FOK!forum / Lifestyle / Welke fiets trapt licht?
Sunshine1982woensdag 25 januari 2023 @ 12:53
Ik ben op zoek naar een lichte fiets waarbij je niet te zwaar hoeft te trappen. Eigenlijk een fiets die het snelste fietst met zo min mogelijk inspanning :') :@

Ik fiets momenteel nog met een moederfiets die ontiegelijk zwaar is en zwaar trapt. Dat met regelmatige tegenwind vind ik niet meer prettig. Ook word ik regelmatig ingehaald door mensen die veel makkelijker lijken te fietsen.

Dus, tips gezocht. Graag ook een beetje betaalbare fiets :)
sjorsie1982woensdag 25 januari 2023 @ 12:55
Een moederfiets staat ook wel bekend dat die heel zwaar zijn.

Ik zou zeggen: elektrische fiets
Sunshine1982woensdag 25 januari 2023 @ 13:05
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 12:55 schreef sjorsie1982 het volgende:
Een moederfiets staat ook wel bekend dat die heel zwaar zijn.

Ik zou zeggen: elektrische fiets
Hmmm.... Ik ben totaal niet thuis in electrische fietsen. Ik dacht ook altijd dat die dingen megaduur waren, maar nu zie ik ze voor onder de 1000. Zou dat goede kwaliteit zijn?
Geerdwoensdag 25 januari 2023 @ 13:17
Hoeveel fiets je perdag dan?

Of alleen beetje sportschool, boodschappen, ga gewoon naar een kleine fietsenhandeltje en haal daar een "ouderwetse" gazelle en houd 500 in je zak voor halvepietermannen !! :B :B :B :B :B :B :B B:)B B:)B B:)B B:)B B:)B B:)B B:)B B:)B B:)B
Sunshine1982woensdag 25 januari 2023 @ 13:19
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 13:17 schreef Geerd het volgende:
Hoeveel fiets je perdag dan?

Of alleen beetje sportschool, boodschappen, ga gewoon naar een kleine fietsenhandeltje en haal daar een "ouderwetse" gazelle en houd 500 in je zak voor halvepietermannen !! :B :B :B :B :B :B :B B:)B B:)B B:)B B:)B B:)B B:)B B:)B B:)B B:)B
Wat is veel... Ik fiets 3 keer per week naar mijn werk wat 20 min heen en 20 minuten terug is. Daarnaast fiets ik ook regelmatig naar de supermarkt enzo.
Geerdwoensdag 25 januari 2023 @ 13:21
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 13:19 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Wat is veel... Ik fiets 3 keer per week naar mijn werk wat 20 min heen en 20 minuten terug is. Daarnaast fiets ik ook regelmatig naar de supermarkt enzo.
https://profilejanssen.nl/stadsfietsen_4

Gewoon zoiets? 20min fietsen is nou ook weer geen wereldafstand natuurlijk..en dat maar 3x perweek...
Stuk lichter en waarschijnlijk past die ook veel beter bij je lichaam...hoger dus betere hoek met je knieen = efficienter en makkekijker fietsen
Sunshine1982woensdag 25 januari 2023 @ 13:22
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 13:21 schreef Geerd het volgende:

[..]
https://profilejanssen.nl/stadsfietsen_4

Gewoon zoiets? 20min fietsen is nou ook weer geen wereldafstand natuurlijk..en dat maar 3x perweek...
Graag wel een damesfiets :P
Geerdwoensdag 25 januari 2023 @ 13:23
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 13:22 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Graag wel een damesfiets :P
Nja was maar een voorbeeld hey..
Beepboopwoensdag 25 januari 2023 @ 13:26
Heeft je huidige fiets versnellingen? Zo nee, dan is dat het probleem :p

Dat andere mensen zo makkelijk lijken te fietsen is in veel gevallen omdat ze een elektrische fiets hebben.

Ik zou niet voor een budget elektrische fiets gaan, ik heb er zelf geen ervaring mee maar kan me niet voorstellen dat je er veel kwaliteit voor terug krijgt.

Als je niet vaak fietst zou ik de tip van Geerd volgen en voor een Gazelle (wel met versnellingen) gaan.
Doug-Heffernanwoensdag 25 januari 2023 @ 13:45
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 13:05 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Hmmm.... Ik ben totaal niet thuis in electrische fietsen. Ik dacht ook altijd dat die dingen megaduur waren, maar nu zie ik ze voor onder de 1000. Zou dat goede kwaliteit zijn?
Ebike van onder de 1000 euro werkt wel om van A naar B te komen maar mijn ervaring is dat ebikes in die prijs categorie veel onderhoud nodig hebben
SQwoensdag 25 januari 2023 @ 13:50
Analoge fietsen met een beetje kwaliteit zijn al zo'n 1000 euro, dus een ebike van dat geld zou ik niet zo snel kiezen.

Moederfietsen zijn ook wel echte aids hoor. Ik ben er na 8 jaar wel aan gewend maar ik merk het verschil wel meteen als ik op een normale fiets zit, met het zadel op een betere hoogte en een lichter frame.

Je zou ook nog een racefiets kunnen overwegen. Lichter frame, smallere banden dus minder frictie.
Farenjiwoensdag 25 januari 2023 @ 13:52
Het helpt ook als je fiets goed onderhouden en afgesteld is. Dus gesmeerde ketting die niet te lang (of te kort) is, goed hard opgepompte banden (gebruik een drukmeter), goed afgestelde remmen (bijv slecht afgestelde rollerbrakes kunnen constant remmen) en natuurlijk goede versnellingen. Voor relaxt en licht fietsen zou ik toch wel minimaal 7 versnellingen aanraden.
sjorsie1982woensdag 25 januari 2023 @ 14:08
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 13:05 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Hmmm.... Ik ben totaal niet thuis in electrische fietsen. Ik dacht ook altijd dat die dingen megaduur waren, maar nu zie ik ze voor onder de 1000. Zou dat goede kwaliteit zijn?
Een elektrische fiets begint bij EUR 2200
sjorsie1982woensdag 25 januari 2023 @ 14:10
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 13:45 schreef Doug-Heffernan het volgende:

[..]
Ebike van onder de 1000 euro werkt wel om van A naar B te komen maar mijn ervaring is dat ebikes in die prijs categorie veel onderhoud nodig hebben
Er valt weinig te onderhouden aan een fiets die in 2en breekt bij windkracht 4 of hoger
mvdejongwoensdag 25 januari 2023 @ 14:14
E-bikes van onder de EUR 1000 zou ik niet doen, zelfs als ze het aanvankelijk niet zo slecht doen is de levensduur slecht.

Let bij fietsen op je bandendruk, hoe lager de druk hoe zwaarder hij loopt. Niet voor niets rijden racefietsen op bandendrukken vanaf 7 tot zelfs 11 bar (dat laatste op de baan). Je levert dan wel wat zitcomfort in, maar de moet de vering van je zadel ook opvangen. En zorg dat je ketting gesmeerd houdt.

Wat ook nog kan uitmaken is het loopvlak. Bijvoorbeeld Schwalbe Marathon Plus, die kun je over een spijkerbed rijden en raakt niet lek, maar fietst voelbaar zwaarder dan de Marathon Supreme en Marathon Dureme.

[ Bericht 2% gewijzigd door mvdejong op 25-01-2023 15:03:49 ]
Pedante_Mansplainerwoensdag 25 januari 2023 @ 14:16
Interessant artikeltje :Y

https://www.fietsersbond.(...)jn-stadsfiets-zwaar/

Dus zoek een fiets die deze dingen NIET heeft :s)
ems.woensdag 25 januari 2023 @ 14:29
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 13:19 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Wat is veel... Ik fiets 3 keer per week naar mijn werk wat 20 min heen en 20 minuten terug is. Daarnaast fiets ik ook regelmatig naar de supermarkt enzo.
Dat is vrijwel niets dus. In dat geval kan je eigenlijk vrijwel elke moderne fiets nemen en is dat (waarschijnlijk) een verbetering ten opzichte van wat je nu hebt.

Of ga gewoon langs de fietsenman en leg je 'probleem' uit. Daar kan je ook diverse fietsen testen en voel je vanzelf wat voor jou prettig is.
Doug-Heffernanwoensdag 25 januari 2023 @ 14:52
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 14:10 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Er valt weinig te onderhouden aan een fiets die in 2en breekt bij windkracht 4 of hoger
laughing-hahaha.gif
Troelwoensdag 25 januari 2023 @ 15:28
Als je gaat voor elektrisch, neem dan alsjeblieft iets met een middenmotor. Veel veiliger ;)
Tja..1986woensdag 25 januari 2023 @ 16:35
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 13:45 schreef Doug-Heffernan het volgende:

[..]
Ebike van onder de 1000 euro werkt wel om van A naar B te komen maar mijn ervaring is dat ebikes in die prijs categorie veel onderhoud nodig hebben
1.000,- voor een gewone stadsfiets hoeft echt niet. Mijn huidige fiets is nu zo'n 5 jaar oud en was des tijds zo'n 700,-. Die relatief hoge prijs kwam vooral doordat ik niet veel keuze had ivm mijn lengte.
Sunshine1982woensdag 25 januari 2023 @ 17:55
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 13:26 schreef Beepboop het volgende:
Heeft je huidige fiets versnellingen? Zo nee, dan is dat het probleem :p

Dat andere mensen zo makkelijk lijken te fietsen is in veel gevallen omdat ze een elektrische fiets hebben.

Ik zou niet voor een budget elektrische fiets gaan, ik heb er zelf geen ervaring mee maar kan me niet voorstellen dat je er veel kwaliteit voor terug krijgt.

Als je niet vaak fietst zou ik de tip van Geerd volgen en voor een Gazelle (wel met versnellingen) gaan.
Ja, hij heeft 7 versnellingen. Ik heb 'm altijd vrij zwaar staan, omdat ik me anders een ongeluk trap om een respectabel tempo te creëeren.

Ik lees dat je speciale lichte stadsfietsen hebt van 14 á 15 kilo. Denk dat ik daar eens verder naar ga kijken.
Farenjiwoensdag 25 januari 2023 @ 18:39
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 17:55 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Ja, hij heeft 7 versnellingen. Ik heb 'm altijd vrij zwaar staan, omdat ik me anders een ongeluk trap om een respectabel tempo te creëeren.

Ik lees dat je speciale lichte stadsfietsen hebt van 14 á 15 kilo. Denk dat ik daar eens verder naar ga kijken.
Gewicht is niet zo heel relevant, tenzij je veel moet klimmen.
cafcadonderdag 26 januari 2023 @ 09:09
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 16:35 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]
1.000,- voor een gewone stadsfiets hoeft echt niet. Mijn huidige fiets is nu zo'n 5 jaar oud en was des tijds zo'n 700,-. Die relatief hoge prijs kwam vooral doordat ik niet veel keuze had ivm mijn lengte.
Voor een vergelijkbare fiets betaal je tegenwoordig dus ¤1000,- ;)

O/T: Voor de genoemde afstanden zou ik voor een niet al te zware, degelijke fiets met 7-8-9 versnellingen gaan.
mscholdonderdag 26 januari 2023 @ 09:16
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 17:55 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Ja, hij heeft 7 versnellingen. Ik heb 'm altijd vrij zwaar staan, omdat ik me anders een ongeluk trap om een respectabel tempo te creëeren.

Ik lees dat je speciale lichte stadsfietsen hebt van 14 á 15 kilo. Denk dat ik daar eens verder naar ga kijken.
leer te schakelen?

lichter beginnen en dan zwaar trappen als je wat tempo hebt, dan is het trappen niet zwaar
Sunshine1982donderdag 26 januari 2023 @ 09:17
Dank iedereen. Ik ga eens wat fietsenwinkels in de buurt af. En dan hoop ik dat ik mezelf niet een één of andere fiets laat aansmeren aangezien ik daar nogal gevoelig voor ben ;( :')
IJsdraakjedonderdag 26 januari 2023 @ 09:20
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 17:55 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Ja, hij heeft 7 versnellingen. Ik heb 'm altijd vrij zwaar staan, omdat ik me anders een ongeluk trap om een respectabel tempo te creëeren.

Ik lees dat je speciale lichte stadsfietsen hebt van 14 á 15 kilo. Denk dat ik daar eens verder naar ga kijken.
Gebruik je versnellingen. :P Ik kwam van een opoefiets, dus het kostte me even wat moeite om het schakelen niet te vergeten, maar het scheelt echt enorm.

Verder, ik zou denk ik ook bij het tweedehandsaanbod van fietsenboeren rondkijken. En ga uitproberen! Toen ik naar een betere fiets aan het kijken was (uiteindelijk een Giant Chill 1 geworden destijds) ben ik gewoon bij een wat grotere fietsenzaak gaan rondkijken en rondjes gaan fietsen.
Beepboopdonderdag 26 januari 2023 @ 09:25
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 17:55 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Ja, hij heeft 7 versnellingen. Ik heb 'm altijd vrij zwaar staan, omdat ik me anders een ongeluk trap om een respectabel tempo te creëeren.

Ik lees dat je speciale lichte stadsfietsen hebt van 14 á 15 kilo. Denk dat ik daar eens verder naar ga kijken.
De juiste versnelling kiezen voor het tempo dat je fietst helpt ook enorm, mocht je dat nog niet doen.

Je kan ook kijken naar een fiets met een sportievere houding. Voor mijn gevoel fiets je daar makkelijker sneller mee, maar je levert wel wat in op comfort. Trekking/touring fietsen hebben dit vaak (dezelfde houding als op een wielrenfiets of mountainbike)

Check ook even bij je werkgever of zij een fietsplan aanbieden, dan kan je, meestal in ruil voor uren, tot x bedrag je fiets financieren.
Sunshine1982donderdag 26 januari 2023 @ 09:49
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 09:25 schreef Beepboop het volgende:

[..]
De juiste versnelling kiezen voor het tempo dat je fietst helpt ook enorm, mocht je dat nog niet doen.

Je kan ook kijken naar een fiets met een sportievere houding. Voor mijn gevoel fiets je daar makkelijker sneller mee, maar je levert wel wat in op comfort. Trekking/touring fietsen hebben dit vaak (dezelfde houding als op een wielrenfiets of mountainbike)

Check ook even bij je werkgever of zij een fietsplan aanbieden, dan kan je, meestal in ruil voor uren, tot x bedrag je fiets financieren.
Ja, wij hebben ook een fietsplan :Y Ik heb al een andere bestemming voor mijn uren, dus dat gaat 'm niet worden.
Inboxdonderdag 26 januari 2023 @ 20:57
quote:
1s.gif Op woensdag 25 januari 2023 12:53 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik ben op zoek naar een lichte fiets waarbij je niet te zwaar hoeft te trappen. Eigenlijk een fiets die het snelste fietst met zo min mogelijk inspanning :') :@

Ik fiets momenteel nog met een moederfiets die ontiegelijk zwaar is en zwaar trapt. Dat met regelmatige tegenwind vind ik niet meer prettig. Ook word ik regelmatig ingehaald door mensen die veel makkelijker lijken te fietsen.

Dus, tips gezocht. Graag ook een beetje betaalbare fiets :)
M5 carbon highracer. Aanrader, heb er eentje en het ding is inderdaad retesnel!

M5 staat letterlijk voor Meer meters met minder moeite.

OKee, goedkoop is het niet maar dat is een brood bij de echte bakker ook niet.
noobie123zaterdag 28 januari 2023 @ 02:55
Een zo'n licht mogelijke fiets. Zelf heb ik een Trek FX 3 hybride fiets, en de versnelling kan ik zodanig licht zetten dat je echt helemaal niets voelt. Weegt maar 11 kilo en ben er enorm tevreden mee. Kostte rond de 900 euro. Maar de Trek FX 1 of 2 is de goedkopere versie en zal net zo licht trappen.
Tja..1986zondag 29 januari 2023 @ 09:56
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 09:09 schreef cafca het volgende:

[..]
Voor een vergelijkbare fiets betaal je tegenwoordig dus ¤1000,- ;)

O/T: Voor de genoemde afstanden zou ik voor een niet al te zware, degelijke fiets met 7-8-9 versnellingen gaan.
Het vernieuwde type is inderdaad wel iets duurder geworden zie ik nu, maar nog steeds geen 1.000,-.
Muisje22zondag 29 januari 2023 @ 10:28
Elektrische fiets lijkt leuk, maar je verliest daardoor echt wel wat conditie, plus ik vind de manier waarop die mensen inhalen op het fietspad altijd ronduit gevaarlijk.

Snap dat je lichter wilt fietsen, omafietsen zijn wat dat betreft ook kut.

Maar misschien kan eerst naar een fiets kijken met meer versnellingen. Omafietsen hebben die überhaupt niet toch (?). Gazelle fietsen zijn over het algemeen erg lichtgewicht en beschikken over veel versnellingen. Batavus fietsen fietsen ook licht. En dan heb je toch een degelijk goede fiets.

Maar misschien laat ik me teveel kleuren omdat ik helemaal niet voorstander ben van elektrisch fietsen. Mijn ouders, beide al een klein beetje op leeftijd, fietsen ook nog steeds niet elektrisch vanwege behouden van conditie.
Muisje22zondag 29 januari 2023 @ 10:29
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 02:55 schreef noobie123 het volgende:
Een zo'n licht mogelijke fiets. Zelf heb ik een Trek FX 3 hybride fiets, en de versnelling kan ik zodanig licht zetten dat je echt helemaal niets voelt. Weegt maar 11 kilo en ben er enorm tevreden mee. Kostte rond de 900 euro. Maar de Trek FX 1 of 2 is de goedkopere versie en zal net zo licht trappen.
Trek, ook goede fietsen inderdaad.
hilliebilliezondag 29 januari 2023 @ 10:34
Mijn ervaring is dat je beter een goede tweedehands fiets kan kopen dan dat je een nieuwe fiets koopt voor hetzelfde bedrag.

Ik heb een aantal jaar terug verschillende fietsen geprobeerd bij de fietsenwinkel en dat was het allemaal net niet zullen we maar zeggen (ik kwam toen ook van een zware moederfiets met net iets te kleine bandjes af). Toen ben ik tweedehands gaan kijken en heb toen voor het zelfde geld nog een hele fijne koga myata op de kop getikt. Die fietste zo fijn en licht (dat mijn moeder met een nieuwe fiets er jaloers op was :P )

Maar als je wat hoger budget hebt kun je ook voor een nieuwe fiets kijken natuurlijk. Maar de fietsen onder de (toen) ¤500 (misschien nu wel onder de ¤750?) zijn het gewoon echt net niet is mijn ervaring
Isdatzozondag 29 januari 2023 @ 10:49
quote:
1s.gif Op woensdag 25 januari 2023 12:53 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik fiets momenteel nog met een moederfiets die ontiegelijk zwaar is en zwaar trapt. Dat met regelmatige tegenwind vind ik niet meer prettig. Ook word ik regelmatig ingehaald door mensen die veel makkelijker lijken te fietsen.
Zou het kunnen dat je conditie wat te wensen overlaat, en dat de mensen die jou inhalen simpelweg een betere conditie (of meer haast) hebben?
hilliebilliezondag 29 januari 2023 @ 11:13
quote:
7s.gif Op zondag 29 januari 2023 10:49 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Zou het kunnen dat je conditie wat te wensen overlaat, en dat de mensen die jou inhalen simpelweg een betere conditie (of meer haast) hebben?
Nee een moederfiets is amper mee vooruit te komen. Die heeft een kleinere wielmaat dan standaard, brede banden en dan is ie ook nog eens flink zwaar.

Ik moest daarop echt m’n best doen om m’n man bij te houden op de fiets. Terwijl hij op de fiets echt op z’n elfendertigste gaat. (Beiden op een gewone fiets moet ik echt m’n best doen om langzaam genoeg te fietsen aangezien hij weigert sneller te gaan als dat relaxed is :{ ).

Toen ik eenmaal weer een goede normale fiets had kon ik tenminste weer fatsoenlijk vooruit komen zonder me te pletter te fietsen. (Misschien ligt het ook wel aan het merk en type hoor, maar ik vond het echt een onding)
Doug-Heffernanzondag 29 januari 2023 @ 11:25
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 16:35 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]
1.000,- voor een gewone stadsfiets hoeft echt niet. Mijn huidige fiets is nu zo'n 5 jaar oud en was des tijds zo'n 700,-. Die relatief hoge prijs kwam vooral doordat ik niet veel keuze had ivm mijn lengte.
Ik heb het over een elektrische fiets
Farenjizondag 29 januari 2023 @ 12:10
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 11:13 schreef hilliebillie het volgende:
Nee een moederfiets is amper mee vooruit te komen. Die heeft een kleinere wielmaat dan standaard, brede banden en dan is ie ook nog eens flink zwaar.
Veel omafietsen hebben juist een grotere wielmaat (29 inch) maar het formaat van wielen heeft weinig te maken met hoe zwaar ie fietst. Ook brede banden zorgen echt niet voor zwaar fietsen (als je ze maar hard genoeg oppompt), noch het gewicht (zolang je op vlakke weg rijdt is dat maar een kleine factor).

Het gaat echt om de aandrijving, de lagers, de remmen maar meestal zijn het echt de banden die te zacht zijn. Er zit vaak zo'n gaar nederlands ventiel op en daarmee kun je nauwelijks de druk mee opmeten waardoor mensen hem veel te zacht oppompen, en dat zorgt voor veel hogere rolweerstand.
mvdejongzondag 29 januari 2023 @ 12:36
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 11:13 schreef hilliebillie het volgende:

[..]
Nee een moederfiets is amper mee vooruit te komen. Die heeft een kleinere wielmaat dan standaard, brede banden en dan is ie ook nog eens flink zwaar.
Omafietsen rijden op dezelfde wielmaat (26 of 27 inch), of een grotere (29 inch), dan "gewone" toerfietsen.

Brede banden trappen niet zomaar zwaarder dan smallere. Racefietsen reden tot in de 90er jaren altijd op 20 mm bandjes, omdat er toen gedacht werd dat de aerodynamica de grootse bijdrage door wielen aan de totale weerstand was. Moderne energiemeters hebben aangetoond dat de afrolweerstand van de band veel belangrijker is, en dat je met een grotere diameter dezelfde afrolweerstand kunt bereiken, terwijl het comfort toeneemt (wat betekent dat de wielrenner aan het einde van de rit meer overheeft voor de eindsprint). Racefietsen zijn van 20 naar 23 en toen 25 mm gegaan, en 28 mm zit eraan te komen.

Mijn toerfiets waar ik ritjes van ver over de 100 km op rij

surlylht.jpg
loopt op 35/37 mm bandjes, met een banddruk van 4,5-5 bar, maar ik rij ook op een fatbike

PugsleyRight.JPG
met 96 mm bandjes op het maximum van 2 bar, en die hebben een vergelijkbare afrolweerstand (op de foto zitten er nog terreinbanden met noppenprofiel op, tegenwoordig zitten er straatbanden op). Wat je van die grotere banden/wielen merkt is het gewicht (er zit een Rohloff-naaf in, dus mijn achterwiel alleen is 5 kg), en dat voel je bij versnellen, maar niet als je eenmaal op snelheid zit (in de vergelijkingen van Newton voor de eenparige beweging is de massa niet aanwezig). Op die fatbike heb ik ook ritten tot 140 km gereden (met 40 km duinen).

Bij alle fietsen geldt dat je allereerst je bandendruk op peil moet houden, een halve bar minder maakt heel veel uit.

[ Bericht 0% gewijzigd door mvdejong op 29-01-2023 12:50:04 ]
Pedante_Mansplainerzondag 29 januari 2023 @ 12:40
Leuke fietsjes @mvdejong :Y
Fretworkzondag 29 januari 2023 @ 12:54
Ik denk dat spatborden en een kettingkast een must zijn, een bagagedrager ook?

Verder dan proberen om de rolweerstand (beetje gewicht maar met name bandenkeuze) en voornamelijk luchtweerstand laag te houden.

Denk dat je met een hybridefiets, zoals hier al een paar keer genoemd het beste af bent voor die doelen.
hilliebilliezondag 29 januari 2023 @ 16:33
quote:
1s.gif Op zondag 29 januari 2023 12:10 schreef Farenji het volgende:

[..]
Veel omafietsen hebben juist een grotere wielmaat (29 inch) maar het formaat van wielen heeft weinig te maken met hoe zwaar ie fietst. Ook brede banden zorgen echt niet voor zwaar fietsen (als je ze maar hard genoeg oppompt), noch het gewicht (zolang je op vlakke weg rijdt is dat maar een kleine factor).

Het gaat echt om de aandrijving, de lagers, de remmen maar meestal zijn het echt de banden die te zacht zijn. Er zit vaak zo'n gaar nederlands ventiel op en daarmee kun je nauwelijks de druk mee opmeten waardoor mensen hem veel te zacht oppompen, en dat zorgt voor veel hogere rolweerstand.
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 12:36 schreef mvdejong het volgende:

[..]
Omafietsen rijden op dezelfde wielmaat (26 of 27 inch), of een grotere (29 inch), dan "gewone" toerfietsen.

Brede banden trappen niet zomaar zwaarder dan smallere. Racefietsen reden tot in de 90er jaren altijd op 20 mm bandjes, omdat er toen gedacht werd dat de aerodynamica de grootse bijdrage door wielen aan de totale weerstand was. Moderne energiemeters hebben aangetoond dat de afrolweerstand van de band veel belangrijker is, en dat je met een grotere diameter dezelfde afrolweerstand kunt bereiken, terwijl het comfort toeneemt (wat betekent dat de wielrenner aan het einde van de rit meer overheeft voor de eindsprint). Racefietsen zijn van 20 naar 23 en toen 25 mm gegaan, en 28 mm zit eraan te komen.

Mijn toerfiets waar ik ritjes van ver over de 100 km op rij

[ afbeelding ]
loopt op 35/37 mm bandjes, met een banddruk van 4,5-5 bar, maar ik rij ook op een fatbike

[ afbeelding ]
met 96 mm bandjes op het maximum van 2 bar, en die hebben een vergelijkbare afrolweerstand (op de foto zitten er nog terreinbanden met noppenprofiel op, tegenwoordig zitten er straatbanden op). Wat je van die grotere banden/wielen merkt is het gewicht (er zit een Rohloff-naaf in, dus mijn achterwiel alleen is 5 kg), en dat voel je bij versnellen, maar niet als je eenmaal op snelheid zit (in de vergelijkingen van Newton voor de eenparige beweging is de massa niet aanwezig). Op die fatbike heb ik ook ritten tot 140 km gereden (met 40 km duinen).

Bij alle fietsen geldt dat je allereerst je bandendruk op peil moet houden, een halve bar minder maakt heel veel uit.
Het gaat hier niet om een omafiets maar om een moederfiets. En daar zitten (over het algemeen) wel kleinere wielen op, omdat ze juist op die fietsen willen (met een kind voor en achterop) dat je met beide voeten (plat of bijna plat) aan de grond kan. Alleen als je zelf wat langer bent kan het zijn dat ze wel een model met normaal formaat wielen hebben.
En geloof mij, dat in combinatie met een zware fiets (de brede banden dan misschien niet, dat had ik aangenomen) zorgt er echt voor dat amper vooruit komt.
Aan te lage bandenspanning ligt het niet omdat daar zo’n ventiel in zit dat je aandelen buitenkant kan zien of de bandenspanning goed of te laag is.

Ik heb ook zelden met twee kinderen tegelijk op die fiets gefietst. Dan kwam je helemaal amper vooruit. Terwijl op de fiets die ik daarna kocht, helemaal geen moeite mee had, dus aan m’n conditie lag het echt niet hoor.
Sunshine1982zondag 29 januari 2023 @ 17:17
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 12:36 schreef mvdejong het volgende:

[..]
Omafietsen rijden op dezelfde wielmaat (26 of 27 inch), of een grotere (29 inch), dan "gewone" toerfietsen.

Brede banden trappen niet zomaar zwaarder dan smallere. Racefietsen reden tot in de 90er jaren altijd op 20 mm bandjes, omdat er toen gedacht werd dat de aerodynamica de grootse bijdrage door wielen aan de totale weerstand was. Moderne energiemeters hebben aangetoond dat de afrolweerstand van de band veel belangrijker is, en dat je met een grotere diameter dezelfde afrolweerstand kunt bereiken, terwijl het comfort toeneemt (wat betekent dat de wielrenner aan het einde van de rit meer overheeft voor de eindsprint). Racefietsen zijn van 20 naar 23 en toen 25 mm gegaan, en 28 mm zit eraan te komen.

Mijn toerfiets waar ik ritjes van ver over de 100 km op rij

[ afbeelding ]
loopt op 35/37 mm bandjes, met een banddruk van 4,5-5 bar, maar ik rij ook op een fatbike

[ afbeelding ]
met 96 mm bandjes op het maximum van 2 bar, en die hebben een vergelijkbare afrolweerstand (op de foto zitten er nog terreinbanden met noppenprofiel op, tegenwoordig zitten er straatbanden op). Wat je van die grotere banden/wielen merkt is het gewicht (er zit een Rohloff-naaf in, dus mijn achterwiel alleen is 5 kg), en dat voel je bij versnellen, maar niet als je eenmaal op snelheid zit (in de vergelijkingen van Newton voor de eenparige beweging is de massa niet aanwezig). Op die fatbike heb ik ook ritten tot 140 km gereden (met 40 km duinen).

Bij alle fietsen geldt dat je allereerst je bandendruk op peil moet houden, een halve bar minder maakt heel veel uit.
Die bovenste (wel even in dames versie denken) ziet er wel prima uit. Zoiets zoek ik wel. Ik ga wanneer ik tijd heb even kijken, eventueel kringloop.

Ik kom op zich wel vooruit op deze, maar je merkt het vooral bij een stoplicht goed dat hij zwaar is. Ik moet altijd flink de handrem induwen om hem te laten stoppen. En dan wanneer het op groen is weer flink wat power erin gooien om weer op tempo te komen.

Bonus klacht: tegenwind. Áltijd tegenwind :r
Farenjizondag 29 januari 2023 @ 18:07
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 17:17 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Die bovenste (wel even in dames versie denken) ziet er wel prima uit. Zoiets zoek ik wel. Ik ga wanneer ik tijd heb even kijken, eventueel kringloop.

Ik kom op zich wel vooruit op deze, maar je merkt het vooral bij een stoplicht goed dat hij zwaar is. Ik moet altijd flink de handrem induwen om hem te laten stoppen. En dan wanneer het op groen is weer flink wat power erin gooien om weer op tempo te komen.

Bonus klacht: tegenwind. Áltijd tegenwind :r
Die tegenwind gaat geen enkele fiets iets aan veranderen natuurlijk, maar goede remmen (hydraulische velg- of schijfremmen) en goede versnellingen (minstens 7 maar liefst meer) gaat wel een groot verschil maken.
Tja..1986dinsdag 31 januari 2023 @ 08:51
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 11:25 schreef Doug-Heffernan het volgende:

[..]
Ik heb het over een elektrische fiets
Ik quote de verkeerde... ;(
Holenbeermaandag 6 februari 2023 @ 16:26
https://www.canyon.com/nl(...)33_pv_rahmenfarbe=TQ
Isdatzomaandag 6 februari 2023 @ 16:32
quote:
Hahaha echt? Je krijgt toch maar tot 25km/h ondersteuning? Wat moet je met trapondersteuning tot 25km/h op een racefiets :') ? Dat is, bergop en flinke tegenwind uitgezonderd, gewoon (heel) rustig aan wielrennen.
Holenbeermaandag 6 februari 2023 @ 16:38
quote:
7s.gif Op maandag 6 februari 2023 16:32 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Hahaha echt? Je krijgt toch maar tot 25km/h ondersteuning? Wat moet je met trapondersteuning tot 25km/h op een racefiets :') ? Dat is, bergop en flinke tegenwind uitgezonderd, gewoon (heel) rustig aan wielrennen.
die 25km/h is europese wetgeving, dus je hebt gelijk. Geen idee hoeveel weerstand de motor levert bij trappen boven de 25km/h, maar tot de snelheid is het een eitje voor TS.
-Sigaartjemaandag 6 februari 2023 @ 16:40
quote:
1s.gif Op woensdag 25 januari 2023 12:53 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik ben op zoek naar een lichte fiets waarbij je niet te zwaar hoeft te trappen. Eigenlijk een fiets die het snelste fietst met zo min mogelijk inspanning :') :@

Ik fiets momenteel nog met een moederfiets die ontiegelijk zwaar is en zwaar trapt. Dat met regelmatige tegenwind vind ik niet meer prettig. Ook word ik regelmatig ingehaald door mensen die veel makkelijker lijken te fietsen.

Dus, tips gezocht. Graag ook een beetje betaalbare fiets :)
Gazelle Orange (de niet-elektrische versie). Ik heb hem zelf naast een stadsfiets. De Orange is licht en snel. Heerlijke fiets.

[ Bericht 1% gewijzigd door -Sigaartje op 06-02-2023 18:25:22 ]
Farenjimaandag 6 februari 2023 @ 16:46
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 16:38 schreef Holenbeer het volgende:

[..]
die 25km/h is europese wetgeving, dus je hebt gelijk. Geen idee hoeveel weerstand de motor levert bij trappen boven de 25km/h, maar tot de snelheid is het een eitje voor TS.
Maar het is wel onzin om hier in het vlakke Nederland een race model ebike te kopen die maar tot 25km ondersteuning geeft. Daar heb je dan net niks aan. In de stad is zo'n model ook totaal onpraktisch, zonder bagagedragers en spatborden.
Holenbeermaandag 6 februari 2023 @ 16:48
quote:
1s.gif Op maandag 6 februari 2023 16:46 schreef Farenji het volgende:

[..]
Maar het is wel onzin om hier in het vlakke Nederland een race model ebike te kopen die maar tot 25km ondersteuning geeft. Daar heb je dan net niks aan. In de stad is zo'n model ook totaal onpraktisch, zonder bagagedragers en spatborden.
Ja hallo, dat staat allemaal niet in de requirements van TS.
Ik zou er zelf overigens ook niet mee fietsen
Basp1maandag 6 februari 2023 @ 16:54
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 17:17 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik ga wanneer ik tijd heb even kijken, eventueel kringloop.

koop je een 2e hands auto ook bij de kringloop? :+

Ik zou een goede 2e hands fiets gewoon bij een fietsenzaak halen die deze hebben nagekeken en wat dingen eraan hersteld hebben, en ook nog wel wat garantie erop geven.
Farenjimaandag 6 februari 2023 @ 17:00
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 16:48 schreef Holenbeer het volgende:

[..]
Ja hallo, dat staat allemaal niet in de requirements van TS.
Ik zou er zelf overigens ook niet mee fietsen
Ze fietst volgens de op nu met een moederfiets dus een racefiets is wel een heel grote stap he.
Holenbeermaandag 6 februari 2023 @ 17:02
quote:
1s.gif Op maandag 6 februari 2023 17:00 schreef Farenji het volgende:

[..]
Ze fietst volgens de op nu met een moederfiets dus een racefiets is wel een heel grote stap he.
Klopt,
Maar op een moederfiets is alles prima te doen in Nederland, of je moet dagelijks de Cauberg op moeten fietsen. Het zou dus sowieso iets zijn wat het doel voorbij schiet. Helemaal als één van de weinige criteria is om minder ingehaald te worden door mensen die soepeler trappen
Farenjimaandag 6 februari 2023 @ 17:11
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 17:02 schreef Holenbeer het volgende:

[..]
Klopt,
Maar op een moederfiets is alles prima te doen in Nederland, of je moet dagelijks de Cauberg op moeten fietsen. Het zou dus sowieso iets zijn wat het doel voorbij schiet. Helemaal als één van de weinige criteria is om minder ingehaald te worden door mensen die soepeler trappen
Ja zoals ik al eerder postte komt dat waarschijnlijk door het ontbreken van versnellingen en misschien iets als aanlopende remmen of wielen, of nog simpeler, te zachte banden.
Sunshine1982maandag 6 februari 2023 @ 17:33
quote:
1s.gif Op maandag 6 februari 2023 17:11 schreef Farenji het volgende:

[..]
Ja zoals ik al eerder postte komt dat waarschijnlijk door het ontbreken van versnellingen en misschien iets als aanlopende remmen of wielen, of nog simpeler, te zachte banden.
Banden zijn goed, die heb ik gecheckt.

Het is ook een ouder model fiets. In mijn vorige straat woont een pensioneerde fietsenmaker die nog als hobby fietsen repareert en die zei tegen me dat het bij mijn fiets moeilijk is om iets te repareren vanwege de kast die erop zit. Ook wat betreft onderdelen wordt het wat lastiger. Wilde ooit een band door hem laten plakken (kan het ook zelf ja, maar voor 5 euro ga ik niet zitten kutten :P ) en toen bleek dat ik een nieuwe band nodig had. Vanwege de maat die niet vaak meer voorkomt moest ik naar de fietsenmaker en een best bedrag neer leggen. Dus daarom wil er ook van af.


Deze week wil ik er echt werk van maken. Woensdagmiddag ben ik vrij en dan ga ik even wat winkels af.
#ANONIEMmaandag 6 februari 2023 @ 17:58
Dit n optie?
Vanaf 999,-
https://brikbikes.com/product/brik-brut-women/#colour

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-02-2023 17:58:57 ]
Luxuriawoensdag 8 februari 2023 @ 13:49
Ik heb een Gazelle Chamonix (C8), die fietst echt superfijn en ik ga als een speer!
Toen ik hem kocht een jaar of 2 geleden was de prijs ¤ 1000,-, ik weet niet of hij nu minder is.

Anders kun je ook op Marktplaats kijken voor een goedkopere tweedehands elektrische fiets.
Sommige fietswinkels hebben ook goedkopere tweedehands fietsen.
Basp1woensdag 8 februari 2023 @ 13:55
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 17:33 schreef Sunshine1982 het volgende:
Vanwege de maat die niet vaak meer voorkomt moest ik naar de fietsenmaker en een best bedrag neer leggen. Dus daarom wil er ook van af.

Voor een veel voorkomende band met antilek bescherming erin ben je bij een fietsenzaak ook al snel minimaal 35 euro kwijt.
marzmandinsdag 14 februari 2023 @ 13:46
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 13:45 schreef Doug-Heffernan het volgende:
nu zie ik ze voor onder de 1000. Zou dat goede kwaliteit zijn?
Ebike van onder de 1000 euro werkt
Het slijt allemaal wat sneller ja, maar het kost ook allemaal minder. Mijn vrouw heeft nu 8 jaar een decathlonfiets (die ook nog jaren buiten gestaan heeft) en dat werkt op zich allemaal wel redelijk. De eerste remmen waren snel versleten, daarna betere blokjes gebruikt. en de tandwielen zijn denk ik twee keer vervangen en de ketting. Nu is de fiets wel ver op denk ik, het is allemaal te vervangen want het is een fiets tenslotte, maar de velg van het achterwiel is te dun geworden (van de velgremmen), de accu zou een keer vernieuwd moeten worden, het computertje op het stuur is net vervangen. Ik denk dat het nu wel tijd is voor een nieuwe fiets en dat we die velg en accu niet meer gaan vervangen.

Het voordeel van een electrische fiets is dat je altijd een beetje dezelfde snelheid rijdt, ook met wind tegen. En je kan op de heenweg de ondersteuning wat hoger zetten dat je niet bezweet op je werk komt en op de terugweg wat lager om wat meer calorien te verbranden ;)
ikheetmartijndinsdag 14 februari 2023 @ 13:52
Stel je zadelpen goed af.
1Cm kan al het verschil maken tussen lekker of (te) zwaar trappen.

https://www.mantel.com/blog/zadelhoogte-racefiets#hiel