Het begon allemaal hiermeequote:Na maanden van onzekerheid is het nu toch echt zover. Elon Musk is officieel eigenaar van Twitter. De man die in april vol enthousiasme een deal sloot - en daar vervolgens eenzijdig van afzag - liet deze maand weten alsnog bereid te zijn 44 miljard dollar neer te leggen. En nu is de kogel door de kerk.
Mogelijk heeft voor Musk meegespeeld dat als hij voet bij stuk had gehouden, hij naar de rechter had gemoeten. Waarschijnlijk wist hij dat zijn kansen in de rechtszaal niet zo groot waren. Zijn bewering dat Twitter niet eerlijk is geweest over de hoeveelheid nep- en spamaccounts horen we in elk geval niet meer. Ook bleek hij opeens wel weer toekomst te zien in Twitter: het zou onderdeel worden van de 'allesomvattende' app X.
Waarom is dit groot nieuws?
De kans is groot dat je dit leest, maar niet zoveel met Twitter hebt. In vergelijking met bijvoorbeeld Facebook en Instagram is het platform relatief klein - in Nederland zijn volgens onderzoeksbureau Newcom 1,1 miljoen mensen dagelijks actief.
Toch wordt Twitter gezien als invloedrijk omdat er veel journalisten, politici en opiniemakers op zitten. Gesprekken en reacties op het nieuws kunnen daardoor verstrekkende gevolgen hebben voor de 'echte wereld'. Het vervult daarmee soms een invloedrijke rol in het maatschappelijke debat. Het is spannend om te zien hoe Musk daarmee omgaat.
Wordt Musk zelf de baas bij Twitter, of wordt hij alleen eigenaar?
Het is wel de verwachting dat hij de leiding op zich zal nemen, zij het tijdelijk. Vannacht werd al bekend dat de top is ontslagen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Game on!
Wat een sadness dat hij zich hiermee bezighoudt.quote:
Nog maar een paar jaar geleden had Musk het imago van een visionair die zijn leven in dienst stelde van grootse dromen over de toekomst van de mensheid.quote:Op woensdag 28 december 2022 22:25 schreef YStec het volgende:
[..]
Wat een sadness dat hij zich hiermee bezighoudt..
Dat is Twitter 1.0quote:Op woensdag 28 december 2022 22:25 schreef YStec het volgende:
[..]
Wat een sadness dat hij zich hiermee bezighoudt..
Deze had-ie ervoor gepost:
[ twitter ]
Dat derde icoontje op de rechterbeen...
Nu niet meer dan? Hij is al jaren koning meme op Twitterquote:Op woensdag 28 december 2022 22:46 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Nog maar een paar jaar geleden had Musk het imago van een visionair die zijn leven in dienst stelde van grootse dromen over de toekomst van de mensheid.
als hij echt slim is geeft hij Rian Johnson en Netflix de schuld voor het uitbrengen van de film Glass Onion. misschien nog een procesje richting Edward Norton?quote:Op woensdag 28 december 2022 22:46 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Nog maar een paar jaar geleden had Musk het imago van een visionair die zijn leven in dienst stelde van grootse dromen over de toekomst van de mensheid.
Want?quote:Op donderdag 29 december 2022 07:54 schreef Sabata het volgende:
[..]
als hij echt slim is geeft hij Rian Johnson en Netflix de schuld voor het uitbrengen van de film Glass Onion. misschien nog een procesje richting Edward Norton?
even in spoiler tags omdat we niet voor ieder alles moeten verklappenquote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
quote:Op donderdag 29 december 2022 08:43 schreef Sabata het volgende:
[..]
even in spoiler tags omdat we niet voor ieder alles moeten verklappenVergezochtSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wind extinguishes a candle and energizes fire
Naast dar het bizar is dat de ceo van een groot bedrijf dit doet, viel het me ook op dat de likes en reply counters niet meer werken. Dacht eerst dat hij de ratio niet leuk zou vinden, maar er zijn meer OPs die dat hebben. Toch rokende servers.quote:Op woensdag 28 december 2022 22:25 schreef YStec het volgende:
[..]
Wat een sadness dat hij zich hiermee bezighoudt..
Deze had-ie ervoor gepost:
[ twitter ]
Dat derde icoontje op de rechterbeen...
welkom in de digitale eeuwquote:Op donderdag 29 december 2022 10:11 schreef speknek het volgende:
[..]
Naast dar het bizar is dat de ceo van een groot bedrijf dit doet, viel het me ook op dat de likes en reply counters niet meer werken. Dacht eerst dat hij de ratio niet leuk zou vinden, maar er zijn meer OPs die dat hebben. Toch rokende servers.
Rijke fantasie inderdaad. De realiteit is nou eenmaal dat het 'grote visionair die alles op eigen kracht doet'-sprookje vooral uit Hollywood afkomstig is en wat minder uit de realiteit. Natuurlijk heb je als individu altijd een bijdrage te leveren en als je geld hebt, dan kun je nog veel meer invloed uitoefenen, maar het leven hangt nou eenmaal ook aan elkaar van toevalligheden. Je ziet ook dat de puissant rijke techondernemers veelal niet zo goed weten wat ze met hun geld moeten en vooral de dromen uit de science fiction die ze hebben gelezen of gekeken proberen te verwezenlijken.quote:
Dit ja.quote:Op woensdag 28 december 2022 21:01 schreef Isdatzo het volgende:
Ah, dus vrij vertaald betekent dat dat het vanaf nu prima is om wetenschappers voor pedofielen te verslijten wanneer ze iets zeggen waarmee je onderbuik het simpelweg niet eens is. Anders zie ik niet zo snel wat er baanbrekend is aan het beleid, want dat hele "reasoned questioning" is niks nieuws.
Ik las laatst dat Tesla een winstmarge van zo'n $10.000 per verkochte auto heeft. Dat is ongekend in de autoindustrie, bedrijven als Toyota en Volkswagen zijn blij als ze een kwart daarvan redden. Op termijn is zo'n "Musk tax" ook niet houdbaar, zeker gezien de vele kwaliteitsissues waar Tesla mee kampt.quote:Op donderdag 29 december 2022 10:26 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het financiële succes van Musk is in mijn ogen ook juist ironisch genoeg behoorlijk gestoeld op die mythevorming. Laten we even kijken naar de P/E ratios in de automarkt:
[ afbeelding ]
Er bestaat een enorm, in mijn ogen vrij irrationeel, geloof in de potentie van Tesla, waardoor het bedrijf gigantisch veel waard is. Zoals ook al eerder in dit topic bleek gaan de traditionele autobouwers zich ook steeds serieuzer mengen in de EV markt en dan blijkt dat die toch ook wel forse slagkracht, kennis en kunde hebben waardoor de toekomst van Tesla er steeds minder rooskleurig uitziet.
Apple levert op veel vlakken ook gewoon echt een premium product en ditto service. Tesla doet dat niet, integendeel. Dat is nu ook wat ze in ieder geval op de Europese markten begint te nekken. Ze hadden dankzij het early adopter effect en de overheidsstimulans initieel een dominante positie in de EV markt, maar die zijn ze inmiddels kwijt. Ze bieden ook niet de kwaliteit van de Duitse automerken of het design van de Italiaanse sportmerken, niet de betaalbaarheid van de budgetlijnen van de grote merken, niet de fijnmazige dealernetwerken voor dienstverlening en ga zo maar door.quote:Op donderdag 29 december 2022 10:45 schreef MoreDakka het volgende:
Apple leeft nog steeds van de Apple tax terwijl die rare vogel Jobs al jaren dood is.
Ik denk dat je tesla ook niet moet zien als autobouwer. De hele metric van waarde van aandelen is compleet fucked, Musk heeft daar in Amerika in ieder geval het meeste van geprofiteerd. En dat doe je niet door hetzelfde te zijn als de rest, natuurlijk.quote:Op donderdag 29 december 2022 10:26 schreef Monolith het volgende:
[..]
Rijke fantasie inderdaad. De realiteit is nou eenmaal dat het 'grote visionair die alles op eigen kracht doet'-sprookje vooral uit Hollywood afkomstig is en wat minder uit de realiteit. Natuurlijk heb je als individu altijd een bijdrage te leveren en als je geld hebt, dan kun je nog veel meer invloed uitoefenen, maar het leven hangt nou eenmaal ook aan elkaar van toevalligheden. Je ziet ook dat de puissant rijke techondernemers veelal niet zo goed weten wat ze met hun geld moeten en vooral de dromen uit de science fiction die ze hebben gelezen of gekeken proberen te verwezenlijken.
Laten we wel wezen, je kunt niet meer de polymath zijn die overal alles vanaf weet, die z'n engineering team kan vertellen hoe ze auto's, raketten of software moeten bouwen, legal welke juridische strategieën ze moeten voeren, finance hoe ze de financiering moeten regelen en ga zo maar door. Doet het leuk in Hollywood of op Netflix, heeft weinig met de realiteit van doen. De manier waarop Musk zich vergaloppeerd als het aankomt op radicaal de boel overhoop gooien met een Jip-en-Janneke begrip van het hoe en waarom van contentmoderatie maakt dat ook wel pijnlijk duidelijk.
Je ziet het hier ook met de verering van zo'n boy wonder hacker die wel even Twitter weer op de rit gaat zetten. Als je ook maar iets weet van grote, complexe softwaretrajecten dan kan je daar alleen maar hoofdschuddend om lachen.
Het financiële succes van Musk is in mijn ogen ook juist ironisch genoeg behoorlijk gestoeld op die mythevorming. Laten we even kijken naar de P/E ratios in de automarkt:
[ afbeelding ]
Er bestaat een enorm, in mijn ogen vrij irrationeel, geloof in de potentie van Tesla, waardoor het bedrijf gigantisch veel waard is. Zoals ook al eerder in dit topic bleek gaan de traditionele autobouwers zich ook steeds serieuzer mengen in de EV markt en dan blijkt dat die toch ook wel forse slagkracht, kennis en kunde hebben waardoor de toekomst van Tesla er steeds minder rooskleurig uitziet.
ik zou eerder een apple-auto rijden dan een tesla denk ikquote:Op donderdag 29 december 2022 10:52 schreef Monolith het volgende:
[..]
Apple levert op veel vlakken ook gewoon echt een premium product en ditto service. Tesla doet dat niet, integendeel. Dat is nu ook wat ze in ieder geval op de Europese markten begint te nekken. Ze hadden dankzij het early adopter effect en de overheidsstimulans initieel een dominante positie in de EV markt, maar die zijn ze inmiddels kwijt. Ze bieden ook niet de kwaliteit van de Duitse automerken of het design van de Italiaanse sportmerken, niet de betaalbaarheid van de budgetlijnen van de grote merken, niet de fijnmazige dealernetwerken voor dienstverlening en ga zo maar door.
Forse winstmarges vereisen ook een verstoorde markt. In een markt met perfecte concurrentie is er effectief nul winst. Je ziet dat in markten die relatief moeilijk te penetreren zijn en waar techbedrijven een de facto monopolie of oligopolie hebben weten te realiseren. De automarkt is een stuk opener en hee veel bedrijven / merken hebben nou eenmaal een solide basis staan waar ze op voort kunnen borduren. De stap naar de EV markt is niet zo gigantisch dat alles wat die merken hebben opgebouwd overboord moet. Dat zie je dan ook terug aan de wijze waarop die nu heel rap de markt aan het overnemen zijn van partijen als Tesla.quote:Op donderdag 29 december 2022 10:42 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik las laatst dat Tesla een winstmarge van zo'n $10.000 per verkochte auto heeft. Dat is ongekend in de autoindustrie, bedrijven als Toyota en Volkswagen zijn blij als ze een kwart daarvan redden. Op termijn is zo'n "Musk tax" ook niet houdbaar, zeker gezien de vele kwaliteitsissues waar Tesla mee kampt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |