abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_207241787
Heeft iemand hier überhaupt de term "long covid" wel eens in het echte leven gehoord? Ik zie er voornamelijk hier en op Twitter en de rest discussies over, waarbij het containerbegrip dat het is, beide extreme kanten van het spectrum faciliteert om hun gelijk zogenaamd aan te tonen. Vooral een vermoeiende discussie, een soort parallelle wereld terwijl het gewone normaal doordraait.

Om af te sluiten met één van de betere nummers van @Molo 's favoriete zanger:

When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
pi_207241839
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2022 05:00 schreef Za het volgende:

[..]
Vorige varianten of vaccins beschermen niet tegen Omicron.
Zeker wel.
Niet perfect natuurlijk, maar ze beschermen je zeker weten.
quote:
Welk bewijs bedoel je?
Dat er het nodige met Covid-19 speelt in China.
quote:
Het is heden griepseizoen in het noordelijk deel van China, waarvan ook Beijing onderdeel uitmaakt.
Afgezien jouw post, heb ik daar nog niets van gelezen. Waar kan ik hierover betrouwbare bronnen vinden?
Want alle andere bronnen vind jij niet betrouwbaar die hier gepost worden, terwijl dit toch allemaal gerespecteerde sites zijn.
quote:
Wanneer je naar deze bronnen gaat kijken zie je dat het onbevestigde berichten betreft, anonieme bronnen, Britse schattingen, data die niet beschikbaar is etc.
Maar wel betrouwbare sites. Niet zomaar vage sites die zomaar iets uit hun duim zuigen.
quote:
Kortom, speculatie.
Maar jouw claim over griepseizoen, waar jij heen bron voor kan leveren, is wel betrouwbaar?

Er worden hier gewoon gerespecteerde sites gebruikt als bron. Dus kunnen we redelijk betrouwbaar aannemen, dat deze informatie klopt.
Zeker als de chinese overheid, welke standaard erg onbetrouwbaar is, exact het tegenovergestelde zegt, of nu eigenlijk zelfs niet meer over Covid-19 wilt vertellen.
Alle wetenschappers eigenlijk het huidige verloop, waar we op de sites overlezen, redelijk standaard/verwacht verloopt.
  maandag 26 december 2022 @ 17:11:19 #178
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_207241840
quote:
7s.gif Op maandag 26 december 2022 17:07 schreef nostra het volgende:
Heeft iemand hier überhaupt de term "long covid" wel eens in het echte leven gehoord? Ik zie er voornamelijk hier en op Twitter en de rest discussies over, waarbij het containerbegrip dat het is, beide extreme kanten van het spectrum faciliteert om hun gelijk zogenaamd aan te tonen. Vooral een vermoeiende discussie, een soort parallelle wereld terwijl het gewone normaal doordraait.

Om af te sluiten met één van de betere nummers van @:Molo 's favoriete zanger:

Dank voor het aanhalen van deze grootheid der bloedende oren _O_

Van mijn oude collega's uit de ziekenhuizen en revalidatie kom ik de term long covid wel tegen. Waarvan zo'n 10% daadwerkelijk aan een virusinfectie gelinkte problematiek heeft zoals je die bij andere infecties zoals griep ook hebt kunnen zien.
Vooral veel problematiek die als je het afpelt, andere oorzaken heeft.
Nog steeds kut, maar geen Covid
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_207241872
quote:
7s.gif Op maandag 26 december 2022 17:07 schreef nostra het volgende:
Heeft iemand hier überhaupt de term "long covid" wel eens in het echte leven gehoord?
Ja ongeveer 2,5 jaar lang........

Bij de longarts, cardioloog, bedrijfsarts, huisarts, praktijkondersteuner, Fysiotherapeut, health afdeling op mijn werk. Collega's en moet nog naar een oud plein genoot, die nu ook al dik 1/2 jaar er ziek thuis zit en letterlijk maar 1 activiteit kan doen per dag.
pi_207241888
quote:
7s.gif Op maandag 26 december 2022 16:04 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ja dat longcovid praatje begint grijs te worden. Mijn inziens ook raadselachtig waarom gesuggereerd wordt dat het massaal onder jongeren zou zijn.

Beetje ijveren voor maatregelen.
Omdat het zeker ook bij jongeren voorkomt en dat flink frustrerend is, dat jong bent en letterlijk niets meer aan kan. Ineens is je actieve leven tot nul gereduceerd.
pi_207241894
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2022 12:07 schreef ludovico het volgende:

[..]
Long-Covid.

Maar prima toch, long-covid is sowieso wetenschappelijk een heel wazig fenomeen.
Wil niet zeggen dat het niet bestaat.
Dat wil misschien alleen zeggen, dat sommige het te complex vinden om te begrijpen. Er is niet 1 type long covid, aangezien het virus je hele lichaam een beetje kan aanvallen of binnen dringen.
Hierdoor is er niet 1 definitie te bepalen voor long covid.

Er zijn vele eigenschappen die passen bij long covid en ook verschillende behandelingsmethodes hierdoor heeft.

Dat het wazig is, wil niet zeggen dat het niet bestaat. Wil alleen zeggen, dat sommige er moeite mee hebben, om dit te begrijpen.

[ Bericht 31% gewijzigd door Rolfieo op 26-12-2022 17:20:18 ]
pi_207241903
Altijd het gevoel dat het types zoals die Asha zijn die long-covid misbruiken om lang niet te werken en aandacht te krijgen.
Een oplettende kijker (volgens Mediacourant 15-4-20).
pi_207241941
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2022 17:16 schreef RipCity het volgende:
Altijd het gevoel dat het types zoals die Asha zijn die long-covid misbruiken om lang niet te werken en aandacht te krijgen.
Asha is een parodie op zichzelf, onbegrijpelijk dat zichzelf kwaliteitskrant bestempelende media als De Volkskrant dat nog een betaald podium geven.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
  maandag 26 december 2022 @ 17:22:48 #184
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_207242007
Wel benieuwd waar allll die hoge volumes (10-15% van de infecties leidde tot long covid toch volgens schattingen?) long Covid klanten nu zijn

Dat blijft zo'n waanzinnige uitspraak

Zorg voor de hulp die mensen nodig hebben iig, of het nou post viraal of psychosomatisch is.
En gelukkig gaat het leven ook gewoon wel lekker door

Leven is top O+
Nog topper zonder Phil Collins in mijn oor trouwens, maar dat terzijde @nostra
pi_207242017
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2022 17:13 schreef Rolfieo het volgende:

[..]
Ja ongeveer 2,5 jaar lang........

Bij de longarts, cardioloog, bedrijfsarts, huisarts, praktijkondersteuner, Fysiotherapeut, health afdeling op mijn werk. Collega's en moet nog naar een oud plein genoot, die nu ook al dik 1/2 jaar er ziek thuis zit en letterlijk maar 1 activiteit kan doen per dag.
Ik zeg ook niet dat het niet bestaat, maar dat het fenomeen ten eerste zó breed gedefinieerd is dat er een heel scala aan klachten onder valt, die vervolgens nog voor een groot deel te herleiden zijn naar klachten die inherent aan virusinfecties in het algemeen zijn, voor een deel de personificatie van onderliggende klachten vormen en voor een deel specifiek Covid-gerelateerd zullen zijn. Het blijkt in ieder geval niet de tsunami aan arbeidsongeschikten, werklozen en twintigers die de trap niet meer op kunnen te zijn.
Friedman on Donahue
  maandag 26 december 2022 @ 17:34:14 #186
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_207242169
Ze halen met dat hele longcovid-verhaal in elk geval nogal regelmatig hetzelfde statistische grapje uit: Neem je de definitie van de klachten heel ruim, dan vallen er heel veel mensen onder waarvan de meesten er in het dagelijks leven geen serieuze hinder van ondervinden. Neem je de definitie van de klachten nauw, dan heb je een vrij klein aantal mensen dat hard geraakt wordt. Maar gooi je dat à la clickbait op een hoop, dan eindig je met een miljoen mensen die de trap niet meer op kunnen - terwijl dat niet eens meer in de buurt zit van de waarheid.

Op een of andere manier blijft het al meer dan een jaar op die manier terugkomen. We zouden inmiddels toch wel beter moeten weten, zou je zeggen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_207243174
Ik heb zelf geen bijzondere coronaklachten gehad, ken ook niemand in mijn nabijheid die daar last van heeft en ik heb er ook verder geen verstand van, maar het is mij wel opgevallen dat mijn eerste coronabesmetting een neurologische kant had. Het zou mijn niets verbazen als over tig jaar blijkt dat de besmetting schade heeft aangericht in het neurologisch systeem bij sommigen die te kampen hadden met een forse coronabesmetting. Dan blijkt wellicht ook dat als je een bepaald genetisch type had, dat je meer vatbaar was. In bepaalde families lijkt corona meer toegeslagen te hebben dan in andere families. Er is in ieder geval meer onderzoek nodig om te kijken wat er aan de hand is.
  maandag 26 december 2022 @ 19:05:29 #188
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_207243306
quote:
1s.gif Op maandag 26 december 2022 16:22 schreef Mortaxx het volgende:

[..]
Gewoon de nieuwste hype voor mensen die "oververmoeid" zijn. In dat nos stukje ook toevallig moeder en dochter die long covid hebben. Het is een bepaald type dat hier last van heeft
Ja dat gevoel bekruipt mij ook een beetje. Zijn vaak ook figuren die niet al te sterk overkomen, achterin de 20 en nog bezig met studie en stage en dan blijkbaar uitvallen.

Wil niks bagatelliseren voor wie dan ook, en ook bij corona zullen er mensen zijn die écht langdurig uitgevallen zijn/uitvallen. Maar niet op deze ongeloofwaardige hoge schaal. Begrijp ook niet dat sommige virologen zich aan dergelijke beweringen verbinden.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  maandag 26 december 2022 @ 19:06:12 #189
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_207243311
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2022 17:14 schreef Rolfieo het volgende:

[..]
Omdat het zeker ook bij jongeren voorkomt en dat flink frustrerend is, dat jong bent en letterlijk niets meer aan kan. Ineens is je actieve leven tot nul gereduceerd.
De vraag is natuurlijk of dat dóór corona komt of mét corona. Het wordt met de dag discutabeler.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_207243664
quote:
7s.gif Op maandag 26 december 2022 19:05 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ja dat gevoel bekruipt mij ook een beetje. Zijn vaak ook figuren die niet al te sterk overkomen, achterin de 20 en nog bezig met studie en stage en dan blijkbaar uitvallen.

Wil niks bagatelliseren voor wie dan ook, en ook bij corona zullen er mensen zijn die écht langdurig uitgevallen zijn/uitvallen. Maar niet op deze ongeloofwaardige hoge schaal. Begrijp ook niet dat sommige virologen zich aan dergelijke beweringen verbinden.
Klinkt lullig, maar dat idee heb ik ook. Ken nu via via (collega's van mijn vriendin) 2 long covid "patiënten", beide nogal instabiele dames van rond de 40. Ook al last gehad van een burnout (met een werkweek van 16 uur)...

Als ik vooraf geld in had moeten zetten op wie deze klachten zouden krijgen, zou ik het zeker weten op hen hebben ingezet.
  Moderator maandag 26 december 2022 @ 19:51:44 #191
236264 crew  capricia
pi_207243864
Ik heb dit jaar een knie operatie gehad. En gerevalideerd met een aantal long covid patiënten qua fysio. En dat was echt niet fijn. Voor die personen.
Want mijn functionaliteit ging per week/maand vooruit. En die van de long covid mensen niet altijd zo. Hell, als ze de ene week teveel deden, gingen ze gewoon achteruit.

En dan heb je het over zaken als een legpress zonder gewicht. Of op een bankje stappen. Of 5 minuten op een fiets in de sportschool.
Mensen van in de 30.

Het lijkt me verschrikkelijk om zoiets te hebben. Dat je al kapot bent omdat je een trapje op moet lopen.

Die knie operatie (standbeen correctie) valt mij zwaar tegen. En 9 maanden later ben ik nog steeds niet verder dan 70% daarvoor. Maar die long covid mensen die ik tijdens mijn revalidatie ontmoet heb, wouw. Die zijn fucked for life, was mijn indruk. Echt gewoon niets meer kunnen. En dat maanden lang.

[ Bericht 20% gewijzigd door capricia op 26-12-2022 19:57:55 ]
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_207244022
quote:
1s.gif Op maandag 26 december 2022 19:51 schreef capricia het volgende:
Ik heb dit jaar een knie operatie gehad. En gerevalideerd met een aantal long covid patiënten qua fysio. En dat was echt niet fijn. Voor die personen.
Want mijn functionaliteit ging per week/maand vooruit. En die van de long covid mensen niet altijd zo. Hell, als ze de ene week teveel deden, gingen ze gewoon achteruit.

En dan heb je het over zaken als een legpress zonder gewicht. Of op een bankje stappen. Of 5 minuten op een fiets in de sportschool.
Mensen van in de 30.

Het lijkt me verschrikkelijk om zoiets te hebben. Dat je al kapot bent omdat je een trapje op moet lopen.

Die knie operatie (standbeen correctie) valt mij zwaar tegen. En 9 maanden later ben ik nog steeds niet verder dan 70% daarvoor. Maar die long covid mensen die ik tijdens mijn revalidatie ontmoet heb, wouw. Die zijn fucked for life, was mijn indruk. Echt gewoon niets meer kunnen. En dat maanden lang.
Vervelende van long covid is dat de klachten zo veelzijdig zijn en het een aantrekkingskracht heeft op allerlei instabiele types die interessant er mee doen.

De echte long covid patiënten krijgen hierdoor misschien niet de erkenning die ze nodig hebben.
  Moderator maandag 26 december 2022 @ 20:17:49 #193
236264 crew  capricia
pi_207244187
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2022 20:06 schreef Wirelessmouse het volgende:

[..]
Vervelende van long covid is dat de klachten zo veelzijdig zijn en het een aantrekkingskracht heeft op allerlei instabiele types die interessant er mee doen.

De echte long covid patiënten krijgen hierdoor misschien niet de erkenning die ze nodig hebben.
Ik denk dat het gewoon bestaat. long covid.
En dat er mensen zijn die er onterecht gebruik van maken, ook.
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 26 december 2022 @ 20:27:19 #194
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_207244314
quote:
1s.gif Op maandag 26 december 2022 20:17 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik denk dat het gewoon bestaat. long covid.
En dat er mensen zijn die er onterecht gebruik van maken, ook.
Ik geloof ook wel dat het bestaat. Maar je kunt niet volhouden dat het én om grote aantallen gaat, én dat ze allemaal hele ernstige klachten hebben. En dat is wel wat artikelen in de media doen die eerst met percentages schermen, en daarna met een patiënt op de proppen komen die hard getroffen is. En juist omdat we nog steeds geen eensluidende definitie van long-covid hebben, blijft dit geklooi mogelijk.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 26 december 2022 @ 20:59:33 #195
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_207244772
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2022 20:06 schreef Wirelessmouse het volgende:

[..]

Dat dus. Er moet eerst een heldere definitie omschrijving komen die bij definitie gestaafd kan worden aan concreet aanwijsbare verklaringen a.d.h. van bijvoorbeeld scans.

Niet meer dat luchtledige van een 28 jarige die nog studeert, stage loopt, maar ineens niks meer kan.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  maandag 26 december 2022 @ 21:06:20 #196
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_207244856
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2022 20:27 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ik geloof ook wel dat het bestaat. Maar je kunt niet volhouden dat het én om grote aantallen gaat, én dat ze allemaal hele ernstige klachten hebben. En dat is wel wat artikelen in de media doen die eerst met percentages schermen, en daarna met een patiënt op de proppen komen die hard getroffen is. En juist omdat we nog steeds geen eensluidende definitie van long-covid hebben, blijft dit geklooi mogelijk.
Goede onderzoeksjournalistiek is schaars geworden, het gaat vooral nog om scoren met sensatiekoppen en veel clicks.
  maandag 26 december 2022 @ 21:20:59 #197
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_207245092
quote:
1s.gif Op maandag 26 december 2022 19:51 schreef capricia het volgende:

Mensen van in de 30.

De klachten die mensen ervaren zijn zeker bestaand.

De groep die jij beschrijft, ken ik van alle tijden dat ik in de zorg gewerkt heb. De beperkingen zijn hevig en het herstel is traag en moeizaam.
Geduid door verschillende ziektes getriggerd, lang voor Long Covid.
Heel beperkend en naar, alleen nu dus steeds meer direct gelinkt aan Covid. Ik kan me niet voorstellen dat dat objectief zo is en klopt.
  Moderator maandag 26 december 2022 @ 21:56:21 #198
236264 crew  capricia
pi_207245681
quote:
1s.gif Op maandag 26 december 2022 21:20 schreef Molo het volgende:

[..]
De klachten die mensen ervaren zijn zeker bestaand.

De groep die jij beschrijft, ken ik van alle tijden dat ik in de zorg gewerkt heb. De beperkingen zijn hevig en het herstel is traag en moeizaam.
Geduid door verschillende ziektes getriggerd, lang voor Long Covid.
Heel beperkend en naar, alleen nu dus steeds meer direct gelinkt aan Covid. Ik kan me niet voorstellen dat dat objectief zo is en klopt.
Ik heb geen objectieve cijfers. Ben ook maar N=1.
Mijn beste vrienden zijn helemaal niet gevaccineerd en hebben 0 last van zaken nu. Allemaal N = 1.
Wat moet je ermee hè. Die verhalen.
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 26 december 2022 @ 22:06:34 #199
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_207245818
quote:
1s.gif Op maandag 26 december 2022 21:56 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik heb geen objectieve cijfers. Ben ook maar N=1.
Mijn beste vrienden zijn helemaal niet gevaccineerd en hebben 0 last van zaken nu. Allemaal N = 1.
Wat moet je ermee hè. Die verhalen.
Weet je zeker dat je mijn post wilde quoten met die reactie???
  Moderator maandag 26 december 2022 @ 22:10:49 #200
236264 crew  capricia
pi_207245906
quote:
1s.gif Op maandag 26 december 2022 22:06 schreef Molo het volgende:

[..]
Weet je zeker dat je mijn post wilde quoten met die reactie???
Geen idee wat je punt is. Objectiviteit en zulks. Long covid bestaat niet?
Of wat wil jij zeggen?
There is a name for it:
We call them Poor"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')