abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_207241999
Beste Forumleden,

Ik ga binnenkort een schuur/tuinhuis bouwen in de tuin van circa 35m2.

mijn idee is om harthouten funderingsbalken te gebruiken, daar wanden van SLS'en bekleed met dampremmende folie en op de buitenkant douglas zweeds rabart zwart geinpregneerd.

Ik twijfel alleen nog over de fundering, eigenlijk zou mijn voorkeur uitgaan naar een geïsoleerde beton vloer, echter zelf draaien lijkt mij wat veel. Een betonwagen laten komen is hier relatief duur (eiland).

nu zat ik aan een compromis te denken. Is het ook mogelijk om als ondergrond tegels te gebruiken(leggen er al)
vervolgens een laag egaline?
pi_207242075
Fundering van hout moet je niet willen, uiteindelijk, ook al is het hardhout met folie gaat het een keer rotten en dan ben je goed de lul

Weet je hoeveel beton je nodig hebt? Zelf draaien valt opzich wel mee, de machine doet het werk ;)

Kun je niet alleen de punten waar de dragers staan voorzien van een fundering ipv de gehele vloer rondom?

[ Bericht 14% gewijzigd door SnodeSnuiter op 26-12-2022 17:33:47 ]
pi_207242458
quote:
1s.gif Op maandag 26 december 2022 17:27 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Fundering van hout moet je niet willen, uiteindelijk, ook al is het hardhout met folie gaat het een keer rotten en dan ben je goed de lul

Weet je hoeveel beton je nodig hebt? Zelf draaien valt opzich wel mee, de machine doet het werk ;)

Kun je niet alleen de punten waar de dragers staan voorzien van een fundering ipv de gehele vloer rondom?
Circa 6 kuub
pi_207242478
quote:
1s.gif Op maandag 26 december 2022 17:27 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Fundering van hout moet je niet willen, uiteindelijk, ook al is het hardhout met folie gaat het een keer rotten en dan ben je goed de lul

Weet je hoeveel beton je nodig hebt? Zelf draaien valt opzich wel mee, de machine doet het werk ;)

Kun je niet alleen de punten waar de dragers staan voorzien van een fundering ipv de gehele vloer rondom?
Ik heb ze op poeren gezet en de onderste rabatdelen zijn van kunststof.
pi_207242573
Is je tuin 35m2 of is je schuur 35m2?
pi_207243223
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2022 18:04 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Is je tuin 35m2 of is je schuur 35m2?
Mijn toekomstige schuur. Tuin is 200m2
  maandag 26 december 2022 @ 19:05:52 #7
289617 rosita1
Hey Hey, My My
pi_207243309
Zorg dat je goed de erfgrens nog eens nakijkt voordat je gaat bouwen.
pi_207243519
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2022 19:05 schreef rosita1 het volgende:
Zorg dat je goed de erfgrens nog eens nakijkt voordat je gaat bouwen.
Die weet ik.

Maar heeft iemand ook een antwoord op mijn eigenlijke vraag?
  maandag 26 december 2022 @ 19:28:46 #9
289617 rosita1
Hey Hey, My My
pi_207243576
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2022 19:23 schreef gerrit098 het volgende:

[..]
Die weet ik.

Maar heeft iemand ook een antwoord op mijn eigenlijke vraag?
Ik zou wat goedkope krachten inhuren, misschien via-via, die de fundering kunnen leggen. Misschien zelfs het casco al zijn die vaak wel te koop kant-en-klaar. Je kunt ook een verdieping naar beneden maken bijvoorbeeld, ondergronds. Maar met wc (riool), elektra enzovoorts zou ik toch even wat mankracht inhuren voor het ingewikkelde/arbeidsintensieve stuk.
pi_207244075
K
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2022 19:28 schreef rosita1 het volgende:

[..]
Ik zou wat goedkope krachten inhuren, misschien via-via, die de fundering kunnen leggen. Misschien zelfs het casco al zijn die vaak wel te koop kant-en-klaar. Je kunt ook een verdieping naar beneden maken bijvoorbeeld, ondergronds. Maar met wc (riool), elektra enzovoorts zou ik toch even wat mankracht inhuren voor het ingewikkelde/arbeidsintensieve stuk.
Kant en klaar is er in mijn vorm niet niet te krijgen. ik ben zelf elektricien dus dat pak ik sowieso zelf, riool doe ik ook zelf. uiteraard komen er een aantal vrienden om te helpen.

Probleem blijft de fundering. is het mogelijk om te doen zoals ik zij.

want per kuub heb beton heb het volgende nodig,
325 kg cement (13 zakken van 25 kg)
650 kg metselzand (26 zakken van 25 kg)
1300 kg betongrind (52 zakken van 25 kg)
180 liter water.

en dat x 6, dat lijkt mij niet echt een klusje om zelf te doen.

Ik heb dit huis vorig jaar gekocht. en heb helaas niet een enorm budget meer over. ik probeer de kosten onder de ¤10000 te houden. een fundering laten maken kost ongeveer ¤3000 incl transport naar het eiland en dat haalt wel een heel groot gedeelte uit het budget.
  maandag 26 december 2022 @ 20:14:43 #11
289617 rosita1
Hey Hey, My My
pi_207244134
Wat komt er in de schuur te staan? Als dit bijvoorbeeld materiaal is wat voor vocht ontvankelijk is lijkt me dat de vloer goed gedaan moet worden. Gaat het om een paar fietsen? Dan zou ik zeggen, tegel alles lekker.
pi_207244706
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2022 20:14 schreef rosita1 het volgende:
Wat komt er in de schuur te staan? Als dit bijvoorbeeld materiaal is wat voor vocht ontvankelijk is lijkt me dat de vloer goed gedaan moet worden. Gaat het om een paar fietsen? Dan zou ik zeggen, tegel alles lekker.
gedeelte werkplaats, gereedschap etc. Andere gedeelte mancave, wc, bar, beamer, etc
pi_207245154
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2022 17:22 schreef gerrit098 het volgende:
nu zat ik aan een compromis te denken. Is het ook mogelijk om als ondergrond tegels te gebruiken(leggen er al)
vervolgens een laag egaline?
Nee, die egalinelaag gaat gegarandeerd scheuren.
Ik durf wel te stellen dat alles behalve een degelijke betonvloer je uiteindelijk teleur gaat stellen, zowel in een werkplaats als in een mancave.

Ben je van plan om wanden en dak te isoleren?

[ Bericht 7% gewijzigd door Wiedanwel op 26-12-2022 22:49:28 ]
pi_207245209
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2022 20:54 schreef gerrit098 het volgende:

[..]
gedeelte werkplaats, gereedschap etc. Andere gedeelte mancave, wc, bar, beamer, etc
Tegels direct op de ondergrond met een laagje egaline erop lijkt me geen duurzame oplossing. Zou als ik jou was toch liever wat extra geld uitgeven en het dan gelijk goed doen.
pi_207252342
Je kan betonzand laten komen. Dat is zand met grind, hoeft er alleen cement bij.

Maar voor 6m3 met je met 3 molens en 3 man wel een dag aan t draaien.
pi_207259705
Zou ook voor een betonvloer kiezen , je doet het maar een keer goed natuurlijk. wij wonen ook op eiland (texel) maar hier hebben we wel een betoncentrale (gelukkig, al is je beton hier ook voor de hoofdprijs weliswaar . maar beter duur als niet te koop ). Zou dan opteren om de losse onderdelen te laten komen en dan maar even draaien met een man of wat . Een schuur van 35 m2 op tegels moet je niet willen . Denk ook om isolatie onder je vloer !
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_207265367
stelcon platen met een dunner laagje beton een optie ?
pi_207271351
Is een strokenfundering voor alleen de wanden een optie? Dan staat de wand iig mooi op een betonfundering en kun je met betonblokken oid beginnen en boven het maaiveld pas starten met de houtbouw. Scheelt een hoop beton tov een plaatfundering.
Kan ertussen alsnog isolatie met tegels erop, evt nog een laag vlondertegels ofzo erop als je niet tegen betontegels aan wilt kijken.
Zelf alleen ervaring met een plaatfundering trouwens, geen idee of er vereisten zijn voor de ondergrond etc.
pi_207271762
Heb hier betonpoeren gebruikt voor een douglas overkapping.
Binnen de betonpoeren tegels en omringt met betonbanden. Hier zou je evt egaline overheen kunnen gieten. Alleen geen idee hoe dat zich verhoudt met vorst

Op youtube kan je bij gaderotv wel wat filmpjes vinden, heb het uiteindelijk samen gedaan met iemand die er ervaring mee had (uitmeten met laser enzo)

Maar als je een beetje handig bent dan zou het ook zelf moeten lukken.
pi_207750281
Ik ga toch voor een beton fundering.

Beton wagen met pomp is op mijn locatie toch best prijzig.

Nu zag ik deze voorbij komen https://www.gamma.nl/asso(...)rtel-25-kg/p/B630406

Heeft iemand hier ervaring mee?


lijkt mij wel makkelijk, alleen water toevoegen. En de 25 kilo zakken zijn wel handelbaar.

Zou dan gaan om 300 zakjes ongeveer. 😅
pi_207750427
Ik ben deze zomer begonnen met een tuinhuis van 28m2... en heb hem op palen gezet, dit omdat het huisje op een complex staat waar de grond voornamelijk uit veen bestaat..

Terratech schroefpalen kunnen per paal zo'n 1500kg aan. Dat is een veelvoud van het gewicht wat betonpalen van het zelfde formaat kunnen dragen!.

Sowieso zou ik de balken die je als fundering (grond) gebruikt insmeren met carbeleum (of hoe je dat ook noemt).

Mocht je vragen hebben, je mag gerust DMen ;-)

Als je kosten wilt besparen is het misschien leuk om alles wat je nodig hebt zoveel mogelijk 2e hands te kopen, heb ik ook gedaan en denk dat ik wel 70% geld heb bespaard daardoor
Just say hi!
pi_207750958
Kant en klaar is erg duur er gaat ongeveer 12,5 liter uit een zakje van 25 kg.
maar de kwaliteit van de beton is waarschijnlijk constanter dan zelf mengen.

Ik zou eerst een informeren wat een truckmixer kost.
6 kuub is er veel om zelf aan te maken.
en het is hard werken dat spul komt niet vanzelf in de molen en in de fundering
pi_207763561
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 19:39 schreef boertje125 het volgende:
Kant en klaar is erg duur er gaat ongeveer 12,5 liter uit een zakje van 25 kg.
maar de kwaliteit van de beton is waarschijnlijk constanter dan zelf mengen.

Ik zou eerst een informeren wat een truckmixer kost.
6 kuub is er veel om zelf aan te maken.
en het is hard werken dat spul komt niet vanzelf in de molen en in de fundering
¤5000 incl pomp
pi_207763709
Zo dat is inderdaad erg duur welk eiland zit je dat het zoveel kost?

dan zijn die zakjes misschien zo gek nog niet als je een paar mensen kunt regelen
met zijn vieren moet het in een dag te doen zijn.
(wel flink zweten geblazen )

.
pi_207763798
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 13:08 schreef boertje125 het volgende:
Zo dat is inderdaad erg duur welk eiland zit je dat het zoveel kost?

dan zijn die zakjes misschien zo gek nog niet als je een paar mensen kunt regelen
met zijn vieren moet het in een dag te doen zijn.
(wel flink zweten geblazen )

.
Ameland, dit was 1 offerte maar wel incl vlinderen (wat van mij niet perse hoeft.)

Verder dacht ik om misschien eerste week de vorst rand te storten (1/3 van het totaal ongeveer) en een week later de vloer. dan is het ook nog wat verdelen.

[ Bericht 5% gewijzigd door gerrit098 op 29-01-2023 13:15:58 (Info toegevoegd) ]
pi_207763932
Waarom een beton vloer? waarom niet een systeem op poten? ik ben benieuwd naar je afweging! :)
Just say hi!
pi_207766661
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 13:24 schreef Chandler het volgende:
Waarom een beton vloer? waarom niet een systeem op poten? ik ben benieuwd naar je afweging! :)
Het word een multifunctioneel tuinhuis, om te klussen, mancave, logeren, modelbouw en vast nog meer.

er komt ook isolatie onder en vloerverwarming in het beton. systeem op poten lijkt mij een stuk lastiger om te isoleren.
pi_207766999
Zijn prefab funderingsblokken nog iets waar je wat mee kunt? Is ook flink aanpoten om die te sjouwen maar kan je misschien wel weer aardig wat draaiwerk met de molen schelen...
pi_207768240
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 16:06 schreef gerrit098 het volgende:

[..]
Het word een multifunctioneel tuinhuis, om te klussen, mancave, logeren, modelbouw en vast nog meer.

er komt ook isolatie onder en vloerverwarming in het beton. systeem op poten lijkt mij een stuk lastiger om te isoleren.
Ah ik snap wat je wilt gaan bouwen, en nee hoor isoleren is relatief simpel. Kost je een paar latjes extra maar dan heb je ook wat.. :)
Just say hi!
pi_207794837
die 5000 euro was bij storten en afwerken door de aannemer?

dat is wel iets anders dan alleen de kosten voor de beton gebracht met een truckmixer.
heb je geinfomeerd wat dat kost?

hier op het vaste land koop je daar die zakjes niet voor maar wel zonder pomp.
pi_208782022
Ik zit nog steeds in de plan fase, maar ben er nu toch wel van overtuigd om een beton vloer te nemen.

Echter blijf ik toch met de kosten zitten hier op het eiland. Plan is nu om het toch het zelf te draaien met een aantal vrienden en 2 beton molens.

als ik de "plaat" neem is dat 3,5m3 (bij 10cm dikte) dat lijkt mij dan goed zelf te doen.

ik twijfel alleen wel over de vorstrand, volgens de geleerde moet die minimaal 60cm diep zijn en zo'n 30cm breed. De omtrek is 25m dat maakt ongeveer 4,5m3 meer dan de plaat zelf dus.

is zo'n dergelijke vorstrand echt nodig bij een "schuurtje" op zandgrond? Ik kan me niet voorstellen dat een plaat van 35m2 op afgetrild zand aan de wandel gaat en of verzakken.
pi_208783111
Is een vloer van drukvast xps met daarop underlayment en dan droogbouw vloerverwarming niks in dit geval?
  zaterdag 15 april 2023 @ 23:00:43 #33
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_208785229
Gezien al je vragen: mag je dit zomaar vergunningsvrij bouwen?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_208793820
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 19:46 schreef Debuteer het volgende:
Is een vloer van drukvast xps met daarop underlayment en dan droogbouw vloerverwarming niks in dit geval?
ben ik niet mee bekend zal het opzoeken
pi_208793830
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 23:00 schreef GrumpyFish het volgende:
Gezien al je vragen: mag je dit zomaar vergunningsvrij bouwen?
Ja tot een hoogte van 3 meter mag ik vergunningsvrij bouwen
pi_208793867
Om je een beetje een beeld te geven, wij hebben 30m2 zandcement 9cm dik gedraaid met 2 molens in een dag. Ik smeerde dus de andere 2 moesten regelmatig even wachten. Dus ik denk dat je 35m2 met vorstrand in een dag wel draait met 2 molens en 3 man.

Neem wel betonkies, das al zand met grind er door gemengd. Hoef je alleen cement toe te voegen.
pi_208794407
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2023 18:21 schreef Makrolon het volgende:
en beeld te geven, wij hebben 30m2 zandcement 9cm dik gedraaid met 2 molens in een dag. Ik smeerde dus de andere 2 moesten regelmatig even wachten. Dus ik denk dat je 35m2 met vorstrand in een dag wel draait met 2 molens en 3 man.

Neem wel betonkies, das al zand met grind er door gemengd. Hoef je alleen cement toe te voegen.
Waarom geen kant en klaar mix? horbach
pi_208794661
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2023 19:05 schreef gerrit098 het volgende:

[..]
Waarom geen kant en klaar mix? horbach
Omdat dat 10x zo duur is?
pi_208796296
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2022 19:23 schreef gerrit098 het volgende:

[..]
Die weet ik.

Maar heeft iemand ook een antwoord op mijn eigenlijke vraag?
Ik heb hier betonpoeren gebruikt voor het frame.
Ertussen betondbanden en als ondergrond grote beton tegels

Een betonwagen (was eerste keus) was echt tig keer duurder.

Heb het straatwerk overigens laten doen, want dat wil je gewoon strak hebben liggen.

Verder de hele overkapping en schuur van douglas.

Edit:
Had je opmerking over wat je ermee wil doen niet gelezen. In jou geval is mijn situatie niet ideaal. Leuk als schuur zonder isolatie.
pi_208802839
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 18:05 schreef gerrit098 het volgende:
Ik zit nog steeds in de plan fase, maar ben er nu toch wel van overtuigd om een beton vloer te nemen.

Echter blijf ik toch met de kosten zitten hier op het eiland. Plan is nu om het toch het zelf te draaien met een aantal vrienden en 2 beton molens.

als ik de "plaat" neem is dat 3,5m3 (bij 10cm dikte) dat lijkt mij dan goed zelf te doen.

ik twijfel alleen wel over de vorstrand, volgens de geleerde moet die minimaal 60cm diep zijn en zo'n 30cm breed. De omtrek is 25m dat maakt ongeveer 4,5m3 meer dan de plaat zelf dus.

is zo'n dergelijke vorstrand echt nodig bij een "schuurtje" op zandgrond? Ik kan me niet voorstellen dat een plaat van 35m2 op afgetrild zand aan de wandel gaat en of verzakken.
Het grootste probleem zit in het "opvriezen" bij vorst. de vorstrand voorkomt kou die onder de vloer door trekt (simpel gezegd).
Een hectar vloertje kun je niet toepassen? Geen idee of dit hier mag maar voorbeeldlinkje: https://www.hectar.nl/



Grij sis beton in EPS vormplaten
?
pi_208809000
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2023 19:29 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Omdat dat 10x zo duur is?
Big-Bag Beton (Zand+Grind) (1m³) 1500 kg ¤98.50
12 x Portland cement 25kg ¤95.88
per kuub ¤194.38

84 keer (1m3) kant en klaar beton mix 25 kg = ¤315

het is 1,6 zo duur volgens mij, redelijk verschil. maar je kan het er wel zo in pleuren, zonder mengverhoudingen etc en het is handzaam.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')