abonnement Unibet Coolblue
pi_207571435
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 14:44 schreef Flory01 het volgende:

[..]
Volgens mij maak je een rekenfoutje, de aflossingen die ik nu doe zitten al in mijn vaste lasten.
Oh, dan kun je dus de volle 1300 euro inzetten en sta je er beter voor.

3000/1300: ~ 2,3 maanden.
4700/1300: ~ 3,6 maanden.
25000/1300: ~ 19,2 maanden.

In de komende 6 maanden zou je - als je gedisciplineerd bent en blijft - je roodstand en CC al afbetaald kunnen hebben. Blijft alleen je persoonlijke lening over.

En DUO, maar dat is als het goed is minder dringend.
pi_207571478
400 euro per maand aan boodschappen is krap, ik zou dat wat hoger inschalen, zeker nu.
So rest assured I have the key to every opening
To every wishing well that's deep enough to dream
I want to show you just how fascinating kissing is
When earth collides with all the space between
pi_207571672
quote:
17s.gif Op zondag 15 januari 2023 14:57 schreef Speedfight het volgende:
400 euro per maand aan boodschappen is krap, ik zou dat wat hoger inschalen, zeker nu.
Voor een eenpersoonshuishouden? Mijn vriendin en ik doen het met 450 pm.
pi_207571710
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 14:50 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dus je vrienden, waarmee je neem ik aan voor 400 euro per weekend feest, die gaan je blijven uitnodigen, en jij gaat zeggen nee joh, laten we naar de kroeg op de hoek gaan en dat zij dan niet gaan denken 'huh?'.

want je wil dit onder de pet houden, want je omgeving mag het vooral niet weten, terwijl het die omgeving is die je óf gedeeltelijk in deze situatie trekt, en dan kun je er beter vanaf zijn, of die je probeert op het rechte pad te houden, en dus ondersteuning bieden, maar dat wil jij niet, want jij wil 68k in een paar jaar weg werken zónder dat je sociale omgeving daar ook maar iets van gaat werken.

Misschien moet je wat realistischer worden, want je bent in een paar posts gegaan van 1500 euro naar 1300 euro naar 1000 euro, terwijl niemand het mag weten en je wel 'een tientje' in de kroeg wil uitgeven en over een half jaar weer kleding wil kopen, terwijl dit alles nog steeds puur theorie is.

Ik denk dat er wel wat schort aan je aanpak als ik eerlijk ben.
wel mooi dat ik hier om advies vraag over de aflossing van mijn schulden en dit soort figuren allerlei redenen gaan noemen waarom het niet zou lukken.

Je kent mij niet, dus dit zijn totaal nutteloze adviezen. Ik ben op zoek naar hoe ik gegeven mijn financien zo efficient mogelijk kan aflossen.

Niet naar jouw onzin verhalen, van het gaat je niet lukken etc. Als je goed gelezen had, dan had je gelezen dat ik 1500 euro overhoudt, 200 euro p.m. wil sparen voor meubels / kapotte wasmachines etc. Dan houdt ik 1300 euro over.

Ik kan er ook voor kiezen om 1000 euro af te lossen en 500 euro over te boeken naar de spaarrekening.
Lezen is moeilijk voor je begrijp ik?
pi_207571731
quote:
17s.gif Op zondag 15 januari 2023 14:57 schreef Speedfight het volgende:
400 euro per maand aan boodschappen is krap, ik zou dat wat hoger inschalen, zeker nu.
Ik denk dat ik met 100 euro per week prima boodschappen kan doen. In maanden met 5 weken wordt het misschien wat krapper, maar zou nog steeds te doen moeten zijn. Ik heb een 1-persoons huishouden inderdaad.

100 euro per 7 dagen moet makkelijk te doen zijn als ik een wat beter plan en niet meer elke dag naar de super ga.
  zondag 15 januari 2023 @ 15:21:23 #56
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_207571883
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 15:10 schreef Flory01 het volgende:

[..]
wel mooi dat ik hier om advies vraag over de aflossing van mijn schulden en dit soort figuren allerlei redenen gaan noemen waarom het niet zou lukken.

Je kent mij niet, dus dit zijn totaal nutteloze adviezen. Ik ben op zoek naar hoe ik gegeven mijn financien zo efficient mogelijk kan aflossen.

Niet naar jouw onzin verhalen, van het gaat je niet lukken etc. Als je goed gelezen had, dan had je gelezen dat ik 1500 euro overhoudt, 200 euro p.m. wil sparen voor meubels / kapotte wasmachines etc. Dan houdt ik 1300 euro over.

Ik kan er ook voor kiezen om 1000 euro af te lossen en 500 euro over te boeken naar de spaarrekening.
Lezen is moeilijk voor je begrijp ik?
Je hebt nogal wat hoge noten op je zang voor iemand die met 70k schuld kampt.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_207571884
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 14:03 schreef Scorpie het volgende:
Raar verhaal dat je zoveel over hebt maar wel rood staat
Hij heeft een studieschuld omdat hij lekker veel diploma's heeft. En nu veel geld verdiend... Neem ik aan.
  zondag 15 januari 2023 @ 15:23:36 #58
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_207571914
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 15:21 schreef hoechst het volgende:

[..]
Hij heeft een studieschuld omdat hij lekker veel diploma's heeft. En nu veel geld verdiend... Neem ik aan.
Hij heeft vooral schulden omdat hij geen gezonde financieel huishouden heeft gerund, en als mensen dan opmerkingen plaatsen over zijn plan van aanpak die nogal…ambitieus lijkt raakt hij gepikeerd. Tsja.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_207571921
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 15:11 schreef Flory01 het volgende:

[..]
Ik denk dat ik met 100 euro per week prima boodschappen kan doen. In maanden met 5 weken wordt het misschien wat krapper, maar zou nog steeds te doen moeten zijn. Ik heb een 1-persoons huishouden inderdaad.

100 euro per 7 dagen moet makkelijk te doen zijn als ik een wat beter plan en niet meer elke dag naar de super ga.
Laten wij het eens omrekenen, wij zijn met 5 volwassenen en doen het eten met ¤800 p/m waarbij iedere dag vlees ed.
Jij bent alleen en praat over ¤400 ¤13 per dag dus. Hoe dan?
pi_207571952
quote:
1s.gif Op zondag 15 januari 2023 15:23 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
Laten wij het eens omrekenen, wij zijn met 5 volwassenen en doen het eten met ¤800 p/m waarbij iedere dag vlees ed.
Jij bent alleen en praat over ¤400 ¤13 per dag dus. Hoe dan?
Ja 13 euro per dag moet toch makkelijk te doen zijn? Ik denk dat ik het voor 8 euro per dag ook wel red. Ik eet ook elke dag vlees etc. Ook koop ik vaak verse zalm en walnoten etc, gezonde voeding. Maar 8 euro per dag moet wel te doen zijn.
pi_207571964
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 15:23 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Hij heeft vooral schulden omdat hij geen gezonde financieel huishouden heeft gerund, en als mensen dan opmerkingen plaatsen over zijn plan van aanpak die nogal…ambitieus lijkt raakt hij gepikeerd. Tsja.
Wat is er precies ambitieus aan dan?
  Moderator zondag 15 januari 2023 @ 15:27:47 #62
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_207571983
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 15:10 schreef Flory01 het volgende:

[..]
wel mooi dat ik hier om advies vraag over de aflossing van mijn schulden en dit soort figuren allerlei redenen gaan noemen waarom het niet zou lukken.

Je kent mij niet, dus dit zijn totaal nutteloze adviezen. Ik ben op zoek naar hoe ik gegeven mijn financien zo efficient mogelijk kan aflossen.

Niet naar jouw onzin verhalen, van het gaat je niet lukken etc. Als je goed gelezen had, dan had je gelezen dat ik 1500 euro overhoudt, 200 euro p.m. wil sparen voor meubels / kapotte wasmachines etc. Dan houdt ik 1300 euro over.

Ik kan er ook voor kiezen om 1000 euro af te lossen en 500 euro over te boeken naar de spaarrekening.
Lezen is moeilijk voor je begrijp ik?
Post nummer 7 heb ik goed gelezen bijvoorbeeld, waarin je stelt 1500 euro per maand te hebben voor aflossing. Niet 1300 omdat 200 voor kapotte wasmachines. In post 16 komen diezelfde 1500 euro nogmaals voorbij. Die 200 euro reserveren waardoor je van 1500 naar 1300 gaat komt pas in post #25.

Daarom zeg ik; het is theorie, want elke paar posts verandert de aanpak. Je hebt het nog niet getoetst aan de realiteit dus je weet niet in hoeverre het realiseerbaar is. Dat wéét je nog niet, dus je kunt daar ook niet op bouwen. Je zult het eerst moeten doen om te kijken hoe realistisch het is, en dan gaan aanpassen, afhankelijk van hoe het in de realiteit werkt.

Maar jij maakt het jezelf nog eens éxtra moeilijk door niet te willen dat je sociale omgeving er iets van mee krijgt. Hoe dan als die zelfde omgeving écht wel gaat merken dat je niét meer elke maand nieuwe kleding hebt en je niet meer meerdere weekenden per maand voor 400 euro gaat feesten.

Dat alles heeft geleid tot 68k schuld maar het probleem hier is dan dat ík niet goed kan lezen. Oke man. Dan kan ik volgens jou niet lezen, maar wat ik wél kan is met geld omgaan, dat is voor jou weer wat lastig.

Succes er mee.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_207572031
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 15:25 schreef Flory01 het volgende:

[..]
Ja 13 euro per dag moet toch makkelijk te doen zijn? Ik denk dat ik het voor 8 euro per dag ook wel red. Ik eet ook elke dag vlees etc. Ook koop ik vaak verse zalm en walnoten etc, gezonde voeding. Maar 8 euro per dag moet wel te doen zijn.
Ik ben weg, jij denkt er veel te makkelijk over.Zalm walnoten met 70k schuld?
Vraag mij af of je geen troll bent.
pi_207572043
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 15:27 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Post nummer 7 heb ik goed gelezen bijvoorbeeld, waarin je stelt 1500 euro per maand te hebben voor aflossing. Niet 1300 omdat 200 voor kapotte wasmachines. In post 16 komen diezelfde 1500 euro nogmaals voorbij. Die 200 euro reserveren waardoor je van 1500 naar 1300 gaat komt pas in post #25.

Daarom zeg ik; het is theorie, want elke paar posts verandert de aanpak. Je hebt het nog niet getoetst aan de realiteit dus je weet niet in hoeverre het realiseerbaar is. Dat wéét je nog niet, dus je kunt daar ook niet op bouwen. Je zult het eerst moeten doen om te kijken hoe realistisch het is, en dan gaan aanpassen, afhankelijk van hoe het in de realiteit werkt.

Maar jij maakt het jezelf nog eens éxtra moeilijk door niet te willen dat je sociale omgeving er iets van mee krijgt. Hoe dan als die zelfde omgeving écht wel gaat merken dat je niét meer elke maand nieuwe kleding hebt en je niet meer meerdere weekenden per maand voor 400 euro gaat feesten.

Dat alles heeft geleid tot 68k schuld maar het probleem hier is dan dat ík niet goed kan lezen. Oke man. Dan kan ik volgens jou niet lezen, maar wat ik wél kan is met geld omgaan, dat is voor jou weer wat lastig.

Succes er mee.
Of jij wel of niet met geld kan omgaan intereseert mij geen ene ##. Dit is mijn topic volgens mij, snap niet waarom je je eigen situatie erbij betrekt.

Maar ik zal erop ingaan: Ik heb het inderdaad nog niet getoetst, want het is nog op papier. Maar wat op papier staat daar is over nagedacht, dus het is realistisch. Als het niet realistisch was had ik wel iets anders op papier gezet.

Ik heb dit topic aangemaakt om advies te krijgen over hoe dit financieel aan te pakken. Niet om tegengesproken te worden over hoeveel ik wel of niet kan aflossen. Dat heb ik namelijk zelf al uitgezocht.
pi_207572064
quote:
1s.gif Op zondag 15 januari 2023 15:31 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
Ja 13 euro per dag moet toch makkelijk te doen zijn? Ik denk dat ik het voor 8 euro per dag ook wel red. Ik eet ook elke dag vlees etc. Ook koop ik vaak verse zalm en walnoten etc, gezonde voeding. Maar 8 euro per dag moet wel te doen zijn.
Ik ben weg, jij denkt er veel te makkelijk over.Zalm walnoten met 70k schuld?
Vraag mij af of je geen troll bent.
Ik mag geen zalm eten omdat ik een schuld heb? Wat is dit voor forum zeg? Een forum voor mensen die niet na kunnen denken?
  zondag 15 januari 2023 @ 15:33:51 #66
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_207572074
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 15:26 schreef Flory01 het volgende:

[..]
Wat is er precies ambitieus aan dan?
Tot nu toe heb je vooral voornemens om die 1500 of 1000 euro te besparen, en in ruil daarvoor wil je je levensstijl aanpassen.

So far so good, of je nu 1000 of 1500 euro daarvoor kunt besparen maakt niet zoveel uit.

Maar vervolgens maak je wat mij betreft twee minder logische keuzes:

1 - je wilt geen geld uitgeven aan een budgetcoach en 2- je wilt je omgeving hier niet van op de hoogte stellen.

Hierdoor kom je in een situatie waarbij je min of meer je “externe levensstijl” wil gaan volhouden voor je vrienden. Of ga je opeens feestjes afzeggen waarvoor je uitgenodigd wordt? Of ga je ze voorstellen naar een goedkopere kroeg te gaan?

En dat is slechts 1 voorbeeld. Ik denk zomaar dat je ook wel eens uit eten gaat, of kleding shopt met vrienden. Als je niet wilt dat ze dat te weten komen, hoe ga je dan dit soort zaken stopzetten ? Zij zijn namelijk deel van het leven waarin je die schuld hebt opgebouwd.

En dan de budgetcoach, ik denk dat je nooit echt geleerd hebt wat de waarde van geld is, en daardoor ook nooit een financiële planning hebt weten te maken.

Als je dit op eigen houtje wil gaan doen en ook nog eens niemand hebt om op terug te vallen, ben je behoorlijk in het donker aan het werken. Je hebt dit immers nooit eerder gedaan.

En daarom zeg ik “ambitieus plan”, los van de hoogte van je aflossingen, ik denk dat het veranderen van je levensstijl zonder dat iemand het mag weten en zonder enige vorm van hulp je gaat opbreken.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_207572166
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 15:33 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Tot nu toe heb je vooral voornemens om die 1500 of 1000 euro te besparen, en in ruil daarvoor wil je je levensstijl aanpassen.

So far so good, of je nu 1000 of 1500 euro daarvoor kunt besparen maakt niet zoveel uit.

Maar vervolgens maak je wat mij betreft twee minder logische keuzes:

1 - je wilt geen geld uitgeven aan een budgetcoach en 2- je wilt je omgeving hier niet van op de hoogte stellen.

Hierdoor kom je in een situatie waarbij je min of meer je “externe levensstijl” wil gaan volhouden voor je vrienden. Of ga je opeens feestjes afzeggen waarvoor je uitgenodigd wordt? Of ga je ze voorstellen naar een goedkopere kroeg te gaan?

En dat is slechts 1 voorbeeld. Ik denk zomaar dat je ook wel eens uit eten gaat, of kleding shopt met vrienden. Als je niet wilt dat ze dat te weten komen, hoe ga je dan dit soort zaken stopzetten ? Zij zijn namelijk deel van het leven waarin je die schuld hebt opgebouwd.

En dan de budgetcoach, ik denk dat je nooit echt geleerd hebt wat de waarde van geld is, en daardoor ook nooit een financiële planning hebt weten te maken.

Als je dit op eigen houtje wil gaan doen en ook nog eens niemand hebt om op terug te vallen, ben je behoorlijk in het donker aan het werken. Je hebt dit immers nooit eerder gedaan.

En daarom zeg ik “ambitieus plan”, los van de hoogte van je aflossingen, ik denk dat het veranderen van je levensstijl zonder dat iemand het mag weten en zonder enige vorm van hulp je gaat opbreken.
Oke fair point. Ik zal ander gedrag moeten tonen. Tegen mijn vrienden zeg ik dat ik mij wil focussen op mijn werk / carierre en mijn gezondheid. Dat is genoeg. Ik zie ze ook in andere settings, bij mij thuis bijvoorbeeld. Hoef niet mee te gaan naar feesten.

Een budget coach? Wat kost zoiets? Ik sta er best voor open, maar het moet wel betaalbaar zijn.
  Moderator zondag 15 januari 2023 @ 15:40:01 #68
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_207572167
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 15:33 schreef Flory01 het volgende:

[..]
Ik mag geen zalm eten omdat ik een schuld heb? Wat is dit voor forum zeg? Een forum voor mensen die niet na kunnen denken?
Ik denk niet dat jij met je geld blijven uitgeven wat je niet hebt met als resultaat 68k schuld de aangewezen persoon bent om anderen te gaan vertellen dat ze niet kunnen nadenken.

Natuurlijk mág je wel zalm eten, maar de vraag is wat prioriteit heeft. Het aflossen of andere dingen. Met 68k schuld om je nek zou je zeggen dat je daar zsm vanaf wil. Dan is een overweging natuurlijk om (gechargeerd) geen geld uit te geven aan luxe dingen als je datzelfde geld ook kunt steken in de aflossing. Dat is volgens mij de strekking van die post. Iets met goed kunnen lezen.

quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 15:32 schreef Flory01 het volgende:

[..]
Of jij wel of niet met geld kan omgaan intereseert mij geen ene ##. Dit is mijn topic volgens mij, snap niet waarom je je eigen situatie erbij betrekt.

Maar ik zal erop ingaan: Ik heb het inderdaad nog niet getoetst, want het is nog op papier. Maar wat op papier staat daar is over nagedacht, dus het is realistisch. Als het niet realistisch was had ik wel iets anders op papier gezet.

Ik heb dit topic aangemaakt om advies te krijgen over hoe dit financieel aan te pakken. Niet om tegengesproken te worden over hoeveel ik wel of niet kan aflossen. Dat heb ik namelijk zelf al uitgezocht.
Precies, het is nog op papier. Dus het kan zomaar zijn dat jij de conclusie trekt als je het daadwerkelijk gaat uitproberen, dat die 100 euro per week aan boodschappen te optimistisch is gedacht of te pessimistisch is gedacht. Wat betekent dat je budgettering verandert wat weer van invloed is op je aflos-tijd.

Dat had je al zelf uitgezocht. Oke, dus de vraag 'hoe dit financieel aan te pakken' behelst wat dan precies? Want hoeveel wel of niet aflossen zit daar duidelijk niet bij.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator zondag 15 januari 2023 @ 15:41:48 #69
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_207572212
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 15:40 schreef Flory01 het volgende:

[..]
Oke fair point. Ik zal ander gedrag moeten tonen. Tegen mijn vrienden zeg ik dat ik mij wil focussen op mijn werk / carierre en mijn gezondheid. Dat is genoeg. Ik zie ze ook in andere settings, bij mij thuis bijvoorbeeld. Hoef niet mee te gaan naar feesten.

Een budget coach? Wat kost zoiets? Ik sta er best voor open, maar het moet wel betaalbaar zijn.
Kijk, dit is al een ander geluid. Nou, als je vrienden het er niet mee eens zijn en willen dat jij ondanks die schuld (waar zij niks van weten) gewoon verder gaat met 400 euro per feestweekend uit te geven, dan weet je bijvoorbeeld dat dat niet mensen zijn waarmee je jouw aflosdoel gaat realiseren.

Dan zou het een keuze kunnen zijn om die mensen even op de zogenaamde backburner te zetten.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_207572248
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 15:41 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Kijk, dit is al een ander geluid. Nou, als je vrienden het er niet mee eens zijn en willen dat jij ondanks die schuld (waar zij niks van weten) gewoon verder gaat met 400 euro per feestweekend uit te geven, dan weet je bijvoorbeeld dat dat niet mensen zijn waarmee je jouw aflosdoel gaat realiseren.

Dan zou het een keuze kunnen zijn om die mensen even op de zogenaamde backburner te zetten.
Het maakt mijn vrienden geen ene ## uit of ik 50 euro uitgeef of 400. Als het maar gezellig is. Dat ik het zo bont heb gemaakt komt doormij zelf, door dure drank te kopen, dure drugs te gebruiken, van donderdag tm zondag in de stad was etc. Dat deed ik allemaal zelf. Niet mijn vrienden.
  zondag 15 januari 2023 @ 15:46:11 #71
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_207572276
De schijn naar iedereen om je heen willen ophouden dat je geld hebt (wat je dus eigenlijk in eerste instantie al niet had), is waarom dit niet gaat werken. Of je verbreekt contact met die mensen en gaat een paar jaar stilletjes op een houtje bijten, of je vertelt ze hoe de vork in de steel zit zodat ze je kunnen helpen. Anders moet je geld blijven uitgeven om de schijn op te houden.

Voorbeeld: ik ga met regelmaat vrij duur uiteten met een vriendin, want we kunnen het allebei makkelijk betalen. Als zij mij niet zegt dat ze financiële problemen heeft dan blijven we dat gewoon doen. Als ze me dat wel vertelt dan gaat we gewoon lekker bij mij of haar thuis wat eten, zodat ze kan besparen. En als je vrienden zoiets niet snappen en je er niet bij willen helpen, zijn ze ook gewoon geen vrienden. Iedereen kan in een kutsituatie terecht komen, niks om je voor te schamen.
  Moderator zondag 15 januari 2023 @ 15:47:00 #72
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_207572293
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 15:44 schreef Flory01 het volgende:

[..]
Het maakt mijn vrienden geen ene ## uit of ik 50 euro uitgeef of 400. Als het maar gezellig is. Dat ik het zo bont heb gemaakt komt doormij zelf, door dure drank te kopen, dure drugs te gebruiken, van donderdag tm zondag in de stad was etc. Dat deed ik allemaal zelf. Niet mijn vrienden.
Waarom zou je ze dan geen deelgenoot maken van je situatie, wellicht dat ze je kunnen ondersteunen (psychisch, niet met geld)? Want 68k in je eentje aflossen en tegen de buitenwereld mooi weer blijven spelen kan een fikse wissel op je trekken, waardoor je discipline in gevaar zou kunnen komen.

Want nogmaals, 68k is te doen. Het is niet leuk en het is een fiks bedrag, maar het ís te doen. Maar dan zul je wel in praktijk moeten gaan brengen wat je in theorie hebt bedacht, en daar praktijk bijna nooit helemaal overeenkomt met de theorie, zul je waarschijnlijk aan je plan moeten schaven.

Edit: dure drugs gebruiken? En daar zit geen verslaving? Met andere woorden, je kunt die drugs ook gewoon niét gebruiken? Of wordt dat lastig?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_207572428
Misschien kan je via de gemeente nog een budgetcoach inschakelen.
pi_207572678
TS,

Het is vrij eenvoudig.

Maak een overzicht van *al* je uitgaven. En dan bedoel ik over een heel jaar, je gemeentelijke heffingen. Andere belastingen en terugkomende uitgaven.

Stel dan voor het bedrag wat je over houd -250 euro een automatische overboeking in (geen incasso, die kan je mogelijk storneren) naar de lening met het hoogste rentetarief. Deze overboeking moet de dag nadat je loon gestort is zijn.

Boek de 250 euro naar een spaarrekening bij een (bij voorkeur andere) bank. Dit is je buffer voor een vaatwasser of whatever.

Zodra je na 3 maanden van je eerste lening af bent, kijk wat je bespaart omdat je die lening niet meer hebt, doe het naar de tweede.
pi_207572874
Een half jaar alles op alles zetten voor die roodstand en daarna cc schuld aflossen. Als je dan salaris ontvangt zonder een dag of meer rood te staan dan even ademhalen met wat nieuwe kleren en een keer naar de kroeg.

Daarna een wat lager tempo om die PL en Duo af te lossen. Het moet haalbaar zijn en leuk blijven. Jezelf belonen bij mijlpalen is belangrijk.

Maar iemand je mee laten kijken kan heel motiverend en verhelderend werken.
  zondag 15 januari 2023 @ 16:32:45 #76
502032 Pedante_Mansplainer
Legt het wel eventjes uit
pi_207573048
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 13:47 schreef Flory01 het volgende:
- Schuld met hoogte rentekosten per maand eerst zoveel mogelijk wegwerken
- Schuld met laagste rentekosten per maand als laagste prioriteit (dus met de minimaal verplichte aflossing)
Niet naar maandelijkse rentekosten kijken, gewoon beginnen met extra aflossen op de schuld met het hoogste rentepercentage. (naast de al verplichte aflossingen)

Dus gewoon in deze volgorde:
- Roodstand: 15% rente
- Creditcard: 8,2% rente
- Persoonlijke lening: 3,6%
- DUO Studieschuld: 1,78% rente

quote:
Eigenlijk zou ik gezien de recente rentekosten de DUO lening ook meer prioriteit moeten geven, maar ik zou eigenlijk eerst al mijn aflossingscapaciteit in de persoonlijke lening willen stoppen. Is dit een goede aanpak?
DUO is de lening met de laagste rente, dus de minste prioriteit.

Wat betreft luxe shit en kadootjes en jezelf belonen en dergelijke bullshit enzo enzo: 70K schuld is een 'hair on fire situation' en dient ook zodanig behandeld te worden.

Leesvoer: Mr Money Mustache

https://www.mrmoneymustac(...)ebt-is-an-emergency/

[ Bericht 23% gewijzigd door Pedante_Mansplainer op 15-01-2023 16:40:03 ]
  Spellchecker zondag 15 januari 2023 @ 16:40:12 #77
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_207573176
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 14:13 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Ho Ho, dit is een voornemen.
Het "kan" al snel geregeld zijn. ;)
pi_207573179
@TS: Heb je door dat duizend aflossen op rood staan veel maar dan ook echt veel meer effect heeft dan duizend aflossen op Duo? Ga zelf maar even rekenen hoe veel.
  zondag 15 januari 2023 @ 16:41:46 #79
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207573211
Roodstand, CC, PL, DUO.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator zondag 15 januari 2023 @ 16:43:52 #80
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_207573239
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 13:47 schreef Flory01 het volgende:
Hallo,

Ik heb de afgelopen jaren een flinke schuld opgebouwd door slecht omgaan met geld.
Nu ben ik er klaar mee en ben hard aan het werken om mijn schulden weg te werken.

Ik heb mij ingelezen erover en heb de volgende ideen:

- Schuld met hoogte rentekosten per maand eerst zoveel mogelijk wegwerken
- Schuld met laagste rentekosten per maand als laagste prioriteit (dus met de minimaal verplichte aflossing)

Hieronder een lijst van mijn schulden met de rentekosten per maand erbij

- Persoonlijke lening 25.000 euro tegen 3,6% rente. Aflossing nu 220 euro per maand met 75 euro rentekosten.
- DUO Studieschuld: 35.200 euro tegen 1,78% rente vanaf deze maand. Rentekosten 52 euro p.m, aflossing nu 0 euro.
- Creditcard: 4700 euro tegen 8,2% rente. Aflossing 308 euro per maand met 8,15 euro rente per maand.
- Roodstand: 3000 euro tegen 15% rente. 16 euro rente per maand.

Totale schuld is dus 68.000 euro, 528 euro p.m aflossing en 151 euro rente is de huidige situatie.

Ik kan ongeveer 1300/1500 extra aflossen per maand.

Over de DUO lening heb ik jarenlang 0% rente betaald, maar vanaf deze maand moet ik hier 1,78% over betalen. Dit is opeens 52 euro aan rentekosten p.m. extra.

Ik zelf wil mijn persoonlijke lening en de roodstand als eerste wegwerken, daarna de creditcard en als laatste de studieschuld.

Eigenlijk zou ik gezien de recente rentekosten de DUO lening ook meer prioriteit moeten geven, maar ik zou eigenlijk eerst al mijn aflossingscapaciteit in de persoonlijke lening willen stoppen. Is dit een goede aanpak?

Inkomsten
Uitkomsten
Schulden

Dat op een rij met eventuele foolproofheid erin. Wat belangrijk is, is dat je te allen tijde de betalingsverplichting na kan komen.

Prioritering:
- Actieve schulden die lopen bij een deurwaarder of incassobureau (heb je iets lopen bij de deurwaarder of al je termijnen die verplicht waren netjes nagekomen?)
- Roodstand
- Creditcard
- PL
--> Hoogste rente eerst

DUO zou ik, indien mogelijk, je aflossingsvrije jaren/maanden aan te zetten of het minimale te doen daar deze verhoudingsgewijs minder 'zwaar' drukt op je maandkosten.

Ik zou gelijk twee in twee maanden de roodstand wegpoetsen. Daarna de creditcard in 3 maanden. Dan heb je nog een overzicht van twee schulden. Met een half jaar is de eerste stress weg :)
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_207573270
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 16:40 schreef qajariaq het volgende:
@:TS: Heb je door dat duizend aflossen op rood staan veel maar dan ook echt veel meer effect heeft dan duizend aflossen op Duo? Ga zelf maar even rekenen hoe veel.
Wiskunde is niet jouw sterkste punt?

15% rente op 3000 euro = 450 per jaar.
1,78% rente op 35.200 euro = 623 per jaar.

Dus ook al is het rente % veel lager, per saldo kost DUO mij meer rente per jaar dan de roodstand.
pi_207573318
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 16:45 schreef Flory01 het volgende:

[..]
Wiskunde is niet jouw sterkste punt?

15% rente op 3000 euro = 450 per jaar.
1,78% rente op 35.200 euro = 623 per jaar.

Dus ook al is het rente % veel lager, per saldo kost DUO mij meer rente per jaar dan de roodstand.
duizend op de een of duizend op de ander.....
pi_207573327
quote:
14s.gif Op zondag 15 januari 2023 16:43 schreef Rene het volgende:

[..]
Inkomsten
Uitkomsten
Schulden

Dat op een rij met eventuele foolproofheid erin. Wat belangrijk is, is dat je te allen tijde de betalingsverplichting na kan komen.

Prioritering:
- Actieve schulden die lopen bij een deurwaarder of incassobureau (heb je iets lopen bij de deurwaarder of al je termijnen die verplicht waren netjes nagekomen?)
- Roodstand
- Creditcard
- PL
--> Hoogste rente eerst

DUO zou ik, indien mogelijk, je aflossingsvrije jaren/maanden aan te zetten of het minimale te doen daar deze verhoudingsgewijs minder 'zwaar' drukt op je maandkosten.

Ik zou gelijk twee in twee maanden de roodstand wegpoetsen. Daarna de creditcard in 3 maanden. Dan heb je nog een overzicht van twee schulden. Met een half jaar is de eerste stress weg :)
Ja daar zat ik ook aan te denken.

Gek genoeg heb ik niet zoveel stress en kan ik het overzicht goed bewaren. Omdat ik weet dat ik een goede vaste baan heb, komend jaar ook weer in salaris omhoog ga en ook omdat ik een koopwoning heb met een waarde van 300.000 tov een hypotheek van nu nog 155.000. Overwaarde is geen cash, maar het geeft wel geruststelling ergens.
  Moderator zondag 15 januari 2023 @ 16:50:25 #84
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_207573353
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 14:23 schreef investeerdertje het volgende:
Aflossen op het hoogste rente percentage. Niet op maandlast.
Ja, maar het is ook een afronden van iets wat fijn is. Wanneer je elke dag je roodstand en/of een creditcardmelding ziet met een tekort dan kan je beter de eerste twee resultaten boeken. Want daar gaat het om.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_207573365
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 16:48 schreef qajariaq het volgende:

[..]
duizend op de een of duizend op de ander.....
Ja snap je punt. Roodstand gaat ook als eerste weg. Ik kan die in 2 maanden wegwerken, dus eind maart is die weg.

Dan heb ik nog 3700 creditcardschuld over, die is eind mei weg. En eind Mei krijg ik een dubbel salaris ivm vakantiegeld :) Dat "extra" geld kan ik dan ook aflossen op de PL, of op de spaarrekening zetten als buffer.

Dan ga ik maximaal de persoonlijke lening aflossen.

[ Bericht 14% gewijzigd door Flory01 op 15-01-2023 17:05:16 ]
pi_207573444
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 16:50 schreef Rene het volgende:

[..]
Ja, maar het is ook een afronden van iets wat fijn is. Wanneer je elke dag je roodstand en/of een creditcardmelding ziet met een tekort dan kan je beter de eerste twee resultaten boeken. Want daar gaat het om.
Zonder meer, dus in een half jaar die eerste twee en dan het regiem iets lichter maken lijkt mij.
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 16:50 schreef Flory01 het volgende:

[..]
Ja snap je punt. Roodstand gaat ook als eerste weg. Ik kan die in 2 maanden wegwerken, dus eind maart is die weg.

Dan heb ik nog 3700 creditcardschuld over, die is eind mei weg.

Dan ga ik maximaal de persoonlijke lening aflossen.
Echt, haal er een adviseur bij.
  Moderator zondag 15 januari 2023 @ 16:55:47 #87
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_207573447
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 15:40 schreef Flory01 het volgende:

[..]
Oke fair point. Ik zal ander gedrag moeten tonen. Tegen mijn vrienden zeg ik dat ik mij wil focussen op mijn werk / carierre en mijn gezondheid. Dat is genoeg. Ik zie ze ook in andere settings, bij mij thuis bijvoorbeeld. Hoef niet mee te gaan naar feesten.

Een budget coach? Wat kost zoiets? Ik sta er best voor open, maar het moet wel betaalbaar zijn.
Het ligt eraan. Sociaal wijkteams / maatschappelijke organisaties bieden cursussen aan. Of budgetadviesgesprekken bij de gemeentelijke kredietbank (hoeft niemand wat van te weten) en/of je een paar avonden mooi inlezen op websites. Porterenee.nl vind ik bijvoorbeeld een goede website :)
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  zondag 15 januari 2023 @ 17:01:28 #88
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207573534
Als je die roodstand en CC schuld kwijt bent heb je wel ¤ 16 + ¤ 8,15 rente + ¤ 308 aflossing extra ruimte zodat je op de PL werkelijk ¤ 1.500 per maand extra af kunt lossen, ben je daar ook in 15 maanden van af.

Vervolgens heb je weer ¤ 220 aflossing en ¤ 75 rente over aan extra ruimte.
Dat maakt weer ¤ 325 per maand extra, dus DUO kun je dan met ¤ 1.750 per maand aflossen.

Dus roodstand met ¤ 1.300 naar 0 brengen, dan ¤ 1.300 per maand extra aflossen op de CC en vervolgens ¤ 1.500 per maand extra op de PL en daarna ¤ 1.750 per maand op DUO.

Doet het na de roodstand en CC niet extra zeer (minder zeer zelfs), terwijl je wel meer aflost.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_207573619
quote:
1s.gif Op zondag 15 januari 2023 17:01 schreef Leandra het volgende:
Als je die roodstand en CC schuld kwijt bent heb je wel ¤ 16 + ¤ 8,15 rente + ¤ 308 aflossing extra ruimte zodat je op de PL werkelijk ¤ 1.500 per maand extra af kunt lossen, ben je daar ook in 15 maanden van af.

Vervolgens heb je weer ¤ 220 aflossing en ¤ 75 rente over aan extra ruimte.
Dat maakt weer ¤ 325 per maand extra, dus DUO kun je dan met ¤ 1.750 per maand aflossen.

Dus roodstand met ¤ 1.300 naar 0 brengen, dan ¤ 1.300 per maand extra aflossen op de CC en vervolgens ¤ 1.500 per maand extra op de PL en daarna ¤ 1.750 per maand op DUO.

Doet het na de roodstand en CC niet extra zeer (minder zeer zelfs), terwijl je wel meer aflost.
Ja precies, dit had ik precies zo in gedachten. Soort van sneeuwbal-effect, waardoor je steeds sneller kan gaan.
  Moderator zondag 15 januari 2023 @ 17:10:46 #90
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_207573699
En zorg er goddomme voor dat je niet meer zo gokt met je mentale/financiële gezondheid. Want ik gok dat het mentaal ook behoorlijk rot bij je zit daar je niet gelijk kan lopen met je omgeving (ondanks dat het belachelijk is dat je mee wilt doen/lopen door met geld te smijten). Want dat is het feitelijk. Je smijt met geld en daardoor kan je meedoen met vrienden.

Oprecht, en je moet maar kijken wat je ermee wilt doen, heeft íeder huisje een kruisje en in geval van rijkdom is er veel meer armoede binnen wellicht diezelfde kennissen/vriendenkring. Het lucht enorm op dat je er wél over kan praten. De reactie is natuurlijk maar afwachten. Maar je kan niet zeggen dat je arm bent en een slecht inkomen hebt. Want dat heb je zeer zeker niet.

Anders gezegd: verwacht je dat jouw vrienden meer verdienen? En verwacht je dan ook dat zij minder schulden hebben?

(moet dit ff kwijt :s) !)
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  zondag 15 januari 2023 @ 17:11:24 #91
502032 Pedante_Mansplainer
Legt het wel eventjes uit
pi_207573712
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 16:55 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Echt, haal er een adviseur bij.
Hoezo? Hoogste rente eerst is de juiste strategie, daar heb je geen adviseur nodig.
  Moderator zondag 15 januari 2023 @ 17:12:10 #92
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_207573732
quote:
15s.gif Op zondag 15 januari 2023 17:11 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:

[..]
Hoezo? Hoogste rente eerst is de juiste strategie, daar heb je geen adviseur nodig.
Het gaat om het sociale aspect. Besef van geld krijgen. Prefentie. Een goed systeem creëeren om recidive te voorkomen.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_207573832
quote:
11s.gif Op zondag 15 januari 2023 17:10 schreef Rene het volgende:
En zorg er goddomme voor dat je niet meer zo gokt met je mentale/financiële gezondheid. Want ik gok dat het mentaal ook behoorlijk rot bij je zit daar je niet gelijk kan lopen met je omgeving (ondanks dat het belachelijk is dat je mee wilt doen/lopen door met geld te smijten). Want dat is het feitelijk. Je smijt met geld en daardoor kan je meedoen met vrienden.

Oprecht, en je moet maar kijken wat je ermee wilt doen, heeft íeder huisje een kruisje en in geval van rijkdom is er veel meer armoede binnen wellicht diezelfde kennissen/vriendenkring. Het lucht enorm op dat je er wél over kan praten. De reactie is natuurlijk maar afwachten. Maar je kan niet zeggen dat je arm bent en een slecht inkomen hebt. Want dat heb je zeer zeker niet.

Anders gezegd: verwacht je dat jouw vrienden meer verdienen? En verwacht je dan ook dat zij minder schulden hebben?

(moet dit ff kwijt :s) !)
Bedankt voor je bezorgdheid, het is goed bedoeld dat lees ik.

Alleen klopt het niet helemaal. Ik heb zeker gegokt met mijn financien, jaren lang. Omdat ik een obessie had om rijk te worden.
Mijn uitgaven waren zeker hoog, maar dat kon ik makkelijk dragen met mijn salaris.
Waar het pas echt fout is gegaan, is grote risicovolle beleggingen te doen in crypto's en derivaten. Dat heeft ervoor gezorgd dat ik echt schulden heb opgebouwd. Ik heb 2 jaar geleden 30.000 euro geleend, en die allemaal in crypto's gestoken. Uiteindelijk ben ik in stapjes de volledige 30.000 verloren + nog grote delen van wat ik maandelijks nog extra erin kon steken.

Achteraf heb ik een hoop geleerd (over hoe het niet moet). Ook zorgde dit voor een "mindset" waarin ik continue bezig was met het resultaat van mijn investeringen. Toen vorig jaar de hele financiele markten in elkaar klapte, ben ik veel verloren.

Dit is de nr1 reden van mijn schulden. Ik heb goede vrienden, hoef helemaal niet met hun mee te doen of wat dan ook. Ik mijn vriendengroep heb ik zo ongeveer het hoogte salaris, maar niemand verwacht dat ik elke week de portemonnee trek. Zij verdienen zelf ook prima.

De reden van mijn schulden ben ik zelf, en mijn hebzucht naar meer. Niemand anders.
pi_207573856
quote:
15s.gif Op zondag 15 januari 2023 17:11 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:

[..]
Hoezo? Hoogste rente eerst is de juiste strategie, daar heb je geen adviseur nodig.
Zie hoe deze man met behoorlijk hoog inkomen zich in de schulden heeft gewerkt.

Zie het trage begrip voor rekenvoorbeelden. Mij beschuldigen van gebrek aan inzicht wat ik hem nu net probeerde bij te brengen. (gaat echt niet om mij maar om dat tragere begrip).

Ook het onbegrip over langdurig heel veel aflossen. Ook met 1500 per maand ben je 6 jaar of langer aan het aflossen. Dat hou je niet vol.

Dus een adviseur voor reële doelen maken en motivatie.

Ik zie zo iemand dat niet even zelf oplossen.
  Moderator zondag 15 januari 2023 @ 17:22:16 #95
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_207573894
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 17:17 schreef Flory01 het volgende:

[..]
Bedankt voor je bezorgdheid, het is goed bedoeld dat lees ik.

Alleen klopt het niet helemaal. Ik heb zeker gegokt met mijn financien, jaren lang. Omdat ik een obessie had om rijk te worden.
Mijn uitgaven waren zeker hoog, maar dat kon ik makkelijk dragen met mijn salaris.
Waar het pas echt fout is gegaan, is grote risicovolle beleggingen te doen in crypto's en derivaten. Dat heeft ervoor gezorgd dat ik echt schulden heb opgebouwd.

Achteraf heb ik een hoop geleerd (over hoe het niet moet). Ook zorgde dit voor een "mindset" waarin ik continue bezig was met het resultaat van mijn investeringen. Toen vorig jaar de hele financiele markten in elkaar klapte, ben ik veel verloren.

Dit is de nr1 reden van mijn schulden. Ik heb goede vrienden, hoef helemaal niet met hun mee te doen of wat dan ook. Ik mijn vriendengroep heb ik zo ongeveer het hoogte salaris, maar niemand verwacht dat ik elke week de portemonnee trek. Zij verdienen zelf ook prima.

De reden van mijn schulden ben ik zelf, en mijn hebzucht naar meer. Niemand anders.
Juist wanneer het goede vrienden is, deel het eventueel ook. Die kloet gaat van je maag, support is belangrijk. Het is in totaal(!) wel vier jaar waarin je struggelt :) !
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_207573905
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 17:19 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Zie hoe deze man met behoorlijk hoog inkomen zich in de schulden heeft gewerkt.

Zie het trage begrip voor rekenvoorbeelden. Mij beschuldigen van gebrek aan inzicht wat ik hem nu net probeerde bij te brengen. (gaat echt niet om mij maar om dat tragere begrip).

Ook het onbegrip over langdurig heel veel aflossen. Ook met 1500 per maand ben je 6 jaar of langer aan het aflossen. Dat hou je niet vol.

Dus een adviseur voor reële doelen maken en motivatie.

Ik zie zo iemand dat niet even zelf oplossen.
Trage begrip van jouw voorbeelden?
Jouw berekening klopt niet. met 1500 p.m 6 jaar of langer aan het aflossen? Sorry, maar 68.000 delen door 1500 p.m. is 45 maanden.

En 45 maanden is 3 jaar en 9 maanden. Dat is zelfs met de beste bedoelingen geen 6 jaar of langer.
pi_207573950
Goed bezig TS! Ik zat in een vergelijkbare situatie en ik wil mijn ervaringen delen. Doe ermee wat je wilt.

Het eerste boek dat ik las over persoonlijke financiën was "leven op blote voet" van Scott Pape. Daarna heb ik een boek van Dave Ramsey gelezen en heb ik zijn systeem gehanteerd om uit de schulden te komen. Het duurde even, maar ik ben eruit.

Ramsey adviseert zeven "baby-steps" naar een gezond financieel huishouden. Op dit moment zijn daarvan alleen de eerste twee voor jou relevant:
1. klein potje voor noodgevallen (Ramsey adviseert 1k. Ik hield 3k aan)
2. los alle schulden af met behulp van de "debt snowball"

Die sneeuwbal gaat over het prioriteren van de schulden, en dat is waar jij nu naar op zoek bent. Voor de sneeuwbal kijk je niet naar de rentepercentage maar naar de hoogte van de schuld. De kleintjes eerst. Het idee is dat je jezelf motiveert door kleine succesjes, namelijk het verminderen van het aantal schuldeisers. Je lost het minimumbedrag af van elke schuld, behalve de kleinste en daar gooi je zoveel mogelijk geld tegenaan. Als de kleinste is afgelost ga je naar de op-een-na-kleinste, en behalve het minimumbedrag dat je daar al op afloste gooi je daar ook al het geld dat je per maand tegen de kleinste tegenaan. Enzovoort.

In jouw geval zou dat dus tot de volgende prioriteiten leiden:

1. Roodstand EUR 3000
2. Credit card EUR 4700
3. Persoonlijke lening EUR 25.000
4. DUO EUR 35.200

Die roodstand heb je in twee maanden afgelost, en de credit card drie maanden later. De rente over die periodes is verwaarloosbaar en daarna zit je ook op een volgorde waarbij je eerste de hogere rente aflost.

Het belangrijkste dat ik van Dave Ramsey heb geleerd is trouwens budgetteren. Geef elke euro een taak, voor het begin van de maand. Bijna 10 jaar later doe ik dat nog steeds en ik heb nog steeds het gevoel dat ik een loonsverhoging krijg, als ik aan het eind van de maand geld overhoud uit mijn budget.

Succes!
pi_207573964
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 17:23 schreef Flory01 het volgende:

[..]
Trage begrip van jouw voorbeelden?
Jouw berekening klopt niet.
nou, als jij niet in een keer kan zien dat ¤ 1000 * 15% op een weliswaar kleiner bedrag aflossen echt meer effect heeft dan die 1000 op een lening met 3,6 % dan ben je geen natuurtalent. Sorry dat ik het zeg.
pi_207574270
Even een vraagje aan TS. Als je nu je eerstvolgende salaris krijgt en je staat voor 3000 euro in het rood. Hoe ga je dan de eerste stap naar aflossen maken?
Want je vaste lasten gaan door en je aflossingen die nu lopen ook. Heb je daar al een plan voor bedacht of een idee hoe je dat aan gaat pakken?
pi_207574272
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 16:50 schreef Rene het volgende:

[..]
Ja, maar het is ook een afronden van iets wat fijn is. Wanneer je elke dag je roodstand en/of een creditcardmelding ziet met een tekort dan kan je beter de eerste twee resultaten boeken. Want daar gaat het om.
Pertinent mee oneens. Schulden oplossen is geen gevoelskwestie maar een verplichting. Als je die beloning nodig hebt moet je maar een budgetbeheerder bellen, maar daar gaan we het nooit over eens worden ;)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')