quote:Anderhalf jaar na de geruchtmakende documentaireserie De villamoord, komt KRO-NCRV met De pompmoord opnieuw met een nauwgezette reconstructie van een spraakmakende groepsveroordeling.
https://kro-ncrv.nl/programmas/de-pompmoord
De pompmoord is op 2, 9 en 16 februari om 22:15 uur te zien bij KRO-NCRV op NPO 2.quote:In de spannende KRO-NCRV documentaire De pompmoord draait het om vier mannen die in 2004 veroordeeld zijn voor een moord die in 1985 is gepleegd. De zaak berust op valse bekentenissen en staat bovendien niet op zichzelf.
In het Gelderse plaatsje Warnsveld wordt op 24 oktober 1985 het levenloze lichaam van de 28-jarige Micelle Mooij gevonden. Ze is doodgestoken. Ze wordt gevonden in haar auto bij het tankstation waar ze die avond werkte als caissière. De politie krijgt de moord niet opgelost. Vlak voor de verjaring komt er in 2001 een geheime tip binnen. Het leidt tot heropening van de zaak en de arrestatie van vier mannen met een strafblad. Na een aanvankelijke vrijspraak worden zij in 2004 in hoger beroep veroordeeld tot gevangenisstraffen tussen de zes en acht jaar. Onterecht, denken onder meer regisseur Dirk Mostert, co-regisseur Joost van Wijk en researcher André Nelis, die samen eerder de documentaireserie De villamoord maakten. Voor KRO-NCRV maakten zij nu de vernieuwende, driedelige documentaireserie: De pompmoord.
Originele opnames
'De belangrijkste reden om dit verhaal te vertellen, is dat we weten dat verdachten soms valse bekentenissen afleggen', vertelt Joost van Wijk. 'We horen erover via advocaten of mensen die zoiets zelf meemaakten. Maar dat is altijd hun interpretatie achteraf. Wat dit project uniek maakt, is dat wij van seconde tot seconde kunnen waarnemen hoe zo'n valse bekentenis tot stand komt.' Joost en André beschikken namelijk over alle originele opnames van de politieverhoren. ‘Het is nooit de bedoeling geweest om deze opnames uit te zenden. Maar omdat er zo’n belangrijk maatschappelijk doel mee gemoeid is, wilden we deze beelden toch tonen in onze documentaireserie.’
Plaatje inkleuren
Bij hun vorige serie over de Arnhemse villamoord, beschikten Joost en André eveneens over verhooropnames. André: ‘Ook toen was er geen enkel forensisch bewijs dat de veroordeelden aan de plaats delict linkte. Ook bij De pompmoord moest al het bewijs uit de verhoren komen.’ En dat is waar het volgens de documentairemakers misging.
De vier verdachten van De pompmoord hadden een strafblad met vergrijpen zoals inbraak, mishandeling en openbare dronkenschap. ‘Het waren zwakbegaafde, kwetsbare mensen’, zegt Joost. ‘De politie overstelpte ze in de verhoorkamer met zoveel vragen dat zij op een gegeven moment zelf maar met verhalen kwamen.’ ‘Een van de verdachten zegt dat de caissière in de tankshop is vermoord’, vertelt André. ‘Dat is helemaal niet waar. Zij is buiten in haar auto vermoord. Er zou volgens de man een fiets voor de auto zijn gegooid om te voorkomen dat ze wegreed. Maar die fiets is nooit gevonden. Flauwekul dus. Steeds als een verdachte beseft dat zijn verhaal niet klopt, vertelt hij andere dingen. Net zo lang totdat hij het plaatje zo heeft ingekleurd dat de politie tevreden is. En de verdachte zichzelf tot dader heeft gemaakt.'
Belangrijke details
Om inzichtelijk te maken wat er op de bewuste oktoberavond van 1985 gebeurd kan zijn, bouwden de makers voor hun documentaireserie de hele plaats delict op ware grootte na. Joost: ‘Daarvoor hebben we balken gebruikt zodat alles transparant is en je dwars door de tankshop heen kunt kijken. Alle details uit de verdachtenverhoren die niet kloppen, hebben we daarin geaccentueerd. Zoals de fiets die nooit gevonden is, maar ook onder meer een kluis en een sleutel waar onenigheid over is. Op die manier kunnen wij de verdachtenverklaringen toetsen. Waar de politie belangrijke details juist wil weglaten en verhullen, doen wij het tegenovergestelde.’
Hoger niveau
Met de series De pompmoord en De villamoord gaat KRO-NCRV de strijd aan met bekende streamingdiensten zoals Netflix, waarop true crime series ongekend populair zijn. ‘In Nederland staan verschillende tv-genres erg op zichzelf’, zegt Joost. ‘Bij journalistiek denken we aan Pointer, Zembla, Nieuwsuur of actualiteitenrubrieken. Daarnaast zijn er mooie dramaseries en sterke documentaires. Maar een mengvorm van die genres wordt in Nederland nog weinig gebruikt.’
KRO-NCRV wil daarin met De pompmoord vooroplopen. Daarom doen veel mensen uit verschillende disciplines aan dit project mee. ‘We werken bijvoorbeeld samen met een dramaturg (een adviseur bij toneelgezelschappen, red.) die naar al onze scripts kijkt en aangeeft hoe we het verhaal effectiever kunnen vertellen. Zo proberen wij dit soort producties in Nederland naar een hoger niveau te krijgen.’ Wat voor KRO-NCRV ook nieuw is: De pompmoord en De villamoord worden niet meer puur voor televisie gemaakt. Joost: ‘Deze producties verschijnen eerst op de streamingsdiensten NPO Plus en NPO Start. Pas daarna worden ze op televisie uitgezonden.’
Niet afgesloten
André: ‘De rechter die de vier verdachten eerder had vrijgesproken doet ook mee aan onze documentaireserie. Hij zegt: 'De bewijsvoering in dit hele dossier is een wrak gebouw zonder fundament.' De pompmoord en De villamoord staan bovendien niet op zichzelf. ‘Het is het topje van de ijsberg van veroordelingen waar valse bekentenissen zijn gedaan. Het is een groot maatschappelijk probleem dat je blijkbaar zonder bewijs onschuldig in de cel kunt belanden. En dat het ook jóu kan overkomen. Het laat zien hoe burgers in de knel kunnen komen en dat willen wij aankaarten.’
https://kro-ncrv.nl/het-verhaal-achter-de-pompmoord
https://research.vu.nl/en(...)e-vier-van-warnsveldquote:In oktober 1985 werd Marijke Medens met messteken om het leven gebracht bij het benzinestation in Warnsveld. Destijds liep het onderzoek dood, maar in 2001 kwam er nieuwe informatie binnen bij de geheime politie. Daaruit moest blijken dat Mick van Bezemer de moord pleegde, samen met een aantal anderen. Hun namen zouden vermeld staan in een mysterieus document uit 1988. De politie heropende het onderzoek, met als gevolg dat de Vier van Warnsveld alsnog werden veroordeeld. Maar is er voldoende bewijs? Hebben zij die moord wel gepleegd?
Inderdaad wat raar.Deze ook....quote:Op donderdag 2 februari 2023 08:54 schreef Viv het volgende:
Wat raar! Ik kom net een wetenschappelijke publicatie tegen over deze zaak, maar daar noemen ze een heel andere naam van het slachtoffer.
[..]
https://research.vu.nl/en(...)e-vier-van-warnsveld
Gerede Twijfel was (of is?) een project waarbij studenten zich mogen verdiepen in een dossier van een mogelijke gerechtelijke dwaling. Misschien hebben ze daarvoor de naam van het slachtoffer aangepast, als een soort anonimiseren?quote:Op donderdag 2 februari 2023 14:22 schreef Tingo het volgende:
[..]
Inderdaad wat raar.Deze ook....
https://www.observantonline.nl/Home/Artikelen/id/47270
Godfried ten Heugten, veroordeelde in de zogeheten Warnsveldse pompmoord, rept in het nawoord van het boekje De Warnsveldse pompmoord meerdere keren over zijn onschuld. Samen met drie anderen zit hij vast voor moord. Ten Heugten is degene die een tijd geleden de hulp heeft ingeschakeld van Gerede Twijfel. Het dossier is er via zijn advocaat terecht gekomen. Want, even voor de duidelijkheid: in Gerede Twijfel worden zaken onderzocht waarin de veroordeelde zegt onschuldig veroordeeld te zijn. Studenten bijten zich samen met hun begeleiders voor enkele maanden vast in een dossier. Ze analyseren het, gaan na wat er is gebeurd.
Ten Heugten en de drie andere heren zouden op een avond in oktober 1985 Marijke Medens van het leven hebben beroofd.
https://allp.nl/nl/projectgeredetwijfel/
dr. Jasper van der Kemp, een van de schrijvers van de boek 'Gerede Twijfel' aan het woord.
Dat had ik ook over gedacht,maar waarom precies?....naam van de slachtoffer al sinds 1985 duidelijk bekend was?quote:Op donderdag 2 februari 2023 16:48 schreef Viv het volgende:
[..]
Gerede Twijfel was (of is?) een project waarbij studenten zich mogen verdiepen in een dossier van een mogelijke gerechtelijke dwaling. Misschien hebben ze daarvoor de naam van het slachtoffer aangepast, als een soort anonimiseren?
Wel goed gespot van jou!quote:Op donderdag 2 februari 2023 08:54 schreef Viv het volgende:
Wat raar! Ik kom net een wetenschappelijke publicatie tegen over deze zaak, maar daar noemen ze een heel andere naam van het slachtoffer.
[..]
https://research.vu.nl/en(...)e-vier-van-warnsveld
Misschien uit coulance voor de nabestaanden, of ze wilden niet meewerken aan de docu?quote:Op donderdag 2 februari 2023 17:59 schreef Tingo het volgende:
[..]
Wel goed gespot van jou!
Misschien Micelle Mooij niet de echte naam van de slachoffer is.
Ja, dat kan ik ook voorstellen.quote:Op donderdag 2 februari 2023 18:19 schreef Jippie het volgende:
[..]
Misschien uit coulance voor de nabestaanden, of ze wilden niet meewerken aan de docu?
Kan mij daar eigenlijk wel iets bij voorstellen.
Als ik op Micelle Mooij google kom ik op een 24 jarige vrouw uit die dood gevonden is in Alkmaar in 2010.quote:Op donderdag 2 februari 2023 17:59 schreef Tingo het volgende:
[..]
Wel goed gespot van jou!
Misschien Micelle Mooij niet de echte naam van de slachoffer is.
Damn. Wat slordig van de NPO, en wat vervelend voor de nabestaanden van zowel Michelle als Marijke.quote:Op vrijdag 3 februari 2023 12:13 schreef Nober het volgende:
[..]
Als ik op Micelle Mooij google kom ik op een 24 jarige vrouw uit die dood gevonden is in Alkmaar in 2010.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)/zaak-michelle-mooij
Jeetje.quote:Op vrijdag 3 februari 2023 12:13 schreef Nober het volgende:
[..]
Als ik op Micelle Mooij google kom ik op een 24 jarige vrouw uit die dood gevonden is in Alkmaar in 2010.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)/zaak-michelle-mooij
quote:Op vrijdag 3 februari 2023 13:42 schreef Tingo het volgende:
[..]
Edit: Nog een andere naam....volgens de docu een van de veroordeelde Godfried van Haut is,volgens de boek is dat Godfried ten Heugten?
En in de docu Micelle Mooij is.quote:Op vrijdag 3 februari 2023 15:12 schreef Viv het volgende:
Okay. Ik heb nu een krantenartikel uit 1985 gevonden, daarin wordt het slachtoffer Michelle Mooi genoemd. Dus met h in de voornaam, zonder j in de achternaam.
Ik pas de TT wel aan zodat er geen naam meer in staat.
Hermina Kooiman aka Marijke Medens aka Michelle Mooi aka Micelle Mooij.quote:Op vrijdag 3 februari 2023 15:12 schreef Viv het volgende:
Okay. Ik heb nu een krantenartikel uit 1985 gevonden, daarin wordt het slachtoffer Michelle Mooi genoemd. Dus met h in de voornaam, zonder j in de achternaam.
Ik pas de TT wel aan zodat er geen naam meer in staat.
If someone wants to clear their name, dan zou het verstandig zijn om je echte naam te gebruiken.quote:Op vrijdag 3 februari 2023 14:58 schreef Viv het volgende:
[..]
Bij mogelijk onschuldig veroordeelde mensen kan ik me wel voorstellen dat ze andere namen gebruiken. Maar doe het dan zo van: Godfried Jansen*
*Omwille van privacy-overwegingen is zijn naam gefingeerd.
Deze? https://research.vu.nl/fi(...)-%20Van%20Koppen.pdfquote:Op zondag 5 februari 2023 02:30 schreef Meaghan het volgende:
Ik kwam dit laatst ook tegen met de zaak van de babymoord in Appelscha. Een hele uiteenzetting met totaal andere namen.
Klopt ja, ook van Peter van Koppen.quote:Op zondag 5 februari 2023 03:21 schreef Viv het volgende:
[..]
Deze? https://research.vu.nl/fi(...)-%20Van%20Koppen.pdf
Zo ja: dat is ook van het project Gerede Twijfel (waarbij studenten een zaak mogen onderzoeken waarin de veroordeelde blijft volhouden onschuldig te zijn). Dan denk ik dat dit hun werkwijze is, de namen van de betrokkenen aanpassen. Maar wel verwarrend als zo'n zaak weer in de actualiteit komt.
Goed opgemerkt. Is de docu de moeite waard?quote:Op donderdag 2 februari 2023 16:48 schreef Viv het volgende:
[..]
Gerede Twijfel was (of is?) een project waarbij studenten zich mogen verdiepen in een dossier van een mogelijke gerechtelijke dwaling. Misschien hebben ze daarvoor de naam van het slachtoffer aangepast, als een soort anonimiseren?
in deze link staat het Boek van Peter J. van Koppenquote:Op donderdag 2 februari 2023 22:09 schreef StaceySinger het volgende:
DE WARNSVELDSE POMPMOORD - Peter van Koppen
boek (pdf 150 pagina's)
En het stuurt al sterk aan op een gerechtelijke dwaling / valse bekentenis / onterechte veroordeling. Ik had liever gehad dat het wat neutraler gebracht werd, en je als kijker zelf een conclusie mag trekken.quote:Op maandag 6 februari 2023 21:45 schreef Killerjas1 het volgende:
Voordat ze ging trouwen heette ze trouwens Micelle Klumper.
Ben niet heel erg onder de indruk van deze serie. Eerste aflevering erg langdradig.
Werd neergezet als een soort dorpsgek inderdaad, maar ja, wel begrijpelijk als niets van zijn tips ooit nuttig is gebleken.quote:Het stuk over Kobus wel weer interessant, jammer dat ze niet de eigenaren van het Shell station spreken over zijn rol, wie hij was, of hij betrouwbaar is/was (geen idee of hij nog leeft). Werd neergezet als een dronken gek.
Ik heb nooit in een tankstation gewerkt, wel in een supermarkt, en daar werd gewaarschuwd voor het moment van openen en sluiten. Dan ben je met relatief weinig personeel, en er zijn geen klanten. Dus een overval kan op twee manieren: binnen openingstijden naar de kassa lopen en een wapen trekken, of voor openingstijd / na sluitingstijd bij de deur het personeel opwachten en bedreigen om de kassa/kluis te openen.quote:Moet de tweede en derde aflevering nog kijken, maar het neigt heel erg dat een minnaar de moord op zijn geweten heeft. Een uit de hand gelopen roofoverval klinkt niet logisch, als overvaller wil je zsm de kassa leeghalen. Quick entry-exit en wegwezen. Waarom na het stelen nog een vrouw die in haar auto zit uit haar auto trekken en vermoorden?
https://www.ad.nl/zutphen(...)o-gevoelig~a94494cc/quote:Op donderdag 2 februari 2023 18:19 schreef Jippie het volgende:
[..]
Misschien uit coulance voor de nabestaanden, of ze wilden niet meewerken aan de docu?
quote:Zoals het tot stand komen van de reconstructie/theorie wordt gepresenteerd lijkt het waar mogelijk nog onwaarschijnlijker dan bij de villamoord.
Er waren voor de serie blijkbaar drie afleveringen besteld? Veel herhaling in de afleveringen en het blijft een gedateerd, flinterdun verhaal. Speelduur had voor deze invalshoek volgens mij makkelijk gehalveerd kunnen worden.
Paar inhoudelijke dingen:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Heb em ook zojuist afgekeken en idd. Die Otten lijkt niet te vertrouwen.quote:Op woensdag 8 februari 2023 20:00 schreef ThePlaneteer het volgende:
Afgekeken, docu en zaak zijn bijna identiek aan die andere npo docu over de villamoord. Hier lijkt me echt wel sprake van een gerechtelijke dwaling. Alleen die Marty is niet te vertrouwen.
de nabestaanden waren fel tegen deze docu en het weer oprakelen van al hun zeerquote:Op donderdag 2 februari 2023 18:19 schreef Jippie het volgende:
[..]
Het is 'gewoon' een crime passionel vrees ik.quote:Op woensdag 15 februari 2023 19:26 schreef Viv het volgende:
Aflevering 2 inmiddels ook gekeken. Tragisch hoe die Kobus ineens toch nog mocht opdraven als getuige, en gaandeweg het gesprek ineens tot verdachte bestempeld werd.
Ze hebben inderdaad bevestigd dat er geen geld weg was van het tankstation, en ook haar persoonlijke bezittingen waren nog aanwezig buiten.
Dat begrijp ik heel goed, wat naar dat het dan toch gewoon is doorgegaanquote:Op maandag 20 februari 2023 21:05 schreef greysbones het volgende:
[..]
de nabestaanden waren fel tegen deze docu en het weer oprakelen van al hun zeer
(toevallig een rechercheur gesproken die in die omgeving heeft gewerkt)
En dit.quote:Op maandag 20 februari 2023 21:47 schreef Jippie het volgende:
[..]
Dat begrijp ik heel goed, wat naar dat het dan toch gewoon is doorgegaan
ja alles voor de kijkcijfersquote:Op maandag 20 februari 2023 21:47 schreef Jippie het volgende:
[..]
Dat begrijp ik heel goed, wat naar dat het dan toch gewoon is doorgegaan
Alleen zegt haar broer geen twijfel te hebben.quote:Op maandag 20 februari 2023 21:49 schreef Blues het volgende:
[..]
En dit.
Maarrrrr...
Het kan ook zomaar zijn dat het wat oplevert. Een kleine tip, toch iemand die wil of gaat praten...je weet t niet he
quote:Voor hem staat vast dat in 2004 de juiste mannen zijn veroordeeld. ,,We waren en zijn ervan overtuigd dat justitie de mannen heeft gepakt die de afschuwelijke moord op mijn zus hebben gepleegd’’, zei Klumper in 2009 al tegen de Stentor.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |