abonnement Unibet Coolblue
pi_207786742
Ik ben aan het rondkijken voor een huis. Nu kwam ik een huis tegen dat verkocht wordt met lidmaatschapsrecht. Dit komt er kortweg op neer dat je niet 1 woning koopt maar met een cooperatie (in dit geval) 4 woningen. Nu vraag ik mij af in hoeverre deze constructie problemen kan opleveren. Een probleem zou kunnen zijn dat je minder keuze hebt qua hypotheken, wat waarschijnlijk resulteert in een duurdere hypotheek. Een ander nadeel zou wellicht kunnen zijn dat je bij ruzie binnen de cooperatie enorm veel gezeik krijgt.

Heeft iemand ervaring met een dergelijke constructie, of meer kenneis van de eventuele voor- en nadelen.

Ik moet zeggen dat de woning voor de grootte en locatie relatief goekoop is, vermoedelijk vanwege bovenstaande.

Ik ben benieuwd of iemand hier meer over kan vertellen.
"I can accept failure. I can not accept not trying."
pi_207788152
Klinkt als iets wat zaken onnodig complex gaat maken.

Waarom bieden ze het zo aan?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_207788199
Wat is een lidmaatschapsrecht?
Het lidmaatschapsrecht van een (coöperatieve) flatvereniging is het recht om gebruik te maken van (een deel van) een gebouw dat eigendom is van de vereniging, zonder dat u eigenaar wordt van dat (deel van het) gebouw.

Wat zijn de nadelen van een coöperatie?
De nadelen van een coöperatie:
Je werkt samen en moet dus bij elke beslissing overleg plegen;
Je deelt alle omzet/winst met de andere leden;
Het kost tijd om op te richten, aangezien de statuten opgesteld moeten worden;
Je moet jaarlijks jaarstukken opstellen.

Wie is eigenaar van een coöperatie?
Een coöperatie heeft geen aandeelhouders, maar leden-eigenaren. Hun rol is niet alleen die van toezichthouder, maar ze bepalen ook mede het beleid en bijvoorbeeld waarin geïnvesteerd wordt. De hoogste zeggenschap ligt dan ook bij de Algemene Ledenvergadering.

Volgens mij lijkt het een beetje op een VVE zoals je bij appartementen hebt. Regelen zij ook het onderhoud? Wie zijn de andere leden? Is er een maandelijkse bijdrage?
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_207788339
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 07:18 schreef valentijn101 het volgende:
Wat is een lidmaatschapsrecht?
Het lidmaatschapsrecht van een (coöperatieve) flatvereniging is het recht om gebruik te maken van (een deel van) een gebouw dat eigendom is van de vereniging, zonder dat u eigenaar wordt van dat (deel van het) gebouw.

Wat zijn de nadelen van een coöperatie?
De nadelen van een coöperatie:
Je werkt samen en moet dus bij elke beslissing overleg plegen;
Je deelt alle omzet/winst met de andere leden;
Het kost tijd om op te richten, aangezien de statuten opgesteld moeten worden;
Je moet jaarlijks jaarstukken opstellen.

Wie is eigenaar van een coöperatie?
Een coöperatie heeft geen aandeelhouders, maar leden-eigenaren. Hun rol is niet alleen die van toezichthouder, maar ze bepalen ook mede het beleid en bijvoorbeeld waarin geïnvesteerd wordt. De hoogste zeggenschap ligt dan ook bij de Algemene Ledenvergadering.

Volgens mij lijkt het een beetje op een VVE zoals je bij appartementen hebt. Regelen zij ook het onderhoud? Wie zijn de andere leden? Is er een maandelijkse bijdrage?
Met dit belangrijke verschil, kennelijk, dat je bij een VvE wel zelf eigenaar bent van de woning op zichzelf, en gezamenlijk van het gezamenlijke casco. En dat jij in en over je eigen woning zelf grotendeels zeggenschap hebt. En als je alles deelt met de coöperatie, wat gebeurt er dan als je je deel weer verkoopt? Kun je daar dan winst op maken?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 31 januari 2023 @ 08:11:33 #5
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207788353
Is het zo'n Utrechtse constructie waar je een kamer in een studentenhuis koopr of praten we over een echt huis?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_207789248
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 23:09 schreef Schadenfreude het volgende:
Ik ben aan het rondkijken voor een huis. Nu kwam ik een huis tegen dat verkocht wordt met lidmaatschapsrecht. Dit komt er kortweg op neer dat je niet 1 woning koopt maar met een cooperatie (in dit geval) 4 woningen. Nu vraag ik mij af in hoeverre deze constructie problemen kan opleveren. Een probleem zou kunnen zijn dat je minder keuze hebt qua hypotheken, wat waarschijnlijk resulteert in een duurdere hypotheek. Een ander nadeel zou wellicht kunnen zijn dat je bij ruzie binnen de cooperatie enorm veel gezeik krijgt.

Heeft iemand ervaring met een dergelijke constructie, of meer kenneis van de eventuele voor- en nadelen.

Ik moet zeggen dat de woning voor de grootte en locatie relatief goekoop is, vermoedelijk vanwege bovenstaande.

Ik ben benieuwd of iemand hier meer over kan vertellen.
Wat is de reden waarom er voor zo'n constructie gekozen is ? Denk dat je gegarandeerd gezeik gaat krijgen met de hypotheek...maar dat zal dan waarschijnlijk ook gelden voor evt kopers als jij het wil verkopen.
  dinsdag 31 januari 2023 @ 10:19:50 #7
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_207789348
Wie biedt de constructie aan? Waarom?
Dum de dum
  dinsdag 31 januari 2023 @ 10:22:12 #8
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207789393
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 10:10 schreef descon het volgende:

[..]
Wat is de reden waarom er voor zo'n constructie gekozen is ? Denk dat je gegarandeerd gezeik gaat krijgen met de hypotheek...maar dat zal dan waarschijnlijk ook gelden voor evt kopers als jij het wil verkopen.
Volgens mij gaat juist de cooperatie de financiering aan. Als lid koop je je in voor een percentage en betaal je huur waar de coorporatie mee aflost.

Volgens mij zijn dit soort modellen in frankrijk en duistland gebruikelijker. In frankrijk om winstbelasting te ontlopen bij verkoop van woning (wat je dus niet doet want je verkoopt een aandeel).

Waar zou je aan moeten denken...
Geen hypotheekrente aftrek? (Je koopt geen huis)
VRH? Je bezit een aandeel?
Geen hypotheek (woonrecht kan je wel als onderpand gebruiken)

Ik ze zo snel niet meer vinden maar zag er laatst voorbijkomen voor 55+ ers. Appartement van een ton of zo en dan 700 euro per maand. Dat was dan incl. Portier, klusjesman, maaltijdservice. Meen gezamenlijke wasruimte, recreatieruimte met biljart.
Het leek me wel relaxed, eigen huus verkopen, paar ton op zak. Ik heb geen kinderen dus over de verkoopwaarde maak ik mme geen zorgen.

[ Bericht 10% gewijzigd door Speekselklier op 31-01-2023 10:57:24 ]
Tot nooit .......
  dinsdag 31 januari 2023 @ 10:22:50 #9
123149 Clupea
Euchromatisch...
pi_207789399
Soms hebben die 'lidmaatschap' woningen een hypotheek op het hele pand ipv op de individuele appartementen. Je moet je dan bij die hypotheekbank inkopen, dat zijn vaak niet de meest gunstige deals.
Can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee due to some ancient injury?
pi_207789623
Een dorp verderop heeft zo'n buurtje, erg mooi, in het groen,
Boven- en benedenwoninkjes,
Maar je krijgt idd geen eigendom, je koopt "woonrecht" oid.
Hypotheek was niet mogelijk,
kostte niet veel.
edit,
ik zie nu dat je minstens 55 moet zijn,
en de prijsverschillen zijn me ook niet geheel duidelijk, zit soms een ton verschil tussen.
https://www.funda.nl/koop(...)74-park-rodichem-60/
https://www.funda.nl/koop(...)03-park-rodichem-49/

[ Bericht 30% gewijzigd door paulowna op 31-01-2023 10:54:46 (aanvulling) ]
pi_207790735
Dank voor jullie reacties.

Het gaat om 4 woningen die boven elkaar liggen binnen hetzelfde pand. Geen studentenkamers maar 2/3 kamerwoningen.
De reden dat het op deze manier is opgezet is volgens mij dat het pand eigendom was van een woningbouwvereniging die dus het hele pand bezat en verhuurde. Het begrip coöperatie is wat verwarrend omdat het daarbij inderdaad vaak om een constructie dat waarbij je samen eigenaar ben. Dat is hier niet de opzet naar het roept week de vraag op hoe de bank dit ziet.
Overigens is er volgens de advertentie wel de intentie om het gebouw te splitsen in appartementen met eigendom per appartement.
Ik ga volgende week kijken dus dan kan ik ook vragen stellen. Ik stel deze vragen hier zodat ik kan me inlezen over de voor- en nadelen. Ik heb ook online gezocht, dat zie ik vooral de juridische uitleg, maar ik ben ook benieuwd naar praktische ervaringen, bijvoorbeeld meningsverschillen binnen de coöperatie die voor ellende kunnen zorgen.
"I can accept failure. I can not accept not trying."
  dinsdag 31 januari 2023 @ 13:22:05 #12
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_207791441
Je koopt dus appartementsrechten?

Sowieso is boven en benedenburen gezeik/herrie, moet je tegen kunnen.

Het pand is nog niet gesplitst? Of is de huidige situatie al zo?

Indien nog niet gesplitst, lijkt het me niet wenselijk. Alles moet dan opgestart, VVE enzo, en je zit dan met evt. duur onderhoud wat nog niet gedaan is.
Dum de dum
  dinsdag 31 januari 2023 @ 13:51:33 #13
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_207791858
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 13:22 schreef Fe2O3 het volgende:
Je koopt dus appartementsrechten?

Sowieso is boven en benedenburen gezeik/herrie, moet je tegen kunnen.

Het pand is nog niet gesplitst? Of is de huidige situatie al zo?

Indien nog niet gesplitst, lijkt het me niet wenselijk. Alles moet dan opgestart, VVE enzo, en je zit dan met evt. duur onderhoud wat nog niet gedaan is.
Lidmaatschapsrecht is dus juist geen appartementsrecht.
The love you take is equal to the love you make.
pi_207791876
Er staat lidmaatschapsrecht in de advertentie, maar als ik het goed begrijp is dat inderdaad appartementsrecht.

Het is midden in Amsterdam dus boven- en onderburen zijn onontkoombaar. Ik heb daar geen probleem mee.

Qua splitsen, bezoek je dan fysiek of juridisch? Fysiek zijn het 4 woningen boven elkaar met gedeeld trappenhuis. Juridisch dus een coöperatie maar men probeert dit te splitsen in 4 losse woningen. Ik weet niet hoe moeilijk dat is.

Er is een VVE. Die zou dan dus voor het beheer zijn, de coöperatie voor het eigendom.

Nogmaals, ik denk dat ik het ongeveer begrijp maar ik heb niet zoveel juridische kennis dat ik alle voor- en nadelen ineens kan overzien. Ik denk wel dat ik bij een bank langs ga om advies te vragen wat dit betekent voor een eventuele hypotheek.

[ Bericht 3% gewijzigd door Schadenfreude op 31-01-2023 14:03:21 ]
"I can accept failure. I can not accept not trying."
  Moderator dinsdag 31 januari 2023 @ 14:10:00 #15
5428 crew  miss_sly
pi_207792066
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 13:53 schreef Schadenfreude het volgende:
Er staat lidmaatschapsrecht in de advertentie, maar als ik het goed begrijp is dat inderdaad appartementsrecht.

Het is midden in Amsterdam dus boven- en onderburen zijn onontkoombaar. Ik heb daar geen probleem mee.

Qua splitsen, bezoek je dan fysiek of juridisch? Fysiek zijn het 4 woningen boven elkaar met gedeeld trappenhuis. Juridisch dus een coöperatie maar men probeert dit te splitsen in 4 losse woningen. Ik weet niet hoe moeilijk dat is.

Er is een VVE. Die zou dan dus voor het beheer zijn, de coöperatie voor het eigendom.

Nogmaals, ik denk dat ik het ongeveer begrijp maar ik heb niet zoveel juridische kennis dat ik alle voor- en nadelen ineens kan overzien. Ik denk wel dat ik bij een bank langs ga om advies te vragen wat dit betekent voor een eventuele hypotheek.
Het is dus expliciet geen appartementsrecht. Een appartementsrecht houdt namelijk in dat een deel van een pand van jou is en dat je samen met de overige eigenaren van appartementsrechten in dat gebouw eigenaar bent van het casco en overige zaken conform de splitsingsakte worden genoemd.
Je koopt nu je nu dus uitdrukkelijk in in het gehele pand.

Er is kennelijk de intentie om te splitsen. Daarvoor moet aan diverse voorwaarden voldaan worden. Ik zou eerst eens opvragen hoever de mogelijke splitsing is gevorderd, wie de andere eigenaren zijn, of er nog een (sociale) huurwoning in het pand zit, en in welke staat de overige appartementen zijn.

Houd er rekening mee dat er dus ook nog splitsingskosten (akte) aan komen, en dat het dus mogelijk is dat er eisen aan je worden gesteld om je appartement splitsingsklaar te maken.

O ja, een hypotheek kan wel eens lastig worden, want je hebt geen eigen onderpand, omdat je geen appartementsrecht hebt.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 31 januari 2023 @ 14:30:53 #16
123149 Clupea
Euchromatisch...
pi_207792294
quote:
7s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 14:10 schreef miss_sly het volgende:

[..]
O ja, een hypotheek kan wel eens lastig worden, want je hebt geen eigen onderpand, omdat je geen appartementsrecht hebt.
Er zit vaak één hypotheek op het gehele pand waarop je je moet inkopen. Je hebt dus geen keuze in hypotheekbank, looptijd of voorwaarden: je zit vast aan de bestaande leverancier, veelal de Rabobank.
Can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee due to some ancient injury?
  dinsdag 31 januari 2023 @ 14:39:04 #17
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207792367
Je onderpand kan het lidmaatschap zijn, begrijp ik. Je moet dan wel zaken doen met de bank die het complex financiert.

Die ik had gezien kon je via de Regiobank financieren.
Tot nooit .......
  dinsdag 31 januari 2023 @ 16:59:27 #18
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_207793757
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 13:51 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Lidmaatschapsrecht is dus juist geen appartementsrecht.
Nee dat snap ik, maar het is wel belangrijk dat TS het ook snapt (en niet eea door elkaar haalt)

Misschien kan TS de advertentie/funda link delen?
Dum de dum
  dinsdag 31 januari 2023 @ 17:25:14 #19
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_207794031
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 16:59 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Nee dat snap ik, maar het is wel belangrijk dat TS het ook snapt (en niet eea door elkaar haalt)

Misschien kan TS de advertentie/funda link delen?
Dan snap ik niet waarom je het appartementsrecht noemt als het dat niet is.
The love you take is equal to the love you make.
pi_207794522
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 10:10 schreef descon het volgende:

[..]
Wat is de reden waarom er voor zo'n constructie gekozen is ? Denk dat je gegarandeerd gezeik gaat krijgen met de hypotheek...maar dat zal dan waarschijnlijk ook gelden voor evt kopers als jij het wil verkopen.
Dat dus. Zelfs met veel moeite kan ik niet echt een voordeel van zo'n constructie verzinnen. Toch bestaat het, dus moet er wel ergens een voordeel zijn (geweest), lijkt mij. Wie-o-wie?
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_207795729
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 18:13 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Dat dus. Zelfs met veel moeite kan ik niet echt een voordeel van zo'n constructie verzinnen. Toch bestaat het, dus moet er wel ergens een voordeel zijn (geweest), lijkt mij. Wie-o-wie?
Waarschijnlijk degene die toen met het idee kwam en dit concept toepaste op zijn vastgoed.
  dinsdag 31 januari 2023 @ 20:05:35 #22
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207796426
TS gaf al aan dat de instapkosten laag waren. Dat is al een eerste voordeel.
Tot nooit .......
pi_207797707
quote:
7s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 14:10 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Het is dus expliciet geen appartementsrecht. Een appartementsrecht houdt namelijk in dat een deel van een pand van jou is en dat je samen met de overige eigenaren van appartementsrechten in dat gebouw eigenaar bent van het casco en overige zaken conform de splitsingsakte worden genoemd.
Je koopt nu je nu dus uitdrukkelijk in in het gehele pand.

Er is kennelijk de intentie om te splitsen. Daarvoor moet aan diverse voorwaarden voldaan worden. Ik zou eerst eens opvragen hoever de mogelijke splitsing is gevorderd, wie de andere eigenaren zijn, of er nog een (sociale) huurwoning in het pand zit, en in welke staat de overige appartementen zijn.

Houd er rekening mee dat er dus ook nog splitsingskosten (akte) aan komen, en dat het dus mogelijk is dat er eisen aan je worden gesteld om je appartement splitsingsklaar te maken.

O ja, een hypotheek kan wel eens lastig worden, want je hebt geen eigen onderpand, omdat je geen appartementsrecht hebt.
Het splitsen lijkt mij betrekkelijk eenvoudig, het zijn vier woningen boven elkaar met een gedeeld trappenhuis dus elke verdieping wordt een appartement (minus het trappenhuis). Het appartement biedt dus niet splitsingsklaar gemaakt te worden, tenzij ik iets over het hoofd zie.

Nagaan wat de staat is het de andere appartementen en wie er wonen is zeker een goed idee. Ik zou daar ook absoluut naar informeren voordat ik koop zou overwegen.
"I can accept failure. I can not accept not trying."
pi_207797738
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 14:30 schreef Clupea het volgende:

[..]
Er zit vaak één hypotheek op het gehele pand waarop je je moet inkopen. Je hebt dus geen keuze in hypotheekbank, looptijd of voorwaarden: je zit vast aan de bestaande leverancier, veelal de Rabobank.
In dat geval zit de verkoper eenvoudig moeten kunnen aangeven wat de voorwaarden zijn voor de huidige hypotheek.
"I can accept failure. I can not accept not trying."
pi_207797790
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 18:13 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Dat dus. Zelfs met veel moeite kan ik niet echt een voordeel van zo'n constructie verzinnen. Toch bestaat het, dus moet er wel ergens een voordeel zijn (geweest), lijkt mij. Wie-o-wie?
Het bewerkstelligt bv. dat je als bewoners sommige mensen buiten de deur kan houden. Je kan meestal maar een deel van de aankoop financieren. Je moet dus eigen geld hebben. Zegt misschien wat over het soort bewoner dat daar komt wonen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')