dat wordt wel krapjes met 2x70k aan inkomen....quote:Op zondag 5 maart 2023 13:09 schreef maan_man het volgende:
Die vraag is zo algemeen. Onder andere regio spelen hierbij een grote rol. Maar ik denk dat ik in de categorie huizen niet zoveel zou overbieden. Net eens bij de Hypotheker gekeken. Twee dertigers die allebei ¤ 70.000 binnen harken, kunnen met 10 jaar rente vast 692.000 lenen.
Hoeveel mensen harken samen dit bedrag binnen. Dus hoe populair kan zo'n huis nu werkelijk zijn. Als ik dat budget had, zou ik rustig afwachten. Vijver van huizen waarin je kan vissen is groot genoeg. Komt wel weer iets voorbij.
Vooral aan de onderkant van de markt waar jan modaal een strijd levert om zijn kleine kans op een koophuis te beslechten, zou ik eerder overbieden.
Ik zie het meer als een doorstroomhuis voor mensen met reeds een hypotheek en een bakkie overwaarde.quote:Op zondag 5 maart 2023 13:09 schreef maan_man het volgende:
Die vraag is zo algemeen. Onder andere regio spelen hierbij een grote rol. Maar ik denk dat ik in de categorie huizen niet zoveel zou overbieden. Net eens bij de Hypotheker gekeken. Twee dertigers die allebei ¤ 70.000 binnen harken, kunnen met 10 jaar rente vast 692.000 lenen.
Hoeveel mensen harken samen dit bedrag binnen. Dus hoe populair kan zo'n huis nu werkelijk zijn. Als ik dat budget had, zou ik rustig afwachten. Vijver van huizen waarin je kan vissen is groot genoeg. Komt wel weer iets voorbij.
Vooral aan de onderkant van de markt waar jan modaal een strijd levert om zijn kleine kans op een koophuis te beslechten, zou ik eerder overbieden.
Met 2x70k per jaar komt er maandelijks maximaal 7400 netto binnen. Dat is niet heel realistisch aangezien de meesten ook nog wel wat pensioenafdracht hebben en met 2x70k zal er ook nog wel een leaseauto tussen zitten. Laten we het houden op 6700/maand.quote:Op zondag 5 maart 2023 13:09 schreef maan_man het volgende:
2500 netto is nog zelfs voorzichtigquote:Op zondag 5 maart 2023 14:32 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Met 2x70k per jaar komt er maandelijks maximaal 7400 netto binnen. Dat is niet heel realistisch aangezien de meesten ook nog wel wat pensioenafdracht hebben en met 2x70k zal er ook nog wel een leaseauto tussen zitten. Laten we het houden op 6700/maand.
Met de huidige rente betekent een hypotheek van 700k een maandlast van ongeveer 2500 netto.
Blijft er nog zo’n 4200 netto per maand over. Dertigers die zo’n huis kopen doen dat vaak met in het achterhoofd dat er een gezin in gaat wonen. Nou hebben wij twee kleine kinderen en een wozwaarde van ongeveer 700k en na aftrek van de hypotheek zijn wij nog eens zo’n 3400 euro armer aan (semi) vaste lasten en wij doen niet bepaald gekke dingen.
Hou je 800 euro over per maand. Gegeven dat 1% per jaar van je woningwaarde een redelijk goede indicatie is wat je huis op lange termijn aan onderhoud kost blijft er bijzonder weinig over.
Uiteraard wordt het een ander verhaal als je een dikke overwaarde kunt cashen uit een te verkopen woning.
Had geen zin om het tot achter de komma uit te rekenenquote:Op zondag 5 maart 2023 14:47 schreef Rene het volgende:
[..]
2500 netto is nog zelfs voorzichtig
Zoveel kun je maximaal lenen (2x70k zónder lease dingen en studieschulden)
¤ 707.140
Bruto maandlast
¤ 3.617
Netto maandlast
¤ 2.702
O.b.v. een annuïtaire SNS hypotheek met een rente van 4,58% die 10 jaar vaststaat.
Zoveel eigen geld heb je nodig
¤ 18.400
Heb je alleen de kostenkoper. Maar nog geen likje verf.quote:Op zondag 5 maart 2023 14:49 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Had geen zin om het tot achter de komma uit te rekenen
18400 eigen geld lijkt me trouwens ook te weinig, tenzij je letterlijk 0 euro wil steken in het huis en het vervangen van de sloten lijkt me toch het minimale.
Buiten de steden is nogal een ruim begrip, maar om voor 500k een villa te hebben moet je inmiddels behoorlijk ver naar het noorden, oosten of zuiden gaan.quote:Op zondag 5 maart 2023 19:36 schreef suijkerbuijk het volgende:
Amsterdam kost een rijtje huis bijna 500k en hoger.
Buiten de steden heb je daar villa voor.
Groningen-stad (gemeente) mag je overslaan.quote:Op zondag 5 maart 2023 19:57 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Buiten de steden is nogal een ruim begrip, maar om voor 500k een villa te hebben moet je inmiddels behoorlijk ver naar het noorden, oosten of zuiden gaan.
Buiten de stedenquote:Op zondag 5 maart 2023 20:04 schreef Rene het volgende:
[..]
Groningen-stad (gemeente) mag je overslaan.
Welke regio en wat doen vergelijkbare verkochte huizen? Recent hebben wij een volslagen uitgeleefd en verouderd huis verkocht, plm. 5% lager dan de vraagprijs. Onvergelijkbaar huis in die buurt was sneller en duurder verkocht.quote:Op zondag 5 maart 2023 12:06 schreef jaennudan het volgende:
Even benieuwd. Stel je koopt nu een huis. De verkopende partij maakt er een 'inschrijving' procedure van. Huis blijkt relatief populair en kost ¤695.000 op funda.
Je wilt het huis graag hebben. Bied je over? Hoeveel bied je over om een significante kans te maken op het winnende bod?
Zonder verdere context geen zinnig antwoord op te geven.quote:Op zondag 5 maart 2023 12:06 schreef jaennudan het volgende:
Even benieuwd. Stel je koopt nu een huis. De verkopende partij maakt er een 'inschrijving' procedure van. Huis blijkt relatief populair en kost ¤695.000 op funda.
Je wilt het huis graag hebben. Bied je over? Hoeveel bied je over om een significante kans te maken op het winnende bod?
Wanneer je de vraagprijs al niet kan betalen, waarom zou je dan überhaupt al de moeite doen om een bod onder de vraagprijs uit te brengen?quote:Op zondag 5 maart 2023 12:57 schreef sjorsie1982 het volgende:
lastig, lastig. Ik wil het huis graag hebben, maar ik kan die vraagprijs nooit van mijn leven betalen, hoeveel ik ook werk en wat ik ook doe....
Ik zou een bod doen met wat ik voor het huis over heb en kan betalen.
Omdat dat gevraagd werd in de opquote:Op maandag 6 maart 2023 07:16 schreef PieterCornelis het volgende:
[..]
Wanneer je de vraagprijs al niet kan betalen, waarom zou je dan überhaupt al de moeite doen om een bod onder de vraagprijs uit te brengen?
Ik bedoel een paar K onder de vraagprijs... Nee, ook daar zou ik persoonlijk niet eens aan beginnen bij een woning met een inschrijvingsprocedure die net op de markt gebracht is, misschien dat ik dat wel weer bij een huis zou proberen die al een tijd te koop staat?
Kosten koper 6% is >¤40.000??quote:Op maandag 6 maart 2023 11:25 schreef Fe2O3 het volgende:
Doe een online taxatie en/of taxatie op afstand en/of kijk wat de waarde ongeveer zou moeten zijn. En bied daar niet boven ...
En daarbij, hoeveel kan je zelf neerleggen?
Huis van 7 ton zit al rap 10 a 15k eigen geld in wat je zo moet neerleggen, met daarbovenop nog eens elke euro die jij overbied tov de taxatiewaarde. Kan rap gaan.
Hoe kom je op 40k dan?quote:
Qua notaris heb je te maken met zowel de overdracht van het huis als met de hypotheekakte. Allebei iets van 1% dacht ik. Hypotheekprovisie 1,5%, zit je al op 4,5%quote:Op maandag 6 maart 2023 13:39 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Hoe kom je op 40k dan?
Overdrachtsbelasting doet het meeste zeer: 2% van 700.000 @ 14.000
Notariskosten incl. kadasterkosten @ 1 tot 2k
Taxatie a 500 eur
Wat hypotheekkosten @ 2k
Wat gemeentebelastingverrekening @ max. 1k
En dan ben ik door de, verplichte kosten aan, centen heen? En dan zit ik best hoog met notaris en hypotheek bijv. Maar dat kan je ook vele malen duurder maken natuurlijk. Het is maar net wat en waar je shopt.
Nee dat zijn vaste bedragen?quote:Op maandag 6 maart 2023 14:09 schreef blomke het volgende:
[..]
Qua notaris heb je te maken met zowel de overdracht van het huis als met de hypotheekakte. Allebei iets van 1% dacht ik. Hypotheekprovisie 1,5%, zit je al op 4,5%
Doe alsjeblieft geen online taxatie, dat is alleen cijfer- en modelmatig en kijkt niet naar de afwerking van de binnenkant, luxe verbteringen etc. Beter ga je laag inzetten óf neem je een aankoopmakelaar...quote:Op maandag 6 maart 2023 11:25 schreef Fe2O3 het volgende:
Doe een online taxatie en/of taxatie op afstand en/of kijk wat de waarde ongeveer zou moeten zijn. En bied daar niet boven ...
En daarbij, hoeveel kan je zelf neerleggen?
Huis van 7 ton zit al rap 10 a 15k eigen geld in wat je zo moet neerleggen, met daarbovenop nog eens elke euro die jij overbied tov de taxatiewaarde. Kan rap gaan.
Beetje vreemde logica. Ik neem aan dat je ook weer ergens een huis hebt gekocht wat 5 jaar terug wellicht een paar ton minder waard was.quote:Op donderdag 9 maart 2023 13:01 schreef egelhond het volgende: Voor 500 hadden we het ook verkocht gezien we het huis voor 300 gekocht hadden
Blijkbaar wel. 25k overgeboden en niet gewonnen.quote:Op donderdag 9 maart 2023 13:01 schreef egelhond het volgende:
Vind dit ook zo lastig. Huizen van die prijsklasse moet je daarop overbieden? Ik denk het niet maar je weet het niet. De makelaars naaien je op.
Afgelopen jaar ons huis verkocht. Stond te koop voor 520. Kregen uiteindelijk 2 biedingen van de 9 kijkers.
565.000 en 500.000. De kopers hadden eens moeten weten. Voor 500 hadden we het ook verkocht gezien we het huis voor 300 gekocht hadden
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |