abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 13 februari 2023 @ 16:35:18 #1
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_207982597
quote:
Oppositiepartijen in Amsterdam maken zich zorgen om de nieuwe volkshuisvestingsplannen van het stadsbestuur. Onderdeel daarvan is onder meer een verplichte verhuizing voor ouders op het moment dat hun kinderen uit huis zijn.

De plannen van GL-wethouder Zita Pels werden maandag bekend. ’Doorstroom’ lijkt het toverwoord, maar heeft wel consequenties. Een opvallende maatregel is dat de gemeente ouders wil verplichten om hun sociale gezinswoning te verlaten op het moment dat de kinderen uit huis zijn. „Dit betekent dat (…) wanneer de kinderen uitvliegen, de resterende bewoners het huis moeten verlaten”, is te lezen.

Het betekent dus ook dat kinderen niet ’terug’ naar die woning kunnen, als ze bijvoorbeeld na een paar jaar hun studentenwoning uit moeten of tegen een andere tegenvaller op de woningmarkt lopen.

„Dan gaat je kind het huis uit en moet je meteen verhuizen”, zegt Myron von Gerhardt (VVD). „Ik zie niet echt voor me hoe ze dit gaan doen. Wil je mensen dan gaan dwingen ofzo? Dan wordt het heel ingewikkeld.”

’Zeer onwenselijk’
FvD vindt het ’zeer onwenselijk dat we zomaar mensen uit hun huis gaan gooien’. „Dit is hoe eenzaamheid ontstaat. Mensen zijn niet allemaal schaakstukken die je even kan verplaatsen”, reageert fractievertegenwoordiger Tanay Bilgin.

Ook is er kritiek op een voorrangsregeling bij middeldure huurwoningen voor Amsterdammers die een sociale huurwoning achterlaten. Dat betekent dat Amsterdammers met een middeninkomen die niét verhuizen uit een sociale huurwoning, moeilijker een geschikte plek kunnen vinden. Denk aan starters die eerder met huisgenoten woonden of gescheiden ouders.

Tussen wal en schip
„Ik heb hiervoor met twee vrienden in een vrije sectorwoning gewoond”, zegt Von Gerhardt die nu in een middenhuurwoning woont. „Dan zou ik daar geen recht op hebben gehad omdat ik dan geen sociale huurwoning zou hebben achtergelaten.” Jongeren en starters die tussen wal en schip belanden dwing je volgens de VVD’er op die manier naar ’de heel dure vrije sector’.

Pels wil weer breken met het beleid van het vorige college, toen SP-wethouder Laurens Ivens wilde voorkomen dat meerdere huisgenoten op één huurcontract woonden. Ieder huurder moest een eigen contract krijgen. SP-fractievoorzitter Remine Alberts vindt afschaffing daarvan een ’verslechtering’ omdat er dan geen huurbescherming zou zijn.

Statushouders
Rechtse partijen zijn kritisch op de 30 procent van de sociale huurwoningen die naar ’kwetsbare groepen’ zullen gaan. Zo’n tweeduizend per jaar. „De grootste groep ’kwetsbaren’ die een sociale huurwoning krijgt is dit jaar statushouder. Hebben al deze gezinnen binding met Amsterdam? Met zo’n schaarste ga je toch eerst kijken dat kwetsbare ingezeten van je stad een woning krijgen?”, zegt duoraadslid Cas van Berkel (JA21). „En ook voorrang voor leraren, agenten en verpleegkundigen moet voorgaan op statushouders. Deze mensen zijn nodig voor de stad.”

Polariserend
De gemeente wil zich niet langer inzetten voor groepen als expats en internationale studenten. Daarmee klinken de plannen polariserend. „Ja, dat zijn ze ook”, vindt Von Gerhardt. „Ze maken heek duidelijk keuzes voor bepaalde groepen waardoor andere groepen, zoals bijvoorbeeld studenten en starters geen kans maken. Ik maak me ook een beetje zorgen over hoe ze deze plannen gaan betalen. Iedereen moet maar betaalbaar kunnen wonen Maar mensen moeten ook huizen kunnen bouwen en dat moet iets opleveren.”

Veel voornemens zijn afhankelijk van landelijk beleid. „Het is heel veel lobbyen bij het Rijk, terwijl we volgens mij heel veel zelf kunnen doen”, zegt Von Gerhardt.

https://www.telegraaf.nl/(...)gedwongen-verhuizing
Dit is toch volstrekt krankjorum. Die ambtenaren en wethouders staan wel heel ver van de werkelijkheid.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  Spellchecker maandag 13 februari 2023 @ 16:39:50 #2
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_207982627
Gelukkig is er een jarenlange wachtlijst voor starterswoningen. :+
pi_207982630
Je kunt er op wachten dat dit landelijk wordt ingevoerd evenals het verplicht woning delen met een vreemde.

Als problemen niet worden opgelost door de overheid maar alleen maar erger worden gemaakt resteren uiteindelijk alleen maar dit soort communistische maatregelen.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_207982661
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2023 16:40 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Je kunt er op wachten dat dit landelijk wordt ingevoerd evenals het verplicht woning delen met een vreemde.

Als problemen niet worden opgelost door de overheid maar alleen maar erger worden gemaakt resteren uiteindelijk alleen maar dit soort communistische maatregelen.
En as we niet van ontiegelijke domheid uit kunnen gaan, kunnen we alleen maar concluderen dat ze zaken verergeren opdat communistische maatregelen ingevoerd kunnen worden.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  maandag 13 februari 2023 @ 16:48:16 #5
431030 BlackEyedAngel
Allergic to morons and idiots.
pi_207982705
1 april valt vroeg dit jaar :D
It is possible to commit no mistakes and still lose. That is not a weakness, that is life.
pi_207982747
Er moet ruimte gemaakt worden voor al die asielzoekers met een groot gezin die ze binnen willen halen.
pi_207982759
Het is een absurd idee, maar laten we wel wezen: de woningnood in ons land wordt wel in stand gehouden door de 50 en 60 plussers - waarvan de kinderen het huis uit zijn - die niet willen of kunnen verhuizen naar een kleinere woning.

Als voorbeeld even mijn situatie hier in de straat met 11 koopwoningen van ongeveer 100-120 m². Daar wonen in totaal 18 mensen.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_207982770
De verwevenheid van de politiek met de woningbouwverenigingen moet echt eens ontvlochten worden :{
  maandag 13 februari 2023 @ 16:54:39 #9
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_207982773
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2023 16:52 schreef Jor_Dii het volgende:
Het is een absurd idee, maar laten we wel wezen: de woningnood in ons land wordt wel in stand gehouden door de 50 en 60 plussers - waarvan de kinderen het huis uit zijn - die niet willen of kunnen verhuizen naar een kleinere woning.
Niet zo gek als je halve vermogen in je woning zit en je voor datzelfde bedrag net een studio in een slaapstad kunt terugkopen.
pi_207982784
https://www.parool.nl/ams(...)n_sleutelrol_voor%2F

Volgens het Parool gaat het om mensen verleiden om te verhuizen, de Telegraaf heeft het over dwingen. Wie heeft gelijk?

Edit: ah ze onderzoeken de mogelijkheid om op termijn te gaan werken met tijdelijke contracten die ophouden wanneer de kinderen zijn verhuisd. Alleen dit kan wettelijk gezien helemaal niet. Huurrecht is dwingend recht. Dan zou er eerst een wetswijziging moeten komen door de overheid.
pi_207982792
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2023 16:54 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Niet zo gek als je halve vermogen in je woning zit en je voor datzelfde bedrag net een studio in een slaapstad kunt terugkopen.
Dat is ook het probleem. Verhuizen is te duur geworden als je in principe voor zeer lage of geen maandlasten kunt wonen. Mensen kiezen dan maar voor het blijven wonen in een te groot huis met te veel kamers / opslag en investeren - als het nodig is - wel in een traplift of aanpassing op de benedenverdieping. Gevolg is wel dat er 900k woningen bij moeten.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_207982802
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2023 16:54 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Daarnaast wil ze onderzoeken of op termijn bij nieuwe huurcontracten van grote betaalbare gezinswoningen (vier kamers of meer) een clausule kan worden opgenomen dat mensen moeten verhuizen als de kinderen het huis uit zijn.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_207982809
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2023 16:56 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Dat is ook het probleem. Verhuizen is te duur geworden als je in principe voor zeer lage of geen maandlasten kunt wonen.
Maar ondertussen werken dit soort NIMBY's ook alle woningbouw zoveel mogelijk tegen want stel je voor dat de waarde van hun huis daalt.
  maandag 13 februari 2023 @ 16:58:06 #14
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_207982813
Stap 1: Constateer dat een bepaalde groep mensen moeilijk aan een woning kan komen, en zet het in de krant.
Stap 2: Verzin een regeling die de betreffende groep voorrang verleent, of het anderszins makkelijker maakt om aan een woning te komen.
Stap 3: Wacht een jaar en kom er tot je volle verbazing achter dat deze regeling een negatief effect heeft op de woonkansen van andere groepen.
Stap 4: Begin weer bij 1.

Zowel binnen als buiten Amsterdam doen we al een jaar of dertig bovenstaande.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_207982844
Ik ken verschillende mensen die in hun eentje in sociale huurwoning wonen die groot genoeg is voor een gezin. Op zich is dat ook niet de bedoeling. Dus ik snap het probleem wel.
pi_207982906
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2023 17:00 schreef luxerobots het volgende:
Ik ken verschillende mensen die in hun eentje in sociale huurwoning wonen die groot genoeg is voor een gezin. Op zich is dat ook niet de bedoeling. Dus ik snap het probleem wel.
nvm, las 'sociale' niet.
pi_207982928
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2023 17:06 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Volgens wie is dat niet de bedoeling? Degene die de schaarste hebben gecreëerd? Wil je regels gaan opstellen voor hoeveel m2 elk mens mag bezitten?
Die regels bestaan nu ook al. Sociale huurwoningen worden opgedeeld in woningen voor 1 of 2 personen, voor 3 of 4 personen etc. Je kan in je eentje dus geen woning voor een gezin krijgen.
pi_207982935
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2023 17:08 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Die regels bestaan nu ook al. Sociale huurwoningen worden opgedeeld in woningen voor 1 of 2 personen, voor 3 of 4 personen etc. Je kan in je eentje dus geen woning voor een gezin krijgen.
Uhu, zie edit.
  maandag 13 februari 2023 @ 17:10:13 #19
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_207982947
Tja dit is ouderwets het probleem verschuiven in plaats van wat doen aan tekorten. En mensen hun huis uit dwingen is al helemaal een idioot idee om een waslijst aan redenen.

Beter ga je wat doen aan tekorten.
pi_207982960
Ik kende een dame van in de 70 die al 20 jaar in haar eentje een enorm grote sociale huurwoning (4slaapkamers, vrij bijzonder in A'dam) in hartje centrum A'dam bewoonde.
Ze vond het zelf overigens ook wel een beetje gênant gezien de woningnood en ze is onlangs via de woningbouw naar een passender appartement op IJburg verhuisd. Ze is daar oprecht blij mee, nieuwe buurt, leuke buren, veel nieuwer appartement.

Je moet mensen niet dwingen en ik vind dat jongeren die net uit huis gaan nog een aantal jaar terug moeten kunnen komen naar het ouderlijk huis, tot ze echt op eigen benen staan. Tot de jongste 25 is ofzo, od tot ze 5 jaar het huis uit zijn.

Maar nu is het wel zo dat er gezinswoningen die superschaars zijn in A'dam, tot ver voorbij de pensionering van de bewoners bezet wordt gehouden. Snap het ook wel, lekker voor 600,- pm in een gezinswoning, waarom zou je verhuizen? Ik vind een beetje aandringen en een goed aanbod doen aan deze mensen echt geen slecht plan.
  maandag 13 februari 2023 @ 17:13:54 #21
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_207982984
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2023 17:10 schreef Hexagon het volgende:
Tja dit is ouderwets het probleem verschuiven in plaats van wat doen aan tekorten. En mensen hun huis uit dwingen is al helemaal een idioot idee om een waslijst aan redenen.

Beter ga je wat doen aan tekorten.
Haha huh, een probleem oplossen?

pi_207982985
Lees: Groenlinks wethouders willen nog meer statushouders met grote gezinnen in Amsterdam huisvesten.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
  maandag 13 februari 2023 @ 17:15:37 #23
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_207983004
Als ze het dan communistisch willen oplossen knal dan gewoon wat goedkope grijze betonflats neer. Ook niet ideaal maar beter dan dit.
pi_207983032
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2023 16:52 schreef Jor_Dii het volgende:

Als voorbeeld even mijn situatie hier in de straat met 11 koopwoningen van ongeveer 100-120 m². Daar wonen in totaal 18 mensen.
De woningnood wordt in stand gehouden door het niet bouwen van de juiste huizen. Als er kleinere huizen gebouwd worden met tuin dan zou de doorstroom wellicht wat groter worden.
  Forum Admin maandag 13 februari 2023 @ 17:18:20 #25
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_207983045
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2023 17:00 schreef luxerobots het volgende:
Ja verdomme je moet minstens 40% van je inkomen kwijt zijn aan woonlasten, doe je dat niet ben je een scheefwoner. Compleet uitknijpen die ratten. :r

Dat die mensen überhaupt niet kunnen verhuizen negeren we dan even.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')