Ik had hem al een sinds 'Doesburg', ofwel eind augustus en hij heeft al wat plaatjes gemaakt, de Tamron A08 5-6.3/2200-500mm met een
Sony A-mount.
Het is inmiddels 21 jaar geleden dat ie uitkwam en daarmee vind ik hem vintage genoeg, zeker omdat ie met een aantal andere lange zoomtoeters een soort overgang naar iets nieuws betekende.
Hij stond een beetje in de schaduw van Sigma's compacte superzoom, de 50-500mm (Bigma) die, anders dan de A08 wél een eigen snelle AF-motor had (overigens niet voor
Sony) en die dat stuk van 50-200mm ook bood.
Voor de optische bouw kon de A08 zonder meer vergeleken worden met Bigma. Rear focussing, internal focussing, LD-elementen, alles wat een moderne zoom een moderne zoom maakt.
Vergelijk ik hem met een superzoom van twaalf jaar daarvoor, de Tokina ATX 150-500mm dan zie je dat ook die iets had vergelijkbaar met LD-elementen maar dat bij de ATX150 alle gewicht en alle bediening op de voorkant van de lens zat. Bij die nieuwe zooms zat dat ineens achterin de lens en dat maakte ze in combinatie met een AF-camera ineens een stuk minder lastig te bouwen en ergonomisch heb je dan het voordeel dat de meeste massa aan de achterkant zit en dat houdt een stukkie lekkerder vast.
Tamrons 75D, de 5.6/200-400mm met LD-glas had zijn scherpstelling wel aan de voorkant zitten en heeft daarvoor een vrij kwetsbaar mechanisch gedeelte om met de camera te kunnen blijven communiceren.Voor de scherpstelling gebruikt mijn versie met de
Sony A-mount dus de schroevendraaier, heeft wel de volle lading aan contacten en met alle contacten wordt de AF in elk geval een stuk efficiënter, de AF weet waar ie naar toe moet draaien waar lenzen met vier contacten steeds een volle ronde door het scherpstelbereik moeten doorlopen.
Uit de reviews net na het uitkomen van de A08 viel op dat de lens ondanks gebrek aan HSM'achtige motortjes verrassend snel scherpstelde en dat was ook eigenlijk het tweede wat mij aan mijn exemplaar opviel.
Het eerste dat opviel was het gewicht, de A08 is in vergelijking met andere lenzen in dit bereik vederlicht.
Maar dan de hamvraag: Kun je er fatsoenlijke plaatjes mee maken

Ook weer uit die reviews van toen bleek dat het de Tamron qua scherpte aan niks ontbrak en de eerste plaatjes die ik, nog rondlopend tussen de kraampjes met fotografica schoot bevestigden dat vrij aardig.
Zomaar even een paar voorbeeldjes die me een idee gaven van wat er in zit.
Tamron A08 Dag1 by
Ouwesok, on Flickr
Een paar schoten om een idee te krijgen van de verhouding scherp en onscherp. De A08 heeft een langgerekte bouw en ik verwacht dus een vrij geleidelijk verloop van scherp naar onscherp.
Tamron A08 Dag1 by
Ouwesok, on Flickr
Klopt vrij aardig. Verder zie ik, wat ook al in de reviews naar voren kwam dat ie fraaie kleurtjes weergeeft.
Tamron A08 Dag1 by
Ouwesok, on Flickr
Tamron A08 Dag1 by
Ouwesok, on Flickr
Mooi geleidelijk dus en de AF lijkt goed afgesteld te staan.
Ik probeer eens een portretje. De A08 is op zich niet een lens om dat onopvallend te doen. Hij is weliswaar licht maar de verschijning is 'een enorme lens', mede veroorzaakt door een kolossale zonnekap. Gelukkig kijkt er niemand op zo'n beurs raar op als er een camera op hem gericht wordt
Tamron A08 Dag1 by
Ouwesok, on Flickr
Hey, wat heeft ie op zijn Leica staan

Cropje voor het antwoord maar dat ook iets zegt over de performance van de A08
Tamron A08 Dag1 by
Ouwesok, on Flickr
Het was dus een Summitar
Eerste indruk: Een leuke om in de collectie te hebben en gewoon een volwaardige 'user' die best nog wat gebruik gaat zien.
Wat volgt is de gewenningsfase, het duurt altijd even voor je uit een supertele haalt wat erin zit. Er komt dus de komende tijd nog wel het nodige voorbij uit dit lensje