Verplicht is een groot woord, maar er wordt wel belang aan gehecht ja. En nee geen salesquote:Op zaterdag 14 januari 2023 15:07 schreef sirdanilot het volgende:
Huh moet je verplicht een dure auto leasen? Sales zeker?
Ik zou zelf gewoon de goedkoopste bak nemen maar als men mij sommeert om een duurdere te nemen omdat het er niet uitziet als je aan komt kachelen in je Suzuki Alto mag men dat voor mij vergoeden.
Ja bijvoorbeeld. Of vergelijkbaar. Wil gewoon even op een rijtje wat de opties in die klasse zijn, en de klasse er net onderquote:Op zaterdag 14 januari 2023 15:09 schreef CoolGuy het volgende:
Qua klasse, maar met een lagere bijtelling bedoel je?
Dat is aan het bedrijf die hem gaat leasen.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 16:01 schreef etuiedelapiel het volgende:
Belangrijk detail, wat ermee als je weg wil?
Ik vind het een vreemde situatie dat er van jou wordt verwacht dat je bijtelling gaat betalen voor een dure bak terwijl het een zakelijke auto betreft.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 16:50 schreef sanger het volgende:
[..]
Verplicht is een groot woord, maar er wordt wel belang aan gehecht ja. En nee geen sales
Dat hoeft helemaal niet. Alleen maar als je de auto ook privé gebruikt, dan wel.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 18:43 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Ik vind het een vreemde situatie dat er van jou wordt verwacht dat je bijtelling gaat betalen voor een dure bak terwijl het een zakelijke auto betreft.
Je zou er natuurlijk ook voor kunnen kiezen om prive een eigen autootje te gebruiken maar dan betaal je weer meer wegenbelasting etc.
Ik zou overleggen met je werkgever voor een goedkope optie die toch voldoet aan hun eisen qua representativiteit.
Ik vraag me af of het niet goedkoper is een tweedehands suzuki altootje te kopen, dan die dure bak prive te gaan rijden. Ik denk eigenlijk dat dat wel goedkoper uitkomt na een paar maanden al.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 18:45 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat hoeft helemaal niet. Alleen maar als je de auto ook privé gebruikt, dan wel.
Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die voor hun werk genoemde auto's rijden en vervolgens voor privégebruik in een 2e hands Suzuki Alto stappen. Daarnaast zijn dan álle kosten voor die privé auto voor eigen rekening, de aanschaf, het onderhoud, reparaties, belasting, verzekering, afschrijving, brandstof, en aangezien je niet kunt voorspellen wat de kosten voor onderhoud en reparaties zijn, is dat ook een beetje koffiedik kijken.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 18:50 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Ik vraag me af of het niet goedkoper is een tweedehands suzuki altootje te kopen, dan die dure bak prive te gaan rijden. Ik denk eigenlijk dat dat wel goedkoper uitkomt na een paar maanden al.
Als je ook prive een grote bak nodig hebt dan zul je nou eenmaal moeten betalen, of je nu leaset of koopt.
Ik kan dat wel voorspellen voor een Suzuki Alto, dat is namelijk 3x niks. Omdat er alleen maar onderdelen opzitten die geen reet kosten. Zelfs een nieuwe fietsband kopen is duurder dan een band vervangen van een Suzuki Alto.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 19:00 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die voor hun werk genoemde auto's rijden en vervolgens voor privégebruik in een 2e hands Suzuki Alto stappen. Daarnaast zijn dan álle kosten voor die privé auto voor eigen rekening, de aanschaf, het onderhoud, reparaties, belasting, verzekering, afschrijving, brandstof, en aangezien je niet kunt voorspellen wat de kosten voor onderhoud en reparaties zijn, is dat ook een beetje koffiedik kijken.
Een auto is natuurlijk in grote mate verbonden aan sociale status, maar lang niet iedereen geeft daarom hoor. Ik zelf kom net zo lief in een Suzuki Alto aantuffen, maar als mijn werkgever een BMW voor me wil betalen vind ik het ook best. Bovendien staat de dikke leasebak alsnog voor de deur dus het stukje status heb je alsnog.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 19:00 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die voor hun werk genoemde auto's rijden en vervolgens voor privégebruik in een 2e hands Suzuki Alto stappen.
Nou ja ik zou geen nieuwe kopen natuurlijk. Gewoon een oud suzuki altootje en zodra die op is haal je een nieuwe. Dat kan al vanaf 6 duizend euro.quote:Daarnaast zijn dan álle kosten voor die privé auto voor eigen rekening, de aanschaf, het onderhoud, reparaties, belasting, verzekering, afschrijving, brandstof, en aangezien je niet kunt voorspellen wat de kosten voor onderhoud en reparaties zijn, is dat ook een beetje koffiedik kijken.
Aan bijtelling ja, maar die 700 euro is niet wat je betaald. Dat is wat bijgeteld wordt, dat is wat anders. Die 700 euro ben je niet kwijt per maand. Als je daar tegen zit te vergelijken dan snap je niet hoe het werkt.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 20:22 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Een auto is natuurlijk in grote mate verbonden aan sociale status, maar lang niet iedereen geeft daarom hoor. Ik zelf kom net zo lief in een Suzuki Alto aantuffen, maar als mijn werkgever een BMW voor me wil betalen vind ik het ook best. Bovendien staat de dikke leasebak alsnog voor de deur dus het stukje status heb je alsnog.
Veel gezinnen hebben ook twee auto's, waarvan eentje kleiner is. Dat wordt vaak het boodschappenautootje genoemd. Zelfs mijn vader en zijn vrouw hebben allebei een auto waarvan eentje een klein toyotaatje.
Stel je gaat op vakantie naar spanje met de auto ja dan zou ik wel de leasebak nemen ja. Wij deden dat vroeger in een suzuki alto zonder airco omdat we erg arm waren vroeger, geen pretje.
[..]
Nou ja ik zou geen nieuwe kopen natuurlijk. Gewoon een oud suzuki altootje en zodra die op is haal je een nieuwe. Dat kan al vanaf 6 duizend euro.
https://www.autowereld.nl(...)7566971/details.html
Stel je betaalt 700 per maand aan bijtelling voor die dure bak alsj e hem prive gebruikt. Heb je dat er bijna al uit binnen een jaar. En met 40k op de teller houdt dat suzuki altootje het wel even vol denk ik.
Niet per se nee. De Audi A5 is er bv niet elektrisch, maar alleen als mild hybrid.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 17:27 schreef Rob310 het volgende:
Moet het perse full electric zijn?
Anders een Mazda cx-60 phev of een Citroën C5-X hybrid:
https://www.autoweek.nl/a(...)-327-exclusive-line/
https://www.autoweek.nl/a(...)-x-hybrid-225-shine/
Zie hierboven. Overigens zou elektrisch rijden mogelijk wel mijn voorkeur hebben, dan kan ik stroom verkopen vanuit zonnepanelen als ik een thuis laadpaal neem.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 17:31 schreef Lospedrosa het volgende:
Verschrikkelijk dat je electrisch moet rijden. Sterkte!
Geen eigen bijdrage, en die kun je toch verrekenen met de bijtelling dus kosten effectief maar de helft.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 17:48 schreef Brembo het volgende:
Vergeet je niet de bijtelling en eventuele eigen bijdrage van luxe voertuigen. Het is leuk een audi Q4 van 70k wilt rijden maar dat kost je ongeveer 700 euro per maand. Hou daarnaast nog rekening met eigen bijdragen etc.
De werkgever verwacht het niet maar biedt de auto aan als onderdeel van het pakket arbeidsvoorwaarden. Het is een eigen keuze om wel of niet prive er in te rijden.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 18:43 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Ik vind het een vreemde situatie dat er van jou wordt verwacht dat je bijtelling gaat betalen voor een dure bak terwijl het een zakelijke auto betreft.
Ik heb nu prive een auto maar dat vind ik geen optie. Ik zal 120 km per dag gaan rijden. Naast dat het kostentechnisch niet echt uitkan heb je onderhouds(risico) en zal ik nooit een vergelijkbare auto aanschaffen. Als ik naar mijn vrouw kijk, die 100 km per dag rijdt in een eigen auto, dan kost die per maand al meer dan de bijtelling voor genoemde auto's.quote:Je zou er natuurlijk ook voor kunnen kiezen om prive een eigen autootje te gebruiken maar dan betaal je weer meer wegenbelasting etc.
Ja, en juist daarom ben ik op zoek naar eventuele alternatieven.quote:Ik zou overleggen met je werkgever voor een goedkope optie die toch voldoet aan hun eisen qua representativiteit.
Met een Suzuki Alto 120km per dag gaan rijden is simpelweg geen optie. Naast wat meer comfort op die afstand wil je ook wat body om je heen hebben.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 18:50 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Ik vraag me af of het niet goedkoper is een tweedehands suzuki altootje te kopen, dan die dure bak prive te gaan rijden. Ik denk eigenlijk dat dat wel goedkoper uitkomt na een paar maanden al.
Als je ook prive een grote bak nodig hebt dan zul je nou eenmaal moeten betalen, of je nu leaset of koopt.
Lekker creatief rekenen, want die Alto heeft geen onderhoud of brandstof nodig?quote:Op zaterdag 14 januari 2023 20:22 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Een auto is natuurlijk in grote mate verbonden aan sociale status, maar lang niet iedereen geeft daarom hoor. Ik zelf kom net zo lief in een Suzuki Alto aantuffen, maar als mijn werkgever een BMW voor me wil betalen vind ik het ook best. Bovendien staat de dikke leasebak alsnog voor de deur dus het stukje status heb je alsnog.
Veel gezinnen hebben ook twee auto's, waarvan eentje kleiner is. Dat wordt vaak het boodschappenautootje genoemd. Zelfs mijn vader en zijn vrouw hebben allebei een auto waarvan eentje een klein toyotaatje.
Stel je gaat op vakantie naar spanje met de auto ja dan zou ik wel de leasebak nemen ja. Wij deden dat vroeger in een suzuki alto zonder airco omdat we erg arm waren vroeger, geen pretje.
[..]
Nou ja ik zou geen nieuwe kopen natuurlijk. Gewoon een oud suzuki altootje en zodra die op is haal je een nieuwe. Dat kan al vanaf 6 duizend euro.
https://www.autowereld.nl(...)7566971/details.html
Stel je betaalt 700 per maand aan bijtelling voor die dure bak alsj e hem prive gebruikt. Heb je dat er bijna al uit binnen een jaar. En met 40k op de teller houdt dat suzuki altootje het wel even vol denk ik.
Voor dat niveau auto (EV, 70k) is de bijtelling bruto ¤ 1.133,33. Netto komt dat op ca. ¤ 610-635 (afhankelijk van het exacte salaris).quote:Op zaterdag 14 januari 2023 20:27 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Aan bijtelling ja, maar die 700 euro is niet wat je betaald. Dat is wat bijgeteld wordt, dat is wat anders. Die 700 euro ben je niet kwijt per maand. Als je daar tegen zit te vergelijken dan snap je niet hoe het werkt.
Ja dat zou ik ook echt een prima auto vinden inderdaad, net als de nieuwe Megane e-Tech bv.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 21:21 schreef Puala het volgende:
Ik rij trouwens >120 km per dag in een Kona EV. Is wel minder luxe dan wat er in de OP staat @:sanger, maar rijd voor zn geld echt prima.
Ja, maar de genoemde 700 euro zijn de bijtelling. Netto komt dat dus een stuk lager uit. Dat stuk lager moet je dan bij je privé auto alles bekostigen en dan heb je nog niet de aanschaf zelf gedaan. Dat kan niet uit, even los van het giga verschil in comfort natuurlijk.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 21:36 schreef sanger het volgende:
[..]
Voor dat niveau auto (EV, 70k) is de bijtelling bruto ¤ 1.133,33. Netto komt dat op ca. ¤ 610-635 (afhankelijk van het exacte salaris).
Die Megane is echt een netto auto om te zien, maar, Renault. Ik zou niet een Franse auto nemen maar dat is persoonlijke voorkeur.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 21:38 schreef sanger het volgende:
[..]
Ja dat zou ik ook echt een prima auto vinden inderdaad, net als de nieuwe Megane e-Tech bv.
Er zijn mensen die 60 km heen en terug fietsen op een elektrische fiets dus tsja. Maar het is je eigen keuze als jij een dikke bak wil dan zal je daar wel wat bijtelling voor moeten betalen ja.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 21:13 schreef sanger het volgende:
[..]
Met een Suzuki Alto 120km per dag gaan rijden is simpelweg geen optie. Naast wat meer comfort op die afstand wil je ook wat body om je heen hebben.
Nee, de bijtelling komt dus op ¤1.133 bruto, wat netto neerkomt op iets meer dan ¤ 600.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 21:40 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, maar de genoemde 700 euro zijn de bijtelling. Netto komt dat dus een stuk lager uit. Dat stuk lager moet je dan bij je privé auto alles bekostigen en dan heb je nog niet de aanschaf zelf gedaan. Dat kan niet uit, even los van het giga verschil in comfort natuurlijk.
Weet je, eigenlijk vind ik sinds de EV dat de traditionele premiummerken misschien wel minder waar bieden voor het geld dan voor die tijd. Met name KIA lijkt dan toch wat voor te lopen. En de nieuwe Sportage zag ik net ergens rijden, die is ook wel mooi.quote:De oorspronkelijke vraag was wat andere auto's. Ik heb geen prijzen bij de hand, maar je hebt ook nog de Kia EV6, Tesla is een stuk goedkoper nu, Hyundai heeft ook iets, maar ja, das geen audi of bmw he. Maar, wellicht zit daar iets bij wat interessant is?
Mijn vrouw rijdt al bijna 200k in onze huidige Megane 2012, ik heb hem eerder als leaseauto gehad. Heerlijke snelweg auto juistquote:Op zaterdag 14 januari 2023 21:41 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Die Megane is echt een netto auto om te zien, maar, Renault. Ik zou niet een Franse auto nemen maar dat is persoonlijke voorkeur.
Die lager uitkomt dan het rijden van de Alto (zie berekening eerder)quote:Op zaterdag 14 januari 2023 21:49 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Er zijn mensen die 60 km heen en terug fietsen op een elektrische fiets dus tsja. Maar het is je eigen keuze als jij een dikke bak wil dan zal je daar wel wat bijtelling voor moeten betalen ja.
Dat begrijp ik wel, maar als je de bijtelling (dus dat deel dat bij je salaris wordt geteld) op 700 euro stelt en dan doet alsof die 700 euro per maand betaald moeten worden en dát afzet tegen een 2e hands alto, dan zeg ik dat die 700 euro dus niet is wat je betaald want je betaald belasting over die 700 euro, niet die 700 euro zelf.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 21:52 schreef sanger het volgende:
[..]
Nee, de bijtelling komt dus op ¤1.133 bruto, wat netto neerkomt op iets meer dan ¤ 600.
Die ¤700 waar jij het over hebt is een EV met een fiscale waarde van ¤47000 of een niet EV met een fiscale waarde van ¤ 38.000. Dat ga je niet redden met genoemde auto's
[..]
Weet je, eigenlijk vind ik sinds de EV dat de traditionele premiummerken misschien wel minder waar bieden voor het geld dan voor die tijd. Met name KIA lijkt dan toch wat voor te lopen. En de nieuwe Sportage zag ik net ergens rijden, die is ook wel mooi.
Hmmm, ik ben er geen fan van. Maar ik vind geen enkele Franse auto die je nu kunt kopen echt iets, daarom zeg ik, das persoonlijke voorkeur.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 21:53 schreef sanger het volgende:
[..]
Mijn vrouw rijdt al bijna 200k in onze huidige Megane 2012, ik heb hem eerder als leaseauto gehad. Heerlijke snelweg auto juist
Hoewel ik het concept niet echt ken trekt Tesla me niet echt aan om 1 of andere reden.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 15:35 schreef Revolution-NL het volgende:
De Model 3 en Model Y zijn sinds gisteren fors goedkoper geworden. Best bang for bucks mits het concept van Tesla je aanstaat natuurlijk.
De Y vanaf 46k en 59k voor de performance
https://www.autoweek.nl/a(...)model-y-minder-duur/
Is van binnen heel minimalistisch. Je regelt alles vanaf het centrale scherm, en er zijn verder eigenlijk niet echt knoppen. Bouwkwaliteit is niet je van het als je het vergelijkt met andere automerken (afhankelijk van welke uiteraard).quote:Op zondag 15 januari 2023 11:38 schreef sanger het volgende:
[..]
Hoewel ik het concept niet echt ken trekt Tesla me niet echt aan om 1 of andere reden.
Die Mazda vind ik serieus een mooie auto. De Citroen daarentegenquote:Op zaterdag 14 januari 2023 17:27 schreef Rob310 het volgende:
Moet het perse full electric zijn?
Anders een Mazda cx-60 phev of een Citroën C5-X hybrid:
https://www.autoweek.nl/a(...)-327-exclusive-line/
https://www.autoweek.nl/a(...)-x-hybrid-225-shine/
Tijdens de spits? Op een route met trajectcontrole?quote:Op zaterdag 14 januari 2023 17:31 schreef Centenbak het volgende:
Ik zou altijd voor de snelste kiezen, opties zijn leuk maar meestal doe je er geen reet mee.
Terwijl het gas intrappen en stevig stappen maken overal genieten is.
Die Skoda vind ik serieus ook mooi, maar is volgens mij heel erg groot. De Mach-E ga ik eens naar kijkenquote:Op zaterdag 14 januari 2023 17:38 schreef Puala het volgende:
Wellicht is de Skoda Enyaq iV interessant. Of de Ford Mustang Mach-E.
Die zijn zo te zien net weer een slag duurder dan de eerder genoemde auto's. Maar neem ze mee in het achterhoofdquote:Op zaterdag 14 januari 2023 21:52 schreef Emmerdeur het volgende:
Is n mercedes EQE niet iets ? Of EQC
Voorkant, interieur is echt om van te smullen. De achterkant alleen....quote:
Hoewel deze Citroën in het echt mooier is dan op de fotos, kan ik het ook wel begrijpenquote:Op zondag 15 januari 2023 11:42 schreef sanger het volgende:
[..]
Die Mazda vind ik serieus een mooie auto. De Citroen daarentegen
Ik vind het by far de fijnste auto waar ik ooit in heb gereden, en dat zijn er best wel wat.quote:Op zondag 15 januari 2023 11:38 schreef sanger het volgende:
[..]
Hoewel ik het concept niet echt ken trekt Tesla me niet echt aan om 1 of andere reden.
Wat is het geworden?quote:Op zondag 15 januari 2023 12:38 schreef sanger het volgende:
Ok, dus even kort resumerend:
• BMW iX1
• Audi A5 sportsback
• Audi Q4 eTron
• Mazda CX60
• Volvo XC40
• Kia EV6
• Ford Mustang eMach
• Tesla model 3
• Skoda Enyaq iV
Online kwam ik ook de Alfa Romeo Tonale tegen. Lijkt ook een mooie bak, maar in het echt nooit gezien. Ook de nieuwe KIA Sportage lijkt een mooie auto te zijn. Ook zag ik de BMW i4 voorbij komen, lijkt ook een mooie auto.
Langzamerhand keuze genoeg dus.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |