abonnement Unibet Coolblue
pi_207732988
Verder geldt gewoon dat het voor de gemiddelde Nederlander inderdaad bizar is qua inflatie momenteel.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_207733017
Net gekeken op picnic. Maar ik kan de duitse producten niet vinden
pi_207733032
Inflatie is een nuttig instrument voor monetair beleid maar betekent niet zoveel voor het individu. Koopkracht zegt veel meer en die boodschap is niet zo fijn:

https://opendata.cbs.nl/#(...)opkrachtontwikkeling

Ik heb de filters voor mezelf aangepast naar periode 2012-2021 en de huishoudenskenmerken naar gestandaardiseerd inkomen per 10% interval.

Daarin zie je dat de groei in de afgelopen 10 jaar totaal (dus niet per jaar) zo'n 4% was voor de onderste 30% van de inkomens, 10% voor licht onder modaal en de bovenste helft zo'n 16%. (De vermogensverschillen zijn nog veel groter, dit is inkomen)

De prijsstijgingen die we nu zien raken vooral primaire levensbehoeftes zoals voedsel en energie die een groter deel van de uitgaven van het inkomen van de lagere inkomens omvat. Je kunt vrij simpel natellen waar nu de pijn het meest wordt gevoeld.
pi_207733115
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 11:48 schreef Havermout2 het volgende:
Inflatie is een nuttig instrument voor monetair beleid maar betekent niet zoveel voor het individu. Koopkracht zegt veel meer en die boodschap is niet zo fijn:

https://opendata.cbs.nl/#(...)opkrachtontwikkeling

Ik heb de filters voor mezelf aangepast naar periode 2012-2021 en de huishoudenskenmerken naar gestandaardiseerd inkomen per 10% interval.

Daarin zie je dat de groei in de afgelopen 10 jaar totaal (dus niet per jaar) zo'n 4% was voor de onderste 30% van de inkomens, 10% voor licht onder modaal en de bovenste helft zo'n 16%. (De vermogensverschillen zijn nog veel groter, dit is inkomen)

De prijsstijgingen die we nu zien raken vooral primaire levensbehoeftes zoals voedsel en energie die een groter deel van de uitgaven van het inkomen van de lagere inkomens omvat. Je kunt vrij simpel natellen waar nu de pijn het meest wordt gevoeld.
Bij mensen die nauwelijks salarisstijgingen willen inderdaad. Die zijn er genoeg.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207733189
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 01:12 schreef Id_do_her het volgende:

[..]
De Big Mac-Index is anders best bekend als een economische graadmeter.
De CocaMac als nieuwe index
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_207733202
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 11:56 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Bij mensen die nauwelijks salarisstijgingen willen inderdaad. Die zijn er genoeg.
Willen? :{
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_207733208
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 12:02 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Willen? :{
Ja, anders zouden ze wel van baan wisselen. Andere dingen vinden ze dus belangrijker.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 27 januari 2023 @ 12:04:31 #108
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_207733215
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 00:19 schreef Dven het volgende:
Prijzen in landen verschillen? Wow :o :o :o :o Wie had dat gedacht.

En nog janken ook, terwijl het in Nederland naar verhouding vrij goedkoop boodschappen doen is _O-
haha wie heeft je dat doen laten geloven
pi_207733222
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 12:03 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ja, anders zouden ze wel van baan wisselen. Andere dingen vinden ze dus belangrijker.
Nogal kort door de bocht, vind je zelf ook niet? Of is dit weer een poging een knuppel in het hoenderhok te gooien?
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  vrijdag 27 januari 2023 @ 13:45:17 #110
168739 Red_85
'echt wel'
pi_207734227
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 09:58 schreef RM-rf het volgende:

[..]
nee, het CBS gebruikt gewoon gestandaardiseerde rekenmethodes
bv voor de gebruikte inflatie-index rekenen zij met de consumentenprijsindex (CPI)
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)d-consumentenprijzen

ook bv Eurostat gebruikt een vastgestelde rekenmethode (een ietwat andere dan het CBS, nl de Harmonised Index of Consumer Prices)
https://ec.europa.eu/eurostat/web/hicp
https://ec.europa.eu/euro(...)efault/table?lang=en

voor het hoogtepunt van de inflatie, in october 2022 lag de CPI toen op 14,5%... op hetzelfde moment was de HICP voor nederland 17,1% (in december 2022 is deze echter weer naar 11% gedaald, CPI staat in dec 2022 op 9,6%)

het is niet zo dat deze statistische organisaties 'zomaar'eventjes lukraak wat bonnetjes nemen en 'eventjes' een rekensommetje maken met de natte vinger..
ze gebruiken zeer exact vastgestelde lastenverdelingen om juist zeker te stellen dat de genoemde statistieken over een langere periode een consistente en vergelijkbare waarde oplevert en het niet zo makkelijk is dat zomaar te vertekenen...
alhoewel het verder altijd mogelijk is statistieken ook politiek-ideologisch te misbruiken door heel bewust een uitsnede te maken of enkel 'outliners' aan te halen (wat ikzelf eigenlijk al ded door bewust het maximale punt van inflatie te nemen als voorbeeld)
Allemaal mooi om het ingewikkeld te maken, tot er een politicus langskomt en zegt 'dat en dat moet je ff laten zitten en daar niet te veel aandacht aan besteden'.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_207736774
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 08:28 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Nou ja, de labels dienen ook wel een doel. Wel handig als ze gelezen kunnen worden door het gros van de mensen.
Anders de verplichting behouden voor producenten, maar in bepaalde omstandigheden wel toelaten dat winkels produkten uit het buitenland verkopen. Bvb bij schaarste, of wanneer het prijsverschil erg groot is.

Zo waren er de laatste maanden in veel EU landen problemen met de levering van medicijnen. De tekorten waren voor de meeste medicijnen niet EU-wijd, er waren landen die nog voldoende voorraad hadden. Duitse apotheken wilden voor hun klanten medicijnen aankopen bij apotheken in andere EU landen, maar als ze dat deden zouden die klanten de volledige prijs moeten betalen: Een Duitse apotheek mag geen medicijnen zonder Duitse verpakking en bijsluiter verkopen, dus betaalt de verzekering zo'n aankoop niet terug. Patienten moeten dus kiezen tussen weken of maanden hun asthma, bloeddruk of andere medicatie niet nemen, of honderden euros extra uitgeven.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  vrijdag 27 januari 2023 @ 18:07:53 #112
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_207737016
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 23:30 schreef 111210 het volgende:

[..]
Niks mis met overal een pot appelmoes over flikkeren, hollandser kan niet!
Ik heb dat dus met mayonaise. Dat flikker ik bijna overal over bahalve op pasta.
Gelukkig sport ik nog een beetje anders was ik nu @Viesdik
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  vrijdag 27 januari 2023 @ 21:05:02 #113
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_207739730
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 12:01 schreef quo_ het volgende:

[..]
De CocaMac als nieuwe index
En mensen dan zeker teleurgesteld zijn dat het geen schijf cocaïne is.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_207742159
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 18:07 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Ik heb dat dus met mayonaise. Dat flikker ik bijna overal over bahalve op pasta.
Gelukkig sport ik nog een beetje anders was ik nu @:ViesDik
Schijnt dat Polen dat weer wel doen over hun pizza, pasta en lasagnes.

Je moet er maar van houden
  Vis een optie? zaterdag 28 januari 2023 @ 00:28:18 #115
70532 loveli
N
pi_207742736
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 00:33 schreef koos_vriendloos het volgende:
Salarissen in Duitsland zijn hoger en de boodschappen goedkoper…
Dat verschil ben je dan weer kwijt aan je ziektekostenverzekering.
crap in = crap out
  zaterdag 28 januari 2023 @ 00:29:55 #116
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_207742740
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 00:28 schreef loveli het volgende:

[..]
Dat verschil ben je dan weer kwijt aan je ziektekostenverzekering.
Je snapt toch wel dat dit soort vergelijkingen alleen maar tellen als het in je eigen voordeel is :D
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  Vis een optie? zaterdag 28 januari 2023 @ 00:33:10 #117
70532 loveli
N
pi_207742757
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 00:29 schreef Dven het volgende:

[..]
Je snapt toch wel dat dit soort vergelijkingen alleen maar tellen als het in je eigen voordeel is :D
Ik weet nooit of hier dezelfde spelregels gelden als in KLB, of niet.

Verder is Picnic een verschrikkelijke toko, die vooral netwerk/klantenbestand wil uitbreiden om uiteindelijk te verkopen. Als er steeds geld bij moet van (durf)investeerders als Bill Gates en er geen winst gemaakt wordt op je boodschappen, dan ben jij als klant het product.
crap in = crap out
pi_207743058
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 00:19 schreef Dven het volgende:
Prijzen in landen verschillen? Wow :o :o :o :o Wie had dat gedacht.

En nog janken ook, terwijl het in Nederland naar verhouding vrij goedkoop boodschappen doen is _O-
Hoelang ben jij al niet meer in NL geweest? Want alles is hier nu 50-60% duurder dan dat het een jaar geleden was.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_207743104
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 04:02 schreef Hathor het volgende:

[..]
Hoelang ben jij al niet meer in NL geweest? Want alles is hier nu 50-60% duurder dan dat het een jaar geleden was.
In verhouding zegt hij toch, in andere landen is boodschappen veel duurder, zowel noord als zuid europa.

Duitsland is wellicht goedkoop maar alle andere landen om ons heen zijn duurder
  zaterdag 28 januari 2023 @ 07:08:32 #120
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_207743250
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 04:02 schreef Hathor het volgende:

[..]
Hoelang ben jij al niet meer in NL geweest? Want alles is hier nu 50-60% duurder dan dat het een jaar geleden was.
Buiten dat niet alles 50-60% duurder is geworden zijn in andere landen de prijzen ook niet bepaald gedaald he. Jij betaalt bij jou in de Lidl minder dan ik doe in een land waar het gemiddelde inkomen niet boven de 750 euro per maand komt.

Het is ook raar dat iedereen commentaar op deze post heeft maar vervolgens niet ingaat op het lijstje met vergelijkende prijzen.

[ Bericht 25% gewijzigd door Dven op 28-01-2023 07:16:25 ]
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_207743257
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 00:55 schreef crystal_meth het volgende:
Zou misschien niet slecht zijn als die taalverplichting geschrapt werd. Dan hadden we tenminste echt vrij verkeer van goederen. Hier in België moet het er zelfs in drie talen (Nl, Fr, Du) op staan.

Btw: zouden winkels in Frankrijk, Duitsland of Nederland in principe wel produkten geproduceerd voor de Belgische markt mogen verkopen?
uiteraard mag dat want etiket is NL
pi_207743291
Ik kon onderlaatst in Frankrijk 2 simpele hamburgers van het goedkoopste rundvlees krijgen voor 6,92¤ :') andere producten waren ook prijzig.

Gewoon bepaalde producten mijden en anders eten op de acties. Nederland is echt nog wel betaalbaar.
  zaterdag 28 januari 2023 @ 07:57:21 #123
277627 Seven.
We are Borg.
pi_207743339
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 00:33 schreef koos_vriendloos het volgende:

[..]
Naar verhouding goedkoper???

Salarissen in Duitsland zijn hoger en de boodschappen goedkoper…
Dat vertaalt zich weer terug in andere dingen. België bijvoorbeeld heeft duurdere boodschappen maar geen zorgverzekering.
Resistance is futile.
  zaterdag 28 januari 2023 @ 07:57:55 #124
277627 Seven.
We are Borg.
pi_207743342
Ik heb nav de berichten overigens apfelmuss besteld bij Picnic.
Resistance is futile.
  zaterdag 28 januari 2023 @ 07:58:42 #125
277627 Seven.
We are Borg.
pi_207743346
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 00:33 schreef loveli het volgende:

[..]
Ik weet nooit of hier dezelfde spelregels gelden als in KLB, of niet.

Verder is Picnic een verschrikkelijke toko, die vooral netwerk/klantenbestand wil uitbreiden om uiteindelijk te verkopen. Als er steeds geld bij moet van (durf)investeerders als Bill Gates en er geen winst gemaakt wordt op je boodschappen, dan ben jij als klant het product.
Ik ben al jaren een bijzonder tevreden klant.
Resistance is futile.
pi_207743394
quote:
7s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 07:57 schreef Seven. het volgende:

[..]
Dat vertaalt zich weer terug in andere dingen. België bijvoorbeeld heeft duurdere boodschappen maar geen zorgverzekering.
Zorgverzekering gaat daar gewoon verplicht via de werkgever, die 13,07% van je loon inhoudt voor allerlei sociale potten zoals zorg, nog buiten de aanvullende betalingen. Zorg is wel iets goedkoper daar, maar niet veel en al helemaal niet gratis.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_207743398
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 17:47 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Anders de verplichting behouden voor producenten, maar in bepaalde omstandigheden wel toelaten dat winkels produkten uit het buitenland verkopen. Bvb bij schaarste, of wanneer het prijsverschil erg groot is.

Zo waren er de laatste maanden in veel EU landen problemen met de levering van medicijnen. De tekorten waren voor de meeste medicijnen niet EU-wijd, er waren landen die nog voldoende voorraad hadden. Duitse apotheken wilden voor hun klanten medicijnen aankopen bij apotheken in andere EU landen, maar als ze dat deden zouden die klanten de volledige prijs moeten betalen: Een Duitse apotheek mag geen medicijnen zonder Duitse verpakking en bijsluiter verkopen, dus betaalt de verzekering zo'n aankoop niet terug. Patienten moeten dus kiezen tussen weken of maanden hun asthma, bloeddruk of andere medicatie niet nemen, of honderden euros extra uitgeven.
Medicijnen uit het buitenland worden vrij eenvoudig omverpakt in een ander doosje met een Nederlandse stikker en bijsluiter. Het bedrijf waar ik werk heeft een afdeling die niets anders doet dan dat.
#freeWillemM
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2682522/1/25#p209511850" target="_blank" >woensdag 14 juni 2023 19:05</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/221644" target="_blank" >timmmmm</a> het volgende:[/b]
Ik heb in ieder geval liever huidkanker dan dit topic lezen
pi_207743447
Ik ken heel veel kleine supermarkten die spul uit duitsland of polen verkopen, stickertje erop en klaar.
speak only if it improves the silence.
pi_207743459
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 09:58 schreef AgLarrr het volgende:
Ik heb ooit eens een docu gezien die (deels) verklaarde waarom: Nederlanders zijn gevoelig voor koopjes en aanbiedingen (koopmansgeest oid). Dus houden supermarkten de prijzen hoog en "stunten" vervolgens met artikelen, die ze dan voor 'Duitse' prijzen aanbieden. Duitsers willen gewoon goedkoop kopen en geven minder om het idee van aanbiedingen, één van de redenen waardoor daar de prijzen structureel lager liggen.
Dat kwam ook naar voren in de aflevering van 'stuntprijzen' van keuringsdienst van waarden. Nederlanders zijn gevoeliger voor koopjes.
  zaterdag 28 januari 2023 @ 11:10:05 #130
277627 Seven.
We are Borg.
pi_207745089
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 08:12 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Zorgverzekering gaat daar gewoon verplicht via de werkgever, die 13,07% van je loon inhoudt voor allerlei sociale potten zoals zorg, nog buiten de aanvullende betalingen. Zorg is wel iets goedkoper daar, maar niet veel en al helemaal niet gratis.
Dat weet ik, ik heb er jaren gewoond. Maar het punt is natuurlijk dat je uiteindelijk ongeveer dezelfde levensstandaard hebt in Duitsland, Nederland en België.
Resistance is futile.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')