Wanneer is jouw vader van opa geboren? Leeftijd zegt mij niet zoveel, mijn oudtante is 90 jaar geworden.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 03:33 schreef marc0871 het volgende:
Mijn overgrootvader. 101 jaar.
Blind en half doof, maar hij scheen nog heel goed geweten te hebben, wie er al wel en wie nog niet geweest was en wie bij wie hoorde.
Ik kwam laatst nog een foto van hem tegen, in het archief van de stichting oud-[gemeente]
Daarop werd hem een taart uitgereikt, door de toenmalige burgermeester.
Ergens eind jaren 70.
En ik overal maar verkondigen; ja, want de opa van mijn vader, die was toch maar mooi 101.En nog niet dood.
Duurde niet lang.
Een paar weken later was het wel waar.
Uit het geboortejaar 1918, jemigdepemig, maar ik vroeg eigenlijk of iemand mensen/familie (nog levend) heeft gekend die in de 19de eeuw zijn geboren.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 08:10 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Mijn oudtante, zus van mijn oma.
105 jaar en ze leeft nog steeds.
Welk jaar?quote:Op dinsdag 21 februari 2023 15:29 schreef Maharski het volgende:
Ooit een man van 102, in een bejaardenhuis waar ik toen vrijwilliger was. Hele heldere vent, kon je gewoon een heel prima gesprek mee voeren en je vergat dan eigenlijk compleet dat je met een 102 jarige zat te praten. Heel grappig. Die vergeet ik niet gauw.![]()
Wel was die ineens op een dag - vanuit 't niets - dood.
Oh ja.....nou, in dat geval: niemand...quote:Op dinsdag 21 februari 2023 15:22 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Uit het geboortejaar 1918, jemigdepemig, maar ik vroeg eigenlijk of iemand mensen/familie (nog levend) heeft gekend die in de 19de eeuw zijn geboren.
Met 100 jaar kan je sowieso het eeuwgetal met 1 verminderen.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 15:18 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Wanneer is jouw vader van opa geboren? Leeftijd zegt mij niet zoveel, mijn oudtante is 90 jaar geworden.
Dan is het heel simpel, drie van de vier grootouders waren van voor 1900 en de vierde in 1900 geboren. Maar eh, zo begreep ik je vraag niet want die vier zijn tussen de 66 en 88 jaar oud gestorven.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 15:22 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Uit het geboortejaar 1918, jemigdepemig, maar ik vroeg eigenlijk of iemand mensen/familie (nog levend) heeft gekend die in de 19de eeuw zijn geboren.
Ok, mijn vraag had anders gesteld kunnen worden, heb jij nog levende mensen gesproken die in de 19de eeuw zijn geboren?quote:Op dinsdag 21 februari 2023 16:27 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dan is het heel simpel, drie van de vier grootouders waren van voor 1900 en de vierde in 1900 geboren. Maar eh, zo begreep ik je vraag niet want die vier zijn tussen de 66 en 88 jaar oud gestorven.
edit: Laten we wel zijn, als kind was het 'halve' dorp nog van voor 1900 vermoed ik.
Iedereen die voor 1970 is geboren heeft talloze mensen meegemaakt die voor 1900 zijn geboren. Ik ben nog ietsje ouder en heb op school zelfs nog les gehad van die leeftijdsgroep. Ik denk dat je vraag in die zin iets te algemeen is. Bijna half Fok voldoet aan die eis denk ik wel eens.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 17:27 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ok, mijn vraag had anders gesteld kunnen worden, heb jij nog levende mensen gesproken die in de 19de eeuw zijn geboren?
Zelf was ik gefascineerd door verhalen die mijn ouders dan weer vertelden over hun grootouders die ik nooit levend gekend heb.
Ah! Dat!quote:Op dinsdag 21 februari 2023 16:05 schreef marc0871 het volgende:
[..]
Met 100 jaar kan je sowieso het eeuwgetal met 1 verminderen.
Als hij dus eind jaren 1970 100 is geworden, is hij iig in de voorgaande eeuw geboren.
Hij is op 6 september 1980 101 geworden, zie ik nu bij de foto staan.
Dan is hij dus in 1879 geboren.
Moet lachen om jouw post, half Fok? Doelgroep 60-plussers? Zou zomaar kunnen, de rest zit op insta of tiktok. Vertelde jouw oma uit 1898 ook iets over haar oma?quote:Op dinsdag 21 februari 2023 17:35 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Iedereen die voor 1970 is geboren heeft talloze mensen meegemaakt die voor 1900 zijn geboren. Ik ben nog ietsje ouder en heb op school zelfs nog les gehad van die leeftijdsgroep. Ik denk dat je vraag in die zin iets te algemeen is. Bijna half Fok voldoet aan die eis denk ik wel eens.
Bij mijn beppe (oma) uit 1898 kwam ik met de auto op visite bijvoorbeeld, dan kreeg ik vijf gulden voor de benzine (ik was ruim drie keer meer kwijt).
Voor mijn gevoel is het aandeel 60+ niet bepaald ondervertegenwoordigd op FOK.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 17:39 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ah! Dat!
[..]
Moet lachen om jouw post, half Fok? Doelgroep 60-plussers? Zou zomaar kunnen, de rest zit op insta of tiktok. Vertelde jouw oma uit 1898 ook iets over haar oma?
Dit bedoelde ik juist met het topic. Gesproken over het verleden werd door mensen, geboren voor 1900, zelden gedaan. Door mijn grootouders uit 1885 en 1888 ook niet. Wel was er veel bewaarde briefwisseling tussen familieleden. Toen ik die in handen kreeg ben ik gaan vragen aan mijn moeder die hen langer heeft gekend.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 18:02 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Voor mijn gevoel is het aandeel 60+ niet bepaald ondervertegenwoordigd op FOK.
Maar goed, gespreksonderwerpen met beppe was voornamelijk de actuele familiezaken en wat speelde in de bejaardenflat. Over haar jeugd of andere werkelijk persoonlijke zaken hebben we het nooit gehad. Ze heeft wel eens verteld over de eerste auto die ze gezien had bijvoorbeeld. Of dat ze in Lemmer nog eb en vloed hadden, dat heeft zelfs mijn moeder nog bewust meegemaakt.
Maar eigenlijk is in die hele familie nooit gesproken over de tijd van voor of tijdens de oorlog. Ze hadden onderduikers en daar is wel contact mee gehouden maar de oorlog werd nooit besproken en al helemaal niet wat ze zelf allemaal gedaan hadden...
De oudste nog levende mensen zijn nu rond de 100 jaar, dat betekent, geboren rond 1920/1925. Een kind dat nu 10 jaar wordt kent het hele pre-digitale tijdperk niet eens.quote:Op woensdag 22 februari 2023 16:22 schreef Chandler het volgende:
Clienten op mijn werk van ruim 100.. Maar qua familie was m'n oma iets van 90+, hoe oud precies weet ik niet...
Ik ken ook heel veel van de tijd voor de jaren 80 niet. Mis er niets aan hoor!quote:Op woensdag 22 februari 2023 16:25 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
De oudste nog levende mensen zijn nu rond de 100 jaar, dat betekent, geboren rond 1920/1925. Een kind dat nu 10 jaar wordt kent het hele pre-digitale tijdperk niet eens.
Herkenbaar hoor, hahaha! Mijn moeder van 92 jaar heeft het hier ook wel bekeken, gelukkig heeft ze Alzheimer en vergeet haar eigen leeftijd. Over haar eigen jeugd kan ze uren vertellen.quote:Op woensdag 22 februari 2023 16:28 schreef Chandler het volgende:
[..]
Ik ken ook heel veel van de tijd voor de jaren 80 niet. Mis er niets aan hoor!
Maar moet zeggen dat oudere dames best lachwekkend kunnen zijn, al zijn er ook dames die niets liever hebben dan het uitademen van hun laatste adem...
Zover is het gelukkig nog niet bij mij, mijn ouders zijn nog ruim onder de 70! en als ik een beetje inschat hebben ze beiden nog wel een jaartje of 20 te gaan!quote:Op woensdag 22 februari 2023 16:30 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Herkenbaar hoor, hahaha! Mijn moeder van 92 jaar heeft het hier ook wel bekeken, gelukkig heeft ze Alzheimer en vergeet haar eigen leeftijd. Over haar eigen jeugd kan ze uren vertellen.
Dat begrijp ik, maar waarom post jij als 'jonkie' dan op dit deel van het forum?quote:Op woensdag 22 februari 2023 16:37 schreef Chandler het volgende:
[..]
Zover is het gelukkig nog niet bij mij, mijn ouders zijn nog ruim onder de 70! en als ik een beetje inschat hebben ze beiden nog wel een jaartje of 20 te gaan!
Haha blijkbaar ben ik toch niet zo heel jong...quote:Op woensdag 22 februari 2023 16:45 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Dat begrijp ik, maar waarom post jij als 'jonkie' dan op dit deel van het forum?
Leg uit. je spaarde ook plastic schijfjes uit chipszakken?quote:Op woensdag 22 februari 2023 17:12 schreef Chandler het volgende:
[..]
Haha blijkbaar ben ik toch niet zo heel jong...
Maar dat is toch prachtig? Dat bedoel ik dus, nog mooier zou kunnen zijn dat dat toen nog levende mensje jou iets vertelde over vroeger. Ik heb zeer slechte herinneringen aan mijn oudtante uit 1880, was in mijn ogen een verzuurde kinderloze weduwe.quote:Op woensdag 22 februari 2023 17:47 schreef Kanaroe het volgende:
Door mijn werk als ambulant voetverzorger heb ik 1 dame van uiteondelijk 102 jaar leren kennen en 2 dames van 100 jaar.
Mijn oudste cliėnt momenteel is 96 jaar oud.
Ik vind het geweldig om met ze te praten over 'vruuger'.
Ik ben zelf 51 jaar btw., dus voor hen ben/was ik 'de jeugd', zo mooi.
Mijn eerste oudje was mijn overgrootmoeder, zij stierf in 1983 en was geboren in 1887, dat vond ik ook zeer bijzonder als kind!
Zo oud werden de meeste opa's of oma's niet, en dit was dan nog een overgrootmoeder
Jammer is dat, van die oudtante van jouw.quote:Op woensdag 22 februari 2023 19:40 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Maar dat is toch prachtig? Dat bedoel ik dus, nog mooier zou kunnen zijn dat dat toen nog levende mensje jou iets vertelde over vroeger. Ik heb zeer slechte herinneringen aan mijn oudtante uit 1880, was in mijn ogen een verzuurde kinderloze weduwe.
Ah, dat vind ik dan weer grappig. Mijn jongere broer herinnerde de logeerpartijtjes van die oudtante ook nog. Het klagen van zijn en mijn moeder over al die vieze lange grijze haren die de stofzuiger verstopte. Haar tot op haar rug, uiteraard ongeverfd, alleen in een knotje gedragen. Je begrijpt wel dat de aversie van ons mam ons bevooroordeelde.quote:Op woensdag 22 februari 2023 19:52 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Jammer is dat, van die oudtante van jouw.
Evenzogoed heb ik aan mijn opoe weinig herinneringen, behalve dat ze enorm lang haar bleek te hebben. Eenmaal was ik er getuige van dat ze haar eeuwige knot losmaakte en uitborstelde. Wauwmomentje. Gepraat hebben we nooit echt. Ze was wel lief.
quote:Op woensdag 22 februari 2023 19:57 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ah, dat vind ik dan weer grappig. Mijn jongere broer herinnerde de logeerpartijtjes van die oudtante ook nog. Het klagen van zijn en mijn moeder over al die vieze lange grijze haren die de stofzuiger verstopte. Haar tot op haar rug, uiteraard ongeverfd, alleen in een knotje gedragen. Je begrijpt wel dat de aversie van ons mam ons bevooroordeelde.
Yup, al dan niet zo extreem als vriendjes rondom mij. hihi.quote:Op woensdag 22 februari 2023 17:30 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Leg uit. je spaarde ook plastic schijfjes uit chipszakken?
Even een kleine rectificatie, mijn opoe werd in 1897 geboren...tiepfoutjequote:Op woensdag 22 februari 2023 17:47 schreef Kanaroe het volgende:
Door mijn werk als ambulant voetverzorger heb ik 1 dame van uiteondelijk 102 jaar leren kennen en 2 dames van 100 jaar.
Mijn oudste cliėnt momenteel is 96 jaar oud.
Ik vind het geweldig om met ze te praten over 'vruuger'.
Ik ben zelf 51 jaar btw., dus voor hen ben/was ik 'de jeugd', zo mooi.
Mijn eerste oudje was mijn overgrootmoeder, zij stierf in 1983 en was geboren in 1887, dat vond ik ook zeer bijzonder als kind!
Zo oud werden de meeste opa's of oma's niet, en dit was dan nog een overgrootmoeder
Zeer zeker heel oud. Ik opende dit topic eigenlijk door mijn fascinatie over hoe en wat. Moet het huis leeghalen van mijn moeder van 92 jaar ivm opname verpleeghuis en ze bewaarde letterlijk alles, ook hele oude archieven en papieren brieven. Daar kwam ik een dossier tegen over mijn oudtante (geboren 1880) en toen dacht ik, huh, die heb ik nog levend als kind meegemaakt, wat weet ik daar nog van?quote:Op donderdag 23 februari 2023 14:05 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Even een kleine rectificatie, mijn opoe werd in 1897 geboren...tiepfoutje![]()
Net nog even de familiestamboom nagelezen. Maar goed, wel in 19de eeuw geboren.
Ik weet nog dat ze 86 werd en dat was in de jaren '80 al behoorlijk oud.
De flippo's! Het verzamelalbum moest ik wel kopen voor die dreumesquote:Op donderdag 23 februari 2023 08:50 schreef Chandler het volgende:
[..]
Yup, al dan niet zo extreem als vriendjes rondom mij. hihi.
Ik zeg altijd, 80 is prachtig!
Nou, talloos… Ik kan er eigenlijk niet een bedenken. Mijn oma’s en opa’s waren van rond de eerste wereldoorlog. Een overgrootmoeder overleed toen ik nog heel jong was. Ook geen les van gehad, want dan hadden ze ruim boven de 70 moeten zijn.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 17:35 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Iedereen die voor 1970 is geboren heeft talloze mensen meegemaakt die voor 1900 zijn geboren. Ik ben nog ietsje ouder en heb op school zelfs nog les gehad van die leeftijdsgroep. Ik denk dat je vraag in die zin iets te algemeen is. Bijna half Fok voldoet aan die eis denk ik wel eens.
Bij mijn beppe (oma) uit 1898 kwam ik met de auto op visite bijvoorbeeld, dan kreeg ik vijf gulden voor de benzine (ik was ruim drie keer meer kwijt).
Duh! Heb je de topictitel gelezen? Het gaat mij niet om wie er dood is, maar om wie er levend nog levende lui van de 19de eeuw heeft gekend. Over tig jaar ben jij ook dood.quote:Op donderdag 23 februari 2023 23:26 schreef Lienekien het volgende:
Laten we wel wezen, de meeste mensen die rond 1880 zijn geboren zijn al minstens 50 jaar deaud.
Ja, wat snap jij er dan niet aan? De meeste van ons zijn dan toch gewoon te jong om die mensen nog gekend te hebben.quote:Op donderdag 23 februari 2023 23:30 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Duh! Heb je de topictitel gelezen? Het gaat mij niet om wie er dood is, maar om wie er levend nog levende lui van de 19de eeuw heeft gekend. Over tig jaar ben jij ook dood.
Nou ja zeg, de meesten van ons? Ik niet iig, dus hoepel maar op met je de meeste, dit is een memory subforum en dan is de doelgroep vast niet onder de 30 jaar.quote:Op donderdag 23 februari 2023 23:34 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, wat snap jij er dan niet aan? De meeste van ons zijn dan toch gewoon te jong om die mensen nog gekend te hebben.
Ik ben 50+. En wat ik al zeg, als ik nog verhalen had willen kunnen horen van familieleden die rond 1880 waren geboren, dan had dat alleen gekund toen ik nog een jong kind was en zij hadden dan tegen de 100 moeten zijn.quote:Op donderdag 23 februari 2023 23:39 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Nou ja zeg, de meesten van ons? Ik niet iig, dus hoepel maar op met je de meeste, dit is een memory subforum en dan is de doelgroep vast niet onder de 30 jaar.
Precies! Dat was dus mijn vraag. En ga svp nu niet concluderen dat ik hier de oudst levende persoon ben die hier reageert.quote:Op donderdag 23 februari 2023 23:43 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik ben 50+. En wat ik al zeg, als ik nog verhalen had willen kunnen horen van familieleden die rond 1880 waren geboren, dan had dat alleen gekund toen ik nog een jong kind was en zij hadden dan tegen de 100 moeten zijn.
Praten we nou zo langs elkaar heen, joh?quote:Op donderdag 23 februari 2023 23:56 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Precies! Dat was dus mijn vraag. En ga svp nu niet concluderen dat ik hier de oudst levende persoon ben die hier reageert.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |