abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 3 maart 2023 @ 11:40:33 #1
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_208216644
Hey!

Wij gaan begin april een weekje naar Lyon. Of nou ja, eigenlijk 5 dagen, gezien twee dagen al gereserveerd staan voor dagtripjes naar Annecy en Grenoble om eindelijk een keer iets van de Alpen te zien.

Ik ken eigenlijk niemand die ooit in Lyon geweest is; we hebben het eigenlijk een beetje als gok geboekt. Mede ook omdat vooral Annecy heel hoog op ons lijstje stond, maar ook omdat we van Lyon best mooie foto’s gezien hebben. Goede verhalen te vinden ook online. Uiteraard gaan we zelf nog research doen, maar ik vroeg me af of er hier misschien mensen zijn die er ooit geweest zijn en wat tips hebben :) we zijn geïnteresseerd in parken, natuur, leuke uitzichten, architectuur, kerken etc. Of gewoon een lekkere wandeling langs een rivier bv.

We hebben nagedacht om er gewoon een rondrit te maken in de omgeving, maar we zijn reizigers die het liefst 1 base of operations heeft in een wat grotere stad met veel eet opties. Dat zit wel goed in Lyon, goede treinverbindingen ook naar andere mooie plekken voor dag tripjes.

Alle tips zijn welkom :Y
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
  vrijdag 3 maart 2023 @ 11:44:33 #2
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_208216690
Weet niet of je van musea houdt, maar ze hebben er een mooi museum voor schone kunsten en ook een voor moderne kunst. Er is ook een soort... tja, hoe te omschrijven... wetenschapsmuseum noem ik het maar even, wat in een heel mooi pand zit waar de Rhône en de Saône samenvloeien. Prachtige locatie! Musée des Confluences heet het dan ook.
pi_208216737
Ik ben er een keer geweest uit nieuwsgierigheid omdat je er meestal zo hard mogelijk omheen rijdt (niet doorheen, altijd file daar)

Normaal is Lyon voor mij het punt waarop het eind van de reis naar de Alpen in zicht komt, met de bergen al aan de horizon. Zo zijn er wel meer van die plaatsen in Frankrijk: Nancy en Dijon bleken ook leuke steden.
Dagje rondkijken in het oude centrum lijkt me zat, 5 dagen veel te veel. Heb er geen wow-gevoel aan overgehouden.

Ik zou persoonlijk liever wat landelijker dus buiten de stad mn basiskamp inrichten, en dan daarvandaan 1 of 2 dagen het centrum in.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  vrijdag 3 maart 2023 @ 12:55:12 #4
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_208217607
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 maart 2023 11:44 schreef herverwijderd het volgende:
Weet niet of je van musea houdt, maar ze hebben er een mooi museum voor schone kunsten en ook een voor moderne kunst. Er is ook een soort... tja, hoe te omschrijven... wetenschapsmuseum noem ik het maar even, wat in een heel mooi pand zit waar de Rhône en de Saône samenvloeien. Prachtige locatie! Musée des Confluences heet het dan ook.
Gaan op het lijstje, thanks! Musea zijn voor ons geen prioriteit, maar fijn om als optie te hebben, bedankt!

quote:
0s.gif Op vrijdag 3 maart 2023 11:47 schreef Gripper het volgende:
Ik ben er een keer geweest uit nieuwsgierigheid omdat je er meestal zo hard mogelijk omheen rijdt (niet doorheen, altijd file daar)

Normaal is Lyon voor mij het punt waarop het eind van de reis naar de Alpen in zicht komt, met de bergen al aan de horizon. Zo zijn er wel meer van die plaatsen in Frankrijk: Nancy en Dijon bleken ook leuke steden.
Dagje rondkijken in het oude centrum lijkt me zat, 5 dagen veel te veel. Heb er geen wow-gevoel aan overgehouden.

Ik zou persoonlijk liever wat landelijker dus buiten de stad mn basiskamp inrichten, en dan daarvandaan 1 of 2 dagen het centrum in.
Jij ook bedankt! We hebben op zich al wel gezien dat er genoeg te zien is om ons een paar dagen te vermaken, en dag tochtjes met de bus/trein zijn ook prima te doen als we echt dagen over hebben. We zitten graag in een wat grotere stad. Wel opties in Annecy bekeken, maar dat was prijstechnisch echt veel duurder. Dan is het nog goedkoper om desnoods twee dagen de trein te pakken om daar een dag door te brengen.

Alleen jammer dat Chamonix niet echt haalbaar is vanaf Lyon; niet als dag trip in ieder geval.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
pi_208218996
Ik ben er een jaar of tien terug eens geweest. Ik vond het een erg leuke stad, met vooral veel lekker eten en drinken. Ik denk wel dat je met twee dagen alle hoogtepunten kan doen.

Het oude centrum is het mooiste. Je kan daar ook de metro naar boven nemen voor een grote kerk en een uitzichtpunt en een stukje verder een Romeins theater. En aan de rand van het centrum heb je het Parc de Tête d’or (?), een soort groot park/dierentuin waar je doorheen kan fietsen. Croix Rousse is ook nog wel een leuke wijk.

Grenoble zou ik skippen, daar is buiten een groot fort vrij weinig te doen. Misschien dat je de TGV een dagje naar Avignon kan pakken. Of anders gewoon een kasteel of bijzonder natuurgebied rond Lyon.
De Sahara is zonder meer erg droog.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 15:55:05 #6
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_208278096
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 maart 2023 14:43 schreef Fred_B het volgende:
Ik ben er een jaar of tien terug eens geweest. Ik vond het een erg leuke stad, met vooral veel lekker eten en drinken. Ik denk wel dat je met twee dagen alle hoogtepunten kan doen.

Het oude centrum is het mooiste. Je kan daar ook de metro naar boven nemen voor een grote kerk en een uitzichtpunt en een stukje verder een Romeins theater. En aan de rand van het centrum heb je het Parc de Tête d’or (?), een soort groot park/dierentuin waar je doorheen kan fietsen. Croix Rousse is ook nog wel een leuke wijk.

Grenoble zou ik skippen, daar is buiten een groot fort vrij weinig te doen. Misschien dat je de TGV een dagje naar Avignon kan pakken. Of anders gewoon een kasteel of bijzonder natuurgebied rond Lyon.
Sorry, ik lees je reactie nu pas. Bedankt! Allemaal op het lijstje gezet ^O^

Grenoble twijfel ik ook een beetje over. Dat fort heeft wel een heel mooi uitzicht, maar bergen kunnen we rond Annecy op zich ook zien, dus wellicht is Avignon dan een wat betere optie.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
  Moderator donderdag 23 maart 2023 @ 11:01:12 #7
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_208504256
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 15:55 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]
Sorry, ik lees je reactie nu pas. Bedankt! Allemaal op het lijstje gezet ^O^

Grenoble twijfel ik ook een beetje over. Dat fort heeft wel een heel mooi uitzicht, maar bergen kunnen we rond Annecy op zich ook zien, dus wellicht is Avignon dan een wat betere optie.
Lyon staat hoog op mijn lijstje van te bezoeken steden in Frankrijk. Vooral vanwege de keuken. Lyon heeft volgens mij de meeste Michelin sterren per hoofd van de bevolking ter wereld.

En om het Palais Ideal in de buurt te bezoeken.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  zaterdag 25 maart 2023 @ 20:05:33 #8
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_208534944
Brasserie Georges moet je zeker even langs.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_208550526
@AlwaysHappy In welk arrondissement zit jullie hotel? (Laatste cijfer van de postcode)

Neem metro D naar Vieux Lyon - Cathédrale Saint Jean, vanuit daar sta je in de middeleeuwse wijk van Lyon waar veel restaurants zijn te vinden (heel erg toeristisch en de restaurants zijn niet per definitie heel goed). De Traboules zijn een kijkje waard.

Ook kan je vanuit dat station overstappen op een kabeltrein (met hetzelfde kaartje) die je naar de Nôtre Dame de Fourvière brengt. Deze kerk is de moeite waard om te bezoeken en ernaast heb je een fraai uitzicht over de stad. En als het helder weer is kun je zelfs de Alpen zien liggen!
Op loopafstand van de Fourvière kun je Romeinse theaters bezoeken, entree is gratis als ik me niet vergis.

Er zijn niet heel erg veel parken in Lyon maar één is absoluut de moeite waard, Parc de la tête d’Or. Dit park is erg druk in het weekend.

Langs een rivier wandelen is geen probleem, er zijn er 2 in Lyon ;)

Het hele schiereiland (Presqu’île) is de moeite waard om rond te sjokken. Metro A of D, stap uit op Bellecour of Hôtel de Ville.

Voor de natuur hoef je niet ver te rijden, op ongeveer 15/20 minuten afstand sta je in de Mont d’Or, je hebt daar kilometers aan wandelroutes. Ook hier kan het druk zijn in het weekend. Mocht je daar nog een fraai uitzicht willen op de stad, ga dan richting hôtel L’Ermitage, daar is een mooi uitkijkpunt toegankelijk voor iedereen.

Als musea niet je prioriteit zijn zou ik het museum in Confluence links laten liggen omdat er behalve dat weinig te beleven valt in die hoek.

Een wijk die ik links zou laten liggen als ik jou was: La Guillotière. Dat is één van DE probleemwijken van Lyon. Grenoble heeft een prachtige ligging maar is behoorlijk verpauperd helaas de laatste jaren.
Avignon is een behoorlijk eind rijden, ik zou dan eerder vulkanen gaan bekijken naast Clermont-Ferrand.

Fijne reis en verblijf alvast ^O^

[ Bericht 0% gewijzigd door Prego op 27-03-2023 00:46:57 ]
  maandag 27 maart 2023 @ 10:56:00 #10
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_208552545
quote:
1s.gif Op maandag 27 maart 2023 00:38 schreef Prego het volgende:
@:AlwaysHappy In welk arrondissement zit jullie hotel? (Laatste cijfer van de postcode)

Neem metro D naar Vieux Lyon - Cathédrale Saint Jean, vanuit daar sta je in de middeleeuwse wijk van Lyon waar veel restaurants zijn te vinden (heel erg toeristisch en de restaurants zijn niet per definitie heel goed). De Traboules zijn een kijkje waard.

Ook kan je vanuit dat station overstappen op een kabeltrein (met hetzelfde kaartje) die je naar de Nôtre Dame de Fourvière brengt. Deze kerk is de moeite waard om te bezoeken en ernaast heb je een fraai uitzicht over de stad. En als het helder weer is kun je zelfs de Alpen zien liggen!
Op loopafstand van de Fourvière kun je Romeinse theaters bezoeken, entree is gratis als ik me niet vergis.

Er zijn niet heel erg veel parken in Lyon maar één is absoluut de moeite waard, Parc de la tête d’Or. Dit park is erg druk in het weekend.

Langs een rivier wandelen is geen probleem, er zijn er 2 in Lyon ;)

Het hele schiereiland (Presqu’île) is de moeite waard om rond te sjokken. Metro A of D, stap uit op Bellecour of Hôtel de Ville.

Voor de natuur hoef je niet ver te rijden, op ongeveer 15/20 minuten afstand sta je in de Mont d’Or, je hebt daar kilometers aan wandelroutes. Ook hier kan het druk zijn in het weekend. Mocht je daar nog een fraai uitzicht willen op de stad, ga dan richting hôtel L’Ermitage, daar is een mooi uitkijkpunt toegankelijk voor iedereen.

Als musea niet je prioriteit zijn zou ik het museum in Confluence links laten liggen omdat er behalve dat weinig te beleven valt in die hoek.

Een wijk die ik links zou laten liggen als ik jou was: La Guillotière. Dat is één van DE probleemwijken van Lyon. Grenoble heeft een prachtige ligging maar is behoorlijk verpauperd helaas de laatste jaren.
Avignon is een behoorlijk eind rijden, ik zou dan eerder vulkanen gaan bekijken naast Clermont-Ferrand.

Fijne reis en verblijf alvast ^O^
Wat een tips _O_ ^O^

We zitten in Hotel Charlemagne, arrondissement 2. Heb je post even opgeslagen, staan veel goede dingen in. Wist ook niet eens dat je vulkanen kon bekijken in die buurt. Handig ook die kabeltrein, want las al dat de klim anders best stijl was :D
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
  Moderator maandag 27 maart 2023 @ 11:17:05 #11
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_208552828
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2023 10:56 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]
Wat een tips _O_ ^O^

We zitten in Hotel Charlemagne, arrondissement 2. Heb je post even opgeslagen, staan veel goede dingen in. Wist ook niet eens dat je vulkanen kon bekijken in die buurt. Handig ook die kabeltrein, want las al dat de klim anders best stijl was :D
De Puy de Dome. Is schitterend, maar nog best wel een trip vanuit Lyon. Aan de andere kant van die vulkaan zit trouwens een geweldige herberg voor lunch of diner. Auberge de Mazayes. Wel noodzakelijk om te reserveren daar als je er wil eten.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  zondag 16 april 2023 @ 13:11:30 #12
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_208789771
Iedereen nogmaals bedankt voor de tips! Veel hebben we kunnen doen, sommige tips ook moeten laten vanwege de tijd en het ietwat gebrekkige weer.

We zijn inmiddels weer terug. Leuke stad, en best wel wat te zien, maar heb wel het gevoel alles gezien te hebben; geen drang om nog een keer terug te gaan. Dagtripjes naar Annecy en Avignon waren zeker ook hoogtepunten. Meeste vermaakt met de klim naar het hoogste punt van de stad en leuke wandelingen langs de twee rivieren ^O^ Ook een erg groot park buiten de stad met een mooi meer waar je om heen kan lopen (Grand Park Miribel Jonage). Parc de la tête d'Or was inderdaad ook de moeite waard voor een paar uurtjes :)

Wat foto's van de stad in spoiler voor de mensen die nieuwsgierig zijn naar Lyon/Annecy/Avignon (en daarnaast sowieso leuk om te delen):

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
pi_209042935
Fijn dat jullie het leuk hebben gehad ^O^ Het is idd niet een stad waar je elk jaar naar toe gaat ondanks dat er best wat te zien is. Ben je te voet naar de kerk op de berg gegaan? :o je kuiten waren je zeker dankbaar de dag erop ;)
  zondag 7 mei 2023 @ 13:13:59 #14
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_209043275
quote:
1s.gif Op zondag 7 mei 2023 12:46 schreef Prego het volgende:
Fijn dat jullie het leuk hebben gehad ^O^ Het is idd niet een stad waar je elk jaar naar toe gaat ondanks dat er best wat te zien is. Ben je te voet naar de kerk op de berg gegaan? :o je kuiten waren je zeker dankbaar de dag erop ;)
Twee keer zelfs :D Op vakantie worden we opeens heel sportief altijd.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')