Doe ik al jaren en snap de ophef/probleem nietquote:Op zondag 22 januari 2023 11:50 schreef qltel het volgende:
Kruisbesmetting?
Dezelfde snijplanken en messen gebruiken voor rauwe en doorbakken kip, groenten en dergelijke.
Juist...of met dat mes kaas gaat snijden of vlees voor op broodquote:Op zondag 22 januari 2023 11:57 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Doe ik al jaren en snap de ophef/probleem niet
Ik heb altijd maar 1 snijplank in gebruik en hetzelfde mes
Dan snij ik (in dit geval) eerst de kip, die mik ik in pan, snijd dan de ui en paprika or whatever met dezelfde plank en mes
Dan is de paprika ‘vervuild’ maar die gaat ook in de pan en omdat de besmetting minimaal is en aan de buitenkant zit boeit dat geen reet toch omdat het binnen no time verwarmd wordt en dus net zo gaar als de kip zelf
Zou anders zijn als ik een salade maak en de sla met hetzelfde mes snij als de kip
Wel dezelfde (plastic) roerbakschep gebruikt tijdens roeren rauwe kip en het roeren tijdens het bakken van alles. Doe ik al m'n hele leven eigenlijk, maar dat zou wel een oorzaak kunnen zijn wellicht. Niet dezelfde messen en snijplanken.quote:Op zondag 22 januari 2023 11:50 schreef qltel het volgende:
Kruisbesmetting?
Dezelfde snijplanken en messen gebruiken voor rauwe en doorbakken kip, groenten en dergelijke.
Kwam uit de diepvries, maar voor het ontdooien wel ff erbuiten gelegen natuurlijk.quote:Op zondag 22 januari 2023 11:33 schreef Farenji het volgende:
Als je bedorven kip goed doorbakt dan worden de bacterien en schimmels wel gedood maar de gifstoffen die ze hebben gemaakt blijven er in zitten.
Ook die roerschep wordt wel heet genoeg...alleen halverwege weer niet op je aanrecht etc weer neerleggenquote:Op zondag 22 januari 2023 12:07 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Wel dezelfde (plastic) roerbakschep gebruikt tijdens roeren rauwe kip en het roeren tijdens het bakken van alles. Doe ik al m'n hele leven eigenlijk, maar dat zou wel een oorzaak kunnen zijn wellicht. Niet dezelfde messen en snijplanken.
Zou mij verbazen als dat de oorzaak was.quote:Op zondag 22 januari 2023 12:07 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Wel dezelfde (plastic) roerbakschep gebruikt tijdens roeren rauwe kip en het roeren tijdens het bakken van alles. Doe ik al m'n hele leven eigenlijk, maar dat zou wel een oorzaak kunnen zijn wellicht. Niet dezelfde messen en snijplanken.
En het gaat om eenmalig ziek worden? Dat kan van alles zijn.quote:Op zondag 22 januari 2023 12:07 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Ikzelf. Was goed gaar, eerder te lang dan tekort.
Dan zou iedereen al dood zijn.quote:Op zondag 22 januari 2023 13:46 schreef etuiedelapiel het volgende:
Kruisbesmetting gaat verder. De bacteriën kunnen het afwaswater overleven en kopjes bestek ed. besmetten
quote:Op zondag 22 januari 2023 13:46 schreef etuiedelapiel het volgende:
Kruisbesmetting gaat verder. De bacteriën kunnen het afwaswater overleven en kopjes bestek ed. besmetten
Ik kom niet op campings.quote:Op zondag 22 januari 2023 14:05 schreef Geerd het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Hoe zie je dat op de campings dan waar je elke dag bbqt en soms met koud/lauw water afwast of gewoon thuis...
gast..
's Nachts twee keer helemaal leeggespoten zowel boven als beneden. Nu wat slap, maar wel herstellende. Dat slappe en spier/hoofdpijn is niet zo gek natuurlijk als je half uitgedroogd bent, zonder voedingsstoffen.quote:Op zondag 22 januari 2023 12:32 schreef Jaroon het volgende:
[..]
En het gaat om eenmalig ziek worden? Dat kan van alles zijn.
Nee, gaat dezelfde dag als gekocht direct de vriezer in, zodra ik thuiskom van de winkel.quote:Op zondag 22 januari 2023 12:34 schreef Geerd het volgende:
Waar kwam die kip vandaan dan? Was die al niet overdatum voordat die de vriezer inging ?
Zou niks uit moeten maken...bak vaak wel kip etc ff iets goed aan voordat ik de groenten erbij doe...maar dan nog alles wordt heet genoeg..quote:Op zondag 22 januari 2023 14:39 schreef Cockwhale het volgende:
Ik las dat rijst en groente ook kan zorgen voor voedselvergiftiging, maar dat lijkt mij wel heel sterk, tenzij het bovenop een stuk rauw vlees heeft gelegen. Daarnaast rijst wordt gekookt...
Nuja, dat wil natuurlijk niet zeggen dat de kip niet al besmet in de vriezer is geraakt door foutief transport naar de winkel of te lang uit de koeling te laten door de vakkenvullers of wat dan ook.quote:Op zondag 22 januari 2023 14:35 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Nee, gaat dezelfde dag als gekocht direct de vriezer in, zodra ik thuiskom van de winkel.
Kan idd, maar dat is helemaal niet te achterhalen.quote:Op zondag 22 januari 2023 15:52 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Nuja, dat wil natuurlijk niet zeggen dat de kip niet al besmet in de vriezer is geraakt door foutief transport naar de winkel of te lang uit de koeling te laten door de vakkenvullers of wat dan ook.
Klopt.. hoop en al als die winkel meer meldingen krijgt van uitbraken.quote:Op zondag 22 januari 2023 17:10 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Kan idd, maar dat is helemaal niet te achterhalen.
Bacillus cereusquote:
Nochtans geen idee wat onze beste TS allemaal met de rijst en saus heeft gedaanquote:Op zondag 22 januari 2023 18:57 schreef Geerd het volgende:
[..]
Bacillus cereus
Bacillus cereus is een bacterie die een voedselvergiftiging kan veroorzaken.
De bacterie kan voorkomen in rijst- of pastagerechten die te lang en niet koud genoeg bewaard zijn. Ook eiwitrijk voedsel, sausjes en pudding kan besmet zijn.
Een besmetting met Bacillus cereus is te voorkomen door restjes snel af te koelen tot 4°C, niet langer dan 2 dagen in de koelkast te bewaren en restjes voor gebruik goed te verhitten. Het is aan te raden gerechten uit Chinees-Indische (afhaal)restaurants niet opnieuw op te warmen.
Nee.quote:Op zondag 22 januari 2023 18:58 schreef Geerd het volgende:
Niet uit je pakje rijst, die al maanden in de hoek staat
Zoals wat?quote:Op zondag 22 januari 2023 23:03 schreef Belugastroop het volgende:
Je kunt de schijterij ook oplopen als je voedingsmiddelen samen eet die in je maag niet samen gaan.
Maar je weet geen voorbeelden?quote:
Er zaten geen dingen in die niet samengaan, voor zover ik weet.quote:Op zondag 22 januari 2023 23:03 schreef Belugastroop het volgende:
Je kunt de schijterij ook oplopen als je voedingsmiddelen samen eet die in je maag niet samen gaan.
En allemaal tegelijk ...quote:Op maandag 23 januari 2023 16:19 schreef Cockwhale het volgende:
Het lijkt mij ook niet logisch dat het (buik)griep was. Dat loopt nooit zo synchroon, van goed voelen naar ineens een aantal uur later doodziek en vervolgens na twee dagen bijna weer helemaal hersteld zijn (en verder geen verkoudheidssymptomen ervoor of erna).
Ja... waar gekocht dan? Op de markt uit een vriezertje die vorigjaar zomer nog geen 0C haalde?quote:Op zondag 22 januari 2023 14:35 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Nee, gaat dezelfde dag als gekocht direct de vriezer in, zodra ik thuiskom van de winkel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |