Ik heb laatst voor mijn werk ook zo iets moeten filmen. Laptop brand op een bed. Duurde wel wat langer. Min of 10 voordat er zoveel rook was dat je ondertussen dood zou zijn.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 10:22 schreef Symphonic het volgende:
[..]
Wat Trein2000 zegt, een brandblusser is heel handig om je ramen in te gooien, maar je hebt er verder weinig aan.
Zo'n ladder is op zich nog niet zo'n gek idee.
Laptops, of eigenlijk Lithium Ion accu's zijn echt de hel. Die kan je niet fatsoenlijk blussen. Brandweer dompelt ze voor langere tijd onder, bekend voorbeeld zijn ook al die elektrische hokken die al rijdend in de fik vliegen en dan in een container met water een paar dagen mogen afkoelen.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 11:23 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Ik heb laatst voor mijn werk ook zo iets moeten filmen. Laptop brand op een bed. Duurde wel wat langer. Min of 10 voordat er zoveel rook was dat je ondertussen dood zou zijn.
Best tof. Want ik film in vr en nu kan je het dus in vr bekijken. Maar de 4 min van dit filmpje haalde het toch niet.
Knap als jij van binnenuit een voordeur kan intrappen de meeste van die deuren vallen in het kozijnquote:Op donderdag 23 februari 2023 11:24 schreef FlippingCoin het volgende:
kan toch ook gewoon het raam(van de deur) intrappen als er geen sleutel is?
Een raam intrappen van een deur is toch niet zo heel lastig lijkt mij. Enkel glas gewoon?quote:Op vrijdag 24 februari 2023 21:32 schreef vipergts het volgende:
[..]
Knap als jij van binnenuit een voordeur kan intrappen de meeste van die deuren vallen in het kozijn
Ik kan dit beamen. Ik heb ooit in een flat waar ik woonde de brandweer gebeld voor rook op een andere galerij (wat ik niet kon zien, maar wel ruiken). Vol adrenaline in de weer (ik was nog wel zo helder bij geest om m'n pantoffels aan te doen - het was koud). Kom ik thuis, heb ik de deur achter me dichtgetrokken, zonder sleutelsquote:Op vrijdag 24 februari 2023 09:56 schreef GereDathan het volgende:
Als mensen in paniek zijn dan reageren ze compleet irrationeel.
quote:Op vrijdag 24 februari 2023 14:07 schreef qajariaq het volgende:
tenminste als je die niet door het raam naar buiten hebt gegooit.
Die onderste twee zocht ik inderdaad.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 11:19 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Een brandblussert is inderdaad hooguit geschikt voor een beginnende brand (maximale grootte brand prullenbak is de vuistregel). En dan heb ik het niet over die brandblussertjes voor in de auto, die krijgen nog geen branden zakdoekje uit.
Een brandblusser heeft een paar voordelen. Bij een beginnende brand (kaars die omvalt) of om door het raam te smijten. Maar een belangrijk punt wat men vaak niet weet is dat je hem ook als "scherm" kunt gebruiken. Ik bedoel daarmee dat je er mee voor je uit kan spuiten als je door vlammen heen moet vluchten. Het kan net voldoende zijn om het vuur even bij je weg te houden. Zeker als je het kan combineren met een branddeken die je om je heen slaat. Het kan het verschil maken tussen erge brandwonden of wat verbrande haren.
Maar het moet dan wel allemaal meezitten. Maar als je alle mogelijkheden hebt die er zijn (melder + brandblusser + blusdeken + vluchtweg) dan heb je de grootste kans om relatief ongeschonden uit de situatie te komen. Vuur is zeer gevaarlijk (met name de dampen in de eerste instantie) en gaat zoals het filmpje laat zien zo ontzettend snel. 30 seconden kan het verschil tussen leven en dood zijn.
En soortgelijk filmpje waarbij de tijd meeloopt:
of met de Kerst:
Niet bij iedereen is het verstandig om de sleutel in de deur te laten, ivm inbraak.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 14:48 schreef Metro2005 het volgende:
Ik heb de sleutel in het slot zitten en de sleutels van mijn vrouw hangen er vlakbij aan de schoenenkast dus ik zie het nut niet echt van zo'n vluchtsleutel
Ik heb veel vraagtekens hierbij.quote:Op donderdag 23 februari 2023 09:54 schreef Geitenkamp het volgende:
Van onze brandweer kregen wij een tag, de bedoeling is dat je die aan de sleutel hangt, deze op een vaste plek in het huis hangt, waar iedereen weet waar die hangt en hij daar never ever vandaan komt, alleen in het geval van brand
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Zodat altijd en iedereen weet dat als er brand is je niet naar een sleutel hoeft te zoeken maar direct naar die plek kan gaan om de sleutel te pakken en je deur te openen
[poll=5184]
Er staat een honkbalknuppel naast mijn bed. Die gaat door het raam bij een eventuele brand. Tevens is mijn achterdeur altijd open.quote:Op zondag 26 februari 2023 17:36 schreef Pisces29 het volgende:
Ik haal de sleutel er ‘s nachts altijd uit tegen inbraak en lees in dit topic dat sommige mensen dat ook doen, maar ook dat mensen hem erin laten met een kwartslag gedraaid. Wat moet ik nu kiezen? Liever laat ik het erin.
@:onlogisch Wat is de status van jouw vluchtsleutel?
Dan spring ik uit mijn raam op de uitbouwquote:Op donderdag 23 februari 2023 10:23 schreef Geitenkamp het volgende:
O
[..]
ook als je in je onderbroek wakker word van een brandgeur of als het erger is en de vlammen al in de slaapkamer komen?
Wat een onzin.quote:Op donderdag 23 februari 2023 09:54 schreef Geitenkamp het volgende:
Van onze brandweer kregen wij een tag, de bedoeling is dat je die aan de sleutel hangt, deze op een vaste plek in het huis hangt, waar iedereen weet waar die hangt en hij daar never ever vandaan komt, alleen in het geval van brand
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Zodat altijd en iedereen weet dat als er brand is je niet naar een sleutel hoeft te zoeken maar direct naar die plek kan gaan om de sleutel te pakken en je deur te openen
[poll=5184]
Ga er maar rustig van uit dat de meeste branden beginnen in verblijfsruimtes waar je niet meer bent. Een vergeten kaars of sigaret. Een (halogeen)lamp tegen de gordijnen of op de bank gevallen. Onhandig opgestelde elektrische kacheltjes. Elektrische deken die te ver versleten is. Gas vergeten uit te zetten. enz.quote:Op maandag 27 februari 2023 22:33 schreef DoubleDip het volgende:
Iemand zei hier nog dat de meeste branden in de meterkast beginnen. Maar mijn meterkast zit direct achter mijn voordeur, dat Is toch niet brandveilig?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |