stropdaz | maandag 16 januari 2023 @ 14:15 |
Loont het zich anno 2023 nog om een dieselauto te kopen / rijdenbe KM op jaarbasis: 30000 km. Gezien de hoge belasting per maand en gezien verschil diesel / euro95 minimaal is. | |
SnodeSnuiter | maandag 16 januari 2023 @ 14:44 |
Wat kwam er uit toen je zelf het verschil in de wegenbelasting opzocht en het verschil in km/liter berekende? | |
sirdanilot | maandag 16 januari 2023 @ 15:57 |
In veel landen is diesel tegenwoordig duurder dan benzine. Dus nee ik zou geen dieselauto kopen anno 2023. Tenzij je het comfort van in een dieselbak rijden wil. Ik heb ooit rijlessen gedaan in diesel wat veel lekkerder reed dan de benzine toyota van mijn vader. Bij die laatste liet ik steeds de motor afslaan bij het laten opkomen van de koppeling. Die lijkt nogal gevoelig te zijn bij benzineauto's. Tien jaar geleden gewoon diesel natuurlijk maar tijden veranderen. | |
stropdaz | maandag 16 januari 2023 @ 17:49 |
100 euro verschil per maand | |
stropdaz | maandag 16 januari 2023 @ 17:50 |
Voor de winst qua km prijs hief je het niet te doen meer. Diesels schijnen idd wel comfortabeler te zijn, maar ook zuiniger | |
sirdanilot | maandag 16 januari 2023 @ 18:03 |
De zuinigheid hangt compleet af van welke auto je rijdt. Een Suzuki Alto op benzine is best zuinig. | |
SnodeSnuiter | maandag 16 januari 2023 @ 18:20 |
Zie daar, wat een openbaring Het antwoord op je vraag uit de OP | |
Socios | maandag 16 januari 2023 @ 18:22 |
Misschien weet @hartloper het. | |
Fer | maandag 16 januari 2023 @ 18:24 |
Ze maken lawaai, ze zijn niet veel zuiniger meer dan benzine en op de duur allemaal rare problemen met vastverkoolde kleppen en lekkende hard injectors. | |
stropdaz | maandag 16 januari 2023 @ 18:37 |
Nee hoor. Je mist het verdiepende stuk achter de vraag | |
RoW_0 | maandag 16 januari 2023 @ 18:39 |
Heb wat diesels hier ingeschreven op een stichting die vrijgesteld is van wegenbelasting 😎 | |
stropdaz | maandag 16 januari 2023 @ 18:39 |
Bofkont, die heb ik niet denk ik ![]() | |
SnodeSnuiter | maandag 16 januari 2023 @ 18:42 |
Je vraagt of het nog loont en komt zelf tot de conclusie dat het 100 euro per maand duurder is Antwoord gegeven | |
stropdaz | maandag 16 januari 2023 @ 19:13 |
Nee hoor. Je denkt altijd heel kortzichtig ipv verder door denken. Hangt niet alleen van die 100 euro af. Als hij bv een stuk zuiniger is of minder onderhoud nodig heeft haal je die 100 euro er misschien uit. | |
-niemand- | maandag 16 januari 2023 @ 19:17 |
Zoek dan het verschil in verbruik uit van een auto welke je mooi/interessant vind, en dan een ongeveer vergelijkbaare motorisering in diesel of benzine. Dan kan je het vrij eenvoudig uitrekenen. | |
SnodeSnuiter | maandag 16 januari 2023 @ 19:20 |
Dat neem je toch mee in je berekening? Wegenbelasting, verzekering en totaal aantal liters brandstof (berekend vanuit de 30.000 in die je aangaf) allemaal niet zo heel moeilijk uit te zoeken Dus dan maar weer terug naar de eerste vraag uit dit topic: wat kwam er uit je eerste berekening? Of moeten we je ook nog gaan voorkauwen dat een Nissan micra op diesel meer kms per liter kan rijden dan een Vito bus als ze beide op diesel rijden? | |
Candaasje | maandag 16 januari 2023 @ 19:38 |
Zo vreemd is nu TS zijn vraag niet. Diesels trek je met wat geluk over de 4 ton heen, dat lukt bij veel benzine auto’s niet. Dus daar kun je mee besparen over de langere termijn beschouwd. Hoewel dat voordeel wel wat minder wordt wanneer de dieselprijzen weer omhoog schieten natuurlijk. | |
Sport_Life | maandag 16 januari 2023 @ 19:49 |
En dan krijg je na 2 jaar een leaseauto bij een nieuwe baan en dan krijg je die diesel aan de straatstenen niet kwijt. Ik zou er niet aan beginnen. Tenzij je het belangrijk vindt om voor weinig geld een BMW ofzo te rijden. | |
derLudolf | maandag 16 januari 2023 @ 19:53 |
Oeh, vertel ![]() | |
Candaasje | maandag 16 januari 2023 @ 19:53 |
Ik weet niet waar TS werkt, maar ik zie het nog niet gebeuren dat ik een auto krijg van de zaak, zeker de komende 40 jaar niet. Dus ik durf die gok wel te nemen ![]() | |
stropdaz | maandag 16 januari 2023 @ 19:53 |
Ik weet wie het zegt ![]() Ik heb een MPV gezien van 10 jaar oud met 120.000 km op de teller voor 10.000 euro. Mijn vader kent de eigenaar en weet dat er goed mee is gereden en altijd dealer onderhouden. Als het een geen diesel was was de keuze voor mij heel makkelijk. Benzine en diesel gaat toch wel omhoog denk ik. Maar vooral die belasting is de strop misschien. | |
derLudolf | maandag 16 januari 2023 @ 19:55 |
Je hoeft die auto niet privé te gaan gebruiken ![]() | |
Socios | maandag 16 januari 2023 @ 20:03 |
daz wel zeker. @maily | |
derLudolf | maandag 16 januari 2023 @ 20:14 |
't Is hier geen ONZ ![]() | |
suijkerbuijk | maandag 16 januari 2023 @ 22:24 |
Je antwoord kan ik zo geven https://www.nhnieuws.nl/n(...)n%20brandstof%20taxi. Lees goed door . | |
stropdaz | dinsdag 17 januari 2023 @ 19:06 |
Klinkt alsof brandstof zich nog wel loont, ook diesels | |
suijkerbuijk | dinsdag 17 januari 2023 @ 19:13 |
Ja als de electrische prijzen blijven stijgen. Zal de electrische wagen gaan verliezen. Of je moet goedkoop thuis en op je werk kunnen laden. Hoewel met de max prijs plafond is thuis laden al geen optie meer De overheid heeft letterlijk de nek gedraaid van electrische wagens. Maar omdat dadelijk verplicht bent om electrische te gaan rijden. Interseert het hun geen ene zak . Omdat bij wet dadelijk verplicht is. Leukste is dat nu al steden beginnen om brandstof wagens te gaan verbieden https://www.autoblog.nl/n(...)op-weerstand-3441025 Ik zie dadelijk dat brandstof wagens buiten de steden en dorpen worden geparkeerd En dan deze electrische brommer in de koffer bak staan om bij je bestemming aan te komen https://holland-bikes.nl/(...)RISCHE%20SCOOTER.htm Leuk ding ik heb de brandstof versie er van. | |
blomke | dinsdag 17 januari 2023 @ 20:42 |
Ik ben recent van een diesel (2,5 ton km's) naar een benzine hybride gegaan. Een verademing. Hybride auto rijdt beter, is veel goedkoper qua MRB en onderhoud en rijdt zuiniger. Bedenk ook dat je met een diesel steeds meer geweerd wordt uit steden. * check even de Euro-norm. [ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 18-01-2023 12:37:23 ] | |
hangtime | dinsdag 17 januari 2023 @ 20:55 |
Zeker wel, een beetje electrisch rijder heeft een of meerdere daken vol met zonnepanelen. | |
suijkerbuijk | dinsdag 17 januari 2023 @ 23:37 |
Zal je nodig hebben Aangezien ze nu nog sneller terugleveren willen gaan stoppen. En de thuis accu eigelijk geen optie is. Kan je auto overdag opladen ? O wacht nee dan ben je op je werk . Laten we eerlijk zijn . Zonnepanelen zijn leuk maar als het terug leveren niks meer gaat opleveren . Dan zal je een thuis accu moeten gaan hebben. En geloof me de energie prijs gaat echt niet meer zakken . We worden gewoon geforceerd om op electrische en gas wat nu berekend is te blijven hangen. Omdat ze wel moeten aangezien de hele netwerk van Nederland in bepaalde steden gewoon verrot zijn door nog steeds met pek stroom kabels in de grond zitten En dat hebben ze echt niet vervangen voor 2035 . Ik zal dus voor een hybride gaan maar ook deze mogen dadelijk de steden niet meer in . Allemaal zodat ze verder woningen kunnen bouwen gaan ze de automobilist met een brandstof systeem weg jagen . Dus mijn visie dat dadelijk benzine wagens buiten de stad staan en een electrische step tot brommer in de kofferbak staan Omdat de grootse deel van de bevolking geen electrische wagen kunnen betalen. | |
hangtime | woensdag 18 januari 2023 @ 07:47 |
Eh nee, ik hoef niet naar werk / kantoor. Kan gewoon altijd thuis opladen. Onzin, wij verbruiken overdag de meeste stroom, ook zonder salderen leveren ze enorm veel op. Airco's staan bijna altijd aan in de zomer, PC's worden gratis voorzien van stroom. Koken / wasjes draaien en ga zo maar door, allemaal gratis. Dat kleine beetje wat ik straks moet bijbetalen als salderen wordt gestopt is niet meer dan terecht. | |
Seeburg54 | woensdag 18 januari 2023 @ 08:34 |
Eind vorig jaar hebben we de minst zuinige van onze 2 diesels ingeruild voor een hybride benzine. Die is net zo zuinig als de oude diesel was. We hebben onze Clio diesel gehouden, deze auto is zo zuinig, daar kan niks tegenop. En ook nog eens goedkoop in de wegenbelasting. Maar ik zou nu niet snel nog weer een diesel kopen, want het treiteren van de overheid gaat door. | |
suijkerbuijk | woensdag 18 januari 2023 @ 09:54 |
Omdat je thuis werkt vermoedelijk. Of een gezin thuis heb Maar jij bent niet de standaard van alles. Genoeg mensen die singel zijn of met zijn tweeën werken overdag . En dan laat je niet de boel draaien om dan maar stroom te gebruiken die je op wekt. Onzin dus. | |
hangtime | woensdag 18 januari 2023 @ 10:02 |
Dan nog praat je onzin. Stel dat ik elders zou willen laden, dan is het nog steeds lachwekkend goedkoop. In de zomer krijg ik soms geld toe als ik mijn auto wil opladen. Tarieven voor opladen van een auto liggen meestal ver onder de tarieven van wat je thuis betaalt. Daar heb je verschillende manieren voor, denk aan Vattenfall InCharge bijvoorbeeld. [ Bericht 0% gewijzigd door hangtime op 18-01-2023 10:39:47 ] | |
suijkerbuijk | woensdag 18 januari 2023 @ 10:13 |
https://www.rtlnieuws.nl/(...)even-goedkoper-laden https://www.autoblog.nl/n(...)2023-naar-21-3430417 https://www.amsterdam.nl/(...)-hogere-laadprijzen/ https://incharge.vattenfall.nl/onderweg-laden/tarieven Kan nog een tijd door gaan. Maar let op prijzen van 2024 kunnen hoger worden dan de prijs van 2023. Word zelfs al voor gewaarschuwd voor thuis gebruikers. Iemand die geld zat heeft zoals boven mij. Die overschot aan zonneenergie heeft . Thuis op zijn gat kan werken. Is niet de standaart van alle mensen. Genoeg mensen die een electrische wagen hebben en geen zonnepanelen. Genoeg mensen die geen laadpaal hebben van uit de gemeente of dat deze vaak bezet is wegens te kort. Genoeg electrische wagens die die op de snelweg moeten electrische tanken. En dat je geld toe krijgt als je gaat laden aan een paal is helemaal de grootste onzin. Niks is gratis behalven na investeren van zonnepanelen . | |
NoComment | woensdag 18 januari 2023 @ 11:12 |
Diesel nog steeds prima hoor! Maar dan wel voor snellere / grotere auto's. Ik denk dat een BMW 335i met de beste wil van de wereld niet zuiniger zal zijn dan ~1:15, waar het met mijn gechipte 330d mogelijk is om gemiddeld 1:20 te rijden. En met 310pk behoorlijk vlot. Wegenbelasting voor een diesel is 2x zo duur als voor een benzine, en aangezien het al genoemd is dat het verschil in wegenbelasting 100 euro per maand is moet het hier wel gaan om een erg zware auto. 2000kg ofzo? Ik verwacht dat een diesel dan wel voordeliger gaat zijn. | |
derLudolf | woensdag 18 januari 2023 @ 11:28 |
In september met het werken retourtje Emmen-Stuttgart gedaan. Waren ¤180 kwijt aan opladen en dan hebben we ook nog "gratis" opgeladen bij de klant en het hotel. Met dezelfde rijstijl, oftewel <120km/u had je dat ook makkelijk met 65 liter diesel gekund. Wat je hooguit ¤130 had gekost. | |
Maegrim | woensdag 18 januari 2023 @ 12:07 |
en dan een diesel thuis hebben staan voor enkel privegebruik ![]() | |
derLudolf | woensdag 18 januari 2023 @ 17:20 |
Met die 19ct de kilometer kost rijden je meestal geld, dus wat dat betreft maakt het niet uit. Misschien is benzine dan goedkoper, goed. Misschien wil je het comfort en gemak van een diesel hebben ![]() | |
suijkerbuijk | woensdag 18 januari 2023 @ 19:25 |
https://www.rtlnieuws.nl/(...)onnepanelen-te-nemen Trouwens waar geen gas wagen ? https://www.anwb.nl/auto/(...)uro-98-diesel-en-lpg Staat wel een fout bij de anwb. Je heb namelijk direct ingespoten gas . Daar gaat namelijk de wegenbelasting niet van omhoog of door gewicht van de tank 1x classe gewicht omhoog. Namelijk bij g3 gas installatie. https://www.lpg.nl/voordeel.php Wagens die geschikt zijn. https://www.glpautogas.info/nl/lpg-wagens-te-koop.html | |
stropdaz | donderdag 19 januari 2023 @ 10:29 |
Maar is dit vooral de rede dat je geen diesel meer wilt? Hoe was het qua onderhoud / zuinigheid etc tov benzine? Vraag geldt ook voor @blomke en andere (ex) dieselrijders. | |
stropdaz | donderdag 19 januari 2023 @ 10:30 |
Het gaat om een VW Touran Highline @NoComment | |
blomke | donderdag 19 januari 2023 @ 10:50 |
Economisch was diesel niet meer interessant voor mij, d.w.z. vergeleken met de hybride van nu. Verder had ik ook gewoon een achterlijke garage waar ze meer molden aan de auto dan repareerden. Al met al vind ik Japanse bolides gewoon veel beter dan de Franse; zowel qua comfort als qua techniek. | |
blomke | donderdag 19 januari 2023 @ 10:53 |
Dat was ook mijn punt voordat ik van diesel afstapte. Nou, hybride is comfortabeler dan diesel. Om over "gemak" maar te zwijgen. | |
j669 | donderdag 19 januari 2023 @ 12:40 |
Aandrijflijn an sich zegt niet zo veel over comfort, maar vooral wat over de keuzes van de fabrikant. En bij een hybride loop je op lange termijn juist mogelijk op tegen hogere onderhoudskosten dan zowel een brandstofauto als een EV, want meer techniek aan boord en een brandstofmotor die vaak koud gereden wordt. Ik vermoed dat jouw auto uit de Toyota-stallen komt en hun hybridetechniek heeft wel een ijzersterke reputatie, maar dat geldt zeker niet voor alle hybrides. | |
Seeburg54 | donderdag 19 januari 2023 @ 12:41 |
We hadden 2 diesels. De auto die nu weg is was niet zo zuinig, en 2 diesels leek ons niet heel verstandig. Bovendien kregen we er nu nog een redelijke prijs voor. Straks met die roetmetingen en al dat milieu geklier en met eventuele diesel schaarste leek het ons beter een hybride te kopen. Maar ik hoop nog jaren in de Clio diesel te rijden, want met een 82 euro wegenbelasting en ook nog erg zuinig kun je bijna niet goedkoper. Qua onderhoud ook alleen maar positief, er mankeert nooit wat aan. De hybride is overigens geen stekker auto en bevalt ook erg goed. | |
blomke | donderdag 19 januari 2023 @ 12:51 |
M'n Toyota MRB is ¤64, plm. de helft van de Peugeot HDi. | |
Seeburg54 | donderdag 19 januari 2023 @ 14:19 |
Ja, mijn Toyota CHR is volgens mij rond de 70 eur. Maar als ik zie wat ik tank, dan is mijn dieseltje toch goedkoper ondanks de duurdere wegenbelasting. | |
derLudolf | donderdag 19 januari 2023 @ 15:00 |
Hier ook een Clio diesel rijder ![]() ![]() | |
ikwilookwatzeggen | donderdag 19 januari 2023 @ 15:33 |
Hier een Volvo V40 D2. Gekocht toen de dieselprijs nog een stuk lager was. Ik vind het heerlijk rijden maar mijn volgende auto wordt er een op benzine of elektrisch als betaalbaar. Maar goed er staat net geen 100.000 op de teller dus ik kan nog even vooruit. | |
stropdaz | donderdag 19 januari 2023 @ 16:54 |
Ik zou uitkomen rond de 150. Maar goed als hij stuk zuiniger is en minder onderhoudskosten weegt de belasting ook niet op. is zo'n riem nu duurder of goedkoper dan bij benzine, of scheelt dat neit veel? | |
blomke | donderdag 19 januari 2023 @ 17:25 |
MRB per maand?? | |
NoComment | donderdag 19 januari 2023 @ 17:38 |
Jup, denk het wel. Mijn 330D willen ze ook 150 p/m wegenbelasting voor. Ben nog half om half een M550d aan het overwegen, dan zit je eerder richting de 200 ![]() | |
stropdaz | donderdag 19 januari 2023 @ 17:47 |
jep | |
blomke | donderdag 19 januari 2023 @ 19:14 |
¤90 extra MRB terwijl de diesel ¤0,05/l goedkoper is. 1800l, 1:18 pak-em-beet 32.000km/maand break even. Nog afgezien van de hogere kosten voor onderhoud aan een diesel. | |
WcPot | donderdag 19 januari 2023 @ 20:35 |
Ik ben/was ook een echte dieselrijder ik heb vorig jaar mijn vrij jonge diesel ingeruild voor een Hybride. Ik ben nu al in de maand aan vaste lasten 100.- per maand goedkoper uit. Daar kan je heel wat liters benzine voor tanken en kilometers rijden. En gezien het zeer kleine verschil tussen diesel en benzine kan een diesel helaas niet meer uit. Ik denk voor niemand meer. ![]() | |
stropdaz | donderdag 19 januari 2023 @ 20:40 |
Is dat zo? Ik lees ook her en der dat het juist goedkoper is. Of dat hij minder onderhoud nodig heeft en daarom goedkoper. | |
blomke | donderdag 19 januari 2023 @ 22:22 |
De APK is al 2x t.o.v. benzine. Diesel-APK is ook duurder vanwege roetmeting. Heeft meer hoge drukdelen: pomp en inspuiters. Extra: roetfilter. | |
Piger | zaterdag 21 januari 2023 @ 00:08 |
Je verbruik per liter is natuurlijk niet hetzelfde. Daarnaast kan je ook wat meer kilometers op de teller zetten. Dus als je hem op rijdt, is dat ook heel belangrijk. | |
blomke | zaterdag 21 januari 2023 @ 09:31 |
Hybride is plm. 10% zuiniger dan een turbo commonrail diesel. | |
j669 | zondag 22 januari 2023 @ 22:31 |
Bij hybrides valt er weinig zinnigs te zeggen over het verbruik zonder het precieze gebruik te kennen. Grofweg kun je wel stellen dat hybrides qua verbruik excelleren bij veel relatief korte ritten en benzineauto's en al helemaal diesels juist bij grotere afstanden zeer zuinig zijn. | |
suijkerbuijk | zondag 22 januari 2023 @ 23:38 |
Niet alleen dat . Ook de kwaliteit van benzine of diesel maak ook nog uit. Merk echt wel verschil tussen de tank stations . En nee het heeft niks te maken met schakelen aangezien de wagen een cvt systeem bezit . Altijd optimale powerband. Gemiddeld haal ik tussen de 1 op 12.5 Niet slecht voor een 4x4 met gewicht van 1455 kilo. Pak ik premium benzine haal ik 1 op 13.4 | |
blomke | dinsdag 24 januari 2023 @ 08:43 |
Zou er niet aan moeten denken. Vanmorgen getankt, afgelopen weken 4,2l/100km gehaald; snelwegen A2/A9 dus pakweg constant 100km/hr gereden | |
suijkerbuijk | dinsdag 24 januari 2023 @ 10:12 |
Dat is het probleem. Ik moet een wagen hebben met een hoge instap . De 4X4 was niet nodig geweest maar de verbruikt tussen de 2x4 of 4x4 is het zelfs. Gewicht is altijd hoger op deze wagens door de constructie. Dus dit model wagen van 1999 is juist zuinig vergeleken met suzuki vitara , Toyota rav4 , Daihatsu terios of zelfs de mini suzuki Jimny bezitten allemaal een hogere verbruik . En dan is maar de vraag of je een automaat kan vinden op dat moment. Anders had ik een Volvo of Mercedes moeten nemen . Wel die wegen zwaar en zijn zelfs niet zuinig. De probleem met mensen met een rug probleem. Een betaalbare wagen te vinden. Maar goed ding is een veredelde bootschappen wagen en keer dat ik verder weg moet dan jammer dan de extra benzine. Helaas heb ik niet het geld voor een mpv op electrische. Dan zal de Dacia spring een optie zijn. Humm misschien een crowdfunding op zetten ? | |
blomke | dinsdag 24 januari 2023 @ 10:56 |
Toyota RAV 4 Hybrid Awd. 1:20 en automaat. |