quote:
Op dinsdag 20 december 2022 12:00 schreef Evenstar het volgende:[..]
Yup, er is niet echt over nagedacht lijkt het of ze hebben teveel gerekend op maatregelen m.b.t. corona. Ik weet het niet. Er is gewoon geen extra aanloop wat je wel hebt op een plein waar ze normaal gesproken staan. Je moet er echt bewust naar toe. Als ik Google Maps bekijk en vergelijk met wat ik op de TV zie staan ze midden op een parkeerplaats. Er zit wel wat bedrijvigheid in de gebouwen in de buurt, maar volgens mij zijn de "drukke" straten juist aan de andere kant van die gebouwen. Er is dus bizar weinig publiek wat toevallig langsloopt en denkt "hej, even kijken". Op de locaties in Den Haag, Utrecht, Breda, Eindhoven, Enschede etc. etc. had je dit wel. Mensen die even gewoon naar de stad gingen kwamen er langs, studenten die 's avonds even een biertje gingen pakken bleven urenlang hangen. Dat mis je nu gewoon.
Kan men blijven herhalen dat het niet afgelegen is, en dat klopt in principe wel, maar er is gewoon geen natuurlijke aanloop van mensen. Dat zie je gewoon aan alles. Als ze uitzoomen is het ook gewoon duidelijk. Leuk dat er een AH, Pathe,
Mediamarkt, Hogeschool, MBO etc. zit, maar bijna geen enkele bezoeker komt daadwerkelijk langs het Glazen Huis.
Je moet er nu echt bewust naar toe, terwijl het juist op een locatie moet staan waar je ook toevallig langs kan lopen en kan denken "hey leuk, nu ik er toch ben blijf ik wel even 10 minuten hangen" en dan krijg je vanzelf een soort van kettingreactie.
Het is nu echt een omheinde plek, beetje vergelijkbaar met een festivalterrein. Zo was het vorig jaar ook, alleen mag je nu wel de poort door. Het zal niet vorige week gepland zijn, dus ik vermoed dat het kunnen afsluiten voor / controleren van bezoek, wel een argument is geweest bij deze opzet. Ze hadden ook kunnen kiezen voor de Hof, of een ander plein middenin het historische centrum, maar dat is nauwelijks af te sluiten. Ook logistiek is dit best een handige plek voor ze: er zit een hotel vlakbij, trucks e.d. kunnen er redelijk goed komen (voor de op- en afbouw), de benodigde kantoorruimte e.d. zit er ook direct naast, etc.
Je moet er dus wel even voor kiezen om erheen te lopen en die poort door te gaan. Aan de andere kant: er zijn daar dagelijks duizenden mensen, binnen 100 meter loopafstand. Dat die niet komen kijken zegt niet alleen iets over de locatie, het zegt vooral iets over hoe het leeft. Vroeger kwamen mensen speciaal voor SR naar een stad toe, om het mee te maken. Nu vinden zelfs de mensen die toch al vlak in de buurt zijn het kennelijk niet interessant genoeg om die poort binnen te gaan. En terecht: 90% van de tijd is het ook helemaal niet boeiend om daar te zijn.
Met Google Maps en vooral met Streetview moet je wel oppassen. Kijk even naar de datum van de opnames. Ik zie dat het meeste op Streetview volledig achterhaal is. Dit is een stukje stad dat de afgelopen jaren enorm ontwikkeld is en het ziet er nu waarschijnlijk behoorlijk anders uit dan wat je gezien hebt. Vergeet dus Steetview. De luchtfoto op Google Maps lijkt wel aardig te kloppen. Ze staan op de Oliemolenhof, met die grote cirkel. Dat is niet echt een parkeerplaats: er zijn wat plekken waar je kunt laden, maar verder horen daar geen auto's te komen. Het is een plek waar in de zomer ook vaak dingen georganiseerd worden, zoals een zomerterras met live muziek, waar het dan vaak juist wel behoorlijk druk is.