Als het een eigen woning is, kan je natuurlijk de kabels eruit trekken en het daarna dichtsmeren.quote:Op zondag 26 februari 2023 13:38 schreef rookienieuwbouw het volgende:
Hallo!
Bij ons nieuwbouwhuis mogen/kunnen we de lichtpunten in het plafond niet verplaatsen, alleen nieuwe (extra) lichtpunten bijplaatsen. De bestaande lichtpunten komen voor ons niet echt uit wat betreft de plaatsing, maar we kunnen ze dus helaas niet verplaatsen of laten vervallen.
Nu opperde een kennis dat we de 'verkeerde' lichtpunten ook kunnen laten wegstucen (heel plafond moet nog gestucd worden na oplevering). Onze vraag is of dit mag/kan?
We hebben liever niet allemaal extra obstakels in het strakke plafond dus liever geen afdekplaatje.
Hoe hebben jullie dit opgelost?
Het is een stuclaag, geen 2 meter dikke muur van gewapend beton.quote:Op zondag 26 februari 2023 13:59 schreef RedFever007 het volgende:
Nee dit mag niet en ook zeker nooit doen anders kun je er nooit meer bij
Lijkt mij dat de punten die hij dicht wil hebben juist de centraaldozen zijn.quote:Op zondag 26 februari 2023 14:01 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als het een eigen woning is, kan je natuurlijk de kabels eruit trekken en het daarna dichtsmeren.
Als er geen kabels meer in zitten, hoeft er ook niemand meer bij te kunnen.
Bij een huurwoning is dat wat lastiger.
Je kan nieuwe centraaldozen aanleggen natuurlijkquote:Op zondag 26 februari 2023 14:18 schreef Catkiller het volgende:
[..]
Lijkt mij dat de punten die hij dicht wil hebben juist de centraaldozen zijn.
En daar zou iedereen die het moet inspecteren of er aan gaat werken een probleem mee hebben.
Precies dat, ze moeten bereikbaar zijn en blijven.quote:Op zondag 26 februari 2023 16:39 schreef Wiedanwel het volgende:
Tja, als het de centraaldoos betreft dan trek je daar natuurlijk niet zomaar even het draad uit. Ook het 'even' verplaatsen van een centraaldoos is wel heel makkelijk geschreven achter een toetsenbord.
Een doos waar lassen in zitten, moet bereikbaar zijn voor inspectie en aanpassingen.
Dat zijn ze toch met een dun laagje stuc?quote:Op zondag 26 februari 2023 18:15 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Precies dat, ze moeten bereikbaar zijn en blijven.
Bereikbaar als in; in het zicht onder een passend deksel, zonder dat er hak en breekwerkzaamheden moeten plaats vinden.quote:Op zondag 26 februari 2023 18:19 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat zijn ze toch met een dun laagje stuc?
Dat bedenk je zelf, dat hoef helemaal niet.quote:Op zondag 26 februari 2023 18:20 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Bereikbaar als in; in het zicht onder een passend deksel, zonder dat er hak en breekwerkzaamheden moeten plaats vinden.
Ik deel alleen mijn visie daarop. In de praktijk ben ik al veel te vaak tegen verbindingen aangelopen die ergens weggemoffeld waren achter een voorzetwand, dubbele plafonds, weggestucte inbouwdozen en centraaldozen.quote:Op zondag 26 februari 2023 18:26 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat bedenk je zelf, dat hoef helemaal niet.
Hoevaak worden de centraaldozen niet mee gespact?
Wat trouwens niet mag is vd draad door een buis naar een buitenlamp
https://www.ew-installati(...)eid-van-verbindingen
Ik deel daarbij je gelijk hoor.quote:Op zondag 26 februari 2023 21:14 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Ik deel alleen mijn visie daarop. In de praktijk ben ik al veel te vaak tegen verbindingen aangelopen die ergens weggemoffeld waren achter een voorzetwand, dubbele plafonds, weggestucte inbouwdozen en centraaldozen.
Dat is gewoon echt zo ontzettend waardeloos als je ergens niet meer bij kunt zonder hak en breekwerk, daar word niemand blij van; ik als monteur niet en de klant uiteindelijk ook niet![]()
Maar iedereen is vrij om zijn huis te doen wat hij wil doen, daar houd niemand je tegen.
De kans is 99,9% dat de lichtpunten waar het om gaat ook de functie van centraaldoos hebben.quote:Op zondag 26 februari 2023 14:20 schreef sanger het volgende:
Is die eis er niet alleen als er ook lasklemmen in het punt zitten? Dus niet van toepassing als je de bedrading vervangt door doorlopende bedrading?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |