abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_207707412
Ik ben op zoek naar een lichte fiets waarbij je niet te zwaar hoeft te trappen. Eigenlijk een fiets die het snelste fietst met zo min mogelijk inspanning :') :@

Ik fiets momenteel nog met een moederfiets die ontiegelijk zwaar is en zwaar trapt. Dat met regelmatige tegenwind vind ik niet meer prettig. Ook word ik regelmatig ingehaald door mensen die veel makkelijker lijken te fietsen.

Dus, tips gezocht. Graag ook een beetje betaalbare fiets :)
pi_207707443
Een moederfiets staat ook wel bekend dat die heel zwaar zijn.

Ik zou zeggen: elektrische fiets
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207707531
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 12:55 schreef sjorsie1982 het volgende:
Een moederfiets staat ook wel bekend dat die heel zwaar zijn.

Ik zou zeggen: elektrische fiets
Hmmm.... Ik ben totaal niet thuis in electrische fietsen. Ik dacht ook altijd dat die dingen megaduur waren, maar nu zie ik ze voor onder de 1000. Zou dat goede kwaliteit zijn?
pi_207707681
Hoeveel fiets je perdag dan?

Of alleen beetje sportschool, boodschappen, ga gewoon naar een kleine fietsenhandeltje en haal daar een "ouderwetse" gazelle en houd 500 in je zak voor halvepietermannen !! :B :B :B :B :B :B :B B:)B B:)B B:)B B:)B B:)B B:)B B:)B B:)B B:)B
Ik zwaai naar dieren.
pi_207707707
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 13:17 schreef Geerd het volgende:
Hoeveel fiets je perdag dan?

Of alleen beetje sportschool, boodschappen, ga gewoon naar een kleine fietsenhandeltje en haal daar een "ouderwetse" gazelle en houd 500 in je zak voor halvepietermannen !! :B :B :B :B :B :B :B B:)B B:)B B:)B B:)B B:)B B:)B B:)B B:)B B:)B
Wat is veel... Ik fiets 3 keer per week naar mijn werk wat 20 min heen en 20 minuten terug is. Daarnaast fiets ik ook regelmatig naar de supermarkt enzo.
pi_207707727
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 13:19 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Wat is veel... Ik fiets 3 keer per week naar mijn werk wat 20 min heen en 20 minuten terug is. Daarnaast fiets ik ook regelmatig naar de supermarkt enzo.
https://profilejanssen.nl/stadsfietsen_4

Gewoon zoiets? 20min fietsen is nou ook weer geen wereldafstand natuurlijk..en dat maar 3x perweek...
Stuk lichter en waarschijnlijk past die ook veel beter bij je lichaam...hoger dus betere hoek met je knieen = efficienter en makkekijker fietsen
Ik zwaai naar dieren.
pi_207707750
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 13:21 schreef Geerd het volgende:

[..]
https://profilejanssen.nl/stadsfietsen_4

Gewoon zoiets? 20min fietsen is nou ook weer geen wereldafstand natuurlijk..en dat maar 3x perweek...
Graag wel een damesfiets :P
pi_207707766
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 13:22 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Graag wel een damesfiets :P
Nja was maar een voorbeeld hey..
Ik zwaai naar dieren.
pi_207707804
Heeft je huidige fiets versnellingen? Zo nee, dan is dat het probleem :p

Dat andere mensen zo makkelijk lijken te fietsen is in veel gevallen omdat ze een elektrische fiets hebben.

Ik zou niet voor een budget elektrische fiets gaan, ik heb er zelf geen ervaring mee maar kan me niet voorstellen dat je er veel kwaliteit voor terug krijgt.

Als je niet vaak fietst zou ik de tip van Geerd volgen en voor een Gazelle (wel met versnellingen) gaan.
pi_207708041
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 13:05 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Hmmm.... Ik ben totaal niet thuis in electrische fietsen. Ik dacht ook altijd dat die dingen megaduur waren, maar nu zie ik ze voor onder de 1000. Zou dat goede kwaliteit zijn?
Ebike van onder de 1000 euro werkt wel om van A naar B te komen maar mijn ervaring is dat ebikes in die prijs categorie veel onderhoud nodig hebben
Waardeloos in COR.
Als een topic je niet bevalt blijf dan lekker weg.
Wat een kansloze figuur ben je toch. Laat hem met rust. Moeilijk is het niet
  woensdag 25 januari 2023 @ 13:50:33 #11
149959 SQ
snelle trees
pi_207708089
Analoge fietsen met een beetje kwaliteit zijn al zo'n 1000 euro, dus een ebike van dat geld zou ik niet zo snel kiezen.

Moederfietsen zijn ook wel echte aids hoor. Ik ben er na 8 jaar wel aan gewend maar ik merk het verschil wel meteen als ik op een normale fiets zit, met het zadel op een betere hoogte en een lichter frame.

Je zou ook nog een racefiets kunnen overwegen. Lichter frame, smallere banden dus minder frictie.
disclaimer
pi_207708115
Het helpt ook als je fiets goed onderhouden en afgesteld is. Dus gesmeerde ketting die niet te lang (of te kort) is, goed hard opgepompte banden (gebruik een drukmeter), goed afgestelde remmen (bijv slecht afgestelde rollerbrakes kunnen constant remmen) en natuurlijk goede versnellingen. Voor relaxt en licht fietsen zou ik toch wel minimaal 7 versnellingen aanraden.
pi_207708301
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 13:05 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Hmmm.... Ik ben totaal niet thuis in electrische fietsen. Ik dacht ook altijd dat die dingen megaduur waren, maar nu zie ik ze voor onder de 1000. Zou dat goede kwaliteit zijn?
Een elektrische fiets begint bij EUR 2200
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207708320
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 13:45 schreef Doug-Heffernan het volgende:

[..]
Ebike van onder de 1000 euro werkt wel om van A naar B te komen maar mijn ervaring is dat ebikes in die prijs categorie veel onderhoud nodig hebben
Er valt weinig te onderhouden aan een fiets die in 2en breekt bij windkracht 4 of hoger
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 25 januari 2023 @ 14:14:11 #15
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_207708359
E-bikes van onder de EUR 1000 zou ik niet doen, zelfs als ze het aanvankelijk niet zo slecht doen is de levensduur slecht.

Let bij fietsen op je bandendruk, hoe lager de druk hoe zwaarder hij loopt. Niet voor niets rijden racefietsen op bandendrukken vanaf 7 tot zelfs 11 bar (dat laatste op de baan). Je levert dan wel wat zitcomfort in, maar de moet de vering van je zadel ook opvangen. En zorg dat je ketting gesmeerd houdt.

Wat ook nog kan uitmaken is het loopvlak. Bijvoorbeeld Schwalbe Marathon Plus, die kun je over een spijkerbed rijden en raakt niet lek, maar fietst voelbaar zwaarder dan de Marathon Supreme en Marathon Dureme.

[ Bericht 2% gewijzigd door mvdejong op 25-01-2023 15:03:49 ]
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  woensdag 25 januari 2023 @ 14:16:54 #16
502032 Pedante_Mansplainer
Legt het wel eventjes uit
pi_207708384
Interessant artikeltje :Y

https://www.fietsersbond.(...)jn-stadsfiets-zwaar/

Dus zoek een fiets die deze dingen NIET heeft :s)
pi_207708487
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 13:19 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Wat is veel... Ik fiets 3 keer per week naar mijn werk wat 20 min heen en 20 minuten terug is. Daarnaast fiets ik ook regelmatig naar de supermarkt enzo.
Dat is vrijwel niets dus. In dat geval kan je eigenlijk vrijwel elke moderne fiets nemen en is dat (waarschijnlijk) een verbetering ten opzichte van wat je nu hebt.

Of ga gewoon langs de fietsenman en leg je 'probleem' uit. Daar kan je ook diverse fietsen testen en voel je vanzelf wat voor jou prettig is.
Conscience do cost.
pi_207708722
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 14:10 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Er valt weinig te onderhouden aan een fiets die in 2en breekt bij windkracht 4 of hoger
Waardeloos in COR.
Als een topic je niet bevalt blijf dan lekker weg.
Wat een kansloze figuur ben je toch. Laat hem met rust. Moeilijk is het niet
  woensdag 25 januari 2023 @ 15:28:51 #19
35189 Troel
scherp en bot
pi_207709083
Als je gaat voor elektrisch, neem dan alsjeblieft iets met een middenmotor. Veel veiliger ;)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_207709973
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 13:45 schreef Doug-Heffernan het volgende:

[..]
Ebike van onder de 1000 euro werkt wel om van A naar B te komen maar mijn ervaring is dat ebikes in die prijs categorie veel onderhoud nodig hebben
1.000,- voor een gewone stadsfiets hoeft echt niet. Mijn huidige fiets is nu zo'n 5 jaar oud en was des tijds zo'n 700,-. Die relatief hoge prijs kwam vooral doordat ik niet veel keuze had ivm mijn lengte.
pi_207710855
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 13:26 schreef Beepboop het volgende:
Heeft je huidige fiets versnellingen? Zo nee, dan is dat het probleem :p

Dat andere mensen zo makkelijk lijken te fietsen is in veel gevallen omdat ze een elektrische fiets hebben.

Ik zou niet voor een budget elektrische fiets gaan, ik heb er zelf geen ervaring mee maar kan me niet voorstellen dat je er veel kwaliteit voor terug krijgt.

Als je niet vaak fietst zou ik de tip van Geerd volgen en voor een Gazelle (wel met versnellingen) gaan.
Ja, hij heeft 7 versnellingen. Ik heb 'm altijd vrij zwaar staan, omdat ik me anders een ongeluk trap om een respectabel tempo te creëeren.

Ik lees dat je speciale lichte stadsfietsen hebt van 14 á 15 kilo. Denk dat ik daar eens verder naar ga kijken.
pi_207711309
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 17:55 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Ja, hij heeft 7 versnellingen. Ik heb 'm altijd vrij zwaar staan, omdat ik me anders een ongeluk trap om een respectabel tempo te creëeren.

Ik lees dat je speciale lichte stadsfietsen hebt van 14 á 15 kilo. Denk dat ik daar eens verder naar ga kijken.
Gewicht is niet zo heel relevant, tenzij je veel moet klimmen.
pi_207717845
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 16:35 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]
1.000,- voor een gewone stadsfiets hoeft echt niet. Mijn huidige fiets is nu zo'n 5 jaar oud en was des tijds zo'n 700,-. Die relatief hoge prijs kwam vooral doordat ik niet veel keuze had ivm mijn lengte.
Voor een vergelijkbare fiets betaal je tegenwoordig dus ¤1000,- ;)

O/T: Voor de genoemde afstanden zou ik voor een niet al te zware, degelijke fiets met 7-8-9 versnellingen gaan.
pi_207717896
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 17:55 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Ja, hij heeft 7 versnellingen. Ik heb 'm altijd vrij zwaar staan, omdat ik me anders een ongeluk trap om een respectabel tempo te creëeren.

Ik lees dat je speciale lichte stadsfietsen hebt van 14 á 15 kilo. Denk dat ik daar eens verder naar ga kijken.
leer te schakelen?

lichter beginnen en dan zwaar trappen als je wat tempo hebt, dan is het trappen niet zwaar
pi_207717902
Dank iedereen. Ik ga eens wat fietsenwinkels in de buurt af. En dan hoop ik dat ik mezelf niet een één of andere fiets laat aansmeren aangezien ik daar nogal gevoelig voor ben ;( :')
pi_207717917
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 17:55 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Ja, hij heeft 7 versnellingen. Ik heb 'm altijd vrij zwaar staan, omdat ik me anders een ongeluk trap om een respectabel tempo te creëeren.

Ik lees dat je speciale lichte stadsfietsen hebt van 14 á 15 kilo. Denk dat ik daar eens verder naar ga kijken.
Gebruik je versnellingen. :P Ik kwam van een opoefiets, dus het kostte me even wat moeite om het schakelen niet te vergeten, maar het scheelt echt enorm.

Verder, ik zou denk ik ook bij het tweedehandsaanbod van fietsenboeren rondkijken. En ga uitproberen! Toen ik naar een betere fiets aan het kijken was (uiteindelijk een Giant Chill 1 geworden destijds) ben ik gewoon bij een wat grotere fietsenzaak gaan rondkijken en rondjes gaan fietsen.
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Olen tämän maailman loppu
Minä olen tyhjyys
pi_207717952
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 17:55 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Ja, hij heeft 7 versnellingen. Ik heb 'm altijd vrij zwaar staan, omdat ik me anders een ongeluk trap om een respectabel tempo te creëeren.

Ik lees dat je speciale lichte stadsfietsen hebt van 14 á 15 kilo. Denk dat ik daar eens verder naar ga kijken.
De juiste versnelling kiezen voor het tempo dat je fietst helpt ook enorm, mocht je dat nog niet doen.

Je kan ook kijken naar een fiets met een sportievere houding. Voor mijn gevoel fiets je daar makkelijker sneller mee, maar je levert wel wat in op comfort. Trekking/touring fietsen hebben dit vaak (dezelfde houding als op een wielrenfiets of mountainbike)

Check ook even bij je werkgever of zij een fietsplan aanbieden, dan kan je, meestal in ruil voor uren, tot x bedrag je fiets financieren.
pi_207718113
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 09:25 schreef Beepboop het volgende:

[..]
De juiste versnelling kiezen voor het tempo dat je fietst helpt ook enorm, mocht je dat nog niet doen.

Je kan ook kijken naar een fiets met een sportievere houding. Voor mijn gevoel fiets je daar makkelijker sneller mee, maar je levert wel wat in op comfort. Trekking/touring fietsen hebben dit vaak (dezelfde houding als op een wielrenfiets of mountainbike)

Check ook even bij je werkgever of zij een fietsplan aanbieden, dan kan je, meestal in ruil voor uren, tot x bedrag je fiets financieren.
Ja, wij hebben ook een fietsplan :Y Ik heb al een andere bestemming voor mijn uren, dus dat gaat 'm niet worden.
pi_207725972
quote:
1s.gif Op woensdag 25 januari 2023 12:53 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik ben op zoek naar een lichte fiets waarbij je niet te zwaar hoeft te trappen. Eigenlijk een fiets die het snelste fietst met zo min mogelijk inspanning :') :@

Ik fiets momenteel nog met een moederfiets die ontiegelijk zwaar is en zwaar trapt. Dat met regelmatige tegenwind vind ik niet meer prettig. Ook word ik regelmatig ingehaald door mensen die veel makkelijker lijken te fietsen.

Dus, tips gezocht. Graag ook een beetje betaalbare fiets :)
M5 carbon highracer. Aanrader, heb er eentje en het ding is inderdaad retesnel!

M5 staat letterlijk voor Meer meters met minder moeite.

OKee, goedkoop is het niet maar dat is een brood bij de echte bakker ook niet.
pi_207742970
Een zo'n licht mogelijke fiets. Zelf heb ik een Trek FX 3 hybride fiets, en de versnelling kan ik zodanig licht zetten dat je echt helemaal niets voelt. Weegt maar 11 kilo en ben er enorm tevreden mee. Kostte rond de 900 euro. Maar de Trek FX 1 of 2 is de goedkopere versie en zal net zo licht trappen.
pi_207760717
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 09:09 schreef cafca het volgende:

[..]
Voor een vergelijkbare fiets betaal je tegenwoordig dus ¤1000,- ;)

O/T: Voor de genoemde afstanden zou ik voor een niet al te zware, degelijke fiets met 7-8-9 versnellingen gaan.
Het vernieuwde type is inderdaad wel iets duurder geworden zie ik nu, maar nog steeds geen 1.000,-.
pi_207761086
Elektrische fiets lijkt leuk, maar je verliest daardoor echt wel wat conditie, plus ik vind de manier waarop die mensen inhalen op het fietspad altijd ronduit gevaarlijk.

Snap dat je lichter wilt fietsen, omafietsen zijn wat dat betreft ook kut.

Maar misschien kan eerst naar een fiets kijken met meer versnellingen. Omafietsen hebben die überhaupt niet toch (?). Gazelle fietsen zijn over het algemeen erg lichtgewicht en beschikken over veel versnellingen. Batavus fietsen fietsen ook licht. En dan heb je toch een degelijk goede fiets.

Maar misschien laat ik me teveel kleuren omdat ik helemaal niet voorstander ben van elektrisch fietsen. Mijn ouders, beide al een klein beetje op leeftijd, fietsen ook nog steeds niet elektrisch vanwege behouden van conditie.
pi_207761095
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 02:55 schreef noobie123 het volgende:
Een zo'n licht mogelijke fiets. Zelf heb ik een Trek FX 3 hybride fiets, en de versnelling kan ik zodanig licht zetten dat je echt helemaal niets voelt. Weegt maar 11 kilo en ben er enorm tevreden mee. Kostte rond de 900 euro. Maar de Trek FX 1 of 2 is de goedkopere versie en zal net zo licht trappen.
Trek, ook goede fietsen inderdaad.
pi_207761163
Mijn ervaring is dat je beter een goede tweedehands fiets kan kopen dan dat je een nieuwe fiets koopt voor hetzelfde bedrag.

Ik heb een aantal jaar terug verschillende fietsen geprobeerd bij de fietsenwinkel en dat was het allemaal net niet zullen we maar zeggen (ik kwam toen ook van een zware moederfiets met net iets te kleine bandjes af). Toen ben ik tweedehands gaan kijken en heb toen voor het zelfde geld nog een hele fijne koga myata op de kop getikt. Die fietste zo fijn en licht (dat mijn moeder met een nieuwe fiets er jaloers op was :P )

Maar als je wat hoger budget hebt kun je ook voor een nieuwe fiets kijken natuurlijk. Maar de fietsen onder de (toen) ¤500 (misschien nu wel onder de ¤750?) zijn het gewoon echt net niet is mijn ervaring
  zondag 29 januari 2023 @ 10:49:01 #35
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_207761426
quote:
1s.gif Op woensdag 25 januari 2023 12:53 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik fiets momenteel nog met een moederfiets die ontiegelijk zwaar is en zwaar trapt. Dat met regelmatige tegenwind vind ik niet meer prettig. Ook word ik regelmatig ingehaald door mensen die veel makkelijker lijken te fietsen.
Zou het kunnen dat je conditie wat te wensen overlaat, en dat de mensen die jou inhalen simpelweg een betere conditie (of meer haast) hebben?
Huilen dan.
pi_207761821
quote:
7s.gif Op zondag 29 januari 2023 10:49 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Zou het kunnen dat je conditie wat te wensen overlaat, en dat de mensen die jou inhalen simpelweg een betere conditie (of meer haast) hebben?
Nee een moederfiets is amper mee vooruit te komen. Die heeft een kleinere wielmaat dan standaard, brede banden en dan is ie ook nog eens flink zwaar.

Ik moest daarop echt m’n best doen om m’n man bij te houden op de fiets. Terwijl hij op de fiets echt op z’n elfendertigste gaat. (Beiden op een gewone fiets moet ik echt m’n best doen om langzaam genoeg te fietsen aangezien hij weigert sneller te gaan als dat relaxed is :{ ).

Toen ik eenmaal weer een goede normale fiets had kon ik tenminste weer fatsoenlijk vooruit komen zonder me te pletter te fietsen. (Misschien ligt het ook wel aan het merk en type hoor, maar ik vond het echt een onding)
pi_207762020
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 16:35 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]
1.000,- voor een gewone stadsfiets hoeft echt niet. Mijn huidige fiets is nu zo'n 5 jaar oud en was des tijds zo'n 700,-. Die relatief hoge prijs kwam vooral doordat ik niet veel keuze had ivm mijn lengte.
Ik heb het over een elektrische fiets
Waardeloos in COR.
Als een topic je niet bevalt blijf dan lekker weg.
Wat een kansloze figuur ben je toch. Laat hem met rust. Moeilijk is het niet
pi_207762813
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 11:13 schreef hilliebillie het volgende:
Nee een moederfiets is amper mee vooruit te komen. Die heeft een kleinere wielmaat dan standaard, brede banden en dan is ie ook nog eens flink zwaar.
Veel omafietsen hebben juist een grotere wielmaat (29 inch) maar het formaat van wielen heeft weinig te maken met hoe zwaar ie fietst. Ook brede banden zorgen echt niet voor zwaar fietsen (als je ze maar hard genoeg oppompt), noch het gewicht (zolang je op vlakke weg rijdt is dat maar een kleine factor).

Het gaat echt om de aandrijving, de lagers, de remmen maar meestal zijn het echt de banden die te zacht zijn. Er zit vaak zo'n gaar nederlands ventiel op en daarmee kun je nauwelijks de druk mee opmeten waardoor mensen hem veel te zacht oppompen, en dat zorgt voor veel hogere rolweerstand.
  zondag 29 januari 2023 @ 12:36:54 #39
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_207763161
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 11:13 schreef hilliebillie het volgende:

[..]
Nee een moederfiets is amper mee vooruit te komen. Die heeft een kleinere wielmaat dan standaard, brede banden en dan is ie ook nog eens flink zwaar.
Omafietsen rijden op dezelfde wielmaat (26 of 27 inch), of een grotere (29 inch), dan "gewone" toerfietsen.

Brede banden trappen niet zomaar zwaarder dan smallere. Racefietsen reden tot in de 90er jaren altijd op 20 mm bandjes, omdat er toen gedacht werd dat de aerodynamica de grootse bijdrage door wielen aan de totale weerstand was. Moderne energiemeters hebben aangetoond dat de afrolweerstand van de band veel belangrijker is, en dat je met een grotere diameter dezelfde afrolweerstand kunt bereiken, terwijl het comfort toeneemt (wat betekent dat de wielrenner aan het einde van de rit meer overheeft voor de eindsprint). Racefietsen zijn van 20 naar 23 en toen 25 mm gegaan, en 28 mm zit eraan te komen.

Mijn toerfiets waar ik ritjes van ver over de 100 km op rij


loopt op 35/37 mm bandjes, met een banddruk van 4,5-5 bar, maar ik rij ook op een fatbike


met 96 mm bandjes op het maximum van 2 bar, en die hebben een vergelijkbare afrolweerstand (op de foto zitten er nog terreinbanden met noppenprofiel op, tegenwoordig zitten er straatbanden op). Wat je van die grotere banden/wielen merkt is het gewicht (er zit een Rohloff-naaf in, dus mijn achterwiel alleen is 5 kg), en dat voel je bij versnellen, maar niet als je eenmaal op snelheid zit (in de vergelijkingen van Newton voor de eenparige beweging is de massa niet aanwezig). Op die fatbike heb ik ook ritten tot 140 km gereden (met 40 km duinen).

Bij alle fietsen geldt dat je allereerst je bandendruk op peil moet houden, een halve bar minder maakt heel veel uit.

[ Bericht 0% gewijzigd door mvdejong op 29-01-2023 12:50:04 ]
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  zondag 29 januari 2023 @ 12:40:00 #40
502032 Pedante_Mansplainer
Legt het wel eventjes uit
pi_207763202
Leuke fietsjes @mvdejong :Y
  zondag 29 januari 2023 @ 12:54:49 #41
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_207763466
Ik denk dat spatborden en een kettingkast een must zijn, een bagagedrager ook?

Verder dan proberen om de rolweerstand (beetje gewicht maar met name bandenkeuze) en voornamelijk luchtweerstand laag te houden.

Denk dat je met een hybridefiets, zoals hier al een paar keer genoemd het beste af bent voor die doelen.
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_207767026
quote:
1s.gif Op zondag 29 januari 2023 12:10 schreef Farenji het volgende:

[..]
Veel omafietsen hebben juist een grotere wielmaat (29 inch) maar het formaat van wielen heeft weinig te maken met hoe zwaar ie fietst. Ook brede banden zorgen echt niet voor zwaar fietsen (als je ze maar hard genoeg oppompt), noch het gewicht (zolang je op vlakke weg rijdt is dat maar een kleine factor).

Het gaat echt om de aandrijving, de lagers, de remmen maar meestal zijn het echt de banden die te zacht zijn. Er zit vaak zo'n gaar nederlands ventiel op en daarmee kun je nauwelijks de druk mee opmeten waardoor mensen hem veel te zacht oppompen, en dat zorgt voor veel hogere rolweerstand.
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 12:36 schreef mvdejong het volgende:

[..]
Omafietsen rijden op dezelfde wielmaat (26 of 27 inch), of een grotere (29 inch), dan "gewone" toerfietsen.

Brede banden trappen niet zomaar zwaarder dan smallere. Racefietsen reden tot in de 90er jaren altijd op 20 mm bandjes, omdat er toen gedacht werd dat de aerodynamica de grootse bijdrage door wielen aan de totale weerstand was. Moderne energiemeters hebben aangetoond dat de afrolweerstand van de band veel belangrijker is, en dat je met een grotere diameter dezelfde afrolweerstand kunt bereiken, terwijl het comfort toeneemt (wat betekent dat de wielrenner aan het einde van de rit meer overheeft voor de eindsprint). Racefietsen zijn van 20 naar 23 en toen 25 mm gegaan, en 28 mm zit eraan te komen.

Mijn toerfiets waar ik ritjes van ver over de 100 km op rij

[ afbeelding ]
loopt op 35/37 mm bandjes, met een banddruk van 4,5-5 bar, maar ik rij ook op een fatbike

[ afbeelding ]
met 96 mm bandjes op het maximum van 2 bar, en die hebben een vergelijkbare afrolweerstand (op de foto zitten er nog terreinbanden met noppenprofiel op, tegenwoordig zitten er straatbanden op). Wat je van die grotere banden/wielen merkt is het gewicht (er zit een Rohloff-naaf in, dus mijn achterwiel alleen is 5 kg), en dat voel je bij versnellen, maar niet als je eenmaal op snelheid zit (in de vergelijkingen van Newton voor de eenparige beweging is de massa niet aanwezig). Op die fatbike heb ik ook ritten tot 140 km gereden (met 40 km duinen).

Bij alle fietsen geldt dat je allereerst je bandendruk op peil moet houden, een halve bar minder maakt heel veel uit.
Het gaat hier niet om een omafiets maar om een moederfiets. En daar zitten (over het algemeen) wel kleinere wielen op, omdat ze juist op die fietsen willen (met een kind voor en achterop) dat je met beide voeten (plat of bijna plat) aan de grond kan. Alleen als je zelf wat langer bent kan het zijn dat ze wel een model met normaal formaat wielen hebben.
En geloof mij, dat in combinatie met een zware fiets (de brede banden dan misschien niet, dat had ik aangenomen) zorgt er echt voor dat amper vooruit komt.
Aan te lage bandenspanning ligt het niet omdat daar zo’n ventiel in zit dat je aandelen buitenkant kan zien of de bandenspanning goed of te laag is.

Ik heb ook zelden met twee kinderen tegelijk op die fiets gefietst. Dan kwam je helemaal amper vooruit. Terwijl op de fiets die ik daarna kocht, helemaal geen moeite mee had, dus aan m’n conditie lag het echt niet hoor.
pi_207767511
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 12:36 schreef mvdejong het volgende:

[..]
Omafietsen rijden op dezelfde wielmaat (26 of 27 inch), of een grotere (29 inch), dan "gewone" toerfietsen.

Brede banden trappen niet zomaar zwaarder dan smallere. Racefietsen reden tot in de 90er jaren altijd op 20 mm bandjes, omdat er toen gedacht werd dat de aerodynamica de grootse bijdrage door wielen aan de totale weerstand was. Moderne energiemeters hebben aangetoond dat de afrolweerstand van de band veel belangrijker is, en dat je met een grotere diameter dezelfde afrolweerstand kunt bereiken, terwijl het comfort toeneemt (wat betekent dat de wielrenner aan het einde van de rit meer overheeft voor de eindsprint). Racefietsen zijn van 20 naar 23 en toen 25 mm gegaan, en 28 mm zit eraan te komen.

Mijn toerfiets waar ik ritjes van ver over de 100 km op rij

[ afbeelding ]
loopt op 35/37 mm bandjes, met een banddruk van 4,5-5 bar, maar ik rij ook op een fatbike

[ afbeelding ]
met 96 mm bandjes op het maximum van 2 bar, en die hebben een vergelijkbare afrolweerstand (op de foto zitten er nog terreinbanden met noppenprofiel op, tegenwoordig zitten er straatbanden op). Wat je van die grotere banden/wielen merkt is het gewicht (er zit een Rohloff-naaf in, dus mijn achterwiel alleen is 5 kg), en dat voel je bij versnellen, maar niet als je eenmaal op snelheid zit (in de vergelijkingen van Newton voor de eenparige beweging is de massa niet aanwezig). Op die fatbike heb ik ook ritten tot 140 km gereden (met 40 km duinen).

Bij alle fietsen geldt dat je allereerst je bandendruk op peil moet houden, een halve bar minder maakt heel veel uit.
Die bovenste (wel even in dames versie denken) ziet er wel prima uit. Zoiets zoek ik wel. Ik ga wanneer ik tijd heb even kijken, eventueel kringloop.

Ik kom op zich wel vooruit op deze, maar je merkt het vooral bij een stoplicht goed dat hij zwaar is. Ik moet altijd flink de handrem induwen om hem te laten stoppen. En dan wanneer het op groen is weer flink wat power erin gooien om weer op tempo te komen.

Bonus klacht: tegenwind. Áltijd tegenwind :r
pi_207768266
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 17:17 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Die bovenste (wel even in dames versie denken) ziet er wel prima uit. Zoiets zoek ik wel. Ik ga wanneer ik tijd heb even kijken, eventueel kringloop.

Ik kom op zich wel vooruit op deze, maar je merkt het vooral bij een stoplicht goed dat hij zwaar is. Ik moet altijd flink de handrem induwen om hem te laten stoppen. En dan wanneer het op groen is weer flink wat power erin gooien om weer op tempo te komen.

Bonus klacht: tegenwind. Áltijd tegenwind :r
Die tegenwind gaat geen enkele fiets iets aan veranderen natuurlijk, maar goede remmen (hydraulische velg- of schijfremmen) en goede versnellingen (minstens 7 maar liefst meer) gaat wel een groot verschil maken.
pi_207788547
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 11:25 schreef Doug-Heffernan het volgende:

[..]
Ik heb het over een elektrische fiets
Ik quote de verkeerde... ;(
  maandag 6 februari 2023 @ 16:32:34 #47
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_207880511
quote:
Hahaha echt? Je krijgt toch maar tot 25km/h ondersteuning? Wat moet je met trapondersteuning tot 25km/h op een racefiets :') ? Dat is, bergop en flinke tegenwind uitgezonderd, gewoon (heel) rustig aan wielrennen.
Huilen dan.
pi_207880587
quote:
7s.gif Op maandag 6 februari 2023 16:32 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Hahaha echt? Je krijgt toch maar tot 25km/h ondersteuning? Wat moet je met trapondersteuning tot 25km/h op een racefiets :') ? Dat is, bergop en flinke tegenwind uitgezonderd, gewoon (heel) rustig aan wielrennen.
die 25km/h is europese wetgeving, dus je hebt gelijk. Geen idee hoeveel weerstand de motor levert bij trappen boven de 25km/h, maar tot de snelheid is het een eitje voor TS.
pi_207880606
quote:
1s.gif Op woensdag 25 januari 2023 12:53 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik ben op zoek naar een lichte fiets waarbij je niet te zwaar hoeft te trappen. Eigenlijk een fiets die het snelste fietst met zo min mogelijk inspanning :') :@

Ik fiets momenteel nog met een moederfiets die ontiegelijk zwaar is en zwaar trapt. Dat met regelmatige tegenwind vind ik niet meer prettig. Ook word ik regelmatig ingehaald door mensen die veel makkelijker lijken te fietsen.

Dus, tips gezocht. Graag ook een beetje betaalbare fiets :)
Gazelle Orange (de niet-elektrische versie). Ik heb hem zelf naast een stadsfiets. De Orange is licht en snel. Heerlijke fiets.

[ Bericht 1% gewijzigd door -Sigaartje op 06-02-2023 18:25:22 ]
pi_207880693
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 16:38 schreef Holenbeer het volgende:

[..]
die 25km/h is europese wetgeving, dus je hebt gelijk. Geen idee hoeveel weerstand de motor levert bij trappen boven de 25km/h, maar tot de snelheid is het een eitje voor TS.
Maar het is wel onzin om hier in het vlakke Nederland een race model ebike te kopen die maar tot 25km ondersteuning geeft. Daar heb je dan net niks aan. In de stad is zo'n model ook totaal onpraktisch, zonder bagagedragers en spatborden.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')