abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 17 januari 2023 @ 08:11:22 #1
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_207594430

Zonnepanelen, je ziet ze steeds vaker en hoort er steeds meer over *O*

In dit topic bespreken we alles wat met zonnepanelen te maken heeft. Van het paneel zelf, tot stekkers. Vragen over alles wat te maken heeft met het zonnepanelen kunnen natuurlijk altijd hier gesteld worden !

Wil je laten zien wat jouw zonnepanelen opgebracht hebben vandaag ?

Ook dat kan ! Graag zelfs !

Het heeft niet zoveel zin om te zeggen, vandaag heeft mijn systeem xx kWh opgeleverd.
Beter is het om het uit te drukken als kWh/kWp.

Een voorbeeld:

Ik heb 23 kWh opbrengst vandaag
Mijn totale vermogen aan wattpiek is : 4500 Wp.
Dat is 4,5 kWp aan vermogen

De formule is kWh/kWp

23 / 4,5 = 5,11 kWh/kWp :)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER

SPOILER

SPOILER

SPOILER
Een overzichtje van de diverse zonnepaneel installaties die FOK!'ers hebben vind je hieronder in de spoiler tag.
SPOILER
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  dinsdag 17 januari 2023 @ 08:11:36 #2
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_207594434
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 08:07 schreef laziness het volgende:

[..]
Ja doe ik vaak genoeg.
Slowcooker staat ook aan als ik naar werk ben.
Mijn man is niet zo happig op de droger maar de warmtepompdroger doet er best lang over. Ga niet uren thuis zitten wachten.
Ik vind het maar eng
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_207594499
quote:
84s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 08:11 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Ik vind het maar eng
Helemaal als je ook nog huisdieren hebt, toen ik nog een hond had, had ik zo'n wifi camera in huis, keek op het werk toch af en toe even of alles nog goed ging. Maar ik ben ook een zenuwachtig persoontje :9

quote:
1s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 08:10 schreef laziness het volgende:

[..]
Ik heb het niet maar de oven opwarmen terwijl je onderweg bent scheelt weer wachttijd thuis. Met kinderen die chagrijnig worden of als je laat met honger thuis komt zie ik wel in waarom mensen het gebruiken.
Dan heb je helemaal geen timer nodig, kunnen de kinderen koken en de was doen als de zon schijnt ;)
  dinsdag 17 januari 2023 @ 08:41:05 #4
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_207594604
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 08:23 schreef JDx het volgende:

[..]
Helemaal als je ook nog huisdieren hebt, toen ik nog een hond had, had ik zo'n wifi camera in huis, keek op het werk toch af en toe even of alles nog goed ging. Maar ik ben ook een zenuwachtig persoontje :9
[..]
Dan heb je helemaal geen timer nodig, kunnen de kinderen koken en de was doen als de zon schijnt ;)
Toen ik klein was heb ik brand meegemaakt in de wasmachine. Dat heeft best indruk op mij gemaakt. Als ik ga slapen of de deur uit ga, dan gaat overal de stekker uit
  dinsdag 17 januari 2023 @ 09:23:22 #5
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_207594920
quote:
84s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 08:41 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Toen ik klein was heb ik brand meegemaakt in de wasmachine. Dat heeft best indruk op mij gemaakt. Als ik ga slapen of de deur uit ga, dan gaat overal de stekker uit
Wat kan er branden aan een wasmachine?
  dinsdag 17 januari 2023 @ 09:44:40 #6
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_207595128
quote:

[..]
Toen ik klein was ging er iets mis met de wasmachine waardoor het water van de trap stroomde. Naar verluidt vond ik dat machtig mooi _O- .

Verder geen trauma ontwikkeld dus ik laat die apparaten gerust draaien als ik van huis ben.
Huilen dan.
pi_207595273
quote:

[..]
Brand "in" de washmachine of door de machine?

Ook uit de koeler/diepvries?

quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 09:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Alles behalve het water :9
pi_207595290
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 09:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
O.a. de motor en electra naar het verwarmingselement en dat in combinatie met opgehoopt stof en vuil in en onder de machine. Overigens komt brand bij een wasautomaat niet zo vaak voor. Bij een wasdroger des te vaker.
  dinsdag 17 januari 2023 @ 10:16:28 #9
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_207595395
Vraagje,

Ik wil op mijn schuurdak (noord zuid orientatie, huis aan de westkant dus na 12 uur in de schaduw)
deze set
- 5x Zonnepanelen (DMEGC 500WP Mono Zilver frame - Witte backsheet M10)
- 3x Micro omvormer (APSystems DS3)

Op een zonneschans plaatsen (80 cm hoog achterkant = 10 graden helingshoek)

Ik ben dan 2500 euro kwijt als ik het zelf plaats.

Bij 100% rendement ga ik uit van de vuistregel 1wp is 0.9kwh = 2250kwh op vol rendement. * 33.3ct (ik denk dat energie over een aantal jaar stabiel wordt op 30-35 cent) = 750 per jaar.

Maar... Dat gaat het nooit opleveren, als ik er positief vanuit ga dat ik 60% rendement haal met strooilicht erbij, dan kom ik uit op 450 per jaar. Een terugverdientijd van net geen 6 jaar.

Wat is jullie ervaring met schaduw op panelen en rendement? Is die 60% reëel?
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  dinsdag 17 januari 2023 @ 10:22:16 #10
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_207595467
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 10:03 schreef Horsemen het volgende:

[..]
O.a. de motor en electra naar het verwarmingselement en dat in combinatie met opgehoopt stof en vuil in en onder de machine. Overigens komt brand bij een wasautomaat niet zo vaak voor. Bij een wasdroger des te vaker.
Dat klopt, wasdrogers zijn een relatief groot brandgevaar.
pi_207595588
Bleh, helemaal helder, 10:30 en ze wekken nog maar 58W op, zit op 55Wh tot nu toe.

Liggen echt veel te plat en de zonsterkte is nog erg laag, hoopte toch wel m'n eerste hele kWh binnen te halen.

8x300 op plat dak, exact op het zuiden, 20 graden hoek
  dinsdag 17 januari 2023 @ 10:37:17 #12
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207595610
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 10:03 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Als er brand uit breekt ben ik eigenlijk het liefst NIET thuis.

Misschien is het leuk om het gevaar even in perspectief te zien. Er zijn jaarlijks zo'n 60.000 woningbranden. Daarvan zijn ca 283 branden 'electrisch'. Van die 283 electrische branden zijn 75 veroorzaakt door de wasdroger.

Er zijn trouwens meer meterkastbranden dan wasdrogerbranden. Als je weggaat dus vooral ook je hoofdschakelaar omzetten! En geen kinderen nemen (menselijk gedrag is oorzaak 1).

https://www.netbeheernede(...)e_meter_2019_168.pdf

https://www.rtlnieuws.nl/(...)-stijging-rookmelder

[ Bericht 19% gewijzigd door Speekselklier op 17-01-2023 10:53:29 ]
Tot nooit .......
  dinsdag 17 januari 2023 @ 10:41:33 #13
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207595645
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 10:22 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Dat klopt, wasdrogers zijn een relatief groot brandgevaar.
Daarom altijd, na iedere was het filter reinigen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_207595724
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 10:16 schreef zalkc het volgende:
Vraagje,

Ik wil op mijn schuurdak (noord zuid orientatie, huis aan de westkant dus na 12 uur in de schaduw)
deze set
- 5x Zonnepanelen (DMEGC 500WP Mono Zilver frame - Witte backsheet M10)
- 3x Micro omvormer (APSystems DS3)

Op een zonneschans plaatsen (80 cm hoog achterkant = 10 graden helingshoek)

Ik ben dan 2500 euro kwijt als ik het zelf plaats.

Bij 100% rendement ga ik uit van de vuistregel 1wp is 0.9kwh = 2250kwh op vol rendement. * 33.3ct (ik denk dat energie over een aantal jaar stabiel wordt op 30-35 cent) = 750 per jaar.

Maar... Dat gaat het nooit opleveren, als ik er positief vanuit ga dat ik 60% rendement haal met strooilicht erbij, dan kom ik uit op 450 per jaar. Een terugverdientijd van net geen 6 jaar.

Wat is jullie ervaring met schaduw op panelen en rendement? Is die 60% reëel?
Met schaduw op panelen is mijn opbrengt ca 15%. Ik ga dan uit van een wolk voor de zon wat hetzelfde is.

Tvt berekeningen op dit moment kunnen er 500% naast zitten. Nu met een euro per kwh is de terugverdientijd 1 tot 1,5 jaar, maar ja, blijft het een euro...
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 17 januari 2023 @ 10:56:42 #15
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207595770
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 10:16 schreef zalkc het volgende:

Ik ga er vanuut dat je over een paar jaar 8 cent terufkrijgt voor je geleverde energie.
Tot nooit .......
pi_207595780
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 10:35 schreef JDx het volgende:
Bleh, helemaal helder, 10:30 en ze wekken nog maar 58W op, zit op 55Wh tot nu toe.

Liggen echt veel te plat en de zonsterkte is nog erg laag, hoopte toch wel m'n eerste hele kWh binnen te halen.

Hier op 45 graden. Die draaien nu op halve kracht (1,8 uit 3,64kW panelen). Kan best een leuk dagje worden, want de grafiek stijgt goed door.

Nu ook al 4 keer zoveel opgewekt als gisteren de hele dag :P

En voor het lijstje: wasmachine draait overdag, ook als we er niet zijn. Droger gebruiken we weinig, maar ook als we niet thuis zijn. Vaatwasser draait rond 3 uur 's nachts, ivm daltarief. Maar dat kan tzt wel naar overdag. Onze grootste slupers zijn de media in huis. Kinderen na schooltijd op de computers, tv in de avond. En koken. Dat zijn dingen die niet op een andere tijd kunnen en in de winter is het dan al donker. Dat zijn dingen die we evt kunnen opvangen met een kleine accu. Alleen trek je die nu ook leeg en vullen we hem lang niet elke dag weer aan. We kijken in 2024 nog wel eens.
pi_207595940
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 10:35 schreef JDx het volgende:

Nov, dec, jan, feb is gemiddeld 10% van je totale opbrengst per jaar... zo moet je het gewoon zien. In sommige situaties idd meer en in sommige nog minder. Daarom wordt het zonder salderingsregeling en een slechte terugleververgoeding een vrij treurig verhaal.

Gelukkig ben ik niet van het gas af en stook ik lekker in de wintermaanden. En anders maar de open haard weer aanknallen >:)
Facts don't care about your feelings
  dinsdag 17 januari 2023 @ 11:18:53 #18
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207595981
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 11:14 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Nov, dec, jan, feb is gemiddeld 10% van je totale opbrengst per jaar... zo moet je het gewoon zien. In sommige situaties idd meer en in sommige nog minder. Daarom wordt het zonder salderingsregeling en een slechte terugleververgoeding een vrij treurig verhaal.

Juust niet, in de winter verbruikje bijna 100% zelf. Met salderen en terugleveren heb je niks te maken.
Tot nooit .......
  dinsdag 17 januari 2023 @ 11:20:13 #19
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_207595999
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 10:41 schreef Leandra het volgende:

[..]
Daarom altijd, na iedere was het filter reinigen.
Ja, en regelmatig ook de andere onderdelen schoon, de filter, de warmtewisselaar. Maar toch, recent een storing gehad (voor het eerst in 15 jaar) monteur maakt hem open en overal zat heel veel stof. Handenvol.
pi_207596026
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 10:58 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
Hier op 45 graden. Die draaien nu op halve kracht (1,8 uit 3,64kW panelen). Kan best een leuk dagje worden, want de grafiek stijgt goed door.
Las het al ergens, 45 graden is inderdaad ideaal voor de winter.

M'n broertje heeft ze zowel op plat dak als op het schuine dak, de ene groep doet amper iets, de rest loopt al prima.

quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 11:14 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Gelukkig ben ik niet van het gas af en stook ik lekker in de wintermaanden. En anders maar de open haard weer aanknallen >:)
Vannacht en vanmorgen ook de CV ketel aan gehad om onder het prijsplafond te blijven.

En over 2 jaar dus ivm het vervallen/verlagen van de saldering.
pi_207596132
We hadden het nog over thuisaccu's.

Tesla is nu in Californië bezig met het testen en uitrollen van VPP (Virtual Power Plant) waar eigenaren van een Powerwall aan mee kunnen doen.

quote:
This new version of the Virtual Power Plant actually compensates Powerwall owners $2 per kWh that they contribute to the grid during emergency load reduction events. Homeowners are expected to get between $10 and $60 per event.
https://electrek.co/2022/09/02/tesla-virtual-power-plant-growing

Met dat soort bedragen (stroom is duur tijdens piekvraag) wordt het terugverdienen van je thuisaccu ineens wel heel wat gunstiger.

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 17-01-2023 11:35:59 ]
pi_207596260
Hallo,

Aangezien onze panelen al sinds 2016 op ons dak liggen heb ik momenteel niet zoveel kijk op wat goede prijzen en producten zijn in de markt. Ik ben destijds goed geholpen door dit topic, dus wil nog eens jullie advies vragen voor mijn broer. Hij heeft een plat dak zonder schaduw (voor zover ik weet, zal het nog even navragen). Hij heeft de volgende offerte gekregen. Ik begrijp het al niet goed want op de pagina hiervoor heeft hij het over 2x3 landscape (dus 6 panelen) en in de offerte steeds over 12 panelen. De WP berekening is dan wel weer berekend over 6 panelen. De terugverdientijd neem ik niet zo serieus want volgens mij betaald hij geen 41cent momenteel.

Nu weet ik dat destijds ongeveer 1 euro per WP een goede prijs was. Dit zit er ruim boven. Dit is excl BTW (nieuwe regeling). Maar is dat nu nog actueel met stijgende prijzen voor alles zo'n beetje?

[ Bericht 5% gewijzigd door Patroon op 17-01-2023 11:48:35 ]
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_207596306
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 11:40 schreef Patroon het volgende:
Hallo,

Aangezien onze panelen al sinds 2016 op ons dak liggen heb ik momenteel niet zoveel kijk op wat goede prijzen en producten zijn in de markt. Ik ben destijds goed geholpen door dit topic, dus wil nog eens jullie advies vragen voor mijn broer. Hij heeft een plat dak zonder schaduw (voor zover ik weet, zal het nog even navragen). Hij heeft de volgende offerte gekregen. Ik begrijp het al niet goed want op de pagina hiervoor heeft hij het over 2x3 landscape (dus 6 panelen) en in de offerte steeds over 12 panelen. De WP berekening is dan wel weer berekend over 6 panelen. De terugverdientijd neem ik niet zo serieus want volgens mij betaald hij geen 41cent momenteel.

* plaatje weggehaald *

Nu weet ik dat destijds ongeveer 1 euro per WP een goede prijs was. Dit zit er ruim boven. Dit is excl BTW (nieuwe regeling). Maar is dat nu nog actueel met stijgende prijzen voor alles zo'n beetje?
Misschien even de privacy gegevens uit het plaatje halen?
pi_207596425
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 11:42 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Misschien even de privacy gegevens uit het plaatje halen?
Bedankt. Deze over het hoofd gezien. ^O^
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_207596605
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 11:48 schreef Patroon het volgende:

[..]
Bedankt. Deze over het hoofd gezien. ^O^
Kan gebeuren.

De offerte is wat rommelig, ik zou eerst een gecorrigeerde versie vragen.
Voor 12 panelen is het een prima prijs, voor 6 panelen vind ik het wel wat aan de prijs.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')