abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208124216
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2023 10:22 schreef Symphonic het volgende:

[..]
Wat Trein2000 zegt, een brandblusser is heel handig om je ramen in te gooien, maar je hebt er verder weinig aan.

Zo'n ladder is op zich nog niet zo'n gek idee.
Ik heb laatst voor mijn werk ook zo iets moeten filmen. Laptop brand op een bed. Duurde wel wat langer. Min of 10 voordat er zoveel rook was dat je ondertussen dood zou zijn.

Best tof. Want ik film in vr en nu kan je het dus in vr bekijken. Maar de 4 min van dit filmpje haalde het toch niet.
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_208124240
Onze deur staat nooit op slot, dus niet nodig. We hebben wel een groot electronisch hek om het terrein op te komen dat ik dichtdoe als het donker wordt, de brandweer heeft daar een sleutel van, als ze het terrein op moeten.
-nee-
pi_208124462
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2023 11:23 schreef over_hedge het volgende:

[..]
Ik heb laatst voor mijn werk ook zo iets moeten filmen. Laptop brand op een bed. Duurde wel wat langer. Min of 10 voordat er zoveel rook was dat je ondertussen dood zou zijn.

Best tof. Want ik film in vr en nu kan je het dus in vr bekijken. Maar de 4 min van dit filmpje haalde het toch niet.
Laptops, of eigenlijk Lithium Ion accu's zijn echt de hel. Die kan je niet fatsoenlijk blussen. Brandweer dompelt ze voor langere tijd onder, bekend voorbeeld zijn ook al die elektrische hokken die al rijdend in de fik vliegen en dan in een container met water een paar dagen mogen afkoelen.
pi_208126378
Ik lees een paar keer over hamertjes om je ruit tin te slaan. Dat lukt prima met gehard glas van de zijruit van een auto maar de ruit van een huis is geen gehard glas. Je maakt dus wel je raam stuk maar dan blijft er heel veel restanten waar je aan open gaat halen. Als je dat er allemaal uit moet pulken dan ben je wel even bezig.

Met een brandblusser je raam slopen is het zelfde verhaal maar je hebt wel het voordeel dat de restanten verwijderen deels kan met de brandblusser, tenminste als je die niet door het raam naar buiten hebt gegooit.

Batterij branden doe je niet veel tegen maar een uit de hang gelopen situatie met die omgevallen kaars of een vlam in de pan kan je nog redelijk wat doen als je tenminste training hebt gehad hoe die blusser te gebruiken. En dat laatste mist over het algemeen.

Vlam in de pan is dus eerst gas uit, dan een deksel er over heen schuiven of van je af kantelen. Als iets er om heen ook al vlam heeft gevat dan is die blusser wel handig. Ik heb geen blusser maar wel een aangesloten tuinslang in huis. Altijd handig bij een beginnende brand.

Echter altijd op tijd je verlies erkennen en dan het huis verlaten.
pi_208126916
Ik heb de sleutel in het slot zitten en de sleutels van mijn vrouw hangen er vlakbij aan de schoenenkast dus ik zie het nut niet echt van zo'n vluchtsleutel
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_208132398
quote:
16s.gif Op donderdag 23 februari 2023 11:24 schreef FlippingCoin het volgende:
kan toch ook gewoon het raam(van de deur) intrappen als er geen sleutel is?
Knap als jij van binnenuit een voordeur kan intrappen de meeste van die deuren vallen in het kozijn
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  vrijdag 24 februari 2023 @ 21:35:16 #82
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_208132447
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2023 21:32 schreef vipergts het volgende:

[..]
Knap als jij van binnenuit een voordeur kan intrappen de meeste van die deuren vallen in het kozijn
Een raam intrappen van een deur is toch niet zo heel lastig lijkt mij. Enkel glas gewoon?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_208132485
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2023 09:56 schreef GereDathan het volgende:
Als mensen in paniek zijn dan reageren ze compleet irrationeel.
Ik kan dit beamen. Ik heb ooit in een flat waar ik woonde de brandweer gebeld voor rook op een andere galerij (wat ik niet kon zien, maar wel ruiken). Vol adrenaline in de weer (ik was nog wel zo helder bij geest om m'n pantoffels aan te doen - het was koud). Kom ik thuis, heb ik de deur achter me dichtgetrokken, zonder sleutels :|W Gelukkig was m'n huisgenootje thuis (die overigens inmiddels onder de douche stond _O- ). Maar toen dacht ik wel: oké, dit is dus hoe je reageert in noodsituaties: niet-rationeel.
Somebody that I used to know
pi_208132522
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2023 14:07 schreef qajariaq het volgende:
tenminste als je die niet door het raam naar buiten hebt gegooit.
:D _O-
Ik zie dit voor me.
Somebody that I used to know
pi_208132630
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2023 11:19 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Een brandblussert is inderdaad hooguit geschikt voor een beginnende brand (maximale grootte brand prullenbak is de vuistregel). En dan heb ik het niet over die brandblussertjes voor in de auto, die krijgen nog geen branden zakdoekje uit.

Een brandblusser heeft een paar voordelen. Bij een beginnende brand (kaars die omvalt) of om door het raam te smijten. Maar een belangrijk punt wat men vaak niet weet is dat je hem ook als "scherm" kunt gebruiken. Ik bedoel daarmee dat je er mee voor je uit kan spuiten als je door vlammen heen moet vluchten. Het kan net voldoende zijn om het vuur even bij je weg te houden. Zeker als je het kan combineren met een branddeken die je om je heen slaat. Het kan het verschil maken tussen erge brandwonden of wat verbrande haren.

Maar het moet dan wel allemaal meezitten. Maar als je alle mogelijkheden hebt die er zijn (melder + brandblusser + blusdeken + vluchtweg) dan heb je de grootste kans om relatief ongeschonden uit de situatie te komen. Vuur is zeer gevaarlijk (met name de dampen in de eerste instantie) en gaat zoals het filmpje laat zien zo ontzettend snel. 30 seconden kan het verschil tussen leven en dood zijn.

En soortgelijk filmpje waarbij de tijd meeloopt:

of met de Kerst:
Die onderste twee zocht ik inderdaad.
Die werden ook gebruikt bij de BHV cursus. Confronterend wel.
Juin uit Eigen Tuin!
pi_208132955
Wat zeker gevaarlijk is om kaarsen te branden op een tv
Met de zogenaamde kaars dovers er op.

Zie link

https://lotensaar.nl/products/kaars-dover?variant=39938335539284

Wel wat is er nu gebeurd?
De kaars dovers werkte niet en de kaarsvet drupte op de plastic tv (beeldbuis)
Staat de kaarsvet met de plastic in de fik bij de gordijnen.

Ma kan niet goed ruiken en stond in de keuken .
Ik kwam net naar beneden, was in de douche .
Loopt de woonkamer zie ik de tv met de kaars in de fik staan

Snel naar toe gelopen en de gordijnen weg gehaald en de kaars en de tv uitgeblazen.
Ik was dus op tijd geweest.
pi_208133188
Nee, ik heb aan AirTag aan mijn sleutelbos.

Daarbij is onze voordeur nooit op slot als we thuis zijn, inclusief de nacht. Er zit alleen een kierstandhouder op.

[ Bericht 51% gewijzigd door #ANONIEM op 24-02-2023 22:38:56 ]
pi_208150376
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2023 14:48 schreef Metro2005 het volgende:
Ik heb de sleutel in het slot zitten en de sleutels van mijn vrouw hangen er vlakbij aan de schoenenkast dus ik zie het nut niet echt van zo'n vluchtsleutel
Niet bij iedereen is het verstandig om de sleutel in de deur te laten, ivm inbraak.
Dan is een centraal opgehangen sleutel een oplossing.
  Moderator / Redactie Sport zondag 26 februari 2023 @ 11:03:40 #89
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208150983
Ik laat mijn sleutelbos in de deur zitten als ik hem op slot doe. Als het maar vaak genoeg voor komt dat je de voordeur open moet doen omdat de bel gaat, maar je sleutel nog in een zak van een andere broek/vest/jas/bureau zit, ga je vanzelf wel in zien dat dat niet echt slim is.

Ben wel weer diep teleurgesteld in het aantal stemmen op betutteling.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_208154197
Zie het nut er niet van in: voordeur heeft van die deurgrendels plus deurbeveiliging die op de hand open gaan en dan ben je buiten. Achterdeur idem, plus sleutel in het slot (binnenzijde) dus daar ben ik met 5 sec. uit.

Maar ik heb boven de vluchtroute via serre-(achter) of erkerdak (voorzijde), zonder sleutel bereikbaar. Plus een aantal ramen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_208155061
Sleutels van voor- en achterdeur altijd op dezelfde plek bij de deur liggen. Bewust niet in het slot tegen hengelaars. En ik wil ook geen knippen/grendels op de deuren, want het kan net zo belangrijk zijn dat iemand anders met een sleutel naar binnen wil/moet. Toch vervelend als je van de trap lazert of uitglijdt in de douche, en men kan niet makkelijk naar binnen.
Vluchtweg boven is door het raam v/d slaapkamer het dak van de aanbouw op. Dus zolang de rookmelders hun werk doen, zie ik weinig problemen :)
pi_208155481
quote:
1s.gif Op donderdag 23 februari 2023 09:54 schreef Geitenkamp het volgende:
Van onze brandweer kregen wij een tag, de bedoeling is dat je die aan de sleutel hangt, deze op een vaste plek in het huis hangt, waar iedereen weet waar die hangt en hij daar never ever vandaan komt, alleen in het geval van brand

[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]

Zodat altijd en iedereen weet dat als er brand is je niet naar een sleutel hoeft te zoeken maar direct naar die plek kan gaan om de sleutel te pakken en je deur te openen

[poll=5184]
Ik heb veel vraagtekens hierbij.
De belangrijkste:
- Wat als de brand uitbreekt in de ruimte waar de sleutel hangt?
- Wat als die sleutel beneden hangt en je bevind je tijdens de brand op de bovenste verdieping? Ga je dan de trap af de vlammen door om die sleutel te zoeken?

Het nut van zo'n sleutel hangt echt af van het soort woning en de architectuur.
pi_208156175
Ik haal de sleutel er ‘s nachts altijd uit tegen inbraak en lees in dit topic dat sommige mensen dat ook doen, maar ook dat mensen hem erin laten met een kwartslag gedraaid. Wat moet ik nu kiezen? Liever laat ik het erin. :)

@onlogisch Wat is de status van jouw vluchtsleutel?
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
  Moderator zondag 26 februari 2023 @ 20:31:13 #94
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_208158765
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2023 17:36 schreef Pisces29 het volgende:
Ik haal de sleutel er ‘s nachts altijd uit tegen inbraak en lees in dit topic dat sommige mensen dat ook doen, maar ook dat mensen hem erin laten met een kwartslag gedraaid. Wat moet ik nu kiezen? Liever laat ik het erin. :)

@:onlogisch Wat is de status van jouw vluchtsleutel?
Er staat een honkbalknuppel naast mijn bed. Die gaat door het raam bij een eventuele brand. Tevens is mijn achterdeur altijd open.
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  Moderator zondag 26 februari 2023 @ 20:32:41 #95
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_208158779
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 10:23 schreef Geitenkamp het volgende:
O
[..]
ook als je in je onderbroek wakker word van een brandgeur of als het erger is en de vlammen al in de slaapkamer komen?
Dan spring ik uit mijn raam op de uitbouw

Achterdeur zit altijd een sleutel in. De voordeur draai ik nooit extra op slot dus altijd los. Beveiligde deur waarbij flipperen niet kan. Mocht de brand beneden in de keuken zijn dan kan ik ook nog het raam pakken naar de garage die ook begaanbaar is.

Al met al: voel me veilig.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  zondag 26 februari 2023 @ 22:11:19 #96
289617 rosita1
Hey Hey, My My
pi_208159906
quote:
1s.gif Op donderdag 23 februari 2023 09:54 schreef Geitenkamp het volgende:
Van onze brandweer kregen wij een tag, de bedoeling is dat je die aan de sleutel hangt, deze op een vaste plek in het huis hangt, waar iedereen weet waar die hangt en hij daar never ever vandaan komt, alleen in het geval van brand

[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]

Zodat altijd en iedereen weet dat als er brand is je niet naar een sleutel hoeft te zoeken maar direct naar die plek kan gaan om de sleutel te pakken en je deur te openen

[poll=5184]
Wat een onzin.
pi_208172707
Ik heb mijn sleutel in de hal liggen naast de deur, ook s nachts. Soms op mijn nachtkastje, ik twijfel wat het handigst is. Sleutels laat ik liever niet in de deur zitten ivm inbraak. Woon in een appartement dus geen achterdeur. Wel vluchtmogelijkheid via het balkon. Rookmelder heb ik pas de batterij nog van vervangen en ik weet nu dat hij het zou moeten doen. Weet niet of ik nog meer kan doen. Misschien de sleutel altijd naast de voordeur leggen in de nacht.

Iemand zei hier nog dat de meeste branden in de meterkast beginnen. Maar mijn meterkast zit direct achter mijn voordeur, dat Is toch niet brandveilig?
pi_208175117
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 22:33 schreef DoubleDip het volgende:
Iemand zei hier nog dat de meeste branden in de meterkast beginnen. Maar mijn meterkast zit direct achter mijn voordeur, dat Is toch niet brandveilig?
Ga er maar rustig van uit dat de meeste branden beginnen in verblijfsruimtes waar je niet meer bent. Een vergeten kaars of sigaret. Een (halogeen)lamp tegen de gordijnen of op de bank gevallen. Onhandig opgestelde elektrische kacheltjes. Elektrische deken die te ver versleten is. Gas vergeten uit te zetten. enz.
pi_208175235
Ik laat sleutel nooit in de deur, want bij een buurman is een tijd terug het ruitje in de deur ingetikt en hebben ze, terwijl hij sliep, de sleutel geprobeerd te pakken.

Heb wel de sleutel vlakbij de deur op weg naar buiten liggen en die leg ik daar ook altijd neer. Dus kan ik zo meepakken onderweg.
pi_208175358
Voordeur zit nooit op slot en achterdeur heeft een draaiknop voor het slot.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')