abonnement Unibet Coolblue
pi_208152902
Hallo!

Bij ons nieuwbouwhuis mogen/kunnen we de lichtpunten in het plafond niet verplaatsen, alleen nieuwe (extra) lichtpunten bijplaatsen. De bestaande lichtpunten komen voor ons niet echt uit wat betreft de plaatsing, maar we kunnen ze dus helaas niet verplaatsen of laten vervallen.
Nu opperde een kennis dat we de 'verkeerde' lichtpunten ook kunnen laten wegstucen (heel plafond moet nog gestucd worden na oplevering). Onze vraag is of dit mag/kan?

We hebben liever niet allemaal extra obstakels in het strakke plafond dus liever geen afdekplaatje.

Hoe hebben jullie dit opgelost?
  zondag 26 februari 2023 @ 13:59:35 #2
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_208153163
Nee dit mag niet en ook zeker nooit doen anders kun je er nooit meer bij :{
  zondag 26 februari 2023 @ 13:59:50 #3
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_208153184
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2023 13:38 schreef rookienieuwbouw het volgende:
Hallo!

Bij ons nieuwbouwhuis mogen/kunnen we de lichtpunten in het plafond niet verplaatsen, alleen nieuwe (extra) lichtpunten bijplaatsen. De bestaande lichtpunten komen voor ons niet echt uit wat betreft de plaatsing, maar we kunnen ze dus helaas niet verplaatsen of laten vervallen.
Nu opperde een kennis dat we de 'verkeerde' lichtpunten ook kunnen laten wegstucen (heel plafond moet nog gestucd worden na oplevering). Onze vraag is of dit mag/kan?

We hebben liever niet allemaal extra obstakels in het strakke plafond dus liever geen afdekplaatje.

Hoe hebben jullie dit opgelost?
Als het een eigen woning is, kan je natuurlijk de kabels eruit trekken en het daarna dichtsmeren.
Als er geen kabels meer in zitten, hoeft er ook niemand meer bij te kunnen.

Bij een huurwoning is dat wat lastiger.
  zondag 26 februari 2023 @ 14:14:15 #5
179899 Catkiller
We sail into the black
pi_208153340
quote:
1s.gif Op zondag 26 februari 2023 13:59 schreef RedFever007 het volgende:
Nee dit mag niet en ook zeker nooit doen anders kun je er nooit meer bij :{
Het is een stuclaag, geen 2 meter dikke muur van gewapend beton.
Op zaterdag 9 maart 2019 17:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat voor een mongool ben jij nou weer. Klojo.
[/quote]
  zondag 26 februari 2023 @ 14:18:47 #6
179899 Catkiller
We sail into the black
pi_208153404
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2023 14:01 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als het een eigen woning is, kan je natuurlijk de kabels eruit trekken en het daarna dichtsmeren.
Als er geen kabels meer in zitten, hoeft er ook niemand meer bij te kunnen.

Bij een huurwoning is dat wat lastiger.
Lijkt mij dat de punten die hij dicht wil hebben juist de centraaldozen zijn. _O-

En daar zou iedereen die het moet inspecteren of er aan gaat werken een probleem mee hebben.
Op zaterdag 9 maart 2019 17:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat voor een mongool ben jij nou weer. Klojo.
[/quote]
  zondag 26 februari 2023 @ 14:20:06 #7
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_208153429
Is die eis er niet alleen als er ook lasklemmen in het punt zitten? Dus niet van toepassing als je de bedrading vervangt door doorlopende bedrading?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_208153493
Volgens mij is een van de eisen dat het ten alle tijden bereikbaar moet zijn. Zoek maar eens op Duitse en Engelse installaties... krijg je zulke perikelen .... moet je niet willen :)
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
  Redactie Frontpage zondag 26 februari 2023 @ 14:28:48 #9
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_208153506
Trek de kabels er uit, dan is het geen probleem. Anders een afdekplaat plaatsen.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_208153807
quote:
1s.gif Op zondag 26 februari 2023 14:18 schreef Catkiller het volgende:

[..]
Lijkt mij dat de punten die hij dicht wil hebben juist de centraaldozen zijn. _O-

En daar zou iedereen die het moet inspecteren of er aan gaat werken een probleem mee hebben.
Je kan nieuwe centraaldozen aanleggen natuurlijk ;)

Als de woning is afgewerkt, kan er niet zoveel meer zonder je flink extra werk op de hals te halen.
Dus het moment om het goed te doen is nu.
pi_208154923
Is alleen lastig zoeken als iemand ooit nog in die centraal dozen moet zijn.
.
pi_208155400
Tja, als het de centraaldoos betreft dan trek je daar natuurlijk niet zomaar even het draad uit. Ook het 'even' verplaatsen van een centraaldoos is wel heel makkelijk geschreven achter een toetsenbord.

Een doos waar lassen in zitten, moet bereikbaar zijn voor inspectie en aanpassingen.

In de praktijk zul je er echter de komende 10 jaar niet bij hoeven. Ik zou de positie van de doos nauwkeurig inmeten en dit noteren op een tekening van de installatie, en het geheel netjes opbergen in de meterkast. Geen haan die er naar kraait en als je een keer een goede reden hebt om er bij te moeten, dan tover je die doos zo tevoorschijn vanonder een laagje gips. Best 'bereikbaar' dus.

Ik zou wel alvast zorgen dat er naar alle aangrenzende dozen, dus ook achter lichtpunten en schakelaars, fase, nul en aardedraad getrokken wordt (en netjes afgelopen daar waar niet gebruikt). Dan hoef je de centraaldoos alvast niet open te maken bij de eerste smart-module die ie wilt installeren.

[ Bericht 1% gewijzigd door Wiedanwel op 26-02-2023 17:28:22 ]
pi_208156619
Ja dit kan gewoon, als je de centraaldozen exact opmeet op tekening zet en de tekening in de meterkast legt.
De kans is maar heel klein dat er iets fouts in zit (en je kunt geen draden meer bijtrekken).
Wel accepteren dat als je er wel bij moet er wat gips van je plafond valt en er alsnog een blindplaat op moet.
Vakman pur sang
  Moderator zondag 26 februari 2023 @ 18:15:16 #14
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_208156719
quote:
1s.gif Op zondag 26 februari 2023 16:39 schreef Wiedanwel het volgende:
Tja, als het de centraaldoos betreft dan trek je daar natuurlijk niet zomaar even het draad uit. Ook het 'even' verplaatsen van een centraaldoos is wel heel makkelijk geschreven achter een toetsenbord.

Een doos waar lassen in zitten, moet bereikbaar zijn voor inspectie en aanpassingen.
Precies dat, ze moeten bereikbaar zijn en blijven.
pi_208156763
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2023 18:15 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Precies dat, ze moeten bereikbaar zijn en blijven.
Dat zijn ze toch met een dun laagje stuc?
Vakman pur sang
  Moderator zondag 26 februari 2023 @ 18:20:29 #16
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_208156775
quote:
1s.gif Op zondag 26 februari 2023 18:19 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dat zijn ze toch met een dun laagje stuc?
Bereikbaar als in; in het zicht onder een passend deksel, zonder dat er hak en breekwerkzaamheden moeten plaats vinden.
pi_208156860
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2023 18:20 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Bereikbaar als in; in het zicht onder een passend deksel, zonder dat er hak en breekwerkzaamheden moeten plaats vinden.
Dat bedenk je zelf, dat hoef helemaal niet.
Hoevaak worden de centraaldozen niet mee gespact?

Wat trouwens niet mag is vd draad door een buis naar een buitenlamp

https://www.ew-installati(...)eid-van-verbindingen
Vakman pur sang
  Moderator zondag 26 februari 2023 @ 21:14:38 #18
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_208159333
quote:
1s.gif Op zondag 26 februari 2023 18:26 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dat bedenk je zelf, dat hoef helemaal niet.
Hoevaak worden de centraaldozen niet mee gespact?

Wat trouwens niet mag is vd draad door een buis naar een buitenlamp

https://www.ew-installati(...)eid-van-verbindingen
Ik deel alleen mijn visie daarop. In de praktijk ben ik al veel te vaak tegen verbindingen aangelopen die ergens weggemoffeld waren achter een voorzetwand, dubbele plafonds, weggestucte inbouwdozen en centraaldozen.

Dat is gewoon echt zo ontzettend waardeloos als je ergens niet meer bij kunt zonder hak en breekwerk, daar word niemand blij van; ik als monteur niet en de klant uiteindelijk ook niet :X

Maar iedereen is vrij om zijn huis te doen wat hij wil doen, daar houd niemand je tegen.
pi_208159438
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2023 21:14 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Ik deel alleen mijn visie daarop. In de praktijk ben ik al veel te vaak tegen verbindingen aangelopen die ergens weggemoffeld waren achter een voorzetwand, dubbele plafonds, weggestucte inbouwdozen en centraaldozen.

Dat is gewoon echt zo ontzettend waardeloos als je ergens niet meer bij kunt zonder hak en breekwerk, daar word niemand blij van; ik als monteur niet en de klant uiteindelijk ook niet :X

Maar iedereen is vrij om zijn huis te doen wat hij wil doen, daar houd niemand je tegen.
Ik deel daarbij je gelijk hoor.
Zeg ook, doe dat alleen als het je eigen huis is en je weet wat je doet (dus niet onnozel een elektricien bellen). Heb ook in het begin echt die norm vertelt aan mensen. Maar toen vrienden hun hele plafond gingen stucen en die plaatjes lelijk vinden dacht ik, tja je moet het zelf weten. Schrijf het wel netjes op tekening in de meterkast.
Maar achteraf een mooi vlak gestuct plafond is inderdaad veel mooier zonder die lelijke plaatjes overal.
Vakman pur sang
pi_208159978
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2023 14:20 schreef sanger het volgende:
Is die eis er niet alleen als er ook lasklemmen in het punt zitten? Dus niet van toepassing als je de bedrading vervangt door doorlopende bedrading?
De kans is 99,9% dat de lichtpunten waar het om gaat ook de functie van centraaldoos hebben.

Als het inderdaad een doodlopende leiding betreft, dan is het toegestaan om de bedrading uit de leiding te trekken en vervolgens de ongebruikte doos 'permanent' af te dichten.
Draden doodlopend laten zitten is ook een no-go en een ramp wanneer iemand ooit aan de installatie moet werken.
pi_208162205
Ja snap wel dat je niet met afdekplaatjes wil werken, zeker in een nieuwbouwwoning.

Als kersverse eigenaar van een huis waar de vorige bewoner alle lichtpunten in de woonkamer weggestuct heeft kan ik wel zeggen dat het erg onhandig is en ik met een bouwlamp en detector uiteindelijk de punten heb kunnen traceren en nu mag hopen dat er nog gewoon een centraaldoos oid onder zit.

Maar goed het is je eigen huis, dus dan bepaal je het zelf. Ik sluit me echter wel aan bij de eerder gemaakte opmerkingen om ze duidelijk op een tekening te markeren voor toekomstige bewoners.
pi_208501775
Ik heb thuis zo een wit rond plastic afdekplaatje erop zitten en dat valt echt nauwelijks op, kijk je totaaal overheen als je er langer woont .
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')