Dit zijn echt hele goede antwoorden en het blijft me verbazen met hoeveel 'inzicht' dit programma in staat is om toch hele moeilijke, zelfs religieuze, vragen te beantwoorden!quote:what is the relation between the fall of man and the cruxifiction?
The fall of man, as described in the biblical account of Adam and Eve, is considered by Christians to be a historical event that resulted in humanity being separated from God due to sin. The crucifixion of Jesus is seen as the means by which that separation was reconciled, as Jesus, as the Son of God, took on the punishment for the sins of humanity and made it possible for people to be restored to a right relationship with God. Thus, the crucifixion is seen as the solution to the problem of the fall of man.
And in more detail. How does the element of shame relate to both the fall of man and the crucifixion?
In the biblical account of the fall of man, Adam and Eve experience shame for the first time after they have sinned and become aware of their nakedness. This shame is a result of their newfound knowledge of good and evil, and of their separation from God.
The crucifixion of Jesus is also seen as having a connection to shame. By willingly submitting to the Roman method of execution, which was considered a disgraceful and shameful way to die, Jesus took on the shame that humanity had brought upon itself as a result of the fall. In doing so, he bore the consequences of sin and provided a way for humanity to be reconciled with God and to overcome the shame associated with sin.
In both the fall of man and the crucifixion, shame is a central theme and is seen as a result of sin and a separation from God. However, in the crucifixion, shame is also seen as a means by which that separation can be overcome and humanity can be reconciled with God.
Misschien dat er ooit, ver in de toekomst, een chatbot zal komen die ons kan uitleggen hoe het toch kan dat zoveel mensen een geautomatiseerd taalalgoritme verwarren met intelligentie.quote:Op donderdag 2 februari 2023 19:15 schreef LXIV het volgende:
De antwoorden zijn gewoon zo goed... En deze specifieke antwoorden vind ik nergens online. Ik vind het moeilijk te bevatten dat chatgtp niet ergens toch een vorm van echte intelligentie bevat en meer is dan enkel een database met veel tekst en een algoritme.
Dat doe ik niet, als je goed kunt lezen weet je dat.quote:Op donderdag 2 februari 2023 19:28 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Misschien dat er ooit, ver in de toekomst, een chatbot zal komen die ons kan uitleggen hoe het toch kan dat zoveel mensen een geautomatiseerd taalalgoritme verwarren met intelligentie.
Ja, of hoe we ons eigen geautomatiseerde taalalgoritme verwarren met intelligentiequote:Op donderdag 2 februari 2023 19:28 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Misschien dat er ooit, ver in de toekomst, een chatbot zal komen die ons kan uitleggen hoe het toch kan dat zoveel mensen een geautomatiseerd taalalgoritme verwarren met intelligentie.
quote:Op donderdag 2 februari 2023 21:19 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, of hoe we ons zij hun eigen geautomatiseerde taalalgoritme verwarren met intelligentie
Is er nog een andere vorm van intelligentie dan?quote:Op donderdag 2 februari 2023 21:19 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, of hoe we ons eigen geautomatiseerde taalalgoritme verwarren met intelligentie
Inderdaad is het indrukwekkend hoe machines steeds meer taken kunnen uitvoeren waarvan men voorheen dacht dat het typisch menselijke aangelegenheden waren, zoals schaak spelen en het aanraden van boeken op basis van je aankoopgeschiedenis.quote:Op donderdag 2 februari 2023 19:15 schreef LXIV het volgende:
Ik vind het moeilijk te bevatten dat chatgtp niet ergens toch een vorm van echte intelligentie bevat en meer is dan enkel een database met veel tekst en een algoritme.
Ze zijn best goed, maar toch ook een beetje oppervlakkig. Zo mis ik het element 'de dood' en het 'eeuwige leven' in alle antwoorden, evenals Gods wet en de liefde van God. Het kruis was inderdaad om de mens met God te verzoenen nadat deze was gevallen door de zonde, maar wat betekent dat concreet? Daar kunnen de meningen natuurlijk over verschillen, maar de bot vertelt ons wel dat het Genesisverhaal een mythe is, terwijl dit door een zeer groot deel van de Christelijke wereld wel degelijk als een historische gebeurtenis wordt gezien. Ik vind de antwoorden in dat opzicht dus te gekleurd en onvolledig.quote:Op donderdag 2 februari 2023 19:15 schreef LXIV het volgende:
De antwoorden zijn gewoon zo goed... En deze specifieke antwoorden vind ik nergens online. Ik vind het moeilijk te bevatten dat chatgtp niet ergens toch een vorm van echte intelligentie bevat en meer is dan enkel een database met veel tekst en een algoritme.
Dit zijn standaard studieboek antwoorden. Elk goed theologisch studieboek bevat deze teksten.quote:Op donderdag 2 februari 2023 19:15 schreef LXIV het volgende:
Dat een computer alleen al in staat is mijn vraag exact te begrijpen is revolutionair en 10 jaar geleden nog niet mogelijkquote:Op zondag 5 februari 2023 13:52 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dit zijn standaard studieboek antwoorden. Elk goed theologisch studieboek bevat deze teksten.
zeker, echter het systeem bedenkt niet zelf de antwoorden. Het antwoord op je vraag is bedacht door mensen en chapgpt maakt er alleen mooie zinnen van.quote:Op zondag 5 februari 2023 14:11 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat een computer alleen al in staat is mijn vraag exact te begrijpen is revolutionair en 10 jaar geleden nog niet mogelijk
Erg triest zulke software daadwerkelijk te gebruiken voor een opleiding (algemene opmerking, niet aan jou gericht). Ik lees liever zelf honderden werken en leg zelf wel verbanden. Het is juist een leuk proces om een essay over een onderwerp te schrijven. Leuker is nog zelf alles te lezen, ontdekken, begrijpen, synthese, etc.quote:Op zondag 5 februari 2023 02:48 schreef CharlesKinbote het volgende:
Ik heb vanavond wat liggen kloten met ChatGPT, best geinig hoe "het" (er is geen actor natuurlijk, het is een algoritme) acceptabele antwoorden kan geven op tentamenachtige vragen met betrekking tot filosofie. Je kunt het vragen om concepten met elkaar te vergelijken, tekst en uitleg over waarom een bepaald idee vernieuwend was; zelfs meer niche ideeën of specifiekere vragen pakt het verrassend goed op. Ik vermoed dat er een orkaan aan secundaire literatuur doorheen is gegaan.
Ik denk dat dit heel handig zal zijn voor (filosofie)studenten die van die saaie, robotische essays moeten schrijven waarbij het vooral draait om een hele hoop technisch jargon op de juiste wijze te gebruiken. Het grappige is dus ook dat de antwoorden stylistisch gezien heel erg lijken op al die droge dingen die je tegenkomt als je een paper bij elkaar probeert te sprokkelen.
Het is in mijn ogen een soort Google/[vul-hier-de-database-van-je-uni-in] op steroïden die vaktermen goed verwerkt en je daardoor een hele hoop moeite bespaart i.t.t. het handmatig gebruiken van een zoekmachine. De vraag die dan bij mij opkomt is of dit iets zegt over de "intelligentie" van de AI, of eerder iets over hoe diep bepaalde aspecten van de universiteit gezonken zijn.
Natuurlijk, een essay schrijven is heerlijk. Maar je hebt essays, en je hebt "zoek mechanisch een gaatje in de academische literatuur en vul het op met een paper dat niemand boeit". Het grappige is ook dat je dat soort papers moet lezen terwijl je dat soort papers bent aan het schrijven. Je krijgt dus een soort positieve feedbackloop van oninteressante rotzooi die tot geen enkele verbeelding spreekt.quote:Op zondag 5 februari 2023 15:18 schreef laforest het volgende:
Het is juist een leuk proces om een essay over een onderwerp te schrijven. Leuker is nog zelf alles te lezen, ontdekken, begrijpen, synthese, etc.
Dat ding is niet alleen gevoed met dingen die online staan. Ze hebben er complete bibliotheken doorheen gegooid. Dat je er meer dan dat en zelfs echte intelligentie in ziet is vergelijkbaar met dat je in bijv een huis een gezicht met persoonlijkheid ziet, door de vorm en plek van de ramen en deur. We willen gewoon te graag de onstoffelijke wereld personaliseren en er intelligentie en persoonlijkheid in zien. Dat hebben we met "god" al gedaan en nu doen we het met een ML algoritme.quote:Op donderdag 2 februari 2023 19:15 schreef LXIV het volgende:
Deze film mag dan ook niet ontbreken:quote:Op dinsdag 7 februari 2023 23:43 schreef Farenji het volgende:
[..]
Dat ding is niet alleen gevoed met dingen die online staan. Ze hebben er complete bibliotheken doorheen gegooid. Dat je er meer dan dat en zelfs echte intelligentie in ziet is vergelijkbaar met dat je in bijv een huis een gezicht met persoonlijkheid ziet, door de vorm en plek van de ramen en deur. We willen gewoon te graag de onstoffelijke wereld personaliseren en er intelligentie en persoonlijkheid in zien. Dat hebben we met "god" al gedaan en nu doen we het met een ML algoritme.
Dat bestrijd evilquote:Op vrijdag 10 maart 2023 10:59 schreef ems. het volgende:
[..]
Wat dat betreft gaat het helemaal goed hand in hand met religie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |