abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208080153
quote:
2s.gif Op maandag 20 februari 2023 20:27 schreef Tijn het volgende:

[..]
Aan de andere kant: dat alternatief komt er nooit zolang de huidige opties bestaan.
Treinen zijn qua milieu verreweg de beste oplossing, daar mag best subsidie naar toe.
En hogesnelheidstreinen zijn in principe ook sneller dan de auto, maar dan moeten er natuurlijk wel meer verbindingen komen.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
  maandag 20 februari 2023 @ 20:34:01 #27
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_208080195
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2023 20:31 schreef Tanatos het volgende:

[..]
Treinen zijn qua milieu verreweg de beste oplossing, daar mag best subsidie naar toe.
En hogesnelheidstreinen zijn in principe ook sneller dan de auto, maar dan moeten er natuurlijk wel meer verbindingen komen.
Zeker, het is absurd dat een vliegtuig de lucht instuwen goedkoper uitpakt dan een trein over een rails duwen. Veel efficiënter dan een trein wordt het niet, en toch is het de duurste manier om te reizen. De wereld op z'n kop.
pi_208080250
quote:
2s.gif Op maandag 20 februari 2023 20:34 schreef Tijn het volgende:

[..]
Zeker, het is absurd dat een vliegtuig de lucht instuwen goedkoper uitpakt dan een trein over een rails duwen. Veel efficiënter dan een trein wordt het niet, en toch is het de duurste manier om te reizen. De wereld op z'n kop.
Ja, mondiale afspraken over accijns op kerosine en andere luchtvaartbelasting zijn echt nodig, en dan vooral voor de korte vluchten.
Maar er zijn meer dingen die verschil maken, de meeste auto's in de spits bevatten volgens mij nog steeds 1 passagier.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
  maandag 20 februari 2023 @ 21:40:10 #29
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_208081208
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2023 17:48 schreef Tanatos het volgende:

[..]
Dat vond ik ook altijd tot ik de boeken van Harari las.
Sindsdien vind ik nazisme en communisme ook vormen van humanisme.

In welk van zijn boeken komt dit naar voren? Homo Sapiens lijkt me?
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_208081622
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_208082273
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2023 21:40 schreef BlaZ het volgende:

[..]
In welk van zijn boeken komt dit naar voren? Homo Sapiens lijkt me?
Volgens mij in Sapiens en Homo Deus.
Geweldige schrijver trouwens, echt een aanrader voor wie hem niet kent.

[ Bericht 6% gewijzigd door Tanatos op 21-02-2023 00:00:40 ]
  maandag 20 februari 2023 @ 23:12:29 #32
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_208082292
quote:
quote:
De organisator van het evenement, Progressief Café, laat later op zondagavond in een verklaring weten het te betreuren dat er commotie is ontstaan. Die zou berusten op een misverstand. ‘Door de oorspronkelijke tekst in de aankondiging van het programma ontstond de indruk dat wij geweld goedkeuren. Dat was onhandig geformuleerd en daar nemen wij stevig afstand van.’
Hou nou toch op man. :') Je stelt expliciet de vraag of de inzet van geweld tegen objecten en personen heroverwogen zou moeten worden en "zo ja", welke prijs daarvoor betaald zou moeten worden. Inclusief zeer specifieke gevangenistermijnen die een uitstekende indicatie geven waarop men doelt. Dan ben je vrij sturend bezig in de discussie.

Dan kun je niet met het slappe excuus "misverstand" aankomen, dat is totaal niet serieus te nemen. Als je elke vorm van geweld afkeurt, dan is de insteek: "geweld is nooit goed te keuren dus dat is bij voorbaat geen optie, dus wat kunnen we wél doen?"

Uiterst laf, zo'n slap excuus.
  dinsdag 21 februari 2023 @ 08:33:59 #33
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_208083883
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2023 17:42 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Dat is maar net wat je humanisme noemt.
Dat is wat in de filosofie voor humanisme doorgaat, dus min of meer iedereen die er wat over gelezen heeft noemt dat zo.

quote:
Als je humanisme leest als niet religieuze ideologieën, dan zijn communisme en nazisme ook humanistisch.
Ik ben daarin aangestoken door Harari.
Dat zijn modernistische ideologieën - net als het liberalisme- , die niet het humanisme als één van hun grondslagen hebben.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  dinsdag 21 februari 2023 @ 08:55:20 #34
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_208084085
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2023 23:10 schreef Tanatos het volgende:

[..]
Volgens mij in Sapiens en Homo Deus.
Geweldige schrijver trouwens, echt een aanrader voor wie hem niet kent.

Goede geschiedenisschrijver, slechte econoom.

Hij voorspelt dat er een serieuze dichotomie gaat komen tussen mensen die wél lichamelijke verbeteringen kunnen betalen en mensen die dit niet kunnen. Voornamelijk gebaseerd op de hoge (toekomstige) prijzen hiervoor. Maar hij vergeet dat prijzen een variabel deel kennen, en dat op termijn sowieso door massaproductie/consumptie prijzen kunnen dalen. Kijk bijvoorbeeld naar het massale vliegverkeer.

Daarnaast stelde hij dat er een grote groep niet-productieven komt, en dat die daarom volstrekt non-relevant gaan worden. Daarbij vergeet hij dat deze groep niet-productieven wél consumenten zijn. En in diep hoedanigheid nog steeds belangrijk.

Het is een tijdje geleden dat ik Homo Deus heb gelezen, maar dit was me nog bijgebleven. Ik ben het dus niet eens met enkele van zijn voorspellingen.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_208091024
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 februari 2023 08:55 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Goede geschiedenisschrijver, slechte econoom.

Hij voorspelt dat er een serieuze dichotomie gaat komen tussen mensen die wél lichamelijke verbeteringen kunnen betalen en mensen die dit niet kunnen. Voornamelijk gebaseerd op de hoge (toekomstige) prijzen hiervoor. Maar hij vergeet dat prijzen een variabel deel kennen, en dat op termijn sowieso door massaproductie/consumptie prijzen kunnen dalen. Kijk bijvoorbeeld naar het massale vliegverkeer.

Daarnaast stelde hij dat er een grote groep niet-productieven komt, en dat die daarom volstrekt non-relevant gaan worden. Daarbij vergeet hij dat deze groep niet-productieven wél consumenten zijn. En in diep hoedanigheid nog steeds belangrijk.

Het is een tijdje geleden dat ik Homo Deus heb gelezen, maar dit was me nog bijgebleven. Ik ben het dus niet eens met enkele van zijn voorspellingen.
Consumenten blijven nodig en zullen zichzelf ook kunnen verbeteren maar wel altijd achterblijven bij de koopkracht v/d elite, als die koopkracht inhoudt dat je jezelf lichamelijk kunt verbeteren kun je een voorsprong behouden.

Geen idee of dat überhaupt zal spelen als we superieure AI bouwen die zichzelf verder kan ontwikkelen/uitbouwen.
Ik zie de technische singulariteit als een horizon waar je niet voorbij kunt kijken.
Geen idee ook hoe de kernmachten gaan reageren als een van hen die eerste AI bouwt.
pi_208091042
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2023 08:33 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Dat is wat in de filosofie voor humanisme doorgaat, dus min of meer iedereen die er wat over gelezen heeft noemt dat zo.
[..]
Dat zijn modernistische ideologieën - net als het liberalisme- , die niet het humanisme als één van hun grondslagen hebben.
Ik vind het persoonlijk onzin die ideologieën los te zien van het humanisme, ze nemen wel degelijk de mens als uitgangspunt.
pi_208091256
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2023 19:18 schreef Tanatos het volgende:

[..]
Consumenten blijven nodig.
Maar ook slechts consumenten die eerlijk delen en niet hamsteren.
  dinsdag 21 februari 2023 @ 19:59:19 #38
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_208091918
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2023 19:19 schreef Tanatos het volgende:

[..]
Ik vind het persoonlijk onzin die ideologieën los te zien van het humanisme, ze nemen wel degelijk de mens als uitgangspunt.
Alle ideologieën nemen de mens als uitgangspunt - het zijn nota bene menselijke cultuurproducten. De vraag is in welke verhouding tot zijn of haar medemens. Het humanisme kenmerkt zich door uit te gaan van individuen en daar bij te blijven en geen familie, stam of andersoortig groepsverband mee te nemen in de basis van het denken.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_208094195
Volgens de Televaag wist GL-Kamerlid Kröger dat de avond over het gebruik van geweld ging.

"Ze vond die zin spannend’'

https://www.telegraaf.nl/(...)ond-die-zin-spannend
pi_208099330
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2023 22:21 schreef Jojoke het volgende:
Volgens de Televaag wist GL-Kamerlid Kröger dat de avond over het gebruik van geweld ging.

Dan liever een betere link.
pi_208100483
Het is natuurlijk wel ironie ten top als je je ideaal om de mensheid te redden zodanig gaat doordrukken dat je geweld tegen de mensheid gaat goedkeuren.
pi_208101691
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2023 22:21 schreef Jojoke het volgende:

Natuurlijk, dat kun je in dat soort kringen verwachten. Geweld en dwang om de eigen gewenste utopieën te bewerkstelligen, daar fantaseert men stiekem maar al te graag over. Tegelijkertijd zijn dit dezelfde mensen die vooraan het hardst staan te schreeuwen zodra er geweld komt vanuit een andere hoek, dat is dan meteen een vermeend 'gevaar' voor de democratie.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_208101751
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2023 14:07 schreef Bananenpap het volgende:
Het is natuurlijk wel ironie ten top als je je ideaal om de mensheid te redden zodanig gaat doordrukken dat je geweld tegen de mensheid gaat goedkeuren.
Dat is een normale manier van denken in die kringen. Er zijn ook mensen die geen kinderen nemen vanwege de klimaatbelasting die dat zou opleveren, waar doe je het dan allemaal voor? Maar die mensen doen het echt zodat wormpjes stressvrij door de grond kunnen kronkelen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_208101768
De weg naar de hel is geplaveid met goede intenties.
  woensdag 22 februari 2023 @ 16:12:31 #45
3542 Gia
User under construction
pi_208101805
Ik ben eigenlijk benieuwd wat voor geweld ze willen gebruiken en tegen wie?
pi_208102252
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2023 16:12 schreef Gia het volgende:
Ik ben eigenlijk benieuwd wat voor geweld ze willen gebruiken en tegen wie?
Waarschijnlijk tegen bedrijven, instanties en misschien ook wel individuen waarvan zij vinden dat die niet genoeg doen tegen klimaatverandering.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_208102310
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2023 16:07 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Dat is een normale manier van denken in die kringen. Er zijn ook mensen die geen kinderen nemen vanwege de klimaatbelasting die dat zou opleveren, waar doe je het dan allemaal voor? Maar die mensen doen het echt zodat wormpjes stressvrij door de grond kunnen kronkelen.
Het gaat hen vaak ook helemaal niet om die wormpjes. Het is een ego ding. Ze menen hiermee iets goeds te doen, waardoor ze zichzelf weer verheven kunnen voelen.

Daarom willen ze het ook van de daken schreeuwen.

Het zijn useful idiots, want onder de streep gaat het helemaal niet om het klimaat. Het is een verdienmodel aan de ene kant en een politiek drukmiddel aan de andere kant. Maar we hebben de afgelopen jaren duidelijk gezien dat als je mensen maar bang maakt dat je ze alles kan laten doen wat je wil. Tenminste, het overgrote deel daarvan.
  woensdag 22 februari 2023 @ 17:08:51 #48
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_208102317
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2023 16:07 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
in die kringen. Ga je mond spoelen idioot.
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
  woensdag 22 februari 2023 @ 17:11:08 #49
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_208102332
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2023 17:07 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Het gaat hen vaak ook helemaal niet om die wormpjes. Het is een ego ding. Ze menen hiermee iets goeds te doen, waardoor ze zichzelf weer verheven kunnen voelen.

Het zijn useful idiots, want onder de streep gaat het helemaal niet om het klimaat. Het is een verdienmodel aan de ene kant en een politiek drukmiddel aan de andere kant. Maar we hebben de afgelopen jaren duidelijk gezien dat als je mensen maar bang maakt dat je ze alles kan laten doen wat je wil. Tenminste, het overgrote deel daarvan.
En jij spoort in het geheel niet. Bedenk dat je een hele groep mensen die het klimaat een warm hart toedragen beledigd.

[ Bericht 0% gewijzigd door Niels0Kurovski op 22-02-2023 17:17:06 ]
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
pi_208102714
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2023 17:07 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Uiteraard, de innerlijke drijfveer is een hele andere, maar ik ging even op hun rationalisatie af.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')