Zolang de Nederlander zich niet kan gedragen en aan de regels kan houden is een verbod terecht.quote:Nieuwjaar 2024 wellicht mét vuurwerkverbod
Als de cijfers van incidenten, arrestaties en bekeuringen komend oud en nieuw tegenvallen, gaat de Tweede Kamer in overleg over een eventuele invoering van het verbod.
Na twee jaarwisselingen met vuurwerkverboden, mag er voor het eerst weer uitbundig worden gefeest.
Inzet
'De politie zet met nieuwjaar extra agenten in, inclusief forse inzet van speciale eenheden zoals de Mobiele Eenheid, hondengeleiders en arrestatieteams mocht er ergens iets misgaan', meldt het AD. Als de vuurwerksituatie op te veel plekken uit de hand loopt, dan wordt er voor volgend jaar aangedrongen op een landelijk vuurwerkverbod.
Boete
Knallers en vuurpijlen zijn dit jaar verboden, deze worden gezien als professioneel vuurwerk en mag dus enkel afgestoken worden door personen met een speciaal vuurwerkcertificaat. De boete per illegaal artikel kan al snel oplopen tot zo'n 400 euro. Bron: https://omroepvenlo.nl/ni(...)eebzocIAjJhxfwo9dC8I
Ze zeggen dat ze door een verbod beter kunnen handhavenquote:Op woensdag 28 december 2022 09:58 schreef HSG het volgende:
[..]
Zolang de Nederlander zich niet kan gedragen en aan de regels kan houden is een verbod terecht.
Met een verbod heb je iets waarmee je kan handhaven. Zolang er geen verbod is kan elk burger zeggen "het staat niet in de wet dus het mag".quote:Op woensdag 28 december 2022 10:04 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Ze zeggen dat ze door een verbod beter kunnen handhaven
Bullshit natuurlijk, alles wat er nu afgestoken word is al verboden, daar wordt ook nauwelijks op gehandhaafd, een totaalverbod maakt dit niet anders
Maar er is al een verbod. Bijvoorbeeld op het afsteken van vuurwerk om deze tijd (buiten dat hele lichte spul wat het hele jaar door mag), of het afsteken van illegaal vuurwerk (wat niet voor niks illegaal is).quote:Op woensdag 28 december 2022 10:05 schreef HSG het volgende:
[..]
Met een verbod heb je iets waarmee je kan handhaven. Zolang er geen verbod is kan elk burger zeggen "het staat niet in de wet dus het mag".
Wat een BS. Het heet niet voor niks "illegaal" vuurwerk. Daarnaast het fabeltje van het verbod is de afgelopen twee jaar duidelijk geworden.... Er werd gewoon volop afgestoken en handhaving was onmogelijk.quote:Op woensdag 28 december 2022 10:05 schreef HSG het volgende:
[..]
Met een verbod heb je iets waarmee je kan handhaven. Zolang er geen verbod is kan elk burger zeggen "het staat niet in de wet dus het mag".
Maar er is al lang een verbod. Alleen wordt daar ook niet op gehandhaafd.quote:Op woensdag 28 december 2022 10:05 schreef HSG het volgende:
[..]
Zolang 'een klein deel van de Nederlandse bevolking'. En daar zitten mensen van allerlei achtergronden tussenquote:Op woensdag 28 december 2022 09:58 schreef HSG het volgende:
[..]
Zolang de Nederlander zich niet kan gedragen en aan de regels kan houden is een verbod terecht.
Als er een strijker in je hand ontploft door een fabricagefout of er ontploft een lawinepijl in je straat dan kun je nog lachen. Er is daarnaast een verbod op afsteken van vuurwerk buiten de toestaande tijden maar je moet eens weten hoeveel er alsnog afgestoken wordt. Alsof de gemiddelde Nederlander gewoon schijt heeft aan regels. Tijdens de toestaande tijden wordt het helemaal leuk zoals vuurwerk naar hulpverleners gooien ect.quote:Op woensdag 28 december 2022 10:11 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Maar er is al een verbod. Bijvoorbeeld op het afsteken van vuurwerk om deze tijd (buiten dat hele lichte spul wat het hele jaar door mag), of het afsteken van illegaal vuurwerk (wat niet voor niks illegaal is).
Een totaal gebrek aan serieuze handhaving is het probleem. Niet de aanwezigheid van vuurwerk an sich.
Ja, precies. Dus een totaal gebrek aan serieuze handhaving is het probleem. Niet de aanwezigheid van vuurwerk an sich. Zijn we het er mooi over eens.quote:Op woensdag 28 december 2022 10:25 schreef HSG het volgende:
[..]
Als er een strijker in je hand ontploft door een fabricagefout of er ontploft een lawinepijl in je straat dan kun je nog lachen. Er is daarnaast een verbod op afsteken van vuurwerk buiten de toestaande tijden maar je moet eens weten hoeveel er alsnog afgestoken wordt. Alsof de gemiddelde Nederlander gewoon schijt heeft aan regels. Tijdens de toestaande tijden wordt het helemaal leuk zoals vuurwerk naar hulpverleners gooien ect.
Ik heb twee keer oud&nieuw in Duitsland gevierd en daar is het toch anders. Op 31 december tot 22:00 hoor je helemaal niks. Vanaf 22:00 begint het een beetje, op 00:00 gaat het er op los en na 02:00 is het weer stil. In Nederland gaan we nog even een paar dagen door terwijl het niet mag. Vaak zijn het ook nog kinderen waarbij ik denk "goed opgevoed hoor". Als je toch een groep jongeren aanspreekt op wat ze doen ligt je binnen een uur op het IC.
Nee prima zo'n verbod en je kunt wel gaan klagen maar de maatschappij heeft dit zelf veroorzaakt.
De handhaving is idd een probleem want er zijn niet genoeg mensen om te kunnen handhaven. Maar jij als burger hebt ook een verantwoordelijkheid en daar ligt ook het grote probleem. De Nederlandse burger denkt dat het geen verantwoordelijkheidsgevoel heeft maar jij hebt degelijk een verantwoordelijkheid. Dus ga niet lopen piepen dat er een verbod komt want de maatschappij heeft het zelf veroorzaakt.quote:Op woensdag 28 december 2022 10:28 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ja, precies. Dus een totaal gebrek aan serieuze handhaving is het probleem. Niet de aanwezigheid van vuurwerk an sich. Zijn we het er mooi over eens.
Een klein groepje verpest het voor de rest - dus verbiedenquote:Op woensdag 28 december 2022 09:58 schreef HSG het volgende:
[..]
En dat gaat ineens veranderen als je de wet aanpast, of hoe moet ik dat zien? De halve garen die nu op 20 december een cobra naar een eend gooien gaan dat niet meer doen als je ook het siervuurwerk op oudejaarsavond verbiedt?quote:Op woensdag 28 december 2022 10:33 schreef HSG het volgende:
Maar jij als burger hebt ook een verantwoordelijkheid en daar ligt ook het grote probleem.
Net of het alleen aan vuurwerk ligt. Denk je nou echt dat dit Bert en Ernie zijn die alleen met vuurwerk de overheid gaan bekogelen? Dit is gewoon grotendeels tuig eerste klas dat grotendeels elk feestje aangrijpt om rotzooi te trappen. Of het nu met koningsdag, voetbal of een ander feestje is. Gewoon omdat het kan, al dan niet onder invloed van drank en drugs (ook maar verbieden).quote:Op woensdag 28 december 2022 10:33 schreef HSG het volgende:
[..]
De handhaving is idd een probleem want er zijn niet genoeg mensen om te kunnen handhaven. Maar jij als burger hebt ook een verantwoordelijkheid en daar ligt ook het grote probleem. De Nederlandse burger denkt dat het geen verantwoordelijkheidsgevoel heeft maar jij hebt degelijk een verantwoordelijkheid. Dus ga niet lopen piepen dat er een verbod komt want de maatschappij heeft het zelf veroorzaakt.
Net als ouders met kinderen. Die hebben de verantwoordelijkheid om een kind goed op te voeden dus een kind te leren wat wel en niet mag met vuurwerk. Als de opvoeding stroef loopt is dat hun eigen verantwoordelijkheid.
Dat. + vuurwerk verbieden voor een eend??quote:Op woensdag 28 december 2022 10:38 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
En dat gaat ineens veranderen als je de wet aanpast, of hoe moet ik dat zien? De halve garen die nu op 20 december een cobra naar een eend gooien gaan dat niet meer doen als je ook het siervuurwerk op oudejaarsavond verbiedt?
Waarom zouden ze dat doen? Wat is er mis gegaan met hun dat ze zo ver gaan om een cobra naar een eend te gooien?quote:Op woensdag 28 december 2022 10:38 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
En dat gaat ineens veranderen als je de wet aanpast, of hoe moet ik dat zien? De halve garen die nu op 20 december een cobra naar een eend gooien gaan dat niet meer doen als je ook het siervuurwerk op oudejaarsavond verbiedt?
Het is treurig dat dit soort regels nodig zijn omdat een maatschappij zich niet kan gedragen.quote:Op woensdag 28 december 2022 10:39 schreef theunderdog het volgende:
Het is echt treurig dat wij naar een tijd gaan waar alles veilig en controleerbaar moet zijn.
Als iemand thuis bier drinkt heb ik daar geen last van. Als iemand wijn op een terras drinkt heb ik daar geen last van.quote:Op woensdag 28 december 2022 10:41 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Net of het alleen aan vuurwerk ligt. Denk je nou echt dat dit Bert en Ernie zijn die alleen met vuurwerk de overheid gaan bekogelen? Dit is gewoon grotendeels tuig eerste klas dat grotendeels elk feestje aangrijpt om rotzooi te trappen. Of het nu met koningsdag, voetbal of een ander feestje is. Gewoon omdat het kan, al dan niet onder invloed van drank en drugs (ook maar verbieden).
Daar is de maatschappij verantwoordelijk voor. Vooral het Noord-westen van Europa en met name Nederland zijn mensen te verwend met dit gedrag als gevolg.quote:Fatsoensnormen, respect en gedragsnormen zijn ver te zoeken in de de huidige maatschappij. Maar volgens sommigen ligt dat niet aan opvoeding of ouders: Nee het ligt bijv. aan leraren, politici of de politie! Die dagen uit!
Vuurwerk is een handig middel omdat het ineens "verkrijgbaar" is om mee te gooien/knallen/schieten.
Dat soort volk verdient geen begrip, respect of fatsoen. Kunnen we prima missen uit de samenleving.
En dan is het in het westen nog een tikkeltje erger dan het oosten of noorden denk ik
Waarom zou je je elke dag moeten 'gedragen'? wat is überhaupt je definitie daarvan?quote:Op woensdag 28 december 2022 10:51 schreef HSG het volgende:
[..]
Waarom zouden ze dat doen? Wat is er mis gegaan met hun dat ze zo ver gaan om een cobra naar een eend te gooien?
[..]
Het is treurig dat dit soort regels nodig zijn omdat een maatschappij zich niet kan gedragen.
[..]
Als iemand thuis bier drinkt heb ik daar geen last van. Als iemand wijn op een terras drinkt heb ik daar geen last van.
[..]
Daar is de maatschappij verantwoordelijk voor. Vooral het Noord-westen van Europa en met name Nederland zijn mensen te verwend met dit gedrag als gevolg.
In Spanje of Portugal zie ik dit niet.
Waarom zou je je niet elke dag fatsoenlijk moeten gedragen?quote:Op woensdag 28 december 2022 10:55 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Waarom zou je je elke dag moeten 'gedragen'? wat is überhaupt je definitie daarvan?
Omdat er mensen zijn die leven. Vandaar dat ik naar je definitie vraag van 'gedragen'. Sommige mensen vinden vliegen onfatsoenlijk. Vlees eten, vuurwerk afsteken.quote:Op woensdag 28 december 2022 10:55 schreef HSG het volgende:
[..]
Waarom zou je je niet elke dag fatsoenlijk moeten gedragen?
Je kunt ook oudjaar vieren zonder je te misdragen. Zie ik in genoeg andere landen gebeuren dus waarom kan een Nederlander dat niet? Dan heb jij de definitie van "oudjaar" niet begrepen.quote:Op woensdag 28 december 2022 11:00 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Omdat er mensen zijn die leven. Vandaar dat ik naar je definitie vraag van 'gedragen'. Sommige mensen vinden vliegen onfatsoenlijk. Vlees eten, vuurwerk afsteken.
Oudjaar is niets meer dan een tijdelijke vorm van gecontroleerde anarchie. Hartstikke nuttig. Brood en spelen.
Wees gewoon geen klootzak.quote:Op woensdag 28 december 2022 10:55 schreef HSG het volgende:
[..]
Waarom zou je je niet elke dag fatsoenlijk moeten gedragen?
Daarom moet je dit soort volk ook niet meer in de maatschappij willen. Gewoon weg d'r mee.quote:Op woensdag 28 december 2022 10:51 schreef HSG het volgende:
[..]
Waarom zouden ze dat doen? Wat is er mis gegaan met hun dat ze zo ver gaan om een cobra naar een eend te gooien?
Dat is het zeker.quote:Het is treurig dat dit soort regels nodig zijn omdat een maatschappij zich niet kan gedragen.
Als diegene op het terras later in de auto stapt kun je daar last van krijgen. Vertel dat aan die drie doden eerder deze week.quote:Als iemand thuis bier drinkt heb ik daar geen last van. Als iemand wijn op een terras drinkt heb ik daar geen last van.
hoe meer mensen er zijn, hoe meer dit wel moet, omdat het anders niet leefbaar wordt.quote:Op woensdag 28 december 2022 10:55 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Waarom zou je je elke dag moeten 'gedragen'? wat is überhaupt je definitie daarvan?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |