abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_207980934
quote:
99s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 17:24 schreef mosselmossel het volgende:

[..]
Typisch gevalletje van fysio naar laten kijken.
Wel vervelend dat het zo lang duurt. Ik denk dat het veel korter had kunnen duren als je meteen de fysiotherapeut had bezocht. Da's echt een tip voor iedereen. Heb je een acute blessure, meteen naar laten kijken. Daar zijn die mensen voor.
[..]
Alles blijft gewoon heel. We gaan gewoon plezier hebben in Rotterdam :D
Afspraak gemaakt!
Ik zwaai naar dieren.
  maandag 13 februari 2023 @ 14:43:07 #27
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_207981273
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 15:24 schreef Geerd het volgende:
Man man man vorig jaar september enkel dubbel geklapt op vakantie, dacht misschien gebroken maar kon er wel op leunen alleen niet bewegen etc.,paar weken later al stuk beter.

In oktober kon ik eindelijk beetje normaal buigen om trap te lopen/crosstrainer (beetje conditie behouden)
November voorzichtig eens op de loopband..mja ging beetje van weer overbelast dus weer terug op de crosstrainer..

Dacht er nu eindelijk van af te zijn..lekker paar loopjes deze week..govver..weer pijn

[ afbeelding ]

Hierzo..niet de achillepees, longus and brevis ofzo..net naast de achilles, iemand ervaring mee?

[ afbeelding ]

Die blauwe Common tendinous sheath

Op de een of andere manier zitten er misschien toch ergens scheurtjes oid die onder druk van belasting toch weer gevoelig worden of de omliggende pezen overbelasten. Ik heb ook echt veel te lang aangeklooid met een knie die na een aanrijding op de fiets op het eerste gezicht niet aangedaan leek en waar ik zelfsnog een marathon mee heb gelopen, maar die vervolgens toch continue zorgde voor cystes en blokkades in het onderbeen.

Ik had er een orthopedisch arts en een echo en foto's voor nodig om te kunnen zien wat er werkelijk aan de hand was. Duur grapje, maar dan heb je iig duidelijkheid.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_207981375
quote:
1s.gif Op maandag 13 februari 2023 12:09 schreef kale_gehaktbal het volgende:

[..]
Ik ga even vervelend zijn.

Als je doel is om 4:58/km te lopen op de marathon moet je absoluut niet je duurlopen op dat tempo doen, maar een stuk langzamer.
En om ook een beetje vervelend te zijn: 4:58 is inderdaad exact wat je moet lopen om binnen 3:30 binnen te zijn. Maar dan moet er tijdens de race niets misgaan en moet je geen seconde per km inzakken.
Ik heb hetzelfde doel qua eindtijd, maar ga weg op een tempo van 4:50/55, zodat ik iets van speling heb.
Doctor Doom, A Man Of Science Doesn't Believe In Jesus, Why The Fuck Do You!?!
pi_207981496
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2023 14:54 schreef BOKA het volgende:

[..]
En om ook een beetje vervelend te zijn: 4:58 is inderdaad exact wat je moet lopen om binnen 3:30 binnen te zijn. Maar dan moet er tijdens de race niets misgaan en moet je geen seconde per km inzakken.
Ik heb hetzelfde doel qua eindtijd, maar ga weg op een tempo van 4:50/55, zodat ik iets van speling heb.
Ik was beetje interval aan het trainen, om eens de 10km op 12 per uur te lopen (50min) ik kwam op 51.12 ...maar met mijn gewicht en postuur heb ik dat laten varen...beste klappen op je knieen.
Ik zwaai naar dieren.
pi_207981563
quote:

[..]
Je kunt een marathon ook gewoon niet vlak lopen qua tempo (als amateur). Je zult altijd tempo schommelingen hebben van 10 of soms wel meer seconden per kilometer. Dat kan alleen al komen door het parcours en de drukte voor je voeten op dat moment waardoor je in moet houden (Havenspoorpad in Rotterdam bijvoorbeeld).
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_207981708
quote:

[..]
Dat is een beetje afhankelijk van je talent op de marathon. Sommigen lopen retevlak, anderen hebben daar meer moeite mee. Ik bouw sowieso al wel een marge in van 2 sec/km, omdat ik standaard minstens 42,5km klok en als je dan puur op de gps gaat lopen kan het zijn dat je net een minuutje tekort komt. Toch lullig :P
Nou kun je wel elke 5km je splittijden zien. De km-bordjes tussendoor staan niet altijd even exact opgesteld, maar de 5km splits kloppen altijd wel, dus je krijgt tussendoor al wel een indicatie in hoeverre de gps van je horloge afwijkt t.o.v. de afgelegde afstand op het parcours.
pi_207981754
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2023 15:11 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Je kunt een marathon ook gewoon niet vlak lopen qua tempo (als amateur). Je zult altijd tempo schommelingen hebben van 10 of soms wel meer seconden per kilometer. Dat kan alleen al komen door het parcours en de drukte voor je voeten op dat moment waardoor je in moet houden (Havenspoorpad in Rotterdam bijvoorbeeld).
KM 29 is doorgaans ook niet je snelste (met de Blaaktunnel die verraderlijk lang omhoog loopt :X )
  maandag 13 februari 2023 @ 15:28:20 #33
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_207981799
Tempogroepen bij hardloopverenigingen leren je best vlak te lopen. Of je moet het leuk vinden een pacer te volgen. Maar zelfs die lopen nooit helemaal vlak.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_207981955
quote:
2s.gif Op maandag 13 februari 2023 15:28 schreef SEMTEX het volgende:
Tempogroepen bij hardloopverenigingen leren je best vlak te lopen. Of je moet het leuk vinden een pacer te volgen. Maar zelfs die lopen nooit helemaal vlak.
Sterker nog, die pacers lopen vaak veels te snel (in de eerste helft van een wedstrijd).
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_207982202
De vraag is ook of je je moet blindstaren op een tempo wat je wílt lopen of gewoon moet leren aanvoelen welk tempo je kúnt lopen, daar dan iets onder gaan zitten en dan de laatste 5 nog mooi kunnen versnellen ;)
Als je koste wat het kost 4.50 wilt lopen terwijl dat eigenlijk te hard voelt, is er een grote kans dat je die laatste kilometers veel meer tijd gaat verliezen..
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_207982257
Bij de Amsterdam marathon 2019 waren er in de 1e km wegwerkzaamheden waardoor een enorme opstopping plaatsvond. Bijna een minuut stilgestaan :')
Frustratie in de eerste kilometer is wel het laatste dat je wil, maar kan dus wel gebeuren.

Heb ook eens gelezen dat je je spieren een plezier doet door af en toe te versnellen en te vertragen. Simpelweg omdat ze dan net even wat anders bewegen en doen dan de rest van de vele kilometers in een marathon.
Cuz I'm Mr. Brightside
  maandag 13 februari 2023 @ 16:17:24 #37
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_207982430
Wat ik tijdens een marathon ook een belangrijke factor vind: krijg je je gelletjes goed weg. Ik heb 1 marathon gehad waarbij dat niet lukte, waardoor ik op 38km hongerklop kreeg en mijn tempo alsnog instortte.
pi_207982535
quote:
10s.gif Op maandag 13 februari 2023 16:17 schreef SEMTEX het volgende:
Wat ik tijdens een marathon ook een belangrijke factor vind: krijg je je gelletjes goed weg. Ik heb 1 marathon gehad waarbij dat niet lukte, waardoor ik op 38km hongerklop kreeg en mijn tempo alsnog instortte.
Quote, want waar.
Zeeuwse mossels kunnen altijd!
pi_207983729
quote:
10s.gif Op maandag 13 februari 2023 16:17 schreef SEMTEX het volgende:
Deze voorbereiding heb ik voor een vermogen aan Maurten ingeslagen om er mee te trainen :P
pi_207984856
quote:
1s.gif Op maandag 13 februari 2023 18:10 schreef kale_gehaktbal het volgende:

[..]
Deze voorbereiding heb ik voor een vermogen aan Maurten ingeslagen om er mee te trainen :P
Jep, ik ook. :D
Vorige keer kreeg ik op het einde wat last van mn maag, terwijl ik (achteraf gezien) nog niet eens genoeg binnen had gekregen. Maar had toen tijdens de training max 2 gelletjes gegeten ofzo.
Nu dus ook flink Maurten ingeslagen. Wordt toch een dure hobby zo. _O-
pi_207986393
Om nog maar een andere Rotterdamtrainingsvraag erin te gooien. :P Ik heb nog nooit de CPC gelopen dus ik wil die graag een keer doen. Die is zo'n 5 weken voor Rotterdam. Veel profs lopen 'm volgens mij gewoon op max effort als vormtest voor april. Is dat voor amateurs ook handig? (ik ga er voor het gemak maar van uit dat ik niet het herstelvermogen van een prof heb :+ )

Ik twijfel een beetje tussen duurlooptempo, marathontempo of gewoon volle bak gaan. In dat laatste geval is de 10K natuurlijk ook nog een optie.
pi_207987075
quote:
14s.gif Op maandag 13 februari 2023 20:34 schreef Daantke het volgende:
Om nog maar een andere Rotterdamtrainingsvraag erin te gooien. :P Ik heb nog nooit de CPC gelopen dus ik wil die graag een keer doen. Die is zo'n 5 weken voor Rotterdam. Veel profs lopen 'm volgens mij gewoon op max effort als vormtest voor april. Is dat voor amateurs ook handig? (ik ga er voor het gemak maar van uit dat ik niet het herstelvermogen van een prof heb :+ )

Ik twijfel een beetje tussen duurlooptempo, marathontempo of gewoon volle bak gaan. In dat laatste geval is de 10K natuurlijk ook nog een optie.
Je moet jezelf vooral afvragen wat je wil testen.
Wil je kijken of het volle bak kan (a.j.a. pr lopen_)? (kost dat niet te veel hersteltijd?0
Wil je testen of je marathontempo (of iets harder) aankan?
Wil je gewoon nog lekker kilometers maken?

Maak dat echt voor jezelf uit en maak dan een keuze. iedereen gebruikt die wedstrijden voor een ander doel.

Ikzelf loop die week (of een week eerder of later) de Drunense Duinenloop. Die ga ik op marathontempo lopen. Gewoon lekker doorlopen dus, goeie wedstrijdsimulatie van maken, zonder dat het te veel aan herstelvermogen kost.
Zeeuwse mossels kunnen altijd!
pi_208009199
Voor de geïnteresseerden:

Grete Koens, de trainster van o.a. Diane van Es, die afgelopen weekend het Nederlands record op de 10 km verpulverde heeft het trainingsschema van Diane openbaar gemaakt op Instagram. Toch wel een mooi inkijkje en het verbaasde mij dat ze, los van het aantal kilometers, niet bijzonder hard heeft getraind.
pi_208022210

quote:
1s.gif Op woensdag 15 februari 2023 18:38 schreef kale_gehaktbal het volgende:
Voor de geïnteresseerden:

Grete Koens, de trainster van o.a. Diane van Es, die afgelopen weekend het Nederlands record op de 10 km verpulverde heeft het trainingsschema van Diane openbaar gemaakt op Instagram. Toch wel een mooi inkijkje en het verbaasde mij dat ze, los van het aantal kilometers, niet bijzonder hard heeft getraind.
Zie het niet staan?

Je moet toch juist langzaam lopen tijdens de trainingen zodat je je uithoudingsvermogen verbetert. En verder maar heel af en toe wat korte sprintjes trekken.

pi_208022322
Nou ja, het is volgens mij vooral een combinatie van lange duurlopen, kortere tempolopen en interval (waarin je sneller gaat dan je beoogde wedstrijdtempo). Daarnaast zijn snelle(re) trainingen ook goed voor je looptechniek/houding (wat ik had begrepen). Maar die verhouding en tempo’s zijn natuurlijk helemaal afhankelijk van je doel.
pi_208028992
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 18:10 schreef Nober het volgende:
[..]
Zie het niet staan?

Je moet toch juist langzaam lopen tijdens de trainingen zodat je je uithoudingsvermogen verbetert. En verder maar heel af en toe wat korte sprintjes trekken.

https://www.instagram.com/p/CoomNF9N4ul/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
pi_208035570
Ik wil beginnen met hardlopen maar ik vind niet de juiste schema. Of de juiste manier van doen. Ik wil hardlopen om wat af te vallen.

Het probleem is dat mijn hartslag veel betere sportsessies aankan dan mijn benen. Hieronder heb ik zelf een schemaatje gemaakt om 30 minuten te kunnen hardlopen

Ik heb nu zelf een schemaatje in elkaar gemaakt.

Een heel traag beperkte schema om in 20 weken 30 minuten te kunnen hardlopen. iedere week een verhoging van 10%

Ik heb gestart dus met 5x 1 minuut hardlopen. Maar het is al te zwaar blijkbaar. omdat ik licht irriterende pijn heb aan deze spier:

Ik heb stretch oefeningen gedaan voor en na de sessie.
pi_208035782
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 18:16 schreef bigbrotherfan91 het volgende:
Ik wil beginnen met hardlopen maar ik vind niet de juiste schema. Of de juiste manier van doen. Ik wil hardlopen om wat af te vallen.

Het probleem is dat mijn hartslag veel betere sportsessies aankan dan mijn benen. Hieronder heb ik zelf een schemaatje gemaakt om 30 minuten te kunnen hardlopen

Ik heb nu zelf een schemaatje in elkaar gemaakt.

Een heel traag beperkte schema om in 20 weken 30 minuten te kunnen hardlopen. iedere week een verhoging van 10%

Ik heb gestart dus met 5x 1 minuut hardlopen. Maar het is al te zwaar blijkbaar. omdat ik licht irriterende pijn heb aan deze spier:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Ik heb stretch oefeningen gedaan voor en na de sessie.
Heel goed dat je wilt beginnen met hardlopen en zeker ook dat je beseft dat je rustig moet opbouwen! Als je Googlt op opbouwschema hardlopen vind je wel geschikte schema's, deze bijvoorbeeld : https://www.sportzorg.nl/blessure-adviseur-hardlopen/opbouwschema

Het nadeel van jouw schema is dat de wandel minuten 1 op 1 aflopen met de hardloop minuten, terwijl je als je het lopen uitbreid je soms ook juist wat meer hersteltijd moet nemen.

En wanneer heb je die 5x1 minuut gedaan en hoe lang houdt de pijn aan? Want op zich klinkt een gespannen/ gevoelige kuit voor iemand die begint met hardlopen me niet direct heel gek in de oren, maar het hangt natuurlijk af van de ernst van de pijn..
En heb je geschikte schoenen om te lopen?
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_208036060
Toch vind ik dat je ook per persoon moet aankijken wat aanslaat. Ik kom vrij moeilijk door langzame trainingen, kan me er moeilijk toe zetten, zie er het nut niet van en heb er weinig lol aan.

Sinds ik vorig jaar maart bij een atletiekvereniging ben gegaan en daar echt op tempo's train en daarnaast 1 max 2 keer in de week een tempoloop doe ben ik van 41 hoog naar 39 laag op de 10 kilometer gegaan met max 20 kilometer per week. Ik weet vrijwel zeker dat als ik elke week een lange duurloop erbij had gedaan ik niets sneller was geweest.

Langzaam trainen wordt naar mijn idee tevaak als ideaal gezien voor iedereen terwijl dit erg verschilt per persoon.
pi_208037613
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 18:57 schreef Remco het volgende:
Toch vind ik dat je ook per persoon moet aankijken wat aanslaat. Ik kom vrij moeilijk door langzame trainingen, kan me er moeilijk toe zetten, zie er het nut niet van en heb er weinig lol aan.

Sinds ik vorig jaar maart bij een atletiekvereniging ben gegaan en daar echt op tempo's train en daarnaast 1 max 2 keer in de week een tempoloop doe ben ik van 41 hoog naar 39 laag op de 10 kilometer gegaan met max 20 kilometer per week. Ik weet vrijwel zeker dat als ik elke week een lange duurloop erbij had gedaan ik niets sneller was geweest.

Langzaam trainen wordt naar mijn idee tevaak als ideaal gezien voor iedereen terwijl dit erg verschilt per persoon.
Met 20km/week uit 2 (of3?) trainingen weet ik eigenlijk wel zeker dat jij jezelf gaat verrassen als jij je week volume omhoog doet met een (langzame) lange duurloop. Ik heb een paar jaar bij een atletiek vereniging gelopen (tempo groep richting de 55~60min) en wij kwamen al elke week ruim boven dat aantal kilometers uit.

Daag jezelf maar eens uit en ga eens een half jaar minimaal gemiddeld 35~40km per week gericht trainen. Met jouw tempo zijn dat een duurloop van een uurtje/5kwartier erbij (minuutje boven wedstrijd tempo).

Ik ben benieuwd na hoeveel maanden je van gedachten gaat veranderen. Bij mij was het in ieder geval niet meer dan 3 maanden.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')