Hmmm.... Ik ben totaal niet thuis in electrische fietsen. Ik dacht ook altijd dat die dingen megaduur waren, maar nu zie ik ze voor onder de 1000. Zou dat goede kwaliteit zijn?quote:Op woensdag 25 januari 2023 12:55 schreef sjorsie1982 het volgende:
Een moederfiets staat ook wel bekend dat die heel zwaar zijn.
Ik zou zeggen: elektrische fiets
Wat is veel... Ik fiets 3 keer per week naar mijn werk wat 20 min heen en 20 minuten terug is. Daarnaast fiets ik ook regelmatig naar de supermarkt enzo.quote:Op woensdag 25 januari 2023 13:17 schreef Geerd het volgende:
Hoeveel fiets je perdag dan?
Of alleen beetje sportschool, boodschappen, ga gewoon naar een kleine fietsenhandeltje en haal daar een "ouderwetse" gazelle en houd 500 in je zak voor halvepietermannen !!![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
https://profilejanssen.nl/stadsfietsen_4quote:Op woensdag 25 januari 2023 13:19 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Wat is veel... Ik fiets 3 keer per week naar mijn werk wat 20 min heen en 20 minuten terug is. Daarnaast fiets ik ook regelmatig naar de supermarkt enzo.
Graag wel een damesfietsquote:Op woensdag 25 januari 2023 13:21 schreef Geerd het volgende:
[..]
https://profilejanssen.nl/stadsfietsen_4
Gewoon zoiets? 20min fietsen is nou ook weer geen wereldafstand natuurlijk..en dat maar 3x perweek...
Ebike van onder de 1000 euro werkt wel om van A naar B te komen maar mijn ervaring is dat ebikes in die prijs categorie veel onderhoud nodig hebbenquote:Op woensdag 25 januari 2023 13:05 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Hmmm.... Ik ben totaal niet thuis in electrische fietsen. Ik dacht ook altijd dat die dingen megaduur waren, maar nu zie ik ze voor onder de 1000. Zou dat goede kwaliteit zijn?
Een elektrische fiets begint bij EUR 2200quote:Op woensdag 25 januari 2023 13:05 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Hmmm.... Ik ben totaal niet thuis in electrische fietsen. Ik dacht ook altijd dat die dingen megaduur waren, maar nu zie ik ze voor onder de 1000. Zou dat goede kwaliteit zijn?
Er valt weinig te onderhouden aan een fiets die in 2en breekt bij windkracht 4 of hogerquote:Op woensdag 25 januari 2023 13:45 schreef Doug-Heffernan het volgende:
[..]
Ebike van onder de 1000 euro werkt wel om van A naar B te komen maar mijn ervaring is dat ebikes in die prijs categorie veel onderhoud nodig hebben
Dat is vrijwel niets dus. In dat geval kan je eigenlijk vrijwel elke moderne fiets nemen en is dat (waarschijnlijk) een verbetering ten opzichte van wat je nu hebt.quote:Op woensdag 25 januari 2023 13:19 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Wat is veel... Ik fiets 3 keer per week naar mijn werk wat 20 min heen en 20 minuten terug is. Daarnaast fiets ik ook regelmatig naar de supermarkt enzo.
quote:Op woensdag 25 januari 2023 14:10 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Er valt weinig te onderhouden aan een fiets die in 2en breekt bij windkracht 4 of hoger
1.000,- voor een gewone stadsfiets hoeft echt niet. Mijn huidige fiets is nu zo'n 5 jaar oud en was des tijds zo'n 700,-. Die relatief hoge prijs kwam vooral doordat ik niet veel keuze had ivm mijn lengte.quote:Op woensdag 25 januari 2023 13:45 schreef Doug-Heffernan het volgende:
[..]
Ebike van onder de 1000 euro werkt wel om van A naar B te komen maar mijn ervaring is dat ebikes in die prijs categorie veel onderhoud nodig hebben
Ja, hij heeft 7 versnellingen. Ik heb 'm altijd vrij zwaar staan, omdat ik me anders een ongeluk trap om een respectabel tempo te creëeren.quote:Op woensdag 25 januari 2023 13:26 schreef Beepboop het volgende:
Heeft je huidige fiets versnellingen? Zo nee, dan is dat het probleem :p
Dat andere mensen zo makkelijk lijken te fietsen is in veel gevallen omdat ze een elektrische fiets hebben.
Ik zou niet voor een budget elektrische fiets gaan, ik heb er zelf geen ervaring mee maar kan me niet voorstellen dat je er veel kwaliteit voor terug krijgt.
Als je niet vaak fietst zou ik de tip van Geerd volgen en voor een Gazelle (wel met versnellingen) gaan.
Gewicht is niet zo heel relevant, tenzij je veel moet klimmen.quote:Op woensdag 25 januari 2023 17:55 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ja, hij heeft 7 versnellingen. Ik heb 'm altijd vrij zwaar staan, omdat ik me anders een ongeluk trap om een respectabel tempo te creëeren.
Ik lees dat je speciale lichte stadsfietsen hebt van 14 á 15 kilo. Denk dat ik daar eens verder naar ga kijken.
Voor een vergelijkbare fiets betaal je tegenwoordig dus ¤1000,-quote:Op woensdag 25 januari 2023 16:35 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
1.000,- voor een gewone stadsfiets hoeft echt niet. Mijn huidige fiets is nu zo'n 5 jaar oud en was des tijds zo'n 700,-. Die relatief hoge prijs kwam vooral doordat ik niet veel keuze had ivm mijn lengte.
leer te schakelen?quote:Op woensdag 25 januari 2023 17:55 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ja, hij heeft 7 versnellingen. Ik heb 'm altijd vrij zwaar staan, omdat ik me anders een ongeluk trap om een respectabel tempo te creëeren.
Ik lees dat je speciale lichte stadsfietsen hebt van 14 á 15 kilo. Denk dat ik daar eens verder naar ga kijken.
Gebruik je versnellingen.quote:Op woensdag 25 januari 2023 17:55 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ja, hij heeft 7 versnellingen. Ik heb 'm altijd vrij zwaar staan, omdat ik me anders een ongeluk trap om een respectabel tempo te creëeren.
Ik lees dat je speciale lichte stadsfietsen hebt van 14 á 15 kilo. Denk dat ik daar eens verder naar ga kijken.
De juiste versnelling kiezen voor het tempo dat je fietst helpt ook enorm, mocht je dat nog niet doen.quote:Op woensdag 25 januari 2023 17:55 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ja, hij heeft 7 versnellingen. Ik heb 'm altijd vrij zwaar staan, omdat ik me anders een ongeluk trap om een respectabel tempo te creëeren.
Ik lees dat je speciale lichte stadsfietsen hebt van 14 á 15 kilo. Denk dat ik daar eens verder naar ga kijken.
Ja, wij hebben ook een fietsplanquote:Op donderdag 26 januari 2023 09:25 schreef Beepboop het volgende:
[..]
De juiste versnelling kiezen voor het tempo dat je fietst helpt ook enorm, mocht je dat nog niet doen.
Je kan ook kijken naar een fiets met een sportievere houding. Voor mijn gevoel fiets je daar makkelijker sneller mee, maar je levert wel wat in op comfort. Trekking/touring fietsen hebben dit vaak (dezelfde houding als op een wielrenfiets of mountainbike)
Check ook even bij je werkgever of zij een fietsplan aanbieden, dan kan je, meestal in ruil voor uren, tot x bedrag je fiets financieren.
M5 carbon highracer. Aanrader, heb er eentje en het ding is inderdaad retesnel!quote:Op woensdag 25 januari 2023 12:53 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik ben op zoek naar een lichte fiets waarbij je niet te zwaar hoeft te trappen. Eigenlijk een fiets die het snelste fietst met zo min mogelijk inspanning![]()
![]()
Ik fiets momenteel nog met een moederfiets die ontiegelijk zwaar is en zwaar trapt. Dat met regelmatige tegenwind vind ik niet meer prettig. Ook word ik regelmatig ingehaald door mensen die veel makkelijker lijken te fietsen.
Dus, tips gezocht. Graag ook een beetje betaalbare fiets
Het vernieuwde type is inderdaad wel iets duurder geworden zie ik nu, maar nog steeds geen 1.000,-.quote:Op donderdag 26 januari 2023 09:09 schreef cafca het volgende:
[..]
Voor een vergelijkbare fiets betaal je tegenwoordig dus ¤1000,-
O/T: Voor de genoemde afstanden zou ik voor een niet al te zware, degelijke fiets met 7-8-9 versnellingen gaan.
Trek, ook goede fietsen inderdaad.quote:Op zaterdag 28 januari 2023 02:55 schreef noobie123 het volgende:
Een zo'n licht mogelijke fiets. Zelf heb ik een Trek FX 3 hybride fiets, en de versnelling kan ik zodanig licht zetten dat je echt helemaal niets voelt. Weegt maar 11 kilo en ben er enorm tevreden mee. Kostte rond de 900 euro. Maar de Trek FX 1 of 2 is de goedkopere versie en zal net zo licht trappen.
Zou het kunnen dat je conditie wat te wensen overlaat, en dat de mensen die jou inhalen simpelweg een betere conditie (of meer haast) hebben?quote:Op woensdag 25 januari 2023 12:53 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik fiets momenteel nog met een moederfiets die ontiegelijk zwaar is en zwaar trapt. Dat met regelmatige tegenwind vind ik niet meer prettig. Ook word ik regelmatig ingehaald door mensen die veel makkelijker lijken te fietsen.
Nee een moederfiets is amper mee vooruit te komen. Die heeft een kleinere wielmaat dan standaard, brede banden en dan is ie ook nog eens flink zwaar.quote:Op zondag 29 januari 2023 10:49 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Zou het kunnen dat je conditie wat te wensen overlaat, en dat de mensen die jou inhalen simpelweg een betere conditie (of meer haast) hebben?
Ik heb het over een elektrische fietsquote:Op woensdag 25 januari 2023 16:35 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
1.000,- voor een gewone stadsfiets hoeft echt niet. Mijn huidige fiets is nu zo'n 5 jaar oud en was des tijds zo'n 700,-. Die relatief hoge prijs kwam vooral doordat ik niet veel keuze had ivm mijn lengte.
Veel omafietsen hebben juist een grotere wielmaat (29 inch) maar het formaat van wielen heeft weinig te maken met hoe zwaar ie fietst. Ook brede banden zorgen echt niet voor zwaar fietsen (als je ze maar hard genoeg oppompt), noch het gewicht (zolang je op vlakke weg rijdt is dat maar een kleine factor).quote:Op zondag 29 januari 2023 11:13 schreef hilliebillie het volgende:
Nee een moederfiets is amper mee vooruit te komen. Die heeft een kleinere wielmaat dan standaard, brede banden en dan is ie ook nog eens flink zwaar.
Omafietsen rijden op dezelfde wielmaat (26 of 27 inch), of een grotere (29 inch), dan "gewone" toerfietsen.quote:Op zondag 29 januari 2023 11:13 schreef hilliebillie het volgende:
[..]
Nee een moederfiets is amper mee vooruit te komen. Die heeft een kleinere wielmaat dan standaard, brede banden en dan is ie ook nog eens flink zwaar.
quote:Op zondag 29 januari 2023 12:10 schreef Farenji het volgende:
[..]
Veel omafietsen hebben juist een grotere wielmaat (29 inch) maar het formaat van wielen heeft weinig te maken met hoe zwaar ie fietst. Ook brede banden zorgen echt niet voor zwaar fietsen (als je ze maar hard genoeg oppompt), noch het gewicht (zolang je op vlakke weg rijdt is dat maar een kleine factor).
Het gaat echt om de aandrijving, de lagers, de remmen maar meestal zijn het echt de banden die te zacht zijn. Er zit vaak zo'n gaar nederlands ventiel op en daarmee kun je nauwelijks de druk mee opmeten waardoor mensen hem veel te zacht oppompen, en dat zorgt voor veel hogere rolweerstand.
Het gaat hier niet om een omafiets maar om een moederfiets. En daar zitten (over het algemeen) wel kleinere wielen op, omdat ze juist op die fietsen willen (met een kind voor en achterop) dat je met beide voeten (plat of bijna plat) aan de grond kan. Alleen als je zelf wat langer bent kan het zijn dat ze wel een model met normaal formaat wielen hebben.quote:Op zondag 29 januari 2023 12:36 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Omafietsen rijden op dezelfde wielmaat (26 of 27 inch), of een grotere (29 inch), dan "gewone" toerfietsen.
Brede banden trappen niet zomaar zwaarder dan smallere. Racefietsen reden tot in de 90er jaren altijd op 20 mm bandjes, omdat er toen gedacht werd dat de aerodynamica de grootse bijdrage door wielen aan de totale weerstand was. Moderne energiemeters hebben aangetoond dat de afrolweerstand van de band veel belangrijker is, en dat je met een grotere diameter dezelfde afrolweerstand kunt bereiken, terwijl het comfort toeneemt (wat betekent dat de wielrenner aan het einde van de rit meer overheeft voor de eindsprint). Racefietsen zijn van 20 naar 23 en toen 25 mm gegaan, en 28 mm zit eraan te komen.
Mijn toerfiets waar ik ritjes van ver over de 100 km op rij
[ afbeelding ]
loopt op 35/37 mm bandjes, met een banddruk van 4,5-5 bar, maar ik rij ook op een fatbike
[ afbeelding ]
met 96 mm bandjes op het maximum van 2 bar, en die hebben een vergelijkbare afrolweerstand (op de foto zitten er nog terreinbanden met noppenprofiel op, tegenwoordig zitten er straatbanden op). Wat je van die grotere banden/wielen merkt is het gewicht (er zit een Rohloff-naaf in, dus mijn achterwiel alleen is 5 kg), en dat voel je bij versnellen, maar niet als je eenmaal op snelheid zit (in de vergelijkingen van Newton voor de eenparige beweging is de massa niet aanwezig). Op die fatbike heb ik ook ritten tot 140 km gereden (met 40 km duinen).
Bij alle fietsen geldt dat je allereerst je bandendruk op peil moet houden, een halve bar minder maakt heel veel uit.
Die bovenste (wel even in dames versie denken) ziet er wel prima uit. Zoiets zoek ik wel. Ik ga wanneer ik tijd heb even kijken, eventueel kringloop.quote:Op zondag 29 januari 2023 12:36 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Omafietsen rijden op dezelfde wielmaat (26 of 27 inch), of een grotere (29 inch), dan "gewone" toerfietsen.
Brede banden trappen niet zomaar zwaarder dan smallere. Racefietsen reden tot in de 90er jaren altijd op 20 mm bandjes, omdat er toen gedacht werd dat de aerodynamica de grootse bijdrage door wielen aan de totale weerstand was. Moderne energiemeters hebben aangetoond dat de afrolweerstand van de band veel belangrijker is, en dat je met een grotere diameter dezelfde afrolweerstand kunt bereiken, terwijl het comfort toeneemt (wat betekent dat de wielrenner aan het einde van de rit meer overheeft voor de eindsprint). Racefietsen zijn van 20 naar 23 en toen 25 mm gegaan, en 28 mm zit eraan te komen.
Mijn toerfiets waar ik ritjes van ver over de 100 km op rij
[ afbeelding ]
loopt op 35/37 mm bandjes, met een banddruk van 4,5-5 bar, maar ik rij ook op een fatbike
[ afbeelding ]
met 96 mm bandjes op het maximum van 2 bar, en die hebben een vergelijkbare afrolweerstand (op de foto zitten er nog terreinbanden met noppenprofiel op, tegenwoordig zitten er straatbanden op). Wat je van die grotere banden/wielen merkt is het gewicht (er zit een Rohloff-naaf in, dus mijn achterwiel alleen is 5 kg), en dat voel je bij versnellen, maar niet als je eenmaal op snelheid zit (in de vergelijkingen van Newton voor de eenparige beweging is de massa niet aanwezig). Op die fatbike heb ik ook ritten tot 140 km gereden (met 40 km duinen).
Bij alle fietsen geldt dat je allereerst je bandendruk op peil moet houden, een halve bar minder maakt heel veel uit.
Die tegenwind gaat geen enkele fiets iets aan veranderen natuurlijk, maar goede remmen (hydraulische velg- of schijfremmen) en goede versnellingen (minstens 7 maar liefst meer) gaat wel een groot verschil maken.quote:Op zondag 29 januari 2023 17:17 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Die bovenste (wel even in dames versie denken) ziet er wel prima uit. Zoiets zoek ik wel. Ik ga wanneer ik tijd heb even kijken, eventueel kringloop.
Ik kom op zich wel vooruit op deze, maar je merkt het vooral bij een stoplicht goed dat hij zwaar is. Ik moet altijd flink de handrem induwen om hem te laten stoppen. En dan wanneer het op groen is weer flink wat power erin gooien om weer op tempo te komen.
Bonus klacht: tegenwind. Áltijd tegenwind
Ik quote de verkeerde...quote:Op zondag 29 januari 2023 11:25 schreef Doug-Heffernan het volgende:
[..]
Ik heb het over een elektrische fiets
Hahaha echt? Je krijgt toch maar tot 25km/h ondersteuning? Wat moet je met trapondersteuning tot 25km/h op een racefietsquote:Op maandag 6 februari 2023 16:26 schreef Holenbeer het volgende:
https://www.canyon.com/nl(...)33_pv_rahmenfarbe=TQ
die 25km/h is europese wetgeving, dus je hebt gelijk. Geen idee hoeveel weerstand de motor levert bij trappen boven de 25km/h, maar tot de snelheid is het een eitje voor TS.quote:Op maandag 6 februari 2023 16:32 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Hahaha echt? Je krijgt toch maar tot 25km/h ondersteuning? Wat moet je met trapondersteuning tot 25km/h op een racefiets? Dat is, bergop en flinke tegenwind uitgezonderd, gewoon (heel) rustig aan wielrennen.
Gazelle Orange (de niet-elektrische versie). Ik heb hem zelf naast een stadsfiets. De Orange is licht en snel. Heerlijke fiets.quote:Op woensdag 25 januari 2023 12:53 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik ben op zoek naar een lichte fiets waarbij je niet te zwaar hoeft te trappen. Eigenlijk een fiets die het snelste fietst met zo min mogelijk inspanning![]()
![]()
Ik fiets momenteel nog met een moederfiets die ontiegelijk zwaar is en zwaar trapt. Dat met regelmatige tegenwind vind ik niet meer prettig. Ook word ik regelmatig ingehaald door mensen die veel makkelijker lijken te fietsen.
Dus, tips gezocht. Graag ook een beetje betaalbare fiets
Maar het is wel onzin om hier in het vlakke Nederland een race model ebike te kopen die maar tot 25km ondersteuning geeft. Daar heb je dan net niks aan. In de stad is zo'n model ook totaal onpraktisch, zonder bagagedragers en spatborden.quote:Op maandag 6 februari 2023 16:38 schreef Holenbeer het volgende:
[..]
die 25km/h is europese wetgeving, dus je hebt gelijk. Geen idee hoeveel weerstand de motor levert bij trappen boven de 25km/h, maar tot de snelheid is het een eitje voor TS.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |