abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208149393

Zeg je Melodifestivalen, dan zeg je Zweden. Zeg je Zweden, dan reageert elke (echte) Eurovisiefan met: "Oh, dat land van Melodifestivalen!" Het is zonder twijfel de bekendste nationale voorronde naast San Remo, en het heeft een bijzonder lange geschiedenis. Ook wel een succesvolle geschiedenis, vooral ook in de laatste 10-11 jaar. Twee keer winst op het ESF, een lading top 5 plekken. Never change a winning formula, en dat doet de SVT dan ook niet. Behalve op detail niveau, want regels zijn er uiteraard om te veranderen. Niet altijd ten goede, maar zolang de kijkcijfers bijna hoger zijn dan die van het ESF (in Zweden dan) heeft de SVT wel wat speelruimte.

Kritiek is er ook: de steeds maar weer terugkerende namen, vrijwel kansloze inzendingen als opvulmateriaal zodat de grote kanshebbers er beter uitkomen, en vooral de eenheidsworst qua muziekgenres. We hebben het dan met name over veel te gladde, overgeproduceerde pop. Nu is de Zweedse muziekindustrie ook gewoon vreselijk goed in het maken van popmuziek, maar het is zonde dat andere genres niet veel ruimte lijken te hebben . Er is namelijk zeker wel een markt voor op het Eurovisie podium, en ook niet zonder kansen. Het is de vraag of we dit jaar wat meer variatie gaan zien, of dat de SVT gewoon lekker zo doorgaat.

De opzet is dit jaar hier en daar wat aangepast, maar in grote lijnen gelijk met wat we gewend zijn. Er zijn zes show, onderverdeeld in vier heats, een halve finale en grote finale. Zoals vanouds (lees voor de corona jaren) zijn de shows in zes verschillende steden. Er zullen ook dit jaar weer 28 deelnemers zijn, waardoor er in elke heat zeven artiesten zullen staan. Uiteindelijk blijven daar 12 nummers van over, die het tegen elkaar opnemen in de grote finale. De beste twee nummers per heat gaan direct naar de finale, de nummers 3 en 4 gaan naar de halve finale (vroeger heette dit nog gewoon Andra Chansen, bring it back SVT). Hier zien we meteen ook de grootste verandering. Voorgaande jaren waren er in de halve finale vier duels, waardoor nog vier nummers naar de finale gingen. Vanaf dit jaar zijn de duels afgeschaft, en gaan gewoon de beste vier naar de finale. Wel zo overzichtelijk, en de kans dat een populair nummer sneuvelt omdat het toevallig in een duel staat tegenover een ander populair nummer is hiermee weggevallen.

Dan de deelnemers. Elk jaar weer de vraag welke artiesten terugkeren, welke nieuwe namen een kans krijgen, en of er eindelijk meer ruimte is voor andere genres. We kijken er elk jaar met spanning naar uit, en gelukkig hoeven we niet langer te wachten. De SVT heeft vandaag (29 november) de eerste 14 artiesten bekend gemaakt, morgen volgt de andere helft. Ook is meteen duidelijk in welke heats ze staan, en welke nummers het dus tegen elkaar opnemen. De songtitels zijn ook meteen bekend, maar zoals gebruikelijk moeten we nog een tijdje wachten tot we de nummers kunnen horen. Deze worden waarschijnlijk vrijgegeven in de week voor het eerste optreden.

Deelnemers per heat:

Heat 1: Gothenburg, zaterdag 4 februari
1. Victor Crone - "Diamonds"
2. Rejhan - "Haunted"
3. Loulou LaMotte - "Inga Sorger"
4. Eva Rydberg & Ewa Roos - "Länge Leve Livet"
5. Elov & Beny - "Raggen Går"
6. Tone Sekelius - "Rhythm Of My Show"
7. Jon Henrik Fjällgren, Arc North Ft. Adam Woods - "Where You Are (Sávečan)"

Heat 2: Linköping, zaterdag 11 februari
1. Wiktoria - "All My Life (Where Have You Been)"
2. Eden - "Comfortable"
3. Uje Brandelius - "Grytan"
4. THEOZ - "Mer Av Dig"
5. Maria Sur - "Never Give Up"
6. Tennessee Tears - "Now I Know"
7. Panetoz - "On My Way"

Heat 3: Lidköping, zaterdag 18 februari
1. Marcus & Martinus - "Air"
2. Melanie Wehbe - "For The Show"
3. Ida-Lova - "Låt Hela Stan Se På"
4. Paul Rey - "Royals"
5. Nordman - "Släpp Alla Sorger"
6. Laurell - "Sober"
7. Casanovas - "Så Kommer Känslorna Tillbaka"

Heat 4: Malmö, zaterdag 25 februari
1. Signe & Hjördis - "Edelweiss"
2. Axel Schylström - "Gorgeous"
3. Emil Henrohn - "Mera Mera Mera"
4. Mariette - "One Day"
5. Smash Into Pieces - "Six Feet Under"
6. Loreen - "Tattoo"
7. Kiana - "Where Did You Go"

De halve finale wordt gehouden in Örnsköldsvik, op zaterdag 4 maart, en de grote finale is zoals gewoonlijk in de Friends Arena te Stockholm, op zaterdag 11 maart.
Hotapnyc
pi_208149399
quote:
6s.gif Op zaterdag 25 februari 2023 23:20 schreef grazz het volgende:
ESF-kenner Patty Brard weet het zeker: Loreen gaat dit jaar het ESF winnen.
Zij heeft toch ooit het Sanremo gepresenteerd? :D
Hotapnyc
pi_208149404
quote:
1s.gif Op zondag 26 februari 2023 02:02 schreef Cirilico het volgende:

[..]
Zij heeft toch ooit het Sanremo gepresenteerd? :D
leven zoals het leven is
pi_208149978
Bizar dat je de laatste voorronde met daarin ook de grote favoriet zo sterk laten zijn. Dit niveau hoop je over de gehele breedte te zien, maar spreid op z'n minst de goede nummers.

Nu inhoudelijk. Ik vond Loreen vooral zangtechnisch echt flink tegenvallen en dat gevoel heb ik niet echt eerder bij haar gehad. Het nummer staat wel als een huis, al vond ik die 'yououou' stukken wel echt te veel lijken op die uit het nummer van Robin Stjernberg van tien jaar geleden.

Ik vond Mariette verrassend goed. Op basis van die snippet was het nogal underwhelmimg, maar dit was echt goed vond ik.

Volgende week Theoz, Mariette, Tennessee Tears en Kiana nog naar de finale en dan staat er echt een goede lineup.
pi_208150089
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2023 09:01 schreef TheArt het volgende:
Bizar dat je de laatste voorronde met daarin ook de grote favoriet zo sterk laten zijn. Dit niveau hoop je over de gehele breedte te zien, maar spreid op z'n minst de goede nummers.

Nu inhoudelijk. Ik vond Loreen vooral zangtechnisch echt flink tegenvallen en dat gevoel heb ik niet echt eerder bij haar gehad. Het nummer staat wel als een huis, al vond ik die 'yououou' stukken wel echt te veel lijken op die uit het nummer van Robin Stjernberg van tien jaar geleden.
Het hele liedje klinkt toch als iets van Katy Perry of Lady Gaga van 10 of 15 jaar terug? Dat hoeft verder geen probleem te zijn, aangezien een Voilà ook 70 jaar terug gemaakt had kunnen worden, maar het is niet echt vernieuwend.

quote:
Ik vond Mariette verrassend goed. Op basis van die snippet was het nogal underwhelmimg, maar dit was echt goed vond ik.
Ja, uiteindelijk op 1 punt door naar de herkansingsronde. Hopelijk komt het goed.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_208151011
YouTube weergaven update van de kanshebbers:

Loreen 250K
Marcus & Martinus 55K
Tone Sekelius 17K
Jon Henrik Fjallgren 16K
Maria Sur 15K
  ESF Reporter zondag 26 februari 2023 @ 11:13:50 #7
87554 Cee
Welluk?
pi_208151115
Nu een paar keer gekeken en het nummer vind ik gewoon echt niet boeiend genoeg om het al die hype te rechtvaardigen.
  zondag 26 februari 2023 @ 12:02:40 #8
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_208151597
quote:
1s.gif Op zondag 26 februari 2023 11:13 schreef Cee het volgende:
Nu een paar keer gekeken en het nummer vind ik gewoon echt niet boeiend genoeg om het al die hype te rechtvaardigen.
Ja het nummer op zichzelf is niet een winnaar, maar aan de andere kant Mans won ook met een geweldige show met redelijk goed maar geen briljant nummer. :P
  ESF Reporter zondag 26 februari 2023 @ 12:03:59 #9
87554 Cee
Welluk?
pi_208151610
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2023 12:02 schreef Momo het volgende:

[..]
Ja het nummer op zichzelf is niet een winnaar, maar aan de andere kant Mans won ook met een geweldige show met redelijk goed maar geen briljant nummer. :P
Ja, da’s ook wel zo. En dat zelfs in een vrij sterk jaar.
pi_208151683
Ik vind Tattoo gewoon irritant in z'n voorspelbaarheid. Het is het couplet van The Winner Takes It All, en dat dan eindeloos herhalen. Met ook nog een fluttekst en veel te bombastische productie. En een vreemde Marokkaanse break erin om het nog iets authentieks te geven.

Ze brengt het wel heel erg goed, dat is waarom het nog wat lijkt.
pi_208152732
Overigens hoop ik zelf dat Marcus & Martinus winnen. Dat nummer is echt beter dan die van Loreen.
pi_208152845
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2023 12:10 schreef blackswangreen het volgende:
Ik vind Tattoo gewoon irritant in z'n voorspelbaarheid. Het is het couplet van The Winner Takes It All, en dat dan eindeloos herhalen. Met ook nog een fluttekst en veel te bombastische productie. En een vreemde Marokkaanse break erin om het nog iets authentieks te geven.

Ja dit vind ik eigenlijk ook. Maar het zou wel Melfest moeten winnen, want betere opties hebben ze eigenlijk niet :)
  Moderator zondag 26 februari 2023 @ 13:49:03 #13
375570 crew  Cyan9
pi_208153022
Dankzij heat 4 heb ik toch nog drie nummers aan m'n playlist kunnen toevoegen.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
  zondag 26 februari 2023 @ 22:54:55 #14
263417 Keyos
Like a Boss
pi_208160254
Wil het nummer niet verpesten voor iedereen, maar die ademhaling in die microfoon elke 5 seconde van het nummer kan eigenlijk écht niet. Als je erop gaat letten is het niet te harden…
The Only Thing We Learn From History Is That We Learn Nothing From History - Hagel.
  maandag 27 februari 2023 @ 08:29:25 #15
18561 Giggio
kijk naar jezelf...
pi_208161466
quote:

die break deed mij gelijk aan Frozen van Madonna denken ..
... en huiver mee
pi_208163973
quote:

Ik snap dit soort kritiek nooit zo goed. Bijna elk ESF nummer kan teruggetraceerd worden naar een bekend nummer. Zelfs Arcade, Zitti e buoni, etc. Hoor je nou echt nog echt iets unieks en origineels op het ESF wat nog nooit eerder gedaan is? :@
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
  maandag 27 februari 2023 @ 13:07:57 #17
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_208165111
twitter
pi_208165278
Het zal hoe dan ook om de eindzege mee gaan doen, zeker jury's zullen dit minimaal in de top 3 zetten.
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_208168111
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 13:22 schreef TheVulture het volgende:
Het zal hoe dan ook om de eindzege mee gaan doen, zeker jury's zullen dit minimaal in de top 3 zetten.
Ja, de jury’s zullen hier zeker enthousiast voor zijn, want Zweden en een oude bekende dat is natuurlijk een gelukkige combinatie.

Het publiek vind ik in deze fase van de strijd lastiger in te schatten. Met name in Oost-Europa verwacht ik sowieso dat Finland en Oekraïne wel beter gaan scoren, en dan heb je nog de categorie Noorwegen, Kroatië en (Moldavië) die nog flink in de smaak kunnen vallen. Dat zijn wel allemaal uptempo/vrolijke inzendingen die minder jury-vriendelijk zijn. Wat dat betreft is het grootste gevaar een nog te presenteren sterke en rustige, maar televotingvriendelijke inzending. Dat zou Nederland kunnen zijn, al heb ik meer het idee dat UK nog weleens met zoiets zou kunnen komen.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_208168360
twitter

twitter
pi_208168366
quote:

Vind het nummer ook vrij ongeïnspireerd. Ik vond Statements erg gaaf van haar, maar dat was toch iets te apart om aan te slaan, dus is er maar gekozen om een Euphoria-kloon aan te leveren. Verder overigens geen slecht nummer, maar had toch meer van haar gehoopt
Op maandag 5 september 2016 23:16 schreef -Deluzion- het volgende:
En ik antwoord liever niet op Fascination. aka Alex Vause.
pi_208168401
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 11:30 schreef Nexum het volgende:

[..]
Ik snap dit soort kritiek nooit zo goed. Bijna elk ESF nummer kan teruggetraceerd worden naar een bekend nummer. Zelfs Arcade, Zitti e buoni, etc. Hoor je nou echt nog echt iets unieks en origineels op het ESF wat nog nooit eerder gedaan is? :@
Je hoeft ook niet de originaliteitsprijs te winnen, maar dit nummer is wel het andere uiterste. Volgens mij gaat dat de mensen thuis ook opvallen.
pi_208168853
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 17:52 schreef Fascination het volgende:
een Euphoria-kloon
Dit dus.
Ik kan en ga ook niet mee in de hype, Loreen is een prima performer maar ik vind dit eerlijk gezegd een beetje te goedkoop en makkelijk.
pi_208169920
twitter
pi_208170922
quote:
1s.gif Op maandag 27 februari 2023 19:42 schreef Em31 het volgende:
[ twitter ]
99.113 streams op 25 februari (slechts een paar uur beschikbaar), 711.272 streams op 26 februari (eerste volledige 24 uur). Op 26 februari werd Tattoo dus vaker gestreamd op Spotify dan alle al gekozen nummers voor Eurovisie 2023.

twitter

Ook interessant is dat bijna de helft van de streams van buiten Zweden komen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')