abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_207808560
Van de makers van F&S / De Villamoord met Ad Baars

De Pompmoord

quote:
Anderhalf jaar na de geruchtmakende documentaireserie De villamoord, komt KRO-NCRV met De pompmoord opnieuw met een nauwgezette reconstructie van een spraakmakende groepsveroordeling.

https://kro-ncrv.nl/programmas/de-pompmoord

Het verhaal achter De pompmoord

quote:
In de spannende KRO-NCRV documentaire De pompmoord draait het om vier mannen die in 2004 veroordeeld zijn voor een moord die in 1985 is gepleegd. De zaak berust op valse bekentenissen en staat bovendien niet op zichzelf.

In het Gelderse plaatsje Warnsveld wordt op 24 oktober 1985 het levenloze lichaam van de 28-jarige Micelle Mooij gevonden. Ze is doodgestoken. Ze wordt gevonden in haar auto bij het tankstation waar ze die avond werkte als caissière. De politie krijgt de moord niet opgelost. Vlak voor de verjaring komt er in 2001 een geheime tip binnen. Het leidt tot heropening van de zaak en de arrestatie van vier mannen met een strafblad. Na een aanvankelijke vrijspraak worden zij in 2004 in hoger beroep veroordeeld tot gevangenisstraffen tussen de zes en acht jaar. Onterecht, denken onder meer regisseur Dirk Mostert, co-regisseur Joost van Wijk en researcher André Nelis, die samen eerder de documentaireserie De villamoord maakten. Voor KRO-NCRV maakten zij nu de vernieuwende, driedelige documentaireserie: De pompmoord.

Originele opnames
'De belangrijkste reden om dit verhaal te vertellen, is dat we weten dat verdachten soms valse bekentenissen afleggen', vertelt Joost van Wijk. 'We horen erover via advocaten of mensen die zoiets zelf meemaakten. Maar dat is altijd hun interpretatie achteraf. Wat dit project uniek maakt, is dat wij van seconde tot seconde kunnen waarnemen hoe zo'n valse bekentenis tot stand komt.' Joost en André beschikken namelijk over alle originele opnames van de politieverhoren. ‘Het is nooit de bedoeling geweest om deze opnames uit te zenden. Maar omdat er zo’n belangrijk maatschappelijk doel mee gemoeid is, wilden we deze beelden toch tonen in onze documentaireserie.’

Plaatje inkleuren
Bij hun vorige serie over de Arnhemse villamoord, beschikten Joost en André eveneens over verhooropnames. André: ‘Ook toen was er geen enkel forensisch bewijs dat de veroordeelden aan de plaats delict linkte. Ook bij De pompmoord moest al het bewijs uit de verhoren komen.’ En dat is waar het volgens de documentairemakers misging.

De vier verdachten van De pompmoord hadden een strafblad met vergrijpen zoals inbraak, mishandeling en openbare dronkenschap. ‘Het waren zwakbegaafde, kwetsbare mensen’, zegt Joost. ‘De politie overstelpte ze in de verhoorkamer met zoveel vragen dat zij op een gegeven moment zelf maar met verhalen kwamen.’ ‘Een van de verdachten zegt dat de caissière in de tankshop is vermoord’, vertelt André. ‘Dat is helemaal niet waar. Zij is buiten in haar auto vermoord. Er zou volgens de man een fiets voor de auto zijn gegooid om te voorkomen dat ze wegreed. Maar die fiets is nooit gevonden. Flauwekul dus. Steeds als een verdachte beseft dat zijn verhaal niet klopt, vertelt hij andere dingen. Net zo lang totdat hij het plaatje zo heeft ingekleurd dat de politie tevreden is. En de verdachte zichzelf tot dader heeft gemaakt.'

Belangrijke details
Om inzichtelijk te maken wat er op de bewuste oktoberavond van 1985 gebeurd kan zijn, bouwden de makers voor hun documentaireserie de hele plaats delict op ware grootte na. Joost: ‘Daarvoor hebben we balken gebruikt zodat alles transparant is en je dwars door de tankshop heen kunt kijken. Alle details uit de verdachtenverhoren die niet kloppen, hebben we daarin geaccentueerd. Zoals de fiets die nooit gevonden is, maar ook onder meer een kluis en een sleutel waar onenigheid over is. Op die manier kunnen wij de verdachtenverklaringen toetsen. Waar de politie belangrijke details juist wil weglaten en verhullen, doen wij het tegenovergestelde.’

Hoger niveau
Met de series De pompmoord en De villamoord gaat KRO-NCRV de strijd aan met bekende streamingdiensten zoals Netflix, waarop true crime series ongekend populair zijn. ‘In Nederland staan verschillende tv-genres erg op zichzelf’, zegt Joost. ‘Bij journalistiek denken we aan Pointer, Zembla, Nieuwsuur of actualiteitenrubrieken. Daarnaast zijn er mooie dramaseries en sterke documentaires. Maar een mengvorm van die genres wordt in Nederland nog weinig gebruikt.’

KRO-NCRV wil daarin met De pompmoord vooroplopen. Daarom doen veel mensen uit verschillende disciplines aan dit project mee. ‘We werken bijvoorbeeld samen met een dramaturg (een adviseur bij toneelgezelschappen, red.) die naar al onze scripts kijkt en aangeeft hoe we het verhaal effectiever kunnen vertellen. Zo proberen wij dit soort producties in Nederland naar een hoger niveau te krijgen.’ Wat voor KRO-NCRV ook nieuw is: De pompmoord en De villamoord worden niet meer puur voor televisie gemaakt. Joost: ‘Deze producties verschijnen eerst op de streamingsdiensten NPO Plus en NPO Start. Pas daarna worden ze op televisie uitgezonden.’

Niet afgesloten
André: ‘De rechter die de vier verdachten eerder had vrijgesproken doet ook mee aan onze documentaireserie. Hij zegt: 'De bewijsvoering in dit hele dossier is een wrak gebouw zonder fundament.' De pompmoord en De villamoord staan bovendien niet op zichzelf. ‘Het is het topje van de ijsberg van veroordelingen waar valse bekentenissen zijn gedaan. Het is een groot maatschappelijk probleem dat je blijkbaar zonder bewijs onschuldig in de cel kunt belanden. En dat het ook jóu kan overkomen. Het laat zien hoe burgers in de knel kunnen komen en dat willen wij aankaarten.’

https://kro-ncrv.nl/het-verhaal-achter-de-pompmoord
De pompmoord is op 2, 9 en 16 februari om 22:15 uur te zien bij KRO-NCRV op NPO 2.

https://www.npostart.nl/de-pompmoord/KN_1730829

Aanvullend op De pompmoord komt er een zesdelige podcastserie uit: De verhoorkamer. Deze podcast is vanaf 10 maart beschikbaar via alle podcastapps.

[ Bericht 3% gewijzigd door Nober op 01-02-2023 19:01:26 ]
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 donderdag 2 februari 2023 @ 00:42:34 #2
269689 crew  Viv
pi_207814680
Doet me denken aan de Puttense moordzaak, waarin ze ook vier mannen net zo lang verhoord hebben tot ze verklaringen gingen afleggen (waarna twee van hen zijn veroordeeld): https://nl.wikipedia.org/wiki/Puttense_moordzaak
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 donderdag 2 februari 2023 @ 08:54:13 #3
269689 crew  Viv
pi_207815910
Wat raar! Ik kom net een wetenschappelijke publicatie tegen over deze zaak, maar daar noemen ze een heel andere naam van het slachtoffer. :?

quote:
In oktober 1985 werd Marijke Medens met messteken om het leven gebracht bij het benzinestation in Warnsveld. Destijds liep het onderzoek dood, maar in 2001 kwam er nieuwe informatie binnen bij de geheime politie. Daaruit moest blijken dat Mick van Bezemer de moord pleegde, samen met een aantal anderen. Hun namen zouden vermeld staan in een mysterieus document uit 1988. De politie heropende het onderzoek, met als gevolg dat de Vier van Warnsveld alsnog werden veroordeeld. Maar is er voldoende bewijs? Hebben zij die moord wel gepleegd?
https://research.vu.nl/en(...)e-vier-van-warnsveld
pi_207820191
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2023 08:54 schreef Viv het volgende:
Wat raar! Ik kom net een wetenschappelijke publicatie tegen over deze zaak, maar daar noemen ze een heel andere naam van het slachtoffer. :?
[..]
https://research.vu.nl/en(...)e-vier-van-warnsveld
Inderdaad wat raar.Deze ook....

https://www.observantonline.nl/Home/Artikelen/id/47270

Godfried ten Heugten, veroordeelde in de zogeheten Warnsveldse pompmoord, rept in het nawoord van het boekje De Warnsveldse pompmoord meerdere keren over zijn onschuld. Samen met drie anderen zit hij vast voor moord. Ten Heugten is degene die een tijd geleden de hulp heeft ingeschakeld van Gerede Twijfel. Het dossier is er via zijn advocaat terecht gekomen. Want, even voor de duidelijkheid: in Gerede Twijfel worden zaken onderzocht waarin de veroordeelde zegt onschuldig veroordeeld te zijn. Studenten bijten zich samen met hun begeleiders voor enkele maanden vast in een dossier. Ze analyseren het, gaan na wat er is gebeurd.

Ten Heugten en de drie andere heren zouden op een avond in oktober 1985 Marijke Medens van het leven hebben beroofd.

https://allp.nl/nl/projectgeredetwijfel/
dr. Jasper van der Kemp, een van de schrijvers van de boek 'Gerede Twijfel' aan het woord.

[ Bericht 6% gewijzigd door Tingo op 02-02-2023 14:46:48 ]
In the new 'reality' we will be living in,nothing will be real and everything will be true-David A.McGowan
Why do some people not credit the origin of the quotes they use under their posts?- Tingo
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 donderdag 2 februari 2023 @ 16:48:52 #5
269689 crew  Viv
pi_207821690
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2023 14:22 schreef Tingo het volgende:

[..]
Inderdaad wat raar.Deze ook....

https://www.observantonline.nl/Home/Artikelen/id/47270

Godfried ten Heugten, veroordeelde in de zogeheten Warnsveldse pompmoord, rept in het nawoord van het boekje De Warnsveldse pompmoord meerdere keren over zijn onschuld. Samen met drie anderen zit hij vast voor moord. Ten Heugten is degene die een tijd geleden de hulp heeft ingeschakeld van Gerede Twijfel. Het dossier is er via zijn advocaat terecht gekomen. Want, even voor de duidelijkheid: in Gerede Twijfel worden zaken onderzocht waarin de veroordeelde zegt onschuldig veroordeeld te zijn. Studenten bijten zich samen met hun begeleiders voor enkele maanden vast in een dossier. Ze analyseren het, gaan na wat er is gebeurd.

Ten Heugten en de drie andere heren zouden op een avond in oktober 1985 Marijke Medens van het leven hebben beroofd.

https://allp.nl/nl/projectgeredetwijfel/
dr. Jasper van der Kemp, een van de schrijvers van de boek 'Gerede Twijfel' aan het woord.
Gerede Twijfel was (of is?) een project waarbij studenten zich mogen verdiepen in een dossier van een mogelijke gerechtelijke dwaling. Misschien hebben ze daarvoor de naam van het slachtoffer aangepast, als een soort anonimiseren? :?
pi_207821823
quote:
1s.gif Op donderdag 2 februari 2023 16:48 schreef Viv het volgende:

[..]
Gerede Twijfel was (of is?) een project waarbij studenten zich mogen verdiepen in een dossier van een mogelijke gerechtelijke dwaling. Misschien hebben ze daarvoor de naam van het slachtoffer aangepast, als een soort anonimiseren? :?
Dat had ik ook over gedacht,maar waarom precies?....naam van de slachtoffer al sinds 1985 duidelijk bekend was?

Edit: Maar de namen van de verdachten niet veranderd zijn.
Waarom zou je de slachtoffer anomiseren als je een boek over injustice/wrongful arrest/wrongful conviction gaan schrijven? Snap ik ook niet.

[ Bericht 10% gewijzigd door Tingo op 02-02-2023 17:26:46 ]
In the new 'reality' we will be living in,nothing will be real and everything will be true-David A.McGowan
Why do some people not credit the origin of the quotes they use under their posts?- Tingo
pi_207822221
In de text hieronder is de slachtoffer ook als Marijke Medens vermeld....

https://docplayer.nl/218005746-De-warnsveldse-pompmoord.html

We weten vrij precies wanneer Marijke Medens om het leven is gebracht: tussen 21:01 en 21:20 uur op de avond van donderdag 24 oktober Ook over de plaats van de moord en de manier waarop is geen twijfel mogelijk: zij werd door messteken gedood terwijl zij in haar auto, een gele Datsun 100 A (kenteken 14-JL-88) zat direct naast het Shell-benzinestation aan de Rijksstraatweg 123 in Warnsveld. 4 Dat benzinestation ligt op de hoek van de Rijksstraatweg en de Kapperallee en is daar nog steeds. Voor degenen die Warnsveld niet kennen, melden wij dat dit dorp tegen Zutphen aan ligt. Dat wordt later nog belangrijk. Een bijzonder kenmerk van de plek is ook dat het benzinestation vlakbij de Rechercheschool van de Nederlandse politie is gelegen. Dat zorgde ervoor dat slechts weinig Nederlandse rechercheurs nog nooit van de moord op Marijke hebben gehoord. Marijke Medens heette van haar meisjesnaam Hermina Kooiman, maar iedereen kende haar als Marijke en zij gebruikte de achternaam van haar man James Medens. Wij zullen haar ook zo noemen. Zij werkte in 1985 bij het Shell-benzinestation. Haar werkdag eindigde om 21:00 uur en één minuut daarna schakelde zij het alarm van het benzinestation in. Zij moet vervolgens naar buiten zijn gelopen, naar haar auto die stond geparkeerd in een hoekje van het terrein van het benzinestation. Marijke startte de motor en schakelde de verlichting van de auto in. Dat weten wij omdat de auto in die toestand is aangetroffen. Enige tijd later rijdt een vrouw het 13
In the new 'reality' we will be living in,nothing will be real and everything will be true-David A.McGowan
Why do some people not credit the origin of the quotes they use under their posts?- Tingo
pi_207822283
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2023 08:54 schreef Viv het volgende:
Wat raar! Ik kom net een wetenschappelijke publicatie tegen over deze zaak, maar daar noemen ze een heel andere naam van het slachtoffer. :?
[..]
https://research.vu.nl/en(...)e-vier-van-warnsveld
Wel goed gespot van jou!

Misschien Micelle Mooij niet de echte naam van de slachoffer is.
In the new 'reality' we will be living in,nothing will be real and everything will be true-David A.McGowan
Why do some people not credit the origin of the quotes they use under their posts?- Tingo
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter donderdag 2 februari 2023 @ 18:19:13 #9
485843 crew  Jippie
pi_207822557
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2023 17:59 schreef Tingo het volgende:

[..]
Wel goed gespot van jou!

Misschien Micelle Mooij niet de echte naam van de slachoffer is.
Misschien uit coulance voor de nabestaanden, of ze wilden niet meewerken aan de docu?
Kan mij daar eigenlijk wel iets bij voorstellen.
pi_207822651
Opgenomen.
Wat raar van die naam.
pi_207822847
quote:
2s.gif Op donderdag 2 februari 2023 18:19 schreef Jippie het volgende:

[..]
Misschien uit coulance voor de nabestaanden, of ze wilden niet meewerken aan de docu?
Kan mij daar eigenlijk wel iets bij voorstellen.
Ja, dat kan ik ook voorstellen.
Maar tis wel een beetje wazig met de drie verschillende namen.
In the new 'reality' we will be living in,nothing will be real and everything will be true-David A.McGowan
Why do some people not credit the origin of the quotes they use under their posts?- Tingo
pi_207826277
Making a murderer in Nederland:

Reconstructie van de Gelderse Pompmoord
In oktober 1985 wordt een jonge caissière van een Shell-tankstation in Warnsveld op beestachtige wijze vermoord. Pas twintig jaar later veroordeelt het Gerechtshof vier mannen, nadat zij eerder zijn vrijgesproken. Maar zijn deze mannen eigenlijk wel de daders? Onderzoeksjournalisten van KRO-NCRV uiten hun twijfels in de documentaireserie De Pompmoord.

LINK
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_207826363
DE WARNSVELDSE POMPMOORD - Peter van Koppen

boek (pdf 150 pagina's)
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_207831143
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2023 17:59 schreef Tingo het volgende:

[..]
Wel goed gespot van jou!

Misschien Micelle Mooij niet de echte naam van de slachoffer is.
Als ik op Micelle Mooij google kom ik op een 24 jarige vrouw uit die dood gevonden is in Alkmaar in 2010.

https://www.rtlnieuws.nl/(...)/zaak-michelle-mooij
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 3 februari 2023 @ 12:29:10 #15
269689 crew  Viv
pi_207831363
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 12:13 schreef Nober het volgende:

[..]
Als ik op Micelle Mooij google kom ik op een 24 jarige vrouw uit die dood gevonden is in Alkmaar in 2010.

https://www.rtlnieuws.nl/(...)/zaak-michelle-mooij
Damn. :{ Wat slordig van de NPO, en wat vervelend voor de nabestaanden van zowel Michelle als Marijke. :X

Ik pas de TT aan naar Marijke Medens!
pi_207832137
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 12:13 schreef Nober het volgende:

[..]
Als ik op Micelle Mooij google kom ik op een 24 jarige vrouw uit die dood gevonden is in Alkmaar in 2010.

https://www.rtlnieuws.nl/(...)/zaak-michelle-mooij
Jeetje.
Michelle en Micelle twee verschillende namen zijn ook nog.

In de docu, de naam 'Marijke' heb ik niet gehoord - ze hadden het altijd over 'Micelle'.

Edit: Nog een andere naam....volgens de docu een van de veroordeelde Godfried van Haut is,volgens de boek is dat Godfried ten Heugten?

[ Bericht 7% gewijzigd door Tingo op 03-02-2023 14:45:14 ]
In the new 'reality' we will be living in,nothing will be real and everything will be true-David A.McGowan
Why do some people not credit the origin of the quotes they use under their posts?- Tingo
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 3 februari 2023 @ 14:58:47 #17
269689 crew  Viv
pi_207833088
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 13:42 schreef Tingo het volgende:

[..]

Edit: Nog een andere naam....volgens de docu een van de veroordeelde Godfried van Haut is,volgens de boek is dat Godfried ten Heugten?
:o

Bij mogelijk onschuldig veroordeelde mensen kan ik me wel voorstellen dat ze andere namen gebruiken. Maar doe het dan zo van: Godfried Jansen*

*Omwille van privacy-overwegingen is zijn naam gefingeerd.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 3 februari 2023 @ 15:12:28 #18
269689 crew  Viv
pi_207833323
Okay. Ik heb nu een krantenartikel uit 1985 gevonden, daarin wordt het slachtoffer Michelle Mooi genoemd. Dus met h in de voornaam, zonder j in de achternaam.

Ik pas de TT wel aan zodat er geen naam meer in staat. :')
pi_207833658
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 15:12 schreef Viv het volgende:
Okay. Ik heb nu een krantenartikel uit 1985 gevonden, daarin wordt het slachtoffer Michelle Mooi genoemd. Dus met h in de voornaam, zonder j in de achternaam.

Ik pas de TT wel aan zodat er geen naam meer in staat. :')
En in de docu Micelle Mooij is.

In de docu waren er ook stukjes van tv nieuws reports uit 1985 te zien...maar naam van de slachtoffer nergens te horen of zien was. Mogelijk dat het edited out was.

Dat er helemaal geen beelden van de slachtoffer zijn vind ik ook een beetje vreemd.

[ Bericht 3% gewijzigd door Tingo op 03-02-2023 15:54:18 ]
In the new 'reality' we will be living in,nothing will be real and everything will be true-David A.McGowan
Why do some people not credit the origin of the quotes they use under their posts?- Tingo
pi_207833886
Heel toevallig dat er 2 vrouwen genaamd Micelle Mooij (enige verschil is dat de ene een H in haar naam heeft, de ander niet) vermoord zijn.
pi_207834435
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 15:12 schreef Viv het volgende:
Okay. Ik heb nu een krantenartikel uit 1985 gevonden, daarin wordt het slachtoffer Michelle Mooi genoemd. Dus met h in de voornaam, zonder j in de achternaam.

Ik pas de TT wel aan zodat er geen naam meer in staat. :')
Hermina Kooiman aka Marijke Medens aka Michelle Mooi aka Micelle Mooij.
Tja.
In the new 'reality' we will be living in,nothing will be real and everything will be true-David A.McGowan
Why do some people not credit the origin of the quotes they use under their posts?- Tingo
pi_207834454
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 14:58 schreef Viv het volgende:

[..]
:o

Bij mogelijk onschuldig veroordeelde mensen kan ik me wel voorstellen dat ze andere namen gebruiken. Maar doe het dan zo van: Godfried Jansen*

*Omwille van privacy-overwegingen is zijn naam gefingeerd.
If someone wants to clear their name, dan zou het verstandig zijn om je echte naam te gebruiken.
In the new 'reality' we will be living in,nothing will be real and everything will be true-David A.McGowan
Why do some people not credit the origin of the quotes they use under their posts?- Tingo
  zaterdag 4 februari 2023 @ 15:34:01 #23
450322 Yasmin__x
Hoi mijn naam is Yasmin
pi_207847536
Ik ga dit straks terugkijken.
Aan het typen.....
pi_207859143
Ik kwam dit laatst ook tegen met de zaak van de babymoord in Appelscha. Een hele uiteenzetting met totaal andere namen.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zondag 5 februari 2023 @ 03:21:28 #25
269689 crew  Viv
pi_207859316
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2023 02:30 schreef Meaghan het volgende:
Ik kwam dit laatst ook tegen met de zaak van de babymoord in Appelscha. Een hele uiteenzetting met totaal andere namen.
Deze? https://research.vu.nl/fi(...)-%20Van%20Koppen.pdf

Zo ja: dat is ook van het project Gerede Twijfel (waarbij studenten een zaak mogen onderzoeken waarin de veroordeelde blijft volhouden onschuldig te zijn). Dan denk ik dat dit hun werkwijze is, de namen van de betrokkenen aanpassen. Maar wel verwarrend als zo'n zaak weer in de actualiteit komt. :{
pi_207859619
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2023 03:21 schreef Viv het volgende:

[..]
Deze? https://research.vu.nl/fi(...)-%20Van%20Koppen.pdf

Zo ja: dat is ook van het project Gerede Twijfel (waarbij studenten een zaak mogen onderzoeken waarin de veroordeelde blijft volhouden onschuldig te zijn). Dan denk ik dat dit hun werkwijze is, de namen van de betrokkenen aanpassen. Maar wel verwarrend als zo'n zaak weer in de actualiteit komt. :{
Klopt ja, ook van Peter van Koppen.
pi_207868229
quote:
1s.gif Op donderdag 2 februari 2023 16:48 schreef Viv het volgende:

[..]
Gerede Twijfel was (of is?) een project waarbij studenten zich mogen verdiepen in een dossier van een mogelijke gerechtelijke dwaling. Misschien hebben ze daarvoor de naam van het slachtoffer aangepast, als een soort anonimiseren? :?
Goed opgemerkt. ^O^ Is de docu de moeite waard?
pi_207871923
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2023 22:09 schreef StaceySinger het volgende:
DE WARNSVELDSE POMPMOORD - Peter van Koppen

boek (pdf 150 pagina's)
in deze link staat het Boek van Peter J. van Koppen
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_207886501
Voordat ze ging trouwen heette ze trouwens Micelle Klumper.

Ben niet heel erg onder de indruk van deze serie. Eerste aflevering erg langdradig. Het stuk over Kobus wel weer interessant, jammer dat ze niet de eigenaren van het Shell station spreken over zijn rol, wie hij was, of hij betrouwbaar is/was (geen idee of hij nog leeft). Werd neergezet als een dronken gek.

Moet de tweede en derde aflevering nog kijken, maar het neigt heel erg dat een minnaar de moord op zijn geweten heeft. Een uit de hand gelopen roofoverval klinkt niet logisch, als overvaller wil je zsm de kassa leeghalen. Quick entry-exit en wegwezen. Waarom na het stelen nog een vrouw die in haar auto zit uit haar auto trekken en vermoorden?
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 dinsdag 7 februari 2023 @ 17:25:29 #30
269689 crew  Viv
pi_207895368
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 21:45 schreef Killerjas1 het volgende:
Voordat ze ging trouwen heette ze trouwens Micelle Klumper.

Ben niet heel erg onder de indruk van deze serie. Eerste aflevering erg langdradig.
En het stuurt al sterk aan op een gerechtelijke dwaling / valse bekentenis / onterechte veroordeling. Ik had liever gehad dat het wat neutraler gebracht werd, en je als kijker zelf een conclusie mag trekken. :)
quote:
Het stuk over Kobus wel weer interessant, jammer dat ze niet de eigenaren van het Shell station spreken over zijn rol, wie hij was, of hij betrouwbaar is/was (geen idee of hij nog leeft). Werd neergezet als een dronken gek.
Werd neergezet als een soort dorpsgek inderdaad, maar ja, wel begrijpelijk als niets van zijn tips ooit nuttig is gebleken.
quote:
Moet de tweede en derde aflevering nog kijken, maar het neigt heel erg dat een minnaar de moord op zijn geweten heeft. Een uit de hand gelopen roofoverval klinkt niet logisch, als overvaller wil je zsm de kassa leeghalen. Quick entry-exit en wegwezen. Waarom na het stelen nog een vrouw die in haar auto zit uit haar auto trekken en vermoorden?
Ik heb nooit in een tankstation gewerkt, wel in een supermarkt, en daar werd gewaarschuwd voor het moment van openen en sluiten. Dan ben je met relatief weinig personeel, en er zijn geen klanten. Dus een overval kan op twee manieren: binnen openingstijden naar de kassa lopen en een wapen trekken, of voor openingstijd / na sluitingstijd bij de deur het personeel opwachten en bedreigen om de kassa/kluis te openen.

Hier zou dat laatste het geval geweest kunnen zijn, maar ik neem aan dat ze de instructie heeft gehad van haar werkgever om dan mee te werken en het geld af te geven. Dus dan zou er geen reden geweest zijn om haar neer te steken. (De toenmalige werkgever zei in de eerste aflevering wel dat ze de risico's besproken hadden, maar niet wat de instructies waren. Ook hebben ze niet gezegd of er geld ontbrak.)

Interessante username heb je trouwens! ;) (Eén van de mogelijke verdachten werd De Jas genoemd.)
pi_207907798
Heb gisteren het eerste kwartier/20 min van aflevering teruggekeken. Met heel veel interesse die Villamoord docu gekeken. Zelfde documentairemaker lijkt me en sowieso zelfde advocaat. Nog steeds boos makende die zaak. Kwam er deze docu nog niet zo snel in. Maar ga het vast nog wel verder kijken.
pi_207910351
quote:
2s.gif Op donderdag 2 februari 2023 18:19 schreef Jippie het volgende:

[..]
Misschien uit coulance voor de nabestaanden, of ze wilden niet meewerken aan de docu?
Kan mij daar eigenlijk wel iets bij voorstellen.
https://www.ad.nl/zutphen(...)o-gevoelig~a94494cc/
pi_207910367
Ik had dus al in TV gepost.

quote:
Zoals het tot stand komen van de reconstructie/theorie wordt gepresenteerd lijkt het waar mogelijk nog onwaarschijnlijker dan bij de villamoord. 8)7

Er waren voor de serie blijkbaar drie afleveringen besteld? Veel herhaling in de afleveringen en het blijft een gedateerd, flinterdun verhaal. Speelduur had voor deze invalshoek volgens mij makkelijk gehalveerd kunnen worden.

Paar inhoudelijke dingen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_207912231
Afgekeken, docu en zaak zijn bijna identiek aan die andere npo docu over de villamoord. Hier lijkt me echt wel sprake van een gerechtelijke dwaling. Alleen die Marty is niet te vertrouwen.
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_208007440
quote:
1s.gif Op woensdag 8 februari 2023 20:00 schreef ThePlaneteer het volgende:
Afgekeken, docu en zaak zijn bijna identiek aan die andere npo docu over de villamoord. Hier lijkt me echt wel sprake van een gerechtelijke dwaling. Alleen die Marty is niet te vertrouwen.
Heb em ook zojuist afgekeken en idd. Die Otten lijkt niet te vertrouwen.

Ook bijzonder dat niemand kon getuigen dat die 4 in dat café samen zijn geweest trouwens.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 woensdag 15 februari 2023 @ 19:26:10 #36
269689 crew  Viv
pi_208009845
Aflevering 2 inmiddels ook gekeken. :) Tragisch hoe die Kobus ineens toch nog mocht opdraven als getuige, en gaandeweg het gesprek ineens tot verdachte bestempeld werd. :X

Ze hebben inderdaad bevestigd dat er geen geld weg was van het tankstation, en ook haar persoonlijke bezittingen waren nog aanwezig buiten.
  maandag 20 februari 2023 @ 21:05:55 #37
421867 greysbones
fun fact i don't care
pi_208080747
quote:
2s.gif Op donderdag 2 februari 2023 18:19 schreef Jippie het volgende:

[..]
Misschien uit coulance voor de nabestaanden, of ze wilden niet meewerken aan de docu?
Kan mij daar eigenlijk wel iets bij voorstellen.
de nabestaanden waren fel tegen deze docu en het weer oprakelen van al hun zeer
(toevallig een rechercheur gesproken die in die omgeving heeft gewerkt)
Als je het niet kunt oplossen, is het geen probleem.
pi_208080944
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 19:26 schreef Viv het volgende:
Aflevering 2 inmiddels ook gekeken. :) Tragisch hoe die Kobus ineens toch nog mocht opdraven als getuige, en gaandeweg het gesprek ineens tot verdachte bestempeld werd. :X

Ze hebben inderdaad bevestigd dat er geen geld weg was van het tankstation, en ook haar persoonlijke bezittingen waren nog aanwezig buiten.
Het is 'gewoon' een crime passionel vrees ik.
Niks roofmoord.
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter maandag 20 februari 2023 @ 21:47:34 #39
485843 crew  Jippie
pi_208081310
quote:
99s.gif Op maandag 20 februari 2023 21:05 schreef greysbones het volgende:

[..]
de nabestaanden waren fel tegen deze docu en het weer oprakelen van al hun zeer
(toevallig een rechercheur gesproken die in die omgeving heeft gewerkt)
Dat begrijp ik heel goed, wat naar dat het dan toch gewoon is doorgegaan :'(
pi_208081327
quote:
2s.gif Op maandag 20 februari 2023 21:47 schreef Jippie het volgende:

[..]
Dat begrijp ik heel goed, wat naar dat het dan toch gewoon is doorgegaan :'(
En dit.

Maarrrrr...
Het kan ook zomaar zijn dat het wat oplevert. Een kleine tip, toch iemand die wil of gaat praten...je weet t niet he
  maandag 20 februari 2023 @ 21:55:12 #41
421867 greysbones
fun fact i don't care
pi_208081417
quote:
2s.gif Op maandag 20 februari 2023 21:47 schreef Jippie het volgende:

[..]
Dat begrijp ik heel goed, wat naar dat het dan toch gewoon is doorgegaan :'(
ja alles voor de kijkcijfers
Als je het niet kunt oplossen, is het geen probleem.
pi_208093049
quote:
1s.gif Op maandag 20 februari 2023 21:49 schreef Blues het volgende:

[..]
En dit.

Maarrrrr...
Het kan ook zomaar zijn dat het wat oplevert. Een kleine tip, toch iemand die wil of gaat praten...je weet t niet he
Alleen zegt haar broer geen twijfel te hebben.

quote:
Voor hem staat vast dat in 2004 de juiste mannen zijn veroordeeld. ,,We waren en zijn ervan overtuigd dat justitie de mannen heeft gepakt die de afschuwelijke moord op mijn zus hebben gepleegd’’, zei Klumper in 2009 al tegen de Stentor.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 24 februari 2023 @ 20:36:28 #43
269689 crew  Viv
pi_208131404
Aflevering 3 inmiddels ook gekeken. :) Tof dat de rechter erin zit die ze in eerste instantie vrijgesproken had. ^O^

En opvallend dat Rinus Otte achter die veroordeling in hoger beroep zat. Hij was er ook verantwoordelijk voor dat Michael P. zijn gang kon gaan met Anne Faber. :X
https://www.ad.nl/binnenl(...)ntwoording~ab8b9bbe/

Ben benieuwd of het ze gaat lukken om de Pompmoord-zaak te laten herzien.
pi_210681578
In de nieuwe podcast de Verhoorkamer wordt de pompmoord ook behandeld.

Enige update die ik hier over heb gelezen is dat niemand minder dan Rinus Otte nu de baas van het Om is geworden sinds 1 juni..

https://archive.ph/VGntZ

Walgelijke vent

[ Bericht 48% gewijzigd door ThePlaneteer op 19-09-2023 11:43:07 ]
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_210681988
Verschrikkelijk. Toch ook bij de villamoord verantwoordelijk.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')