SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kook deze in de snelkookpan met extra laurierblaadjes voor de smaak. Doe geen zout want dan wordt het velletje zo hard, zout komt later ok? Ik doe ook ' Asafoetidapoeder' zodat ik niet zo moet ruften van de bonen, dit heeft verder niet echt een smaak. Niet echt traditioneel maar het helpt mij.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.2. Neem pens (tripe, tripas, dobradinha, koeienmaag, tripes) van de slager die al schoon is want als hij nog groen is sta je een uur te schrobben dat doe je alleen als je op de boerderij woont of zo.
Doe hier een behoorlijke lading zout en azijn op. (dit kun je ook zo eten maar vind ik niet lekker rauw)
Schrob dit goed bijvoorbeeld met de achterkant van je mes.
Was nu de tripas heel goed totdat alle zout en azijn er weer uit is. Dat duurt wel even. Het water wordt steeds schoner. Echt niet beknibbelen op het water.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.3.
1e keer koken van de tripas. Vanuit koud water, en doe een stukje citroen voor de geur zegmaar. Zodra dit kookt afgieten en weer de tripas zeer uitgebreid wassen in koud water, het water is goor !SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.4.
2e keer koken van de tripas. Vanuit koud water, en deze keer met zout voor de smaak (die 1e keer was dat niet nodig want je kookte hem maar kort). Doe ook extra laurierblaadjes voor de smaak en zodat het zacht wordt, en stukje citroen voor de geur (pak een nieuwe a.u.b.) Kooktijd ongeveer 10 minuten of zo.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.5.
Bak uien en knoflook in een behoorlijke lading olie. Bak de linguiįa worst (sorry ik weet niet wat dit in het Nederlands is), chouriįo, buikspek, varkensribben en gerookte varkenspoot of ander vlees ook even. Je kan allerlei soorten vlees doen maar ik kon niet de goede bloedworst vinden dat maakt het nog lekkerder.
Voeg deze colorau toe (ik kon alleen de pasta vinden maar dat poeder is beter). Sorry ik weet niet wat het in het nederlands is, ik denk gewoon Anatto? Doe ook wat paprikapoeder en komijnpoeder maar niet te veel.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.6. Het liefste had ik Portugese wijn maar helaas, die hadden ze niet. Als je dit Braziliaanse stijl maakt doe je geen wijn want wijn is in Brazilie te duur, de mensen zijn er arm.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.7. Maak rijst (rijst wassen, drogen, dan bakken in veel olijfolie met knoflook, als het BIJNA gaat verbranden doe je water erbij en goed losroeren). Ja kom op als je dit niet kan weet ik het ook niet meer.
8. Doe ook wortel erbij en de al gekookte bonen en de tripas. Worsten mogen er op het einde bij anders worden die droog.
Tadaa !!! Je kan dit natuurlijk met maar een paar soorten vlees doen, nu doe ik het een beetje overdreven. Als je het voor een heel restaurant maakt doen ze echt superveel soorten vlees dan kan dat uit.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)![]()
![]()
Weet je wat ik nou ben vergeten? Farofa ofwel gebakken cassave poeder.
Dat zou het echt afmaken. Morgen eens zoeken in de winkel.Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)![]()
quote:Dan maar een boterham met hagelslag he. Wat de boer niet kent, eet hij niet.quote:Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)![]()
Ik ben gestopt met traditionele ranzige landelijke gerechten te eten. Vooral uit de UK/Schotland/Ierland komt bijna alleen maar kotswekkende rommel, met als toppunt Haggis, wat me een aardig gevoel geeft bij dit topic.What lies behind makes no sense in my mind![]()
Ik kan mij nog wel een heleboel andere lekkers bedenken om te eten, maar ik eet liever een boterham met hagelslag dan pens. Gr grquote:Op vrijdag 10 februari 2023 23:51 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
[..]
Dan maar een boterham met hagelslag he. Wat de boer niet kent, eet hij niet.![]()
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! Šgolfer![]()
Haggis komt uit Schotland, niet uit Ierland.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 23:52 schreef cosmosis het volgende:
Ik ben gestopt met traditionele ranzige landelijke gerechten te eten. Vooral uit de UK/Schotland/Ierland komt bijna alleen maar kotswekkende rommel, met als toppunt Haggis, wat me een aardig gevoel geeft bij dit topic.
Black pudding en white pudding is wel iers en dat is wel lekker. Haggis nooit op.Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)![]()
Kijk ik wil het daar best plaatsen.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 23:59 schreef golfer het volgende:
CUL / [FOK!-kookboek]Post hier je recepten en opmerkingen deel 2
Maar ik doe niet echt aan hoeveelheden, zeg maar. Ik kook met gevoel. Dat kan je niet uitleggen.
Het is 1 kilo pens zover ben ik nog maar verder? Hoeveel colorau, hoeveel komijn, hoeveel zout? Is ook een beetje je eigen smaak snap je.Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)![]()
De rijst ziet er niet gebakken uit.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 23:50 schreef sirdanilot het volgende:
[ afbeelding ]
Weet je wat ik nou ben vergeten? Farofa ofwel gebakken cassave poeder.
Dat zou het echt afmaken. Morgen eens zoeken in de winkel.![]()
Nee dit is braziliaanse rijst.quote:Op zaterdag 11 februari 2023 00:03 schreef mootie het volgende:
[..]
De rijst ziet er niet gebakken uit.
Eerst bakken een beetje in de olie, en daarna koken. Het moet niet bruin worden dan is het verbrand.Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)![]()
Het moest toch bijna aanbranden, en waar is de knof? Ook als je er water bij gooit heb je niet ineens weer spierwitte, droge korrels.quote:Op zaterdag 11 februari 2023 00:03 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Nee dit is braziliaanse rijst.
Eerst bakken een beetje in de olie, en daarna koken. Het moet niet bruin worden dan is het verbrand.![]()
Helaas moet ik die werelddelen "UK/Schotland/Ierland" dan ook helaas samenvoegen tot 1 geheel als het gaat om wat er it de traditionele keuken komt, daadwerkelijk niets heb ik kunnen ontdekken wat de moeite waard is (met het toppunt de maagomdraaiende Fish&Chips)quote:Op zaterdag 11 februari 2023 00:01 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Haggis komt uit Schotland, niet uit Ierland.
Black pudding en white pudding is wel iers en dat is wel lekker. Haggis nooit op.What lies behind makes no sense in my mind![]()
2x gegeten, de eerste keer was de stank en geur niet te harden. Heb het bij een hapje gehouden.
De tweede keer in een goed restaurant geproefd en toen smaakte het mij erg goed.
Denk dus dat er die eerste keer gewoon slecht gespoeld was![]()
Ja, nou moet ik toch protesteren. Wat is er nou ‘maagomdraaiend’ aan fish and chips? Dat is toch gewoon een lekkerbekje met patat?quote:Op zaterdag 11 februari 2023 00:06 schreef cosmosis het volgende:
[..]
Helaas moet ik die werelddelen "UK/Schotland/Ierland" dan ook helaas samenvoegen tot 1 geheel als het gaat om wat er it de traditionele keuken komt, daadwerkelijk niets heb ik kunnen ontdekken wat de moeite waard is (met het toppunt de maagomdraaiende Fish&Chips)
Trouwens, werelddelen???The love you take is equal to the love you make.![]()
Maar 1x gekooktquote:Op zaterdag 11 februari 2023 00:07 schreef 111210 het volgende:
2x gegeten, de eerste keer was de stank en geur niet te harden. Heb het bij een hapje gehouden.
De tweede keer in een goed restaurant geproefd en toen smaakte het mij erg goed.
Denk dus dat er die eerste keer gewoon slecht gespoeld was
Slecht gewassen
Geen azijn gebruikt
etc.
Je moet weten wat je doet, volg mijn methode en succes is gegarandeerd.Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)![]()
In Nederland ben ik het met je eens, niets mis met Patat en een goed stuk gefrituurde lekkerbek, maar heb je die wel eens in Engeland gehad? Ik heb daar niets anders dan met extreme laag aan paneermeel vetzuigende laag om een matig stuk vis zitten eten, en dan verder niets vermeldend aan de matig slappe patat, zowel in London als aan de kust (misschien had ik alle keren pech) Owja en dan ook nog eens azijn er bovenop om de olie te ontbinden....quote:Op zaterdag 11 februari 2023 00:08 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, nou moet ik toch protesteren. Wat is er nou ‘maagomdraaiend’ aan fish and chips? Dat is toch gewoon een lekkerbekje met patat?
Trouwens, werelddelen???What lies behind makes no sense in my mind![]()
Zo hoort het inderdaad zo is het in Ierland ookquote:Op zaterdag 11 februari 2023 00:12 schreef cosmosis het volgende:
[..]
In Nederland ben ik het met je eens, niets mis met Patat en een goed stuk gefrituurde lekkerbek, maar heb je die wel eens in Engeland gehad? Ik heb daar niets anders dan met extreme laag aan panneermeel vetzuigende laag om een matig stuk vis zitten eten, en dan verder niets vermeldend aan de matig slappe patat, zowel in London als aan de kust (misschien had ik alle keren pech) Owja en dan ook nog eens azijn er bovenop om de olie te ontbinden....
Vind het op zich prima maar ik eet het niet vaak. Liever een lekkerbekje.Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)![]()
Het moet niet bruin worden, maar zogeheten glazig.quote:Op zaterdag 11 februari 2023 00:05 schreef mootie het volgende:
[..]
Het moest toch bijna aanbranden, en waar is de knof? Ook als je er water bij gooit heb je niet ineens weer spierwitte, droge korrels.
En deze methode zorgt voor droge korrels en de juiste smaak. Je kan ook zout toevoegen. Sommige brazilianen voegen limoen toe maar dat vind ik![]()
Ui kan ook.Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)![]()
Ik ken het, op verschillende wijzen geprobeerd, maar ik hoef het echt niet meerquote:Op vrijdag 10 februari 2023 23:51 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
[..]
Dan maar een boterham met hagelslag he. Wat de boer niet kent, eet hij niet.Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like![]()
Ja, vaker in Engeland gegeten. In een vissersdorp, dus verser kan je de vis niet krijgen. En als je het vraagt laten ze de azijn gewoon achterwege.quote:Op zaterdag 11 februari 2023 00:12 schreef cosmosis het volgende:
[..]
In Nederland ben ik het met je eens, niets mis met Patat en een goed stuk gefrituurde lekkerbek, maar heb je die wel eens in Engeland gehad? Ik heb daar niets anders dan met extreme laag aan paneermeel vetzuigende laag om een matig stuk vis zitten eten, en dan verder niets vermeldend aan de matig slappe patat, zowel in London als aan de kust (misschien had ik alle keren pech) Owja en dan ook nog eens azijn er bovenop om de olie te ontbinden....The love you take is equal to the love you make.![]()
Fish and chips met paneermeel??quote:Op zaterdag 11 februari 2023 00:12 schreef cosmosis het volgende:
[..]
In Nederland ben ik het met je eens, niets mis met Patat en een goed stuk gefrituurde lekkerbek, maar heb je die wel eens in Engeland gehad? Ik heb daar niets anders dan met extreme laag aan paneermeel vetzuigende laag om een matig stuk vis zitten eten, en dan verder niets vermeldend aan de matig slappe patat, zowel in London als aan de kust (misschien had ik alle keren pech) Owja en dan ook nog eens azijn er bovenop om de olie te ontbinden....
Heerlijk juist, mushy peas erbij, jum!
Vind haggis ook heerlijk trouwens, heb vaak wel ingeblikt in huis. Goeie aardappelpuree erbij, geglaceerde wortelen ofzo, zaligOh how you'd have a happy life, if you did the things you like![]()
De keren dat ik het heb gegeten werd de verse vis gewoon verkracht door de vette drap eromheen, zo zonde. Maarja ik heb dan ook geen uitzondering gevraagd op de "traditionele" manier zoals het bereid werd. De engelse traditionele gerechten kan ik helaas niet warm van worden in tegenstelling tot de rest van europa.quote:Op zaterdag 11 februari 2023 00:15 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, vaker in Engeland gegeten. In een vissersdorp, dus verser kan je de vis niet krijgen. En als je het vraagt laten ze de azijn gewoon achterwege.What lies behind makes no sense in my mind![]()
Nou zeg overdrijven is ook een vak. Een cornish pasty of shepherd's pie is niks mis mee. Of probeer een Beef & Guinness Stew.quote:Op zaterdag 11 februari 2023 00:18 schreef cosmosis het volgende:
[..]
De keren dat ik het heb gegeten werd de verse vis gewoon verkracht door de vette drap eromheen, zo zonde. Maarja ik heb dan ook geen uitzondering gevraagd op de "traditionele" manier zoals het bereid werd. De engelse traditionele gerechten kan ik helaas niet warm van worden in tegenstelling tot de rest van europa.Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
Forum Opties Forumhop: Hop naar: