abonnement Unibet Coolblue
pi_207776032
Ben op dit moment in verwachting van mijn eerste kind, dat - als alles goed gaat - in Wenen op de wereld zal komen. Ik heb niet dringend een antwoord nodig en zal te zijner tijd ook contact opnemen met de ambassade, maar ik dacht, misschien weet iemand hier op fok ook het een en ander:

Heeft iemand hier ervaring met het aanvragen van een Nederlands paspoort voor een baby dat in het buitenland geboren is?

Het kind heeft de Nederlandse nationaliteit, omdat de moeder Nederlandse is.

Heb een checklist ingevuld via nederlandwereldwijd.nl en daar wordt aangegeven dat de aanvrager (een minderjarig kind/baby in dit geval) een account moet aanmaken voor consulaire diensten om een aanvraagformulier uit te printen en te ondertekenen (het formulier moet daarnaast ook van de ouders ondertekend worden).

Is het nu de bedoeling dat ik uit naam van mijn kind dat account aanmaak? Zelf ondertekenen kan het sowieso nog niet.
...it is a tale told by an idiot, full of sound and fury, signifying nothing...
  maandag 30 januari 2023 @ 16:19:01 #2
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_207780067
Ambassade even bellen lijkt me het handigste, die weten exact wat je moet doen.
pi_207799914
Wij hebben toevallig gisteren een paspoort aangevraagd voor onze vijfmaander bij het consulaat hier. Dat aanvraagformulier spreekt eigenlijk redelijk voor zich. De aanvrager is je baby. Er wordt ook gevraagd naar ouders/voogden, daar vul je dus je eigen gegevens en die van je partner in. Onder welke naam je dat account aanmaakt maakt niet uit, ik heb dat gewoon onder mijn eigen naam gedaan.
pi_207799975
Voor mijn Neder-Amerikaanse kinderen heb ik altijd de paspoort aanvragen gedaan in de grens-gemeente waar mijn familie in de buurt woont, en we daar op bezoek waren. Gaat prima zolang je de juiste documentatie kunt overleggen.
Jesus saves but death prevails.
pi_207800181
En op schiphol kan het ook. Heb ik voor mijn andere dochter gedaan, dat was ook zo gepiept :Y. Maar je hebt overal dezelfde documentatie nodig dus het maakt niet zoveel uit. Het kan wel schelen in de kosten geloof ik.
pi_207807026
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 januari 2023 23:31 schreef Smart_ass het volgende:
Wij hebben toevallig gisteren een paspoort aangevraagd voor onze vijfmaander bij het consulaat hier. Dat aanvraagformulier spreekt eigenlijk redelijk voor zich. De aanvrager is je baby. Er wordt ook gevraagd naar ouders/voogden, daar vul je dus je eigen gegevens en die van je partner in. Onder welke naam je dat account aanmaakt maakt niet uit, ik heb dat gewoon onder mijn eigen naam gedaan.
Ooh, dankjewel voor je antwoord! Altijd weer verrassend dat er op fok bijna altijd wel iemand te vinden is die uit ervaring kan spreken! :D
...it is a tale told by an idiot, full of sound and fury, signifying nothing...
pi_207814784
Enige dingetje is de pasfoto waarvan de eisen nogal strikt zijn. De ambassade hier in Manila adviseert je naar een bepaalde fotograaf in de buurt te gaan, die deze eisen weet. Zeker met een baby is dat wel handig.

Wii werden een keer afgewezen omdat op de pasfoto een stuk van mijn duim zichtbaar was, die ik gebruikte om het hoofdje omhoog te houden :D
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_208287326
quote:
1s.gif Op maandag 30 januari 2023 11:49 schreef margaretha_01 het volgende:
Heeft iemand hier ervaring met het aanvragen van een Nederlands paspoort voor een baby dat in het buitenland geboren is?

Het kind heeft de Nederlandse nationaliteit, omdat de moeder Nederlandse is.
Is je partner Oostenrijks? Want de oostenrijkse pas is gratis voor kinderen onder de twee jaar. En in de praktijk maakt het niet zo veel uit of je een Nederlandse of Oostenrijkse pas hebt, behalve in een paar uitzonderlijke landen.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_208296663
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 12:19 schreef knoopie het volgende:

[..]
Is je partner Oostenrijks? Want de oostenrijkse pas is gratis voor kinderen onder de twee jaar. En in de praktijk maakt het niet zo veel uit of je een Nederlandse of Oostenrijkse pas hebt, behalve in een paar uitzonderlijke landen.
Nee, Duits. ;) We willen eigenlijk allebei een paspoort aanvragen voor ons kind.
...it is a tale told by an idiot, full of sound and fury, signifying nothing...
pi_209457147
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2023 02:05 schreef LangeTabbetje het volgende:
Enige dingetje is de pasfoto waarvan de eisen nogal strikt zijn. De ambassade hier in Manila adviseert je naar een bepaalde fotograaf in de buurt te gaan, die deze eisen weet. Zeker met een baby is dat wel handig.

Wii werden een keer afgewezen omdat op de pasfoto een stuk van mijn duim zichtbaar was, die ik gebruikte om het hoofdje omhoog te houden :D
Klopt. Ze zijn erg strikt over het juiste formaat pasfoto. Maar bijna alle Nederlandse ambassades en consulaten geven een address van een lokale fotograaf die de regels heeft.

quote:
1s.gif Op maandag 30 januari 2023 11:49 schreef margaretha_01 het volgende:
Heeft iemand hier ervaring met het aanvragen van een Nederlands paspoort voor een baby dat in het buitenland geboren is?

Het kind heeft de Nederlandse nationaliteit, omdat de moeder Nederlandse is.
Mijn dochertje is hier in de USA geboren, en heeft een Nederlandse vader (ik dus) en een Amerikaanse moeder. Ze is bijna 13 jaar en ik had haar eerste Nederlandse paspoort aangevraagd toen ze 2.5 was. Ik had het zo laat gedaan omdat het dichtbijzijnde consolaat toch wel een stukje rijden was.

Voor de eerste aanvraag van het paspoort heb je wel redelijk wat documenten nodig. Natuurlijk geboortebewijs van je kind, maar ook trouwakte en bewijs dat de Nederlandse ouder in dat land mag verblijven (voor mij dus mijn permanente verblijfsvergunning hier in Amerika). Je zult even moeten opzoeken of er documenten vertaald moeten worden en/of er een apostille moet worden aangevraagd bij de lokale overheden.

Zoek ook even uit hoe je het paspoort gaat ophalen als het klaar is. Je kunt het ophalen, maar vaak ook laten opsturen. Dat laatste is wel makkelijk als het dichts bijziende consulaat een stukje reizen is. Hier in de USA moet je dan een voorbetaalde envelope mee geven bij de applicatie.

Mijn dochtertje heeft net haar nieuwe Nederlandse paspoort gekregen en dat verloopt als ze 17.5 is. Dus ik zal dat iets laten verlopen, zodat de volgende wordt aangevraagd als ze volwassen is. Voor mensen met meerdere nationaliteiten kun je sinds een jaartje of zo je Nederlandse paspoort een paar jaar laten verlopen zonder je Nederlanderschap te verliezen.

Oh, en als je ooit gaat scheiden, zorg dat je een goede band houdt met je ex, want het is wel makkelijk als de andere ouder alles tekent, incl een document waarom die persoon niet bij de aanvraag aanwezig is. (en ik begrijp dat je dat niet aan het plannen ben, maar dat was ik ook niet :+)

ik hoop dat dat niet teveel een kut kick was
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')