abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_207586002
Traditioneel gezien hoor je als volwassene altijd te werken, en ben je een 'loser' als je even geen baan hebt. Er werd vroeger ook altijd gewaarschuwd voor 'een gat op je CV'.

Echter ligt er tegenwoordig toch meer nadruk op 'jezelf ontdekken', rust pakken, mindfullness. Dus nou vroeg ik me af of de meningen hierover toch niet zijn veranderd de afgelopen jaren.

Verder betalen we allemaal belasting voor sociale premies via ons werk. In ruil daarvoor heb je in Nederland het recht op WW als je niet-verwijtbaar ontslag krijgt. Dan lijkt het me ook een goede deal om van dat recht gebruik te maken, je hebt er immers voor betaald. Vaak ruimschoots meer dan je ooit uitgekeerd zult krijgen. Ook hier in Ierland betaal ik via mijn werk de zogeheten PRSI tax hetgeen recht geeft op een rudimentaire vorm van WW, wel echt een schijntje zelfs in vergelijking met een NL bijstandsuitkering maar toch beter dan niets.

Stel je zou iemand moeten aannemen als collega waar je nu werkt, en de kandidaat heeft in principe genoeg werkervaring, maar de laatste baan was een aantal maanden geleden opgezegd volgens het CV. Zou je die kandidaat dan minder kansen geven dan een vergelijkbare kandidaat zonder gat op het CV? Zou je de kandidaat dan minder kansen geven dan een minder geschikte kandidaat zoner gat op CV? Of is een gat op het CV in alle gevallen meteen 'prullenbak'?

Zou je een kandidaat vragen naar het gat op het CV en zo ja, wat voor soort antwoord zou je dan graag willen horen? Zo ja, vanaf hoeveel maanden werkloos zou je dit vragen?

Want ik zal zelf hoogstwaarschijnlijk eind februari mijn ontslag krijgen, en ik heb dus echt geen zin om meteen weer te gaan werken. Ik kan het ook met de zeer beperkte 'WW'-uitkering (waar ik genoeg belasting voor betaald heb) hier een tijdje uitzingen en ik wil graag een maandje of wat door zuid oost azie of zo reizen, wat nogal moeilijk is als je een baan hebt om vrij te krijgen (kan vaak wel hoor maar gedoe en maakt je niet heel populair bij die werkgever).

Wat voor soort antwoord zou ik moeten voorbereiden voor potentiele werkgevers na deze periode om bij de 'gat op je CV waarom?' vraag niet met mijn mond vol tanden te staan?
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_207586319
Gat op cv. Gewoon zeggen dat je een wereldreis hebt gemaakt opgelost
pi_207586364
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 15:40 schreef Poepz0r het volgende:
Gat op cv. Gewoon zeggen dat je een wereldreis hebt gemaakt opgelost
Zo denk ik er zelf ook over. Maar helaas zijn veel werkgevers nog van de oude stempel en denken zij er wellicht anders over....
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_207586370
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 15:42 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Zo denk ik er zelf ook over. Maar helaas zijn veel werkgevers nog van de oude stempel en denken zij er wellicht anders over....
Nee hoor. Gewoon zeggen wereldreis beetje aandikken klaar
  maandag 16 januari 2023 @ 15:51:52 #5
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_207586481
Schrijf gewoon in je CV een verklaring voor het gat (in italic). Werkgevers die dat als reden gebruiken om jou te wantrouwen wil je denk ik niet als werkgever hebben.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  Moderator maandag 16 januari 2023 @ 16:05:14 #6
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_207586674
Er is geen goed antwoord wat élke potentiële werkgever gaat accepteren, dus als je die reactie zoekt, dan kun je lang zoeken.

Wat je wel kunt doen is een ander antwoord geven dan een twijfelend antwoord, want daar prikt een werkgever zo doorheen. Als jij 2 maanden op reis gaat, en je maakt je druk om een gat op je CV van die 2 maanden, dan is het antwoord 'ik heb een reis gemaakt van 2 maanden' dus de waarheid, dus waarom zou je dat niet kunnen zeggen?

Of je dan minder kans maakt op een baan dan een sollicitant die géén 2 maanden gereisd heeft is denk ik niet zo zeer afhankelijk van het wel of niet gereisd hebben, maar van de rest van de antwoorden op de rest van de vragen.

[ Bericht 37% gewijzigd door Danny op 17-01-2023 06:12:57 ]
Breitling - Instruments for Professionals
pi_207586720
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 15:42 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Werkgevers kan het vaak geen ene ruk schelen als je ze eerlijk vertelt dat je op wereldreis bent geweest.

Een wereldreis is vaak ook nog eens een goede gespreksopener.
pi_207587057
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 16:08 schreef black-soldier het volgende:

[..]
Werkgevers kan het vaak geen ene ruk schelen als je ze eerlijk vertelt dat je op wereldreis bent geweest.

Een wereldreis is vaak ook nog eens een goede gespreksopener.
Dit... Een periode van een paar maanden is echt geen issue. Het wordt pas een ding wanneer er een langere, niet toegelichte periode opstaat. Bemiddelaars doen er misschien wat vervelender over, maar in de huidige arbeidsmarkt? Als een werkgever moeilijk doet over paar maandjes tussen werk, wil je er zeer waarschijnlijk überhaupt niet werken.
pi_207587139
Je bedoelt dus eigenlijk een sabatical? Zet je dat toch op je cv. Kun je gebruiken om een boek te lezen, een studie te doen, een serie te binge watchen, te reizen, te mantelzorgen, whatever. Gewoon op je cv vermelden, dan heb je ook geen gat. "In between jobs".

Je ww-periode nodeloos lang rekken zou voor mij een ander verhaal zijn.

[ Bericht 8% gewijzigd door baskick op 16-01-2023 16:56:42 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_207587268
Als je als werknemer 'iets kan' zal ik me in deze markt geen enkele zorgen maken om een gat op mijn cv. Werk heb je zo weer gevonden. Als je een overbodige functie hebt zal ik me meer zorgen maken.
Helemaal als je het zoals hierboven een 'sabatical' noemt, dan klinkt het nog hip en goed voor de carriere ook.

Helemaal wanneer het op basis van een ontslag is en je zonder verplichtingen een tijdje van de ontslagvergoeding kan rondkomen. Daarna door de UWV hoepeltjes springen om in de bijstand te blijven lijkt mij wel kut, dan liever werken
  maandag 16 januari 2023 @ 16:54:55 #11
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_207587269
Alsof een CV op z'n laag niveau boeiend is, laat staan dat er een gat in zit :') Leer een aap Nederlands en hij wordt nog aangenomen op één van die talloze internationale kantoortjes.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  Manager PR/Moderator maandag 16 januari 2023 @ 16:59:26 #12
269689 crew  Viv
pi_207587320
Als ik werkgever zou zijn, dan zou ik het waarderen als potentiële werknemers er blijk van geven dat ze pro-actief zijn omtrent een mogelijk naderend ontslag, en dat ze niet als een konijn in de koplampen blijven kijken.

En los daarvan: je hebt eerder gezegd dat het Ierse equivalent van WW zo laag is dat je daar niet of nauwelijks de huur van kan betalen.

Ben je dan überhaupt wel in de positie om een sabbatical te nemen? :? Of zeg je dan de huur op, en ga je voor onbepaalde tijd in een goedkoop land zitten?

En moet je niet eerst toestemming hebben van de uitkeringsinstantie om zo lang op vakantie te gaan (aangezien je dan niet beschikbaar bent voor sollicitatiegesprekken tenzij online/telefonisch)?
  maandag 16 januari 2023 @ 17:31:06 #13
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_207587687
Alleen als het gat erg groot is (half jaar plus oid?) terloops even vragen, maar behalve 'ik was verslaafd aan stelen en drugs' is er denk ik geen slecht antwoord? Hangt ook een beetje v/d leeftijd en functie af. En het komt ook in het grijze gebied van wat je mag vragen. Privé zaken en gezondheid zijn richting de niet toegestane vragen ... Wat moet je dan als je vraagt 'waar komt dat gat vandaan' en je als antwoord krijgt 'dat is prive' ?

Dus een periode van een paar maanden geen werk, boeiend? Ernaar vragen, als het niet staat uitgeschreven is ook niet heel waardevol. Of ik mag er niet naar vragen (gezondheid oid) of het is niet relevant (wereldreis).

Echter meerdere is wel een indicatie. Meerdere gaten gaan meestal gepaard met onregelmatige periodes van werk (telkens minder dan de veel voorkomende 6mnd (nu 7) en 1 / 2 jaar contracten.) Dat is dan wel een teken aan de wand van iemand die minder functioneert of andere issues heeft.

En als je er zelf iets moet neerzetten zeg je toch dat je voor je zieke oma hebt gemantelzorgd oid, gat gevuld en je bent blijkbaar een sociaal tof persoon. Yay.
Dum de dum
pi_207587812
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 15:14 schreef sirdanilot het volgende:
Ik kan het ook met de zeer beperkte 'WW'-uitkering (waar ik genoeg belasting voor betaald heb) hier een tijdje uitzingen en ik wil graag een maandje of wat door zuid oost azie of zo reizen,
Ik ken de Ierse regels uiteraard niet, maar in Nederland zou je 20/12*10mnd=16 dagen met behoud van WW op vakantie kunnen.
pi_207587851
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 16:59 schreef Viv het volgende:
En moet je niet eerst toestemming hebben van de uitkeringsinstantie om zo lang op vakantie te gaan (aangezien je dan niet beschikbaar bent voor sollicitatiegesprekken tenzij online/telefonisch)?
In Nederland met de WW is dat zeker het geval. Als je WW ontvangt heb je een sollicitatieplicht en moet je elke 4 weken 4 sollicitatie activiteiten hebben gedaan en dit melden in je online werk.nl omgeving. Je kunt wel op vakantie gaan en daarvoor vakantiedagen aanvragen. Per kalenderjaar heb je dan 20 vakantiedagen, begint je WW na 1 januari dan heb je dat jaar minder vakantiedagen. Een wereldreis van 2 of 3 maanden zit er dan dus niet in, tenminste niet als je nog WW wilt ontvangen.
Ook heb je eens in de zoveel tijd een gesprek met je adviseur, dan kan op het UWV kantoor zijn of telefonisch en daarvoor moet je ook beschikbaar zijn. In de coronatijd werkten ook de adviseurs vanaf huis en waren de gesprekken telefonisch, geen idee of je nu weer wel naar het UWV kantoor moet daarvoor.
Misschien werkt het in Ierland anders, maar daar zal men toch ook enige controle willen hebben dat de personen die van een WW uitkering genieten wel hun best doen om een baan te vinden.
pi_207587990
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 16:46 schreef baskick het volgende:
Je bedoelt dus eigenlijk een sabatical? Zet je dat toch op je cv. Kun je gebruiken om een boek te lezen, een studie te doen, een serie te binge watchen, te reizen, te mantelzorgen, whatever. Gewoon op je cv vermelden, dan heb je ook geen gat. "In between jobs".

Je ww-periode nodeloos lang rekken zou voor mij een ander verhaal zijn.
Ja ik denk inderdaad dat ik er een sabbatical van maak.

Wat maakt dat voor jou uit? Ik woon in Ierland en jij woont in Nederland.
  maandag 16 januari 2023 @ 17:56:08 #17
486785 Pensioengenieter
Geen vrije tijd meer
pi_207588012
Je kunt binnen Ned zolang op vakantie als je wilt binnen de WW uitkering, mits je maar solliciteert en op je oproep verschijnt. Ze komen echt niet controleren of je thuis bent
pi_207588023
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 17:41 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Ik ken de Ierse regels uiteraard niet, maar in Nederland zou je 20/12*10mnd=16 dagen met behoud van WW op vakantie kunnen.
Solliciteren kan als ik op reis ben en ook video vergaderen met de Ierse versie van het UWV
Als ik op bepaalde tijden per se fysiek moet verschijnen daar dan houdt het natuurlijk op en trek ik die periode geen Jobseeker benefits. Kan ik lijen.
  maandag 16 januari 2023 @ 17:59:38 #19
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_207588053
Als je langdurig op vakantie bent, dan heb je geen recht op WW. Dat je er in de praktijk wel mee wegkomt als je fictieve sollicitaties verstuurt doet daar niets aan af.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Moderator maandag 16 januari 2023 @ 18:00:03 #20
16180 crew  CoolGuy
pi_207588061
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 17:54 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Ja ik denk inderdaad dat ik er een sabbatical van maak.

Wat maakt dat voor jou uit? Ik woon in Ierland en jij woont in Nederland.
Als dat laatste je redenering is dan kunnen we op jouw vraag eigenlijk geen antwoord geven want ervaring met hoe ze in Ierland dingen zien/doen weten we hier dan niet.

[ Bericht 2% gewijzigd door Danny op 17-01-2023 06:14:09 ]
pi_207588083
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 16:59 schreef Viv het volgende:
Als ik werkgever zou zijn, dan zou ik het waarderen als potentiële werknemers er blijk van geven dat ze pro-actief zijn omtrent een mogelijk naderend ontslag, en dat ze niet als een konijn in de koplampen blijven kijken.

En los daarvan: je hebt eerder gezegd dat het Ierse equivalent van WW zo laag is dat je daar niet of nauwelijks de huur van kan betalen.

Ben je dan überhaupt wel in de positie om een sabbatical te nemen? :? Of zeg je dan de huur op, en ga je voor onbepaalde tijd in een goedkoop land zitten?

Solliciteren gaat tegenwoordig nooit meer fysiek in mijn branche.

Ik heb ook spaargeld dus ik kan het een paar maanden met of zonder de zeer lage Ierse WW uitzingen.

"Bij naderend ontslag " een nieuwe werkgever kan in de krant lezen dat mijn bedrijf een massaontslagronde heeft gehad (ja het bedrijf is dusdanig groot). Als men dan tot jouw conclusie komt dat je niet op vakantie zou moeten gaan na zo'n ontslag, lijkt mij de conclusie dat de werkgever niks geeft om work life balance en dat ik er dus niet wil werken.
  maandag 16 januari 2023 @ 18:03:50 #22
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_207588119
Mijn ervaring is helaas dat ik alleen kan genieten van vrij zijn vanuit een baan of vanuit het vooruitzicht van een baan. Dus in de praktijk ging ik als een gek weer solliciteren.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_207588262
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 18:00 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Als dat laatste je redenering is dan kunnen we op jouw vraag eigenlijk geen antwoord geven want ervaring met hoe ze in Ierland dingen zien/doen weten we hier dan niet.
Als ik hier een vraag stel over Ierse regels mag dat topic dicht. Daarvoor ga ik naar een Iers forum namelijk.

Echter als iemand zegt "ik vind het niet goed dat je WW gaat trekken " terwijl ik toch echt in een ander land woon dan die persoon, vind ik het redelijk en billijk om aan te geven dat ik in een ander land woon en te vragen wat dat die persoon uitmaakt.

Als ik in NL zou wonen kan je nog het argument geven "dan ga jij zeker WW trekken van mijn belastingscenten !" Maar dat argument gaat in dezen dus niet op.

[ Bericht 9% gewijzigd door Danny op 17-01-2023 06:14:59 ]
  Moderator maandag 16 januari 2023 @ 18:52:50 #24
16180 crew  CoolGuy
pi_207588737
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 18:12 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Als ik hier een vraag stel over Ierse regels mag dat topic dicht. Daarvoor ga ik naar een Iers forum namelijk.

Echter als iemand zegt "ik vind het niet goed dat je WW gaat trekken " terwijl ik toch echt in een ander land woon dan die persoon, vind ik het redelijk en billijk om aan te geven dat ik in een ander land woon en te vragen wat dat die persoon uitmaakt.

Als ik in NL zou wonen kan je nog het argument geven "dan ga jij zeker WW trekken van mijn belastingscenten !" Maar dat argument gaat in dezen dus niet op.

Verder heb je zelf weer het topic vervuild met een stukje over huizen kopen, zou je dat misschien willen verwijderen want dit gaat niet over huizen kopen. bij voorbaat dank
- offtopic verwijderd -

Nou, WW trekken, als je dat zo noemt terwijl je wel kunt werken, is natuurlijk niet goed. Dat maakt niet uit of dat van wie dan ook zijn/haar belastingcenten gaat, maar dat is het punt ook niet. Het staat niet goed op je CV, dat is het punt. Dan komen we op dat je in ik weet niet hoeveel topics hebt afgegeven op je (ex-)werkgever(s). Het is allemaal kut, alles is klote en je collega's ook.

Welnu, je werkt er nog steeds, dus óf het valt allemaal wel mee en je hebt niet echt actief naar iets anders gezocht, en/óf je bent er te lui voor. Maar áls je ontslagen wordt, dan komt er een eind aan je vakantie, je spaargeld en de Ierse variant van WW. En dan zul je moéten. En als je dan dezelfde houding laat zien als je hier al tijden doet, dan is het grootste struikelpunt niet 'wat zeg ik over dat gat waar ik op reis was op mijn CV', want dat is makkelijk.

Het komt over, maar ik kan het mis hebben, alsof die reis een escape van werken überhaupt is. Op zich niet zo heel erg veel mis mee, ware het niet dat het moment dat je weer moet toch komt. Ik denk dat daar een veel groter issue ligt voor jou.

De vraag 'hoe leg ik dat uit en wat zouden 'wij' doen qua kandidaten die een dergelijke reis hebben gemaakt vs een kandidaat die dat niet heeft gedaan' is makkelijk te beantwoorden en is ook beantwoord. Als je het gewoon makkelijk uit kunt leggen is er niets aan de hand, want immers, je wás op vakantie/ssabbatical, dus daar is niks aan gelogen en het is geen antwoord in de zin van 'ik had geen zin om te werken'. Dat is wel wat er achter zit in jouw geval, maar of een werkgever dat zo gaat zien of niet, dat kan alleen die betreffende werkgever beantwoorden, en daarvoor zul je er eerst op gesprek moeten mogen komen. Maar wat nou als ie daarna vraagt 'oh, interessant? Waarom had je een sabbatical (voor zo lang)?'.

Maar puur de vraag op zich, hoe beantwoordt je dat, is makkelijk, want je zegt de waarheid, er vanuit gaande dat het gat op je CV niet een half jaar is terwijl je maar 2 maanden weg was. Kun je natuurlijk alsnog zeggen dat je 6 maanden op reis was, maar mensen die liegen worden vaak toch wel doorzien, want zo'n HR-pipo is ook niet gek, die heeft alles al gehoord.

Mijn wedervraag wordt dan; wat doe je als je, zeg 2 maanden op reis was, vervolgens 3 maanden geen baan hebt daarna, en in een gesprek vervolgens moet uitleggen wat je in die 5 maanden dat je niet hebt gewerkt hebt gedaan. 2 maanden kunnen makkelijk verklaard worden, wat gaat je antwoord zijn op die andere 3? Wat het antwoord ook is, als je daar gaat stotteren of 'raar' gaat reageren gaat degene tegenover je er vanuit dat je liegt. Los van of hij daar gelijk in heeft of niet, als hij het denkt, sta jij met 3-0 achter.

[ Bericht 3% gewijzigd door Danny op 17-01-2023 06:16:14 ]
  maandag 16 januari 2023 @ 18:55:56 #25
486785 Pensioengenieter
Geen vrije tijd meer
pi_207588786
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 17:59 schreef Janneke141 het volgende:
Als je langdurig op vakantie bent, dan heb je geen recht op WW. Dat je er in de praktijk wel mee wegkomt als je fictieve sollicitaties verstuurt doet daar niets aan af.
Internet is je vriend en ik heb wel degelijk serieus gesolliciteerd, alleen van mijn vakantie locatie en dat wordt niet gecontroleerd dus absoluut geen fictive sollicitatie, je moet voor een gesprek alleen even verder weg cq naar huis en dat is binnen Nederland echt geen probleem
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')