SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Een overzichtje van de diverse zonnepaneel installaties die FOK!'ers hebben vind je hieronder in de spoiler tag.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*![]()
Ik vind het maar engquote:Op dinsdag 17 januari 2023 08:07 schreef laziness het volgende:
[..]
Ja doe ik vaak genoeg.
Slowcooker staat ook aan als ik naar werk ben.
Mijn man is niet zo happig op de droger maar de warmtepompdroger doet er best lang over. Ga niet uren thuis zitten wachten.Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*![]()
Helemaal als je ook nog huisdieren hebt, toen ik nog een hond had, had ik zo'n wifi camera in huis, keek op het werk toch af en toe even of alles nog goed ging. Maar ik ben ook een zenuwachtig persoontjequote:Dan heb je helemaal geen timer nodig, kunnen de kinderen koken en de was doen als de zon schijntquote:Op dinsdag 17 januari 2023 08:10 schreef laziness het volgende:
[..]
Ik heb het niet maar de oven opwarmen terwijl je onderweg bent scheelt weer wachttijd thuis. Met kinderen die chagrijnig worden of als je laat met honger thuis komt zie ik wel in waarom mensen het gebruiken.![]()
![]()
Toen ik klein was heb ik brand meegemaakt in de wasmachine. Dat heeft best indruk op mij gemaakt. Als ik ga slapen of de deur uit ga, dan gaat overal de stekker uitquote:Op dinsdag 17 januari 2023 08:23 schreef JDx het volgende:
[..]
Helemaal als je ook nog huisdieren hebt, toen ik nog een hond had, had ik zo'n wifi camera in huis, keek op het werk toch af en toe even of alles nog goed ging. Maar ik ben ook een zenuwachtig persoontje
[..]
Dan heb je helemaal geen timer nodig, kunnen de kinderen koken en de was doen als de zon schijntOp maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Wat kan er branden aan een wasmachine?quote:Op dinsdag 17 januari 2023 08:41 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Toen ik klein was heb ik brand meegemaakt in de wasmachine. Dat heeft best indruk op mij gemaakt. Als ik ga slapen of de deur uit ga, dan gaat overal de stekker uit![]()
Toen ik klein was ging er iets mis met de wasmachine waardoor het water van de trap stroomde. Naar verluidt vond ik dat machtig mooiquote:Op dinsdag 17 januari 2023 08:41 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Toen ik klein was heb ik brand meegemaakt in de wasmachine. Dat heeft best indruk op mij gemaakt. Als ik ga slapen of de deur uit ga, dan gaat overal de stekker uit.
Verder geen trauma ontwikkeld dus ik laat die apparaten gerust draaien als ik van huis ben.Huilen dan.![]()
Brand "in" de washmachine of door de machine?quote:Op dinsdag 17 januari 2023 08:41 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Toen ik klein was heb ik brand meegemaakt in de wasmachine. Dat heeft best indruk op mij gemaakt. Als ik ga slapen of de deur uit ga, dan gaat overal de stekker uit
Ook uit de koeler/diepvries?Alles behalve het waterquote:Op dinsdag 17 januari 2023 09:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Wat kan er branden aan een wasmachine?![]()
![]()
O.a. de motor en electra naar het verwarmingselement en dat in combinatie met opgehoopt stof en vuil in en onder de machine. Overigens komt brand bij een wasautomaat niet zo vaak voor. Bij een wasdroger des te vaker.quote:Op dinsdag 17 januari 2023 09:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Wat kan er branden aan een wasmachine?![]()
Vraagje,
Ik wil op mijn schuurdak (noord zuid orientatie, huis aan de westkant dus na 12 uur in de schaduw)
deze set
- 5x Zonnepanelen (DMEGC 500WP Mono Zilver frame - Witte backsheet M10)
- 3x Micro omvormer (APSystems DS3)
Op een zonneschans plaatsen (80 cm hoog achterkant = 10 graden helingshoek)
Ik ben dan 2500 euro kwijt als ik het zelf plaats.
Bij 100% rendement ga ik uit van de vuistregel 1wp is 0.9kwh = 2250kwh op vol rendement. * 33.3ct (ik denk dat energie over een aantal jaar stabiel wordt op 30-35 cent) = 750 per jaar.
Maar... Dat gaat het nooit opleveren, als ik er positief vanuit ga dat ik 60% rendement haal met strooilicht erbij, dan kom ik uit op 450 per jaar. Een terugverdientijd van net geen 6 jaar.
Wat is jullie ervaring met schaduw op panelen en rendement? Is die 60% reëel?Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...![]()
Dat klopt, wasdrogers zijn een relatief groot brandgevaar.quote:Op dinsdag 17 januari 2023 10:03 schreef Horsemen het volgende:
[..]
O.a. de motor en electra naar het verwarmingselement en dat in combinatie met opgehoopt stof en vuil in en onder de machine. Overigens komt brand bij een wasautomaat niet zo vaak voor. Bij een wasdroger des te vaker.![]()
Bleh, helemaal helder, 10:30 en ze wekken nog maar 58W op, zit op 55Wh tot nu toe.
Liggen echt veel te plat en de zonsterkte is nog erg laag, hoopte toch wel m'n eerste hele kWh binnen te halen.
8x300 op plat dak, exact op het zuiden, 20 graden hoek![]()
Als er brand uit breekt ben ik eigenlijk het liefst NIET thuis.quote:Op dinsdag 17 januari 2023 10:03 schreef Horsemen het volgende:
[..]
O.a. de motor en electra naar het verwarmingselement en dat in combinatie met opgehoopt stof en vuil in en onder de machine. Overigens komt brand bij een wasautomaat niet zo vaak voor. Bij een wasdroger des te vaker.
Misschien is het leuk om het gevaar even in perspectief te zien. Er zijn jaarlijks zo'n 60.000 woningbranden. Daarvan zijn ca 283 branden 'electrisch'. Van die 283 electrische branden zijn 75 veroorzaakt door de wasdroger.
Er zijn trouwens meer meterkastbranden dan wasdrogerbranden. Als je weggaat dus vooral ook je hoofdschakelaar omzetten! En geen kinderen nemen (menselijk gedrag is oorzaak 1).
https://www.netbeheernede(...)e_meter_2019_168.pdf
https://www.rtlnieuws.nl/(...)-stijging-rookmelder
[ Bericht 19% gewijzigd door Speekselklier op 17-01-2023 10:53:29 ]Tot nooit .......![]()
Daarom altijd, na iedere was het filter reinigen.quote:Op dinsdag 17 januari 2023 10:22 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dat klopt, wasdrogers zijn een relatief groot brandgevaar.![]()
Met schaduw op panelen is mijn opbrengt ca 15%. Ik ga dan uit van een wolk voor de zon wat hetzelfde is.quote:Op dinsdag 17 januari 2023 10:16 schreef zalkc het volgende:
Vraagje,
Ik wil op mijn schuurdak (noord zuid orientatie, huis aan de westkant dus na 12 uur in de schaduw)
deze set
- 5x Zonnepanelen (DMEGC 500WP Mono Zilver frame - Witte backsheet M10)
- 3x Micro omvormer (APSystems DS3)
Op een zonneschans plaatsen (80 cm hoog achterkant = 10 graden helingshoek)
Ik ben dan 2500 euro kwijt als ik het zelf plaats.
Bij 100% rendement ga ik uit van de vuistregel 1wp is 0.9kwh = 2250kwh op vol rendement. * 33.3ct (ik denk dat energie over een aantal jaar stabiel wordt op 30-35 cent) = 750 per jaar.
Maar... Dat gaat het nooit opleveren, als ik er positief vanuit ga dat ik 60% rendement haal met strooilicht erbij, dan kom ik uit op 450 per jaar. Een terugverdientijd van net geen 6 jaar.
Wat is jullie ervaring met schaduw op panelen en rendement? Is die 60% reëel?
Tvt berekeningen op dit moment kunnen er 500% naast zitten. Nu met een euro per kwh is de terugverdientijd 1 tot 1,5 jaar, maar ja, blijft het een euro...Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.![]()
Ik ga er vanuut dat je over een paar jaar 8 cent terufkrijgt voor je geleverde energie.quote:Op dinsdag 17 januari 2023 10:16 schreef zalkc het volgende:
Bij 100% rendement ga ik uit van de vuistregel 1wp is 0.9kwh = 2250kwh op vol rendement. * 33.3ct (ik denk dat energie over een aantal jaar stabiel wordt op 30-35 cent) = 750 per jaar.Tot nooit .......![]()
Hier op 45 graden. Die draaien nu op halve kracht (1,8 uit 3,64kW panelen). Kan best een leuk dagje worden, want de grafiek stijgt goed door.quote:Op dinsdag 17 januari 2023 10:35 schreef JDx het volgende:
Bleh, helemaal helder, 10:30 en ze wekken nog maar 58W op, zit op 55Wh tot nu toe.
Liggen echt veel te plat en de zonsterkte is nog erg laag, hoopte toch wel m'n eerste hele kWh binnen te halen.
8x300 op plat dak, exact op het zuiden, 20 graden hoek
Nu ook al 4 keer zoveel opgewekt als gisteren de hele dag
En voor het lijstje: wasmachine draait overdag, ook als we er niet zijn. Droger gebruiken we weinig, maar ook als we niet thuis zijn. Vaatwasser draait rond 3 uur 's nachts, ivm daltarief. Maar dat kan tzt wel naar overdag. Onze grootste slupers zijn de media in huis. Kinderen na schooltijd op de computers, tv in de avond. En koken. Dat zijn dingen die niet op een andere tijd kunnen en in de winter is het dan al donker. Dat zijn dingen die we evt kunnen opvangen met een kleine accu. Alleen trek je die nu ook leeg en vullen we hem lang niet elke dag weer aan. We kijken in 2024 nog wel eens.![]()
Nov, dec, jan, feb is gemiddeld 10% van je totale opbrengst per jaar... zo moet je het gewoon zien. In sommige situaties idd meer en in sommige nog minder. Daarom wordt het zonder salderingsregeling en een slechte terugleververgoeding een vrij treurig verhaal.quote:Op dinsdag 17 januari 2023 10:35 schreef JDx het volgende:
8x300 op plat dak, exact op het zuiden, 20 graden hoek
Gelukkig ben ik niet van het gas af en stook ik lekker in de wintermaanden. En anders maar de open haard weer aanknallen
Facts don't care about your feelings![]()
Juust niet, in de winter verbruikje bijna 100% zelf. Met salderen en terugleveren heb je niks te maken.quote:Op dinsdag 17 januari 2023 11:14 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Nov, dec, jan, feb is gemiddeld 10% van je totale opbrengst per jaar... zo moet je het gewoon zien. In sommige situaties idd meer en in sommige nog minder. Daarom wordt het zonder salderingsregeling en een slechte terugleververgoeding een vrij treurig verhaal.Tot nooit .......![]()
Ja, en regelmatig ook de andere onderdelen schoon, de filter, de warmtewisselaar. Maar toch, recent een storing gehad (voor het eerst in 15 jaar) monteur maakt hem open en overal zat heel veel stof. Handenvol.quote:Op dinsdag 17 januari 2023 10:41 schreef Leandra het volgende:
[..]
Daarom altijd, na iedere was het filter reinigen.![]()
Las het al ergens, 45 graden is inderdaad ideaal voor de winter.quote:Op dinsdag 17 januari 2023 10:58 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Hier op 45 graden. Die draaien nu op halve kracht (1,8 uit 3,64kW panelen). Kan best een leuk dagje worden, want de grafiek stijgt goed door.
M'n broertje heeft ze zowel op plat dak als op het schuine dak, de ene groep doet amper iets, de rest loopt al prima.Vannacht en vanmorgen ook de CV ketel aan gehad om onder het prijsplafond te blijven.quote:Op dinsdag 17 januari 2023 11:14 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Gelukkig ben ik niet van het gas af en stook ik lekker in de wintermaanden. En anders maar de open haard weer aanknallen
En over 2 jaar dus ivm het vervallen/verlagen van de saldering.![]()
We hadden het nog over thuisaccu's.
Tesla is nu in Californië bezig met het testen en uitrollen van VPP (Virtual Power Plant) waar eigenaren van een Powerwall aan mee kunnen doen.https://electrek.co/2022/09/02/tesla-virtual-power-plant-growingquote:This new version of the Virtual Power Plant actually compensates Powerwall owners $2 per kWh that they contribute to the grid during emergency load reduction events. Homeowners are expected to get between $10 and $60 per event.
Met dat soort bedragen (stroom is duur tijdens piekvraag) wordt het terugverdienen van je thuisaccu ineens wel heel wat gunstiger.
[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 17-01-2023 11:35:59 ]![]()
Hallo,
Aangezien onze panelen al sinds 2016 op ons dak liggen heb ik momenteel niet zoveel kijk op wat goede prijzen en producten zijn in de markt. Ik ben destijds goed geholpen door dit topic, dus wil nog eens jullie advies vragen voor mijn broer. Hij heeft een plat dak zonder schaduw (voor zover ik weet, zal het nog even navragen). Hij heeft de volgende offerte gekregen. Ik begrijp het al niet goed want op de pagina hiervoor heeft hij het over 2x3 landscape (dus 6 panelen) en in de offerte steeds over 12 panelen. De WP berekening is dan wel weer berekend over 6 panelen. De terugverdientijd neem ik niet zo serieus want volgens mij betaald hij geen 41cent momenteel.
Nu weet ik dat destijds ongeveer 1 euro per WP een goede prijs was. Dit zit er ruim boven. Dit is excl BTW (nieuwe regeling). Maar is dat nu nog actueel met stijgende prijzen voor alles zo'n beetje?
[ Bericht 5% gewijzigd door Patroon op 17-01-2023 11:48:35 ]Maar ik kan 't mis hebben...![]()
Misschien even de privacy gegevens uit het plaatje halen?quote:Op dinsdag 17 januari 2023 11:40 schreef Patroon het volgende:
Hallo,
Aangezien onze panelen al sinds 2016 op ons dak liggen heb ik momenteel niet zoveel kijk op wat goede prijzen en producten zijn in de markt. Ik ben destijds goed geholpen door dit topic, dus wil nog eens jullie advies vragen voor mijn broer. Hij heeft een plat dak zonder schaduw (voor zover ik weet, zal het nog even navragen). Hij heeft de volgende offerte gekregen. Ik begrijp het al niet goed want op de pagina hiervoor heeft hij het over 2x3 landscape (dus 6 panelen) en in de offerte steeds over 12 panelen. De WP berekening is dan wel weer berekend over 6 panelen. De terugverdientijd neem ik niet zo serieus want volgens mij betaald hij geen 41cent momenteel.
* plaatje weggehaald *
Nu weet ik dat destijds ongeveer 1 euro per WP een goede prijs was. Dit zit er ruim boven. Dit is excl BTW (nieuwe regeling). Maar is dat nu nog actueel met stijgende prijzen voor alles zo'n beetje?![]()
Bedankt. Deze over het hoofd gezien.quote:Op dinsdag 17 januari 2023 11:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Misschien even de privacy gegevens uit het plaatje halen?
Maar ik kan 't mis hebben...![]()
Kan gebeuren.quote:Op dinsdag 17 januari 2023 11:48 schreef Patroon het volgende:
[..]
Bedankt. Deze over het hoofd gezien.
De offerte is wat rommelig, ik zou eerst een gecorrigeerde versie vragen.
Voor 12 panelen is het een prima prijs, voor 6 panelen vind ik het wel wat aan de prijs.
Forum Opties Forumhop: Hop naar: