100 euro verschil per maandquote:Op maandag 16 januari 2023 14:44 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Wat kwam er uit toen je zelf het verschil in de wegenbelasting opzocht en het verschil in km/liter berekende?
Voor de winst qua km prijs hief je het niet te doen meer.quote:Op maandag 16 januari 2023 15:57 schreef sirdanilot het volgende:
In veel landen is diesel tegenwoordig duurder dan benzine. Dus nee ik zou geen dieselauto kopen anno 2023. Tenzij je het comfort van in een dieselbak rijden wil. Ik heb ooit rijlessen gedaan in diesel wat veel lekkerder reed dan de benzine toyota van mijn vader. Bij die laatste liet ik steeds de motor afslaan bij het laten opkomen van de koppeling. Die lijkt nogal gevoelig te zijn bij benzineauto's.
Tien jaar geleden gewoon diesel natuurlijk maar tijden veranderen.
De zuinigheid hangt compleet af van welke auto je rijdt. Een Suzuki Alto op benzine is best zuinig.quote:Op maandag 16 januari 2023 17:50 schreef stropdaz het volgende:
[..]
Voor de winst qua km prijs hief je het niet te doen meer.
Diesels schijnen idd wel comfortabeler te zijn, maar ook zuiniger
Nee hoor.quote:Op maandag 16 januari 2023 18:20 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Zie daar, wat een openbaring
Het antwoord op je vraag uit de OP
Bofkont, die heb ik niet denk ikquote:Op maandag 16 januari 2023 18:39 schreef RoW_0 het volgende:
Heb wat diesels hier ingeschreven op een stichting die vrijgesteld is van wegenbelasting 😎
Je vraagt of het nog loont en komt zelf tot de conclusie dat het 100 euro per maand duurder isquote:Op maandag 16 januari 2023 18:37 schreef stropdaz het volgende:
[..]
Nee hoor.
Je mist het verdiepende stuk achter de vraag
Nee hoor. Je denkt altijd heel kortzichtig ipv verder door denken. Hangt niet alleen van die 100 euro af.quote:Op maandag 16 januari 2023 18:42 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Je vraagt of het nog loont en komt zelf tot de conclusie dat het 100 euro per maand duurder is
Antwoord gegeven
Zoek dan het verschil in verbruik uit van een auto welke je mooi/interessant vind, en dan een ongeveer vergelijkbaare motorisering in diesel of benzine.quote:Op maandag 16 januari 2023 19:13 schreef stropdaz het volgende:
[..]
Nee hoor. Je denkt altijd heel kortzichtig ipv verder door denken. Hangt niet alleen van die 100 euro af.
Als hij bv een stuk zuiniger is of minder onderhoud nodig heeft haal je die 100 euro er misschien uit.
Dat neem je toch mee in je berekening?quote:Op maandag 16 januari 2023 19:13 schreef stropdaz het volgende:
[..]
Nee hoor. Je denkt altijd heel kortzichtig ipv verder door denken. Hangt niet alleen van die 100 euro af.
Als hij bv een stuk zuiniger is of minder onderhoud nodig heeft haal je die 100 euro er misschien uit.
Zo vreemd is nu TS zijn vraag niet. Diesels trek je met wat geluk over de 4 ton heen, dat lukt bij veel benzine auto’s niet.quote:Op maandag 16 januari 2023 19:20 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Dat neem je toch mee in je berekening?
Wegenbelasting, verzekering en totaal aantal liters brandstof (berekend vanuit de 30.000 in die je aangaf) allemaal niet zo heel moeilijk uit te zoeken
Dus dan maar weer terug naar de eerste vraag uit dit topic: wat kwam er uit je eerste berekening?
Of moeten we je ook nog gaan voorkauwen dat een Nissan micra op diesel meer kms per liter kan rijden dan een Vito bus als ze beide op diesel rijden?
Oeh, vertelquote:Op maandag 16 januari 2023 18:39 schreef RoW_0 het volgende:
Heb wat diesels hier ingeschreven op een stichting die vrijgesteld is van wegenbelasting 😎
Ik weet niet waar TS werkt, maar ik zie het nog niet gebeuren dat ik een auto krijg van de zaak, zeker de komende 40 jaar niet. Dus ik durf die gok wel te nemenquote:Op maandag 16 januari 2023 19:49 schreef Sport_Life het volgende:
En dan krijg je na 2 jaar een leaseauto bij een nieuwe baan en dan krijg je die diesel aan de straatstenen niet kwijt.
Ik zou er niet aan beginnen.
Tenzij je het belangrijk vindt om voor weinig geld een BMW ofzo te rijden.
Ik weet wie het zegtquote:
Ik heb een MPV gezien van 10 jaar oud met 120.000 km op de teller voor 10.000 euro.quote:Op maandag 16 januari 2023 19:38 schreef Candaasje het volgende:
Diesels trek je met wat geluk over de 4 ton heen, dat lukt bij veel benzine auto’s niet.
Benzine en diesel gaat toch wel omhoog denk ik.quote:Op maandag 16 januari 2023 19:38 schreef Candaasje het volgende:
Hoewel dat voordeel wel wat minder wordt wanneer de dieselprijzen weer omhoog schieten natuurlijk.
Je hoeft die auto niet privé te gaan gebruikenquote:Op maandag 16 januari 2023 19:49 schreef Sport_Life het volgende:
En dan krijg je na 2 jaar een leaseauto bij een nieuwe baan en dan krijg je die diesel aan de straatstenen niet kwijt.
Ik zou er niet aan beginnen.
Tenzij je het belangrijk vindt om voor weinig geld een BMW ofzo te rijden.
daz wel zeker.quote:Op maandag 16 januari 2023 19:53 schreef stropdaz het volgende:
Maar vooral die belasting is de strop misschien.
Je antwoord kan ik zo gevenquote:Op maandag 16 januari 2023 14:15 schreef stropdaz het volgende:
Loont het zich anno 2023 nog om een dieselauto te kopen / rijdenbe
KM op jaarbasis: 30000 km.
Gezien de hoge belasting per maand en gezien verschil diesel / euro95 minimaal is.
Klinkt alsof brandstof zich nog wel loont, ook dieselsquote:Op maandag 16 januari 2023 22:24 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Je antwoord kan ik zo geven
https://www.nhnieuws.nl/n(...)n%20brandstof%20taxi.
Lees goed door .
Ja als de electrische prijzen blijven stijgen.quote:Op dinsdag 17 januari 2023 19:06 schreef stropdaz het volgende:
[..]
Klinkt alsof brandstof zich nog wel loont, ook diesels
Ik ben recent van een diesel (2,5 ton km's) naar een benzine hybride gegaan. Een verademing.quote:Op maandag 16 januari 2023 19:53 schreef stropdaz het volgende:
[..]
Ik weet wie het zegt
[..]
Ik heb een MPV* gezien van 10 jaar oud met 120.000 km op de teller voor 10.000 euro.
Mijn vader kent de eigenaar en weet dat er goed mee is gereden en altijd dealer onderhouden.
Als het een geen diesel was was de keuze voor mij heel makkelijk.
[..]
Benzine en diesel gaat toch wel omhoog denk ik.
Maar vooral die belasting is de strop misschien.
Zeker wel, een beetje electrisch rijder heeft een of meerdere daken vol met zonnepanelen.quote:Op dinsdag 17 januari 2023 19:13 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Hoewel met de max prijs plafond is thuis laden al geen optie meer
Zal je nodig hebbenquote:Op dinsdag 17 januari 2023 20:55 schreef hangtime het volgende:
[..]
Zeker wel, een beetje electrisch rijder heeft een of meerdere daken vol met zonnepanelen.
Eh nee, ik hoef niet naar werk / kantoor.quote:Op dinsdag 17 januari 2023 23:37 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Kan je auto overdag opladen ?
O wacht nee dan ben je op je werk .
Onzin, wij verbruiken overdag de meeste stroom, ook zonder salderen leveren ze enorm veel op.quote:Laten we eerlijk zijn .
Zonnepanelen zijn leuk maar als het terug leveren niks meer gaat opleveren .
Dan zal je een thuis accu moeten gaan hebben.
Omdat je thuis werkt vermoedelijk.quote:Op woensdag 18 januari 2023 07:47 schreef hangtime het volgende:
[..]
Eh nee, ik hoef niet naar werk / kantoor.
Kan gewoon altijd thuis opladen.
[..]
Onzin, wij verbruiken overdag de meeste stroom, ook zonder salderen leveren ze enorm veel op.
Airco's staan bijna altijd aan in de zomer, PC's worden gratis voorzien van stroom.
Koken / wasjes draaien en ga zo maar door, allemaal gratis.
Dat kleine beetje wat ik straks moet bijbetalen als salderen wordt gestopt is niet meer dan terecht.
Dan nog praat je onzin.quote:Op woensdag 18 januari 2023 09:54 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Omdat je thuis werkt vermoedelijk.
Of een gezin thuis heb
Maar jij bent niet de standaard van alles.
Genoeg mensen die singel zijn of met zijn tweeën werken overdag .
En dan laat je niet de boel draaien om dan maar stroom te gebruiken die je op wekt.
Onzin dus.
In september met het werken retourtje Emmen-Stuttgart gedaan. Waren ¤180 kwijt aan opladen en dan hebben we ook nog "gratis" opgeladen bij de klant en het hotel.quote:Op woensdag 18 januari 2023 10:02 schreef hangtime het volgende:
[..]
Dan nog praat je onzin.
Stel dat ik elders zou willen laden, dan is het nog steeds lachwekkend goedkoop.
In de zomer krijg ik soms geld toe als ik mijn auto wil opladen.
Tarieven voor opladen van een auto liggen meestal ver onder de tarieven van wat je thuis betaalt.
Daar heb je verschillende manieren voor, denk aan Vattenfall InCharge bijvoorbeeld.
en dan een diesel thuis hebben staan voor enkel privegebruikquote:Op maandag 16 januari 2023 19:55 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Je hoeft die auto niet privé te gaan gebruiken
Met die 19ct de kilometer kost rijden je meestal geld, dus wat dat betreft maakt het niet uit. Misschien is benzine dan goedkoper, goed. Misschien wil je het comfort en gemak van een diesel hebbenquote:Op woensdag 18 januari 2023 12:07 schreef Maegrim het volgende:
[..]
en dan een diesel thuis hebben staan voor enkel privegebruik
Maar is dit vooral de rede dat je geen diesel meer wilt?quote:Op woensdag 18 januari 2023 08:34 schreef Seeburg54 het volgende:
Maar ik zou nu niet snel nog weer een diesel kopen, want het treiteren van de overheid gaat door.
Het gaat om een VW Touran Highline @NoCommentquote:Op woensdag 18 januari 2023 11:12 schreef NoComment het volgende:
Diesel nog steeds prima hoor! Maar dan wel voor snellere / grotere auto's. Ik denk dat een BMW 335i met de beste wil van de wereld niet zuiniger zal zijn dan ~1:15, waar het met mijn gechipte 330d mogelijk is om gemiddeld 1:20 te rijden. En met 310pk behoorlijk vlot.
Wegenbelasting voor een diesel is 2x zo duur als voor een benzine, en aangezien het al genoemd is dat het verschil in wegenbelasting 100 euro per maand is moet het hier wel gaan om een erg zware auto. 2000kg ofzo? Ik verwacht dat een diesel dan wel voordeliger gaat zijn.
Economisch was diesel niet meer interessant voor mij, d.w.z. vergeleken met de hybride van nu.quote:Op donderdag 19 januari 2023 10:29 schreef stropdaz het volgende:
Maar is dit vooral de rede dat je geen diesel meer wilt?
Hoe was het qua onderhoud / zuinigheid etc tov benzine?
Vraag geldt ook voor @:blomke en andere (ex) dieselrijders.
Dat was ook mijn punt voordat ik van diesel afstapte. Nou, hybride is comfortabeler dan diesel. Om over "gemak" maar te zwijgen.quote:Op woensdag 18 januari 2023 17:20 schreef derLudolf het volgende:
Misschien wil je het comfort en gemak van een diesel hebben
We hadden 2 diesels. De auto die nu weg is was niet zo zuinig, en 2 diesels leek ons niet heel verstandig. Bovendien kregen we er nu nog een redelijke prijs voor. Straks met die roetmetingen en al dat milieu geklier en met eventuele diesel schaarste leek het ons beter een hybride te kopen.quote:Op donderdag 19 januari 2023 10:29 schreef stropdaz het volgende:
[..]
Maar is dit vooral de rede dat je geen diesel meer wilt?
Hoe was het qua onderhoud / zuinigheid etc tov benzine?
Vraag geldt ook voor @:blomke en andere (ex) dieselrijders.
M'n Toyota MRB is ¤64, plm. de helft van de Peugeot HDi.quote:Op donderdag 19 januari 2023 12:41 schreef Seeburg54 het volgende:
Maar ik hoop nog jaren in de Clio diesel te rijden, want met een 82 euro wegenbelasting en ook nog erg zuinig kun je bijna niet goedkoper. Qua onderhoud ook alleen maar positief, er mankeert nooit wat aan. De hybride is overigens geen stekker auto en bevalt ook erg goed.
Ja, mijn Toyota CHR is volgens mij rond de 70 eur. Maar als ik zie wat ik tank, dan is mijn dieseltje toch goedkoper ondanks de duurdere wegenbelasting.quote:Op donderdag 19 januari 2023 12:51 schreef blomke het volgende:
[..]
M'n Toyota MRB is ¤64, plm. de helft van de Peugeot HDi.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |