Er gaat echt geen prijsplafond na dit jaar meer zijn.quote:Op donderdag 27 april 2023 12:41 schreef Fe2O3 het volgende:
Prijsplafond.
Als er iets geks gebeurt voor 31 dec, en de prijzen gaan x10, dan kan het plafond er niet af ...
Uhuhquote:Op woensdag 3 mei 2023 11:16 schreef foetre het volgende:
[..]
Er gaat echt geen prijsplafond na dit jaar meer zijn.
Als je het niet kan betalen moet je gewoon energiesteun via energieloket vragen.Niet iedereen steunen alleen als je het niet kan betalen.
De EU ziet zo’n prijsplafond ook als staatsteun.Gerichte subsidie voor degene die het niet kunnen betalen is niet makkelijker maar wel beter .Dit slaat natuurlijk nergens op dat je 3 x modaal en hoger nog “geholpen” word met een prijsplafondquote:Op woensdag 3 mei 2023 11:42 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Uhuh
Als gas op mid december 2023 20 euro per m3 kost dan blijft dat plafond (met waarsch. een iets hoger plafond dan nu) er echt wel gewoon.
1000x makkelijker dan het hele land langs een subsidieloket.
Maar ik verwacht ook wel dat gas nog rond de 1,30 of zelfs richting de 1e zit rond die tijd en het plafond eruit gaat hoor.
Tarieven in Nederland zijn de hoogste van de hele wereld.quote:Op vrijdag 28 april 2023 16:07 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ja dat zullen alle klanten dan wereldwijd wel zeggen.
Het bericht zegt echt nul over tarieven hier.
Nee, dat plafond gaat er zeker af. Is gewoon verkapte steun aan energieboeren, die record winsten maken. Je kan je afvragen wat de rol van de ACM hierin is, onze zogenaamde 'toezichthouder'. Maar ja, wie houdt toezicht op de toezichthouder?quote:Op woensdag 3 mei 2023 11:42 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Uhuh
Als gas op mid december 2023 20 euro per m3 kost dan blijft dat plafond (met waarsch. een iets hoger plafond dan nu) er echt wel gewoon.
1000x makkelijker dan het hele land langs een subsidieloket.
Maar ik verwacht ook wel dat gas nog rond de 1,30 of zelfs richting de 1e zit rond die tijd en het plafond eruit gaat hoor.
Ok dan zet je het een jaar vast en dan? Dan heb je een jaar geen zorgen maar na dat jaar mag je alsnog driedubbel gaan betalen, uitstel van executie noemen ze dat.quote:Op woensdag 3 mei 2023 12:16 schreef Homey het volgende:
[..]
Nee, dat plafond gaat er zeker af. Is gewoon verkapte steun aan energieboeren, die record winsten maken. Je kan je afvragen wat de rol van de ACM hierin is, onze zogenaamde 'toezichthouder'. Maar ja, wie houdt toezicht op de toezichthouder?
Enfin, ik wil de boel vastzetten volgende maand. Ik wil geen risico meer op bizar hoge tarieven zoals laatste jaar met Eneco, dat vond ik echt je reinste oplichting.
Dat weet je helemaal niet. De markt is behoorlijk afgekoeld ondanks dat de oorlog voortduurt. Energie blijft gewoon aanhoudend duur vanaf nu maar de extremen zullen langzaam verdwijnen.quote:Op woensdag 3 mei 2023 12:22 schreef Elan het volgende:
[..]
Ok dan zet je het een jaar vast en dan? Dan heb je een jaar geen zorgen maar na dat jaar mag je alsnog driedubbel gaan betalen, uitstel van executie noemen ze dat.
Die redenering hingen de mensen die nooit hun prijzen vast hebben gezet ook altijd aan. Het zijn ook die mensen die moord en brand schreeuwden (en nog) dat het allemaal zo duur geworden is.quote:Op woensdag 3 mei 2023 12:22 schreef Elan het volgende:
[..]
Ok dan zet je het een jaar vast en dan? Dan heb je een jaar geen zorgen maar na dat jaar mag je alsnog driedubbel gaan betalen, uitstel van executie noemen ze dat.
Terwijl afgelopen 12 maanden dynamisch echt een goed alternatief bleek te zijn.quote:Op woensdag 3 mei 2023 12:28 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Die redenering hingen de mensen die nooit hun prijzen vast hebben gezet ook altijd aan. Het zijn ook die mensen die moord en brand schreeuwden (en nog) dat het allemaal zo duur geworden is.
Dat laatste is ergens wel terecht, gezien de giga belastingen op energie en werelds hoogste tarieven. En dan lees je dat energiebedrijven recordwinsten boeken. De ACM kijkt gewoon weg. Geen zuivere koffie allemaal.quote:Op woensdag 3 mei 2023 12:28 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Die redenering hingen de mensen die nooit hun prijzen vast hebben gezet ook altijd aan. Het zijn ook die mensen die moord en brand schreeuwden (en nog) dat het allemaal zo duur geworden is.
Ik ben in januari overgestapt, maar dat duurde wel een paar maanden. Wachtlijsten....quote:Op woensdag 3 mei 2023 12:37 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Terwijl afgelopen 12 maanden dynamisch echt een goed alternatief bleek te zijn.
Maar mensen klagen niet omdat bedrijven winsten boeken. Ze klagen omdat hun portemonnee geraakt wordt.quote:Op woensdag 3 mei 2023 12:38 schreef Homey het volgende:
[..]
Dat laatste is ergens wel terecht, gezien de giga belastingen op energie en werelds hoogste tarieven. En dan lees je dat energiebedrijven recordwinsten boeken. De ACM kijkt gewoon weg. Geen zuivere koffie allemaal.
Dan is klagen terecht. Maar ja, wat doe je eraan?
Je kunt voor jezelf risico management doen. Accepteren dat we niet meer teruggaan naar pre-Oekraïne oorlog energieprijzen en binnen nu en een paar maanden een vast contract regelen voor nog enigszins acceptable prijzen. Liefst voor 2 jaar of zo. Loop je in elk geval niet het risico dat de tarieven weer enorm spiken in de winter als Putin iets geks doet, of China Taiwan aanvalt.
Je hebt het dan wel over een heel select groepje hoor, die precies voor dat de prijzen omhoog schoten de boel hebben vastgezet. Misschien handig om naar de prijsontwikkeling te kijken.quote:Op woensdag 3 mei 2023 12:28 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Als de markt aan het afkoelen is waarom zou je dan in hemelsnaam je tarieven langdurig vast laten zetten? En nogmaals je creëert zekerheid voor welgeteld een half jaar, want tot 1 januari is er nog een prijsplafond.quote:Op woensdag 3 mei 2023 12:24 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dat weet je helemaal niet. De markt is behoorlijk afgekoeld ondanks dat de oorlog voortduurt. Energie blijft gewoon aanhoudend duur vanaf nu maar de extremen zullen langzaam verdwijnen.
Ja, dat prijsplafond, waar je ook geen last van had gehad als je de prijzen had vastgezet. Geen idee, ik weet wel dat ik niet klaag over de energieprijzen want ik heb mijn prijzen vast staan, maar ik kan prima nog bij de facturen van de afgelopen 5 jaar, dus we kunnen prima uitrekenen wat ik in die 5 jaar aan energie heb betaald.quote:Op woensdag 3 mei 2023 12:42 schreef Elan het volgende:
[..]
Je hebt het dan wel over een heel select groepje hoor, die precies voor dat de prijzen omhoog schoten de boel hebben vastgezet. Misschien handig om naar de prijsontwikkeling te kijken.
Als je voor variabel had gekozen ben je over de afgelopen 5 jaar nog steeds honderden zo niet duizenden euro's goedkoper. Met dank aan het prijsplafond weliswaar, maar dan nog.
Omdat vanaf het einde van de zomer de prijzen weer gaan stijgen is de verwachting. In het verleden is gebleken dat mensen die hun prijzen vastgezet hebben er niet wakker van lagen dat een kWh 80ct kostte en een m3 gas 3,5 euro, want dat probleem hadden ze niet.quote:Op woensdag 3 mei 2023 12:45 schreef Elan het volgende:
[..]
Als de markt aan het afkoelen is waarom zou je dan in hemelsnaam je tarieven langdurig vast laten zetten? En nogmaals je creëert zekerheid voor welgeteld een half jaar, want tot 1 januari is er nog een prijsplafond.
Maar goed als het jou rust geeft zeker doen hoor.
Op zich wel een grappig idee, zal eens in de app kijken hoever dat overzicht terug gaat zit al jaren bij Vattenfall. Krijg daardoor ook 25% loyaliteitskorting op stroom.quote:Op woensdag 3 mei 2023 12:46 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, dat prijsplafond, waar je ook geen last van had gehad als je de prijzen had vastgezet. Geen idee, ik weet wel dat ik niet klaag over de energieprijzen want ik heb mijn prijzen vast staan, maar ik kan prima nog bij de facturen van de afgelopen 5 jaar, dus we kunnen prima uitrekenen wat ik in die 5 jaar aan energie heb betaald.
Als jij ook bij jouw facturen kunt (want ik neem dan aan dat jij je prijzen niet had vast staan), dan kunnen we uitrekenen wat jij in totaal hebt betaald in die 5 jaar. Kunnen we een soort van heel klein onderzoekje doen wat natuurlijk niet representatief is voor een hele grote groep, maar toch.
Mijn 3 jarig contract loopt af op 1 augustus dit jaar en dan ga ik als het even kan wel weer voor een jaar vast ofzo. Vrees de komende winter nog wel dus dan zit je in elk geval goed.quote:Op woensdag 3 mei 2023 12:45 schreef Elan het volgende:
[..]
Als de markt aan het afkoelen is waarom zou je dan in hemelsnaam je tarieven langdurig vast laten zetten? En nogmaals je creëert zekerheid voor welgeteld een half jaar, want tot 1 januari is er nog een prijsplafond.
Maar goed als het jou rust geeft zeker doen hoor.
Dat is ook mijn redenering. Het lijkt me heel sterk (maar niet onmogelijk) dat de prijzen hard droppen. Maar aangezien ik jaren geleden het prima vond om te tekenen voor 21ct per kWh, denk ik niet bij mezelf 'wat ontzettend kut dat de buren nu stroom krijgen voor 18ct per kWh'. Ik vind alleen mijn eigen portemonnee interessant, en als eerder 21ct prima was, is het nu ook prima.quote:Op woensdag 3 mei 2023 13:16 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Mijn 3 jarig contract loopt af op 1 augustus dit jaar en dan ga ik als het even kan wel weer voor een jaar vast ofzo. Vrees de komende winter nog wel dus dan zit je in elk geval goed.
Als ik op de Enecosite nu invul wat mijn verbruik is krijg ik hetzelfde aanbod (voor stroom), wat er in mijn geval niet toe doet qua prijzen want overproductie, maar bij een andere leverancier waren de cijfers voor iemand met overproductie heel anders dan voor iemand die werkelijk netto afnemer is.quote:Op woensdag 3 mei 2023 10:06 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik kreeg net telefonisch een aanbod van Eneco dat ik niet ga accepteren:
Jaarcontract
Piek 0.39994
Dal: 0.36614
Gas 1.44098
Punt is wel dat je nu geen aanbod van 21 cent per kWh gaat krijgen als je netto afnemer bent, dat houden ze alleen voor de mensen die netto leverancier zijn, daar maakt het toch niet uit of ze fictief 21 cent of 21 euro per kWh betalen.quote:Op woensdag 3 mei 2023 13:18 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat is ook mijn redenering. Het lijkt me heel sterk (maar niet onmogelijk) dat de prijzen hard droppen. Maar aangezien ik jaren geleden het prima vond om te tekenen voor 21ct per kWh, denk ik niet bij mezelf 'wat ontzettend kut dat de buren nu stroom krijgen voor 18ct per kWh'. Ik vind alleen mijn eigen portemonnee interessant, en als eerder 21ct prima was, is het nu ook prima.
Het gaat mij er ook niet om om nóg voordeliger uit te zijn, maar om hogere kosten richting de winter zo veel mogelijk te dempen. Daarbij is het mogelijk dat je dus de gok neemt om je prijzen vast te zetten en de prijzen dan ineens superlaag worden. Tja, dat kan, alle keuzes hebben consequenties.
Nee, dat snap ik wel, maar ik vind het gevoelsmatig prettiger om zeker te weten dat ik X betaal per kWh gedurende de winter, dan dat ik aan een variabel tarief zit. Ik ben netto leverancier, maar ik wil gewoon weten dat ik X betaal per kWh, en klaar.quote:Op woensdag 3 mei 2023 13:29 schreef Leandra het volgende:
[..]
Punt is wel dat je nu geen aanbod van 21 cent per kWh gaat krijgen als je netto afnemer bent, dat houden ze alleen voor de mensen die netto leverancier zijn, daar maakt het toch niet uit of ze fictief 21 cent of 21 euro per kWh betalen.
Als ik in de komende maanden stroom voor +/- 0,35¤ en gas voor +/- 1,20-1,30¤ voor een jaar vast kan zetten, dan neem ik die gok inderdaad. Als straks de prijzen wél omhoog schieten en gas weer richting 2-3¤ per kuub gaat heb ik geen zin onnodige stress.quote:Op woensdag 3 mei 2023 13:18 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Het gaat mij er ook niet om om nóg voordeliger uit te zijn, maar om hogere kosten richting de winter zo veel mogelijk te dempen. Daarbij is het mogelijk dat je dus de gok neemt om je prijzen vast te zetten en de prijzen dan ineens superlaag worden. Tja, dat kan, alle keuzes hebben consequenties.
Weet je al waar je het gaat wegzetten dan en tegen welk tarief ongeveer? Je moet ook niet bij een pauperprovider zitten die als de prijzen straks wel enorm zouden stijgen doodleuk om valt.quote:Op woensdag 3 mei 2023 13:16 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Mijn 3 jarig contract loopt af op 1 augustus dit jaar en dan ga ik als het even kan wel weer voor een jaar vast ofzo. Vrees de komende winter nog wel dus dan zit je in elk geval goed.
Dat zeg ik. En als je de prijzen vast zet voor bedragen die liggen onder de prijsplafond-prijzen, dan heb je met dat hele prijsplafond ook niks meer van doen, inclusief de daarbij behorende vreemde regeltjes.quote:Op woensdag 3 mei 2023 13:31 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Als ik in de komende maanden stroom voor +/- 0,35¤ en gas voor +/- 1,20-1,30¤ voor een jaar vast kan zetten, dan neem ik die gok inderdaad. Als straks de prijzen wél omhoog schieten en gas weer richting 2-3¤ per kuub gaat heb ik geen zin onnodige stress.
Oh ik ook, ik heb nu een variabel contract maar dat wil ik per 1 juli voor een jaar vastzetten.quote:Op woensdag 3 mei 2023 13:31 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee, dat snap ik wel, maar ik vind het gevoelsmatig prettiger om zeker te weten dat ik X betaal per kWh gedurende de winter, dan dat ik aan een variabel tarief zit. Ik ben netto leverancier, maar ik wil gewoon weten dat ik X betaal per kWh, en klaar.
wow, waar dan? Ik ben in augustus overgestapt naar Frank Energie en per februari naar Zonneplan. Ik wist niet dat er wachtlijsten waren.quote:Op woensdag 3 mei 2023 12:38 schreef Homey het volgende:
[..]
Ik ben in januari overgestapt, maar dat duurde wel een paar maanden. Wachtlijsten....
Bij anwb. Moest extra lang wachtenquote:Op woensdag 3 mei 2023 14:42 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
wow, waar dan? Ik ben in augustus overgestapt naar Frank Energie en per februari naar Zonneplan. Ik wist niet dat er wachtlijsten waren.
Ik zit bij Vattenfall (ook aan die 25% korting inmiddels) en mijn contract loopt tot eind Juli dus ik kan nu nog niets en volgens mij hebben ze nu ook nog geen vaste contracten daar? En ik wil het liefste daar sowieso blijven.quote:Op woensdag 3 mei 2023 13:36 schreef Elan het volgende:
[..]
Weet je al waar je het gaat wegzetten dan en tegen welk tarief ongeveer? Je moet ook niet bij een pauperprovider zitten die als de prijzen straks wel enorm zouden stijgen doodleuk om valt.
En waarom vrees je komende winter en daarna niet meer? Is augustus ook niet wat laat trouwens?
Ik denk er precies hetzelfde inderdaad. Wil een eventueel extreme stijging ondervangen maar dat ik dan eventueel wat geld misloop als die uitblijft maakt me niet veel uit.quote:Op woensdag 3 mei 2023 13:18 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat is ook mijn redenering. Het lijkt me heel sterk (maar niet onmogelijk) dat de prijzen hard droppen. Maar aangezien ik jaren geleden het prima vond om te tekenen voor 21ct per kWh, denk ik niet bij mezelf 'wat ontzettend kut dat de buren nu stroom krijgen voor 18ct per kWh'. Ik vind alleen mijn eigen portemonnee interessant, en als eerder 21ct prima was, is het nu ook prima.
Het gaat niet over tarieven. Maar je weet niet waar ze hun geld vandaan halen. Als dat uit dat kernafval is, dan hebben wij er niet bijzonder veel recht opquote:Op woensdag 3 mei 2023 12:14 schreef Homey het volgende:
[..]
Tarieven in Nederland zijn de hoogste van de hele wereld.
Maar een debat over hoe bizar dat is, niks ervan.
Verschillende jaren klant bij geweest, nooit problemen ondervonden.quote:Op vrijdag 12 mei 2023 14:47 schreef BraveDribbel het volgende:
Zijn er mensen die bij Greenchoice zitten hier?
Ik wil een vast contract afnemen (wil zekerheid voor winter 2024) en hun aanbod ligt onder prijspladond.
Echter lees ik nog wat negatieve berichten over hun service /Callcenter met name...
Ik zit er al eeuwen. Geen slechte ervaringen maar de keren dat ik hun klantenservice nodig had is op de vingers van een hand te tellen. Dan gaat het echter vriendelijk en ter zake.quote:Op vrijdag 12 mei 2023 14:47 schreef BraveDribbel het volgende:
Zijn er mensen die bij Greenchoice zitten hier?
Ik wil een vast contract afnemen (wil zekerheid voor winter 2024) en hun aanbod ligt onder prijspladond.
Echter lees ik nog wat negatieve berichten over hun service /Callcenter met name...
Ik krijg dit aanbod nu nog steeds. Lijkt weinig beweging in te zitten dus.quote:Op dinsdag 4 april 2023 17:44 schreef MaJo het volgende:
Ik zit al een paar jaar bij Vandebron en ben daar zelf tevreden. Ik heb nu het volgende aanbod ontvangen:
De leverprijs per kWh voor normaaltarief is ¤ 0,42938 en voor daltarief ¤ 0,36923.
Dat ligt eraan of het voor onbepaalde tijd is.quote:Op maandag 15 mei 2023 21:05 schreef Homey het volgende:
Als je een dynamisch contract hebt bij de ANWB, kan je toch meteen overstappen?
Dagprijzen zijn ook al 2 maanden nu 28 a 32 cent. Gas daalt nog wel (iets) nu op 1,20 a 1,25 dat was ~1,35. Het zakt heel langzaam, 1 a 3 cent per maand oid.quote:Op maandag 15 mei 2023 20:35 schreef Bucketlist het volgende:
[..]
Ik krijg dit aanbod nu nog steeds. Lijkt weinig beweging in te zitten dus.
Daar zou ik het wel een jaar voor vast zetten. tegen die tijd is die oorlog wel afgelopen.quote:Op dinsdag 16 mei 2023 09:13 schreef Jor_Dii het volgende:
Via gaslicht zag ik gisteravond al gas voor ¤ 1,15 voorbij komen. Dat begint er op te lijken
Die prijs is alleen bij variabel zo te zien.quote:Op dinsdag 16 mei 2023 09:13 schreef Jor_Dii het volgende:
Via gaslicht zag ik gisteravond al gas voor ¤ 1,15 voorbij komen. Dat begint er op te lijken
Ah niet op gelet.quote:Op dinsdag 16 mei 2023 09:38 schreef Donna het volgende:
[..]
Die prijs is alleen bij variabel zo te zien.
Als je teruglevertarief gelijk is aan je stroomtarief wellicht wel. Maar er zijn eigenlijk geen contracten meer waarbij stroomtarief = teruglevertarief volgens mij.quote:Op dinsdag 16 mei 2023 09:32 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Daar zou ik het wel een jaar voor vast zetten. tegen die tijd is die oorlog wel afgelopen.
Qua salderen is het handig om nu een 3 jarig contract af te nemen met een hoog stroomtarief?
Dat wat je dan overproduceert ook hoog is?
https://www.rtlnieuws.nl/(...)o-essent-werkt-eraanquote:En met ingang van volgende maand is het zelfs mogelijk om contracten voor drie jaar af te sluiten. Dat kan bijvoorbeeld bij de grote drie bedrijven van ons land, Eneco, Essent en Vattenfall, blijkt na rondvraag van RTL Z. Samen hebben zij ongeveer 75 procent van de markt in handen.
Ben benieuwd wel..quote:Op dinsdag 16 mei 2023 15:07 schreef Gunner het volgende:
Nou dan weet je dat de tarieven nog verder omlaag gaan.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |