sanger | zaterdag 14 januari 2023 @ 14:41 |
Ik ben al geruime tijd in contact met een potentieel nieuwe werkgever. Dit begint nu allemaal concreter te worden en we hebben ook al kort de arbeidsvoorwaarden besproken. Daar zit dus een lease auto bij. Nu is dat niet verrassend, alleen was ik uitgegaan van een andere/lagere klasse. Als voorbeeld zijn nu genoemd een Audi A5 (MHEV) of BMW iX1 (elektrisch). Ook is de Audi Q4 eTron genoemd als mogelijke optie. Nu heb ik al jaren geen lease auto meer gehad en de ontwikkelingen nauwelijks gevolgd. Ik was uitgegaan van een Megane eTech of vergelijkbaars, maar er wordt wel verwacht dat het een auto wordt van vergelijkbare uitstraling als de twee eerder genoemde auto's. Nu ging ik eens kijken naar betreffende auto's en vind hte serieus mooie bakken. Maar ook met een mooie bijtelling... : ') Wat zijn nu vergelijkbare auto's qua klasse? Ik vond de Volco XC40 Recharge maar daar houdt het eigenlijk wel op zo te zien? [ Bericht 0% gewijzigd door sanger op 14-01-2023 16:52:33 ] | |
sirdanilot | zaterdag 14 januari 2023 @ 15:07 |
Huh moet je verplicht een dure auto leasen? Sales zeker? Ik zou zelf gewoon de goedkoopste bak nemen maar als men mij sommeert om een duurdere te nemen omdat het er niet uitziet als je aan komt kachelen in je Suzuki Alto mag men dat voor mij vergoeden. | |
CoolGuy | zaterdag 14 januari 2023 @ 15:09 |
Qua klasse, maar met een lagere bijtelling bedoel je? | |
Revolution-NL | zaterdag 14 januari 2023 @ 15:35 |
De Model 3 en Model Y zijn sinds gisteren fors goedkoper geworden. Best bang for bucks mits het concept van Tesla je aanstaat natuurlijk. De Y vanaf 46k en 59k voor de performance https://www.autoweek.nl/a(...)model-y-minder-duur/ | |
etuiedelapiel | zaterdag 14 januari 2023 @ 16:01 |
Belangrijk detail, wat ermee als je weg wil? | |
sanger | zaterdag 14 januari 2023 @ 16:50 |
Verplicht is een groot woord, maar er wordt wel belang aan gehecht ja. En nee geen sales ![]() | |
sanger | zaterdag 14 januari 2023 @ 16:51 |
Ja bijvoorbeeld. Of vergelijkbaar. Wil gewoon even op een rijtje wat de opties in die klasse zijn, en de klasse er net onder ![]() | |
sanger | zaterdag 14 januari 2023 @ 16:51 |
Dat is aan het bedrijf die hem gaat leasen. | |
Rob310 | zaterdag 14 januari 2023 @ 17:27 |
Moet het perse full electric zijn? Anders een Mazda cx-60 phev of een Citroën C5-X hybrid: https://www.autoweek.nl/a(...)-327-exclusive-line/ https://www.autoweek.nl/a(...)-x-hybrid-225-shine/ [ Bericht 32% gewijzigd door Rob310 op 14-01-2023 18:03:23 ] | |
Lospedrosa | zaterdag 14 januari 2023 @ 17:31 |
Verschrikkelijk dat je electrisch moet rijden. Sterkte! | |
Centenbak | zaterdag 14 januari 2023 @ 17:31 |
Ik zou altijd voor de snelste kiezen, opties zijn leuk maar meestal doe je er geen reet mee. Terwijl het gas intrappen en stevig stappen maken overal genieten is. | |
Puala | zaterdag 14 januari 2023 @ 17:38 |
Wellicht is de Skoda Enyaq iV interessant. Of de Ford Mustang Mach-E. | |
Brembo | zaterdag 14 januari 2023 @ 17:48 |
Vergeet je niet de bijtelling en eventuele eigen bijdrage van luxe voertuigen. Het is leuk een audi Q4 van 70k wilt rijden maar dat kost je ongeveer 700 euro per maand. Hou daarnaast nog rekening met eigen bijdragen etc. | |
sirdanilot | zaterdag 14 januari 2023 @ 18:43 |
Ik vind het een vreemde situatie dat er van jou wordt verwacht dat je bijtelling gaat betalen voor een dure bak terwijl het een zakelijke auto betreft. Je zou er natuurlijk ook voor kunnen kiezen om prive een eigen autootje te gebruiken maar dan betaal je weer meer wegenbelasting etc. Ik zou overleggen met je werkgever voor een goedkope optie die toch voldoet aan hun eisen qua representativiteit. | |
CoolGuy | zaterdag 14 januari 2023 @ 18:45 |
Dat hoeft helemaal niet. Alleen maar als je de auto ook privé gebruikt, dan wel. | |
sirdanilot | zaterdag 14 januari 2023 @ 18:50 |
Ik vraag me af of het niet goedkoper is een tweedehands suzuki altootje te kopen, dan die dure bak prive te gaan rijden. Ik denk eigenlijk dat dat wel goedkoper uitkomt na een paar maanden al. Als je ook prive een grote bak nodig hebt dan zul je nou eenmaal moeten betalen, of je nu leaset of koopt. | |
CoolGuy | zaterdag 14 januari 2023 @ 19:00 |
Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die voor hun werk genoemde auto's rijden en vervolgens voor privégebruik in een 2e hands Suzuki Alto stappen. Daarnaast zijn dan álle kosten voor die privé auto voor eigen rekening, de aanschaf, het onderhoud, reparaties, belasting, verzekering, afschrijving, brandstof, en aangezien je niet kunt voorspellen wat de kosten voor onderhoud en reparaties zijn, is dat ook een beetje koffiedik kijken. | |
Centenbak | zaterdag 14 januari 2023 @ 19:26 |
Ik kan dat wel voorspellen voor een Suzuki Alto, dat is namelijk 3x niks. Omdat er alleen maar onderdelen opzitten die geen reet kosten. Zelfs een nieuwe fietsband kopen is duurder dan een band vervangen van een Suzuki Alto. Maar ja echt een volwaardige auto is een Alto natuurlijk ook niet, het is eigenlijk meer een brommobiel. En als je er een klapper mee maakt dan ben je ook meteen zo goed als dood. Alleen al om dat laatste zou ik er al nooit één kopen. | |
sirdanilot | zaterdag 14 januari 2023 @ 20:22 |
Een auto is natuurlijk in grote mate verbonden aan sociale status, maar lang niet iedereen geeft daarom hoor. Ik zelf kom net zo lief in een Suzuki Alto aantuffen, maar als mijn werkgever een BMW voor me wil betalen vind ik het ook best. Bovendien staat de dikke leasebak alsnog voor de deur dus het stukje status heb je alsnog. Veel gezinnen hebben ook twee auto's, waarvan eentje kleiner is. Dat wordt vaak het boodschappenautootje genoemd. Zelfs mijn vader en zijn vrouw hebben allebei een auto waarvan eentje een klein toyotaatje. Stel je gaat op vakantie naar spanje met de auto ja dan zou ik wel de leasebak nemen ja. Wij deden dat vroeger in een suzuki alto zonder airco omdat we erg arm waren vroeger, geen pretje. Nou ja ik zou geen nieuwe kopen natuurlijk. Gewoon een oud suzuki altootje en zodra die op is haal je een nieuwe. Dat kan al vanaf 6 duizend euro. https://www.autowereld.nl(...)7566971/details.html Stel je betaalt 700 per maand aan bijtelling voor die dure bak alsj e hem prive gebruikt. Heb je dat er bijna al uit binnen een jaar. En met 40k op de teller houdt dat suzuki altootje het wel even vol denk ik. | |
CoolGuy | zaterdag 14 januari 2023 @ 20:27 |
Aan bijtelling ja, maar die 700 euro is niet wat je betaald. Dat is wat bijgeteld wordt, dat is wat anders. Die 700 euro ben je niet kwijt per maand. Als je daar tegen zit te vergelijken dan snap je niet hoe het werkt. [ Bericht 0% gewijzigd door CoolGuy op 14-01-2023 20:36:24 ] | |
sanger | zaterdag 14 januari 2023 @ 21:04 |
Niet per se nee. De Audi A5 is er bv niet elektrisch, maar alleen als mild hybrid. Zie hierboven. Overigens zou elektrisch rijden mogelijk wel mijn voorkeur hebben, dan kan ik stroom verkopen vanuit zonnepanelen als ik een thuis laadpaal neem. | |
sanger | zaterdag 14 januari 2023 @ 21:05 |
Geen eigen bijdrage, en die kun je toch verrekenen met de bijtelling dus kosten effectief maar de helft. Ik ben goed thuis in salarisadministratie dus weet precies wat het kost ![]() | |
sanger | zaterdag 14 januari 2023 @ 21:11 |
De werkgever verwacht het niet maar biedt de auto aan als onderdeel van het pakket arbeidsvoorwaarden. Het is een eigen keuze om wel of niet prive er in te rijden. Ik heb nu prive een auto maar dat vind ik geen optie. Ik zal 120 km per dag gaan rijden. Naast dat het kostentechnisch niet echt uitkan heb je onderhouds(risico) en zal ik nooit een vergelijkbare auto aanschaffen. Als ik naar mijn vrouw kijk, die 100 km per dag rijdt in een eigen auto, dan kost die per maand al meer dan de bijtelling voor genoemde auto's. Ja, en juist daarom ben ik op zoek naar eventuele alternatieven. | |
sanger | zaterdag 14 januari 2023 @ 21:13 |
Met een Suzuki Alto 120km per dag gaan rijden is simpelweg geen optie. Naast wat meer comfort op die afstand wil je ook wat body om je heen hebben. | |
Puala | zaterdag 14 januari 2023 @ 21:21 |
Ik rij trouwens >120 km per dag in een Kona EV. Is wel minder luxe dan wat er in de OP staat @sanger, maar rijd voor zn geld echt prima. | |
sanger | zaterdag 14 januari 2023 @ 21:27 |
Lekker creatief rekenen, want die Alto heeft geen onderhoud of brandstof nodig? Wegenbelasting 20 Verzekering 40 (all risk want je bent afhankelijk er van) Onderhoud 125 (banden, preventief onderhoud en reparaties als iets stuk is) Brandstof 350 (40k km per jaar, 1 op 18, ¤ 1,85 per liter) Afschrijving 100 (en dat is redelijk aan de lage kant, maar een Alto met hoge kmstand is al snel niets meer waard) Totaal 635 En dan rij je een koekblik zonder enige comfort, bagger stoelen en loop je ook alle risico's prive. | |
sanger | zaterdag 14 januari 2023 @ 21:36 |
Voor dat niveau auto (EV, 70k) is de bijtelling bruto ¤ 1.133,33. Netto komt dat op ca. ¤ 610-635 (afhankelijk van het exacte salaris). | |
sanger | zaterdag 14 januari 2023 @ 21:38 |
Ja dat zou ik ook echt een prima auto vinden inderdaad, net als de nieuwe Megane e-Tech bv. | |
CoolGuy | zaterdag 14 januari 2023 @ 21:40 |
Ja, maar de genoemde 700 euro zijn de bijtelling. Netto komt dat dus een stuk lager uit. Dat stuk lager moet je dan bij je privé auto alles bekostigen en dan heb je nog niet de aanschaf zelf gedaan. Dat kan niet uit, even los van het giga verschil in comfort natuurlijk. De oorspronkelijke vraag was wat andere auto's. Ik heb geen prijzen bij de hand, maar je hebt ook nog de Kia EV6, Tesla is een stuk goedkoper nu, Hyundai heeft ook iets, maar ja, das geen audi of bmw he. Maar, wellicht zit daar iets bij wat interessant is? | |
CoolGuy | zaterdag 14 januari 2023 @ 21:41 |
Die Megane is echt een netto auto om te zien, maar, Renault. Ik zou niet een Franse auto nemen maar dat is persoonlijke voorkeur. | |
sirdanilot | zaterdag 14 januari 2023 @ 21:49 |
Er zijn mensen die 60 km heen en terug fietsen op een elektrische fiets dus tsja. Maar het is je eigen keuze als jij een dikke bak wil dan zal je daar wel wat bijtelling voor moeten betalen ja. | |
#ANONIEM | zaterdag 14 januari 2023 @ 21:52 |
Is n mercedes EQE niet iets ? Of EQC [ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 14-01-2023 21:52:51 ] | |
sanger | zaterdag 14 januari 2023 @ 21:52 |
Nee, de bijtelling komt dus op ¤1.133 bruto, wat netto neerkomt op iets meer dan ¤ 600. Die ¤700 waar jij het over hebt is een EV met een fiscale waarde van ¤47000 of een niet EV met een fiscale waarde van ¤ 38.000. Dat ga je niet redden met genoemde auto's ![]() Weet je, eigenlijk vind ik sinds de EV dat de traditionele premiummerken misschien wel minder waar bieden voor het geld dan voor die tijd. Met name KIA lijkt dan toch wat voor te lopen. En de nieuwe Sportage zag ik net ergens rijden, die is ook wel mooi. | |
sanger | zaterdag 14 januari 2023 @ 21:53 |
Mijn vrouw rijdt al bijna 200k in onze huidige Megane 2012, ik heb hem eerder als leaseauto gehad. Heerlijke snelweg auto juist ![]() | |
sanger | zaterdag 14 januari 2023 @ 21:54 |
Die lager uitkomt dan het rijden van de Alto (zie berekening eerder) ![]() | |
CoolGuy | zaterdag 14 januari 2023 @ 21:57 |
Dat begrijp ik wel, maar als je de bijtelling (dus dat deel dat bij je salaris wordt geteld) op 700 euro stelt en dan doet alsof die 700 euro per maand betaald moeten worden en dát afzet tegen een 2e hands alto, dan zeg ik dat die 700 euro dus niet is wat je betaald want je betaald belasting over die 700 euro, niet die 700 euro zelf. Dat je voor 700 euro aan bijtelling niet de door jou genoemde auto's rijdt is mij duidelijk, maar zo'n EV6 is echt een hele netto auto. Je moet een beetje houden van die achterlicht situatie maar van binnen is dat echt een hele nette auto en het rijdt ook prima. Geen idee echter wat dat ding aan fiscale waarde heeft. | |
CoolGuy | zaterdag 14 januari 2023 @ 21:59 |
Hmmm, ik ben er geen fan van. Maar ik vind geen enkele Franse auto die je nu kunt kopen echt iets, daarom zeg ik, das persoonlijke voorkeur. | |
Kapt-Ruigbaard | zaterdag 14 januari 2023 @ 22:29 |
EV6 | |
sanger | zondag 15 januari 2023 @ 11:38 |
Hoewel ik het concept niet echt ken trekt Tesla me niet echt aan om 1 of andere reden. | |
CoolGuy | zondag 15 januari 2023 @ 11:41 |
Is van binnen heel minimalistisch. Je regelt alles vanaf het centrale scherm, en er zijn verder eigenlijk niet echt knoppen. Bouwkwaliteit is niet je van het als je het vergelijkt met andere automerken (afhankelijk van welke uiteraard). | |
sanger | zondag 15 januari 2023 @ 11:42 |
Die Mazda vind ik serieus een mooie auto. De Citroen daarentegen ![]() | |
sanger | zondag 15 januari 2023 @ 11:45 |
Tijdens de spits? Op een route met trajectcontrole? ![]() Snap wel wat je bedoeld met die opties overigens. Maar veiligheidsopties vind ik wel serieus iets toevoegen als je denkt aan adaptieve cruise control enzo. Maar bv. navigatie met AR hoeft voor mij weer niet want waarschijnlijk gebruik je toch alleen de Google Maps via Apple/Android integratie. | |
sanger | zondag 15 januari 2023 @ 11:45 |
Die Skoda vind ik serieus ook mooi, maar is volgens mij heel erg groot. De Mach-E ga ik eens naar kijken ![]() | |
sanger | zondag 15 januari 2023 @ 11:55 |
Die zijn zo te zien net weer een slag duurder dan de eerder genoemde auto's. Maar neem ze mee in het achterhoofd ![]() | |
sanger | zondag 15 januari 2023 @ 11:56 |
Voorkant, interieur is echt om van te smullen. De achterkant alleen.... ![]() De GT komt wel heel erg goed uit de reviews overigens ![]() | |
Rob310 | zondag 15 januari 2023 @ 11:57 |
Hoewel deze Citroën in het echt mooier is dan op de fotos, kan ik het ook wel begrijpen ![]() Mazda zal in kwaliteitsbeleving ook zeker beter aanvoelen/zijn. Succes met je keuzes! | |
miss_sly | zondag 15 januari 2023 @ 12:00 |
Ik vind het by far de fijnste auto waar ik ooit in heb gereden, en dat zijn er best wel wat. Model 3 overigens. | |
sanger | zondag 15 januari 2023 @ 12:38 |
Ok, dus even kort resumerend: • BMW iX1 • Audi A5 sportsback • Audi Q4 eTron • Mazda CX60 • Volvo XC40 • Kia EV6 • Ford Mustang eMach • Tesla model 3 • Skoda Enyaq iV Online kwam ik ook de Alfa Romeo Tonale tegen. Lijkt ook een mooie bak, maar in het echt nooit gezien. Ook de nieuwe KIA Sportage lijkt een mooie auto te zijn. Ook zag ik de BMW i4 voorbij komen, lijkt ook een mooie auto. Langzamerhand keuze genoeg dus. [ Bericht 2% gewijzigd door sanger op 15-01-2023 12:47:24 ] | |
Ixnay | zondag 15 januari 2023 @ 14:30 |
Als mijn huidige leasecontract voorbij is wil ik die BMW 4-serie Gran Coupé. | |
Rob310 | zaterdag 30 september 2023 @ 20:45 |
Wat is het geworden? | |
#ANONIEM | zaterdag 30 september 2023 @ 21:07 |
En n jaguar i-pace? ![]() | |
sanger | dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:03 |
Een Tesla model Y ![]() | |
borbit | dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:51 |
Haal je toch een 5de hands caddy of kangoo ofzo. | |
xpompompomx | donderdag 19 oktober 2023 @ 16:34 |
- [ Bericht 99% gewijzigd door xpompompomx op 19-10-2023 16:35:04 ] |