quote:
Op maandag 16 januari 2023 18:12 schreef sirdanilot het volgende:[..]
Als ik hier een vraag stel over Ierse regels mag dat topic dicht. Daarvoor ga ik naar een Iers forum namelijk.
Echter als iemand zegt "ik vind het niet goed dat je WW gaat trekken " terwijl ik toch echt in een ander land woon dan die persoon, vind ik het redelijk en billijk om aan te geven dat ik in een ander land woon en te vragen wat dat die persoon uitmaakt.
Als ik in NL zou wonen kan je nog het argument geven "dan ga jij zeker WW trekken van mijn belastingscenten !" Maar dat argument gaat in dezen dus niet op.
Verder heb je zelf weer het topic vervuild met een stukje over huizen kopen, zou je dat misschien willen verwijderen want dit gaat niet over huizen kopen. bij voorbaat dank
- offtopic verwijderd -
Nou, WW trekken, als je dat zo noemt terwijl je wel kunt werken, is natuurlijk niet goed. Dat maakt niet uit of dat van wie dan ook zijn/haar belastingcenten gaat, maar dat is het punt ook niet. Het staat niet goed op je CV, dat is het punt. Dan komen we op dat je in ik weet niet hoeveel topics hebt afgegeven op je (ex-)werkgever(s). Het is allemaal kut, alles is klote en je collega's ook.
Welnu, je werkt er nog steeds, dus óf het valt allemaal wel mee en je hebt niet echt actief naar iets anders gezocht, en/óf je bent er te lui voor. Maar áls je ontslagen wordt, dan komt er een eind aan je vakantie, je spaargeld en de Ierse variant van WW. En dan zul je moéten. En als je dan dezelfde houding laat zien als je hier al tijden doet, dan is het grootste struikelpunt niet 'wat zeg ik over dat gat waar ik op reis was op mijn CV', want dat is makkelijk.
Het komt over, maar ik kan het mis hebben, alsof die reis een escape van werken überhaupt is. Op zich niet zo heel erg veel mis mee, ware het niet dat het moment dat je weer moet toch komt. Ik denk dat daar een veel groter issue ligt voor jou.
De vraag 'hoe leg ik dat uit en wat zouden 'wij' doen qua kandidaten die een dergelijke reis hebben gemaakt vs een kandidaat die dat niet heeft gedaan' is makkelijk te beantwoorden en is ook beantwoord. Als je het gewoon makkelijk uit kunt leggen is er niets aan de hand, want immers, je wás op vakantie/ssabbatical, dus daar is niks aan gelogen en het is geen antwoord in de zin van 'ik had geen zin om te werken'. Dat is wel wat er achter zit in jouw geval, maar of een werkgever dat zo gaat zien of niet, dat kan alleen die betreffende werkgever beantwoorden, en daarvoor zul je er eerst op gesprek moeten mogen komen. Maar wat nou als ie daarna vraagt 'oh, interessant? Waarom had je een sabbatical (voor zo lang)?'.
Maar puur de vraag op zich, hoe beantwoordt je dat, is makkelijk, want je zegt de waarheid, er vanuit gaande dat het gat op je CV niet een half jaar is terwijl je maar 2 maanden weg was. Kun je natuurlijk alsnog zeggen dat je 6 maanden op reis was, maar mensen die liegen worden vaak toch wel doorzien, want zo'n HR-pipo is ook niet gek, die heeft alles al gehoord.
Mijn wedervraag wordt dan; wat doe je als je, zeg 2 maanden op reis was, vervolgens 3 maanden geen baan hebt daarna, en in een gesprek vervolgens moet uitleggen wat je in die 5 maanden dat je niet hebt gewerkt hebt gedaan. 2 maanden kunnen makkelijk verklaard worden, wat gaat je antwoord zijn op die andere 3? Wat het antwoord ook is, als je daar gaat stotteren of 'raar' gaat reageren gaat degene tegenover je er vanuit dat je liegt. Los van of hij daar gelijk in heeft of niet, als hij het denkt, sta jij met 3-0 achter.
[ Bericht 3% gewijzigd door Danny op 17-01-2023 06:16:14 ]