abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_207197604
Welkom in het algemene warmtepompen topic.

Omdat het de topicreeks zonnepanelen vervuild begon te raken met informatie over warmtepompen hierbij een apart draadje.

Hoe werkt een warmtepomp
De basiswerking een warmtepomp kan simpel uitgelegd worden; het onttrekken van warmte uit lucht of grond, door middel van stroom.
Er zijn 2 soorten warmtepompen; luchtwarmtepompen, en grondwarmtepompen. Ook wel; luchtgekoppelde en grondgekoppelde systemen.

Bij een grondgekoppeld systeem wordt de warmte onttrokken uit het water in de grond wat omhoog gepompt wordt. Hiervoor wordt stroom gebruikt. Bij luchtwarmtepompen wordt de buitenlucht gebruikt als warmtebron (ook bij temperaturen onder nul!), en hiervoor wordt ook weer stroom gebruikt.

Luchtgekoppelde systemen (luchtwarmtepompen) zijn vooral interessant bij bestaande bebouwing. Ze zijn eenvoudig in te zetten in elke woning, en vragen geen grote aanpassingen. Ze kunnen gecombineerd worden met een bestaande CV (bivalente opstelling), of standalone worden ingezet (monovalent). Eventueel in combinatie met een boilervat voor tapwater. In combinatie met een CV kan er met een relatief kleine pomp gewerkt worden, die als backup de CV heeft. Ook wordt de CV dan nog ingezet voor tapwater. Zonder CV (all-electric, gas eruit!) moet de pomp groter gekozen worden, en niet elke woning is ervoor geschikt.

De voor- en nadelen:
• Luchtwarmtepompen zijn slecht in het maken van (heel) heet water. Dus tapwater maken is moeilijker, en als je alleen radiatoren hebt en een slecht geïsoleerde woning, zal het rendement niet geweldig zijn.

• Luchtwarmtepompen zijn eenvoudig in vrijwel elke woning in te zetten, het type pomp (alleen, of samen met CV) hangt af van uw woning (wel/geen vloerverwarming / isolatie) en van uw gasverbruik.
Bij een dergelijke installatie komt er altijd een buitenunit ergens te staan (soort airco-unit).

Types LWP:
Bij Luchtwarmtepompen zijn er verschillende types. Naast Bivalent en Monovalent kan een warmtepomp ook nog zijn warmte anders afgeven.
In de meeste gevallen praten we bij een LWP over een LWWP (Lucht-Water Warmtepomp).
Lucht onttrekken van buiten en deze overbrengen naar een waterleiding (uw afgiftesysteem).

Ook hierin zijn weer 2 types mogelijk, mono-unit of split-unit.
Een mono unit wordt in Nederland minder gebruikt maar is zeker mogelijk.

Mono houdt in dat het cv water enkel alleen door de buitenunit heen gaat, er is in dit systeem geen echte binnen unit; hooguit dat er binnen een buffer vat staat.
Er is hierdoor een snellere overbrenging van hitte mogelijk waardoor het rendement hoger ligt.
Het nadeel is echter dat bij strenge vorst er kans bestaat dat de leidingen bevriezen.

Split unit houdt in dat er koudemiddel tussen de buiten en binnenunit stroom.
Binnen wordt het koudemiddel om de waterleiding heen geleidt waardoor deze warmte overbrengt aan het centrale verwarmingssysteem (radiatoren/vloerverwarming/convectoren etc).

De andere unit is een LLWP (Lucht-Lucht warmtepomp).
Dit is niets meer dan een Airco.

Buiten unit zuigt lucht aan, verwarmt koelmiddel door compressie uit te voeren, koelmiddel stroom naar binnenunit, aangezogen lucht in de ruimte blaast hier langs heen en wordt verwarmd (of gekoeld!) en blaast deze in de ruimte.

Grondgekoppelde systemen (grondwarmtepompen) zijn vooral interessant in nieuwbouwwijken waarbij er in 1 keer 100 bronnen geboord kunnen worden, dit scheelt natuurlijk aanzienlijk in kosten, en het is toch braakliggend terrein. Ook bij grote nieuwbouwwoningen kan het interessant zijn. Per woning zijn er tussen de 3 en 6 boringen nodig van 50 tot 150 meter diep. Hier gaat een gesloten buizensysteem in. Een bron begint op 11 graden, en deze daalt over de jaren naar een temperatuur van 6 graden. De daling kan afgeremd worden door in de zomer te koelen (gratis!) en deze warmte weer de grond in te sturen. Ook kan er door middel van zonnecollectoren extra warmte ingevoed worden in de bodem waardoor de bron zelfs op 11 graden blijft, en het overall rendement hoger is en blijft.

De voor- en nadelen:
• Grondwarmtepompen zijn een stuk beter in het maken van heet water;
• Je móet koelen met grondwarmtepompen (dit kan een voordeel óf nadeel zijn), dit koelen is wel gratis;
• Geen buitenunit nodig;
• Kan niet overal door de benodigde boringen;
• Hogere investering, iets hoger rendement.
• Buitenunit kosten wat ruimte, en zijn niet geheel stil.

Types grondwarmtepompen:
Ook bij grondwarmtepompen zijn er 2 types mogelijk.
Water-Water (bron)
Aarde-Water (grond warmte)
Beide principes werken echter hetzelfde. De een vangt zijn water uit bronwater, de andere uit de warmte van de aarde diep in de grond.

LWP:
Bivalent split - Techneco Elga 5kW
Monovalent split 1 fasig - Techneco Loria (4-10kW) met of zonder boilervat (zonder = bivalent).
Monovalent split 3 fasig - Nefit Enviline (3-16kW) met of zonder boilervat (zonder = bivalent).
Monovalent Monobloc 3 fasig - Nefit Enviline (5-17kW) met of zonder boilervat (zonder = bivalent).

Zowel de Loria als de Nefit Enviline zijn ook all-in-one te verkrijgen.
Hier zit dan een 190L boiler in de unit ingebouwd.
Bij de Loria heet dit een Duo, bij de Enviline heet fit Tower.

Uiteraard zijn er nog veel meer merken te verkrijgen, dit is slechts een klein voorbeeld.
pi_207198011
Zouden jullie trouwens altijd een L/W combineren met een L/L voor de koeling? Of voor de bovenverdieping gewoon fancoils hangen?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_207198182
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 11:48 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Zouden jullie trouwens altijd een L/W combineren met een L/L voor de koeling? Of voor de bovenverdieping gewoon fancoils hangen?
Lucht/lucht is net zo duur en onafhankelijk.
Door condenseren van de leidingen en de ouderwetse fancoils met meer lawaai zou ik altijd multiesplit verkiezen boven fancoil
Vakman pur sang
pi_207198203
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 december 2022 12:00 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Lucht/lucht is net zo duur en onafhankelijk.
Door condenseren van de leidingen en de ouderwetse fancoils met meer lawaai zou ik altijd multiesplit verkiezen boven fancoil
Dus Sww en vloerverwarming op de L/W en de bovenverdieping op multisplits?

Het liefst leg ik namelijk geen vloerverwarming aan op de bovenverdieping omdat ik dan de trap ook kan gaan verbouwen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_207198307
Ik zou voor koelen airco's gebruiken. Voordeel is dat je ook direct een back-up verwarming hebt.
pi_207198338
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 11:48 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
L/L koeling omdat deze ook de vocht uit je huis halen. Ik zou uberhaupt altijd voor L/L koeling kiezen, zelfs met een W/W warmtepomp. De warmte kan je in de grond terugstoppen met een PVT paneel in de zomer.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207198365
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 12:01 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Het liefst leg ik namelijk geen vloerverwarming aan op de bovenverdieping omdat ik dan de trap ook kan gaan verbouwen.
vloerverwarming is optioneel, geen must.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207198503
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 12:13 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
vloerverwarming is optioneel, geen must.
Maar wel veel comfortabeler en je bouwt thermische massa op.
Ik heb enorme raampartijen dus koudeval is wel een ding. Uit efficiency zat ik te denken om alles met 1 warmtepomp te doen maar misschien is splitten wel een goede optie idd.

Koele lucht van boven kan ik dan middels de wtw ook verspreiden naar de beneden verdieping. Vind die units altijd zo lelijk.
pi_207199250
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 12:01 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Waarom moet de trap verbouwd worden ?
Wij hebben 2 25mm uponor leidingen door het plafond laten boren vanaf de cv ketel (waar straks de warmtepomp komt), daarmee worden 5 groepen op zolder bediend

Er komen denk ik nog wel l/l airco's bij voor de koeling, omdat er veel ramen zitten op zuid.
pi_207199498
quote:

[..]

Je kan bij het aanleggen van vloerverwarming toch ruimte vrijlaten voor een aanpassing aan de trap?

Duidelijke foto's maken (met wat duimstokken / meetlinten erbij) en je zit altijd safe.
pi_207199503
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 december 2022 13:20 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Waarom moet de trap verbouwd worden ?
Wij hebben 2 25mm uponor leidingen door het plafond laten boren vanaf de cv ketel (waar straks de warmtepomp komt), daarmee worden 5 groepen op zolder bediend

Er komen denk ik nog wel l/l airco's bij voor de koeling, omdat er veel ramen zitten op zuid.
Omdat zelfs droogbouw 2 cm dikte vereist en als ik dat op de huidige vloer leg dan komt de trap niet meer uit.
pi_207199516
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 13:44 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je kan bij het aanleggen van vloerverwarming toch ruimte vrijlaten voor een aanpassing aan de trap?
Moeten alle treden omhoog. Als je een ongelijke tred maakt dan leidt dat tot gevaarlijk situaties.
pi_207199530
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 13:44 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Moeten alle treden omhoog. Als je een ongelijke tred maakt dan leidt dat tot gevaarlijk situaties.
Het kan wel interessant zijn idd :+

Naja, ik heb sowieso geen vloerverwarming hier, doe alles met Jaga convectoren, ook boven.
pi_207199583
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 13:44 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Omdat zelfs droogbouw 2 cm dikte vereist en als ik dat op de huidige vloer leg dan komt de trap niet meer uit.
Ach ok bij ons is ie gefreesd in de dekvloer. Was wel poreus dus de frezer zat wat te miepen maar uiteindelijk ligt alles erin.
pi_207199698
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 13:49 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Ach ok bij ons is ie gefreesd in de dekvloer. Was wel poreus dus de frezer zat wat te miepen maar uiteindelijk ligt alles erin.
Ja ik heb boven een broodjesvloer en laminaat, geen ruimte om te frezen gok ik.
pi_207199849
quote:
1s.gif Op donderdag 22 december 2022 20:39 schreef Lospedrosa het volgende:
En ik weet niet hoe je de monteur benadert? Maar hij heeft een degelijk product neergehangen met ws niet al te hoge marge, die doet wat die moet doen en volgens bestek van de aannemer.
Hem aanvallen “van dit is niet goed” werkt zwaar averechts. Beter benader je het anders, wat sympathieker, daarmee kom je altijd verder.
Leuk verhaal dit, maar als installatiebedrijf heb je gewoon aan wetgeving te voldoen als je een warmtepomp ophangt. 40dB op de erfgrens in de nacht, 45dB overdag. Voldoet de positie van de buren bij @Doedezemaar niet dan moeten ze een andere plek zoeken. Een klant schofferen heeft nul zin en werkt alleen maar averechts.

De overheid heeft zelfs rekentools beschikbaar gesteld zodat berekend kan worden of een bepaalde plek wel voldoet. Juist om dit soort situaties te voorkomen. Daarom ook op zoek naar de onderbouwing van die specifieke plek. Die zal er hoogstwaarschijnlijk niet zijn gezien de reactie van de installateur.
pi_207201073
quote:
2s.gif Op vrijdag 23 december 2022 14:08 schreef ArnosL het volgende:

[..]
Leuk verhaal dit, maar als installatiebedrijf heb je gewoon aan wetgeving te voldoen als je een warmtepomp ophangt. 40dB op de erfgrens in de nacht, 45dB overdag. Voldoet de positie van de buren bij @:doedezemaar niet dan moeten ze een andere plek zoeken. Een klant schofferen heeft nul zin en werkt alleen maar averechts.

De overheid heeft zelfs rekentools beschikbaar gesteld zodat berekend kan worden of een bepaalde plek wel voldoet. Juist om dit soort situaties te voorkomen. Daarom ook op zoek naar de onderbouwing van die specifieke plek. Die zal er hoogstwaarschijnlijk niet zijn gezien de reactie van de installateur.
Uiteindelijk blijft het lastig.

Een warmtepomp die aan 40dB voldoet, kan op een mistige dag met veel defrosts daar wel dik boven komen.
En een plat dak of een muursteun kan ook trillingen doorgeven en als een versterker werken.
Dat laatste heb ik hier meegemaakt, ik kon hem op sommige plekken niet horen maar in de tuin van de buren klonk het als een aggregaat en dat was puur de muur die het geluid doorgaf.

Eenmaal op een eigen sokkel hoor ik hem niet meer boven het bladergeruis uit en binnen sowieso niet.
pi_207201518
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 15:24 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Uiteindelijk blijft het lastig.

Een warmtepomp die aan 40dB voldoet, kan op een mistige dag met veel defrosts daar wel dik boven komen.
En een plat dak of een muursteun kan ook trillingen doorgeven en als een versterker werken.
Dat laatste heb ik hier meegemaakt, ik kon hem op sommige plekken niet horen maar in de tuin van de buren klonk het als een aggregaat en dat was puur de muur die het geluid doorgaf.

Eenmaal op een eigen sokkel hoor ik hem niet meer boven het bladergeruis uit en binnen sowieso niet.
Klopt, daarom moet je op een muurbeugel ook altijd trillingsdempers toepassen tussen de beugel en de warmtepomp en is het verstandig om daarnaast tussen de muur en de beugel ook nog een stuk rubber te plaatsen. Daarmee los je de resonantieproblemen op.

Een plek die aan de 40dB voldoet zal trouwens op een mistige dag met veel defrosts daar niet boven komen. Voor geluidsberekeningen worden meetdata op basis van vol vermogen (100% compressor en ventilator) gebruikt. Veel fabrikanten hebben whitepapers voor geluid opgesteld met inputdata, daar kan mee gerekend worden. Op Tweakers staan wel linkjes naar de papieren van veel fabrikanten, standaard zitten de meesten rond de 60dB bij de bron.

Een ijsplaat als gevolg van veel defrosts kan wel veel geluid doorgeven. Hier hoor ik hem nu ook niet draaien terwijl ie hierboven op een houten dak (dus boven verblijfsruimte) staat te draaien. Vorige week na veel defrosts hoorden we hem op een gegeven moment wel. Toen lag ie ook vast vanwege de hoeveelheid ijs die er omheen lag en werkten de trillingsdempers dus minder goed.
pi_207201875
quote:
2s.gif Op vrijdag 23 december 2022 15:46 schreef ArnosL het volgende:
Klopt, daarom moet je op een muurbeugel ook altijd trillingsdempers toepassen tussen de beugel en de warmtepomp en is het verstandig om daarnaast tussen de muur en de beugel ook nog een stuk rubber te plaatsen. Daarmee los je de resonantieproblemen op.
uit de praktijk is dat niet altijd zo. Uiteindelijk is het verplaatsen van mijn buitenunit de enige oplossing geweest.
pi_207202190
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 16:06 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
uit de praktijk is dat niet altijd zo. Uiteindelijk is het verplaatsen van mijn buitenunit de enige oplossing geweest.
Vanwege resonantie op een muurbeugel?
pi_207202336
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 16:27 schreef ArnosL het volgende:

[..]
ja, het servies rinkelde in de keukenkastjes bij mijn buren.
pi_207202510
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 16:27 schreef ArnosL het volgende:

[..]
Hier hadden we toen ook wat dingen geprobeerd, geen vooruitgang. Het valt niet mee om een unit van 100 kilo die aan de muur hangt akoestisch te ontkoppelen.

Uiteindelijk was op een eigen fundering de oplossing. Direct op de tegels met rubber voeten had wss ook gewerkt maar wilde het wel wat netjes en zo (op deze hoogte) hoefde er ook geen kabel of buis aangepast te worden. Uiteindelijk staat hij nu op de plek waar hij eerst hing, zelfde hoogte, zelfde afstand maar niet meer aan de muur.
pi_207203138
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 16:52 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Hier hadden we toen ook wat dingen geprobeerd, geen vooruitgang. Het valt niet mee om een unit van 100 kilo die aan de muur hangt akoestisch te ontkoppelen.

Uiteindelijk was op een eigen fundering de oplossing. Direct op de tegels met rubber voeten had wss ook gewerkt maar wilde het wel wat netjes en zo (op deze hoogte) hoefde er ook geen kabel of buis aangepast te worden. Uiteindelijk staat hij nu op de plek waar hij eerst hing, zelfde hoogte, zelfde afstand maar niet meer aan de muur.
dat was bij mij ook de oplossing. Op de grond zetten, ik heb hem gewoon op de tuintegels staan en dat werkt prima.
pi_207204683
Hij hangt hier aan de buitenmuur op beugels en trildempers. Maar nog nooit gehoord binnen. De buren wonen te ver weg.
Tis wel een stevige spouwmuur en geen ruimte die eraan grenst waar we leven.
Vakman pur sang
pi_207204792
quote:
2s.gif Op vrijdag 23 december 2022 14:08 schreef ArnosL het volgende:

[..]
Leuk verhaal dit, maar als installatiebedrijf heb je gewoon aan wetgeving te voldoen als je een warmtepomp ophangt. 40dB op de erfgrens in de nacht, 45dB overdag. Voldoet de positie van de buren bij @:doedezemaar niet dan moeten ze een andere plek zoeken. Een klant schofferen heeft nul zin en werkt alleen maar averechts.

Wie zegt dat het niet voldoet?
Vakman pur sang
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')