quote:Een oproep van de frituurbranche: of we massaal foto's van onze vleesstaven willen delen. Frikandellen, voor alle duidelijkheid. Frikpics.
Het duurt nog een paar weken, maar de frituurbranche is helemaal klaar voor Nationale Frikandellendag. Voor wie mee wil vieren: het is op 4 februari. Om deze feestdag op te vrolijken, hebben de snackbars een actie waarbij iedereen de vraag krijgt zijn frikpics op te sturen. Als bijdragen aan de frikandellencultuur, zo luidt de toelichting.
,,Beter dan carnaval”, vindt ook tv-chef Danny Jansen. ,,De vlag gaat uit die dag.” Hij is groot fan van frikandellen én aangesloten bij de facebookgroep Frikandel Speciaal Geeks. ,,Daar zie je alleen maar frikpics.”
Normaal gesproken houdt hij het niet bij eentje. ,,Ik haal altijd een triootje uit de vriezer. Lekker. Drie is meer dan genoeg.” Niet een tikje ordinair, zo'n frikpic-actie? ,,Het past wel bij de frikandel, vind ik.”
Hoe meer aandacht de frikandel krijgt, hoe beter, vindt Jansen, bekend van 24Kitchen. ,,Het is hét Nederlandse streetfood.” In zijn boek Vet Lekker vertelt hij hoe je zelf frikandellen maakt. Naar verluidt zouden we er jaarlijks 600 miljoen stuks van naar binnen werken.
De oproep om mee te doen aan de frikandellenfotowedstrijd komt van Frituurwereld.nl en het Nederlands Frituurcentrum in Veldhoven. ,,Het is goed om te zien dat er aandacht is voor alle soorten frikandellen”, zegt snackfan Eke Bosman, die op Instagram 100.000 volgers heeft. De naam van zijn account? Snackspert. ‘Lekker inclusief’ noemt hij de oproep.
Want er zijn er nogal wat, aldus de initiatiefnemers: culinaire frikandellen, loaded frikandellen en frikandellen speciaal, totaal of abnormaal. Frikandellen van oesterzwammen, andere plantaardige frikandellen, XXL-frikandellen of duurzame frikandellen met restvlees. En dan zijn er ook nog gladde frikandellen, ruwe frikandellen, gepaneerde frikandellen en frikandellenbroodjes.
Veel fans vinden dat er maar eentje de echte is: frikandel speciaal. De vleesstaaf is volgens hen op één correcte wijze te serveren, namelijk opengesneden en met uitjes en curry - geen ketchup en geen mosterd.
Verwarring met die andere pics
Echt een goed idee, vindt Snackspert. Zelf zet hij zo’n drie à vier keer per week een foto van een snack online. ,,Ik heb volgens mij de meeste frikpics van Nederland op het internet gezet.”
Gastropedia omschrijft de frikandel als een ‘hotdog aan de steroïden’. Frituurkenner Ubel Zuiderveld noemt de frikandel 'de Big Mac van de ongedeelde lage landen’. Ook in Vlaanderen is de snack namelijk de favoriet in de frituur, schetst de frituurbranche. Toen vorig jaar een tekort dreigde, zei Roel Theelen van grossier Bidfood tegen het Friesch Dagblad: ,,Frikandellen zijn de halsslagader van de cafetaria.”
Omdat verwarring met die andere pics op de loer ligt, waarschuwen de frituurders om het netjes te houden. Wie wil meedoen, kan de foto tot en met woensdag 1 februari insturen. Op de site van frituurwereld.nl staat hoe je dat doet.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door maily op 26-01-2023 20:28:14 ]hier denk ik nog even over na ......
't is nog geen 4 februari al is het natuurlijk wel een goed ideequote:Op donderdag 26 januari 2023 11:33 schreef Speedfight het volgende:
Vanavond allen naar de locale snackbar
quote:Op donderdag 26 januari 2023 11:33 schreef Speedfight het volgende:
Vanavond allen naar de locale snackbar
Weet de foto toch nietquote:Op donderdag 26 januari 2023 12:00 schreef Gunner het volgende:
[..]
't is nog geen 4 februari al is het natuurlijk wel een goed idee
Blöf.quote:Op donderdag 26 januari 2023 12:01 schreef Marsenal het volgende:
Wil heel graag een frikpic van mn frikadel XXL posten maar ben bang dat mensen dan vinden dat ik loop te pochen
Wel in een spoiler graag!!quote:
Gewoon zijn frikandel xxlquote:
Staat wel nog op de bucket list.quote:Op donderdag 26 januari 2023 12:41 schreef Farenji het volgende:
Zijn er hier ook mensen die frikandellen zelf "from scratch" maken of trekt iedereen ze prefab uit de vriezer of haalt ze bij de snackbar?
Lekker stukjes keukenpapier die aan frik blijven hangen naar binnen werkenquote:Op donderdag 26 januari 2023 12:10 schreef marc0871 het volgende:
[..]
Ik ben mijn eigen snackbar
[ afbeelding ]
Ik ga van het weekend de eerste poging wagen, frikandellen zijn hier wel te koop in Portugal via een webshop maar ja, reteduur.quote:Op donderdag 26 januari 2023 12:41 schreef Farenji het volgende:
Zijn er hier ook mensen die frikandellen zelf "from scratch" maken of trekt iedereen ze prefab uit de vriezer of haalt ze bij de snackbar?
Heb je frikandelkruiden? Toen ik ze zelf maakte kreeg ik de smaak niet goed, het was het allemaal net nietquote:Op donderdag 26 januari 2023 19:48 schreef Managarm het volgende:
[..]
Ik ga van het weekend de eerste poging wagen, frikandellen zijn hier wel te koop in Portugal via een webshop maar ja, reteduur.
Waar?!quote:
kloptquote:Op donderdag 26 januari 2023 20:03 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
@:viesdik kan hier niet tegen
Ja, mijn broer heeft een kilo opgestuurdquote:Op donderdag 26 januari 2023 20:05 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Heb je frikandelkruiden? Toen ik ze zelf maakte kreeg ik de smaak niet goed, het was het allemaal net niet
Toen hoorde ik pas van een potje frikandelkruiden
Als je zelf maakt kun je wel de goudenfrikandel namaken, die hebben ze bij mijn snackbar en wegen 100 gram ipv een laffe 70
zo lekker dat het ook zo dodelijk isquote:Op donderdag 26 januari 2023 12:10 schreef marc0871 het volgende:
[..]
Ik ben mijn eigen snackbar
[ afbeelding ]
Snackbarvoer is het!quote:Op donderdag 26 januari 2023 20:39 schreef Viesdik het volgende:
Ik heb een hekel aan het woord streetfood
Een zwerver eet streetfood als ik een rotte appel naar zn hoofd gooi
quote:Op donderdag 26 januari 2023 11:17 schreef maily het volgende:
Oproep om frikpics te maken; het is een beetje ordinair, maar frikandel is hét Nederlandse streetfood
[..]zullen we samen een frikandel eten tijdens zonsondergang ?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
rood wijntje erbij
kaarsje
ik moet wle een bank hebben om op te zitten aan tafel
quote:Op donderdag 26 januari 2023 20:43 schreef Viesdik het volgende:
[..]
zullen we samen een frikandel eten tijdens zonsondergang ?
rood wijntje erbij
kaarsje
ik moet wle een bank hebben om op te zitten aan tafel
Meh. Dood ga je toch.quote:Op donderdag 26 januari 2023 20:28 schreef Viesdik het volgende:
[..]
zo lekker dat het ook zo dodelijk is
Ja, ik. Naar aanleiding van een workshop bij Wateetons. Ik heb ook zelf kaassoufflés, kroketten en friet gemaakt.quote:Op donderdag 26 januari 2023 12:41 schreef Farenji het volgende:
Wat een cultuurbarbaar!quote:Op maandag 6 februari 2023 15:35 schreef Ace1 het volgende:
Zie ik hier nou frikandelspeciaal met ketchup??
Wat een heerlijk ontbijt, koffie erbij?quote:Op maandag 6 februari 2023 05:19 schreef Het_Bokje het volgende:
geen frikandelbroodje als ontbijt eten
[ afbeelding ]
Mea Vulva, de curry was op... Ik haat mensen die frikandellen met ketchup etenquote:
Nou had ik hem al eens vaker gepost.quote:Op maandag 6 februari 2023 21:53 schreef Het_Bokje het volgende:
[..]
Mea Vulva, de curry was op... Ik haat mensen die frikandellen met ketchup eten
Lukt ook nog wel, hoor.quote:
Karige portie frietquote:Op dinsdag 7 februari 2023 01:20 schreef marc0871 het volgende:
[..]
Lukt ook nog wel, hoor.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Alleen de fritessaus was niet zelfgemaakt.
Ik had nog meerquote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |