https://www.theguardian.c(...)es-old-soviet-alliesquote:“Russia has had to switch more and more from a strategy of using soft power and leverage … it was never that soft, but they didn’t need to rely on coercion all the time,” said Bob Deen, an expert on the region, and a senior research fellow at the Clingendael Institute thinktank. “In Moldova, they cultivated links with numerous politicians, they have a massive presence in the media, a lot of Russian content gets rebroadcast, and there was a genuine affinity among a sizeable part of the population.”
“All of that is diminishing really quickly because of the aggression against Ukraine,” he said, as Russia leveraged its control over gas flows and threatened political instability instead.
Het laatste wat je wil is Moldavië toevoegen aan de EU.quote:Op zondag 12 maart 2023 23:20 schreef J.B. het volgende:
[..]
Het lijkt het me beter om Moldavië gewoon samen te voegen met Roemenië, uiteindelijk is het ongeveer de helft van het oorspronkelijke vorstendom Moldavië wat samen met de vorstendommen Transsylvanië en Walachije Roemenië heeft gevormd; enkel door het Russisch imperialisme is Moldavië een onafhankelijk land. Sterker nog, de hoofdstad van het oorspronkelijke Moldavië is niet Chisinau maar het Roemeense Iasi. Al bij al is Moldavië in feite een straatarme versie van Roemenië, iedereen spreekt er Roemeens en de helft van de bevolking (als het niet meer is) heeft ook een Roemeens paspoort naast het Moldavische.
Daar gaat Jan Slagter jaarlijks zielige bejaarden filmen voor Max Maakt Mogelijk.quote:Op zondag 12 maart 2023 13:33 schreef Cupfighter het volgende:
Moldavië, wordt daar niet steeds Wie is de Mol uitgezonden?
Waarom? Moldavië is qua inwoneraantal grofweg 15% van de toenmalige DDR, waarom zou Roemenië uit de EU moeten en Duitsland toentertijd niet? Bovendien lost het op eenvoudige wijze een economisch en veiligheidsprobleem op aan de grenzen van de Europese Unie, het land is zo klein en economisch/politiek kwetsbaar dat ik vermoed dat het een permanent probleemgeval zal blijven.quote:Op maandag 13 maart 2023 03:46 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het laatste wat je wil is Moldavië toevoegen aan de EU.
Samen met Roemenië, prima. Mits Roemenië opstapt uit de EU.
West-Duitsland heeft het financiële probleem van de eenwording vooral zelf gedragen. Daar heeft de Duitse economie ook een flinke tijd last van gehad.quote:Op maandag 13 maart 2023 07:52 schreef J.B. het volgende:
[..]
Waarom? Moldavië is qua inwoneraantal grofweg 15% van de toenmalige DDR, waarom zou Roemenië uit de EU moeten en Duitsland toentertijd niet? Bovendien lost het op eenvoudige wijze een economisch en veiligheidsprobleem op aan de grenzen van de Europese Unie, het land is zo klein en economisch/politiek kwetsbaar dat ik vermoed dat het een permanent probleemgeval zal blijven.
De VK niet natuurlijk. Dan begint het hele gezeik van de Britten in de EU weer van voren af aan.quote:Op maandag 13 maart 2023 08:35 schreef VEM2012 het volgende:
Eigenlijk zou het het beste zijn als de Benelux met Duitsland, het VK, Oostenrijk en de Scandinavische landen zich zou afsplitsen. Frankrijk misschien als ze zich committeren aan bepaalde belangrijke beginselen. Bigger =/= better.
Moldavische wijn vind ik best wel lekker.quote:Op maandag 13 maart 2023 08:35 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
West-Duitsland heeft het financiële probleem van de eenwording vooral zelf gedragen. Daar heeft de Duitse economie ook een flinke tijd last van gehad.
Ik denk sowieso dat we moeten beginnen met landen als Hongarije en Polen buiten te schoppen, omdat die zich weigeren te houden aan de Europese wetten. Maar een land als Roemenië had ook nooit bij de EU moeten komen. Het heeft de EU niets te bieden.
Moldaviërs zorgen nu al voor genoeg criminaliteit (net als Roemenen). Dus laat die grenzen ajb dicht. Het enige wat je uit dat soort landen krijgt is zeer goedkope arbeiders.
De EU is veel te groot geworden.
Eigenlijk zou het het beste zijn als de Benelux met Duitsland, het VK, Oostenrijk en de Scandinavische landen zich zou afsplitsen. Frankrijk misschien als ze zich committeren aan bepaalde belangrijke beginselen. Bigger =/= better.
dus je argument is in het kort; EU had nooit warchau pact en sovjet staten mogen toelaten?quote:Op maandag 13 maart 2023 08:35 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
West-Duitsland heeft het financiële probleem van de eenwording vooral zelf gedragen. Daar heeft de Duitse economie ook een flinke tijd last van gehad.
Ik denk sowieso dat we moeten beginnen met landen als Hongarije en Polen buiten te schoppen, omdat die zich weigeren te houden aan de Europese wetten. Maar een land als Roemenië had ook nooit bij de EU moeten komen. Het heeft de EU niets te bieden.
Moldaviërs zorgen nu al voor genoeg criminaliteit (net als Roemenen). Dus laat die grenzen ajb dicht. Het enige wat je uit dat soort landen krijgt is zeer goedkope arbeiders.
De EU is veel te groot geworden.
Met rijke kernlanden krijg je een compleet andere dynamiek. In het VK ontstond de ellende ook toen er in te korte tijd teveel landen toegevoegd werden. Waaronder Polen, Hongarije en Roemenië.quote:Op maandag 13 maart 2023 09:57 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
De VK niet natuurlijk. Dan begint het hele gezeik van de Britten in de EU weer van voren af aan.
Ik heb geen probleem met meer vrije handel. Maar laat de boevennesten gewoon lekker zitten waar ze zitten.quote:Op maandag 13 maart 2023 10:28 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
Moldavische wijn vind ik best wel lekker.
Het VK was daar zelf ook de oorzaak van. Die liep voorop om de EU eerder te verbreden dan om te verdiepen.quote:Op maandag 13 maart 2023 11:23 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Met rijke kernlanden krijg je een compleet andere dynamiek. In het VK ontstond de ellende ook toen er in te korte tijd teveel landen toegevoegd werden. Waaronder Polen, Hongarije en Roemenië.
Ik denk dat heel duidelijk is dat we veel te veel hebben uitgebreid. Zelfs een land als Frankrijk is al een groot blok aan het been. Maar die hebben nog potentie. Een beetje.quote:Op maandag 13 maart 2023 10:40 schreef Korenfok het volgende:
[..]
dus je argument is in het kort; EU had nooit warchau pact en sovjet staten mogen toelaten?
Never ending Union is altijd de doelstelling geweest, maldo
avie onder roemenie een helehoop onrust oplost en onze buiten grens versterkt ik zeg doen. veel maldaviers hebben vaak ook een roemeens nationaliteit.
Dus?quote:Op maandag 13 maart 2023 11:27 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
Het VK was daar zelf ook de oorzaak van. Die liep voorop om de EU eerder te verbreden dan om te verdiepen.
Dit dus. Rusland moet lekker binnen de eigen grenzen blijven.quote:Op maandag 13 maart 2023 11:24 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik heb geen probleem met meer vrije handel. Maar laat de boevennesten gewoon lekker zitten waar ze zitten.
Dus in een tijd waar Rusland talloze westerse verkiezingen probeert te beïnvloeden en er een oorlog gaande is met Rusland, is het absoluut de schuld van de regering van een land dat al deels bezet is door Rusland. Geen andere opties.quote:Op maandag 13 maart 2023 12:05 schreef mvdejong het volgende:
De regering van Moldavie weet er een zooitje van te maken, de bevolking is zo ontevreden dat er een revolultie dreigt. En nu probeert die door-en-door corrupte regering steun van het Westen te krijgen door te roeptoeren dat Rusland erachter zou zitten.
Het valt mee dat er niet staat de NAVO/CIA/VS er achter zou zitten.quote:Op maandag 13 maart 2023 12:15 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dus in een tijd waar Rusland talloze westerse verkiezingen probeert te beïnvloeden en er een oorlog gaande is met Rusland, is het absoluut de schuld van de regering van een land dat al deels bezet is door Rusland. Geen andere opties.
Hopelijk meteen door naar de gehaktmolenquote:
Rusland probeert verkiezingen te beïnvloeden? Zijn we sinds de 'Russia probe' hoax daar niet inmiddels van genezen?quote:Op maandag 13 maart 2023 12:15 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dus in een tijd waar Rusland talloze westerse verkiezingen probeert te beïnvloeden en er een oorlog gaande is met Rusland, is het absoluut de schuld van de regering van een land dat al deels bezet is door Rusland. Geen andere opties.
quote:Op maandag 13 maart 2023 17:32 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Rusland probeert verkiezingen te beïnvloeden? Zijn we sinds de 'Russia probe' hoax daar niet inmiddels van genezen?
En wat mij ook opvalt: Rusland wordt nu zonder bewijs beschuldigd van iets en boosheid alom. Maar lees het eens goed en je ziet dat de beschuldiging gelijk is aan wat de Amerikanen en de EU in Oekraïne aantoonbaar heeft gedaan. Maar dan is het natuurlijk ok... En als dat uiteindelijk leidt tot een oorlog is dat 100% te wijten aan de anderen.
Echt, de platen voor de hoofden zijn zo verschrikkelijk dik...
Ik praat het gedrag van Rusland niet goed. Geenszins.quote:Op maandag 13 maart 2023 17:43 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Het gedrag van Rusland is niet goed te praten en heeft een escalerend effect gehad op alle conflicten, lul niet zo man.
quote:Op maandag 13 maart 2023 18:11 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik praat het gedrag van Rusland niet goed. Geenszins.
Het valt mij alleen op dat Rusland vanalles verweten wordt waar geen greintje bewijs voor is en dat het nu zelfs een kopie lijkt van hoe het in de Oekraïne ging in 2014. Maar dat was allemaal top natuurlijk, omdat daar die Van Baalen en Verhofstadt de meute op aan het jutten waren en Victoria Nuland achter de schermen bezig was.
Maar als jij jezelf wil voorstaan op een eenzijdige en eendimensionale blik, ook goed hoor.
Ja, want de wereld is zo zwart wit in te delen natuurlijk.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |