https://nos.nl/artikel/24(...)ar-is-ommekeer-nodigquote:Verplichte dienstplicht
Om die ommekeer en het gevoel van saamhorigheid te versterken wil het CDA dat jongens en meisjes minimaal één jaar dienstplicht gaan vervullen. Hoekstra zegt dat jongeren in dit land "geweldige individuele vrijheden" hebben waar best zo'n dienstjaar tegenover mag staan. "Dat past in een lange traditie. Lubbers pleitte er eerder voor, en ook Balkenende en Buma, en ik vind dat de tijd nu is gekomen om het in de volle breedte in te voeren", aldus Hoekstra, verwijzend naar voorgaande CDA-leiders.
Om de samenleving verder leefbaar te houden herhaalde Hoekstra ook het al eerder geuite CDA-pleidooi voor een hardere aanpak van het migratieprobleem. "Als we de grenzen binnen Europa open willen houden, moeten ze om heel Europa heen dicht."
Ben ook tegen, maar dienstplichtigen kregen volgens mij altijd een vergoeding.quote:Op zaterdag 4 februari 2023 17:33 schreef raptorix het volgende:
[..]
https://nos.nl/artikel/24(...)ar-is-ommekeer-nodig
Je leest het goed, verplicht een jaar lang voor nop werken, onder het mom van sociale dienstplicht.
Best bijzonder, Hoekstra was zelf voorzitter van het elitaire clubje Minerva, je weet wel, die "jongeren" die doorgaans elk jaar in opspraak komen als ze zich weer eens misdragen hebben, zou hij bij zijn clubje erg veel verbinding hebben gehad met allochotonen of arbeiders? Persoonlijk denk ik van niet.
Ik stel ook als tegenvoorstel op, dat voordat we hierover gaan stemmen, elk kamerlid wat voor stemt en zelf geen dienstplicht vervuld heeft, eerst een jaar zelf het voorbeeld te geven.
Ja als dienstplichtige kreeg ik 2/3e van het minimum loon.quote:Op zaterdag 4 februari 2023 17:39 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ben ook tegen, maar dienstplichtigen kregen volgens mij altijd een vergoeding.
quote:Om de samenleving verder leefbaar te houden herhaalde Hoekstra ook het al eerder geuite CDA-pleidooi voor een hardere aanpak van het migratieprobleem. "Als we de grenzen binnen Europa open willen houden, moeten ze om heel Europa heen dicht."
Ik vind het persoonlijk nogal van brutaliteit pleiten om hier voor te preken als je zelf je dienstplicht niet hebt vervult, ik zou zeggen put your money where your mouth is. Lekker de getapte jongen bij Minerva en McKinsey uit hangen, en dan van andere verwachten dat ze voor een paar stuivers sociale dienstplicht gaan vervullen.quote:Op zaterdag 4 februari 2023 17:40 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Zo af en toe staat er weer zo'n domineetje op die dan een of ander relict uit vroegere tijden in iets andere vorm wil opleggen. Meestal zo rond verkiezingstijd. Je weet wel, die periode waarin ineens wordt geroepen dat problemen die normaliter door diezelfde politici genegeerd worden, hard moeten worden aangepakt. Oh wacht...
[..]
Je vergeet je kost en inwoning mee te rekenen.quote:Op zaterdag 4 februari 2023 17:40 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja als dienstplichtige kreeg ik 2/3e van het minimum loon.
Dat zeg ik toch? Kost en inwoning waren een onderdeel van je salaris als dienstplichtige en werd ingehouden.quote:Op zaterdag 4 februari 2023 17:46 schreef raptorix het volgende:
[..]
Die had ik thuis ook voor niks Hans. Overigens was eten alleen gratis als je getrouwd was.
Tsja, hypocrisie is politici niet bepaald vreemd he. Diezelfde hypocrisie waarmee het CDA vanuit hun zogenaamd christelijke waarden pleit voor naastenliefde, barmhartigheid en (ook hier weer) saamhorigheid, en onderwijl al jaren meeregeert en dus medeverantwoordelijk is voor beleid dat zo'n beetje het tegengestelde van die waarden is.quote:Op zaterdag 4 februari 2023 17:42 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik vind het persoonlijk nogal van brutaliteit pleiten om hier voor te preken als je zelf je dienstplicht niet hebt vervult, ik zou zeggen put your money where your mouth is. Lekker de getapte jongen bij Minerva en McKinsey uit hangen, en dan van andere verwachten dat ze voor een paar stuivers sociale dienstplicht gaan vervullen.
Ho ho, wil jij een functie elders!quote:Op zaterdag 4 februari 2023 17:54 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Tsja, hypocrisie is politici niet bepaald vreemd he. Diezelfde hypocrisie waarmee het CDA vanuit hun zogenaamd christelijke waarden pleit voor naastenliefde, barmhartigheid en (ook hier weer) saamhorigheid, en onderwijl al jaren meeregeert en dus medeverantwoordelijk is voor beleid dat zo'n beetje het tegengestelde van die waarden is.
Klopt, en als je in Duitsland werd gestationeerd was dat 1100 gulden destijds. Dat ging op aan zuipen en uitstapjes naar Hannover en Celle. Daarbij was onderdak gratis en het eten ging via bonnen die nauwelijks iets koste.quote:Op zaterdag 4 februari 2023 17:39 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ben ook tegen, maar dienstplichtigen kregen volgens mij altijd een vergoeding.
Destijds had ik ook goede handel met magnum flessen bacardi, dat leverde me meer op als mijn soldijquote:Op zaterdag 4 februari 2023 17:58 schreef Cherni het volgende:
[..]
Klopt, en als je in Duitsland werd gestationeerd was dat 1100 gulden destijds. Dat ging op aan zuipen en uitstapjes naar Hannover en Celle. Daarbij was onderdak gratis en het eten ging via bonnen die nauwelijks iets koste.
Ik ben ook geen voorstander om die oproep weer in ere te herstellen. Ondanks dat het wel een leuke tijd was is het een verloren tijd geweest die mij destijds een leuke baan koste.quote:Op zaterdag 4 februari 2023 17:42 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik vind het persoonlijk nogal van brutaliteit pleiten om hier voor te preken als je zelf je dienstplicht niet hebt vervult, ik zou zeggen put your money where your mouth is. Lekker de getapte jongen bij Minerva en McKinsey uit hangen, en dan van andere verwachten dat ze voor een paar stuivers sociale dienstplicht gaan vervullen.
Inderdaad, en parfum, huisraad voor de vriendin bij de Engelse nafi inkopen. Och ik heb mij kostelijk geamuseerd zover dat mogeliik was. Had het geluk met de kamer. 6 gasten die het prima met elkander konden vinden waarvan ik nog met 2 personen contact heb.quote:Op zaterdag 4 februari 2023 18:00 schreef raptorix het volgende:
[..]
Destijds had ik ook goede handel met magnum flessen bacardi, dat leverde me meer op als mijn soldij
Rijbewijzen halenquote:Op zaterdag 4 februari 2023 17:43 schreef Confetti het volgende:
Het is niet 'gratis'. In ruil daarvoor mag je als Nederlander zijnde gebruik maken van het grondgebied van de Staat. Plus je krijgt gratis onderwijs, veiligheid en welvaart.
Wees dankbaar en ga werken.
Seedorf?quote:Op zaterdag 4 februari 2023 17:58 schreef Cherni het volgende:
[..]
Klopt, en als je in Duitsland werd gestationeerd was dat 1100 gulden destijds. Dat ging op aan zuipen en uitstapjes naar Hannover en Celle. Daarbij was onderdak gratis en het eten ging via bonnen die nauwelijks iets koste.
Meestal doe je dan uitspraken waarmee je stemmen wilt winnen. Dit is gewoon weer iets waar niemand op zit te wachten. Het CDA is na D66 echt de partij die het meest kapot heeft gemaakt de laatste paar jaar en heel veel mensen tegen zich in het harnas heeft gejaagd. Ik ben 100% tegen een dienstplicht, zet gewoon in op een fatsoenlijk beroepsleger zoals in de VS. Geef mensen een goed salaris en leuke perks (met je 40e oid met pensioen) en ze komen echt welquote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |