussiëren of het wel of niet meegerekend dient te worden. Daarom is het vaag.quote:Op maandag 6 maart 2023 16:02 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
Je hebt geen sport abo nodig om in de maatschappijg mee te draaien, maar bijv wel internet. Internet is een van de zaken waarop een instantie vaak zegt dat bezuinigd kan worden.
Maar over het algemeen is het wonen, verzekering, eten en vervoer.
Waarom?quote:Op maandag 6 maart 2023 16:03 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Bovendien ben je een totale dwaas als je in deze tijd van sparen prioriteit maakt. Maar dat terzijde.
Precies. Dus wat kun je dan nog met de uitkomst?quote:Op maandag 6 maart 2023 16:04 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik vermoed dat ze mensen hebben gevraagd of ze wel of niet rond kunnen komen. Is natuurlijk ook de interpretatie van de persoon die een enquête ingevuld, al zal er vast een toelichting hebben bij gestaan. Dus ik neem aan dat mensen die nu 500 euro sparen ipv 1000 euro dat nu ineens niet gaan invullen.
Ja, ze zoeken bij een programma als dat natuurlijk niet de mensen op waar echt niks meer te halen valt qua bezuinigen, maar juist de gevallen waar ophef over kan zijn en mensen over gaan praten met 12 kanaries, 3 honden, 5 katten en 8 loterij abonnementen en elk weekend lam in de kroeg.quote:Op maandag 6 maart 2023 16:03 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ik vind dat soort programma's meer kwaad dan goed doen voor de beeldvorming omtrent armoede. Zo'n commerciele omroep wil toch vooral de meest spraakmakende gevallen uitzenden.
Voor een gezin dat veel sport en dat als uitlaatklep en hobby heeft, is sporten een vaste last. (vb. voor mij zijn boeken een vaste last).quote:Op maandag 6 maart 2023 16:05 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
IK niet nee, maar kinderen dan? Want zo kun je dus over heel veel discussiëren of het wel of niet meegerekend dient te worden. Daarom is het vaag.
Ik zeg het absolute verplichte + minimale niet kunnen = niet rond kunnen komen, dus wonen, verzekeren, eten (wat dan precies kun je over discussiëren) en vervoer kan ook een fiets zijn, maar niet per sé een auto, en als het wel een auto is, wat voor auto dan? En is dat 1 of 2 auto's, en wat mag die auto dan kosten per maand?
Zie je, over alles valt te discussiëren, ik vind onder het absolute minimum in ieder geval geen auto vallen.
Dat er in vergelijking met voorgaande jaren meer mensen wel aangeven financiële problemen te hebben. Er vanuit gaande dat de samples vergelijkbaar zijn met vorige jaren zijn er dus wel meer mensen waarvan de financiële situatie slechter is geworden.quote:Op maandag 6 maart 2023 16:06 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Precies. Dus wat kun je dan nog met de uitkomst?
Wat een onzin zeg. Er zijn nu echt voldoende banen te vinden waar je geen opleiding voor nodig hebt maar wel 3000+ per maand verdient. Als je dan nog arm bent dan maak je ergens anders de verkeerde keuzes.quote:Op maandag 6 maart 2023 15:51 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Laag- of ongeschoolde werknemers kunnen best gaan jobhoppen, maar zullen er netto weinig op vooruit gaan.
Dat heeft dus niks met lui of ziek zijn te maken.
https://www2.deloitte.com(...)dheid-nederland.htmlquote:Op maandag 6 maart 2023 15:46 schreef theunderdog het volgende:
Wat is nou de definitie hier van niet kunnen ''rond komen'?
oftewel, volgens dit Deloitte-onderzoek zijn mensen enkel financieel gezond als ze ook erbij kunnen sparen om aan 'toekomstige verplichtingen en behoeftes'te kunnen blijven voldoen..quote:Wij definiëren financiële gezondheid als de mate waarin
een persoon of huishouden in staat is en het gevoel
van controle heeft om:
1. op een comfortabele manier aan alle huidige en
lopende financiële verplichtingen en behoeften te
voldoen; en
2. de financiële zekerheid op te bouwen om zijn of haar
levensdoelen na te streven en op een comfortabele
manier aan alle toekomstige verplichtingen en
behoeften te voldoen.
Ah maar kijk, net was sport nog niet nodig om in de maatschappij mee te kunnen doen, maar nu weer wel. Let wel, ik val je niet aan, ik probeer alleen maar duidelijk te maken hoe lastig het is om een baseline te bepalen, want mensen zijn niet gelijk.quote:Op maandag 6 maart 2023 16:07 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
Voor een gezin dat veel sport en dat als uitlaatklep en hobby heeft, is sporten een vaste last. (vb. voor mij zijn boeken een vaste last).
Auto's zijn vaak nodig om naar werk te gaan, dus ook essentieel en dus vaste last voor dat gezin.
Maar over het algemeen is het wel zo dat op dit soort vaste lasten voor de persoon in kwestie moeilijk te besparen valt, want dan moeten ze hun levenstijl veranderen. Het is niet voor niets dat het voor mensen die echt bijna geen inkomsten hebben dat ze het zo moeilijk trekken. Ze bestaan, maar leven niet echt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |