Ik koop natuurlijk een pakje vluggort. Dat hoeft niet geweekt te worden en is net als de rest 40 tot 45 minuten klaar.quote:Op woensdag 21 december 2022 07:45 schreef junkiesietze het volgende:
Gort is gepelde wintergerst. Parelgort is rond geslepen gort. Het wordt vooral gebruikt als basis voor gortepap en in watergruwel. De gort moet 12 uur geweekt en daarna ongeveer een uur gekookt.
klinkt goed
@FreshFruitquote:Op woensdag 21 december 2022 13:47 schreef RedFever007 het volgende:
Snelkookpan, snelkookpan FOK!kers met goeie topics hou ik lekker van
40 tot 45 minuten in een snelkookpan?quote:Op woensdag 21 december 2022 23:32 schreef Also-von-Oder het volgende:
[..]
Ik koop natuurlijk een pakje vluggort. Dat hoeft niet geweekt te worden en is net als de rest 40 tot 45 minuten klaar.
Enne je kunt het als een pans gerecht bereiden.
Ja, eerst water er in, dan de aardappelen (voor-geschilde kruimige aardappelen) daarboven de boerenkool en het gort. En daarboven op weer wat speklappen en evt een verse worst (dan wel Gelderse worst).quote:Op woensdag 21 december 2022 23:34 schreef maily het volgende:
[..]
40 tot 45 minuten in een snelkookpan?
Zolang duurt het bij mij in een gewone pan ....quote:Op woensdag 21 december 2022 23:43 schreef Also-von-Oder het volgende:
[..]
Ja, eerst water er in, dan de aardappelen (voor-geschilde kruimige aardappelen) daarboven de boerenkool en het gort. En daarboven op weer wat speklappen en evt een verse worst (dan wel Gelderse worst).
Enne, de boerenkool kun je ook voorgesneden kopen in een zak (verkrijgbaar in het koelvak van de supermarkt).
Ja, misschien kan heb mij ook sneller? In dat geval moet ik het nog eens korter proberen te koken.quote:Op woensdag 21 december 2022 23:48 schreef maily het volgende:
[..]
Zolang duurt het bij mij in een gewone pan ....
Vandaar mijn vraag.
Dat is ook een interessante suggestie best (lange usernaam). Tot nu toe heb ik het ook zelden geprobeerd het in een kleinere pan. Maar ik ben er niet van overtuigt dat' jouw reactie' de perfecte oplossing is. Maar hey, ik ben ook niet overtuigt dat mijn oplossing perfect is.quote:Op donderdag 22 december 2022 18:04 schreef No239SquadronRAF het volgende:
Gewoon je snelkookpan als gewone pan gebruiken, dus deksel er maar half op/niet vastgeklemd. Je kook het blijkbaar toch al de normale kooktijd en niet korter (waar een snelkookpan normaal voor bedoeld is).
Helemaal afhankelijk van de hoeveelheid Boerenkool en andere producten die je in de een-pans gerecht toe voegt).quote:Op woensdag 21 december 2022 23:34 schreef maily het volgende:
[..]
40 tot 45 minuten in een snelkookpan?
Nee, kokend water heeft één temperatuur, behalve een paar minuutjes tot het water op temperatuur is nadat je de koude producten er in hebt gegooid, maakt het verder voor de kooktijd niet uit hoeveel je maakt.quote:Op vrijdag 23 december 2022 03:07 schreef Also-von-Oder het volgende:
[..]
Helemaal afhankelijk van de hoeveelheid Boerenkool en andere producten die je in de een-pans gerecht toe voegt).
Weet je het zeker? Want je gooit een laagje water (nog geen 7 cm diep) in de snelkookpan... net genoeg om de aardappels onder water te zetten. En dan gooi je de rest erboven op, tot aan de deksel. Dus feitelijk stoom je de rest klaar. Maar het water moet bijna allemaal verdampt zijn, wil al het eten goed bereid zijn. Want 85% van het eten ligt niet in het water. En dan maakt de kooktijd (naar mijn inzicht) wel degelijk uit.quote:Op vrijdag 23 december 2022 12:34 schreef No239SquadronRAF het volgende:
[..]
Nee, kokend water heeft één temperatuur, behalve een paar minuutjes tot het water op temperatuur is nadat je de koude producten er in hebt gegooid, maakt het verder voor de kooktijd niet uit hoeveel je maakt.
Dit is de oplossing...Fuck de snelkookoplossing. Deksel niet afsluiten, aardappels onderwater, boerenkool erop....Wachten tot het kookt...dan worst/vlees erbovenop en dan 15/20 minuten op een laag pitje laten koken totdat de aardappels zacht zijn (makkelijk te doorprikken met een vork) Een stampot is echt het meest makkelijke gerecht na het bakken van een ei.quote:Op donderdag 22 december 2022 18:04 schreef No239SquadronRAF het volgende:
Gewoon je snelkookpan als gewone pan gebruiken, dus deksel er maar half op/niet vastgeklemd. Je kook het blijkbaar toch al de normale kooktijd en niet korter (waar een snelkookpan normaal voor bedoeld is).
Valt je boerenkool daar niet gewoon doorheen?quote:Op zaterdag 24 december 2022 05:44 schreef Vanyel het volgende:
https://www.amazon.com/Tr(...)sories/dp/B07FY3X2J4
Iets als dit zoek je
Hij legt de aardappels op dat rek, niet de boerenkool.quote:Op zaterdag 24 december 2022 07:34 schreef hilliebillie het volgende:
[..]
Valt je boerenkool daar niet gewoon doorheen?
Ik vraag me af wat in deze je voordeel van de snelkookpan is. Kun je niet beter een grote pan aanschaffen dat je het op het fornuis kookt? Zowel de aardappels als de boerenkool zijn in 20 minuten gaar. Dus snap niet zo goed dat het in een snelkookpan dan langer duurt, zou denken dat dat dan ook sneller gaat juist.
Maar ik heb zelf niet zo’n pan, dus misschien laat ik me misleiden door de naam
Zo doe je het in een normale pan toch ook? Alleen giet je het dan af en hoeft het niet droog te koken.quote:Op zaterdag 24 december 2022 01:52 schreef Also-von-Oder het volgende:
[..]
Weet je het zeker? Want je gooit een laagje water (nog geen 7 cm diep) in de snelkookpan... net genoeg om de aardappels onder water te zetten. En dan gooi je de rest erboven op, tot aan de deksel. Dus feitelijk stoom je de rest klaar. Maar het water moet bijna allemaal verdampt zijn, wil al het eten goed bereid zijn. Want 85% van het eten ligt niet in het water. En dan maakt de kooktijd (naar mijn inzicht) wel degelijk uit.
Ik wil dit nog wel eens proberen/ een kans geven.quote:Op zaterdag 24 december 2022 08:46 schreef Donna het volgende:
[..]
Zo doe je het in een normale pan toch ook? Alleen giet je het dan af en hoeft het niet droog te koken.
Boerenkool heb ik binnen 30 min. klaar.
20 min. koken en nog wat tijd voor de rest.
Wat ik leuk vind om te horen is dat jij ook vooruit kookt en het dan wss invriest; doe ik ookquote:Op zondag 25 december 2022 02:33 schreef Also-von-Oder het volgende:
Ik wil dit nog wel eens proberen/ een kans geven.
We zijn nooit uitgeleerd... Dus wie weet hoe we de stamppot boerenkool nog kunnen brengen.
Hey Tengano, hartelijk dank voor jou reactie!quote:Op donderdag 5 januari 2023 00:28 schreef Tengano het volgende:
[..]
Wat ik leuk vind om te horen is dat jij ook vooruit kookt en het dan wss invriest; doe ik ook![]()
En snelkookpannen zijn best super (helemaal met de huidige energieprijzen) en eigenlijk gebruik ik niet zo heel vaak meer een gewone pan, en zeker niet voor de boerenkool, waar ik gek op ben![]()
![]()
Omdat ik grote hoeveelheden maak, doe ik het als volgt:
1 Aardappels apart koken in een snelkookpan. Afgieten en opzij zetten. Kan ook een dag van tevoren.
2 Boerenkool koken in de snelkookpan met een laagje water onderin en dan zo'n zeefje en daar de boerenkool op.
3 In een wadjang bak ik spekjes, knoflook, uien en vervolgens nog even wat gesneden stukjes rookworst.
In de wadjang potpouri doe ik kruiden/smaakmakers en die kun je naar je eigen wens en smaak invullen.
Vervolgens meng ik in de wadjang alles door elkaar; de potpouri, de aardappelen en de boerenkool en bak ik nog heel even door en 'stamp' ik een beetje. Ik voeg als laatste zout toe en proef af. Als ik niet tevreden mocht zijn kan ik nu nog smaakmakers toevoegen en door het mengsel scheppen.
Ik heb zelf grote pannen en heeeeeele grote pannen. Dus het mengen doe ik soms in een hele grote pan als ik veel boerenkool heb in totaal. Mijn grootste pan is 35 liter en daar past iets dergelijks altijd in. Maar ik heb ze ook wat bescheidener zoals iets van 15 liter. Ik kies gewoon de pan die matcht met mijn totale hoeveelheid en wat ik aan boerenkool, met een aanbieding oidop de kop heb kunnen tikken
En soms (zelden) kan ik zeg maar 'het huwelijk' maken in mijn wadjang en dat is natuurlijk ook prima, maar bij grote hoeveelheden lukt dat dus niet meer.
En dat lijkt groot zo'n pan, maar onthoudt goed dat als een pan echt tot aan de rand toe vol zit dat je bijna ook niet meer kunt mengen of roeren en dan heb je een dik probleem als je nog wat zout wilt toevoegen en alles egaal wilt mengen....
Het is gewoon veel fijner als een pan bijvoorbeeld maar halfvol zit en je nog zat ruimte over hebt om makkelijk te husselen, en bovendien voel je je dan een echte kok!![]()
Daarnaast stamp ik het ook niet helemaal in elkaar tot je geen verschil meer ziet in aardappel of boerenkool en je een soort babyvoer krijgt en iedere hap hetzelfde smaaktBij mij zitten er gewoon nog stukjes aardappel in; dat geeft een interessantere smaakbeleving omdat je dan nog aardappel kunt proeven en het ziet er ook aantrekkelijker uit; vind ik
![]()
Hou trouwens rekening dat je ongeveer 1 deel boerenkool neemt, en twee delen aardappels dan kom je redelijk goed uit.
Mijn mega hoeveelheid boeren kool ben ik een keer gestart met 10 kilo aardappelen en 5 kilo uienmaar zo gek maak ik het dus niet meer.
En snelkookpannen gebruik ik dus, omdat het sneller gaat, en het minder energie verbruikt. Bovendien zet ik zo'n snelkookpan na 5 minuten koken ook nog even in 'de hooikist'; dat scheelt weer energie. En als ik dan ook nog op inductie kook krijg ik ook nauwelijks kookvocht in mijn huis; ook fijn en dat lukt niet met een gewone pan. En als je dingen na elkaar maakt in dezelfde snelkookpan dan hoef je het ook niet zo precies af te wassen en af te drogen.
Voor de rest: Boerenkool
Tengano in GC / Wat zijn jouw goede voornemens voor 2023?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |
Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.
Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.
Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe
Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop