Gobledygook | maandag 13 februari 2023 @ 22:54 |
Volgens mij ben ik niet te veeleisend. Maar toch vind ik het verdomd moeilijk. Mijn eisen: - Max 3000 euro (ik zou hoger kunnen zijn, maar voor een eerste auto lijkt me dit een goed budget. Bovendien wil ik liever niet het merendeel van mijn spaargeld plunderen) - Niet te groot - Geen lelijke felle kleuren - Airco zou nice zijn - Muziek afspelen vanaf m'n telefoon ook - Alleen handgeschakeld. Heb mijn rijbewijs gehaald in een schakelbak, dus wil dat ook voorlopig ff blijven doen om het niet "af te leren" Er zijn alleen zoveel merken, zoveel dingen waar je rekening mee moet houden... en iedereen zegt wat anders. De een zegt dat een auto met 150k KM op de teller nog makkelijk een jaar of 5 mee kan, de ander zegt dat ie dan op z'n laatste loodjes draait... allerlei onderdelen waar je rekening mee moet houden en checken of ze vervangen zijn ja of nee (ben de helft alweer vergeten, eentje was iets met een riempje ofzo geloof ik). Ben aan het kijken op AutoScout24, maar je hebt zoveel verschillende... moet je kopen van een garage of een particulier? Bij particulier heb ik soms het idee dat er van die figuren tussen zitten zoals op marktplaats die je een wanproduct proberen aan te smeren. Maar garages zijn ook niet altijd betrouwbaar. Ik snap dat je altijd een testritje moet vragen, maar uit 1 testritje ga ik als auto leek niet kunnen opmaken of er binnenkort wat aan vervanging toe is ja of nee. Heb ook niet echt autokenners om me heen die me veel kunnen helpen. Alleen collega's en kennissen die allemaal een eigen mening en voorkeur voor merk hebben, schijnt het. Heeft iemand tips voor het uitzoeken van een eerste auto als je je rijbewijs hebt gehaald? | |
PzKpfw | maandag 13 februari 2023 @ 23:41 |
Dat is in ieder geval grote onzin. Afgezien van de afgetrapte gebakjes en misschien een maandagmorgen-exemplaar zou je met elke auto, bij juist onderhoud, zeker 200k moeten kunnen rijden zo niet veel meer. | |
Geerd | maandag 13 februari 2023 @ 23:45 |
3k..wat ga je ermee doen..wat je nu niet kan | |
MisChrartin | maandag 13 februari 2023 @ 23:51 |
Wat wil je er mee doen? Meestal alleen rijden? Of vaak met veel mensen en veel spullen? Daarmee weet je of je een grote/kleine auto wil en of het bijvoorbeeld een station moet zijn. Hoeveel km ga je per jaar rijden? En wat wil/kun je maandelijks uitgeven aan de auto (brandstof, wegenbelasting, verzekering, evt anwb, reservering voor onderhoud en afschrijving). Als je eerst dat eens antwoordt kunnen we je helpen. Anders kun je een advies krijgen wat varieert van een Aygo tot een Hummer. | |
BasEnAad | dinsdag 14 februari 2023 @ 03:37 |
Ik zou een Japanner kiezen. Bij een particulier kopen is altijd een beetje een gok, maar heeft bij mij wel goed uitgepakt. Mijn eerste Toyota was niet kapot te krijgen. Voordeel van een auto kopen bij een vakgarage is dat je er garantie op krijgt en dat je je er geen buil aan kunt vallen het eerste jaar. Echt goedkoop is het meestal niet. Het belangrijkste is te beseffen dat een eigen auto altijd duur is, is het niet in de aanschaf, dan is het wel in het onderhoud. | |
alexmarvel | dinsdag 14 februari 2023 @ 04:22 |
Voor ¤3000 heb je niet veel, dan mag je blij zijn als er geen 150 op de teller staat, vaak moet je bij zo hoge kilometer stand de distributie riem vervangen, als deze pas vervangen is dan is het goed maar anders kan het een duur grapje worden als je die riem juist zelf moet laten vervangen | |
einzeinz | dinsdag 14 februari 2023 @ 05:59 |
Hangt er vanaf wie de vorige eigenaar was of waren. Een afgetrapte bak zit dan inderdaad tegen z'n einddatum aan. Een auto waar fatsoenlijk mee gereden werd kan er gerust nog eens 50.000 à 100.000km bij lappen. Daar nog 5 jaar mee rijden zie ik niet als probleem. Mijn broer rijdt met Range Rover en heeft onlangs de 500.000km aangetikt en hij had hem zelf ook ergens gekocht met 120.000km op de teller. Het zijn veel eerder de onderdelen en elektronica die zullen stuk zijn. De vraag is hoe belangrijk dat voor je is? Want als je dat moet lopen herstellen zal dat ook een aardige duit kosten. Verder niet teveel naar de populaire merken grijpen. Toyota, Nissan, Kia, ... zijn zo van die wagentjes waar je best wel wat kwaliteit voor je 3000 euro zal krijgen. | |
einzeinz | dinsdag 14 februari 2023 @ 06:01 |
Genoeg auto's met een distributieketting. | |
Gobledygook | dinsdag 14 februari 2023 @ 06:25 |
Het zal meestal alleen zijn, soms mijn moeder mee want die kan zelf niet rijden en baalt dat ze moeilijk ergens kan komen. Verder woon werk verkeer (werk is op 7,5km afstand), af en toe een ritje naar de Mac, of naar de stad, of bios. Heel af en toe een ritje naar de Efteling of een andere afstand die verder weg is. Maar dit zal denk pas zijn als ik een tijdje gereden heb. Voorkeur voor kleine auto, misschien middel. Absoluut geen grote. 5 deurs mag maar hoeft niet, 3 deurs is ook prima. Maar het is wel chill als ik tenminste 3 mensen mee kan nemen voor het geval dat. Maandelijkse vaste lasten... geen idee wat het allemaal kost of hoe je dat kunt berekenen eerlijk gezegd. Bij AutoScout24 staat alleen hoeveel benzine verbruikt word per 100km, maar als ik zuinig verbruik opzoek krijg je "1 op <iets>". Laat ik zeggen dat ik het liefst een auto wil die zuinig is of ergens in het midden valt. Toyota hoor ik ook wel goede verhalen over. M'n jongste zus heeft een Toyota Yaris. Volgens mij rijd dat bakkie wel aardig. | |
Tomatenboer | dinsdag 14 februari 2023 @ 08:09 |
Genoeg distributiekettingen die niet meer een autoleven meegaan hoor. Maar ¤ 3000 is tegenwoordig echt een laag budget. Lastig om daar tegenwoordig een auto mee te vinden met een lage kilometerstand, met de huidige hoge occasionprijzen. Waarom zou je overigens geen leuke felle kleur willen? Beter dan de zoveelste grijze, zwarte of witte. ![]() Ik zou je een Hyundai Accent aanbevelen denk ik. Bouwjaar 2007 - 2011. Die vindt je nog met lage kilometerstanden voor aantrekkelijke bedragen. Veel value for money. Betrouwbaar en vaak voorzien van airconditioning. Prima keuze, al zijn het geen mooie of de meest begeerlijke auto's. ![]() | |
hoechst | dinsdag 14 februari 2023 @ 09:13 |
yoo dit is de bradge hier | |
suijkerbuijk | dinsdag 14 februari 2023 @ 11:58 |
Neem een 4x4 Een suzuki Jimny. Als je een keer een 4x4 heb gehad wil je niet meer terug . Zeker als je voor een awd systeem gaat . Heerlijk ontspannen rijden. Distributie riem altijd vervangen. Je zal niet de eerste zijn met een valse distributie rekening of Stikker onder de motorkap. Honda zijn goede wagens . Motoren zijn simpel en dus kosten onderhoud goedkoper . Suzuki een allemans vriend goed koop en simpel . Daihatsu leuke budget Classen (serion) Vaak goed koop in de wegenbelasting en in aanschaf en zuinig in de benzine. Een goed onderhouden wagen gaat makkelijk 300k mee. Mijn Honda staat op 200k en spin.nog steeds . Wel heb ik een Honda d-motorblok. Dat zijn olie verbruikers maar dat komt omdat de kleppen systeem niet hydraulische is. Puur simpele motorblok wat olie verbruik op kleine stukken omdat de motor niet warm is. Iets wat velen Honda hebben . Dus wel goed bij houden met een Honda. Niet dat ik een liter olie per 1000 kilometer nodig heb . Auto radio niet zo blind op staren Een Pioneer radio met bluetooth kost tegenwoordig ook maar een paar tientjes. Als in de buurt zit wil ik wel even kijken voor je Als ex automonteur zal ik er wel verstand van hebben. Maar dan nog je kan niet in de motor kijken. Genoeg foefjes om een ratel ergens uit te halen Van een banaan in de versnellings bak zodat het soepel schakeld. . Tot dikke olie in de motor te doen voor een stille motor (atf in de motor olie zijn op eens je hydraulische kleppen stil) En zo kan ik nog veel meer . Een van de reden dat de anwb gestopt is met voorkeuren van wagens. Zodat mensen konden weten wat toekomst kapot kon gaan. [ Bericht 16% gewijzigd door suijkerbuijk op 14-02-2023 12:04:06 ] | |
FordSierra | dinsdag 14 februari 2023 @ 12:05 |
Ik zou je een Ford Focus van bouwjaar 2002-2004, met 1.6i motor aanraden. 1.4i is te licht, 1.8 en 2.0 zijn minder betrouwbaar. En voor 1500 euro vind je een goede, dan is het een goede auto om te oefenen. | |
MisChrartin | dinsdag 14 februari 2023 @ 22:56 |
Voor deze kleine afstanden zoek je eigenlijk dus een soort overdekte fiets. Want ga je kijken naar een Ford focus dan betaal je al iets van 50 euro wegenbelasting per maand en nog een keer 50 euro voor verzekering en heb je nog geen kilometer gereden. En een wat grotere auto verbruikt ook nog eens meer benzine. Ik zou kijken naar een veel verkochte A segmenter. Een Toyota Aygo, Citroën C1 en Peugeot 107 zijn veel verkochte autootjes en technisch identiek, ze hebben een iets ander jasje en koplampen naar qua techniek hetzelfde. Ze staan bekend als redelijk betrouwbaar en zuinig. Ook licht qua gewicht dus weinig wegenbelasting. Of kijk anders eens naar een Kia Picanto ofzo. En als je dan met een paar jaar wel wat groters wil rijden heb je een redelijk gewilde auto om in te ruilen en heb je hopelijk schadevrije jaren opgebouwd en kun je goedkoper verzekeren. Ik ben zelf niet zo’n fan van de VW up, maar dat is meer persoonlijk dat het me niet aanspreekt. | |
Gobledygook | dinsdag 14 februari 2023 @ 23:58 |
Eigenlijk wel ja. Met de kanttekening dat er niet gelijk een rookwolk uit de motorkap komt als ik eens een keer een wat langer ritje wil maken. Een van de voornaamste redenen dat ik m'n rijbewijs heb gehaald is zodat ik niet meer hoef te fietsen of met dat klote OV hoef. Neig nu richting Toyota Aygo of Yaris. Maar blijf nog ff rondkijken. Heb m'n rijbewijs pas net. | |
leolinedance | woensdag 15 februari 2023 @ 01:34 |
Inderdaad Toyota Aygo, Citroën C1 en Peugeot 107. Saai maar betrouwbaar en goedkoop. | |
Gobledygook | vrijdag 17 februari 2023 @ 18:20 |
Is er nog iets waar je op moet letten tijdens een testrit? Hoe ver / lang moet je gaan? Gewoon een blokje om rijden ofzo? | |
Socios | vrijdag 17 februari 2023 @ 18:24 |
De medeweggebruikers. Maak er geen vakantie van. Niet aan te raden; probeer sowieso niets om te rijden. | |
-Sigaartje | vrijdag 17 februari 2023 @ 18:40 |
Koop een Japanner. Meestal geen omkijken naar. | |
R-woud93 | vrijdag 17 februari 2023 @ 18:45 |
Japanner of Koreaan inderdaad, meestal iets minder mooi dan bijv. een Duitser maar een stuk betrouwbaarder. | |
suijkerbuijk | vrijdag 17 februari 2023 @ 19:11 |
Koude motor (is de motor warm voor proefrijden dan laten staan ) Rook uit de uitlaat mag niet blauw zijn. Witte rook is ook niet goed. Moet licht grijs zijn. Dop motor oil open en in kijken. Zit er sludge op de dop . Houd in korte stukjes gereden . Zeg verder niks. Zie stukje pijlstok. Koelvloeistof drukvat bekijken. Zit er olie of anderen troep er in . Laten staan. Is de kleur lekker helder ? Kijk even of de radiator is vervangen . Nee dan laten staan omdat alleen de vloeistof word vervangen bij schade namelijk of koppakking. Distributie riem altijd vervangen . Of er moet een dealer bon aanwezig zijn. Dan is de voertuig geregistreerd. Riem is maar 5 jaar dus kijk op de bon wanneer weer vervangen moet worden. Ketting motor. Als bij koude start ratel en gaat niet binnen 30 seconden weg Laten staan dan is de ketting versleten of de ketting spanner. Olie pijl stok er uit trekken Afvegen op je vingers. Dan tussen je vingers friemelen. Ijzer deeltjes blijven namelijk op je vinger zitten. Goed kijken dus en anders met een lampje op je vinger schijnen . En zo kan ik ook over de wielophanging beginnen. Maar dat is vaak een rubber of kogeltje Niet zo ramp. Koppeling testen. Auto in zijn een zetten. Handrem er op. Koppeling op laten komen de motor moet afslaan. Koppeling testen tijdens proef rit. Rij rond 80klm 3 versnelling of 4 versnelling. Elk geval de toeren rond de 3000 en dan op eens vol gas geven. Toeren schieten omhoog maar de wagen trek niet op. Koppeling versleten. Versnellingsbak testen. Voor al de 2e versnelling. 1 e versnelling door trekken en dan schakel naar 2. Kraakt het dan is de 2e versnelling versleten. 3 e versnelling rijden en terug schakel mag best in hoge toerental. Zo lang het niet boven de maximale toerental van de 2e versnelling komt. Kraak het 2e versnelling versleten. Dit heeft mee te maken dat de 2e versnelling de syncros 2e versnelling aan de eerste en derde versnelling is versleten (kan ook soms een kant zijn.) | |
Gobledygook | vrijdag 17 februari 2023 @ 23:23 |
Klinkt vrij ingewikkeld allemaal. Doe je een proefrit alleen, of is het doorgaans normaal dat de eigenaar mee rijd? | |
suijkerbuijk | zaterdag 18 februari 2023 @ 00:48 |
Eigenaar rijd vaak mee Wegens voorkomen van diefstal . Koop je het bij een bedrijf geef je vaak je rijbewijs af en rij je alleen. Maar goed als je mijn stappen plan volg. Dan schikken ze vaak al. Dus let ook op als ze er bij staan hoe ze reageren. Automaat heeft ook weer zijn testen. Maar daar had je geen intressen in Mijn eigen wagen een Honda hr-v heeft last van trillen bij 60/70 klm Weet wat het is maar ga het niet vervangen. Versleten motor steunen. Een achterlijke constructie van Honda dat de motor steunen te zwak zijn. Kosten zijn het niet ongeveer 30 euro per steun. Het is geen apk afkeur en meestal rij ik alleen naar de winkel toe. Een keer dat ik een snelweg neemt vind ik het wel best dat het even trilt daarna is het weg Maar als leek zal je zo auto laten staan. Terwijl het iets simpel is. Trillingen in het stuur kan val alles zijn dus Van een band , kogels , band , velg en stuurhuis. Dat kan je alleen voelen door je handen en vast houden op de onderdelen terwijl iemand anders met de stuur heen en weer gaat van (ongeveer 5cm link en 5cm rechter te draaien schudden) Zoals ik al zei dat zijn kleine dingen van rubbers of kogels Kosten zijn niet hoog omdat te vervangen | |
j669 | zaterdag 18 februari 2023 @ 08:58 |
Probeer iemand mee te nemen die er iets meer kijk op heeft. Maar eerlijk is eerlijk, ik heb ook met mijn zeer beperkte technische kennis ook meermaals een auto gekocht waar ik achteraf weinig problemen mee heb gehad. Het is ook maar net wat je verwachtingen zijn, maar je zult altijd moeten accepteren dat wat reparaties van slijtageonderdelen erbij horen. Puur rationeel scoren de Japanse merken zoals Suzuki, Toyota en Mazda altijd erg hoog in de statistieken. Ook de Koreanen (Kia/Hyundai) maken tegenwoordig kwalitatief erg goede auto's. Wat specifieke modellen: Suzuki Alto (/Nixo), Toyota Aygo (C1/108), Daihatsu Cuore, Mazda 2, Kia Picanto, Hyundai i10... Dit zijn stuk voor stuk auto's waar de maandelijkse lasten normaliter erg laag uit zullen vallen. | |
j669 | zaterdag 18 februari 2023 @ 09:07 |
Jij bent de klant he. Het is aan de verkoper of hij jou vertrouwt dat je hem weer netjes terug brengt. Vaak willen ze een kopie van je legitimatiebewijs als ze je alleen met de auto op pad sturen, gewoon voor geval dat... Proefrit hoef je echt niet zuinig mee te zijn als potentiële klant, zolang je er netjes mee om gaat. Een uurtje weg is normaal echt geen probleem. Probeer de auto onder zoveel mogelijk omstandigheden te testen, dus zowel lage als hogere snelheid, drempels, een paar keer stevig remmen, deuren/elektrische ramen/airco/andere opties etc. testen, gewoon alles goed nagaan. | |
Aanstootgevendenaam | zaterdag 18 februari 2023 @ 09:32 |
Je hebt inmiddels genoeg verstandige, zuinige auto’s aangeraden gekregen. Tijd voor iets anders. Voor rond de 3k kun je ook iets leuk krijgen. Je zit aan de onderkant van de prijzen, dus verwacht geen nieuwstaat of lage tellerstanden, maar je kunt wel liefhebbersautos rijden met genoeg vermogen. Enkele suggesties: Volvo s60 t5 (250pk) Alfa 156 v6 busso (190pk) BMW e36 328 of E46 330 (192-231pk) Ford fiesta st150 (150pk) Alfa 33 (youngtimer, niet snel wel leuk) Saab 93 turbo (205pk) Tellerstanden zullen boven 200k liggen en ze zijn niet de goedkoopste optie qua wegenbelasting en verbruik. Naar je rijdt wel een iets bijzonders en snel en de verkoopwaarde blijft behouden of loopt zelfs op. Je gaat het vast niet doen maar ooit zul je denken, had ik t toch maar gedaan. | |
MisChrartin | zaterdag 18 februari 2023 @ 09:41 |
Aan de posts te lezen weet TS niet waar die op moet letten tijdens aankoop. Het lijkt me dan niet zo’n goed idee om een vijfdehands en oude BMW of Alfa aan te raden. Dat zijn echt rijdende geldputten qua onderhoud. Overigens zijn al je auto’s uit de aanbeveling yountimers, dat zijn ze al vanaf 2007-2008 Heel misschien dat je een leuke auto uit 2009-2010 kunt kopen, die is over 2 jaar youngtimer en mogelijk (en dan heel misschien) stijgt de inruilwaarde. Maar dan moet je een gewild model en uitvoering zien te vinden en die in heel nette staat houden (en ook dat kost geld). Bovendien zijn de leuke auto’s uit 2010 ook duurder dan 3k in aanschaf nu. | |
Gobledygook | zaterdag 18 februari 2023 @ 10:06 |
Ken niet echt iemand die er veel meer verstand van heeft dan ik. Om eerlijk te zijn is dit iets wat ik het liefst zo gauw mogelijk achter de rug wil hebben. Heb echt weinig zin om naar 10 verschillende auto's te gaan kijken en bij iedere eigenaar een waslijst aan vragen neer te leggen, iedere keer een proefrit van een uur maken, etc. | |
Mano_ | zaterdag 18 februari 2023 @ 10:18 |
Je kan een garage zoeken in de buurt van een auto die je wel ziet zitten en vragen of die een aankoopkeuring wil doen. Kost wat, dus zie het als de laatste stap voordat je de auto koopt, maar dan weet je wel wat je hebt. Ik zou het zelf niet doen voor een auto in dit budget (die keuring kan zomaar tegen de 10% van de aanschafwaarde kosten) maar als je niets van autotechniek weet kan het je een hoop geld of een miskoop schelen. | |
Managarm | zaterdag 18 februari 2023 @ 10:22 |
Jarenlang Mazda 2 gereden, nooit problemen mee gehad. Komt altijd goed uit de tests en is goedkoop in wegenbelasting en verzekering. | |
Aanstootgevendenaam | zaterdag 18 februari 2023 @ 10:32 |
Als ie verstandig wil zijn koop ie mooi een aygo of panda. Ik zeg letterlijk in mijn bericht dat mijn lijstje auto’s niet de verstandige keuze is. En ik spreek uit ervaring. Ik heb een van deze auto’s gekocht voor ¤ 3200 en rij er al ruim twee jaar probleemloos mee rond. Je moet een beetje geluk hebben maar het is zeker mogelijk. Ik ben elke keer dat ik instap blij dat ik geen “verstandige” auto gekocht heb. Je leeft maar één keer en ga je dan blij zijn als je altijd in zuinige verstandige auto’s rijdt? Ik niet, maar das ieder voor zich. | |
Visualthinker | zondag 19 februari 2023 @ 12:13 |
Koop een in japan gebouwde Yaris T sport 1.5 van 2003/4 Die zijn niet stuk te krijgen, km standen van 300k draaien ze zomaar.. In die tijd veel door oudjes gekocht waardoor je er nu nog tegen komt met een relatief lage km stand en een goede prijs (rond de 3k) Het onderhoud is iets duurder dan de normale in Frankrijk gebouwde Yaris, maar dat heb je niet veel, onderhoud aan een Japanse Yaris.. Zoiets; https://www.marktplaats.n(...)2004-airco-5-drs-nap | |
Tomatenboer | maandag 20 februari 2023 @ 11:55 |
Japanners zijn inderdaad van oudsher oerbetrouwbaar. Zo'n oude Japanner is ook niet zo complex dus er kan ook weinig aan stuk, maar het blijven wél auto's op leeftijd waar ook gewoon slijtage aan ontstaat naarmate de leeftijd vordert. Ik heb ooit de fout gemaakt een Toyota Corolla van 13 jaar oud aan te schaffen met de gedachte dat Toyota een garantie op betrouwbaarheid is. Maar daar zat gewoon een berg aan achterstallig onderhoud aan en het gebruikelijke onderhoud wat je bij een auto van die leeftijd mag verwachten. Geloof het of niet, maar die Toyota heeft me meer gekost om te rijden dan bijvoorbeeld de Opel Astra's die ik ook in mijn bezit heb gehad (die waren dan wel 6 jaar jonger weliswaar). | |
j669 | maandag 20 februari 2023 @ 14:17 |
Niks is verplicht he, maar er zijn zoveel mensen die vrijwel ongezien een auto kopen en dan achteraf klagen dat er zoveel mis mee is... Ik vergat trouwens misschien nog wel het belangrijkste en dat zijn bewijzen dat er ook daadwerkelijk fatsoenlijk onderhoud gepleegd is, dus facturen van de laatste paar jaar bijvoorbeeld. | |
TheFreshPrince | maandag 20 februari 2023 @ 14:57 |
Maar TS heeft een budget van ¤3.000 en dan kom je dus niet op een Opel van 7 jaar oud uit. En dan zou ik toch liever voor een oudere Toyota gaan dan een oudere Opel. Uiteraard wel onderhoudsboekje checken, stuk mee rijden, staat van banden, vering, etc. | |
Tomatenboer | maandag 20 februari 2023 @ 15:08 |
Ik zeg dan ook niet letterlijk dat TS moet kiezen voor een oudere Opel. Mijn punt is dus dat een Japanner niet per definitie betrouwbaarder hoeft te zijn dan een Europees merk als ze op leeftijd komen. Een goed onderhouden exemplaar is dan misschien wel belangrijker. ![]() | |
TheFreshPrince | maandag 20 februari 2023 @ 15:15 |
Dat sowieso. Als de vorige eigenaar heeft doorgereden zonder onderhoud, dan ben jij de eerstvolgende die alles voor z'n kiezen krijgt. | |
Sjemmert | maandag 20 februari 2023 @ 15:26 |
Dit ja, verder nog wat elektra en kleine dingen zoals alle lichten binnen en buiten, ramen, airco etc testen op werking. | |
suijkerbuijk | maandag 20 februari 2023 @ 16:22 |
Shit dan ben ik de lul. Doe namelijk mijn eigen onderhoud. Weet ik zeker dat het goed gedaan is. Zelfde met de boot . Nieuwe motor . Zit maar 2 jaar garantie op . Die ik zelf de onderhoud na het plaatsen Garantie zegt niks namelijk. O wacht misschien geloven ze me als ik de papier laat zien dat ik een monteur bent. | |
Mano_ | maandag 20 februari 2023 @ 22:55 |
Alle bonnetjes gaan hier in een map, met daarbij de datum en kilometerstand op het moment van montage. Sowieso al handig om terug te kijken wanneer wat voor het laatst vervangen is. | |
sirdanilot | donderdag 23 februari 2023 @ 01:17 |
Is 3000 euro niet een beetje een laag budget voor een eerste auto? Dan heb je misschien een suzuki alto met bijna 100 duizend kilometer op de teller of zo. En nee ik ben absoluut geen luxepop die een dikke bak wil. | |
Tijn | donderdag 23 februari 2023 @ 01:23 |
Perfecte eerste auto, toch? | |
sirdanilot | donderdag 23 februari 2023 @ 01:29 |
Zelf vind ik veiligheid en betrouwbaarheid ook van belang en als het ding bij aanschaf al half uit mekaar valt heb ik er toch weinig fiducie in eigenlijk. Ik heb als het goed is in augustus mijn rijbewijs en ik zat te denken aan een budget van 10 duizend euro . Maar goed zo ver is het nogf niet. Mocht ik naar NL verhuizen dan heb ik ook het probleem dat het niet handig is om een Ierse auto mee terug te nemen want dan zit het stuur aan de verkeerde kant dus misschien koop ik ook maar een rammelbakje van 3 duizend euro dan | |
Kriegel | donderdag 23 februari 2023 @ 02:18 |
Kan nog steeds prima, als die eerder geposte Yaris T-Sport een indicatie is. Je moet wel accepteren dat het een wat oudere wagen gaat zijn qua bouwjaar. Al heb ik geen idee hoe de Ierse markt is. | |
TheFreshPrince | donderdag 23 februari 2023 @ 09:57 |
Erg duur kan het in Ierland niet zijn, alle sturen zitten aan de verkeerde kant daar. | |
saparmurat_niyazov | donderdag 23 februari 2023 @ 11:37 |
De prijzen van occassions zijn de laatste jaren best gestegen, maar doen alsof je voor 3k alleen sloopauto's kunt kopen is flauwekul. En met een Alto met een ton op de teller zou normaal gesproken niet zo gek veel mis moeten zijn, ook stadsautootjes gaan wel langer mee dan dat. | |
Kriegel | donderdag 23 februari 2023 @ 13:04 |
En het dan massaal niet doorhebben hè. ![]() Shit hey, die auto is nu alweer weg. Echt specifiek een occasion aanbevelen in plaats van "neem een Corolla / Colt / Polo / M5" is trouwens ook lastig zonder te weten in welke omgeving er ongeveer wordt gezocht. | |
Gobledygook | vrijdag 24 februari 2023 @ 01:17 |
Ik zal nooit een auto van 10.000 euro kopen, laat staan mijn eerste. Belachelijk veel geld voor iets wat me enkel van A naar B moet brengen. Ik weet dat ik hierin heel erg afwijk van de gemiddelde man, maar ik heb echt niks met auto's. Wanneer mensen een discussie beginnen over auto's val ik in slaap. Het maakt me geen zak uit of ik in een Ferrari of een Toyota rijd. Een auto is voor mij puur een functioneel iets en geen status symbool of verzamelobject. | |
Lospedrosa | vrijdag 24 februari 2023 @ 08:56 |
Mijn eerste auto op mijn 18e was een panda ![]() Maar goed ding was niet kapot te krijgen. Dan zo’n ding met fire 4 cilinder kopen, 2 cilinder is troep | |
B4llistic | vrijdag 24 februari 2023 @ 09:19 |
Tering wat een slechte adviezen. OP je kan beter even naar een specifiek auto forum gaan oid. Iets in de trand van Autoweek. En huur iemand in die met je mee gaat om iets aan te schaffen. Maar zelfs dan heb je geen garanties. Je budget is nou eenmaal heel laag. | |
Lospedrosa | vrijdag 24 februari 2023 @ 10:07 |
Praat voor jezelf ![]() | |
Gobledygook | vrijdag 24 februari 2023 @ 17:48 |
3k is inderdaad wat laag heb ik gemerkt. Denk dat ik het omhoog gooi naar 5k en een tweedehands koop van een dealer met garantie. Dan is er weinig marge voor problemen denk ik. Is een smak geld, maar kan het me veroorloven zonder echt in financiële problemen te komen. En wil toch wel beetje degelijkheid. Neig nog steeds naar een Toyota Yaris, wel mooie bakkies. Of Aygo, maar de Aygo is wel echt mini volgens mij. Misschien 5 deur variant? [ Bericht 13% gewijzigd door Gobledygook op 24-02-2023 17:56:36 ] | |
j669 | vrijdag 24 februari 2023 @ 17:55 |
Euh, dat is ook precies wat diverse users hier aangeven... | |
j669 | vrijdag 24 februari 2023 @ 17:58 |
Beiden zijn oerdegelijk, een Yaris van die leeftijd is alleen een ontzettende bejaardenbak, maar als je daar niks om geeft ook een prima keuze. Formaat auto moet je niet blind op staren, tenzij je graag met 4 volwassenen naar zuid-Frankrijk wil... | |
Gobledygook | vrijdag 24 februari 2023 @ 18:12 |
Valt me trouwens op dat de Aygo en Citroën C1 ontzettend op elkaar lijken van binnen. Lijkt haast dezelfde auto met een ander merk erop. 1 ding dat me opvalt aan deze bakken is dat er geen luchtroosters zitten, of in ieder geval niet op een handige plek. Waar laat je je telefoonhouder voor navigatie? Ik weet zowat nergens de weg, dus was wel van plan regelmatig gebruik te gaan maken van Waze. | |
Lospedrosa | vrijdag 24 februari 2023 @ 18:30 |
Dat is ook zo, geloof samen met Peugeot 107 ofzo. | |
TheFreshPrince | vrijdag 24 februari 2023 @ 19:22 |
Dat klopt, zoals Lospedrosa al zegt, de Aygo, Citroen C1 en Peugeot 107 / 108 zijn 1 en dezelfde auto. Motorblokken zijn van Daithatsu, een dochter van Toyota. En wat betreft een telefoonhouder: - raam met zuignap - vastschroeven op dashboard - klemmen tussen kunststof van dashboard (zoek op telefoonhouder Peugeot 107 bijvoorbeeld en dan op "afbeeldingen", daar zie je wel voorbeelden) | |
Kriegel | vrijdag 24 februari 2023 @ 22:11 |
![]() Kom zelf dan met wat gedegen advies als je het zo goed weet. | |
Salatrel | zaterdag 25 februari 2023 @ 10:24 |
Koop een auto bij Liekendiek. Vraag naar Chuck voor gedegen verkoopadvies | |
#ANONIEM | zaterdag 25 februari 2023 @ 11:33 |
Niet onbelangrijk in de regionen waar TS zoekt: roest. Vooral wat Mazda en Ford modellen zijn daar gevoelig voor, maar 100% zekerheid heb je ook bij andere merken nooit. | |
Gobledygook | woensdag 1 maart 2023 @ 19:47 |
is 5000 euro voor een Toyota Aygo met 184.000 op de teller veel geld? Heb het idee dat dat best prijzig is voor zo'n kilometerstand, maar misschien ben ik gek. Heeft wel distributieketting | |
Tomatenboer | vrijdag 3 maart 2023 @ 07:45 |
Klinkt als best veel geld voor een Aygo met zo'n hoge kilometerstand. Al ligt het er ook aan welke leeftijd de Aygo heeft. Pas op bij de Aygo (en de C1 en 107) op mogelijke kantelende zuigers in de motor met extreem olieverbruik als gevolg. Dit kun je waarnemen als de motor extreem tikt. | |
Gobledygook | vrijdag 3 maart 2023 @ 23:09 |
Heb wat meer onderzoek gedaan, kijk nu toch meer richting een Yaris dan een Aygo. De Aygo is wel echt klein klein, en volgens tests die ANWB heeft gedaan lever je toch wel veel in qua comfort en beenruimte. Mijn collega kwam aanzetten met een Yaris uit 2001 voor niet veel geld, maar 78.000 op de teller. Hij zegt dat het een prima beginnersbak is, maar als een auto zo oud is met zo weinig kilometers vraag ik me altijd af of dat wel in orde is allemaal. | |
Kriegel | zaterdag 4 maart 2023 @ 01:15 |
Die stand zelf zal best te vertrouwen zijn, alleen heb je het dan wel over gemiddeld minder dan 4000 km per jaar. Dat zou kunnen betekenen dat er vooral korte ritjes mee zijn gereden, wat niet het beste voor een auto is. Overigens is de 1.0 in de Yaris min of meer dezelfde motor als in de Aygo, dus met hetzelfde euvel om op te letten (let wel, om op te letten, het kan ook heel lang goed gaan met dat blok). De 1.3 en 1.5 zijn zogezegd bomb-proof. En het is inderdaad wat meer auto, vooral het tweede model dan. [ Bericht 5% gewijzigd door Kriegel op 04-03-2023 01:25:04 ] | |
Gobledygook | zaterdag 4 maart 2023 @ 01:34 |
De voorkeur gaat dan uit naar een 1.3 denk ik. Nog ff verder kijken. | |
Kriegel | zaterdag 4 maart 2023 @ 02:22 |
![]() Trouwens, misschien interessant: de Daihatsu Sirion 2 deelt veel techniek met het tweede model Yaris (al is het allemaal wat goedkoper uitgevoerd), maar is veel minder populair. Daardoor staan er best regelmatig leuke exemplaren te koop voor prijzen waarvoor je eerder nog een Yaris 1 krijgt dan een goede 2. Niet dat er wat mis is met een netjes bijgehouden Yaris 1, maar dit is een modernere auto. https://www.autotrack.nl/a/daihatsu-sirion-benzine-2009-53413096 | |
Gobledygook | zaterdag 4 maart 2023 @ 02:52 |
Interessant. Ziet er ook wel leuk uit. Ik ga eens kijken wat er hier in de omgeving is, bedankt voor de tip. | |
Kriegel | zaterdag 4 maart 2023 @ 02:59 |
Oh ja, dat is ook zoiets. Wat is je omgeving? Helpt mensen om wat gerichter te zoeken, we kunnen je moeilijk naar de andere kant van het land sturen. | |
111210 | zaterdag 4 maart 2023 @ 05:43 |
Wat een onzin, Heb je zelf al rond gekeken? Gaspedaal heeft 2500 occasions onder de 3000,-/ 140.000km | |
Tommeke | zaterdag 4 maart 2023 @ 06:19 |
Ik heb voor net geen 4.000 een Renault Clio met 108k km op de teller op de kop getikt. Inmiddels heb ik er zo’n 40k km mee gereden en behoudens de normale beurten/APK helemaal geen kosten gehad. Op airco, Bluetooth en een schuifdak na heeft ‘ie niet veel luxe. Het boeit me ook niet zoveel. Het blijft altijd een gokje met tweedehands. Heb hiervoor ook wel eens pech gehad door te lang door te rijden met een auto, waardoor er van alles gerepareerd moest worden. Kilometerstand is echt wel belangrijk en afhankelijk van hoeveel je rijd, kun je met een auto met 140k km wel ff toe hoor. | |
Gobledygook | zaterdag 4 maart 2023 @ 08:27 |
In de omgeving van Alphen a/d Rijn en Leiden | |
j669 | zaterdag 4 maart 2023 @ 08:59 |
Dat hangt natuurlijk ook van de leeftijd af, maar dat is normaliter geen gek bedrag voor zo'n gewilde auto. De doorsnee prijzen van occassions zijn de laatste jaren bepaald niet gedaald. Ik heb een vergelijkbare auto die op bijna 10 jaar tijd amper 4k is afgeschreven. En zo'n Aygo moet bij goed onderhoud makkelijk 3 ton kunnen halen. | |
Dauthi | zaterdag 4 maart 2023 @ 09:08 |
Wanneer je alleen maar korte afstandjes rijd zonder dat de motor en de uitlaat goed warm worden, gaat geen enkele brandstofauto lang mee. Voor de levensduur van een auto, moet die goed warm worden, en dan ben je minstens een uur aan het rijden. Je kan dan beter een elektrische transportfiets kopen. En voor je eerste auto ben je het beste af met iets waar je een deuk en een kras in kan rijden. | |
Dauthi | zaterdag 4 maart 2023 @ 09:09 |
Heb 4000 betaald voor een up! met 40k km. Dus dat klinkt dan heel duur. | |
Gobledygook | zaterdag 4 maart 2023 @ 09:15 |
Lange ritjes staan ook wel op de planning hoor. Dierentuin, Efteling, IKEA, is allemaal ver weg van hier. Alleen ik begin net met rijden, dus wil niet gelijk het halve land door racen. | |
j669 | zaterdag 4 maart 2023 @ 09:25 |
Een uur warm rijden is echt onzin, zeker bij zo'n kleine atmosferische motor. Vooral in de winter moet je de eerste 5 a 10 km de motor niet vol belasten, maar daarna is het gewoon gaan met de banaan. Eerder het omgekeerde: motoren die helemaal nooit vol belast worden, worden op den duur lui en verliezen vermogen. En met zo'n Aygo waar het vermogen toch al niet bepaald over houdt wil je dat echt niet. | |
Dauthi | zaterdag 4 maart 2023 @ 09:31 |
Iedere moderne auto is starten en rijden. Echter moeten de katalysator en filters in de uitlaat ook goed warm worden om te regeneren. Zelfde geldt voor brandstofinjectie. Anders zorgt dat voor onnodige slijtage of problemen, of dat je de APK niet haalt omdat je uitstoot veel te hoog is. | |
Dauthi | zaterdag 4 maart 2023 @ 09:34 |
De enige manier waarop je het leert is door kilometers te maken ![]() | |
Gobledygook | zaterdag 4 maart 2023 @ 21:04 |
Die Daihatsu Sirion is zelfs zo underrated dat er in een radius van 20km in mijn omgeving geen eentje te vinden is met een prijs van 5000 of minder en een kilometerstand van 150k of minder... Even geduld hebben nog maar | |
TheFreshPrince | zaterdag 4 maart 2023 @ 22:52 |
Suzuki Splash / Opel Agila zijn ook interessant (de Agila is een Splash met Opel logo en wat cosmetische aanpassingen). Best ruim, ook met mijn 1m98 pas ik er in (heb er eens een stuk in gereden). | |
Brave_Sir_Robin | zaterdag 4 maart 2023 @ 23:52 |
Besef goed wat een auto in de maand kost. Aanschafprijs boeit niet zoveel, daar heb je voor gespaard. De andere kosten ga je maandelijks voelen. Belasting, brandstof, verzekering, onderhoud, afschrijving. Voor die 7,5km woonwerk is een e-bike ook een prima oplossing. En hou je al die maandelijkse kosten in je zak. Van dat geld huur je via snappcar ofzo een leuk autootje voor die enkele lange rit. En kies anders gewoon voor iets waar je elke keer met plezier instapt. en dan is er maar één keuze, een MX5'je. [ Bericht 9% gewijzigd door Brave_Sir_Robin op 05-03-2023 00:00:21 ] | |
Gobledygook | zondag 5 maart 2023 @ 05:21 |
Die maandelijkse kosten boeien niet, als ik een redelijk compact en zuinig bakkie koop zal het met die wegenbelasting en benzine wel meevallen. Ik heb mijn rijbewijs niet gehaald om te blijven fietsen. Ik wil dat ik in de auto kan stappen wanneer ik er zin in heb, of wanneer familie of vrienden me nodig hebben, zonder dat ik eerst een huur auto moet gaan regelen. | |
suijkerbuijk | zondag 5 maart 2023 @ 11:11 |
Precies. Ik heb een duren wagen die geld per maand. Dik 53 euro per maand aan wegenbelasting 30 euro aan verzekering . En ja er zijn kleine wagens te koop die net 63 euro per kwartaal kosten. Maar de verzekering bedrag blijft vaak het zelfde De wagen heeft veel comfort en alles zit er op Dit jaar apk kosten 200 euro 2 x stuurkogels en een accu die overleden is. (Accu 70euro ) Verleden jaar alles kogels en rubbers al vervangen alleen de stuurkogels waren toen niet op voorraad. Verleden jaar ook alle banden vervangen. 2jaar terug distributie vervangen bij aanschaft. De wagen kost toen 2500 euro en in ruil ouwe wagen 500 euro terug gekregen Alles onderdelen bij elkaar was iets van 1000 euro er bij (jaar later) Dat lijkt veel . Maar banden vervangen kost gewoon geld . Bij deze wagen wegens zijn awd moet alle 4 de wielen gelijktijdig vervangen worden (slijten dus ook gelijktijdig) De rubbers heb ik laten vervangen wegens kraken met in en uit veren en was niet nodig Alleen rij ik vaak op landweggetjes en word je er gek van. De wagen kan nu dus weer jaren vooruit zonder problemen met apk. Enigste wat nu nog gedaan moet worden . Is de voor aandrijfassen vervangen Is geen apk afkeur. Maar bij vol gas weg trekken gaat de Honda schudden . Is een Honda kwaal namelijk bij cvt modellen de bak kant de lagers slijten van de ass. (Niet de versnellings bak) Aangezien hier de originele van 1999 onder zitten word het tijd te gaan vervangen Kosten 300 euro voor de onderdelen. En rij ongeveer 5000 klm per jaar . | |
Kriegel | zondag 5 maart 2023 @ 18:02 |
Nee, maar wel deze op 25 km: https://www.autowereld.nl(...)7791753/details.html 20 is ook wel een erg klein bereik tenzij je met de fiets moet. ![]() Inruilertje bij een Kia-dealer zo te zien. Geen idee verder of je iets hebt tegen lichtblauw, of het ontbreken van zo'n 'Sport' bumperpakket dat 'm net wat minder bejaard maakt. En er zitten sporen van een kleine boem rond de rechter achterdeur en wielkast. Maar hij lijkt zo op het oog netjes behandeld te zijn geweest (algehele staat, ook van het interieur, geen Chinese bandjes... dat soort dingen), de laatste eigenaar heeft het ruim 12 jaar volgehouden wat meestal geen slecht teken is, en er zit kennelijk ook een vrij volledige onderhoudshistorie bij. | |
praadje | zondag 5 maart 2023 @ 18:17 |
Ik zou als leek een auto adviseren met zo min mogelijk technische snufjes. Anders kun je om de haverklap naar de dealer om het uit te laten lezen of te laten repareren. [ Bericht 77% gewijzigd door praadje op 05-03-2023 20:53:24 ] | |
Gobledygook | zondag 5 maart 2023 @ 20:25 |
Ziet er wel interessant uit, maar Den Haag is helaas toch wel een eindje. 1,5-2 uur met OV, en je zit nu met die klote stakingen. Volgens mij iedere dag aankomende week. Misschien kan ik vragen of iemand mee rijd, maar is lastig | |
Kriegel | zondag 5 maart 2023 @ 21:31 |
Damn, zo erg? Dacht dat er wel een OK verbinding was vanuit Leiden. ![]() Ja, da's ook weer een ding idd.
[ Bericht 0% gewijzigd door Kriegel op 06-03-2023 04:09:04 ] | |
Gobledygook | zondag 5 maart 2023 @ 21:49 |
Zit meer richting Alphen dan Leiden. Gouda is wel te doen, misschien ga ik ff kijken. | |
Kriegel | zondag 5 maart 2023 @ 21:50 |
Top, zie maar. En anders komt er altijd vanzelf wel een keer iets moois voorbij op loopafstand. ![]() | |
capricia | zondag 5 maart 2023 @ 21:52 |
Voor 3K koop je een electrische fiets. Spaar door tot 6K. En ga voor een UP van 8 jaar oud of zo. | |
Kriegel | zondag 5 maart 2023 @ 21:55 |
Het budget is al opgerekt naar 5K. | |
capricia | zondag 5 maart 2023 @ 21:56 |
Beter ja. ![]() | |
capricia | zondag 5 maart 2023 @ 21:57 |
Dat wil je wel. Je wil een weekendje weg met je auto. Naar DL, België. Zo gaat dat. Muziekje aan. Lekker relaxed. Genieten van je nieuwe wagen. Vrijheid. ![]() | |
Gobledygook | zondag 5 maart 2023 @ 22:07 |
Wat moet je in Duitsland of België doen? | |
Kriegel | zondag 5 maart 2023 @ 22:35 |
Haha, niet iedereen is zo avontuurlijk idd. ![]() | |
capricia | zondag 5 maart 2023 @ 23:05 |
Haha. ![]() Ik nam zelfs een vrij dag als mijn lease wagen geleverd werd. ![]() Heerlijk, gewoon lekker rijden. 'Riding along in my automobile, Crusin' and playin' the radio With no particular place to go' Riding Along In My Automobile Liedje van Chuck Berry [ Bericht 5% gewijzigd door capricia op 05-03-2023 23:17:11 ] | |
Kriegel | zondag 5 maart 2023 @ 23:23 |
Bij mij begint het inmiddels ook wat meer te komen hoor, dat dagjes weggaan of een keer op vakantie met de auto. Maar de eerste jaren vond ik überhaupt naar vreemde plekken rijden en je daar moeten zien te redden qua verkeerssituaties, en ergens zien te parkeren e.d. al spannend zat. ![]() Dus ik had zeg maar niet bepaald de drang om gelijk enorm gebruik van m'n 'vrijheid' te gaan maken en door de hele Benelux te crossen. ![]() | |
knoopie | maandag 6 maart 2023 @ 16:13 |
De normale maandelijkse kosten zijn inderdaad voorspelbaar, maar een auto kost wel meer dan enkel wegenbelasting, verzekering en benzine. Als je een beetje pech hebt, heb je bij de volgende apk bijvoorbeeld nieuwe fuseekogels nodig omdat er speling op zit, nieuwe banden omdat ze wel profiel hebben maar schuin afgesleten zijn/ te oud zijn en haarscheurtjes vertonen, en nieuwe remschijven omdat die verroest zijn omdat je te weinig rijdt. En omdat je al aangeeft dat je het niet zelf kan doen en er geen verstand van hebt, mag je naast die ¤500 voor de onderdelen ook direkt nog minstens ¤700 euro voor de montage berekenen. En zie, ineens zijn je maandelijkse kosten ¤100 euro meer, puur door onderhoudskosten! Als je geluk hebt niet hoor. Maar niet iedereen heeft altijd even veel geluk. Bij elke niet nieuwe auto zou ik voor de zekerheid maar een flinke buffer achter de hand houden voor reparaties, tenzij je de tijd, ruimte en motivatie hebt om alles zelf te leren hoe je het moet repareren. Als je in de buurt een deelauto oid hebt, zou ik lekker op de fiets naar je werk gaan en voor de langere ritjes een deelauto huren. Veel minder gezeik en veel voorspelbaardere kosten. | |
Tomatenboer | maandag 6 maart 2023 @ 17:32 |
Je moet gewoon rekenen op ongeveer 300 tot 500 euro per maand voor een auto. Voor een kleine, betrouwbare en zuinige auto red je het héél misschien voor 270 euro per maand als je geluk hebt, en met een grotere minder zuinige auto kun je zomaar richting 500 euro per maand gaan. Mijn Opel Adam uit 2014 kost me ongeveer 345 euro per maand: - 36 euro wegenbelasting per maand - 41 euro all risk verzekering - 14 euro ANWB premie per maand - 11 euro wasstraat per maand - 142 euro benzine per maand - 100 euro onderhoud per maand (deels voor de zekerheid). Dit zijn helemaal geen buitengewone bedragen, dus reken op zeker 300 euro per maand. | |
Gobledygook | maandag 6 maart 2023 @ 17:40 |
Als het ding goed onderhouden is en netjes om de zoveel tijd een beurt heeft gehad, zie ik geen reden waarom ie bij de eerstvolgende APK allerlei mankementen zou hebben. Uiteindelijk zal er wel onderhoud nodig zijn, dat is bij alle auto's. | |
knoopie | maandag 6 maart 2023 @ 18:00 |
Je gaf zelf in je OP al aan dat je geen verstand van auto’s hebt. Dus dan lijkt het mij logisch dat je niet ziet wat er allemaal op het punt staat om mis te gaan bij een tweedehands auto. Maar de voorbeelden die ik gaf zijn uit de praktijk. Een auto waarvan ik de banden moest vervangen, omdat er na een jaar in de zon staan haarscheurtjes in kwamen. Een andere auto die ik vanwege werk een tijdje niet gebruikt had waarvan de remschijven te verroest waren voor de apk. Een uitlaat die er van buiten ok uit zag, totdat hij ineens over de straat sleepte omdat hij van binnen doorgeroest was… Allemaal hele realistische scenario’s bij een auto van ¤5000. | |
Tomatenboer | maandag 6 maart 2023 @ 18:04 |
Genoemde voorbeelden als remschijven, banden en een keer een paar fuseekogels zijn geen "allerlei mankementen" maar eigenlijk vrij normaal onderhoud die je gewoon eens in de zoveel tijd hebt. Reken jezelf dus niet rijk door maar 400 euro per jaar voor onderhoud te reserveren bijvoorbeeld. | |
Gobledygook | maandag 6 maart 2023 @ 22:09 |
Oké, een auto kost meer dan het initiële aankoopbedrag en de benzine. Dat besefte ik me al enigszins voordat ik een auto wilde gaan kopen. Eens in de zoveel tijd heb je onderhoud. Waarschijnlijk neem ik wat meer tijd om te zoeken naar een goede auto die ik leuk vind, heb een auto van de baas gekregen om mee naar werk en naar huis te rijden. Dat is zo'n beetje 75% van wat ik met een privé auto zou rijden, denk ik. | |
sturmpie | maandag 3 april 2023 @ 08:20 |
nu zijn we wel nieuwsgierig waar de baas jou in laat rijden ![]() | |
Gobledygook | maandag 10 april 2023 @ 10:24 |
Een Volkswagen Golf Variant uit 2010. Best een oud bakkie alweer, maar rijd nog goed. Alleen een maand later kom ik toch terug op mijn besluit en wil ik echt een privé auto gaan kopen. Het is chill dat ik geen enkele kosten heb aan mijn vervoer naar werk en thuis, minder chill dat het niet toegestaan is deze privé te gebruiken. Zeker omdat mijn familie hier misbruik van maakt en me pusht om dat toch te doen ook al zeg ik dat het niet mag. Bovendien merk ik dat ik in het weekend er ook wel eens tussen uit wil en dat eigenlijk nooit kan, al staat er een auto voor de deur. Heb een Suzuki Alto 1.0 Comfort Plus gevonden hier in de buurt, ook bouwjaar 2010, zo'n 87.000 op de teller en te koop voor 4950. Heb gelezen dat dit type auto heel erg betrouwbaar is. Ga binnenkort even bellen voor het maken van een proefrit. | |
Brave_Sir_Robin | maandag 10 april 2023 @ 11:16 |
Kun je dan niet beter met je baas afspraken gaan maken over toch de auto privé te gebruiken? Anders heb je weer zo'n ruimte- en geldvreter stilstaan op de oprit of de straat. Of een deelauto voor de weekendritten. | |
Accordtje | maandag 10 april 2023 @ 11:35 |
Houd je wel een km registratie bij van de auto? | |
Gobledygook | maandag 10 april 2023 @ 11:45 |
Dit is niet bespreekbaar, het is een beetje een unieke situatie. Niet je typische bedrijfs lease wagen ofzo. Officieel heb ik geen eens recht op een auto. Ik mag deze gebruiken omdat ie toevallig door niemand anders word gebruikt. Er is geen proces voor of sprake van deze auto's gebruiken voor privé. | |
Gobledygook | dinsdag 11 april 2023 @ 20:18 |
Vandaag testritje gemaakt. Helaas wat problemen met de koppeling waardoor deze heel zwaar ging, maar dat gaan ze nu repareren en de auto nog een grote beurt geven + volledig schoonmaken van binnen en buiten. Verder wel fijn bakkie. Lijkt erop dat deze het gaat worden. Voor zover ik kon zien had de radio alleen geen mogelijkheid tot mp3 of bluetooth, enkel FM / AM radio + CD. Iemand toevallig nog een goedkope oplossing om muziek in een Alto van 2010 te draaien via bluetooth? | |
Brave_Sir_Robin | dinsdag 11 april 2023 @ 21:50 |
Ja, er zijn verschillende goedkope oplossingen om muziek draadloos via Bluetooth in een 2010 Alto af te spelen. Hier zijn enkele opties: Bluetooth FM-zender: Dit is een kleine apparaatje dat je in de sigarettenaansteker van de auto steekt en vervolgens verbindt met je telefoon via Bluetooth. Het apparaat zendt de muziek via een FM-frequentie uit, zodat je de muziek op de autoradio kunt beluisteren. Deze zijn vaak verkrijgbaar voor minder dan 20 euro. Bluetooth-audio-ontvanger: Dit is een klein apparaatje dat je kunt aansluiten op de AUX-ingang van je autoradio. Je kunt dan je telefoon of tablet draadloos via Bluetooth met de ontvanger verbinden en zo muziek afspelen. Deze zijn ook vaak verkrijgbaar voor minder dan 20 euro. Autoradio met Bluetooth: Als je bereid bent om iets meer geld uit te geven, kun je overwegen om een nieuwe autoradio te kopen die is uitgerust met Bluetooth. Deze zijn tegenwoordig verkrijgbaar voor relatief lage prijzen en bieden vaak nog andere handige functies zoals USB-poorten en een CD-speler. Hopelijk helpt een van deze opties je om muziek draadloos via Bluetooth in je Alto te spelen. | |
Gobledygook | dinsdag 11 april 2023 @ 22:13 |
Ik denk erover om de radio te vervangen. Maar is dat moeilijk? Ik sloop wel eens computers in en uit elkaar, maar een auto is nieuw. Ga wel ff zoeken op youtube en zo, thanks. | |
Gobledygook | woensdag 26 april 2023 @ 21:13 |
Ok, heb hem vandaag opgehaald. Ik snap alleen van 1 ding nog geen hol: verzekeren. Een collega ging met me mee het ding afhalen en zei dat ik eigenlijk al een verzekering geregeld had moeten hebben voor ik daar kwam. Klinkt logisch, maar wist ik veel? Dat had die vent niet gezegd toen ik ging kijken voor een proefrit. Dus collega zei dat ik het vanavond maar ff moest regelen. Prima. Toch naar huis gereden want hey, had geen ander vervoer. Toen die verkoper vroeg of ik verzekering geregeld had zei ik maar gewoon ja. Nu kijk ik online voor een verzekering, niet heel ingewikkeld allemaal, standaard WA verzekerinkje is voldoende. Behalve dat je een kentekencard nodig hebt en een code daarvan moet invullen. Die verkoper heeft me een briefie gegeven met ook een code, en een leeg gedeelte, dat gedeelte staat blijkbaar op de kentekencard. Die zou ik binnen een paar dagen per post krijgen, zei hij. Maar hoe kan die verkoper de auto dan meegeven? Hij zal toch ook weten dat ik die kentekencard eerst nodig heb om een verzekering te sluiten, en dus niet verzekerd ben? Hoe doen anderen dat dan als ze een auto gaan afhalen? Krijg je die kentekencard normaliter meteen of zo? Ik snap er geen zak van, maar oké. Ik laat die auto wel ff staan totdat ik verzekering heb kunnen afsluiten, en rijd zolang nog wel met die bak van werk. | |
sturmpie | woensdag 26 april 2023 @ 21:26 |
volgens mij is dat die code op het briefje, de code van 't lege gedeelte is als je de auto verkoopt Krijg je die kentekencard normaliter meteen of zo? Die krijg je per post van de RDW dacht ik [ Bericht 7% gewijzigd door sturmpie op 26-04-2023 21:40:19 ] | |
Mano_ | woensdag 26 april 2023 @ 21:33 |
Wat een toeval, ik wilde juist een vergelijkbaar advies geven!
| |
Gobledygook | woensdag 26 april 2023 @ 21:37 |
Volgens mij stond er specifiek op de website dat het om het tweede gedeelte ging. Maar ga zo nog eens kijken | |
Mano_ | woensdag 26 april 2023 @ 21:40 |
Je had ter plekke de verzekering moeten bellen voor een voorlopige dekking. Nu kan je een boete krijgen voor een onverzekerd voertuig. Ook als je er niet in rijdt moet de auto namelijk verzekerd zijn, alleen als de auto geschorst is hoeft dat niet. Een verzekeraar heeft mij volgens mij nooit naar de meldcode gevraagd. Die heb je volgens mij alleen nodig bij verkoop. Volgens mij hebben ze aan een kenteken genoeg. Op het polisblad staat het chassisnummer of de meldcode ook niet. | |
Gobledygook | woensdag 26 april 2023 @ 21:54 |
![]() | |
Mano_ | woensdag 26 april 2023 @ 21:57 |
Hmm, misschien verwar ik het dan met de voorlopige dekking. Dat je het daarna alsnog op moet geven. Schandalig eigenlijk dat ik dat niet helder heb, heb eind december nog een auto gekocht ![]() ![]() Ik bedenk me net: kan je die meldcode niet zien op rdw.nl als je inlogt met DigiD? | |
Gobledygook | woensdag 26 april 2023 @ 22:09 |
Kan het nergens vinden op die site | |
Donna | woensdag 26 april 2023 @ 22:30 |
De meldcode is de laatste 4 cijfers van het chassisnummer. Je kan zo even Googlen waar die bij jouw auto zit. | |
Gobledygook | woensdag 26 april 2023 @ 22:33 |
Dat staat wel op de website van RDW, waar die zit. "Bij schutbord". Alleen geen idee wat een schutbord is. Ook dat gegoogled, nog steeds geen flauw idee waar het zit | |
Donna | woensdag 26 april 2023 @ 22:36 |
Dat is de stalen rand waar de motorkap zeg maar over gaat in je voorraam en dan rondom. Bij de ene auto zie je het chassisnummer rechtsonder in (als je er voor staat, dus bestuurderskant) het voorraam. Bij de andere auto moet je de motorkap even open doen en dan rechts op die stalen rand (het schutbord dus) kijken. En er zijn meer plekken schijnbaar. [ Bericht 3% gewijzigd door Donna op 26-04-2023 22:44:18 ] | |
Donna | woensdag 26 april 2023 @ 22:41 |
Ho dubbel | |
Donna | woensdag 26 april 2023 @ 22:45 |
Maar je hebt toch een tenaamstellings verslag gekregen? Daar staat het ook gewoon op. | |
Accordtje | woensdag 26 april 2023 @ 22:48 |
Normaal gesproken vraag je vooraf de benodigde gegevens op via de verkoper, zodat je een verzekering kan regelen. En als het goed is heb je een tenaamstellingsverslag meegekregen van de verkoper. Daarop staat de meldcode van de auto ook vermeld. De kentekencard heb je daar dus niet voor nodig. Ik zou inderdaad geen meter meer rijden totdat je verzekerd bent. Het kost je nu hooguit een bekeuring, maar als je een aanrijding veroorzaakt dan zijn de onderhoudskosten geen post meer om je heel druk over te hoeven maken zullen we maar zeggen... En aangezien je, zoals nu blijkt, de ballen verstand hebt van alles wat er komt kijken bij autorijden nogmaals de vraag: houd je voor die auto van de zaak een rittenregistratie bij? Zo nee, dan loop je namelijk ook nog het risico op een naheffing van de bijtelling en boete daar overheen. | |
Gobledygook | woensdag 26 april 2023 @ 23:19 |
Oké, staat er dus wel op. Ik dacht dat het om iets anders ging. Op het Tenaamstellingverslag staat enkel het eerste deel van de Tenaamstellingcode, en het tweede deel krijg ik dus later via post. Ik dacht dat het om dat tweede gedeelte ging. Verzekering is nu gefixt. | |
Gobledygook | woensdag 26 april 2023 @ 23:19 |
Aangezien we nu allemaal weten dat ik er de ballen verstand van heb: wat is een rittenregistratie, naheffing, en bijtelling? | |
Accordtje | woensdag 26 april 2023 @ 23:37 |
Als jouw werkgever jou een auto ter beschikking stelt die je ook privé gebruikt dan ziet de Belastingdienst het privégebruik van de auto als loon en dan dien je daar belasting over te betalen. Dat wordt berekend op basis van de cataloguswaarde en het bijtellingspercentage. Stel de auto heeft een cataloguswaarde van ¤ 30.000,- en het percentage bijtelling is 22%, dan is de bruto bijtelling ¤ 6.600,- per jaar. Over die ¤ 6.600,- moet je dan loonbelasting betalen (naar rato over de periode waarin je de auto ter beschikking hebt). Die bijtelling kan je voorkomen door de auto alleen zakelijk te gebruiken (dus alleen woon-werkverkeer en eventueel zakelijke ritten). Je moet dan echter wel een "verklaring geen privégebruik" bij de Belastingdienst aanvragen en een rittenregistratie bijhouden, zodat je kan aantonen dat je op jaarbasis minder dan 500 km (ook naar rato) privé hebt gereden. Van iedere rit die je maakt zal je dus adresgegevens en km standen moeten bijhouden. Doe je dat niet dan loop je het risico op een naheffing van de bijtelling. Dat wil zeggen alsnog de bijtelling met terugwerkende kracht betalen + een boete van (meestal) 100% van het bedrag eroverheen. Dus ik zou even goed bij je werkgever nagaan hoe zij de auto in de loonadministratie hebben verwerkt bij jou. Als het goed is staat er namelijk vastgelegd dat jij een auto ter beschikking hebt zonder privégebruik. Dan is het vervolgens aan jou dat je kan aantonen dat je de auto ook echt niet privé rijdt. | |
Gobledygook | donderdag 27 april 2023 @ 00:16 |
Ik heb de auto nooit voor privé gebruikt. Ook staat er niks in mijn contract over een auto. Sterker nog, ik heb geen intern dienstverband. Ben een externe medewerker. Ik mocht deze auto gebruiken voor woon werkverkeer omdat de auto door niemand anders op reguliere basis werd gebruikt, en omdat mijn leidinggevende me mag. | |
Accordtje | donderdag 27 april 2023 @ 00:57 |
Dat moet je voor de Belastingdienst wel kunnen aantonen. Ik weet niet hoe de verhoudingen precies liggen, maar ook een auto ter beschikking gesteld door een derde wordt gezien als een reguliere auto van de zaak, waar dus in beginsel de bijtelling van toepassing is. Dat valt onder het "ruime loonbegrip" zoals ze dat noemen. Ik vermoed dat het gaat om een klant van jouw werkgever, waarbij jij de auto van de klant mag gebruiken gedurende je opdracht bij hen? Om bijtelling te voorkomen moet je ook dan dus aan de voorwaarden van de Belastingdienst voldoen. Anders zou deze manier van ter beschikking stellen een mooie constructie zijn om de bijtelling te vermijden en tóch privé te kunnen rijden. | |
sturmpie | donderdag 27 april 2023 @ 01:17 |
het staat niet in zijn contract, het is nergens op papier te vinden dat TS 'n auto leent van zijn werk. geen haan die er naar kraait. | |
sturmpie | donderdag 27 april 2023 @ 01:19 |
hey maar ff over de verzekering, ik kan me herinneren toen ik 'n auto kocht dat ik de meldcode moest doorgeven, dat is de code op dat papier, staat er ook bij als 't goed: meldcode xxxx je kentekencard wordt per post opgestuurd als ik me niet vergis. | |
Gobledygook | donderdag 27 april 2023 @ 10:01 |
Ja klopt. Ik was in de war met die andere code. Heb de verzekering gisteravond af kunnen sluiten, staat nu ook al aangegeven op RDW dat de auto verzekerd is. | |
Accordtje | donderdag 27 april 2023 @ 14:10 |
Oh...dus als je gewoon niks op papier zet en het niet in je contract vastlegt dan kan je gewoon een auto van de zaak rijden zonder dat de Belastingdienst het door heeft. Wat een sukkels zeg bij de Belastingdienst. Mij maakt het weinig uit. Feit is dat TS een auto van de zaak rijdt, zonder bijtelling, maar ook zonder verklaring geen privégebruik en bijbehorende registratie. TS loopt dus het risico op een naheffing van de bijtelling inclusief 100% boete. En bij de Belastingdienst kom je zeker niet weg met: sorry, ik wist het niet. | |
TheFreshPrince | donderdag 27 april 2023 @ 14:33 |
Laatste 3x dat ik een auto kocht en verzekerde werd er om de meldcode gevraagd. | |
Mano_ | donderdag 27 april 2023 @ 15:39 |
Klopt, ik zat er naast ![]() Beetje schandalig zoals ik al zei, ik heb eind december nog een auto gekocht ![]() | |
Gobledygook | zaterdag 29 april 2023 @ 09:48 |
Heb nog een andere vraag, niet over de auto zelf, maar auto gerelateerd. Ben nu 2 keer in een parkeergarage geweest met zo'n slagboom waar je zo'n kaartje moet trekken bij binnenrijden. Zoals ik het begrijp leg je dat kaartje vervolgens onder je voorruit, en wanneer je weggaat stop je hem in die automaat en betaal je. Maar als je de parkeergarage uit rijdt, moet je dat kaartje dan ook weer in dat apparaat stoppen bij de slagboom? Want beide keren dacht ik van wel, maar de slagboom ging vanzelf al open dus ik reed maar door. En dit waren geen situaties waar er een auto voor me zat en ik even snel mee glipte. Als de slagboom vanzelf open gaat zonder dat je dat kaartje erin stopt, hoe weten ze dan dat ik betaald heb? | |
MisChrartin | zaterdag 29 april 2023 @ 11:07 |
Het gaat iets anders. Je rijdt de garage in, je trekt een kaartje en je kenteken wordt gescand. Dat kaartje hoeft niet achter de voorruit maar in je portemonnee is handiger. Want bij de betaalautomaat trek je je kaartje uit de portemonnee en ga je betalen. Het systeem koppelt dan je betaling aan je kenteken en je kunt meestal zonder kaartje uitrijden omdat er ook een kenteken scanner bij de uitgang staat. | |
Mano_ | zaterdag 29 april 2023 @ 11:29 |
Dat is af en toe wel een beetje mikken met een Alfa Romeo door de plek van het kenteken ![]() ![]() | |
Gobledygook | zaterdag 29 april 2023 @ 14:55 |
Ohhh. Goed om te weten. Al dacht ik dat bij die eerste parkeergarage (Castellum Alphen a/d Rijn) er op het kaartje stond dat ie achter de voorruit moest. Toen ben ik nog wezen kijken bij andere auto's of ze dat ook hadden. Sommige wel, meeste niet. Heb het toen toch maar gedaan voor de zekerheid | |
MisChrartin | zaterdag 29 april 2023 @ 17:25 |
Nee en bij sommige parkeergarages moet je, als je laat bent, het kaartje bij de deur scannen om ‘s nachts de garage überhaupt binnen te komen. Als dat kaartje dan achter je ruit zit kom je niet eens bij je auto. | |
Gobledygook | zaterdag 29 april 2023 @ 17:52 |
Dan houd ik hem voortaan bij me ![]() | |
Gobledygook | zaterdag 29 april 2023 @ 17:55 |
Trouwens, nog een dingetje: heb zojuist de radio vervangen voor een Pioneer radio (klotewerkje), alleen de Pioneer radio kan ik aan de binnenkant nergens vastmaken. Op de radio van de Alto zit niet echt een kooi, maar twee metalen "plakken" die aan de zijkanten geschroefd zitten, neem aan dat dit zorgt dat de radio vast zit. Alleen de schroeven daarvan pasten niet op de metalen behuizing van de Pioneer, zijn te dik. Dus nu heb ik de Pioneer erin gezet, alleen je kunt hem er zeg maar nog wel zo uit trekken als je hem vastpakt en naar voren trekt. Niet heel makkelijk, maar het gaat wel. Nu zit de radio bij deze Alto's een beetje schuin naar beneden hangend, dus hoop dat het gewicht zorgt dat de radio niet beweegt tijdens het rijden of hard remmen. Maar eigenlijk is mijn vraag: mag dit? Kan je hier voor bekeurd worden? | |
sturmpie | zaterdag 29 april 2023 @ 18:12 |
denk 't niet, 't zou wel heel erg worden met de regeltjes als je 'n boete zou krijgen voor een loszittende radio, in 't ergste geval rammelt die 'n b'tje | |
Gobledygook | zaterdag 29 april 2023 @ 19:03 |
Top, ga binnenkort ff stukkie rijden om te kijken hoe ie blijft zitten in beweging. Als ie erg beweegt moet ik misschien een creatieve oplossing bedenken met tie wraps ofzo. Ff zoeken op google of anderen dit probleem gehad hebben EDIT: oké, de meeste nieuwe radio’s komen dus met een soort metalen omhulsel dat eromheen schuift, waar allerlei tabjes op zitten die je kan ombuigen. Bij deze Pioneer dus ook. Twee van die tabjes vallen toevallig in de buurt van de faceplate van de Alto. Dus, na alles weer uit elkaar gesloopt en in elkaar gezet te hebben, zit ie nu aardig goed vast. Best trots op mezelf dat ik dit heb weten te fixen zonder het binnenwerk of de oorspronkelijke radio te slopen. [ Bericht 61% gewijzigd door Gobledygook op 29-04-2023 20:05:09 ] | |
NightFlight | maandag 1 mei 2023 @ 04:13 |
Daihatsu Cuore. Goedkoop en unkaputtbar. |