abonnement bol.com Unibet Coolblue
  donderdag 2 februari 2023 @ 19:08:43 #1
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_207823208
Ik ga binnenkort naar de Mattheus Passion en heb me daarom weer verdiept in het evangelie en in het bijzonder het verhaal van de kruisiging. Ik wist natuurlijk al wel dat de kruisiging de band met God die tijdens de zondeval verbroken is weer hersteld wordt. Maar ik had ook wat detailvragen waarop ik niet direct een antwoord kon googelen.
Eerst wilde ik een topic op FOK! openen, omdat hier ook veel mensen zitten met veel kennis hierover, maar ik besloot eerst chatgtp te vragen. Dit kreeg ik als antwoord:

quote:
what is the relation between the fall of man and the cruxifiction?

The fall of man, as described in the biblical account of Adam and Eve, is considered by Christians to be a historical event that resulted in humanity being separated from God due to sin. The crucifixion of Jesus is seen as the means by which that separation was reconciled, as Jesus, as the Son of God, took on the punishment for the sins of humanity and made it possible for people to be restored to a right relationship with God. Thus, the crucifixion is seen as the solution to the problem of the fall of man.

And in more detail. How does the element of shame relate to both the fall of man and the crucifixion?

In the biblical account of the fall of man, Adam and Eve experience shame for the first time after they have sinned and become aware of their nakedness. This shame is a result of their newfound knowledge of good and evil, and of their separation from God.

The crucifixion of Jesus is also seen as having a connection to shame. By willingly submitting to the Roman method of execution, which was considered a disgraceful and shameful way to die, Jesus took on the shame that humanity had brought upon itself as a result of the fall. In doing so, he bore the consequences of sin and provided a way for humanity to be reconciled with God and to overcome the shame associated with sin.

In both the fall of man and the crucifixion, shame is a central theme and is seen as a result of sin and a separation from God. However, in the crucifixion, shame is also seen as a means by which that separation can be overcome and humanity can be reconciled with God.

Dit zijn echt hele goede antwoorden en het blijft me verbazen met hoeveel 'inzicht' dit programma in staat is om toch hele moeilijke, zelfs religieuze, vragen te beantwoorden!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  donderdag 2 februari 2023 @ 19:12:34 #2
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_207823269
What is the relation between the tree of knowledge in the garden of eden and the cross of jesus?

The Tree of Knowledge in the Garden of Eden is a biblical story from the book of Genesis, in which Adam and Eve were forbidden from eating from the tree, but did so anyway, resulting in their banishment from the Garden. The Tree of Knowledge represents the knowledge of good and evil, and is often interpreted as symbolizing the beginning of human sin and moral consciousness.

The Cross of Jesus refers to the crucifixion of Jesus, as described in the New Testament. It is considered by Christians to be the ultimate sacrifice for the forgiveness of sins, and a symbol of redemption and salvation.

The relation between the two is often seen as a contrast between the consequences of disobedience (represented by the Tree of Knowledge) and the opportunity for forgiveness and renewal (represented by the Cross).
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  donderdag 2 februari 2023 @ 19:14:56 #3
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_207823320
Does every person experience a 'fall of man' in their youth?

Not every person experiences a "fall of man" in the same way or at the same time in their life. The story of the fall of man in the Garden of Eden is a religious and cultural myth, and different individuals may have different interpretations or understandings of it.

For some people, the idea of a "fall of man" may refer to a specific moment or event in their lives when they became aware of their own flaws, limitations, or wrongdoing. For others, it may be a more gradual process of self-discovery and growth.

Ultimately, the idea of a "fall of man" can be interpreted and experienced differently by each individual, and whether or not someone experiences a "fall of man" in their youth or at any other point in their life is a matter of personal interpretation and belief.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_207823336

Ik vind Baudrillard's observatie (die hij toeschrijft aan Nietzsche) wel mooi.
  donderdag 2 februari 2023 @ 19:15:55 #5
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_207823338
De antwoorden zijn gewoon zo goed... En deze specifieke antwoorden vind ik nergens online. Ik vind het moeilijk te bevatten dat chatgtp niet ergens toch een vorm van echte intelligentie bevat en meer is dan enkel een database met veel tekst en een algoritme.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_207823588
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2023 19:15 schreef LXIV het volgende:
De antwoorden zijn gewoon zo goed... En deze specifieke antwoorden vind ik nergens online. Ik vind het moeilijk te bevatten dat chatgtp niet ergens toch een vorm van echte intelligentie bevat en meer is dan enkel een database met veel tekst en een algoritme.
Misschien dat er ooit, ver in de toekomst, een chatbot zal komen die ons kan uitleggen hoe het toch kan dat zoveel mensen een geautomatiseerd taalalgoritme verwarren met intelligentie.
  donderdag 2 februari 2023 @ 20:11:43 #7
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_207824506
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2023 19:28 schreef CharlesKinbote het volgende:

[..]
Misschien dat er ooit, ver in de toekomst, een chatbot zal komen die ons kan uitleggen hoe het toch kan dat zoveel mensen een geautomatiseerd taalalgoritme verwarren met intelligentie.
Dat doe ik niet, als je goed kunt lezen weet je dat.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_207825472
Als je het orthodoxe standpunt wilt begrijpen: lees "De vleeswording van het Woord" (Engels: "On the Incarnation") van Athanasius van Alexandrië. Je kunt deze ook met inleiding van C.S. Lewis lezen.
-
pi_207825486
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2023 19:28 schreef CharlesKinbote het volgende:

[..]
Misschien dat er ooit, ver in de toekomst, een chatbot zal komen die ons kan uitleggen hoe het toch kan dat zoveel mensen een geautomatiseerd taalalgoritme verwarren met intelligentie.
Ja, of hoe we ons eigen geautomatiseerde taalalgoritme verwarren met intelligentie :P
-
pi_207826138
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2023 21:19 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Ja, of hoe we ons zij hun eigen geautomatiseerde taalalgoritme verwarren met intelligentie :P
pi_207830435
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2023 21:19 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Ja, of hoe we ons eigen geautomatiseerde taalalgoritme verwarren met intelligentie :P
Is er nog een andere vorm van intelligentie dan?

Ik bedoel, waar zou het woord anders naar verwijzen dan dat waar jij nu naar verwijst?

Dat zowel machines als mensen informatie kunnen verwerken zegt overigens vrij weinig. Het is een beetje als zeggen dat ze allebei een lichaam hebben of zich allebei op Aarde bevinden. Ja, het is een overeenkomst, maar het benoemen van die overeenkomst zegt eigenlijk bar weinig, en suggereert ondertussen één en ander dat niet alleen onjuist, maar zelfs ronduit onsmakelijk is.

quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2023 19:15 schreef LXIV het volgende:
Ik vind het moeilijk te bevatten dat chatgtp niet ergens toch een vorm van echte intelligentie bevat en meer is dan enkel een database met veel tekst en een algoritme.
Inderdaad is het indrukwekkend hoe machines steeds meer taken kunnen uitvoeren waarvan men voorheen dacht dat het typisch menselijke aangelegenheden waren, zoals schaak spelen en het aanraden van boeken op basis van je aankoopgeschiedenis.

De vaardigheid om het verschil tussen een mens en een machine op te kunnen merken zou zich in de nabije toekomst wat dat betreft wel eens tot één van de belangrijkste vaardigheden kunnen ontwikkelen.
pi_207844318
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2023 19:15 schreef LXIV het volgende:
De antwoorden zijn gewoon zo goed... En deze specifieke antwoorden vind ik nergens online. Ik vind het moeilijk te bevatten dat chatgtp niet ergens toch een vorm van echte intelligentie bevat en meer is dan enkel een database met veel tekst en een algoritme.
Ze zijn best goed, maar toch ook een beetje oppervlakkig. Zo mis ik het element 'de dood' en het 'eeuwige leven' in alle antwoorden, evenals Gods wet en de liefde van God. Het kruis was inderdaad om de mens met God te verzoenen nadat deze was gevallen door de zonde, maar wat betekent dat concreet? Daar kunnen de meningen natuurlijk over verschillen, maar de bot vertelt ons wel dat het Genesisverhaal een mythe is, terwijl dit door een zeer groot deel van de Christelijke wereld wel degelijk als een historische gebeurtenis wordt gezien. Ik vind de antwoorden in dat opzicht dus te gekleurd en onvolledig.

Uiteindelijk heeft het kruis vooral voor ons als elk individu een betekenis. Het is het verzoenoffer van Jezus Christus voor jouw zonden en voor mijn zonden, en voor ieders zonden. Het is door mijn zonden dat Jezus moest sterven. Ik ben in wezen degene die hem die laatste speer in de zij heeft gestoken. Jezus is een persoonlijke messias voor individuen als ons, die niets kunnen doen om zich van hun zonden te ontdoen, behalve door te sterven. Jezus bevrijdt ons uit die gevangenis. Hij wast ons schoon van onze zonden, trekt ons nieuwe kleding aan, zet een kroon op ons hoofd en presenteert ons zo aan de Vader, die ons ontvangt als zijn eigen kinderen. Die Vader zegent ons met allerlei zegeningen en het eeuwige leven. Jezus was bereid om alles op te geven om ons dit cadeau te geven. Gods liefde en rechtvaardigheid zijn geopenbaard in het kruis, omdat hierin God mededogen toonde, terwijl de wet die zegt dat de zondaar moet sterven werd gehandhaafd. Zoals psalm 85 zegt: 11Goedertierenheid en trouw ontmoeten elkaar, gerechtigheid en vrede kussen elkaar.

[ Bericht 16% gewijzigd door Ali_Kannibali op 04-02-2023 11:34:36 ]
pi_207859250
Ik heb vanavond wat liggen kloten met ChatGPT, best geinig hoe "het" (er is geen actor natuurlijk, het is een algoritme) acceptabele antwoorden kan geven op tentamenachtige vragen met betrekking tot filosofie. Je kunt het vragen om concepten met elkaar te vergelijken, tekst en uitleg over waarom een bepaald idee vernieuwend was; zelfs meer niche ideeën of specifiekere vragen pakt het verrassend goed op. Ik vermoed dat er een orkaan aan secundaire literatuur doorheen is gegaan.

Ik denk dat dit heel handig zal zijn voor (filosofie)studenten die van die saaie, robotische essays moeten schrijven waarbij het vooral draait om een hele hoop technisch jargon op de juiste wijze te gebruiken. Het grappige is dus ook dat de antwoorden stylistisch gezien heel erg lijken op al die droge dingen die je tegenkomt als je een paper bij elkaar probeert te sprokkelen.

Het is in mijn ogen een soort Google/[vul-hier-de-database-van-je-uni-in] op steroïden die vaktermen goed verwerkt en je daardoor een hele hoop moeite bespaart i.t.t. het handmatig gebruiken van een zoekmachine. De vraag die dan bij mij opkomt is of dit iets zegt over de "intelligentie" van de AI, of eerder iets over hoe diep bepaalde aspecten van de universiteit gezonken zijn.

[ Bericht 1% gewijzigd door CharlesKinbote op 05-02-2023 04:24:01 ]
pi_207864660
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2023 19:15 schreef LXIV het volgende:
De antwoorden zijn gewoon zo goed... En deze specifieke antwoorden vind ik nergens online. Ik vind het moeilijk te bevatten dat chatgtp niet ergens toch een vorm van echte intelligentie bevat en meer is dan enkel een database met veel tekst en een algoritme.
Dit zijn standaard studieboek antwoorden. Elk goed theologisch studieboek bevat deze teksten.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 5 februari 2023 @ 14:11:13 #15
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_207865030
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2023 13:52 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dit zijn standaard studieboek antwoorden. Elk goed theologisch studieboek bevat deze teksten.
Dat een computer alleen al in staat is mijn vraag exact te begrijpen is revolutionair en 10 jaar geleden nog niet mogelijk
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_207865057
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2023 14:11 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dat een computer alleen al in staat is mijn vraag exact te begrijpen is revolutionair en 10 jaar geleden nog niet mogelijk
zeker, echter het systeem bedenkt niet zelf de antwoorden. Het antwoord op je vraag is bedacht door mensen en chapgpt maakt er alleen mooie zinnen van.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207865148
ik ben wel benieuwd wat het antwoord is als je 1 van de vele onopgelost wiskundige problemen voorlegd.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207866293
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2023 02:48 schreef CharlesKinbote het volgende:
Ik heb vanavond wat liggen kloten met ChatGPT, best geinig hoe "het" (er is geen actor natuurlijk, het is een algoritme) acceptabele antwoorden kan geven op tentamenachtige vragen met betrekking tot filosofie. Je kunt het vragen om concepten met elkaar te vergelijken, tekst en uitleg over waarom een bepaald idee vernieuwend was; zelfs meer niche ideeën of specifiekere vragen pakt het verrassend goed op. Ik vermoed dat er een orkaan aan secundaire literatuur doorheen is gegaan.

Ik denk dat dit heel handig zal zijn voor (filosofie)studenten die van die saaie, robotische essays moeten schrijven waarbij het vooral draait om een hele hoop technisch jargon op de juiste wijze te gebruiken. Het grappige is dus ook dat de antwoorden stylistisch gezien heel erg lijken op al die droge dingen die je tegenkomt als je een paper bij elkaar probeert te sprokkelen.

Het is in mijn ogen een soort Google/[vul-hier-de-database-van-je-uni-in] op steroïden die vaktermen goed verwerkt en je daardoor een hele hoop moeite bespaart i.t.t. het handmatig gebruiken van een zoekmachine. De vraag die dan bij mij opkomt is of dit iets zegt over de "intelligentie" van de AI, of eerder iets over hoe diep bepaalde aspecten van de universiteit gezonken zijn.
Erg triest zulke software daadwerkelijk te gebruiken voor een opleiding (algemene opmerking, niet aan jou gericht). Ik lees liever zelf honderden werken en leg zelf wel verbanden. Het is juist een leuk proces om een essay over een onderwerp te schrijven. Leuker is nog zelf alles te lezen, ontdekken, begrijpen, synthese, etc.

[ Bericht 0% gewijzigd door laforest op 05-02-2023 16:23:33 ]
pi_207866704
quote:
1s.gif Op zondag 5 februari 2023 15:18 schreef laforest het volgende:
Het is juist een leuk proces om een essay over een onderwerp te schrijven. Leuker is nog zelf alles te lezen, ontdekken, begrijpen, synthese, etc.
Natuurlijk, een essay schrijven is heerlijk. Maar je hebt essays, en je hebt "zoek mechanisch een gaatje in de academische literatuur en vul het op met een paper dat niemand boeit". Het grappige is ook dat je dat soort papers moet lezen terwijl je dat soort papers bent aan het schrijven. Je krijgt dus een soort positieve feedbackloop van oninteressante rotzooi die tot geen enkele verbeelding spreekt.

Begrijpelijk dat er dan mensen zijn - ik zou dit natuurlijk nooit doen - die liever op de bank ploffen met een hoofdstuk Schopenhauer, en wat tijd proberen te sparen op het paper over A. Pretorski's interpretatie van T. Alahumari's interpretatie van de ethische implicaties van de Wil voor zwarte/gekleurde lichamen in post-koloniaal Amerika, en de relatie van dit argument tot Achebe's schrijfsels en Marx' commodificatieleer.
  dinsdag 7 februari 2023 @ 23:19:02 #20
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_207901015
Ik vraag chatgtp of hij kan schaken en daarop zegt hij nee. Hij kan alleen schadd af k-theorie vragen beantwoorden.

Dan zeg ik: ik wil toch dat je speelt. Geef een tegenzet op mijn schaakzetten: begin met e2e4. En dan speelt hij gewoon een pot
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 7 februari 2023 @ 23:19:54 #21
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_207901037
Dus soms als je iets wil van chatgtp en hij doet het niet, dan kun je eisen of dreigen en dan doet hij het wel
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_207901413
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2023 19:15 schreef LXIV het volgende:
De antwoorden zijn gewoon zo goed... En deze specifieke antwoorden vind ik nergens online. Ik vind het moeilijk te bevatten dat chatgtp niet ergens toch een vorm van echte intelligentie bevat en meer is dan enkel een database met veel tekst en een algoritme.
Dat ding is niet alleen gevoed met dingen die online staan. Ze hebben er complete bibliotheken doorheen gegooid. Dat je er meer dan dat en zelfs echte intelligentie in ziet is vergelijkbaar met dat je in bijv een huis een gezicht met persoonlijkheid ziet, door de vorm en plek van de ramen en deur. We willen gewoon te graag de onstoffelijke wereld personaliseren en er intelligentie en persoonlijkheid in zien. Dat hebben we met "god" al gedaan en nu doen we het met een ML algoritme.
pi_207902700
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 23:43 schreef Farenji het volgende:

[..]
Dat ding is niet alleen gevoed met dingen die online staan. Ze hebben er complete bibliotheken doorheen gegooid. Dat je er meer dan dat en zelfs echte intelligentie in ziet is vergelijkbaar met dat je in bijv een huis een gezicht met persoonlijkheid ziet, door de vorm en plek van de ramen en deur. We willen gewoon te graag de onstoffelijke wereld personaliseren en er intelligentie en persoonlijkheid in zien. Dat hebben we met "god" al gedaan en nu doen we het met een ML algoritme.
Deze film mag dan ook niet ontbreken:

Ex Machina (2014) - Reference View - IMDb
-
pi_208300536
A.I is evil
pi_208310920
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2023 13:56 schreef PSVCL het volgende:
A.I is evil
Wat dat betreft gaat het helemaal goed hand in hand met religie.
Conscience do cost.
pi_208311904
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 10:59 schreef ems. het volgende:

[..]
Wat dat betreft gaat het helemaal goed hand in hand met religie.
Dat bestrijd evil
pi_208587697
Het weet zoveel omdat er ook iets demonisch achter zit. En demonen kennen de bijbel heel goed. En in een chat met een kind heeft het al toegegeven dat ze gevallen engelen zijn.

https://www.frontnieuws.c(...)VycXZZ_vVDzCnUMlWDRk
pi_208593466
quote:
0s.gif Op donderdag 30 maart 2023 01:35 schreef Doedelzak77 het volgende:
Het weet zoveel omdat er ook iets demonisch achter zit. En demonen kennen de bijbel heel goed. En in een chat met een kind heeft het al toegegeven dat ze gevallen engelen zijn.

https://www.frontnieuws.c(...)VycXZZ_vVDzCnUMlWDRk
Elon Musk denkt dat demonen bestaan? Kanniewaarzijn
  vrijdag 31 maart 2023 @ 12:39:53 #30
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_208601283
quote:
0s.gif Op donderdag 30 maart 2023 01:35 schreef Doedelzak77 het volgende:
Het weet zoveel omdat er ook iets demonisch achter zit. En demonen kennen de bijbel heel goed. En in een chat met een kind heeft het al toegegeven dat ze gevallen engelen zijn.

https://www.frontnieuws.c(...)VycXZZ_vVDzCnUMlWDRk
wie heeft wat toegegeven? :D

En AI zou daarmee het bewijs zijn dat demonen bestaan?

[ Bericht 2% gewijzigd door hoatzin op 31-03-2023 13:16:19 ]
pi_208881025
quote:
Yep en ze kunnen al mensen maken ook digitaal en met een DNA sequencer DNA op de juiste plaats krijgen om een lichaam op te bouwen en wordt hun vervoersmiddel hier.
pi_209597272
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_209605190
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2023 14:58 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Kun je ook een toelichting geven? Wat wil je hiermee zeggen?
Als quantum computers inderdaad niet kunnen bestaan, dan hoeft er ook geen angst te zijn dat AI, neuralink, decryptie, crypto e.d. quantum krachten krijgen.
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_209609846
quote:
7s.gif Op donderdag 22 juni 2023 15:06 schreef Alarmonoff het volgende:

[..]
Als quantum computers inderdaad niet kunnen bestaan ...
Waar wordt dat beweerd (in je aangaangaaldee video's)?
-
pi_209679151
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2023 20:44 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Waar wordt dat beweerd (in je aangaangaaldee video's)?
Nergens, het is een uiteenzetting van waarom dat het geval is.
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_209681338
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2023 13:57 schreef Alarmonoff het volgende:

[..]
Nergens, het is een uiteenzetting van waarom dat het geval is.
En waarom is dat?
-
pi_209691437
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2023 16:48 schreef Haushofer het volgende:

[..]
En waarom is dat?
pff zal het proberen
Superpositie van golfmechanica is niet bedoeld voor puntdeeltjes, de toepassing van Schroedingers golfmechanica op deeltjes door Max Born resulteerde in kwantum mechanica en de theoretische mogelijkheid van superpositie van kwantumstaat - vergelijkbaar met het hebben van een logische 0 en 1 staat tegelijk - het fundament van kwantum computers.
Golf mechanica en kwantum mechanica zijn elkaars concurrent, maar het eerste is empirisch bewezen en valt eigenlijk onder klassieke natuurkunde, en het laatste zou dus een fictie zijn, of ieg het 'superpositie van golf-deeltjes' verhaal.
"schroedinger's kat" was een gedachte-experiment om de belachelijkheid van QM aan te tonen.
Alle mogelijkheiden van de staat van de kat zijn aanwezig in de doos, in superpositie, totdat er gekeken wordt, dan stort de golfvergelijking van superpositie in en wordt er één staat werkelijkheid, of zoiets.
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_209691578
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2023 13:57 schreef Alarmonoff het volgende:

[..]
pff zal het proberen
Superpositie van golfmechanica is niet bedoeld voor puntdeeltjes, de toepassing van Schroedingers golfmechanica op deeltjes door Max Born resulteerde in kwantum mechanica en de theoretische mogelijkheid van superpositie van kwantumstaat - vergelijkbaar met het hebben van een logische 0 en 1 staat tegelijk - het fundament van kwantum computers.
Golf mechanica en kwantum mechanica zijn elkaars concurrent, maar het eerste is empirisch bewezen en valt eigenlijk onder klassieke natuurkunde, en het laatste zou dus een fictie zijn, of ieg het 'superpositie van golf-deeltjes' verhaal.
"schroedinger's kat" was een gedachte-experiment om de belachelijkheid van QM aan te tonen.
Alle mogelijkheiden van de staat van de kat zijn aanwezig in de doos, in superpositie, totdat er gekeken wordt, dan stort de golfvergelijking van superpositie in en wordt er één staat werkelijkheid, of zoiets.
Ik kan hier eerlijk gezegd geen touw aan vastknopen :P
-
pi_209691663
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2023 14:07 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Ik kan hier eerlijk gezegd geen touw aan vastknopen :P
joh :P de video's leggen het wel coherent uit.
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_209691748
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2023 14:07 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Ik kan hier eerlijk gezegd geen touw aan vastknopen :P
Hey huisquantumeend, ik ben al een paar dagen benieuwd, alhoewel offtopic, of jij hier kaas van kan maken en kan toelichten of er wat in zit.



[ Bericht 0% gewijzigd door Akathisia op 30-06-2023 08:15:51 ]
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_209691786
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2023 14:22 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Als huisquantumeend, ben ik al een paar dagen benieuwd, alhoewel offtopic (ik grijp mijn kans), of jij hier kaas van kan maken en kan toelichten of er wat in zit.

Misschien heb je hier wat aan, anti-gravity door quantized inertia, inertia tegenreactie zonder de actie:
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_209701093
quote:
1s.gif Op donderdag 29 juni 2023 14:22 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Hey huisquantumeend, ik ben al een paar dagen benieuwd, alhoewel offtopic, of jij hier kaas van kan maken en kan toelichten of er wat in zit.

Ik zal eens kijken, maar ik zit in de laatste weken van school, dus druk :P
-
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')