https://www.telegraaf.nl/(...)gedwongen-verhuizingquote:Oppositiepartijen in Amsterdam maken zich zorgen om de nieuwe volkshuisvestingsplannen van het stadsbestuur. Onderdeel daarvan is onder meer een verplichte verhuizing voor ouders op het moment dat hun kinderen uit huis zijn.
De plannen van GL-wethouder Zita Pels werden maandag bekend. ’Doorstroom’ lijkt het toverwoord, maar heeft wel consequenties. Een opvallende maatregel is dat de gemeente ouders wil verplichten om hun sociale gezinswoning te verlaten op het moment dat de kinderen uit huis zijn. „Dit betekent dat (…) wanneer de kinderen uitvliegen, de resterende bewoners het huis moeten verlaten”, is te lezen.
Het betekent dus ook dat kinderen niet ’terug’ naar die woning kunnen, als ze bijvoorbeeld na een paar jaar hun studentenwoning uit moeten of tegen een andere tegenvaller op de woningmarkt lopen.
„Dan gaat je kind het huis uit en moet je meteen verhuizen”, zegt Myron von Gerhardt (VVD). „Ik zie niet echt voor me hoe ze dit gaan doen. Wil je mensen dan gaan dwingen ofzo? Dan wordt het heel ingewikkeld.”
’Zeer onwenselijk’
FvD vindt het ’zeer onwenselijk dat we zomaar mensen uit hun huis gaan gooien’. „Dit is hoe eenzaamheid ontstaat. Mensen zijn niet allemaal schaakstukken die je even kan verplaatsen”, reageert fractievertegenwoordiger Tanay Bilgin.
Ook is er kritiek op een voorrangsregeling bij middeldure huurwoningen voor Amsterdammers die een sociale huurwoning achterlaten. Dat betekent dat Amsterdammers met een middeninkomen die niét verhuizen uit een sociale huurwoning, moeilijker een geschikte plek kunnen vinden. Denk aan starters die eerder met huisgenoten woonden of gescheiden ouders.
Tussen wal en schip
„Ik heb hiervoor met twee vrienden in een vrije sectorwoning gewoond”, zegt Von Gerhardt die nu in een middenhuurwoning woont. „Dan zou ik daar geen recht op hebben gehad omdat ik dan geen sociale huurwoning zou hebben achtergelaten.” Jongeren en starters die tussen wal en schip belanden dwing je volgens de VVD’er op die manier naar ’de heel dure vrije sector’.
Pels wil weer breken met het beleid van het vorige college, toen SP-wethouder Laurens Ivens wilde voorkomen dat meerdere huisgenoten op één huurcontract woonden. Ieder huurder moest een eigen contract krijgen. SP-fractievoorzitter Remine Alberts vindt afschaffing daarvan een ’verslechtering’ omdat er dan geen huurbescherming zou zijn.
Statushouders
Rechtse partijen zijn kritisch op de 30 procent van de sociale huurwoningen die naar ’kwetsbare groepen’ zullen gaan. Zo’n tweeduizend per jaar. „De grootste groep ’kwetsbaren’ die een sociale huurwoning krijgt is dit jaar statushouder. Hebben al deze gezinnen binding met Amsterdam? Met zo’n schaarste ga je toch eerst kijken dat kwetsbare ingezeten van je stad een woning krijgen?”, zegt duoraadslid Cas van Berkel (JA21). „En ook voorrang voor leraren, agenten en verpleegkundigen moet voorgaan op statushouders. Deze mensen zijn nodig voor de stad.”
Polariserend
De gemeente wil zich niet langer inzetten voor groepen als expats en internationale studenten. Daarmee klinken de plannen polariserend. „Ja, dat zijn ze ook”, vindt Von Gerhardt. „Ze maken heek duidelijk keuzes voor bepaalde groepen waardoor andere groepen, zoals bijvoorbeeld studenten en starters geen kans maken. Ik maak me ook een beetje zorgen over hoe ze deze plannen gaan betalen. Iedereen moet maar betaalbaar kunnen wonen Maar mensen moeten ook huizen kunnen bouwen en dat moet iets opleveren.”
Veel voornemens zijn afhankelijk van landelijk beleid. „Het is heel veel lobbyen bij het Rijk, terwijl we volgens mij heel veel zelf kunnen doen”, zegt Von Gerhardt.
En as we niet van ontiegelijke domheid uit kunnen gaan, kunnen we alleen maar concluderen dat ze zaken verergeren opdat communistische maatregelen ingevoerd kunnen worden.quote:Op maandag 13 februari 2023 16:40 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Je kunt er op wachten dat dit landelijk wordt ingevoerd evenals het verplicht woning delen met een vreemde.
Als problemen niet worden opgelost door de overheid maar alleen maar erger worden gemaakt resteren uiteindelijk alleen maar dit soort communistische maatregelen.
Niet zo gek als je halve vermogen in je woning zit en je voor datzelfde bedrag net een studio in een slaapstad kunt terugkopen.quote:Op maandag 13 februari 2023 16:52 schreef Jor_Dii het volgende:
Het is een absurd idee, maar laten we wel wezen: de woningnood in ons land wordt wel in stand gehouden door de 50 en 60 plussers - waarvan de kinderen het huis uit zijn - die niet willen of kunnen verhuizen naar een kleinere woning.
Dat is ook het probleem. Verhuizen is te duur geworden als je in principe voor zeer lage of geen maandlasten kunt wonen. Mensen kiezen dan maar voor het blijven wonen in een te groot huis met te veel kamers / opslag en investeren - als het nodig is - wel in een traplift of aanpassing op de benedenverdieping. Gevolg is wel dat er 900k woningen bij moeten.quote:Op maandag 13 februari 2023 16:54 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Niet zo gek als je halve vermogen in je woning zit en je voor datzelfde bedrag net een studio in een slaapstad kunt terugkopen.
Daarnaast wil ze onderzoeken of op termijn bij nieuwe huurcontracten van grote betaalbare gezinswoningen (vier kamers of meer) een clausule kan worden opgenomen dat mensen moeten verhuizen als de kinderen het huis uit zijn.quote:Op maandag 13 februari 2023 16:54 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Niet zo gek als je halve vermogen in je woning zit en je voor datzelfde bedrag net een studio in een slaapstad kunt terugkopen.
Maar ondertussen werken dit soort NIMBY's ook alle woningbouw zoveel mogelijk tegen want stel je voor dat de waarde van hun huis daalt.quote:Op maandag 13 februari 2023 16:56 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dat is ook het probleem. Verhuizen is te duur geworden als je in principe voor zeer lage of geen maandlasten kunt wonen.
nvm, las 'sociale' niet.quote:Op maandag 13 februari 2023 17:00 schreef luxerobots het volgende:
Ik ken verschillende mensen die in hun eentje in sociale huurwoning wonen die groot genoeg is voor een gezin. Op zich is dat ook niet de bedoeling. Dus ik snap het probleem wel.
Die regels bestaan nu ook al. Sociale huurwoningen worden opgedeeld in woningen voor 1 of 2 personen, voor 3 of 4 personen etc. Je kan in je eentje dus geen woning voor een gezin krijgen.quote:Op maandag 13 februari 2023 17:06 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Volgens wie is dat niet de bedoeling? Degene die de schaarste hebben gecreëerd? Wil je regels gaan opstellen voor hoeveel m2 elk mens mag bezitten?
Uhu, zie edit.quote:Op maandag 13 februari 2023 17:08 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Die regels bestaan nu ook al. Sociale huurwoningen worden opgedeeld in woningen voor 1 of 2 personen, voor 3 of 4 personen etc. Je kan in je eentje dus geen woning voor een gezin krijgen.
Haha huh, een probleem oplossen?quote:Op maandag 13 februari 2023 17:10 schreef Hexagon het volgende:
Tja dit is ouderwets het probleem verschuiven in plaats van wat doen aan tekorten. En mensen hun huis uit dwingen is al helemaal een idioot idee om een waslijst aan redenen.
Beter ga je wat doen aan tekorten.
De woningnood wordt in stand gehouden door het niet bouwen van de juiste huizen. Als er kleinere huizen gebouwd worden met tuin dan zou de doorstroom wellicht wat groter worden.quote:Op maandag 13 februari 2023 16:52 schreef Jor_Dii het volgende:
Het is een absurd idee, maar laten we wel wezen: de woningnood in ons land wordt wel in stand gehouden door de 50 en 60 plussers - waarvan de kinderen het huis uit zijn - die niet willen of kunnen verhuizen naar een kleinere woning.
Als voorbeeld even mijn situatie hier in de straat met 11 koopwoningen van ongeveer 100-120 m². Daar wonen in totaal 18 mensen.
Ja verdomme je moet minstens 40% van je inkomen kwijt zijn aan woonlasten, doe je dat niet ben je een scheefwoner. Compleet uitknijpen die ratten.quote:Op maandag 13 februari 2023 17:00 schreef luxerobots het volgende:
Ik ken verschillende mensen die in hun eentje in sociale huurwoning wonen die groot genoeg is voor een gezin. Op zich is dat ook niet de bedoeling. Dus ik snap het probleem wel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |