Douchen doe ik in de ochtend als ze wakker is tegenwoordig. Na de ochtenvoeding mik ik haar in de wipstoel en ga douchen. Wanneer ik klaar ben met douchen is ze meestal net de wipstoel een beetje zat, dan verplaats ik haar naar de babygym en is dat meestal precies lang genoeg interessant dat ik me aan kan kleden en mijn haar doen enzo. Bevalt prima hier!quote:Op donderdag 19 januari 2023 17:48 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Misschien is het ook wel normaal maar toch vind ik het kut
Meestal wil ze ergens tussen 7 en 8 wel slapen en als ik dan met haar mee ga is het prima en blijft ze gewoon down voor de nacht, maar eigenlijk wil ik ook wel eens douchen en het huishouden doen en misschien nog eens ergens een kwartier aan mezelf toekomen.
Heel herkenbaar allemaal. Als je denkt een manier of een ritme te hebben gevonden hebben ze weer wat nieuws geleerd.quote:Op dinsdag 24 januari 2023 09:32 schreef Vermecelli het volgende:
Zo, dat is fijn om even van me af te praten. Mensen met goedbedoelde adviezen of bevestigingen dat dit erbij hoort zijn zeer welkom. Het is als nieuwe ouder echt zoeken naar houvast, en al die bronnen op internet met hoe een baby werkt geven meer verwarring en onzekerheid dan dat het iets goeds doet..
Dank hiervoor. Hoe gaan jij/jullie om met veilig slapen? Ofwel, hoe slaapt een kleine veilig bovenop papa of mama?quote:Op dinsdag 24 januari 2023 10:36 schreef Tink89 het volgende:
Het hoort erbij, je doet het goed, het is een fase, het wordt beter.
En dat is allemaal écht waar.
Mijn goedbedoelde advies is: ze zijn maar eventjes klein, volg vooral die behoefte nog even. Is dat bij jullie zijn, kijk dan eens naar de mogelijkheden om veilig samen te slapen (cosleeper bijvoorbeeld). Voor een baby is de wereld heel groot en eng na die 9 maanden in de kleine, veilige ruimte van mama's buik. Ze heeft jullie heel hard nodig om zich veilig te voelen en jullie kunnen die veiligheid bieden.
Wat zelf overeind blijven betreft: dat voorslapen is ongezellig, maar wel heel verstandig! En probeer - zeker als je de fles geeft - de nacht te verdelen, zodat je allebei iig een blokje van een uur of 4 kunt maken ergens. Dan heb je een keer REM-slaap en dat helpt echt.
Schroom ook niet om om hulp te vragen: die lieve vriendin die een keer een uurtje met de kleine kan gaan wandelen, zodat jullie kunnen slapen. Of een lieve opa, oma, broer, zus, tante... die een keertje wil komen logeren zodat jullie een nachtje kunnen bijtanken. Er zijn ook ouders die hun kindjes af en toe uit logeren brengen. Niet mijn manier, maar als dat jullie op de been houdt, probeer het dan te regelen.
Voor de rest: blijf vooral onthouden dat het een fase is en dat het overgaat. Acceptatie van slecht slapen was hier stap 1. Het gefrustreerd blijven proberen om het op te lossen en dan nog gefrustreerder raken, daar werd ik echt wanhopig van. En dus heeft mijn jongste het eerste half jaar alleen in de draagdoek en bovenop mij of zijn papa geslapen. In een eigen bed of zelfs in de cosleeper was helemaal niet slapen.
Ja precies. Ik vind het daarom ook zo bijzonder dat al die artikelen met een insteek worden geschreven waar een beginnende ouder (althans zo zie ik mezelf) nog totaal onzeker van wordt. Je wil inderdaad lezen dat het herkenbaar is wat je kind doet, het dus niet mislukt is en dat de betere/makkelijkere tijden op slaap-vlak vanzelf wel weer komen.quote:Op dinsdag 24 januari 2023 13:57 schreef Lokasenna het volgende:
Als je die websites leest ga je al snel denken dat je een mislukt exemplaar hebt als die niet netjes om de 3 uur met een beleefd huiltje om eten vraagt, stipt na zijn 'wakkertijd' in slaap valt, geniet van tummy time en het klokje rond slaapt.
En er staat ook nooit dat baby's alles wat aanbevolen wordt voor hun veiligheid HATEN als ze nog zo klein zijn.
Alleen (nope) op hun rug (nope) in het ledikant (nope).
Ik verwonder me wel vaker over het kennisniveau van het consultatiebureau.quote:Op dinsdag 24 januari 2023 14:34 schreef Vermecelli het volgende:
[..]
Ja precies. Ik vind het daarom ook zo bijzonder dat al die artikelen met een insteek worden geschreven waar een beginnende ouder (althans zo zie ik mezelf) nog totaal onzeker van wordt. Je wil inderdaad lezen dat het herkenbaar is wat je kind doet, het dus niet mislukt is en dat de betere/makkelijkere tijden op slaap-vlak vanzelf wel weer komen.
Consultatiebureau ook, die raadde ons aan om na 2 weken al te beginnen met naar bed brengen om 19:00. Nou mooi, 3 avonden tot frustratie aan toe spenen terugstoppen en troosten, maar dat helpt allemaal toch niet.
eens wbt het consultatiebureauquote:Op dinsdag 24 januari 2023 14:54 schreef Bami het volgende:
[..]
Ik verwonder me wel vaker over het kennisniveau van het consultatiebureau.![]()
Nou bij deze; het is mega herkenbaar wat je kind doet, je kind is niet mislukt (sterker nog, evolutionair gezien heb je juist één van degene met de hoogste overlevingskans) en het wordt echt vanzelf wat makkelijker. Dat laatste kan je versnellen door je eigen mindset te veranderen. Feitelijk gezien zijn onze nachten slechter en gaat het overdag slapen maar een klein beetje beter dan de eerste drie maanden, maar doordat ik nu zelf anders in de race zit vind ik het niet meer (zo) zwaar.
Heel herkenbaar, normaal en wat betreft korte lontjes: je vrouw kan ook hormonaal nog een beetje wiebelig zijn na de bevalling. Wij hebben rond die periode weleens gehad dat man en ik ruzie/discussie hadden en dat we uiteindelijk allebei huilend op de bank zaten naast elkaar.quote:Op dinsdag 24 januari 2023 09:32 schreef Vermecelli het volgende:
Na een tijdje wikken en wegen toch hier even ons verhaal, in de hoop op goedbedoelde adviezen hoe zo'n klein mensje begrepen kan worden.
Allereerst zijn mijn vrouw en ik gestopt met het lezen van bronnen op het internet op zogenaamde baby websites geschreven door mensen die veel boeken hebben gelezen en studies hebben gevolgd. Ik kan het woord 'regelmaat', 'voorspelbaarheid' en 'ritme' niet meer zien, en begrijp op dit moment ook echt niet hoe wij in staat zouden zijn een ritme aan te leren. Onze kleine is nu bijna 7 weken en trekt haar eigen plan. We hebben iets geprobeerd met vaste tijden, maar dat was vanaf moment 1 alleen maar frustratie.
Sinds enkele weken gaat mijn vrouw voorslapen, omdat onze nachten nog onvoorspelbaar zijn. Dus, rond 20:00 al naar bed. Ik hou onze kleine beneden tot de late avond fles, zodat mijn vrouw alvast 3-4 uur slaap te pakken heeft. Niet heel erg gezellig, maar misschien noodzakelijk?
Vanaf dat moment dat ik haar boven breng en ondertussen zelf ook hard toe ben aan slaap is het stuivertje gooien. Soms leg ik haar in de slaapzak en al rustig op bed en valt ze na wat gebrabbel en geluidjes in slaap. Andere momenten weigert ze alleen te slapen en begint ze na enkele minuten de boel al bij elkaar te schreeuwen.
Even laten huilen, troosten en laten liggen, troosten en rondlopen, speen in en uit, we hebben het allemaal al geprobeerd. Resultaat is dat één van ons haar eigenlijk maar bij zich neemt in bed of op de bank beneden. Dan valt ze wel in slaap, maar dan slaapt één van ons natuurlijk weer niet/beperkt. Haar in bed leggen wanneer ze bijna in slaap valt of al in slaap is gevallen, we tried. Helaas ruikt ze dat ze alleen ligt en binnen 10 minuten horen we haar ademhaling alweer oplopen tot de eerste kreetjes hoorbaar zijn.
Het kan gelukkig ook anders. Soms valt ze wel op het moment in slaap, en kunnen we met een onderbreking elke 3/3.5 uur voor een fles, haar prima terugleggen en beide weer slapen. Maar wat de truuc is, we hebben geen flauw idee..
Iedereen kan beamen natuurlijk dat zo'n verschuiving van ritme en gebroken nachten zijn tol eist. De lontjes worden korter, ik zie mijn vrouw minder (ik werk overdag, en na het avondeten gaat ze al bijna richting bed), en met deze aanpassingen in ons ritme is die kleine er soms nog niet eens mee geholpen.
Zo, dat is fijn om even van me af te praten. Mensen met goedbedoelde adviezen of bevestigingen dat dit erbij hoort zijn zeer welkom. Het is als nieuwe ouder echt zoeken naar houvast, en al die bronnen op internet met hoe een baby werkt geven meer verwarring en onzekerheid dan dat het iets goeds doet..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |