abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 8 januari 2023 @ 17:53:03 #1
545 dop
:copyright: dop
pi_207472962

Welkom in het Beursvloer-topic waarin je de beurzen en de laatste economische nieuws kunt volgen.

Noot: het innemen van een bepaalde positie geschiedt geheel op eigen risico, ook het overnemen van een beleggingsstrategie van andere users is dus geheel op eigen risico.

Nederlands
De Aandeelhouder
BNR Nieuwsradio
IEX
RTL Z

Internationaal
Morning Star
Bloomberg
CNBC
MarketWatch
Seeking Alpha
Finviz
Börse Online
The Motley Fool

Alle oude topics, mét titel, vind je hier

Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_207473162
quote:
1s.gif Op zondag 8 januari 2023 17:36 schreef dop het volgende:

[..]
je reden om te kopen wel, maar ik was dus vooral benieuwd of je bij aankoop ook nadenkt over verkoop momenten.
Maar daar op is het antwoord nee, als ik het goed begrijp.
Ik heb geen verkoopstrategie.

Dat had ik wel voor cryptocoins en dat heeft me de laatste 3 bull markets (eind 2013, eind 2017 en begin 2021) goed geholpen door iedere keer voor de crash te verkopen en tevreden te zijn met m'n winst.

Met aandelen bekijk ik dat anders, meer "lange termijn".

M'n doel is om ieder aandeel zo lang mogelijk te houden, tenzij het het bedrijf fundamenteel rot is (geworden).
Of ik dat goed kan inschatten betwijfel ik, daarom spreid ik over zo'n 45 aandelen. En met het dividend dat ik weer herinvesteer zullen dat er misschien wel 50 of meer worden de komende jaren.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_207474788
Zo beroerd ziet het er niet uit voor Tesla in de US, vergeleken met de andere merken. En daar hoor je dan weer weinig over.

Je leest en hoort overal "de andere merken komen eraan!" en het is wel zo dat die ieder jaar meer EV's verkopen maar de totale autoverkopen (ICE + HYBRID + PHEV + EV) dalen juist voor die merken (in ieder geval in de US).

@iCannot_Enough heeft weer wat cijfers en grafieken op een rij gezet

quote:
What are light vehicles?
Cars and lightweight trucks up to 10,000 pounds.

En wereldwijd, al was dat al bekend.

Nog een interessante insteek:

Tesla Megapacks zijn uitverkocht t/m Q4 2024.
De voornaamste oorzaak zal het aantal accu's zijn dat ze kunnen produceren.
Mocht de autoverkoop ooit wél instorten, dan kunnen ze altijd nog meer Megapacks maken met de accucapaciteit die dan vrijkomt.

[ Bericht 12% gewijzigd door TheFreshPrince op 08-01-2023 20:45:46 ]
  zondag 8 januari 2023 @ 21:36:09 #4
545 dop
pi_207475707
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 20:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
Zo beroerd ziet het er niet uit voor Tesla in de US, vergeleken met de andere merken. En daar hoor je dan weer weinig over.

Je leest en hoort overal "de andere merken komen eraan!" en het is wel zo dat die ieder jaar meer EV's verkopen maar de totale autoverkopen (ICE + HYBRID + PHEV + EV) dalen juist voor die merken (in ieder geval in de US).

@:iCannot_Enough heeft weer wat cijfers en grafieken op een rij gezet
[..]
[ afbeelding ]

En wereldwijd, al was dat al bekend.

[ afbeelding ]

Nog een interessante insteek:

Tesla Megapacks zijn uitverkocht t/m Q4 2024.
De voornaamste oorzaak zal het aantal accu's zijn dat ze kunnen produceren.
Mocht de autoverkoop ooit wél instorten, dan kunnen ze altijd nog meer Megapacks maken met de accucapaciteit die dan vrijkomt.
Us is bepaald niet de grootste Ev markt en tesla is wereldwijd niet de grootste

Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
pi_207475915
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 21:36 schreef dop het volgende:

[..]
Us is bepaald niet de grootste Ev markt en tesla is wereldwijd niet de grootste

[ afbeelding ]
Tesla is wel degelijk de grootste wereldwijd als het om volledige bEV's gaat.
Je chart is inclusief plug-in hybrides en die maakt Tesla sowieso niet, want daar zit nog een verbrandingsmotor in.

Wereldwijd ligt het nog weer iets anders dan in China, natuurlijk.

In onderstaande chart (komt uit het vorige deel van dit topic) vind je de gegevens voor de eerste helft van 2022.

Daar zie je ook duidelijk het onderscheid tussen volledig EV (bEV) en PHEV (plug-in hybrides).

[ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 08-01-2023 21:57:03 ]
  maandag 9 januari 2023 @ 05:20:05 #6
545 dop
pi_207478063
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 21:51 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Tesla is wel degelijk de grootste wereldwijd als het om volledige bEV's gaat.
Je chart is inclusief plug-in hybrides en die maakt Tesla sowieso niet, want daar zit nog een verbrandingsmotor in.

Wereldwijd ligt het nog weer iets anders dan in China, natuurlijk.

In onderstaande chart (komt uit het vorige deel van dit topic) vind je de gegevens voor de eerste helft van 2022.

Daar zie je ook duidelijk het onderscheid tussen volledig EV (bEV) en PHEV (plug-in hybrides).

[ afbeelding ]
Punt is dat grafiekjes nogal vertekend zijn als ze niet het hele beeld laten zien.
Of Tesla marktleider is kun je over twisten, maar dat de concurrentie op gang begint te komen is duidelijk.
De beurskoers staat niet geheel om niets onder druk.
Het is bepaald geen gelopen race.
pi_207480283
quote:
1s.gif Op maandag 9 januari 2023 05:20 schreef dop het volgende:

[..]
Punt is dat grafiekjes nogal vertekend zijn als ze niet het hele beeld laten zien.
Daarom post ik ook de grafiek voor wereldwijd met een duidelijke scheiding tussen EV en PHEV.

quote:
Of Tesla marktleider is kun je over twisten, maar dat de concurrentie op gang begint te komen is duidelijk.
In absolute aantallen en als het gaat om EV's (dus zonder verbrandingsmotor) zijn ze wereldwijd nog marktleider in aantallen, daar hoef je niet over te twisten ;)

quote:
De beurskoers staat niet geheel om niets onder druk.
Het is bepaald geen gelopen race.
Het is sowieso nooit een gelopen race, denk ik.

De Megapack productie ($2,6 miljoen per stuk) was in Q3 2022 zo'n 62% hoger dan het jaar daarvoor. Dus ook daar is het niet onvoorstelbaar om exponentiele groei te verwachten de komende jaren.
Ben benieuwd naar de complete Q4 cijfers.
  maandag 9 januari 2023 @ 11:53:15 #8
545 dop
pi_207480523
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2023 11:25 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ben benieuwd naar de complete Q4 cijfers.
ik ook, ik ben bang dat het niet helemaal mee gaat vallen.
pi_207482295
quote:
1s.gif Op maandag 9 januari 2023 11:53 schreef dop het volgende:

[..]
ik ook, ik ben bang dat het niet helemaal mee gaat vallen.
Het is geen verrassing dat Tesla de verwachte 1,5 miljoen afgeleverde auto's niet gehaald heeft.
Maar alsnog een groei van ~40% dus ik denk dat de cijfers wel in lijn zijn daarmee.
En dat is vast al grotendeels ingecalculeerd in de huidige koers.

25 januari weten we meer, iig.
pi_207483485
Fastned O+
PostNL O+
ASML O+

Leuk dagje zo.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_207483774
quote:
1s.gif Op maandag 9 januari 2023 15:27 schreef recursief het volgende:
Fastned O+
PostNL O+
ASML O+

Leuk dagje zo.
Zal ff gaan kijken of het hier ook zo'n dagje is :+

edit: ja, het is hier ook zo'n dagje *O*
pi_207484340

Bijna 2 hele euro's *G* *O*
pi_207484342
En heb mezelf afgeleerd om deze dagen te vieren. Morgen krijg je weer een klap de andere kant op. Ik heb ook afgeleerd om dan weer helemaal in rouw te zijn. Nog een half procentje erbij en ik zit weer in de groene cijfers. Dat is wel lekker.
pi_207485013
Nog louter groene dagen dit jaar. Ik kan op dit moment +6,71% voor het jaar noteren. De correctie zal dan straks ook wel fors zijn, dat kan niet anders.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_207485312
quote:
1s.gif Op maandag 9 januari 2023 17:10 schreef recursief het volgende:
Nog louter groene dagen dit jaar. Ik kan op dit moment +6,71% voor het jaar noteren. De correctie zal dan straks ook wel fors zijn, dat kan niet anders.
Keurig!

Hier de berekening ook gedaan voor beide (nogal uiteenlopende) portfolio's:

DeGiro +4,44%
Rabo +4,38%
  maandag 9 januari 2023 @ 18:13:46 #16
545 dop
pi_207485806
tijd om wat calls te schrijven
pi_207486309
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2023 17:37 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Keurig!

Hier de berekening ook gedaan voor beide (nogal uiteenlopende) portfolio's:

DeGiro +4,44%
Rabo +4,38%
Ik kom uit op:

DeGiro: 6,5% (vooral losse aandelen)
Fitvermogen (loopt 1 dag achter): 2,35% (86% world, 14% EM)

Vooral PostNL, ASML en URW gaan hard met een winst in de dubbele cijfers. Alleen is daarmee het bloedbad voor PostNL nog lang niet gecompenseerd.
pi_207486453
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2023 18:49 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Ik kom uit op:

DeGiro: 6,5% (vooral losse aandelen)
Fitvermogen (loopt 1 dag achter): 2,35% (86% world, 14% EM)

Vooral PostNL, ASML en URW gaan hard met een winst in de dubbele cijfers. Alleen is daarmee het bloedbad voor PostNL nog lang niet gecompenseerd.
PostNL heeft idd nog een lange weg te gaan.
Het zal niet direct omvallen maar heel fijn is het ook niet.

Heb vandaag Costco en Chipotle verkocht.
Beiden met een bescheiden winst.

Heb Walgreens Boots Alliance, Stanley Black and Decker, nóg wat Tesla en Realty Income REIT aangekocht.

De eerste 3 zijn duidelijk "gevallen" aandelen, de laatste had ik al een tijdje in het vizier en toch de knoop maar doorgehakt.

Behalve Tesla zijn het historisch gezien "dividend aristocrats" maar de eerste 2 wel met een extra risico.

[ Bericht 0% gewijzigd door TheFreshPrince op 09-01-2023 19:07:25 ]
pi_207491990
Postnl weer op 2 euro, nog 2 te gaan en ik verkoop er weer een paar.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_207493717
quote:
1s.gif Op maandag 9 januari 2023 17:10 schreef recursief het volgende:
Begint alweer met een halve procent in het rood bij mij :')
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_207498009
Gauw maar een stop loss ingesteld op Coinbase (pak nog een bescheiden winst mee):

https://www.nu.nl/economi...t-veel-banen-schrapt.html

edit; hij schiet >2% omhoog _O-

[ Bericht 23% gewijzigd door Black-Death op 10-01-2023 15:56:57 ]
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
  dinsdag 10 januari 2023 @ 20:26:46 #22
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_207502822
Warner Bros Discovery is wel erg hard gegaan. In een dag of 10 is kennelijk de hele outlook van het bedrijf drastisch veranderd om een koerssprong van 30% te rechtvaardigen. Of de markt heeft net ontdekt dat de serie gebaseerd op TLOU over 5 dagen uitkomt..*

Beetje jammer dat ik alleen short puts erop heb. Maar hoef ik tenminste niet na te denken over verkoopkoersen. Ik haal ze terug als 80% van de premie eruit is gelopen (het moeilijke is om vast te houden aan die regel, het kan verleidelijk zijn ze te laten lopen onder het mom "ach die strike wordt toch niet meer gehaald" (<-- dure fouten uit het verleden)).

*ik ga persoonlijk weer een abo nemen om die serie te kijken. De games waren _O_
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_207504038
quote:
10s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 20:26 schreef JimmyJames het volgende:
Beetje jammer dat ik alleen short puts erop heb. Maar hoef ik tenminste niet na te denken over verkoopkoersen. Ik haal ze terug als 80% van de premie eruit is gelopen (het moeilijke is om vast te houden aan die regel, het kan verleidelijk zijn ze te laten lopen onder het mom "ach die strike wordt toch niet meer gehaald" (<-- dure fouten uit het verleden)).
Je kunt doorrollen met je opties naar hogere strikes.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_207504231
Wie zit nog meer vol spanning te wachten op het rendement van de ETF?
pi_207504267
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 21:47 schreef maan_man het volgende:
Wie zit nog meer vol spanning te wachten op het rendement van de ETF?
Heel toevallig was ik er net mee bezig.
Ik dacht gisteren dat de data van het aangemaakte portfolio weg was bij Morningstar maar blijkbaar had ik het ingevuld bij Morningstar.nl en zat ik te kijken op Morningstar.com :')

Afijn, net een snapshot gemaakt (is dus iets te laat) en opgeslagen.

Het uitwerken zal wel even duren :@
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')